تالار گفتگوی بیداری اندیشه

مشاهده تالار در قالب اصلی: ولایت فقیه همان ولایت رسول خداست‌!
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید.برای مشاهده نسخه قالب بندی شده روی لینک فوق کلیک کنید
صفحه: 1 2 3 4 5 6
ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است

اولا مربوط به ولایت تکوینیه کلیه نیست که لازم باشه ولی فقیه معصوم باشه. بلکه تو حوزه مسایل شرعیه هست.

لذا بیان شما مغالطه اشتراک لفظی است، چون ولایت حداق دو تا معنا داره

قطعا هیچ عاقلی نمیگه ولی فقیه ولایت تکوینیه امام معصوم رو داره که ناشی از خلیفه اللهی و تقرب وی به خداونده.



حالا دامنه تصرفات فقیه در حوزه شرعیات چقدره، یا قایل به تقید تصرفیم یا اطلاق.
اطلاق هم به این صورت نیست که فقیه بگه نماز صبح سه رکعته.

بلکه مثلا مثل همون حکم امامه که حج را تعطیل کرد.

نگاه کنید خود امام راحل این معنای ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است رو در کتاب ولایت فقیه بیان کرده:

اگر فرد لايقى كه داراى اين دو خصلت (علم به قانون (یعنی فقه) و عدالت) باشد به پا خاست و تشكيل حكومت داد، همان ولايتى را كه حضرت رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در امر اداره جامعه داشت دارا مى‏باشد؛ و بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند.
اين توهم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بيشتر از حضرت امير (علیه السلام) بود، يا اختيارات حكومتى حضرت امير (علیه السلام) بيش از فقيه است، باطل و غلط است. البته فضايل‏ حضرت رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بيش از همه عالم است؛ و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (علیه السلام) از همه بيشتر است؛ لكن زيادى فضايل معنوى اختيارات حكومتى را افزايش نمى‏دهد. همان اختيارات و ولايتى كه حضرت رسول و ديگر ائمه، صلوات اللَّه عليهم، در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران، گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را براى حكومت فعلى قرار داده است؛ منتها شخص معينى نيست، روى عنوانِ «عالم عادل» است.



البته شاید درست نباشه که این جمله امام «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است» با این ظاهر تند و تیز و غلط اندازش و بدون تفسیر بیان بشه و روی در و دیوار نوشته بشه.
به قول آقاي ازغدي

1.ايا جامعه اسلامي نياز به حكومت دارد يا نه؟
2.ايا اين حكومت مبتني با قوانين اسلامي باشد يا نه ؟
3.ايا اگر قراراست مبتني بر قوانين اسلامي باشد بايد حاكمان اشنا با قوانين اسلامي باشند يا نه ؟
4.اگر قراراست حاكمان اشنا با اسلام باشد بايد اين آشنايي مجتهدانه و متفكرانه باشد يا مقلدانه؟
5.اگر قرار است مجتهد ديني حاكم باشد اجازه دارد در مواقع خاص كه امور كشور قفل شد اختياراتي داشته باشد كه كشور را از خطر نجات دهد يا نه ؟


بديهي ترين استدلال منطقي براي اثبات ولايت فقيه به نظرم همين 5 بند است كساني كه واقعا علاقه مند به دانستن هستند نه صرفا بحث براي بحث اعلام كنند كدام بند مبهم است و چرا تا مساله راحت تر حل شود .
سلام
شما اگه با مبحث وحدت وجود و مکتب ابن عربی انس گرفته باشین و با تمام وجود قبولش داشته باشین متوجه میشین که ولایت فقیه میتونه دقیقا همون ولایت پیامبر باشه. کسی که در ذات خدا
فانی میشه حقایقی رو کشف و شهود میکنه که بقیه از درکش عاجز هستن و چه بسا به مرحله پیامبری و دریافت وحی هم برسه مثل ابن عربی
ولی فقیه لازم نیست به مرحله ی کشف و شهود رسیده باشه ؛ یا چیزی رو درک کنه کنه که دیگران از درکش عاجزند .
نقل قول:
سلام

شما اگه با مبحث وحدت وجود و مکتب ابن عربی انس گرفته باشین و با تمام وجود قبولش داشته باشین متوجه میشین که ولایت فقیه میتونه دقیقا همون ولایت پیامبر باشه. کسی که در ذات خدا

فانی میشه حقایقی رو کشف و شهود میکنه که بقیه از درکش عاجز هستن و چه بسا به مرحله پیامبری و دریافت وحی هم برسه مثل ابن عربی

والله تو اون قرانی که دارید می خونید نوشته دیگه حرف بین خدا و آدمیزاد تموم شد این کتاب هم آخرشه دیگه آدم می تونه با تمسک به همین کتاب و معصمومین و عقل خودش راهشو ادامه بده

نمی فهمم چه نیازی به وحی هست
(۲۸/آبان/۹۵ ۲۳:۰۳)Bidel.s نوشته است: [ -> ]والله تو اون قرانی که دارید می خونید نوشته دیگه حرف بین خدا و آدمیزاد تموم شد این کتاب هم آخرشه دیگه آدم می تونه با تمسک به همین کتاب و معصمومین و عقل خودش راهشو ادامه بده

نمی فهمم چه نیازی به وحی هست
بله متوجه هستم. دوستانی که ولایت فقیه رو اثبات میکنن جز از راه فلسفه بافی نمیتونن این کار رو انجام بدن. مطلبی که در مورد وحدت وجود گفتم از باب کنایه بود. میخوان به زور چیزی رو
که پیامبر و امامان معصوم نگفتن قالب کنن. این تفکرات ریشه در مبنای توحیدی وحدت وجود داره. آقایون میگن حدیث داریم که به مردم گفتن به راویان حدیث مراجعه کنین و اونها
برای شما حجت هستن بعد فلسفه بافی میکنن و میگن منظور ولایت فقیه است. دوستان کاملا دچار تفسیر به رای و قیاس شدن و خودشون هم میدونن
(۲۹/آبان/۹۵ ۱:۴۹)حقیقتجو نوشته است: [ -> ]بله متوجه هستم. دوستانی که ولایت فقیه رو اثبات میکنن جز از راه فلسفه بافی نمیتونن این کار رو انجام بدن. مطلبی که در مورد وحدت وجود گفتم از باب کنایه بود. میخوان به زور چیزی رو
که پیامبر و امامان معصوم نگفتن قالب کنن
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا فلسفه بافتنی نیست
حالا شاید شما مطلع نباشید ولی دلیلی نداره فلسفه رو با لباس زمستونی اشتباه بگیرید

ثانیا کلی روایت داریم که دقیقا دلالت بر ولایت فقیه می کنه
آنقدر روایات زیادند که اصلا جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی مونه

ثالثا دلایل عقلی به طرق مختلف بیان شدند و اگر دلایل بیشتری میخواهید فکر کنم از حوصله تالار خارج باشه.

یا حق
(۲۹/آبان/۹۵ ۱:۴۹)حقیقتجو نوشته است: [ -> ]بله متوجه هستم. دوستانی که ولایت فقیه رو اثبات میکنن جز از راه فلسفه بافی نمیتونن این کار رو انجام بدن. مطلبی که در مورد وحدت وجود گفتم از باب کنایه بود. میخوان به زور چیزی رو
که پیامبر و امامان معصوم نگفتن قالب کنن. این تفکرات ریشه در مبنای توحیدی وحدت وجود داره. آقایون میگن حدیث داریم که به مردم گفتن به راویان حدیث مراجعه کنین و اونها
برای شما حجت هستن بعد فلسفه بافی میکنن و میگن منظور ولایت فقیه است. دوستان کاملا دچار تفسیر به رای و قیاس شدن و خودشون هم میدونن
سلام


جنابعالی چنانچه فقها رو قبول دارید می تونيد به نظر اونها رجوع کنید
اگر مطلبی درباره موضوعی بیان ميشه معنیش این نیست که شما فکر کنید فقط دلایل همین چيزهاست بلکه فقط چند نمونه بیان ميشه


مراجع و فقها وجود دارن شما می تونيد به اونها رجوع کنید


سیستم ولایت فقیه هم با عقل کاملاً اثبات ميشه و بحثهای فقهی مربوط به فقها ميشه نه آدمهای عادی


اتفاقا از پستتون تعجب کردم پس کنایه بوده! خسته نباشید
(۲۹/آبان/۹۵ ۲:۰۷)rezamohammadi نوشته است: [ -> ]بسم الله الرحمن الرحیم
اولا فلسفه بافتنی نیست
حالا شاید شما مطلع نباشید ولی دلیلی نداره فلسفه رو با لباس زمستونی اشتباه بگیرید

ثانیا کلی روایت داریم که دقیقا دلالت بر ولایت فقیه می کنه
آنقدر روایات زیادند که اصلا جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی مونه

ثالثا دلایل عقلی به طرق مختلف بیان شدند و اگر دلایل بیشتری میخواهید فکر کنم از حوصله تالار خارج باشه.

یا حق
خلاصه یکی از مهمترین حدیث ها رو گفتم اما ربطی به ولایت فقیه نداره. یعنی شما عدالت ولایت فقیه رو با عدالت امام معصوم یکی میدونی! اولا عقلی که شما میگی باید در طول قرآن و
احادیث باشه نه در عرض اونها. هر چند آقایون عقل رو بعنوان یکی از منابع مجزا در عرض قرآن و احادیث قرار دادن. شاید به همین خاطر شما هم دچار اشتباه شدین. دوما همین عقل ولایت
فقیه رو رد میکنه چون تعاریفی که از علم و عدالت امام معصوم داریم نمیتونه به ولی فقیه نسبت داده بشه. اگه تمام مردم دنیا هم جمع بشن و عدالت یکی رو تایید کنن باز عدالت اون از جنس
عدالت امام معصوم نیست. علم امام هم که تکلیفش مشخصه. امام نسبت به تمام اتفاقاتی که در عالم میوفته و در آینده خواهد افتاد و در گذشته اتفاق افتاده علم داره اما ولی فقیه وقتی که توی
یک اتاق نشسته نسبت به اتفاقاتی که توی اتاق کنارش میوفته هم علم نداره. اونوقت کدوم عقل حکم میکنه که ولی فقیه میتونه جایگاه امام معصوم رو داشته باشه و نسبت به جان و مال مردم
اولا به تصرف باشه
(۲۹/آبان/۹۵ ۲:۵۰)حقیقتجو نوشته است: [ -> ]خلاصه یکی از مهمترین حدیث ها رو گفتم اما ربطی به ولایت فقیه نداره. یعنی شما عدالت ولایت فقیه رو با عدالت امام معصوم یکی میدونی! اولا عقلی که شما میگی باید در طول قرآن و
احادیث باشه نه در عرض اونها. هر چند آقایون عقل رو بعنوان یکی از منابع مجزا در عرض قرآن و احادیث قرار دادن. شاید به همین خاطر شما هم دچار اشتباه شدین. دوما همین عقل ولایت
فقیه رو رد میکنه چون تعاریفی که از علم و عدالت امام معصوم داریم نمیتونه به ولی فقیه نسبت داده بشه. اگه تمام مردم دنیا هم جمع بشن و عدالت یکی رو تایید کنن باز عدالت اون از جنس
عدالت امام معصوم نیست. علم امام هم که تکلیفش مشخصه. امام نسبت به تمام اتفاقاتی که در عالم میوفته و در آینده خواهد افتاد و در گذشته اتفاق افتاده علم داره اما ولی فقیه وقتی که توی
یک اتاق نشسته نسبت به اتفاقاتی که توی اتاق کنارش میوفته هم علم نداره. اونوقت کدوم عقل حکم میکنه که ولی فقیه میتونه جایگاه امام معصوم رو داشته باشه و نسبت به جان و مال مردم
اولا به تصرف باشه
سلام


نتیجه نظر شما اینه که در زمان غیبت حکومت اسلامی معنی نداره!
پس کار امام خمینی ره غلط بوده و ادامه اون هم غلطه!


پس ولایت فقیه اشتباه و اجرای احکام اجتماعی اسلام هم غیر ممکنه!


خب بعدش چی؟
صفحه: 1 2 3 4 5 6
آدرس های مرجع