کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آثار تضییع نماز
۱۶:۳۶, ۱۹/بهمن/۸۹
شماره ارسال: #1
آواتار
ترك نماز و یا سبك شمردن آن، آثار و نتایج شوم فراوانى دارد؛ حضرت رسول اکرم در این باره مى‏فرماید:
"هر كس نماز را سبك بشمارد، دچار پانزده بلا مى‏شود:
شش بلا در دنیا، سه بلا در هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا و عقوبت هنگامى كه از قبر بیرون مى‏آید:

الف. آنچه در دنیا به آن دچار مى‏شود:
1. خداوند بركت را از عمر او برمى دارد.
2. خداوند بركت را از روزى‏اش بر مى‏دارد.
3. چهره خوبان از او گرفته مى‏شود.
4. كار نیك وى دیگر پاداش نخواهد داشت.
5. دعایش به اجابت نمى‏رسد.
6. از دعاى خوبان بهره‏اى نخواهد برد.

ب. آنچه در هنگام مرگ به آن دچار مى‏شود:
1. با ذلت و خوارى مى‏میرد.
2. گرسنه از دنیا مى‏رود.
3. تشنه مى‏میرد.

ج. آنچه در قبر گریبانش را مى‏گیرد:
1. خداوند ملكى را در قبر وى مى‏گمارد، تا او را شكنجه كند.
2. قبر بر وى تنگ خواهد گرفت.
3. درون قبر وى، تاریك خواهد بود.

د. آنچه در قیامت هنگام برخاستن از قبر به آن دچار مى‏شود:
1. خداوند فرشته‏اى بر او مى‏گمارد، تا وى را با صورت بر زمین بكشد؛ در حالى كه مردم نظاره مى‏كنند.
2. با وى محاسبه سختى خواهد داشت.
3. هرگز خداوند به وى نظر رحمت نمى‏افكند و تطهیرش نمى‏كند و عذاب دردناك و سختى در انتظار او است".

(مستدرك الوسائل، ج 1، ص 171 - 172)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۲:۰۱, ۱۱/خرداد/۹۱
شماره ارسال: #31
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ترک نماز از دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام)

سرویس جهان اسلام «شیعه نیوز» :

پیامبر اکرم فرموده اند : ترك نماز، باعث انهدام دین است .

قال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم : من ترك صلاته متعمدا فقد هدم دینه
كسى كه عملا نمازش را ترك كند، به تحقیق كه دینش را منهدم كرده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحكمه ، ج 5، ص 402)

نتیجه كمك به تارك نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من اعان تارك الصلوه بلقمه او كسوه فكانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛

كسى كه ترك كننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى كند، مثل این است كه هفتاد پیغبر را كشته ، كه اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است .

(لئالى الاخبار، ص 395)

ترك نماز باعث حبط عمل

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من ترك صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛

كسى كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403)

فاصله كفر و ایمان

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الكفر ترك الصلاه ؛

فاصله كفر و بندگى ترك نماز است .

(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403)

مورد لعن واقع شدن

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -: تارك الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میكائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترك كننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .

(انوار الهدایه ، ص 197، الحكم الزاهره ، ص 294)

دین و بى نمازى

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :اما الصلاه فلا خیر فى دین لا صلاه فیه ؛

دینى كه در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).

(سیره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص 504)

راه ترك نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یكفر الا ان یترك الصلاه الفریضه متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛

فاصله بین مسلمان و بین كفرش چیزى جز ترك نماز واجب نیست كه یا عمدا ترك نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.

(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحكمه ، ج 5، ص 402)

ترك نماز و هنگام مردن

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من ترك صلوه لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛

كسى كه نماز را ترك كند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناك نیست ، پس باكى نیست كه یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .

(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحكمه ، ج 5، ص 403 )
صلوات
یا حق
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۴۹, ۲۱/بهمن/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۱/بهمن/۹۴ ۹:۵۴ توسط مخلوق.)
شماره ارسال: #32

(۱۹/بهمن/۸۹ ۱۶:۳۶)باران نوشته است:  ترك نماز و یا سبك شمردن آن، آثار و نتایج شوم فراوانى دارد؛ حضرت رسول اکرم در این باره مى‏فرماید:
... خداوند بركت را از عمر او برمى دارد.
خداوند بركت را از روزى‏اش بر مى‏دارد.
... دعایش به اجابت نمى‏رسد.
از دعاى خوبان بهره‏اى نخواهد برد.
اهل بيت هم از خوبان هستند بدون شك كه از دعاي آنها براي شفاعت انساني كه نماز را سبك مي شمارند بهره ‌اي نمي برند آنچنان كه امام صادق عليه السلام در آخرين وصيت خود پيش از شهادت به اطرافيان خود فرمودند:

شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد.


بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۴۱, ۲۱/بهمن/۹۴
شماره ارسال: #33
آواتار
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف):

«مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»
‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها نمایان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها دیده نشوند.

الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۲۸, ۲۱/بهمن/۹۴
شماره ارسال: #34

(۲۱/بهمن/۹۴ ۱۳:۴۱)در جستجوی سختی نوشته است:  امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف):

«مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»
‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها نمایان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها دیده نشوند.

الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271.

بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز
احادیث فقهی حجتیت عمل برای مقلد ندارد
بل این حکم و فتوای مرجع تقلید هست که پس از تجزیه و تحلیل و اجتهاد (در فقه امامیه به غیر از حدیث، کتاب و عقل و عرف هم هستند) باید بهش عمل بشه.

بنابر این احادیث فقهی برای غیر مجتهدان قابل عمل کردن نیست.

یا حق
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۱۶, ۲۴/بهمن/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/بهمن/۹۴ ۱۱:۱۶ توسط مخلوق.)
شماره ارسال: #35

(۲۱/بهمن/۹۴ ۱۵:۲۸)rezamohammadi نوشته است:  
بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز
احادیث فقهی حجتیت عمل برای مقلد ندارد
بل این حکم و فتوای مرجع تقلید هست که پس از تجزیه و تحلیل و اجتهاد (در فقه امامیه به غیر از حدیث، کتاب و عقل و عرف هم هستند) باید بهش عمل بشه.

بنابر این احادیث فقهی برای غیر مجتهدان قابل عمل کردن نیست.

یا حق
دوست گرامي
روايت مذكور مطلقاً بحث فقهي ندارد از جنس حرام و حلال، بحثش از باب درك اهميت مسئله است.
مشخص مي شود كه نماز صبح اگر به تأخير بيافتد تا آن زمان از حيث ارزش در مرتبه اي بسيار نازل است.
جنبه اراشادي دارد و كاملاً قابل عملكردن!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۳۴, ۳۰/بهمن/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/بهمن/۹۴ ۲۲:۳۴ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #36
آواتار
(۲۱/بهمن/۹۴ ۱۵:۲۸)rezamohammadi نوشته است:  
بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز
احادیث فقهی حجتیت عمل برای مقلد ندارد
بل این حکم و فتوای مرجع تقلید هست که پس از تجزیه و تحلیل و اجتهاد (در فقه امامیه به غیر از حدیث، کتاب و عقل و عرف هم هستند) باید بهش عمل بشه.

بنابر این احادیث فقهی برای غیر مجتهدان قابل عمل کردن نیست.

یا حق
بسم الله
سلام
اینکه گفتی احادیث فقهی حجیتی عمل برای مقلد نداره درست ...
اما ...
منظور من این نبود که اگه نمازت رو توی اون مواقع نخونی صحیح نیست
ما دو جور عمل داریم
یا فقهی هست =رساله علمیه
یا الهی هست =?
اگه بخواهی فقهی به قضیه نگاه کنیم حرف شما درسته اما اگه بخواهی الهی به قضیه نگاه کنیم نه
ما توی فقه 5 دسته عمل داریم
واجب مستحب مباح مکروه حرام
مستحب و واجب یا مکروه و حرام که تکلیفش مشخصه
اما هر کار مباحی بر خلاف ظاهرش که خنثی هست می تونه شخص رو به سمت نور یا ظلمات ببره
نمازی که اول وقت یا آخر وقت خونده میشه همین حالت رو داره
اما الهی 2 دسته بیشتر نیست
یا عمل ما رو به سمت نور می بره یا به سمت تاریکی
حالا شما از نظر فقهی تا طلوع افتاب وقت داری نمازت رو بخونی بدون قضا شدن
اما از نظر الهی شما باید هر چه سریعتر نمازت رو بخونی تا نتیجه و اثر مثبت ازش بگیری

من با نوشتن اون حدیث می خواستم وقت فضیلت نماز رو متذکر بشم نه اینکه بگم نماز توی غیر اون اوقات قضا هستش
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۰, ۱/اسفند/۹۴ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/اسفند/۹۴ ۰:۲۱ توسط Anti gods.)
شماره ارسال: #37
آواتار
(۱۴/دی/۹۰ ۰:۴۸)Lord_Contemno نوشته است:  آقا من نماز نمیخونم ولی ادم خوبیم. نمیشینم صد هزاربار ذکر کنم که السلام علی ... چون جواب سلام واجبه و نمیخوام پیشوایان رو برنجونم. پس آدم خوبیم. من آدم خوبیم! میرم جهنم؟ به جهنم Big Grin
سلام دوست عزیز
پیشنهاد میکنم این کامنتی که الان دادین بخصوص قسمت اخرشو جلوی پیروان هیچکدام از ادیان و مذاهب و تفکرات مختلف نگید...تاکید میکنم هیچکدام...چه ادیان ابراهیمی چه ادیان انحرافی و نوظهور...چه تفکرات مارکسیستی و کمونیستی و شیطان پرستی و غیره...نگاه خوبی نخواهند داشت بهتون حتی اون شیطان پرسته....کمی تفکر لازمه.
اگر دین ندارید میل خودتونه ,ولی ازادگی از حداقلیات خوب بودنه برای شما که ادعای خوب بودن دارید که درش شکی هم نیست انشالله....و برای یک ازاده تفکرات این چنینی جایی نداره...موفق باشیدRose
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  نماز مقبول و آثار آن پرنیان 9 3,346 ۲۷/آذر/۹۲ ۱:۴۵
آخرین ارسال: محب الزهرا
  تضییع نماز آلاله 4 1,700 ۲۸/مهر/۹۲ ۰:۳۵
آخرین ارسال: مصباح

پرش در بین بخشها:


بالا