کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 12 رای - 4.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
احادیث روزانه(شرط ورود=تفکر در احادیث)
۱۴:۱۴, ۶/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۱/خرداد/۹۲ ۸:۵۸ توسط شهیدطیبه واعظی.)
شماره ارسال: #1
آواتار
[تصویر: 91647236601970024309.gif]
هرکس چهل حديث حفظ کند . .

در روايت آمده است: "هرکس چهل حديث حفظ کند، خداوند وي را فقيه محشور مي‌کند". آيا اگر حافظ عامل به احاديث نبود، باز هم جزء فقها محشور مي‌شود يا بايد عامل باشد؟ کلام علامه طباطبايي که فرمود" عامل بودن شرط نيست" چيست؟ آيا تقوا در حديث، شرط فقيه محشور شدن است؟


در مورد حفظ چهل حديث هم از پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم روايت وجود دارد و هم از برخي ائمه ديگر عليه السّلام[sup]1[/sup] .
البته اين احاديث در برخي از کلمات و واژه‌ها با يکديگر اختلاف دارند. علامه مجلسي در بحار الانوار نقل کرده است که پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمود: "هرکس چهل حديث براي امت من حفظ کند، تا از آن بهره ببرند، خداوند روز قيامت او را در شمار فقيهان و عالمان برمي‌انگيزد".[sup]2[/sup]
بي‌ترديد پيام اصلي اين حديث تشويق و ترغيب به حفظ احاديث پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و اهل‌بيت است. هرکس چهل حديث از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ و اهل‌بيت عليه السّلام حفظ کند، به همان اندازه با معارف پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و اهل‌بيت آشنا شده است و آشنايي با معارف اهل‌بيت موجب تأمين سعادت دنيا و آخرت مي‌شود. حال بايد بررسي نمود که مقصود از حفظ حديث در اين روايات چيست؟ مرحوم علامه مجلسي چند احتمال بيان کرده است:
احتمال اول آن است که به تدوين حديث بپردازد تا ديگران از آن استفاده نمايند.
احتمال دوم آن است که احاديث را حفظ کند که از بين نرود و به ديگران گزارش دهد؛ حال حفظ اين حديث در قلب باشد و يا به صورت نوشتن.
احتمال سوم آن است که انسان حديث را حفظ کند و پيرامون آن تفکر کند و بدان عمل کند و با آن احکام را استنباط کند.
عبارت "خداوند او را فقيه و عالم محشور مي‌‌کند" نيز ناظر به همين احتمال مي‌باشد.
حديث ديگري از پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم نيز همين احتمال را تأييد مي‌کند.[sup]3[/sup]
اگر مقصود از حفظ حديث، احتمال اول و دوم باشد، لازم نيست انسان خود عامل به آن باشد، زيرا در اين دو احتمال هدف آن است که احاديث پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و ائمه عليه السّلام حفظ شود و به ديگران انتقال يابد. البته اگر کسي درصدد کسب ثواب بيشتري است، بايد عامل به آن باشد، زيرا حفظ احاديث، مراتبي دارد و ثواب اين عمل نيز به حساب آن مراتب، تفاوت پيدا مي‌کند.[sup]4[/sup]
اگر مقصود از حفظ حديث احتمال سوم باشد، بي‌ترديد عامل بودن به احاديث شرط است، زيرا اگر کسي خود عامل به احاديث نباشد، با فلسفه حفظ حديث که عمل به آن و استنباط احکام است، منافات دارد.
گرچه در روايت مورد بحث يکي از شرايط حفظ حديث تقوا شمرده نشده، ولي رعايت تقواي الهي بنابر هر سه احتمال لازم است، زيرا روايات ديگر و آموزه‌هاي ديني رعايت تقواي الهي را در همه ابعاد زندگي لازم مي‌داند. بدون شک، کسي که مي‌خواهد با حفظ حديث، با فقيهان محشور گردد، بايد تقوا داشته باشد.
● چگونه ممکن است کسي در زمره فقهاي دين در قيامت محشور شود و از ويژگي شاخص و صفت بارز فقيهان که همان رعايت تقواي الهي و پايبندي به حدود و دستورات شريعت نوراني است بي‌نصيب باشد؟
با تحقيقاتي که انجام شد، به مبناي مرحوم علامه طباطبايي در خصوص اين که در حفظ حديث، عامل بودن شرط نيست، دست نيافتيم. لطفاً در پرسش‌هاي بعد منبع ديدگاه ايشان را بيان نماييد تا مورد بررسي قرار گيرد.
اگر مرحوم علامه طباطبائي چنين سخني را فرموده باشد شايد مرادشان اين باشد که در خود حفظ چهل حديث اثر و خاصيتي است که موجب مي‌گردد انسان در روز قيامت فقيه و عالم دين‌شناس محشور گردد. البته اين اثر و ويژگي به صورت زمينه و اقتضا است يعني چنين فردي اگر ساير شرايط براي محشور شدن به صورت فقيه را داشته باشد و موانع موجود بر سر اين امر را برطرف سازد، در قيامت به صورت فقيه محشور مي‌گردد. منظور از شرط نبودن عمل به اين احاديث در صورت ثبوت آن اين نيست که عمل به شرائط کلي و اساسي مثل تقوا و عمل به واجبات و پرهيز از محرمات نيز شرط نيست، بلکه عمل به خود اين روايات شرط محشور شدن در صف فقها و عالمان دين نمي‌باشد.

1. بحار الانوار، ج 2، ص 153.
2. همان، ص 156؛ چهل حدیث امام خمینی، ص 1.
3. بحار الانوار، ج 2، ص 154 ـ 156.
4. بحار الانوار، ج 2، ص 157
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 25 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۸:۱۴, ۲۲/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #241
آواتار
محمد بن مسلم گويد: روزى خدمت امام باقر عليه السلام بودم كه يك جفت قمرى آمدند و روى ديوار نشسته طبق مرسوم خود بانگ مى‏كردند، و امام باقر عليه السلام ساعتى بآنها پاسخ مى‏گفت، سپس آماده پريدن گشتند، و چون روى ديوار ديگرى پريدند، قمرى نر يك ساعت بر قمرى ماده بانگ مى‏كرد، سپس آماده پريدن شدند، من عرضكردم: قربانت گردم، داستان اين پرندگان چه بود؟
فرمود: اى پسر مسلم هر پرنده و چارپا و جاندارى را كه خدا آفريده است نسبت بما شنواتر و فرمانبردارتر از انسانست، اين قمرى بماده خود بدگمان شده و او سوگند ياد كرده بود كه نكرده است و گفته بود به داورى محمد بن على (علیه السلام)راضى هستى؟ پس هر دو بداورى من راضى گشته و من بقمرى نر گفتم: كه نسبت بماده خود ستم كرده‏ئى او تصديقش كرد. اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏2، 375
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۰۴, ۲۲/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #242
آواتار
[/font]احاديثي گرانبها از مولاي متقيان امام علي (علیه السلام): ·

شوخي (بي جا) سبب جدايي است و كينه در پي دارد. ·

هرچيزي را آفتي است و آفت نيكي ،همنشين بد است. ·

اسراف ،سبب فقر است. ·

در اول زمستان خويش را از سرما نگه داريد ودر آخرش(كه طليعه بهار آغازميشود)ار آن برخوردار شويد. ·

از شتاب بپرهيز كه پشيماني مي آورد. ·

سخن تا ناگفته باشي در بند تو باشد وچون گفتي تو در بند آن باشي. ·

فكر خويش را به گذشته هاي از دست رفته مشغول داشتن،موجب ضايع شدن عمرآدمي است. ·

بركت مال ،بخشش است. ·

آنكس كه نيازمندي وگرفتاريش را براي ديگري شرح داد،تن به خواري وپستيسپرده است. ·

دروغگويي رسوا كننده است.[font=Times New Roman]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۴۲, ۲۷/بهمن/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/بهمن/۹۱ ۱۸:۴۳ توسط محمدهادی.)
شماره ارسال: #243
آواتار
در مصباح الشريعه كه منسوب به امام صادق عليه السلام است ‏چنين بيان شده كه:

حروف العبد ثلاثة، العين و الباء و الدّال، فالعين علمه باللَّه تعالى، و الباء بونه عمّن سواء، و الدّال دنوّه من اللَّه تعالى بلا كيف و لا حجاب‏

و كلمه عبد مركب از سه حرف است: عين، باء، دال.ج

اما عين: اشاره و دلالت مى‏كند به علم و شناسايى بنده پروردگار خود را.

و اما با: اشاره مى‏شود به بون يعنى دور شدن قلب او از غير خداى متعال.

و اما دال: دلالت مى‏كند به دنو يعنى نزديكى و قرب او از خداوند عزيز، و اين نزديكى از جهت كيفيت و چگونگى و يا از جهت حجاب داشتن نيست‏
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۰۶, ۸/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #244
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


رسول الله(صل الله علیه و آله):
وَیلٌ لِلمُتِألّین مِن اُمّتی الَّذینَ یَقُولونَ: فُلانٌ فِی الجَنَّةِ و فُلانٌ فِی النَّار.

وای بر کسانی از امت من که به جای خدا حکم می کنند. همانها که می گویند فلانی در بهشت است و فلانی در جهنم....
کنزالعمال-ح7902
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۳, ۹/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #245
آواتار
عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجب زيان رساند.
حضرت علی(علیه السلام)
[تصویر: www.roozgozar.com-2076.gif]
از كفارة گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
حضرت علی(علیه السلام)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۲۲, ۱۰/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #246
آواتار
چنانچه شخصي تو را بدگويي کند و سپس برگردد و پوزش طلبد، عذرخواهي و پوزش او را پذيرا باش. امام سجاد (َع)
------
عجّب دارم از کسي که نسبت به تشخيص خوب و بد خوراکش اهتمام مي‌ورزد که مبادا ضرري به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و ديگر کارهايش اهميّت نمي‌دهد و نسبت به مفاسد دنيايي، آخرتي، روحي، فکري، اخلاقي و... بي‌تفاوت است. امام سجاد (َع)
------
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۴۴, ۱۴/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #247
آواتار
"" هو "".......إذا أرذَلَ اللّه‏ُ عَبدا حَظَرَ علَيهِ العِلم .هر گاه خداوند (بخواهد) بنده‏ اى را پست گرداند ، او را از علم بى‏ بهره سازد .
مولا امیرالمومنین(علیه السلام)
[تصویر: www.roozgozar.com-2073.gif]
ناتوان ترين مردم کسی است که از دعا کردن واماند و بخيل ترين مردم کسی است که از سلام کردن واماند.
امام حسین(علیه السلام)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۴, ۲۳/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #248
آواتار
[تصویر: 97556226541276957575.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۱, ۲۳/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #249
آواتار
امام على عليه السلام : لاتَقسِروا أَولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛
آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده اند.
شرح نهج البلاغه، ج20، ص267، ح102

امضای Hadith
بیایید ارتباطمان را هر روز با حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ کنیم.
حتی به اندازه ی خواندن یک دعای فرج و
یـا ذکر صلواتی با تقدیم ثواب آن به امام زمانمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)..
و یار امام زمانمان باشیم،حداقل به اندازه ی ترک یک گــــــناه..

[تصویر: Marg.jpg]

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۶, ۲۴/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #250
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


رسول خدا در مسجد و در میان اصحاب سوال کرد: "برترین چیز برای زن چیست؟"
و همه ماندند؛ حتی علی (علیه السلام) که متصل به منزل وحی بود ماند. به خانه آمد تا
از فاطمه (سلام الله علیها) سوال را بپرسد و جواب را پیش پیامبر ببرد.
-

بهترین چیز برای زن ان است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را.
پیامبر به فراست دریافت که این کشف علی نیست؛ کشف فاطمی است.
فرمود: "این پاسخ از آن کیست؟"
پاسخ داد:

"دخترتان فاطمه"
با تبسمی ملیح فرمود:

"حقا که پاره تن من است."


منبع:بحارالانوار.ج43.ص54
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Exclamation احادیث اخلاقی و عبادی mahdy30na 960 169,336 ۶/فروردین/۹۷ ۱۵:۰۴
آخرین ارسال: سرباز منتظر
  (A+)احادیث و نکته های نابی که در زندگی من بسیار اثر گذار بودند& علی 110 427 138,940 ۷/اسفند/۹۶ ۱۶:۴۹
آخرین ارسال: Hadith
  درد دل با انســــــــان(مجموعه احادیث قدسی) Ali#59 17 5,948 ۷/بهمن/۹۳ ۱۹:۳۶
آخرین ارسال: Ali#59
  احادیث "شهید" 2 907 ۲۷/دی/۹۳ ۰:۴۷
آخرین ارسال: "شهید"
  خواص انگشترها + روایات و احادیث Night moans 13 9,079 ۷/آبان/۹۳ ۲۳:۰۸
آخرین ارسال: amrtat71
  احادیث در مورد خنده معرفت نفس 7 5,041 ۸/اردیبهشت/۹۳ ۲۳:۱۲
آخرین ارسال: عشقم کربلا
Heart احترام به سادات + احادیث سیمرغ 21 10,824 ۱۶/فروردین/۹۳ ۲۲:۵۴
آخرین ارسال: سیمرغ

پرش در بین بخشها:


بالا