کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تست خود شناسی از نوع اسلامی
۵:۲۶, ۲۹/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #1

بسمه تعالی
تست خود شناسی از نوع اسلامی - جهت شناخت واقعی از خود و رفع کمبود ها و نارسایی های روحی و تلاش در جهت برطرف کردن آنها .
روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام) درباره عقل و جهل ( از کتاب اصول کافی جلد اول باب عقل و جهل)
سماعه می گوید خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم و جمعی از دوستانش نیز حضور داشتند که ذکر عقل و جهل به میان آمد حضرت فرمود : عقل و لشگرش و جهل و لشگرش را بشناسید . من عرض کردم غیر از آنچه که شما به ما فهمانده اید نمی دانیم . حضرت فرمود خدای عزوجل عقل را از نور خویش از طرف راست عرش آفرید و آن مخلوق اول از روحانیین است پس به او گفت رو او پس رفت سپس فرمود پیش آی پیش آمد خدای تبارک و تعالی فرمود : ترا با عظمت آفریدم و بر تمام آفریدگانم شرافت بخشیدم سپس جهل را تاریک و از دریای شور و تلخ آفرید پس به او فرمود پس رو پس رفت فرمود پیش آی پیش نیامد فرمود : گردن کشی کردی ؟ او را از رحمت خود دور ساخت سپس برای عقل 75 لشگر قرار داد . چون جهل مکرمت و عطاء خدا را نسبت به عقل دید دشمنی او را در دل گرفت و عرض کرد پروردگارا این هم مخلوقی است مثل من . او را آفریدی و گرامیش داشتی و تقویتش نمودی من ضد او هستم و بر او توانایی ندارم آنچه از لشگر به او دادی بهن هم عطا کن فرمود بلی می دهم ولی اگر بعد از آن نافرمانی کردی تو را و لشگر تو را از رحمت خود بیرون می کنم عرض کرد خشنود شدم پس 75 لشگر به او عطا کرد . و هفتاد و پنج لشگر عقل و جهل بدین قرار است :
تمام این صفات 75 گانه که لشگریان عقل اند جز در پیامبر و جانشین او و مومنی که خدا دلش را به نور ایمان آزموده ، جمع نشود اما دوستان دیگر مابرخی از اینها را دارندو تدریجا همه را دریابند و از لشگریان جهل پاک شوند آنگاه با پیامبران و اوصیائشان در مقام اعلا همراه شوند و این سعادت جز با شناخت عقل و لشگریانش و دوری از جهل و لشگریانش بدست نیاید . خدا ما و شما را به فرمانبری و طلب ثوابش موفق دارد .
توضیح نویسنده : [درمتن جنود عقل و جهل را 75مورد زکر کرده و در توضیح 78 مورد . ظاهرا بعضی به عبارت دیگر تکرار شده است]

لشگریان عقل و ضد آن ها لشگریان جهل


1 نیکی و آن وزیر عقل است 1 بدی و آن وزیر جهل است
2 ایمان 2 کفر
3 تصدیق حق 3 انکار حق
4 امیدواری 4 نومیدی
5 دادگری 5 ستم
6 خشنودی 6 قهر و خشم
7 سپاس گزاری 7 ناسپاسی
8 چشم داشت رحمت خداوند 8 یاس از رحمت خداوند
9 توکل و اعتماد به خدا 9 حرص و آز
10 نرم دلی 10 سخت دلی
11 مهربانی 11 کینه توزی
12 دانش و فهم 12 نادانی
13 شعور 13 حماقت
14 پاکدامنی 14 بی باکی و رسوایی
15 پارسایی 15 دنیاپرستی
16 خوش رفتاری 16 بدرفتاری
17 پروا داشتن 17 گستاخی
18 فروتنی 18 خودپسندی
19 آرامی 19 شتاب زدگی
20 خردمندی 20 بی خردی
21 خاموشی 21 پرگویی
22 رام بودن 22 گردنگشی
23 تسلیم حق شدن 23 تردید کردن
24 شکیبایی 24 بی تابی
25 چشم پوشی 25 انتقام جویی
26 بی نیازی 26 نیازمندی
27 بیاد داشتن 27 بی خبر بودن
28 در خاطر نگه داشتن 28 فراموشی
29 مهرورزی 29 دوری و کناره گیری
30 قناعت 30 حرص و آز
31 تشریک مساعی 31 دریغ و خوداری
32 دوستی 32 دشمنی
33 پیمان داری 33 پیمان شکنی
34 فرمانبری 34 نافرمانی
35 سرفرودی 35 بلندی جستن
36 سلامت 36 مبتلا بودن
37 دوستی 37 تنفر و انزجار
38 راست گویی 38 دروغ گویی
39 حق و درستی 39 باطل و نادرستی
40 امانت 40 خیانت
41 پاکدلی 41 ناپاکدلی
42 چالاکی 42 سستی
43 زیرکی 43 کودنی
44 شناسایی 44 ناشناسایی
45 مدارا و راز داری 45 فاش کردن راز
46 یک روئی 46 دغلی
47 پرده پوشی 47 فاش کردن
48 نماز گزاردن 48 تباه کردن نماز
49 روزه گرفتن 49 روزه خوردن
50 جهاد کردن 50 فرار از جهاد
51 حج گزاردن 51 پیمان حج شکستن
52 سخن نگه داری 52 سخن چینی
53 نیکی به پدر و مادر 53 نافرمانی پدر و مادر
54 با حقیقت بودن 54 ریاکاری
55 نیکی و شایستگی 55 زشتی و ناشایستگی
56 خودپوشی 56 خودآرایی
57 تقییه 57 بی پروایی
58 انصاف 58 جانب داری باطل
59 خودآرایی برای شوهر 59 زنا دادن
60 پاکیزگی 60 پلیدی
61 حیا و آزرم 61 بی حیایی
62 میانه روی 62 تجاوز از حد
63 آسودگی 63 به رنج انداختن
64 آسان گیری 64 سختی گیری
65 برکت داشتن 65 بی برکتی
66 تندرستی 66 گرفتاری
67 اعتدال 67 افزون طلبی
68 موافقت با حق 68 پیروی از هوس
69 سنگینی و متانت 69 سبکی و جلفی
70 سعادت 70 شقاوت
71 توبه 71 اصرار بر گناه
72 طلب آمرزش 72 بیهوده طمع بستن
73 دقت و مراقبت 73 سهل انگاری
74 دعا کردن 74 سرباز زدن
75 خرمی و شادابی 75 سستی و کسالت
76 خوش دلی 76 اندوهگینی
77 مانوس شدن 77 کناره گرفتن
78 سخاوت 78 بخیل بودن

شرح : مقصود از جهل یا شیطان ، همان قوه ای است که انسان را به کار زشت و گناه دعوت می کند و این در فرشتگان نیست از این جهت هیچ یک از 75 لشگر جهل که در این حدیث نام برده شده در ایشان نیست و انسان زمانی از فرشته برتر می شود که با وجود آنکه استعداد پذیرش این صفات زشت را دارد به آنها متصف نگردد و آنها را در خود راه ندهد و مراد از عقل قوه ای است که انسان را به فضائل نیک وا میدارد و لشگریان او هم در برابر لشگریان جهل صف کشیده و همیشه نفس انسان میدان معرکه و محل زد و خورد و کارزار این دو صف می باشد .
با مطالعه و بررسی میزان انطباق این صفات با حالات درونی خود می توان شناخت بهتری از خویش پیدا کرد و در جهت رفع نقایص برآمد .
امید وارم که بهره ی کافی از این حدیث شریف ببریم . انشا الله
عبداللهی
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۳۴, ۲۱/مرداد/۹۲
شماره ارسال: #2
آواتار
خیلی عالیه دوست من
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا