کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 7 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فوائد دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (مکیال المکارم)
۱۱:۵۵, ۸/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۶/فروردین/۹۱ ۱۶:۴۸ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #1
آواتار
محبّت آن حضرت‏عليه السلام به مؤمنان و محبّت مؤمنان به آن حضرت از مهم‏ترين انگيزه‏هاي دعا کردن براي آن حضرت و درخواست تعجيل فرج آن جناب از پروردگار متعال است.و امّا محبّت آن حضرت‏عليه السلام نسبت به مؤمنين: دسته‏هاي مختلفي از اخبار بر آن دلالت دارد، از جمله:

1 - احاديثي که دلالت مي‏کند: امام نسبت به مؤمنين به منزله والد مهربان و پدر شفيق، بلکه براي آن‏ها از پدر هم مهربان‏تر است.

2 - اخباري که دلالت دارد: شيعيان به منزله برگ‏هايي براي درخت امامت هستند.

3 - رواياتي آمده که: امام به خاطر حزن شيعيانش محزون و در مصايب آن‏ها متأثّر و در بيماري آن‏ها متألّم مي‏گردد.

4 - احاديثي که دلالت مي‏کند: امام‏عليه السلام براي شيعيانش و در حق آنان دعا مي‏کند.

5 - رواياتي دلالت دارد که: امام‏عليه السلام انفال و مانند آن را براي شيعيانش در زمان غيبت مباح نموده است.

6 - اخباري دلالت مي‏کند که: امام‏عليه السلام براي دوستانش دادرسي مي‏کند، موارد بسياري نيز اين امر اتفاق افتاده که بعضي از آن‏ها را در اين کتاب آورده‏ايم.

7 - آنچه دلالت مي‏کند که امام‏عليه السلام در تشييع جنازه مؤمن حاضر مي‏شود.

8 - احاديثي که حاکي از گريستن امامان‏عليهم السلام هنگام گرفتاري دوستانشان و هنگام وفاتشان و غير اين‏ها مي‏باشد که ان شاء اللَّه بر پژوهنده پوشيده نمي‏ماند.


البته محبّت مؤمن نسبت به آن جناب از واجباتي است که حقيقت اسلام و قبولي اعمال با آن حاصل مي‏شود، بلکه براي محبّت آن حضرت تأثير خاصّي هست که ان شاء اللَّه تعالي در بخش هشتم کتاب خواهيم گفت، پس اي دوستان و مشتاقان آن حضرت! براي حبيب خويش دعا کنيد و از خداوند بخواهيد که ديدارش را نصيب شما گرداند.




داشتم کتاب مکیال المکارم رو می خوندم که به این بخش رسیدم اما حقیقتش رو بخواهید دلم نیومد این قسمت رو تنهایی بخونم و ازش رد بشم.

به امید روزی که ما هم از شیعیان مولا علی (علیه السلام) باشیم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 3 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۳:۳۴, ۲۰/اردیبهشت/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۶/خرداد/۹۱ ۹:۵۷ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #21
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
21- برادری پیغمبر اکرم



دليل بر اين در بصائر الدرجات از حضرت ابوجعفر باقر(علیه السلام) آمده که فرمود: روزي رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در حالي که جمعي از اصحابش در خدمتش بودند، دو بار گفت: خدايا! برادرانم را به من بنمايان.

اصحابي که دور و برش بودند عرض کردند: ما برادران تو نيستيم يا رسول اللَّه؟

فرمود: نه؛ شما اصحاب من هستيد و برادرانم قومي در آخر الزمان مي‏باشند که به من ايمان آورند در حالي که مرا نديده باشند، خداوند نام‏هاي آنان و نام‏هاي پدرانشان را به من شناسانده پيش از آن‏که آنان را از پشت پدران و رَحِم مادرانشان بيرون آورده باشد. هريک از آنان نگهداري‏اش از دين خود بيشتر و شديدتر از دست کشيدن بر بوته خار در شب تاريک و يا به دست گرفتن آتش فروزان مي‏باشد، آنان چراغ‏هايي در تاريکي هستند، خداوند آنان را از هر فتنه و آشوب تيره ظلماني نجات مي‏دهد. [1] .
در بيان دلالت اين حديث بر مقصود :
مي‏گويم {نویسنده} : رسول اکرم (‏ص) در این حديث برادري را شاخه و فرع کمال ايمان معرفي کرد. و قبلاً ذکر کرديم که دعا براي حضرت صاحب الزمان (‏ع) نشانه و مايه کمال ايمان در انسان است - که ايمان شخص دعا کننده فزوني مي‏يابد -.

در بيان معني برادري ياد شده به طوري که از روايات استفاده کرده‏ايم :
1- منظور صداقت و دوستي واقعي باشد که لازمه آن محبّت و ياري دوست نسبت به دوستش باشد در غياب و حضور او که برادر به معني دوست باشد.
2 - مراد اخوّت و برادري ايماني است که بين اهل ايمان هست، و برادري حاصل نمي ‏شود مگر در وقتي که دو برادر در يک جهت و نسبت خاصّي با هم مشترک باشند، و ترديدي نيست که اين امر جز بر اثر ايمان پايدار و واقعي تحقق نمي‏يابد، پس اگر ايمان به اين نحو ثابت گردد، برادري با پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نيز به ثبوت مي‏رسد،
از همين روي در خبر عبد العزيز بن مسلم از حضرت رضا (علیه السلام) وارد شده که فرمود: امام برادر{ی} مهربان است.

و بدون شک اين مقام تنها بر اثر صحابه پيغمبر يا امام بودن حاصل نمي‏گردد، بلکه بايد ايمان ثابت قطعي تامّ بوده باشد، که اگر اين امر تحقق يافت ديگر فرقي نمي‏کند که يک برادر ديگري را ملاقات نمايد يا نه، هم‏چنان که رابطه برادري بين دو برادر نسبي - در حال جدا بودن زمان يا مکان آن‏ها - از هم گسسته نمي‏شود.
_________________________________________________​​​​​​​_____________

[1] بحار الانوار: 123:54؛ بصائر الدرجات: 84.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۶, ۲۵/اردیبهشت/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۵/اردیبهشت/۹۱ ۱۱:۳۸ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #22
آواتار
{با عرض معذرت از دوستان که بعضی اوقات تاخیری وجود داره ولی خداییش خیلی گرفتارم. برام دعا کنید}

توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
23- پیروی از پیغمبران و امامان


دعا براي تعجيل فرج مولاي غايب ما حضرت ولي عصر - عجّل اللَّه فرجه الشريف - تأسّي جستن به پيغمبر اکرم و امامان - صلوات اللَّه عليهم اجمعين - مي‏باشد و در اين‏جا فقط به يک حديث اکتفا مي‏کنيم :

شيخ نعماني در کتاب الغيبه به سند خود از يونس بن ظبيان از حضرت امام صادق‏ (علیه السلام) آورده که فرمود: چون شب جمعه شود پروردگار متعال فرشته‏اي را به آسمان دنيا مي‏فرستد، وقتي فجر طالع گشت آن فرشته روي عرش بر فراز بیت المعمور مي‏نشيند، و براي محمد و علي و حسن و حسين‏ -عليهم السلام- منبرهايي از نور نصب مي‏شود که بر آن‏ها بالا مي‏روند، و فرشتگان و پيامبران و مؤمنين براي آن‏ها جمع مي‏گردند، و درهاي آسمان گشوده مي‏شود، هنگامي که خورشيد به وقت زوال مي‏رسد رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مي‏گويد:

پروردگارا! وعده ات را که در کتاب خود آن را آورده‏اي وفا کن و آن اين آيه است:

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَُيمَکِنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً»؛ [1]

خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند، وعده کرده که در زمين خلافت دهد، هم‏چنان که به کساني که پيش از شما بوده‏اند خلافت بخشيد و دينشان را که پسنديده، تمکين و تسلط خواهد داد و ترسشان را به امنيت مبدّل خواهد ساخت.

فرشتگان و پيغمبران هم همين را مي‏گويند سپس محمد و علي و حسن و حسين -‏عليهم السلام- به سجده مي‏افتند و مي‏گويند: پروردگارا! غضب کن که به تحقيق حرمتت درهم شکسته و برگزيدگگانت کشته شده و بندگان صالحت خوار گرديده‏اند، پس خداوند آنچه بخواهد مي‏کند و آن روز معلوم است. [2] .

_________________________________________________​​​​​​​​_____________

[1] سوره نور، آيه 55.
[2] غيبت نعماني: 147.


یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۱۹, ۲۶/اردیبهشت/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۶/اردیبهشت/۹۱ ۱۵:۲۰ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #23
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
24- وفا نمودن به عهد و پیمان الهی


دعا کردن براي فرج مولاي ما حضرت صاحب الزمان‏عليه السلام وفا نمودن به عهد و پيمان الهي است که از اهل ايمان گرفته شده. و بررسي اين مطلب در چند قسمت بيان مي‏گردد :

اول: ترديدي نيست که وفاي به عهد خداوند واجب است، به مقتضاي قرآن کريم و به حکم عقل سليم اين امر مسلّم است، خداوند - عزّوجلّ - مي‏فرمايد:


«وَأَوْفُوا بِالعَهْدِ إِنَّ العَهْدَ کانَ مَسْؤُولاً»؛ [1]

وفاي به عهد کنيد که از عهد پرسيده مي‏شود.

و باز فرموده:

«وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَيَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»؛ [2]

و آنان که پس از پيمان بستن، عهد خدا را شکستند، و هم آنچه را که خداوند به پيوند آن امر کرده گسستند و در زمين فساد نمودند، آن‏ها را لعنت خدا و منزلگاه دوزخ نصيبت است.

دوم: در روايات متعددي که از ائمه اطهار (علیه السلام) روايت شده عهد، به ولايت امامان تفسير گرديده است.

چنان‏که در کافي از حضرت امام صادق (‏ع) آمده که فرمود: و ما ذمّه و حرمت خدا هستيم و ما عهد الهي هستيم، پس هرکه به پيمان ما وفا کند عهد الهي را وفا نموده، و هرکس آن را بشکند حرمت و عهد الهي را شکسته است. [3] .

و در مرآة الانوار از امام صادق (‏ع) درباره آيه شريفه:


«إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً»؛ [4]

مگر آن کس که نزد خداوند عهدي گرفته باشد.

فرمود: يعني آن‏که به ولايت علي و امامان بعد از او (علیه السلام) براي خدا دينداري کند که همان است عهد او نزد خداوند.

و نيز از کنز الفوائد از امام صادق (علیه السلام) درباره فرموده خداوند:

«وَأَوْفُوا بِالعَهْدِ إِنَّ العَهْدَ کانَ مَسْؤُولاً»؛ [5]

و به عهد وفا کنيد که حتماً از عهد سؤال مي‏شود.

آمده که فرمود: عهد آن است که پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بر مودّت ما و اطاعت امير المؤمنين {علی} (‏ع) از مردم گرفته است.

و اخبار بسيار ديگر.


و ظاهراً بيان اين مطلب به خصوص از باب ذکر اهمّ افراد و اعظم مصاديق است، نه اين‏که پيمان و عهد منحصر در همين باشد، واللَّه العالم.

سوم: وفاي به عهد ياد شده با شش امر حاصل مي‏گردد:

1 - يقين قلبي به امامت و ولايت آن‏ها و تسليم به آنچه از آن‏ها وارد شده است.

2 - مودّت قلبي نسبت به آنان.

3 - بغض دشمنانشان و کساني که بر آنان جلو افتادند [و خلافت را غصب کردند] .

4 - اطاعت و پيروي از آنان در تمام اوامر و نواهي ايشان.

5 - اظهار اعتقاد قلبي به آنان به وسيله زبان و اعضاي بدن - به مقدار توانايي و استطاعت -.

6 - ياري کردن آن‏ها در هر حال به مقتضاي آن

. و اين عناوين شش‏گانه در دعا براي مولايمان صاحب الزمان (‏ع) و درخواست تعجيل فرج آن حضرت از خداوند تحقق مي‏يابد و اين مطلب روشن است و نيازي به بيان ندارد.



_________________________________________________​​​​​​​​​_____________
[1] سوره اسراء، آيه 34.
[2] سوره رعد، آيه 25.
[3] کافي: 221:1.
[4] سوره مريم، آيه 87.
[5] سوره اسراء، آيه 34.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۳۳, ۲۷/اردیبهشت/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/اردیبهشت/۹۱ ۱۲:۳۳ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #24
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
26- رعایت و ادای امانت


امام (‏ع) امانت الهي است، چنان‏که در زیارت جامعه آمده: شماييد روشن‏ترين مسير و استوارترين راه و شهداي دار فاني (دنيا) و شفعاي دار باقي (آخرت) و رحمت پيوسته و آيت مخزون و امانت حفاظت شده. [1] .

شيخ ابوالحسن شريف در کتاب مرآة الانوار و مشکاة الاسرار گفته: امانت، به خود امامان و ولايت و امامت ايشان تأويل گرديده است، که هر جايي - با رعايت تناسب - تأويل خاصّ خود را دارد. در بعضي از اخبار است که امامان امانت سپرده شده هستند، که خداوند آنان را به اولياي مؤمن خويش در زمين سپرده است.


چنان‏که در حديث ثقلين که بين خاصّه و عامّه مشهور است اين معني وارد شده است. [2] .

و در تفسير فرات از امام باقر (علیه السلام) است که فرمود: ماييم آن امانتي که بر آسمان‏ها و زمين و کوه‏ها عرضه شد.... [3] .

جان کلام اين‏که بايد گفت: بي‏ترديد رعايت امانت‏ها - به حکم عقل و آيات و روايات - واجب است. و نيز ترديدي در اين نيست که رعايت‏ها و حفاظت‏ها نسبت به انواع و اصناف گوناگون امانت‏ها مختلف مي‏باشد. بنابراين هر امانتي به نحوه خاصّ خودش رعايت مي‏گردد، و رعايت ا ين امانت الهي به اظهار محبّت و جدّيت در نصرت و اطاعت است. و چون اين عناوين با مداومت و جدّيت در دعا براي تعجيل فرج مولاي ما صاحب الزمان (‏ع) تحقق مي‏يابند، به طور حتم با اين عمل رعايت اين امانت انجام مي‏گيرد.


و اگر تفصیل این مطلب را خواسته باشی ...

_________________________________________________​​​​​​​​​​_____________
[1] بحار الانوار: 129:102.
[2] عبارت حديث ثقلين - بنابر يکي از روايات - چنين است: «إنّي تارکٌ فيکم الثقلين کتاب اللَّه وعترتي ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا أبداً ولن يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض؛ من دو شي‏ء گرانبها در ميان شما ترک مي‏گويم که اگر به هر دو تمسک جوييد، هيچ‏گاه پس از من گمراه نخواهيد شد، کتاب خداو عترتم را و اين دو از هم جدا نخواهند شد تا اينکه کنار حوض (کوثر) بر من بازگردند. اين حديث را اغلب علماي عامه و خاصه در اعصار مختلف روايت کرده اند.
[3] تفسير فرات: 147.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۰۶, ۱/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/خرداد/۹۱ ۱۳:۱۰ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #25
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
26- اشراق نور امام در دل دعا کننده


اين مطلب با بيان سه نکته روشن مي‏شود:

اول: اين‏که بدون ترديد، حالت‏ها و تغييرات مختلفي به سبب اعمالي که از انسان صادر مي‏شود در دل او حاصل مي‏گردد، واين معني را با وجدانمان درک مي‏کنيم. اضافه بر اين آياتي از قرآن و احاديثي از خاندان عصمت‏ (علیه السلام) بر آن دلالت دارد.

خداوند متعال در وصف اهل ايمان فرموده:
«اَلَّذِينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»؛ [1]
آنان که چون خداوند ياد شود دل‏هايشان را ترس مي‏گيرد.
و درباره اهل کفر و طغيان فرموده:
«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِيَ کَالحِجارَةِ»؛ [2]
سپس با آن همه آيات دل‏هايتان قساوت گرفت که همچون سنگ يا سخت‏تر از آن شد.
و آيات ديگر....

و از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) آمده که فرمود: يکديگر را ديدار کنيد و مذاکره و گفتگو نماييد که حديث کردن مايه جلاي دل است، و به تحقيق که دل‏ها سياه مي‏شوند همچنان که شمشير سياه مي‏گردد.

و اخبار در اين باره بسيار است ...
دوم: هر قدر که عمل صالح نزد خداوند ارزنده‏تر و عظيم‏تر باشد، تأثيرش هم در روشنايي دل بيشتر و تمام‏تر است. لذا بعد از معرفت خداوند و معرفت پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) چيزي مهم‏تر از محبّت و ولايت امير المؤمنين {علی} و اولاد طاهرينش‏ (علیه السلام) نيست.
به همين جهت مولاي ما حضرت ابوجعفر باقر (علیه السلام) به ابوخالد کابلي فرمود: اي ابوخالد! به خدا سوگند! که نور امام در دل‏هاي مؤمنين از آفتاب درخشنده در روز، روشن‏تر است و آن‏ها (امامان) به خدا قسم! دل‏هاي مؤمنين را نوراني مي‏کنند. خداوند - عزّوجلّ - نورشان را از هر که بخواهد باز مي‏دارد، پس دل‏هاي آن کسان تاريک مي‏گردد.
واللَّه اي ابوخالد! هيچ بنده‏اي ما را دوست ندارد و به ما تولّي نجويد تا آن‏که خداوند دلش را پاک سازد، و خداوند دل هيچ بنده‏اي را پاک نمي‏نمايد تا اين‏که تسليم ما شود و با ما سازگاري کند، پس هرگاه چنين شد که با ما سازگاري نمود، خداوند او را از سختي حساب نگه دارد و از هراس بزرگ روز قيامت ايمني بخشد. [3] .
و از اموري که شاهد بر اين معني است، روايتي است در خرايج از ابوبصير که گفت: با حضرت ابوجعفر باقر (علیه السلام) داخل مسجد شدم در حالي که مردم وارد و خارج مي‏شدند.
پس آن حضرت به من فرمود: از مردم بپرس آيا مرا مي‏بينند؟
و من هر که را ديدم گفتم: آيا ابوجعفر (علیه السلام) را ديدي؟
مي‏گفت: نه - با اين‏که آن حضرت کناري ايستاده بود - تا اين‏که ابوهارون مکفوف (نابينا) وارد شد.
حضرت فرمود: از اين بپرس.
به او گفتم: ابوجعفر را ديدي؟
گفت: مگر اين نيست که ايستاده؟!
گفتم: از کجا دانستي؟
گفت: چگونه ندانم و حال آن‏که او نور درخشنده است. [4] .

سوم: عظمت و اهمّيت اين عمل شريف، يعني مداومت و اهتمام در دعا براي مولاي غايب از ديدگان (علیه السلام) نزد خداوند معلوم مي‏شود. و با توجه به آيات و اخبار فوايد و آثار آن به دست مي‏آيد که پس از اين همه براي کسي ترديدي نمي‏ماند که اين عمل ارزنده مايه زياد شدن اشراق نور امام‏ (علیه السلام) در دل دعا کننده خواهد شد به خاطر کمال ايمان او که بر اثر اين عبادت و احسان او به مولاي خودش به مقدار توانش حاصل مي‏گردد، و موجب توجّه امام برحقّ (علیه السلام) به او و اشراق نور حضرتش در دل او خواهد شد، ان شاء اللَّه تعالي.


_________________________________________________​​​​​​​​​​​_____________
[1] سوره انفال، آيه 2.
[2] سوره بقره، آيه 74.
[3] کافي: 194:1.
[4] خرايج: فصل اعلام محمد بن علي الباقرعليه السلام.


یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۲۹, ۲/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/خرداد/۹۱ ۱۴:۳۱ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #26
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
27- مایه طول عمر



اهتمام و مداومت در دعا براي حضرت قائم‏ (علیه السلام) و تعجيل فرج و ظهور شريفش، مايه طول عمر، و نيز ساير آثار و فوايد صله رحم است. ان شاء اللَّه تعالي.

و دليل بر اين معني به طور خصوص روايتي است که در فضيلت دعاي منصوصي آمده. و آن اين‏که: در مکارم الاخلاق مروي است که هرکه اين دعا را پس از هر نماز واجب بخواند و بر آن مواظبت کند، آن‏قدر زنده خواهد ماند که از زندگاني سير و ملول شود و به ديدار مولي صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشريف - مشرّف گردد. دعا چنين است:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، اَللَّهُمَّ إِنَّ رَسُولَکَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَآلِهِ قالَ إِنَّکَ قُلْتَ: ما تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فاعِلُهُ کَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ المُؤْمِنِ يَکْرَهُ المَوْتَ وَأَنَا أُکْرِهُ مَساءَتَهُ، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ لِأَوْلِيآئِکَ الفَرَجَ وَالنَّصْرَ وَالعافِيَةَ، وَلا تَسُوؤُنِي فِي نَفْسِي وَلا فِي فُلانٍ»، به جاي کلمه فلان نام هر کس را بخواهد مي‏برد. [1] .

براي کاوشگران در روايات و اخباري که از امامان برحق (‏ع) رسيده و دعاهايي که از ايشان نقل شده ترديدي نيست که: منظور از وليّ - در آن‏جا که به طور مطلق بيايد مثل همين مورد - خصوص مولي صاحب الزمان (‏ع) است.

براي روشن شدن صحّت مطلب به دعاي مولاي ما حضرت ابوالحسن علي بن موسي الرضا (علیه السلام) و دعايي که بعد از نماز شب روايت شده، و زيارت روز جمعه و... مراجعه شود.

آنچه به طور عام در فضيلت صله رحم و احسان به نزديکان رسيده که مايه طول عمر است، مي‏باشد. به ضميمه آنچه در روايات آمده که صله نزديکان پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امير المؤمنين {علی} (علیه السلام) از صله خويشاوندان نسبي بهتر است.

پس هرگاه صله رحم و محترم شمردن پيوندهاي نسبي موجب طول عمر باشد، احسان به نزديکان پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به طريق اولي اين اثر را دارد، و در نزديکان پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امير مؤمنان {علی} (علیه السلام) کسي بهتر از مولاي ما صاحب الزمان (‏ع) نيست. بنابراين آن حضرت از مهم‏ترين مصاديق اين عنوان است.


و در اين‏جا درباره چند موضوع بحث مي‏کنيم:

اول: در بيان اين‏که صله رحم مايه طول عمر است.


دليل بر اين موضوع به سند صحيحي از محمد بن عبيد اللَّه منقول است که گفت: حضرت ابوالحسن الرضا (علیه السلام) فرمود: بسا مردي که سه سال از عمرش باقي مانده رَحِمش را صله مي‏کند، پس خداوند عمرش را سي سال قرار مي‏دهد و خدا هرچه که بخواهد مي‏کند. [2] .

و ...

دوم: بيان اين‏که صله رحم پيغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) مؤکّدتر و بهتر است.


و دليل بر اين موضوع به سندصحیحی علي بن الحسين‏ (علیه السلام) فرمود: به درستي که حق نزديکان ابوين دينمان محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و علي‏ (علیه السلام) از قرابت‏هاي ابوين نسبي ما برتر و سزاوارتر است.

ابوين دينمان ابوين نسبي ما را راضي خواهند کرد، ولي ابوين نسبي ما نمي‏توانند ابوين دينمان را از ما راضي نمايند.

سوم: بيان اين‏که دعا کردن، صله و احسان است.
احسان و صله به دو امر حاصل مي‏شود:

1- منفعت رساندن به ديگري.

2- دفع زيان از غير
و اين هر دو با دعا کردن حاصل مي‏گردد.
چون از منافع بزرگ و ارزشمند، احترام است، و بدون ترديد دعا کردن نوعي احترام است، همچنين قبلاً گذشت که دعا براي تعجيل ظهور حضرت صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشريف - با شروطي که مقرّر شده، سبب جلو افتادن آن است و با آن، همه‏گونه خير و برکت آشکار مي‏گردد و همه ضررها از بين مي‏رود. و نيز از جمله آثار دعا مسرّت و خرسندي کسي است که برايش دعا مي‏شود، و سرور آن حضرت خود منفعتي عظيم است.



_________________________________________________​​​​​​​​​​​​_____________
[1] مکارم الاخلاق: 284.
[2] کافي: 150:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۵۳, ۳/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/خرداد/۹۱ ۱۲:۵۵ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #27
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
29- تعاون در نیکی ها و تقوی


دعا کردن براي تعجيل فرج حضرت قائم (‏ع) کمک و تعاون بر نيکي و تقوي است که خداوند متعال به آن امر فرموده است:

«تَعاوَنُوا عَلَي البِرِّ وَالتَّقْوي»؛ [1]

در نيکي و تقوي يکديگر را ياري کنيد.


30- یاری خداوند متعال

اين دعا موجب نصرت و ياري خداوند تعالي براي دعا کننده، و پيروزي او بر دشمنانش مي‏باشد، دليل بر اين فرموده خداي تعالي:

«وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»؛ [2]

و به تحقيق هرکه خدا را ياري کند او را کمک خواهد کرد.

و نيز فرموده:

«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ»؛ [3]

اگر خدا را ياري کنيد او هم شما را ياري خواهد فرمود.

توضيح اين‏که: بي‏ترديد خداوند - تبارک و تعالي - نيازي به ياري احدي از خلايق ندارد، پس مراد به ياري و نصرتي که امر فرموده، آن است که اولياي او را ياري کنند. و چون دعا براي تعجيل ظهور صاحب الزمان (‏ع) از اقسام نصرت و ياري به زبان است از مصاديق اين عنوان مي‏باشد.

شاهد اين مطلب احاديث بسياري است، از جمله:

1 - در فوائد المشاهد از مولاي مظلوم ما حضرت ابي عبد اللَّه الحسين (‏ع) آمده که در شب عاشورا فرمود: جدّم به من خبر داد که: فرزندم حسين (‏ع) در تَف کربلا غريب، تنها و تشنه کشته مي‏شود، پس هرکه او را ياري کند مرا ياري کرده و فرزندش قائم‏ (علیه السلام) را نيز ياري نموده است، و هرکس با زبان ما را ياري کند روز قيامت در حزب ما خواهد بود.

2 - فرموده حضرت رضا (علیه السلام) به دعبل: «مَرْحَباً بِناصِرِنا بِيَدِهِ وَلِسانِهِ»؛ آفرين به ياري کننده ما به دست و زبانش. [4] .


و ...



_________________________________________________​​​​​​​​​​​​​_____________
[1] سوره مائده، آيه 2.
[2] سوره حج، آيه 40.
[3] سوره محمد، آيه 7.
[4] بحار الانوار: 257:45.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۷, ۴/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/خرداد/۹۱ ۱۱:۳۸ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #28
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
31- هدایت به نور قرآن مجید


دعا براي حضرت قائم‏ (علیه السلام) موجب فزوني اشراق انوار الهي در دل مي‏گردد، و چون زمين دل به نور پروردگارش روشن و درخشان شود، انسان به نور کلام مجيد خداوند هدايت و راهنمايي گردد، به‏طوري که به راه ديگري نرود. و از قرآن چيزهايي خواهد فهميد که ديگران نمي‏فهمند، و قرآن بر دردهاي دلش شفا و رحمت خواهد بود.

و نيز، شکّي نيست که هرقدر ايمان کامل‏تر و تمام‏تر باشد، استفاده شخص از قرآن و بهره‏وري‏اش از آثار آن بيشتر و بهتر است.

و هر قدر که ايمان کامل‏تر شود، صاحب بينش و علم وانتفاع و هدايت بيشتري يابد، خداوند - عزّوجلّ - در بيان اين امر فرموده:

«قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُديً وَشِفآءٌ وَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَميً»؛ [1]
بگو: اين قرآن براي آن‏ها که ايمان آورده‏اند هدايت و شفا است، و کساني که ايمان نمي‏آورند گوش‏هايشان سنگين است و اين موجب کوري و جهل آنان است.
و چون در گذشته بيان داشتيم که اهتمام در دعا براي مولايمان حضرت صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشريف - از اموري است که مايه کمال ايمان است، پس هدايت شدن کامل به قرآن بر آن مترتّب مي‏باشد.
و شاهد بر اين فرموده خداي - عزّوجلّ - است که:
«ذلِکَ الکِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُديً لِلمُتَّقِينَ»؛ [2]
آن کتاب هيچ ترديدي در آن نيست که روشنگر راه تقوي پيشگان است.
و نيز در روايتی از امام صادق (‏ع) است که فرمود: غيب، حجّت غايب است. و شاهد آن فرموده خداوند - عزّوجلّ - مي‏باشد که:
«وَيَقُولُونَ لَوْلا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الغَيْبُ للَّهِِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَکُمْ مِنَ المُنْتَظِرِينَ»؛ [3]
و (کافران) مي‏گويند: چرا آيتي از پروردگارش بر او نازل نمي‏شود؟ پس بگو! منتظر باشيد که من نيز از منتظران هستم.

_________________________________________________​​​​​​​​​​​​​​_____________
[1] سوره فصلت، آيه 44.
[2] سوره بقره، آيه 2.
[3] سوره يونس، آيه 20.


یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۰۱, ۷/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۷/خرداد/۹۱ ۱۱:۰۳ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #29
آواتار
توجه : توضیحاتی رو که داخل { } می نویسم از خودم هستش .
نتايج دعا براي فرج :
32- شناخته شدن نزد اصحاب اعراف



چون با دعا کردن مولايمان صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشريف - اصحاب اعراف را ياري کرده و نزد آنان شناخته شده است، پس در حقّ او شفاعت مي‏کنند و به شفاعت آن‏ها وارد بهشت گردد. خداوند - عزّوجلّ - فرموده:

«وَعَلَي الأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِيماهُمْ»؛ [1]
و بر اعراف رجالي هستند که هريک را به چهره‏هايشان مي‏شناسند.


اول، معني اعراف:

علي بن ابراهيم قمي در تفسير خود به سند صحيحي از حضرت ابي عبد اللَّه صادق (‏ع) آورده که فرمود: اعراف بلندي‏اي است بين بهشت و جهنّم، و رجال امامان (‏ع) مي‏باشند.... [2] .


دوم، رجال اعراف کيانند؟:

چنان‏که در حديث فوق - در روايت علي بن ابراهيم - دانسته شد آن‏ها امامان‏ (علیه السلام) هستند.

و نيز در مجمع البيان از حضرت ابوجعفر باقر (علیه السلام) است که فرمود: آنان آل محمد (علیه السلام) هستند، داخل بهشت نشود مگر کسي که ايشان را شناخته و آن‏ها او را شناخته باشند، و به جهنم داخل نشود مگر آن کس که آنان را انکار کند و آنان او را انکار نمايند. [3] .

و روايات در اين باره بسيار است.


سوم، دعا براي صاحب الزمان‏ (علیه السلام) مايه شفاعت اصحاب اعراف است :

در مجمع البيان مرفوعاً از اصبغ بن نباته روايت است که گفت: در حضور علي (‏ع) نشسته بودم که ابن الکوّا به خدمتش آمد و درباره اين آيه «وَعَلَي الأَعْرافِ...» از آن حضرت پرسيد.

فرمود: خدا بر تو رحم آرد اي ابن الکوّا! ما روز قيامت بين بهشت و جهنم مي‏ايستيم، پس هرکه ما را [در دنيا] ياري کرده از چهره‏اش مي‏شناسيم و او را وارد بهشت مي‏کنيم و هرکه ما را دشمن داشته از چهره‏اش مي‏شناسيم و به جهنم روانه مي‏سازيم. [4] .

وجه دلالت اين حديث اين‏که سابقاً گفتيم : دعا براي مولايمان صاحب الزمان (‏ع) از اقسام ياري آن حضرت به زبان است، و چون ياري کردن - در اين روايت - وسيله رستگاري به شفاعت و شناخته شدن نزد اصحاب اعراف شمرده شده، پس دعا کننده مشمول آن مي‏گردد.



_________________________________________________​​​​​​​​​​​​​​​_____________
[1] سوره اعراف، آيه 46.
[2] تفسير قمي: 231:1.
[3] مجمع البيان: 423:4.

[4] مجمع البيان: 423:2.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۲۶, ۸/خرداد/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/خرداد/۹۱ ۱۱:۵۹ توسط در جستجوی سختی.)
شماره ارسال: #30
آواتار
نتايج دعا براي فرج :
33- ثواب تحصیل علم


هرگاه دعا کننده براي تعجيل فرج و ظهور مولي صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشريف - قصدش اين باشد که با ظهور آن حضرت، علوم برايش کشف و روشن گردد - که علوم حقّه و حقيقي جز به ظهورش آشکار نمي‏شود - ثواب‏هاي بسياري که براي طالب علم بيان شده است به او عطا خواهد شد.


34- ایمنی از عقوبت های اخروی
از آثار دعا براي تعجيل فرج حضرت قائم (‏ع) ايمني از عقوبت‏هاي اخروي و اهوال روز قيامت است. شاهد بر اين معني چند آيه است:
آيه شريفه در سوره احقاف:

«إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ [1]
به تحقيق آنان که گفتند: پروردگار ما «اللَّه» است، آن‏گاه استقامت کردند، پس هيچ ترسي بر آن‏ها نيست و نه اندوهگين شوند.

به جهت روايتي که در اصول کافي از محمد بن مسلم آمده که گفت: از حضرت ابي عبد اللَّه صادق (‏ع) درباره فرموده خداي - عزّوجلّ -: «اَلَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» پرسيدم.
فرمود: در اعتقاد به امامان يکي پس ازديگري استقامت نمايند. [2] .

و همچنين از روايات متعددي اين مطلب به دست مي‏آيد.

از جمله: شيخ ثقه جليل علي بن ابراهيم قمي در تفسير خود به سند صحيحي درباره آيه شريفه:
«وَعَلَي الأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسِيماهُمْ»؛ [3]
و بر اعراف مرداني هستند که هريک را به چهره‏هايشان مي‏شناسند.

از امام صادق (‏ع) روايت کرده که فرمودند: اعراف توده ريگي بين بهشت و جهنم است و مردان امامان (‏ع) هستند که بر اعراف با پيروانشان مي‏ايستند.

ترديدي نيست که دعا کردن براي تعجيل فرج و ظهور مولايمان صاحب الزمان (‏ع) دليل و نشانه استقامت دعا کننده بر اعتقاد به امامان (‏ع) است. از آیات دیگری نيز مي‏توان اين مکرمت ارزنده را استفاده کرد که از ترس اطاله سخن از ذکر آن‏ها صرف نظر کرديم.


______________________________________________________________
[1] سوره احقاف، آيه 13.
[2] کافي: 220:1.
[3] سوره اعراف، آيه 46.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  صدقات ما برای سلامتیِ امام زمان ali1455 0 151 ۱۲/اسفند/۹۶ ۲۳:۱۶
آخرین ارسال: ali1455
  تا رسیدن به محضر امام زمان : شناخت مادر امام مصباح 5 1,470 ۳/اسفند/۹۴ ۱۱:۲۹
آخرین ارسال: مصباح
  انسان‌ها در برابر وجود مقدس امام عصر(عجّل الله تعالي فرجه) جواد مخبریان 1 729 ۳۰/مرداد/۹۴ ۱۰:۱۴
آخرین ارسال: جواد مخبریان
Lightbulb (B)ساخت مسجدی به دستور امام زمان عجل الله (روایتی از یک معجزه) oO DaViD Oo 1 1,431 ۱۷/فروردین/۹۴ ۱۷:۰۸
آخرین ارسال: سدرة المنتهی
  دانلود مداحی ها و نواهای مذهبی در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جویای حقیقت 57 24,621 ۲۹/اسفند/۹۳ ۰:۴۸
آخرین ارسال: جویای حقیقت
  دلایل دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) Farzaneh 8 2,736 ۶/دی/۹۳ ۲۱:۲۸
آخرین ارسال: Farzaneh
  (A+)صفتی که تمام یاران امام زمان دارند و صفتی که هیچ یک از یاران امام زمان ندارند!!!!!!!! علی 110 4 8,711 ۲۴/آبان/۹۳ ۹:۴۵
آخرین ارسال: راوی110

پرش در بین بخشها:


بالا