تالار گفتگوی بیداری اندیشه

مشاهده تالار در قالب اصلی: وقت مخصوص نماز مغرب . اشتباهی رایج!
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید.برای مشاهده نسخه قالب بندی شده روی لینک فوق کلیک کنید
صفحه: 1 2
به نام خدا

وقت دقیق و مخصوص نماز مغرب چه وقت است ؟
این وقت با وقت اذان رسمی متفاوت است
حتما در رساله های عملیه یا لمعه این عبارت را دیده اید . مثلا اقای بهجت ره گفته بودند اذان مغرب به غیبوبه الشمس است این عبارت یعنی غایب شدن افتاب از افق حسی . یعنی حدودا یک ساعت و نیم قبل از تاریکی کامل هوا . یا به عبارتی زمانی که خورشید از نظر پنهان بشود .

یعنی وقت نماز مغرب قبل از اذان رسمی است . در واقع ان اذان . اذان نماز عشا است و نه نماز مغرب!

در نماز صبح هم همین وضع بر قرار است . اذان صبح مقداری کم و زیاد محاسبه شده . ولی اگر منجم استاد باشد وقت دقیق قابل محاسبه است

در مورد نماز مغرب اقایان علما 2 نظر دارند

یکی همین که اشاره شد میفرمایند غیبوبه الشمس یعنی غایب شدن افتاب از افق حسیه . نه این که مثلا افتاب پشت کوه برود ! یعنی اگر سطح زمین صاف بود غروب افتاب از ان سطح صاف

قول دوم میگوید زوال حمره مشرقیه از قمه الراس

این یعنی :

زمانی که افتاب در حال پایین رفتن و به اصطلاح غروب کردن است شعاع نور ان هنوز هوا را روشن نگه میدارد . و همین طور که کم کم از طرف مغرب پایین میرود از طرف مشرق نور افتاب شروع به کم و ناپدید شدن میکند. در همین زمان یک قرمزی در طرف مشرق پیدا میشود .
البته در هوای صاف بهتر دیده میشود . در هوای الوده مقداری اختلاف منظر پیش میاید .
این قرمزی که پدیدار شده را حمره مشرقیه مینامند . هر چه افتاب در طرف غروب پایین میرود این حمره مشرقیه نیز شروع به حرکت به سمت مغرب میکند یعنی از طرف مشرق به طرف مغرب میرود .

خوب قمه الراس یعنی بالای سر . به این شکل که اگر از مرکز زمین خطی را به طرف شما بکشند و ان را به اسمان امتداد دهند این خط را سمت الراس یا قمه الراس نامند

خوب این عبارت یعنی اینکه قرمزی مزبور از بالای سر ما عبور کند و به طرف مغرب برود و این یعنی وقت مخصوص نماز مغرب .

حال چه هوا روشن باشد یا نباشد این وقت نماز مغرب است . تا زمانی که این قرمزی ان قدر حرکت کند تا به مغرب برسد و به عبارتی تبدیل به حمره مغربیه شود .

این حمره مشرقیه زمانی مطرح است که کوه و یا چیز دیگری مانع از ان شود که ما وقت صحیح غروب را بفهمیم

این زمان چندین اثر دارد . یکی وقت قضا شدن نماز ظهر و عصر و اینکه در زمان مخصوص نماز ها فقط میتوان ان واجب را انجام داد (از شروع اذان به میزان انجام یک نماز )و نه هیچ واجب یا مستحب دیگری (بجر مثلا نافله صبح که خود شرع اجازه داده و امثالهم) و اثار دیگر....

التماس دعا


- اراکی، گلپایگانی، فاضل، صافی: از بالای سر انسان بگذرد.
*****
خوئی، تبریزی: مسأله- احتیاط واجب آن است که قبل از این که سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد انسان نماز مغرب را بجا نیاورد.
سیستانی: مسأله- اگر انسان شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت کوهها یا ساختمانها یا درختان مخفی شده باشد، باید قبل از این که سرخی طرف مشرق - که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد، نماز مغرب را بجا نیاورد. و اگر شک هم نداشته باشد، بنابراحتیاط واجب باید تا وقت مذکور صبر کند.
بهجت: مسأله- مغرب موقعی است که آفتاب از زمینی که مسطّح است غروب کند. و منطقه ای که پستی و بلندی دارد، مغرب آن موقعی است که اگر زمین مسطح بود آفتاب غروب می کرد، ولی احتیاط مستحب این است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود.
مکارم: مسأله- مغرب موقعی است که قرص آفتاب در افق پنهان شود و احتیاط آن است که صبر کند تا سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر بگذرد و به طرف مغرب برگردد. هنگام مغرب وقت نماز مغرب و عشا وارد می شود و تا نیمه شب ادامه دارد.
زنجانی: مسأله- مغرب موقعی است که سرخی طرف مشرق -که در هنگام غروب آفتاب پدیدار می گردد- از بین برود.
وحید: مسأله- احتیاط واجب آن است که نماز مغرب را از پنهان شدن قرص خورشید تأخیر بیندازد تا سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد.
باسلام
به نام خدا
چقدر مي پيچانيد مسئله را !
بنابر فتواي امام (رحمة الله علیه) كه اعلم مراجع اند ( ونيز فتواي آقا) مغرب موقعي است كه سرخي طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود ازبين برود.
اينكه ماها در شهر نمي توانيم دقيق وقت هاي اذان را محاسبه كنيم شكي نيست.
در شهر ما (يزد) تمام علما تعيين وقت مرحوم مشفقي را تاييد كرده اند و آن وقت دقيقا وقتي است كه اذان مي گويند!
جز نماز صبح كه خود مرحوم مشفقي فرموده بودند يك ربع تا بيست دقيقه حتما بايد صبر كنند بعد نماز صبح بخوانند و همين طور دو سه دقيق بعد از نماز ظهر! اين يعني وقت نماز مغرب دقيق است!
خود آقاي خامنه اي هم در استفتائاتشان فرمودند نماز صبح بايد 5 الي 6 دقيقه بعد خوانده شود (به وقت تهران)

البته جاي شكي نيست كه اهل تسنن با نظر شما موافقند يعني به محض غائب شدن آفتاب كه در فقه شيعه اين رد مي شود براي همين به روزه داران هشدار مي دهند در ماه مبارك با اهل تسنن افطار نكنند.
چقدر صحبت ها با هم تناقض داره!!!

بلاخره اذان صبح زود تر از وقت واقعی گفته می شود یا دیرتر؟؟؟؟؟


جناب وحید 110 :

نقل قول:در نماز صبح هم همین وضع بر قرار است . و حدود 10 دقیقه دیر اذان میگویند . برای همین در ماه رمضان من باب احتیاط 10 دقیقه زودتر باید از خوردن و ... دست کشید


نجمه خانم :

نقل قول:ز نماز صبح كه خود مرحوم مشفقي فرموده بودند يك ربع تا بيست دقيقه حتما بايد صبر كنند بعد نماز صبح بخوانند


در مورد زمان نماز ظهر و عصر هم دچار شک شدم!
یک سوال : چرا اذان ها را سر وقت نمی گویند؟؟؟Huh
(۱۴/بهمن/۹۰ ۱۴:۲۵)یا ثارالله نوشته است: [ -> ]در مورد زمان نماز ظهر و عصر هم دچار شک شدم!
یک سوال : چرا اذان ها را سر وقت نمی گویند؟؟؟Huh
دوست من امروز علم به قدری پیشرفت کرده که حتی وقت اذان را به ثانیه اعلام می کنند Big Grin
این مطالبی که دوستان گفتند مسائل شرعی است که نسبتا قدیمی است و از علم روز در آنها استفاده نشده.... امروز دقت بسیار بالا و خطا بسیار پایین است تا جاییکه اکثر علما همین زمان را ملاک قرار می دهند

اصلا در وضعی کنونی با این شهرهایی که آسمانها را روشن کرده اند و ساختمانهای بلند، اگر قرار باشد به روش سنتی وقت اذان تعیین شود، باید چند نفر 24 ساعته بیرون شهرها دیده بانی کنند Smile








اوقات شرعی را چطور تعیین می‌کنند؟ [تصویر: 1.png]
نجوم -
دین اسلام بر تعیین زمان به‌جای آوردن فرایض دینی با استفاده از معیارهای ساده منطبق بر طبیعت اصرار دارد. بارزترین آن‌ها اوقات شرعی روزانه است که زمان به جای آوردن فریضه نمازهای یومیه را مشخص می‌کند. آیا از چگونگی تعیین اوقات شرعی خبر دارید؟

امیر حسن‌زاده*: در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و منطبق با طبیعت استفاده شده که نمونه‌های بارز آن، آغاز و پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. معمولا با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به اوقات شرعی بیشتر می‌شود، از این‌رو در گزارش امروز این موضوع را روشن می‌کنیم.



اذان صبح
وقتی خورشید در نیمه‌های شب در پایین‌ترین ارتفاع زیر افق قرار دارد، پرتوهای آن توسط ناظر زمینی دیده نخواهد شد؛ اما پس از چند ساعت، اولین پرتوهای خورشید به لایه‌های بالای جو برخورد کرده و منعکس و پراکنده می‌شوند.
[تصویر: fajr-iran.jpg]

زمان اذان صبح بر اساس مشاهده اولین روشنایی سپیده صبحگاهی (فجر صادق) تعریف می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که خورشید هنوز زیر افق است و بر اساس رصدها، می‌توان تحقیق کرد اگر خورشید چند درجه زیر افق باشد، چنین پدیده‌‌ای دیده می‌شود. مشاهدات منجمان دوره اسلامی مقدار آن را بین 17 تا 19 درجه ثبت کرده‌اند. طبیعی است که به علت ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک است. در سال‌های گذشته نیز رصدهایی در کشورمان انجام گرفته و نتایج آن به تایید بسیاری از مراجع دینی رسیده است.
[تصویر: sunbelowhorizon.jpg]

در حال حاضر مرکز تقویم مؤسسة ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت استخراج اوقات شرعی کشور را به عهده دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 درجه زیر افق را ملاک محاسبات قرار داده و از صداوسیما نیز همین اوقات اعلام می‌گردد.



طلوع و غروب خورشید
لحظه‌ای که لبه بالایی قرص خورشید از زیر افق ناظر سر بر می‌آورد، زمان طلوع خورشید است. نورِگسیل شده از خورشید قبل از این این‌که به ناظر برسد، از جو زمین عبور می‌کند و وجود جوّ باعث می‌شود که مسیر نور منحرف شده و خورشید بالاتر از موقعیت واقعی خود به نظر برسد. به طور کلی می‌توان گفت که اثر شکست موجب می‌شود که ارتفاع اجسام بیش از آن‌چه هست، مشاهده شود.
[تصویر: refraction.jpg]
مقدار شکست در افق ناظر به طور متوسط 34 دقیقه قوسی است (هر درجه 60 دقیقه قوسی است). بنابراین بدون در نظر گرفتن اثر شکست، قرص خورشید 34 دقیقه قوسی پایین‌تر قرار دارد که در بحث‌های دقیق باید لحاظ شود.

[تصویر: sun-_2008-12-27.jpg]
به شکل مشابه، زمان دقیق غروب خورشید نیز لحظه‌ای است که مرکز قرص خورشید 50 دقیقه قوس زیر افق ناظر باشد که 34 دقیقه قوس آن به علت تأثیر پدیده شکست و 16 دقیقه قوس باقیمانده، مربوط به شعاع ظاهری قرص خورشید است. قطر ظاهری خورشید به طور میانگین 32 دقیقه‌ی قوس است.



اذان ظهر
در کره آسمان، نصف‌النهار ناظر به صورت کمانی قابل تصور است که از شمال شروع شده و از بالای سر (سمت الراس) عبور کرده و به جنوب سماوی می‌رسد. مطابق برخی روایات، زمان اذان ظهر وقتی است که مرکز قرص خورشید در حرکت روزانه خود به نصف‌النهار ناظر برسد. اما برخی مراجع از بیان دیگری برای تبیین اذان ظهر استفاده کرده‌اند: وقتی خورشید به بیشترین ارتفاع خود برسد و سایه شاخص نیز به کمترین مقدارش برسد. از نظر نجومی این دو تعریف با دقت خوبی منطبق بر یکدیگرند و ممکن است فقط چند ثانیه با یکدیگر اختلاف داشته باشند. در حال حاضر مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک برای محاسبه اذان ظهر از تعریف اول استفاده می‌کند و لحظه محاسبه شده با دقت یک دقیقه گرد می‌شود.



اذان مغرب
پس از آن‌که خورشید غروب کرد، تا مدتی آسمان همچنان روشن است. در واقع برای ناظری که روی زمین قرار گرفته، خورشید غروب کرده است؛ اما اگر در همان لحظه در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای قرار بگیرد (مثلاً سوار بر هواپیما باشد)، خواهد دید که هنوز خورشید بالای افق است. دقایقی بعد، خورشید بیشتر به زیر افق می‌رود و انحطاط آن بیشتر می‌شود و پرتوهای نور خورشید به سطح زمین برخورد می‌کند که در نتیجه، سایه آن در سمت مقابل خورشید (افق شرقی) قابل مشاهده است.
[تصویر: earthshadow2.jpg]

این سایه به صورت نواری قرمز رنگ تشکیل می‌شود و اصطلاحاً حمره مشرقیه (سرخی مشرق) نام دارد. با گذشت زمان و افزایش انحطاط خورشید، ارتفاع و گسترش این نوار قرمز رنگ بیشتر می‌شود اما به دریج کم‌نور‌تر می‌شود. زمان اذان مغرب وقتی است که حمره مشرقیه محو شود. در برخی منابع، ذکر شده که حمره مشرقیه باید از سمت‌الراس بگذرد، اما مشاهدات تجربی نشان می‌دهد که قبل از آن، سرخی مشرق کم‌نور و محو می‌شود. بر اساس مشاهدات انجام شده در سال‌های گذشته، ملاک اذان مغرب زمانی است که خورشید به انحطاط 4.5 درجه برسد.



نیمه شب شرعی
طی چند سال اخیر، نیمه شب شرعی نیز در اوقات شرعی رسمی اضافه شده است. این وقت شرعی مستقل نیست و به تعریف شب از لحاظ شرعی بستگی دارد. مطابق نظر بیشتر مراجع، نیمه شب شرعی زمان وسط بین غروب خورشید و اذان صبح روز بعد است. بنابراین ممکن است نیمه شب شرعی دقایقی قبل یا بعد از نیمه شب نجومی ‌(ساعت صفر بامداد) باشد.



پرسش و پاسخ
چرا اوقات شرعی با دقت ثانیه اعلام نمی‌شود؟
امروز با کمک رایانه‌ها، مشکلی از نظر محاسباتی وجود ندارد و امکان محاسبه و درج اذان صبح و سایر اوقات شرعی با دقت ثانیه وجود دارد؛ ولی به دلایل علمی همچون تاثیر موقعیت دقیق جغرافیایی، دما و رطوبت و... چنین کاری غیر علمی است، بنابراین اعداد با دقت دقیقه گرد می‌شوند.

آیا فاصله زمانی دو وقت شرعی (مثلاًغروب آفتاب و اذان مغرب) برای یک شهر همواره ثابت است؟
اوقات شرعی به موقعیت خورشید در طی سال بستگی دارد و به دلیل این‌که حرکت ظاهری خورشید در طی سال یکنواخت نیست، این فاصله زمانی نیز ثابت نیست و می‌تواند متغیر باشد.

آیا همیشه اوقات شرعی شهرهای غربی دیرتر از شهرهای شرقی است؟
به طور کلی هر چه به غرب می‌رویم زمان طلوع یا غروب خورشید دیرتر است؛ اما این گفته دقیق نیست. اوقات شرعی (به‌جز اذان ظهر) علاوه بر طول جغرافیایی، به عرض جغرافیایی نیز وابسته است. در برخی اوقات سال مانند حوالی انقلاب تابستانی یا زمستانی تاثیر عرض جغرافیایی (شمالی یا جنوب بودن) بیشتر است و ممکن است که اوقات شرعی یک شهر غربی کمی زودتر باشد. به عنوان مثال اردبیل در مقایسه با تهران، غربی‌تر است، ولی در نیمه خرداد ممکن است اذان صبح اردبیل کمی زودتر از تهران اتفاق بیفتد. بنابراین فاصله زمانی اوقات شرعی بین دو شهر در طی سال ثابت نیست و نمی‌توان با اضافه یا کم کردن، اوقات شرعی شهر جدید را محاسبه کرد. محاسبه اوقات شرعی در هر مکانی نیاز به دانستن موقعیت جغرافیایی دقیق محل و استفاده از نرم‌افزارهای خاص دارد.

آیا اوقات شرعی یک مکان در طی سال‌های مختلف یکی است؟
تقریباً بله، ولی از آن‌جاکه طول سال شمسی دقیقاً عدد صحیحی نیست، اوقات شرعی یک سال نسبت به سال قبل یا بعد ممکن است حداکثر تا یک دقیقه تفاوت داشته باشد.

*کارشناس ارشد مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
به نام خدا
باسلام
جناب
علائم ظهور
آيا شما مسئله فقهي و شرعي ديگر دوستاني كه مي آيند پست شما را مو خونن بر عهده مي گيريد؟ از كي تا به حال مراجع تقليد قديمي اند و علم قديمي دارن؟
اگر علم اينقدر پيشرفته شده پس به مراجع تقليد چه نيازي است؟ چرا براي تشخيص اول ماه مبارك و عيد فطر اينقدر به خودشون زحمت مي دن؟
بنده از خودم حرفي نزدم دقيقا مسئله ي شرعي آن را بيان كردم! اگر اذان صبح را دقيق نمي گن به خاطر مسئله ي روزه شدن است كه مطمئن بشن قبل از اذان ديگر كسي نمي خورد.
(۱۴/بهمن/۹۰ ۱۴:۴۸)najmeh نوشته است: [ -> ]اگر اذان صبح را دقيق نمي گن به خاطر مسئله ي روزه شدن است كه مطمئن بشن قبل از اذان ديگر كسي نمي خورد.
سلام علیکم
این حرف به نظر بنده غیر منطقی می رسه...

خوب اگر کسی با این اذان نادقیق نمازش خراب شود چه؟....
اگر اذان را دقیق بگویند نه کسی روزه اش خراب میشود نه نماز...
(۱۴/بهمن/۹۰ ۱۴:۴۸)najmeh نوشته است: [ -> ]به نام خدا
باسلام
جناب
علائم ظهور
آيا شما مسئله فقهي و شرعي ديگر دوستاني كه مي آيند پست شما را مو خونن بر عهده مي گيريد؟ از كي تا به حال مراجع تقليد قديمي اند و علم قديمي دارن؟
اگر علم اينقدر پيشرفته شده پس به مراجع تقليد چه نيازي است؟ چرا براي تشخيص اول ماه مبارك و عيد فطر اينقدر به خودشون زحمت مي دن؟
بنده از خودم حرفي نزدم دقيقا مسئله ي شرعي آن را بيان كردم! اگر اذان صبح را دقيق نمي گن به خاطر مسئله ي روزه شدن است كه مطمئن بشن قبل از اذان ديگر كسي نمي خورد.
سلام
مشخصه شما حتی زحمت خواندن پست بنده رو هم ندادید
متغیرهای علمی با استفاده از همان روشهای سنتی تعیین شده!!! اما به دلیل دقت بالا هیچ نیازی به اعمال اضافه تری نیست!!!

یعنی شما می فرمایید مراجع هر روز از شهر خارج می شوند تا سرخي طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود ، را رصد کنند؟؟؟
چون تقریبا هر روز وقت شرعی تغییر می کند

بحث عید روز اول ماه شعبان که ............. همین الانشم محل اختلاف شدیدی است و اگر قرار بود این به وقت شرعی تسری یابد، .........





(۱۴/بهمن/۹۰ ۱۴:۵۱)یا ثارالله نوشته است: [ -> ]سلام علیکم
این حرف به نظر بنده غیر منطقی می رسه...

خوب اگر کسی با این اذان نادقیق نمازش خراب شود چه؟....
اگر اذان را دقیق بگویند نه کسی روزه اش خراب میشود نه نماز...
بله 100% غیر منطقیست و هیچگاه چنین اعمال عجیبی در مسائل رسمی رخ نمی دهد Smile

اذانی که با متغیرهای علمی محاسبه می شود و دقت بالایی دارد، همان به مردم اعلام می شود بدون هیچگونه دخل و تصرف

این رو هم بخونید: http://www.askquran.ir/thread12176.html
نقل قول:چقدر مي پيچانيد مسئله را !

کجایش پیچاندن بود !! وقتی که قرمزی از میان اسمان گذشت! این پیچیده بود؟!!

نقل قول:البته جاي شكي نيست كه اهل تسنن با نظر شما موافقند يعني به محض غائب شدن آفتاب كه در فقه شيعه اين رد مي شود براي همين به روزه داران هشدار مي دهند در ماه مبارك با اهل تسنن افطار نكنند.

بخشید بنده نظر علمای شیعه را گفتم .
نظر اهل تسنن و تشیع در وقت نماز تفاوت ندارد . اختلاف به زمان افطار بر میگردد که ان هم در علمای شیعه مثل اقای مکارم مشترک است .
اختلاف در جمع میان اوقات نماز وقت مشترک و وقت فضیلت است
بنده گفتم که این وقت نماز در لمعه و دیگر رساله های عملیه است . اقای بهجت را هم مثال زدم

نقل قول:بنابر فتواي امام (رحمة الله علیه) كه اعلم مراجع اند
از روی چه دلیلی این نتیجه را گرفتید؟!

نقل قول: در مورد زمان نماز ظهر و عصر هم دچار شک شدم!
یک سوال : چرا اذان ها را سر وقت نمی گویند؟؟؟

بنده عبارت شرعی که مستند بسیاری علما است را به لحاظ نجومی توضیح دادم . شما باید به رساله مرجع خود رجوع فرمایید . که
دلیل لختلاف در تشخیص وقت مغرب است .
یعنی به لحاظ علم هیئت اقایان نظرشان در مورد زمان غروب فرق میکند .
در این مورد نظر علمای علم هیئت مثل خواجه طوسی و علامه حسن زاده اقای بهجت شهید ثانی و ... همانیست که بنده نوشتم
در نماز ظهر و عصر شک نکنید . اختلافی وجود ندارد و با یک شاخص براحتی میتوانید ان را پیدا کنید


نقل قول:دوست من امروز علم به قدری پیشرفت کرده که حتی وقت اذان را به ثانیه اعلام می کنند [تصویر: biggrin.gif]
این مطالبی که دوستان گفتند مسائل شرعی است که نسبتا قدیمی است و از علم روز در آنها استفاده نشده.... امروز دقت بسیار بالا و خطا بسیار پایین است تا جاییکه اکثر علما همین زمان را ملاک قرار می دهند

اصلا در وضعی کنونی با این شهرهایی که آسمانها را روشن کرده اند و ساختمانهای بلند، اگر قرار باشد به روش سنتی وقت اذان تعیین شود، باید چند نفر 24 ساعته بیرون شهرها دیده بانی کنند

دوست گرامی

هیئت از شاخه های ریاضی است و قدیم و جدید ندارد . و هیئت نسبت به اختر فزیک از دقت بیشتری بر خوردار است

تفاوت فقط در بکار گیری ابزار است وگر نه حکم را شرع تایین میکند . مثال را علم هیئت یا اختر فزیک و ...


همین اختر فزیک جدید هم فقط باید همان اوقاتی که نوشته شد را پیدا کند و هیچ تفاوتی نکرده است
در مورد دقت هم باید بدانید دقیق ترین رصدی که انجان شده مربوط به یکی از قدما است که شیرازی بوده نمیدانم سردار کابلی بود یا دیگری که اوقات نجومی که الان تا ثانیه حساب میکنند تا ثالثه و رابعه و خامیه و سادثه و صابعه را حساب کرده است

با کمال احترام بهتر است موقع نظر دادن در مورد ان علم اطلاعاتی داشته باشیم
در ضمن مسایل مربوط به شکست نور و مطالبی که نوشتید هم قبلا وجود داشته و نجوم جدید بجز کشف سیارات جدید چیز تازه ای ندارد . حتی گرد بودن زمین و چرخش ان و ... نیز مربوط به قبل از اسلام است که غربی ها به دروغ به خود نسبت میدهند!

مثل جاذبه که قدمتی بیش از هزار سال دارد کشف ان و غربی ها به نیوتن نسبت میدهند!!
نقل قول:یعنی شما می فرمایید مراجع هر روز از شهر خارج می شوند تا سرخي طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مي شود ، را رصد کنند؟؟؟

خیر از طریق محاسبه قابل انجام است .

به وقت اذان و قبله علامه حسن زاده و یا علم هیئت و دیگر رشته های ریاضی ایشان مراجعه بفرمایید
به نام خدا
سلام عليكم

جناب وحید110

فرموده بوديد چه چيز را مي پيچونم شما احتمالا از كتاب لمعه معناي مغرب را توضيح داد بنده منظورم اين بود كه خيلي ساده و روان بيان كنيد.
فرموده بوديد اهل تسنن در وقت اذان تفاوتي ندارند دقيقا تفاوت دارند و فقط در مورد مغرب! كه به زايران تاكيد مي كنند نماز مغرب را با آن ها نخوانند. فرموده بوديد به چه دليلي امام (رحمة الله علیه) اعلم اند كه نظر شخصي نيست بين علما بحث است و بعضي ها تاكيد مي كنند!بنده بايد مي گفتم احتمالا ،ببخشيد اشتباه از بنده بود.

جناب علائم ظهور
بنده همان اول پست شما را تا آخر خواندم
به قول خود شما مراجع هر روز نمي روند زمان اذان را تعيين كنند. ولي دليل نمي شود زماني را تاييد نكنند. همان طور گفتم در شهر ما از بين تمام زمان ها زمان تعيين شده ي يك نفر را همه تاييد كردند كه اذان هم بر طبق آن است و ....
استفتائات آقا هم به علم روز و در مورد اذان پخش شده در همين روزهست نه براي عهد عتيق!
و خيلي بايد شجاعت داشته باشيد كه در مورد مسئله اي 100 و يقيني نظر بدهيد! علت اختلاف در اذان صبح هم براي خواهر عزيزم توضيح دادم. چون تشخيص سفيدي پديدار شده در آسمان و تشخيص شروع پهن شدن آن كار آساني نيست كه بتوان به يقين گفت! براي همين در بعضي جاها احتياط 5 دقيقه و در جاهاي ديگر تا 20 دقيقه وارد است.

باتشكر

new PopupMenu("profilelink_90869");
1- اراکی، گلپایگانی، فاضل، صافی: از بالای سر انسان بگذرد.
*****
خوئی، تبریزی: مسأله- احتیاط واجب آن است که قبل از این که سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد انسان نماز مغرب را بجا نیاورد.
سیستانی: مسأله- اگر انسان شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت کوهها یا ساختمانها یا درختان مخفی شده باشد، باید قبل از این که سرخی طرف مشرق - که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد، نماز مغرب را بجا نیاورد. و اگر شک هم نداشته باشد، بنابراحتیاط واجب باید تا وقت مذکور صبر کند.
بهجت: مسأله- مغرب موقعی است که آفتاب از زمینی که مسطّح است غروب کند. و منطقه ای که پستی و بلندی دارد، مغرب آن موقعی است که اگر زمین مسطح بود آفتاب غروب می کرد، ولی احتیاط مستحب این است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بین برود.
مکارم: مسأله- مغرب موقعی است که قرص آفتاب در افق پنهان شود و احتیاط آن است که صبر کند تا سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر بگذرد و به طرف مغرب برگردد. هنگام مغرب وقت نماز مغرب و عشا وارد می شود و تا نیمه شب ادامه دارد.
زنجانی: مسأله- مغرب موقعی است که سرخی طرف مشرق -که در هنگام غروب آفتاب پدیدار می گردد- از بین برود.
وحید: مسأله- احتیاط واجب آن است که نماز مغرب را از پنهان شدن قرص خورشید تأخیر بیندازد تا سرخی طرف مشرق -که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود- از بالای سر انسان بگذرد.


[/b]
صفحه: 1 2
آدرس های مرجع