تالار گفتگوی بیداری اندیشه

مشاهده تالار در قالب اصلی: یک سند درسایت وزارت اوقاف عربستان
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید.برای مشاهده نسخه قالب بندی شده روی لینک فوق کلیک کنید
صفحه: 1 2
در تفسیر سوره بینه در تفسیر طبری، در معنای آیه «خيرُ البَرية» در سایت وزارت اوقاف و ارشاد عربستان سعودی، که تفاسير وترجمه های قرآن كريم را دارد:
http://quran.al-islam.com/Page.aspx?page...3&Page=598
آخر صفحه، خط آخر و جمله آخر صفحه را ببینید:

{7} ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕِ ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢْ ﺧَﻴْﺮُ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔِ

ﻳَﻘُﻮﻝ : ﻣَﻦْ ﻓَﻌَﻞَ ﺫَﻟِﻚَ ﻣِﻦْ ﺍﻟﻨَّﺎﺱ ﻓَﻬُﻢْ ﺧَﻴْﺮ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔ . ﻭَﻗَﺪْ : 29208 - ﺣَﺪَّﺛَﻨَﺎ ﺍِﺑْﻦ ﺣُﻤَﻴْﺪ , ﻗَﺎﻝَ : ﺛﻨﺎ ﻋِﻴﺴَﻰ ﺑْﻦ ﻓَﺮْﻗَﺪ , ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﺍﻟْﺠَﺎﺭُﻭﺩ , ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤَّﺪ ﺑْﻦ ﻋَﻠِﻲّ { ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢْ ﺧَﻴْﺮ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔ } ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲّ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ: " ﺃَﻧْﺖَ ﻳَﺎ ﻋَﻠِﻲّ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘﻚ "

پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: منظور از خیرالبریة، علی جان تو هستی و شیعیان تو.

زود بروید ببینید که مثل کتاباشون بزودی تحریف و حذف میشود![تصویر: 311ab73125e1452b1.jpg]
بسم الله الرحمن الرحیم

برگرفته از تفسیر نمونه؛


در روايات فراوانى که از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها، و همچنين در منابع معروف شيعه نقل شده ، آيه (اولئک هم خير البرية ) (آنها بهترين مخلوقات خدا هستند) به على (عليه السلام ) و پيروان او تفسير شده است .
(حاکم حسکانى ) نيشابورى که از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين روايات را در کتاب معروفش ‍ (شواهدالتنزيل ) با اسناد مختلف نقل مى کند، و تعداد آن بيش از بيست روايت است که به عنوان نمونه چند روايت را از نظر مى گذارنيم :

1 - (ابن عباس ) مى گويد: هنگامى که آيه ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البرية نازل شد پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على (عليه السلام ) فرمود:
هو انت و شيعتک تاتى انت و شيعتک يوم القيامة راضيين مرضيين ، و ياتى عدوک غضبانا مقحمين :
منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد که در روز قيامت وارد عرصه محشر مى شويد در حالى که هم شما از خدا راضى و هم خدا از شما راضى است و دشمنت خشمگين وارد محشر مى شود و به زور به جهنم مى رود (در بعضى از نسخه هاى حديث مقمحين آمده است که به معنى بالا نگاه داشتن سر به وسيله غل و زنجير مى باشد).

2 - در حديث ديگرى از (ابوبرزه ) آمده است که وقتى پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) اين آيه را قرائت کرد، فرمود: هم انت و شيعتک يا على ، و ميعاد ما بينى و بينک الحوض : آنها تو و شيعيانت هستيد، اى على ! و وعده من و شما کنار حوض کوثر است !.

3 - در حديث ديگرى از (جابر بن عبدالله انصارى ) آمده است که ما خدمت پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) کنار خانه خدا نشسته بوديم على (عليه السلام ) به سوى ما آمد، هنگامى که چشم پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به او افتاد فرمود: قد اتاکم اخى : برادرم به سراغ شما مى آيد سپس رو به کعبه کرد: فقال و رب هذه البنية ! ان هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة : به خداى اين کعبه قسم که اين مرد و شيعيانش در قيامت رستگارانند سپس رو به سوى ما کرد و افزود:
اما و الله انه اولکم ايمانا بالله ، و اقومکم بامر الله ، و اوفاکم بعهد الله و اقضاکم بحکم الله و اقسمکم بالسوية ، و اعدلکم فى الرعية ، و اعظمکم عند الله مزية .
قال (جابر): فانزل الله : (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات
اولئک هم خير البرية ) فکان على اذا اقبل قال اصحاب محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) قد اتاکم خير البرية بعد رسول الله .
به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ايمان آورد، و قيام او به فرمان خدا بيش از همه شما است ، وفايش به عهد الهى از همه بيشتر، و قضاوتش به حکم الله افزونتر، و مساواتش در تقسيم (بيت المال ) از همه زيادتر، عدالتش درباره رعيت از همه فزون تر، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است .
جابر مى گويد: در اينجا خداوند آيه ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البرية را نازل فرمود و از آن به بعد هنگامى که على (عليه السلام ) مى آمد ياران محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى گفت ند: بهترين مخلوق خدا بعد از رسول الله آمد!.
نزول اين آيه در کنار خانه کعبه منافات با مدنى بودن سوره ندارد، زيرا ممکن است از قبيل نزول مجدد، و يا تطبيق بوده باشد، بعلاوه بعيد نيست که نزول اين آيات در سفرهائى که پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) از مدينه به مکه آمده است واقع شده باشد، به خصوص اينکه راوى روايت جابر بن عبد الله انصارى است که در مدينه به حضرت ملحق شد، و اطلاق مدنى بر اينگونه آيات بعيد نيست .
بعضى از اين احاديث را (ابن حجر) در کتاب (صواعق ) آورده و بعضى را محمد (شبلنجى ) در (نور الابصار).
(جلال الدين سيوطى ) در (در المنثور) نيز قسمت عمده روايت اخير را از (ابن عساکر) از (جابر بن عبدالله ) نقل کرده است .

4 - در (درالمنثور) از (ابن عباس ) آمده است که وقتى آيه ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البرية نازل شد پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على فرمود: هو انت و شيعتک يوم القيامة راضيين مرضيين : آن تو و شيعيان تو در قيامت مى باشيد که هم شما از خدا خشنود هستيد و هم خدا از شما خشنود!

5 - نامبرده در حديث ديگرى از ابن مردويه از على (عليه السلام ) نقل مى کند که پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به من فرمود: ا لم تسمع قول الله : ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البرية ؟ انت و شيعتک و موعدى و موعدکم الحوض ، اذا جئت الامم للحساب ، تدعون غرا محجلين : آيا اين سخن خدا نشنيده اى که مى فرمايد: کسانى که ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند بهترين مخلوقاتند؟ اين تو و شيعيان تو هستيد، و وعده گاه من و شما کنار حوض کوثر است ، هنگامى که من براى حساب امتها مى آيم و شما دعوت مى شويد در حالى که پيشانى سفيد و شناخته شده ايد.
بسيارى ديگر از دانشمندان اهل سنت نيز همين مضمون را در کتب خود نقل کرده اند از جمله خطيب خوارزمى در (مناقب ) و (ابو نعيم اصفهانى ) در (کفاية الخصام ) و (علامه طبرى ) در (تفسير معروفش ) و ابن صباغ مالکى در (فصول المهمه ) و (علامه شوکانى ) در (فتح الغدير) و (شيخ سليمان قندوزى ) در (ينابيع المودة ) و آلوسى در (روح المعانى ) ذيل آيات مورد بحث و جمعى ديگر.

کوتاه سخن اينکه حديث فوق از احاديث بسيار معروف و مشهور است که از سوى غالب دانشمندان و علماى اسلام پذيرفته شده ، و اين فضيلتى است بزرگ و بى نظير براى على (عليه السلام ) و پيروانش .
ضمنا از اين روايات به خوبى اين حقيقت آشکار مى شود که واژه (شيعه )
از همان عصر رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به وسيله آن حضرت در ميان مسلمين نشر شد، و اشاره به پيروان خاص ‍ امير مؤ منان على (عليه السلام ) است ، و آنها که گمان مى کنند تعبير شيعه از تعبيراتى است که قرنها بعد به وجود آمده سخت در اشتباهند.



..................................



برگرفته از تفسیر المیزان؛

در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از امام ابى جعفر (عليه السلام ) آمده که فرمود: منظور از کلمه (بينه ) رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) محمد (صلوات اللّه عليه ) است .

و در الدر المنثور است که ابن مردويه از عايشه روايت کرده که گفت : به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) عرضه داشتم : يا رسول اللّه گرامى ترين خلق نزد خداى عزوجل کيست فرمود: اى عايشه مگر آيه شريفه (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البريه ) را نمى خوانى .

و در همان کتاب است که ابن عساکر از جابر بن عبد اللّه روايت کرده که گفت : نزد رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) بوديم که على (عليه السلام ) از راه رسيد، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) فرمود: به آن خدايى که جانم به دست او است ، اين مرد و پيروانش ( شيعيانش ) تنها و تنها رستگاران در قيامتند، آنگاه اين آيه نازل شد: (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البريه )، از وقتى که اين آيه نازل شد اصحاب رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) هر وقت على را مى ديدند که دارد مى آيد مى گفتند: خير البريه آمد.

مؤ لف : الدر المنثور اين معنا را از ابن عدى از ابن عباس نيز نقل کرده ، و نيز از اين مردويه آورده .
و نيز تفسير برهان آن را از موفق بن احمد - در کتاب المناقبش - از يزيد بن شراحيل انصارى کاتب على (عليه السلام ) از آن جناب روايت کرده و در عبارت يزيد بن شراحيل چنين آمده : من از على شنيدم مى فرمود: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) از دنيا مى رفت در حالى که سر آن جناب را به سينه ام تکيه داده بودم ، در آن حال فرمود: يا على مگر نشنيدى کلام خداى عزوجل را که مى فرمايد: (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خير البريه )، اين (خير البريه ) شيعيان تواند، موعدم و موعد شما حوض است ، وقتى که تمامى امت ها براى حساب جمع مى شوند، شيعيان تو بنام و لقب پيشانى سفيدان خوانده مى شوند.

و در مجمع البيان از مقاتل بن سليمان از ضحاک از ابن عباس روايت کرده که در تفسير کلمه هم خير البريه گفته است : اين آيه شريفه در باره على و اهل بيتش نازل شده .


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

از زیر دست وهابی ها در رفته
چرا همیشه بدتری قضاوت ممکن رو می کنید؟
(۲۸/مرداد/۹۲ ۱۸:۲۶)JohnShepard نوشته است: [ -> ]چرا همیشه بدتری قضاوت ممکن رو می کنید؟

مدارکی که ثابت می کند وهابی ها احادیثی که به ضررشان است را از کتب خودشان حذف کردن کم نیست.
مثلا یک نمونش اینکه عمر ازدواج موقت را حرام کرد را از کتاب صحیح بخاری حذف کرده اند که در چاپهای قدیم این کتاب که الان هم موجود است حذف نشده بوده است.
کسی که وهابی ها را خوب بشناسد می داند که چه جور آدمهایی هستند.
شاید هم شما درست میگید و ما زیادی بدبین هستیم. ولی روال کار آنها خلاف این را می گوید. در کتاب صحیح بخاری ببینید چند حدیث در مورد فضایل امام علی ع گفتن و چندتا برای عمر. تازه آن اندکی هم گه گفتن چی گفتن. مثلا اینکه چرا امام علی ع لقب ابوتراب گرفته را ببینید در صحیح بخاری چی نوشته. نوشته که امام با حضرت فاطمه ع دعواش شد و رفت شب را در مسجد خوابید و لباساش خاکی شده بوده و صبح که پیامبر ص آمده مسجد و خواسته برای نماز بیدارش کنه بهش گفته ای ابوتراب! یعنی ای آدم خاکی!
(۲۸/مرداد/۹۲ ۱۸:۲۶)JohnShepard نوشته است: [ -> ]چرا همیشه بدتری قضاوت ممکن رو می کنید؟

چون کتاب های این آقایون ورژن داره

98
99
2000

نسخه ای که من دارم برای 98 هستش و الان بعضی از احادیثش مضر تشخیص داده شده!!!
در مورد موضوع تاپیک چرا قضاوت بد می کنید؟
هنوز که کاری نکردن!
درست نیست که به این راحتی قضاوت کنین.
هنوز کاری نکردن؟
تخریب مقبره ائمه در قبرستان بقیع به نظر شما کاری هست یا نه؟
کشتن 4 هزار شیعه در کربلا در یک روز و راه انداختن جوی خون در کربلا کاری هست یا نه؟
این لیست بسیار طولانی است.
در مورد موضوع تاپیک کاری نکردن.
هر وقت حذف کردن، بیاین انتقاد کنین.
هنوز که حذف نکردن که قضاوت می کنین.
فعلا باید تشکر کنین که اینو گذاشتن.
وقتی کسی که شخصیتش اینه که هرچی می تونه آثار و دلایل حقانیت اهل بیت را نابود و تحریف می کنه وقتی یک همچین موردی را کاری نکرده یعنی که از دستش در رفته.
مثل اینه که یک گرگی وارد یه گله بشه و همه گوسفندها را بکشه غیر از یکی. میشه نتیجه گرفت که اون یکی از دستش در رفته والا اون هم میکشت. چون شخصیت گرگ اینه.
الان وهابی را در سوریه میبینید دان چقدر شیعه می کشن. اگر بتونن می کشن. مگر اینکه نتونن.
شخصیتشان این است.
صفحه: 1 2
آدرس های مرجع