تالار گفتگوی بیداری اندیشه

مشاهده تالار در قالب اصلی: نظراتی پیرامون بازی شطرنج و صفحه شطرنجی
شما درحال مشاهده محتوای قالب بندی نشده این مطلب هستید.برای مشاهده نسخه قالب بندی شده روی لینک فوق کلیک کنید
صفحه: 1 2 3 4 5 6 7 8
(۴/خرداد/۹۰ ۲:۵۷)mohammad ali نوشته است: [ -> ]امام صادق (علیه السلام) : فروختن شطرنج حرام است و پولي هم كه از فروختنش بدست مي آيد حرام است و ....

لطفا منبع را ذکر کنید.
(۴/خرداد/۹۰ ۹:۳۸)mohamad نوشته است: [ -> ]
(۴/خرداد/۹۰ ۲:۵۷)mohammad ali نوشته است: [ -> ]امام صادق (علیه السلام) : فروختن شطرنج حرام است و پولي هم كه از فروختنش بدست مي آيد حرام است و ....

لطفا منبع را ذکر کنید.

یه جا(http://daniel-sharifi.blogfa.com/post-3.aspx) این حدیث رو خوندم
منبعش رو نوشته بود:
وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه
کسی از دوستان میتونه بره نگاه کنه؟
این ها هم بود

حضرت امير المومنين علی (عليه السلام) فرمودند: به شش شخص سلام نکنید :1.یهودی 2.اهل موسیقی و نوازندگی 3.مسیحی 4.شخص آوازه خوان 5.کسی که در حال بازی شطرنج است 6.کسی که شوخی اش فحش مادر است.

خصال الصدوق جلد 1 صفحه 275 ، بحارالانوار جلد 76 صفحه 9 ، نصایح صفحه 332

حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است.

وسائل الشیعه کتاب تجارت

حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد.

وسائل الشیعه کتاب تجارت

حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند: چون سر امام حسین (علیه السلام) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و سفره ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (علیه السلام) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو ( شراب ) و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید ، که خداوند عزوجل در برابر این عمل گناهان او را ، اگرچه به شماره ستارگان باشد محو میکند.

کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915 ، عیون الاخبار الرضا (علیه السلام) جلد 1 صفحه 261 ، منتهی الآمال جلد 1 صفحه 506 ، بحارالانوار جلد 45 صفحه 176 ، ذریعة النجاة صفحه 443

اما با این حال اکثر مراجع گفتن حلاله
چرا؟
کسی میتونه صحت این احادیث رو برسی کنه؟
ای بابا! امام خمینی و مرجع تقلید خودم گفتن اگه شطرنج حالت قمار نداشته باشه و صرفا یک بازی فکری باشه بازی با آن اشکال نداره...
بعد این احادیث...؟
حالا تکلیف چیه؟؟؟ Huh
(۴/خرداد/۹۰ ۱۱:۴۱)آرین (الهه.ع) نوشته است: [ -> ]ای بابا! امام خمینی و مرجع تقلید خودم گفتن اگه شطرنج حالت قمار نداشته باشه و صرفا یک بازی فکری باشه بازی با آن اشکال نداره...
بعد این احادیث...؟
حالا تکلیف چیه؟؟؟ Huh

تکلیف عمل به فتوای مرجع تقلید شماست .امام خمینی خود در ان نامه به این مسعله جواب داده اند .
و علم حدیث و رجال و سند و اصول و ........برای دادن یک فتوا لازم اس که مجتهد به اینها تساط دارد.صرفا بادیدن احادیث نمیتوان حکم را استخراج کرد مگر اینکه تخصص این کار را داشته باشید.
از مزایای تقلید همین است .اگر شما تقلید کنید هیچ مسعولیت شرعی به عهده شما نمیباشد
یا حق
رسول اکرم ( ص ) : در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد و شطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنین خرید و فروش آنها نهی می کنم . * حضرت صادق ( ع ) : درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند : صفتی که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است . * حضرت علی ( ع ) : به شش شخص سلام نکنید : 1- یهودی-2-اهل موسیقی و نوازندگی-3- مسیحی-4- شخص آوازه خوان-5-کسی که در حال بازی شطرنج است-6- کسی که شوخی اشفحش مادر است . * رسول خدا ( ص ) : از نشانه های آخر الزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرورترین این امت ظاهر می گردد ؛ ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکومی شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهائی مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند .

* امام صادق ( ع ) : بازی کردن با شطرنج شرک به خداست و دست کردن در آن مانند دست زدن به گوشت خوک است و باید پیش از نماز دستها را شست اگر که به مهره آن دست زده باشند و نگریستن به صفحه شطرنج مانند نگاه کردن به عورت مادر است .

* امام صادق ( ع ) : از امام درباره حکم بازی شطرنج سوال شد فرمودند : کار مجوس و کافران را برای خودشان وا گذارید .

* امام صادق ( ع ) : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است .

* امام صادق ( ع ) : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد .

* امام صادق ( ع ) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگرسه طایفه را : 1- کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند-2- شخصی که شطرنج بازی می کند-3- کسی که از مومنی کینهبه دل می گیرد و با او دشمنی ورزد .

* امام باقر ( ع ) : از امام درباره بازی شطرنج سوال شد فرمودند : انسان مومن وقتش آنچنان با ارزش است که فرصت این کارهای بیهوده را ندارد . * امام رضا ( ع ) : چون سر امام حسین ( ع ) را به شام بردند یزیدلعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و پرده ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش به آنسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادندو صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی و پدرش و جدش سلام الله علیهمو استهزاء به ذکر ایشان مشغول گشت .

* امام پنجم ( ع ) : عبدالواحد بن مختار درباره بازی شطرنج از امام سوال کرد ؟ امام فرمودند : مومن از این بازی رو گردان است .

* علاء بن سیابة از امام صادق ( ع ) روایت کرده که فرمود : شهادت قمارباز چه نرد باشد چه شطرنج ، چه شبیه شطرنج که قمارست به نام اربعه عشر ، و امثال اینها که اصطلاحاتی خاص دارد ، پذیرفته نیست . نظر علماء راجع به حرام بودن شطرنج . . .

آیة الله العظمی گلپایگانی : بازی کردن با آلات قمار مثل نرد , شطرنج, و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت در کار نباشد .

آیت الله سیستانی : بازی با شطرنج مطلقا حرام است .

آیت الله صافی گلپایگانی : بازی با شطرنج مطلقا حرام است
رسول اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم. منبع:ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 308

حضرت صادق (علیه السلام):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند:صفتی که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است . منبع : تحف العقول صفحه 335

حضرت علی (علیه السلام): می فرماید که به شش شخص سلام نکنید :1.یهودی 2.اهل موسیقی و نوازندگی 3.مسیحی 4.شخص آوازه خوان 5.کسی که در حال بازی شطرنج است 6.کسی که شوخی اش فحش مادر است. منبع : خصال الصدوق جلد 1 صفحه 275

رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد .ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند. منبع:تفسیر جامع جلد 6 صفحه 347

امام صادق (علیه السلام):بازی کردن با شطرنج شرک به خداست و دست کردن در آن مانند دست زدن به گوشت خوک است و باید پیش از نماز دستها را شست اگر که به مهره آن دست زده باشند و نگریستن به صفحه شطرنج مانند نگاه کردن به عورت مادر است. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره حکم بازی شطرنج سوال شد فرمودند : کار مجوس و کافران را برای خودشان وا گذارید. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (علیه السلام) : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (علیه السلام) : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (علیه السلام) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد. منبع : خصال الدوق صفحه 73

امام باقر (علیه السلام) : از امام (علیه السلام) درباره بازی شطرنج سوال شد فرمودند : انسان مومن وقتش آنچنان با ارزش است که فرصت این کارهای بیهوده را ندارد .

منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام رضا (علیه السلام) : چون سر امام حسین (علیه السلام) را به شام بردند یزید لعنه الله فرمان داد تا آن را در محلی نهادند و پرده ای بر روی آن نصب نمودند پس او و یارانش بدانسو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن آبجو مشغول شدند و چون از کار خوردن و نوشیدن فارغ شدند فرمان داد تا آن سر مطهر را در طشتی زیر تختش نهادند و صفحه شطرنجی روی آن نهادند و یزید لعنه الله بنشست و به بازی شطرنج و گفتگو از حسین بن علی (علیه السلام) و پدرش و جدش سلام الله علیهم و استهزاء بذکر ایشان مشغول گشت. و هر زمان که در حرکات شطرنج از حریف خود مهره ای را می برد جامی آبجو می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی مانده آن را در کنار طشت بر روی زمین می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما می باشد باید از نوشیدن آبجو و بازی شطرنج خود داری کند و هرکس که نظرش به شطرنج یا آبجو افتاد باید به یاد کار پلید یزید لعنه الله افتد و او و خاندانش را نفرین نماید. منبع : کتاب شریف من لا یحضر الفقیه جلد 6 صفحه 379 حدیث 5915

آیه های قرآن راجب به حرام بودن شطرنج

امام رضا (علیه السلام) :خداوند متعال تمام اقسام قمار و برد و باخت را حرام نموده و فرموده سوره مائده آیه 92 ( ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار نجاستی از جانب شیطان هستند ) و از جمله مصداق قمار در آیه فوق بازی شطرنج و نرد است. منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 436

امام باقر (علیه السلام) :در تفسیر آیه 92 سوره مائده فرمودند :منظور از کلمه <<میسر>> در آیه شطرنج و نرد و هر قمار دیگری است و همچنین خرید و فروش و آموزش و هرگونه تصرفی درباره آن حرام است. منبع : تفسیر نورالثقلین جلد 1 صفحه 668

امام صادق (علیه السلام) :درباره قول خدای عزوجل سوره حج آیه 31: (اجتناب کنید پلیدی را که از ناحیه بتها به شما می رسد) فرمودند منظور از پلیدی بتها مهره های شطرنج می باشد که هرکس به آنها دست بزند نجس می شود و باید دستش را بشوید. منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 459

امام علی (علیه السلام) : گذر امام علی (علیه السلام)به گروهی افتاد که در حال بازی کردن شطرنج بودند پس حضرت آیه 52 از سوره انبیاء را که در آن جناب ابراهیم (علیه السلام)خطاب به عمویش آذر درباره پرستیدن بتها می فرماید : (ما هذه التماثیل انتم لها عاکفون) (این تمثال بتها چه سودی برای شما دارد که به پای آنها نشسته اید را خواندند) و از آن محل عبور نمودند. منبع : سفینه البهار جلد 2 صفحه 832

نکته : منظور امام (علیه السلام) از خواندن این آیه متوجه کردن آن اشخاص به این نکته بود که این تمثال های اسب و فیل و غیره چه ارزشی دارد که وقت خود را صرف جابجائی آن می کنید.

امام صادق (علیه السلام):هشام گوید از امام صادق(علیه السلام)درباره تفسیر آیه 31سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : (فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور) (اجتناب کنیدپلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. منبع : تفسیر قمی جلد 2صفحه 8

حالا یکی به من بگه چرا ما فدراسیون شطرنج داریم؟
ممنون از پست خوبتون آقای نجف آبادی
خصوصا بابت درج منبع که پذیرفتن مطلب رو آسون تر می کرد..
اما چند تا سوال
اولا خدا وکیلی اینا همه دلایل نقلی ای هستن که دلالت بر حرام بودن شطرنج می کنند.پس دلایل عقلی چی؟
ثانیا معمولا مراجع شطرنج رو بخاطر قمار حرام می دونن.یزید ملعون هم شطرنج رو با قمار بازی می کرد.من نفهمیدم آخر شطرنج حرامه یا قمار؟؟؟
پس اگه قماری در کار نباشه پس گناهش چیه.اگه نجسه دلیلش چیه(دلیل عقلی نه نقلی که در بالا توضیحش داده شده)
ثالثا پذیرشش سخته که توی مملکتی که اسمش جمهوری اسلامیه بازی شطرنج به عنوان یه بازی فکری و کاری برای کمک کردن به تقویت هوش شناخته بشه.شطرنجی که کمی از شراب نداره.حواسمون باشه مملکت اسلامی اگه اسم اسلام روش نبود شاید این قدر رنج آور نبود......
راز نماد سطح شطرنجی

سطح شطرنجی سیاه وسفید ٬ از زمان مصر باستان در معابد مورد استفاده قرار می گرفته و بیش از آنکه جنبه ی تزئینی داشته باشد٬ دارای مفهومی رمزآلود است.امروزه٬ این نوع کفپوش یکی از نمادهای مهم فراماسونری و مکانی برای اجرای مراسم فرقه ای در کلیه ی لژهای ماسونی به شمار می رود.تشریفات ویژه ی ورود به این سازمان می بایست بر روی این سطو ح٬ که کنایه از آمیختگی زندگی انسان با خیر و شر است ٬ انجام گیرد.
“سنگفرش شطرنجی نمادی قدیمیست که با اجرای مراسم های اولیه در سده ی گذشته ارتباط دارد. این نماد اغلب با یک ستاره دنباله دار و حاشیه ی کنگره دار همرا ه می شود. به سادگی می توان مفهوم کاشی های همرنگ سیاه و سفید را به نمادی از خیر وشر در زندگی انسان تعبیر نمود.”

به گفته ی پژوهشگران٬ این عقیده که سطوح شطرنجی از دیرباز نشانگر “خانه و منشاء اسرار” هستند٬ به مصر باستان و نیز پرستش خدایگان دیونیزیاک (Dionysiac) در یونان قدیم بازمی گردد.

“ردپای معماران دیونیزیاک بر روی زمینه ی شطرنجی اطاق های لژ مدرن فراماسونی کاملا مشهود است. از زمانی که این تشکیلات مدرن صرفا به یک اتحادیه ی کارگری محدود نماند٬ این طرح قالب نمادین خود را که برگرفته از تعالیم متافیزیک جوامع باستانی بود٬ حفظ کرد.”

در سطح “کارآموز تازه وارد” این سنگفرش نمایانگر طبقه ی همکف معبد سلیمان است. به بیان کتاب مقدس٬ طبقه ی همکف معبد سلیمان از چوب کاج یا صنوبر ساخته شده بود.

با اینکه در اغلب لژها٬ این سنگفرش شطرنجی از دو رنگ سیاه و سفید تشکیل شده٬ ولی لزوما اینطور نیست. همچنین٬ الگوی این سطوح گاهی بجای شکل مربعی٬ لوزی شکل می باشد.

سنگفرش لژ ستاره ی شرقی.

کلیسای نتردام پاریس

نمونه ی سنگفرش شطرنجی در کلیسای نوتردام پاریس .این کلیسا٬ توسط شوالیه های معبد(اجداد فراماسونهای امروزی) ساخته شده است.

”لا پاپس” کارت شماره ۲ تاروت است. این شماره نماد دوگانگى می باشد. به نماد ینگ یانگ بر روی کتاب این راهبه که نشاندهنده ی همان اصول دوجزئی در سنگفرش شطرنجی است توجه کنید.



دوگانگی

در کنار هم قرار گرفتن رنگ های متضاد بر روی سنگفرش شطرنجی ٬ نمایش عینی یک اصل مهم در فلسفه ی هرمسی است : دوگانگی .

“این سنگفرش که با استفاده ی متناوب از رنگهای سیاه وسفید تشکیل می شود٬ به شکلی هدفمند ویا کاملا اتفاقی٬ حاکی از اصالت خیر وشر در باورهای مصریان و ایرانیان باستان می باشد.این سطوح در واقع نماد میدان جنگ عناصر متضاد است: میخائیل(۱) و شیطان٬ نماد خدای حقیقی و دروغین٬ نور و تاریکی ٬ شب و روز ٬ آزادی و استبداد٬ آزادی انتخاب دین و عقاید تعصب آمیز کلیسا که بجای افراد فکر می کند و بر طبق این عقاید پاپ مصون از لغزش است.

کف یا زمینه ی لژ٬ زمینه ی شطرنجی سیاه و سفید یست که مفهوم کیفیت دوگانه ی هر موضوع مرتبط با دنیای مادی و مبنای فیزیکی طبیعت انسان از جمله جسم فانی٬ امیال و خواسته های وی را بیان می کند. به گفته ی شکسپیر”زندگی ما با رشته های به هم تنیده ی خوب و بد بافته شده است”. خیر وشر ٬ نور وتاریکی٬ شادی و غم ٬ مثبت و منفی٬ اجزای لاینفک هر چیزی را تشکیل می دهند. چیزی که به نظر من خوب است ممکن است به نظر دیگری بد باشد. لذت از رنج ایجاد و سرانجام آن نیز رنج است.چیزی که اکنون درست به نظر می رسد ممکن است در زمان دیگری اشتباه باشد. تعالی عقل به همان نسبت پریشانی و جهل را به دنبال دارد.

تقابل این عناصر ناظر بر همه ی اعمال ماست و تا زمانیکه -با آموختن و بکار بستن آموزه های این فلسفه- برای نیل به شرایطی که در آن٬ پی به موجودیت مفهوم پنهان در زمینه ی شطرنجی برده و بجای قائل شدن تضاد و تقابل برای مفاهیم متضاد٬ آنها را به عنوان یک جزء واحد یا همذات بپذیریم٬ آماده نشده باشیم٬ می بایست نفوذ و کنترل این دوگانگی ها را تحمل کنیم. برای درک وحدت یا همذاتی٬ ابتدا باید از سلامت قوه ی ادراک ٬که بر تجربیات برتری دارد٬برخوردار باشیم زیرا برای عقل تاریکی و نور هر دو مشابه بوده و فراتر از آن٬ مفاهیم خیر وشر٬ لذت و رنج٬ در ترکیب با یکدیگر به تعالی می رسند. این مرتبه ی رفیع بوسیله ی حاشیه ی کنگره دار نقشه ی شطرنجی سیاه وسفید نشان داده می شود؛درست مانند وجود و مشیت غیبی که جسم فانی ما را٬ که در ذات خود دربرگیرنده ی عناصر متضاد می باشد٬ در برگرفته است.”

از این گذشته٬ سنگفرش شطرنجی نماد زمین یا همان دنیای مادی بوده و در تقابل با سقف که نمایانگر آسمانها و عالم روحانی است٬ می باشد.

سقف لژ در تضاد کامل با کفپوش سیاه وسفید آن قرار داشته و بعنوان “سایبان آسمانی مخلوقات و حتی عالم غیب” توصیف می گردد.

اگر این کفپوش نماد ماهیت مادی و محسوس انسان باشد٬ آنگاه سقف نشان دهنده ی ماهیت روحانی و ویژگیهای موجود در آن است که این دو مفهوم در تقابل با یکدیگر قرار دارند. جسم مادی انسان٬ قابل رویت و مرکب از اجزای گوناگون است در حالیکه وجود روحانی او که جسم را احاطه کرده٬ بسیار لطیف و نامرئی است (تنها با چشم بصیرت می توان آن را دید) و در مقام تشبیه همچون عطر برای گل می باشد. وجود این بخش از انسان٬ توسط کسانی که منکر پدیده های غیر قابل شرح به لحاظ فیزیکی می باشند٬مورد تردید واقع گردید. ولی پیروان فرقه ی ماسونی بسیاری از این واقعیتها را پذیرفته و بکار می بندند (برخلاف ادعایشان) ٬بطوریکه چنین مسائلی از دید آنها تردیدناپذیر می باشد. ماسونها می بایست بازتاب دهنده ی این موضوع باشند که (۱) آنها در فرقه ای وارد شده اند که مدعی کشف ذات و ماهیت انسان است؛(۲) متعهد به یاری ایشان در جهت نیل به این آگاهی- با آموزش اموری که مسلما از آنها بی اطلاع هستند- بوده٬ که این آموزه ها و نمادها٬ توسط مربیان خردمند و با صلاحیت ایجاد می شوند؛ و در نهایت(۳) دانستن این مسأله که بهره مندی از یک گرایش فکری منعطف٬ پذیرا و فروتن در قبال نمادها و مفهوم آنها٬ به پیشرفت یک فرد بیش از تعصب و تفکر انتقادی یاری می رساند. “

جایگاه تشریفات

سنگفرش مکانی رمز آلود را ایجاد می کند که محراب انجام تشریفات در آن قرار داشته و مرکز اجرای مراسم آئینیست. تشریفات درجه ی کارآموز بطور نمادین بر روی این مکان واقع می شود. برطبق دستورالعمل مراسم درجه ی سوم فراماسونری ٬ این سنگفرش مربعی برای راه رفتن کاهن اعظم ساخته شده است.

“علت اینکه سنگفرش شطرنجی چنین جایگاهی را در میان متعلقات لژ دارد چیست؟ پاسخ این سؤال را می توان در بیانیه ی تشریفات درجه ی سوم فراماسونری یافت: “این کفپوش مربعی برای راه رفتن کاهن اعظم ساخته شده است.” در اینجا منظور تنها کاهن اعظم یهود که قرنها پیش می زیسته نیست بلکه به هر عضو این فرقه اشاره دارد. هر ماسون در آرزوی رسیدن به مقام کهانت اعظم و ایجاد معبد مربوط به خود است تا آنجا را به مکانی برای پیوستن خود به خدا تبدیل نماید. بنابراین واقعیت که همه ی موجودات٬ فارغ از اینکه فراماسون هستند یا خیر٬ در دنیائی دوگانه بسر می برند٬ همگی در هر لحظه از حیات خود بر روی این سنگفرش قدم گذاشته و با خیر وشر رویارو می شوند.از این منظر٬ این کفپوش٬ نمادی از یک اصل اولیه ی فلسفی است که برای همه ی ما آشناست. ولی در اینجا “راه رفتن” مفهوم گسترده تری دارد:برای کسی که می خواهد خود سرنوشت خویش را رقم زده و ناخدای روح خود باشد٬ راه رفتن بر روی این عناصر متضاد با هدف پیشی جستن و غلبه بر آنها و نیز لگد مال کردن ماهیت جسمانی و پست و تحت کنترل درآوردن آن٬ صورت می گیرد.شخص باید قادر به عبور از مفاهیم در هم آمیخته ی خیر و شر ٬ برای رسیدن به مرحله ای فراتر باشد.وضعیتی که در آن٬ فراز و فرود تقدیر ٬ ترسها و امیال ناظر بر زندگی یک انسان معمولی و نیز پیچ و تاب افکار و رفتارهای بی هدف٬ برای وی بی اهمیت است. شکوفا کردن توانائی های معنوی٬ در صورتی که فرد در قید امیال و احساسات بی ثبات لذت و رنج باشد غیر ممکن است. رسیدن به این هدف از طریق تسلط بر امیال و رسیدن به آرامش و تعادل ذهنی تحت هر شرایط صورت می پذیرد. این همان زمانیست که یک ماسون واقعی بر روی سنگفرش شطرنجی هستی و امیال متضاد ماهیت مادی خویش” راه می رود”.

برخی اظهار می کنند که سنگفرش شطرنجی به عنوان یک “قلمروی جادوئی” برای سفر از میان ابعاد و برقراری ارتباط با موجوداتی نظیر جن یا ارواح ٬ بکار گرفته می شود. بنابراین٬ معنای عمیق تر آن پشت سر گذاشتن محدودیت های دنیای مادی می باشد.

کلیشه ی فلزی ”زندگی پنهان فراماسونری” اثر چارلز دابلیو لدبیتر. در این شکل٬ ورود یک داوطلب به دنیای ارواح به تصویر در آمده است. این کار بر روی سنگفرش شطرنجی انجام می گیرد.

در فرهنگ عامه

برای اهداف ماسونی ویا بعنوان یک واکنش کپی بردارانه٬ صحنه ها ی مراسم مذهبی وانتقال متافیزیکی٬ اغلب به شکل سنگفرشهای شطرنجی طراحی می شوند.
استفاده از الگوی سطوح شطرنجی دکتر پارناسیوس در نمایش “آینه ی جادوئی” برای القای آن بعنوان معبری بسوی عالم ارواح.
دایره سه بعدی.سنگفرش شطرنجی به دروازه ی متافیزیکی منتهی می شود.
مایکل جکسون لباس تشریفات به تن کرده.
در اسلام

مطالب ذکر شده را میتوان مقدمه ای برای این بخش از مقاله دانست! در دیدگاه اسلام شراب خواری حرام است ولی نگاه کردن به آن اشکالی ندارد ولی اینکه چرا بازی شطرنج نه تنها حرام بلکه نگاه کردن به آن نیز حرام است؟ بدلایل ذکر شده سطح شطرنجی یک نماد الحادی و با کاربردهای ضد دینی است ضمن این که در بازی شطرنج با قرارگیری دو سپاه سفید و سایه ، وجه نمادین رویارویی خیر و شر آن عینیت میابد .

پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به این سوال "چرا شطرنج حرام است" :

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند:بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است . این حکم برگرفته از آیات و روایاتی است که نسبت به حرمت بازی با آلات قمار ولهو ولعب تصریح دارد‌، اما سؤال از اینکه چرا حرام است شاید بتوان گفت بخاطرضررهای فرهنگی ، مالی واجتماعی که دارد ، چه بسیارند افرادی که بخاطربازی باآلات قمار ، پرده سیاهی بر زندگانی خود کشیده و درمنجلاب گناه غرق شده اند.

همانطور که مشاهده میکنید دلیل دقیق و قطعی ای برای حرام اعلام شدن شطرنج در پاسخ ایشان ذکر نشده .
سلام
درسته سطح شطرنجی یکی از نمادهای میسونه ولی نمیشه هر سطحی که شطرنجی هست رو به ماسون ربط داد
(۸/شهریور/۹۰ ۱۲:۱۵)moh3n نوشته است: [ -> ]مطالب ذکر شده را میتوان مقدمه ای برای این بخش از مقاله دانست! در دیدگاه اسلام شراب خواری حرام است ولی نگاه کردن به آن اشکالی ندارد ولی اینکه چرا بازی شطرنج نه تنها حرام بلکه نگاه کردن به آن نیز حرام است؟


با عرض سلام ممنون از مطلبتون ميخواستم بدونم اينكه ميفرماييد نگاه به صفحه شطرنجي حرام است سندي هم داريد يا نه؟؟؟
(۸/شهریور/۹۰ ۱۲:۱۵)moh3n نوشته است: [ -> ]در دیدگاه اسلام شراب خواری حرام است ولی نگاه کردن به آن اشکالی ندارد ولی اینکه چرا بازی شطرنج نه تنها حرام بلکه نگاه کردن به آن نیز حرام است؟ .


با سلام خدمت شما و با عرض خسته نباشيد ميخ.استم در مورد اينكه ميفرماييد نگاه به صفحه شطرنجي حرامه سندي بياوريد....
صفحه: 1 2 3 4 5 6 7 8
آدرس های مرجع