کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام

نظرسنجی: آیا تا به حال در تمام عمرتان یک دور کامل نهج البلاغه را خوانده اید؟
بله
خیر
     


ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کمپین پیوند با نهج البلاغه
۱:۱۰, ۲۲/تیر/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۲/تیر/۹۳ ۳:۱۸ توسط فانوس *7*.)
شماره ارسال: #1
آواتار
سلام دوستان من


چه قدر بی سوادی است که آن چه که در ماشین بنزین نریزیم
شاید اگر حرکت ایستایی داریم
به خاطر این است که تغذیه ی درستی نداریم
و رهایش کرده ایم
فقط یک سوال آیا تا به حال یک دور فقط یک دور کامل نهج البلاغه را خوانده اید ؟



میخاییم یه قرار بذاریم با خودمون :
از این به بعد هر شب بین ساعت 11 تا 12 شب یه بخش از نهج البلاغه رو که می تونه یه خطبه یا کمتر باشه رو میذاریم
بعد در ساعات دیگه شما دوستان هر نظری دارید
مثلا :
کاربردی که توی زندگی شما اون خطبه داشته یا خواهد داشت یا اگر می داشت
سنجیدن مسائلمون و ابهاماتمون با اون خطبه
و......




متن خطبه ها با رنگ سبز نوشته میشه




اونایی که هستن بگن یا علی
ده تا بشیم استارت میزنیم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۲:۱۵, ۲/شهریور/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/شهریور/۹۳ ۲۲:۱۸ توسط فانوس *7*.)
شماره ارسال: #31
آواتار
خواهش می کنم من شرمنده ام الان دو هفته است که اینترنت قطع هس واقعا متاسفم من مقصر نبودم اصلا خیلی روش های منسوخ شده ای وجود داره که هنوز در حال اجراست خیلی از علوم دیگه هم این جوری هتند اما خب نظریه ی قوی ای و مقبول دیگه ای نیومده که بیخیال این داروین بشوند و هم اینکه خیلی ها نمیخاهند که بره و خب این باعث میشه همه رفتن و منسوخ شدنش رو نپذیرند اما از نظر علمی منسوخ شده است مثل تحول فیزیکه نیوتن منسوخ شده است اما خب برای مسائل رده پایین جواب میده دارین هم در مورد توجیح بعضی مسائل جواب میده **************************
خطبه ی اول ( قسمت ششم )

تا خداوند محمّد رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله را براى به انجام رساندن وعده اش وبه پايان بردن مقام نبوت مبعوث كرد، درحالى كه قبولى رسالت اورا ازتمام انبياگرفته بود، نشانه هايش روشن، و ميلادش باعزت و كرامت بود. در آن روزگار اهل زمين مللى پراكنده، داراى خواسته هايى متفاوت، و روشهايى مختلف بودند، گروهى خدا را تشبيه به مخلوق كرده، عده اى در نام او ازحق منحرف بوده، و برخى غير او را عبادت مى نمودند. چنين مردمى را به وسيله پيامبر از گمراهى به هدايت رساند، و به سبب شخصيّت او از چاه جهالت به در آورد. آن گاه لقايش را براى محمّد صلّى اللّه عليه وآله اختيار كرد و جوار خود را براى او پسنديد، با فراخواندنش از اين دنيا به او اكرام نمود، و براى او فردوس اعلا را به جاى قرين بودن به ابتلائات وسختيهابرگزيد، و اورا كريمانه به سوى خودبرد(درود خدا براو وخاندانش باد) و آن حضرت (به وقت انتقال به آخرت) هر آنچه را انبياء گذشته در امت خود به وديعت نهادند در ميان شما به وديعت نهاد،كه پيامبرانْ امتها را بدون راه روشـن، و نشانه پابرجا، سرگـردان و رهـا نگذاشتند.
وعده های خدا برای انسان در دنیا ؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۱۶, ۶/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #32
آواتار
دوستان قرار ما من بع یک روز در میونه اما به شرط همکاری شما دیگه !!!!!!!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۵۲, ۱۰/شهریور/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۰/شهریور/۹۳ ۰:۵۳ توسط فانوس *7*.)
شماره ارسال: #33
آواتار
خطبه ی اول ( قسمت هفتم ) :

اين وديعتْ كتاب پروردگارتان در ميان شماست، كه حلال و حرامش، واجب و مستحبش،
ناسخ و منسوخش، امر آزاد و غير آزادش، خاص و عامش، پندها و امثالش، مطلق و مقيّدش، و محكم و متشابهش را بيان كرد، مبهمش را تفسير نمود، و مشكلاتش را توضيح داد.
برابر با پيمانى كه از بندگان گرفته تحصيل آگاهى به قسمتى از قرآن واجب، و دانستن رموز برخى ديگر از آيات لازم نيست، وجوب احكامى در قرآن معين، ونسخ آن درحديث روشن است، وقسمتى ازمسائل اجرايش بنابرسنّتْ واجب، و تركش بنابر قرآن آزاد است، وجوب برخى از احكام تا زمانى معين ثابت، و پس از انقضاء مدتْ زائل شدنى است. بين گناهان كبيره كه بر آن وعده عذاب داده، و معاصى صغيره كه اميد مغفرت در آن است تفاوت گذاشته، و ميان آنچه اجراى اندكش مقبول، و ترك بسيارش آزاد است فرق نهاده.


توی این بخش از خطبه خیلی خلاه و البته مفید انواع احکام قرانی شرح داده شده
که ما بدین صورت می تونیم احکام رو بهتر درک کنیم
و اولا رو از اولاتر بشناسیم
نظر شما چیه ؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۵, ۱۰/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #34
آواتار
نقل قول:وجوب برخى از احكام تا زمانى معين ثابت، و پس از انقضاء مدتْ زائل شدنى است.

این قسمت خطبه توجه منو بیشتر جلب کرد..
ینی ما یسری احکامی داشتیم که یه زمانی باید بهش عمل میشده و بعد از اون دیگه عمل بهش لزومی نداشته..
درست متوجه شدم؟
خب بنظرتون چه احکامی؟Huh
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۱۵, ۱۰/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #35
آواتار
خب خیلی ازاحکام ممکنه این طوری باشه و وابسته به شرایط موجود
مثلا در زمان تحریم دره شعیب اون قدر غذا و امکانات کم بوده که توصیف ناشدنیه خب قطعا خیلی از کارهایی که ما الان انجام میدیم اون موقع ممکنه اشکال داشته باشه مثل خوردن غذاهای خاص یا مثلا در دین یهود که ما هم قبول داریم شکار در روز شنبه جایز مبوده اما الان چی?
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۳۴, ۱۰/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #36
آواتار
نسخ یعنی اینکه حکمی موقت از طرف خداوند برای بشر آمده است و بعد از تمام شدن موعد آن حکم، حکم دیگر جایگزین آن می شود و معمولاً احکامی که نسخ می شوند همراه خود قرینه ای دارند که دلالت بر موقت بودن آنان دارد. البته آیات قرآنی که نسخ می شوند این نسخ مربوط به حکم آنان است ولی الفاظ آیات همچنان باقی می مانند. فلسفة این مطلب آن است که یک حکم تا وقت معینی دارای مصلحت می باشد و بعد از آن وقت دیگر مصلحت خود را از دست می دهد و باید حکمی دائمی که دارای مصلحت دائمی است جایگزین آن شود حال این نسخ گاهی شامل آیاتی از قرآن می شود که بوسیله خود قرآن نسخ شده است و گاهی شامل آیاتی از قرآن کریم می باشد که بوسیله "سنت" نسخ شده اند، نسخ بوسیله سنت را تمام علماء اسلام (جز شافعی) جایز می دانند و نمونة آن این آیه از سوره نساء می باشد که در مورد زنان محصنة زانیه فرمود است: *وَ اللاّتی یَأْتینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتّی یَتَوَفّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبیلاً*(1)و کسانی از زنان شما که مرتکب زنا شوند، چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد بر آنها بطلبید! اگر گواهی دادند، آنان [= زنان‏] را در خانه ها(ی خود) نگاه دارید تا مرگشان فرارسد؛ یا اینکه خداوند، راهی برای آنها قرار دهد.
که قسمت دوم آیه دلالت دارد که این حکم موقت است بعد حکم این آیه بوسیله سنت پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نسخ شد و به جای زندانی ابدی حکم سنگسار زانی و زانیه محصنه آمد. گاهی سنت حکمی را فرض می کند و به وسیله قرآن نسخ می شود مانند روزه روز عاشورا که در زمان پیامبر واجب بود و با آیه صوم شهر رمضان نسخ شد (2) یا نماز خواندن رو به بیت المقدس سنت پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بود که با آیهفَوَلّ‏ِ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ (3) شد یا مباشرت با زنان در شبهای ماه مبارک رمضان ممنوع بود که بوسیله آیه شریفهفَاْلآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللّهُ لَکُم (4) نسخ شد و نمونه های آن بسیار است. (5)
(1)سوره نساء آیه 15.

(2) سوره بقره آیه 185.
(3) سوره بقره آیه 144.
(4) سوره بقره آیه 187.
(5) با استفاده ازشرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 122 وشرح نهج البلاغه میرزا حبیب الله خوئی، ج 2، ص 185 ـ 188وشرح نهج البلاغه محمد تقی جعفری، ج 2، ص 218 ـ 224وتفسیر المیزان علامه طباطبائی، ج 4، ص 234 ـ 236
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۱۴, ۱۳/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #37
آواتار
خطبه ی اول ( قسمت هشتم پایانی )


زيارت خانه خود را كه قبله مردم قرار داده بر شما واجب نموده، كه مشتاقان چون چهارپايان به آب رسيده به آن هجوم مى كنند، و همانند كبوتران به آن پناه مى برند. حج را نشانه خاكسارى در برابر عظمت، و اعتراف به عزت خداونديش قرار دارد. شنوندگانى از عبادش را برگزيد كه دعوتش را لبّيك گفتند، و سخن او را تصديق نمودند، در آنجا كه پيامبران او به عبادت برخاستند ايستادند، و بين خود و فرشتگانى كه گرداگرد عرش مى گردند شباهت ايجاد كردند، در تجارتخانه عبادت او سودها
تحصيل مى كنند، و بهوعده گاه مغفرت او شتابان روى مى آورند. خداى سبحان كعبه را نشانه اسلام و حرم امن پناهندگان قرار داد. زيارتش را فرض، و حقّش را لازم، و رفتن به سويش را بر شما واجب نمود، و اعلام كرد: «بر آنان كه توانايى رفتن دارند زيارت بيت واجب است، و آن كه با روى گرداندن كفر ورزد بداند كه خدا از او و همه جهانيان بى نياز است».
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۰۷, ۱۳/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #38
آواتار
انسان به دلیل بهره‌مندی از مواهب فراوان زندگی و سرگرمی با زن و فرزند، اموال و مقامات مناصبِ دنیایی، از هویتِ واقعی خود غافل شده و ابراز استغنا و استکبار می‌کند. خداوند متعال با تشریع بسیاری از عبادات و مناسک، به ویژه فریضه بزرگ حج، به تربیت انسان می‌پردازد و او را با مناسک و عباداتی که حاوی نشانه‌های تواضع و فروتنی است، پرورش می‌دهد. اعمالی مانند احرام و کندن تمام لباس و زر و زیور قناعت کردن به دو تکه پارچه احرام، طواف خانه خدا، سعی و صفا و مروه و وقوف در بیابان عرفات، مشعر و منا و تراشیدن موی سر و ذبح قربانی و ... همه و همه آموزنده تواضع و فروتنی در برابر عظمت پروردگارند و به راستی بت‌های غرور و تکبر و نخوت را در درون کعبه جان انسان در هم می‌شکند.

للاسلام علما...(يعنى خداوند خانه خويش را پرچم و نشانه‏عظمت اسلام قرار داد) چنانكه ميدانيم تا هنگامى كه پرچم ملتى برافراشته باشد دليل بقاى عظمت‏و سربلندى او است،و آن دم كه سرنگون گردد نشانه شكست و نابودى او مى-باشد،خانه كعبه براى مسلمانان نيز همين حالت را دارد،لذا امام صادق مى-فرمايد:«لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبة‏»«تا هنگامى كه كعبه پا برجاست‏اسلام برقرار است‏».


اهميت‏خانه كعبه براى مسلمانان به اندازه‏اى است كه ديگران نيز درك‏كرده‏اند،چنانكه معروف است‏«گلادستون‏»سياستمدار معروف انگليسى درمجلس عوام انگلستان اعلام كرد: «مادامى كه مسلمانان قرآن را مى‏خوانند و ازآن الهام مى‏گيرند،و مادامى كه خانه كعبه را طواف مى‏كنند و در آن اجتماع‏عظيم اسلامى شركت مى‏جويند،و مادامى كه نام محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را هر صبح وشام برفراز ماذنه‏ها مى‏برند مسيحيت در خطر است‏»!و سخن آن دانشمند ديگركه مى‏گويد:«واى بر مسلمانان اگر معنى حج را ندانند و واى بر دنيا اگر مسلمانان معنى حج را بدانند».دليل ديگرى براى اين موضوع است

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۳:۱۵, ۳۰/شهریور/۹۳
شماره ارسال: #39
آواتار
سلام دوستان خوب و پیگیرم
بعد از پایان خطبه ی اول نوبت به چکیده ی خطبه و بزداشت ها و نتیجه گیری ها پ البته کاربرد هاب عملی اون تپی زندگیمون است
از همه ی شما دویتان گلم میخام برداشت های حودتون رو برای من و مابقی علاقه مندان توی تایپیک بگذارید تا ان شا الله جمع بندی رو صرف دو رپز ابنده بذارم و بریم سراغ خطبه ی دوم



من به همه ب شما دوستان معذرت خواهی بذهکارم باور بفرمایید اینترتت قطع است و من با گوشی میام چند وقته به همین دلیل پست گذاشتن برام سخته و دیر میام
:'(:-\:'(:-(
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۳۷, ۱/مهر/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/مهر/۹۳ ۲:۳۸ توسط فانوس *7*.)
شماره ارسال: #40
آواتار
خلاصه و گلچین خطبه ی اول :

خداى را سپاس كه گويندگان به عرصه ستايشش نمى رسند . و هوش هاى ژرف به حقيقتش دست نيابند . آغاز دین شناخت اوست، و كمال شناختش باور كردن او، و نهايت از باور كردنش يگانه دانستن او، و غايت يگانه دانستنش اخلاص به او، و حدّ اعلاى اخلاص به او نفى صفات (زائد بر ذات) از اوست .
بى سابقه ماده و موادْ مخلوقات را لباس هستى پوشاند، و آفرينش را آغاز كرد، بدون به كارگيرى انديشه و سود جستن از تجربه و آزمايش، و بدون آنكه حركتى از خود پديد آورده، و فكر و خيالى كه ترديد و اضطراب در آن روا دارد. موجودات را پس از به وجود آمدن به مدار اوقاتشان تحويل داد، آن گاه خداوند آن كف را در هواى گشاده و فضاى فراخ بالا برد، و آسمانهاى هفتگانه را از آن كف ساخت، پايين ترين آسمان را به صورت موجى نگاه داشته شده،و بالاترين آن را به صورت سقفى محفوظ و طاقى برافراشته قرار داد،بدون ستونى كه آنها را برپا دارد، و بى ميخ و طنابى كه نظام آنها را حفظ كند.
سپس ميان آسمانهاى بلند را از هم گشود، و از فرشتگان مختلف خود پر كرد.روهى محافظان بندگان از حوادث، و دربانان درهاى بهشتهايند. سپس خداوند سبحان از قسمت هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را جمع كرد سپس از دَم خود بر آن ماده شكل گرفته دميد تا به صورت انسانى زنده درآمد در آنوقت به فرشتگان گفت: «بر آدم سجده كنيد. همگان سجده كردند جز ابليس» كه غرور و تكبر او را گرفت، و بدبختى بر او چيره شد، و به آفريده شدنش از آتشْ احساس عزت و برترى نمود، و به وجود آمده از خاك خشكيده را پست و بى مقدار شمرد.آدم (به وسوسه دشمن) يقين را به ترديد، و عزم محكم را به دو دلى، و شادى را به ترس جابجا كرد، و[u] ندامت را به خاطر فريب خوردن به جان خريد. آن گاه خداوند سبحان درِ توبه را به رويش گشود، و كلمه رحمت را به او تلقين كرد، و بازگشت به بهشت را به او وعده داد، سپس او را به اين دنيا كه محل آزمايش و ازدياد نسل است فرود آورد.
خداوند سبحان پيامبرانى از فرزندان آدم برگزيد كه در برنامه وحى، و امانتدارى در ابلاغ
رسالت از آنان پيمان گرفت تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمتهاى فراموش شده او را به يادشان آرند خداوند سبحان بندگانش را بدون پيامبر، يا كتاب آسمانى، يا حجتى لازم، يا نشان دادن راه روشن رها نساخت. پيامبرانى كه كمى عددشان، و كثرت تكذيب كنندگانشان آنان را از تبليغ باز نداشت; از پيامبر گذشته اى كه او را از نام پيامبر آينده خبر دادند، و پيامبر آينده اى كه پيامبر گذشته او را معرفى كرد. بر اين منوال قرنها گذشت، و روزگار سـپرى شـد، پدران درگذشتند و فرزنـدان جـاى آنهـا را گرفتنـد. تا خداوند محمّد رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآله را براى به انجام رساندن وعده اش وبه پايان بردن مقام نبوت مبعوث كرد، درحالى كه قبولى رسالت اورا ازتمام انبياگرفته بود، نشانه هايش روشن، و ميلادش باعزت و كرامت بود. در آن روزگار اهل زمين مللى پراكنده، داراى خواسته هايى متفاوت، و روشهايى مختلف بودند، گروهى خدا را تشبيه به مخلوق كرده، عده اى در نام او ازحق منحرف بوده، و برخى غير او را عبادت مى نمودند.
اين وديعتْ كتاب پروردگارتان در ميان شماست، كه حلال و حرامش، واجب و مستحبش،ناسخ و منسوخش، امر آزاد و غير آزادش، خاص و عامش، پندها و امثالش، مطلق و مقيّدش، و محكم و متشابهش را بيان كرد، مبهمش را تفسير نمود، و مشكلاتش را توضيح داد.
برابر با پيمانى كه از بندگان گرفته تحصيل آگاهى به قسمتى از قرآن واجب، و دانستن رموز برخى ديگر از آيات لازم نيست.
حج را نشانه خاكسارى در برابر عظمت، و اعتراف به عزت خداونديش قرار دارد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا