کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 4 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خواص شگفت انگیز صلوات*#
۱۶:۳۲, ۲۳/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۷/خرداد/۹۷ ۱۴:۲۵ توسط علی 110. علت ویرایش: نا مناسب بودن فونت)
شماره ارسال: #1
آواتار
کیفیت صلوات بر پیامبر اکرم، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم از مباحثی است که علاوه بر بیان نحوه آن در متون دینی، مورد تأکید نیز قرار گرفته و ثواب و اجر بسیاری بر‌ آن مترتب گشته است، هر چند در نحوه فرستادن صلوات بین شیعیان و اهل سنت اختلاف وجود دارد ولی اصل آن مسلّم است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آنچه در پی می‌خوانید نوشتاری از حضرت آیت‌الله سبحانی پیرامون نحوه صحیح فرستادن صلوات است که از متون دینی به ویژه منابع اهل سنت در این خصوص بیان شده است.

فرستادن درود بر والاترين انسان‌ها، عملي خدا پسندانه است كه خداوند، خود بر اين كار سبقت گرفته و فرشتگان و مؤمنان را فرمان داده است كه بر او درود بفرستند؛ چنان كه مي‌فرمايد:

«إِنَّ اللّهَ وَملائِكتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَبِيّ يا أَيُّها الّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَليهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً».[1]

«خدا و فرشتگان بر پيامبر (صلوات الله عليه و آله) درود مي‌فرستند. اي كساني كه ايمان آورديد بر او صلوات و سلام بفرستيد».

ذكر صلوات در هر زمان و در تمام حالات، امري مستحب است و آيه مباركه بدون آن كه زمان و مكان خاصي براي آن تعيين كند، به آن فرمان مي‌دهد، به خصوص زمانی كه انسان به هنگام اذان و يا خواندن قرآن نام او را بشنود يا بر زبانش جاري گردد.

كيفيت صلوات بر پيامبر(صلوات الله عليه و آله)، در حديث عبدالرحمان بن ابي ليلي، از كعب بن عجزه، از نبي مكرَّم اسلام وارد و در صحیح‌‌ترین كتب حديثي از نظر اهل سنت نقل شده است كه به ترجمة بخشي از آن مي‌پردازيم:

كعب بن عجزه خطاب به عبدالرحمان گفت: آماده‌اي حديثي را كه از پيامبر(صلوات الله عليه و آله) شنيده‌ام به عنوان هديه‌اي به تو اهدا كنم؟

عبدالرحمان: حاضر و آماده‌ام.

كعب بن عجزه گفت: به پيامبر(صلوات الله عليه و آله) عرض كرديم، بر شما اهل بيت(صلوات الله عليه و آله) چگونه درود بفرستيم، در حالي كه از كيفيت دادن سلام آگاهيم.

پيامبر اسلام(صلوات الله عليه و آله): بگوييد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ‌مُحَمَّد، كَما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهيمَ وَعَلى آلِ إِبْراهيمَ إِنَّكَ حَميدٌ مَجِيدٌ، اللّهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهيمَ وَآلِ‌إِبْراهيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».[2]

از اين بيان روشن مي‌شود كه در موقع فرستادن صلوات، بايد آل محمد را نيز ذكر كنيم تا صلوات كامل شود و اين كه عده‌اي امروزه در سخنراني‌ها و نوشته‌ها، تنها بر پيامبر (صلوات الله عليه و آله) درود مي‌فرستند و مي‌گويند: «صلّي اللّه عليه وسلم»، كاملاً بر خلاف دستور رسول خدا (صلوات الله عليه و آله) است.

ابن حجر هيثمي (899ـ 974) از پيامبر (صلوات الله عليه و آله) نقل مي‌كند كه آن حضرت فرمود:

«براي من درود مقطوع و بريده نفرستيد، عرض شد مقصود شما چيست؟
فرمود: نگوييد: «اللهمّ صلّ علي محمّد»، و سكوت كنيد، بلكه لازم است بگوييد: اللّهمّ صلّ علي محمّد و علي آل محمّد.»[3]

از اين رو صلوات شيعه، صلوات كامل و با روايت صحيح بخاري كه اصح كتب حديثي از منظر اهل سنت مطابق است.

البته شايسته است كه پس از ذكر صلوات، جمله «كَما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهيمَ وَآلِ إِبْراهيم» گفته شود، ولي گاهي به جهت اختصار اين جمله ترك مي‌شود، چنان كه خود پيامبر(صلوات الله عليه و آله) در روايت دوم به آن بسنده كرد.

گذشته از اين، مي‌توان گفت جمله «كَما صَلَّيْتَ عَلي إِبْراهيمَ وَآلِ‌إِبْراهيم» جزء صلوات نيست، بلكه تعبيري است براي تعليم آن؛ يعني همان طور كه بر ابراهيم و آل او صلوات مي‌فرستيد بر محمّد و آل او نيز صلوات بفرستيد، و اين دو را از هم جدا نسازيد و شگفت آن كه در صحيحين و ديگر كتاب‌ها، براي فرستادن صلوات نامي از صحابه به ميان نيامده، در صورتي كه اهل سنت به هنگام فرستادن درود كامل، صحابه را بر آل، عطف مي‌كنند و مي‌گويند: «وعلي آله وصحبه».


[1] . احزاب/56.
[2] . صحيح بخاري:4/118، كتاب بدء الخلق، و ج6/27 ، باب تفسير سوره احزاب، و ج7/157، كتاب الاموات.
[3] . الصواعق المحرقه، 146.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۰:۵۹, ۲۸/مرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/مرداد/۹۰ ۱۱:۰۰ توسط Mitsonary.)
شماره ارسال: #31
آواتار
راستش دوست خوبم من اینو از یه فایله PDF برداشتم متاسفانه منبعشو ننوشته بود .
شرمنده
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۶, ۶/مهر/۹۰
شماره ارسال: #32
آواتار
[highlight=#ffffff]
صلوات را چگونه باید فرستاد؟
نظر شیعه صحیح هست؟
نظر اهل تسنن صحیح هست؟
کدام؟

مقدمه:

یکی از مسائلی که همیشه بین برادران شیعه و اهل تسنن اختلاف دارد. طرز صلوات فرستادن هست
شیعه چنین صلوات می فرستند: اللهم صل علی محمد و آل محمد

اهل تسنن چنین صلوات میفرستند: اللهم صل علی محمد و سلم و یا صلی الله علیه و سلم

در صلواتی که شیعه می فرستد (وآله) مودجود می باشد. اما در صلوات اهل سنت این بخش وجود ندارد. قصد دارم در اینجا بررسی کنم که کدامیک درست صلوات میفرستند

برای بررسی این مطلب فقط به بیان برخی از روایات اهل سنت اشاره میکنم:

صحیح البخاری – البخاری – ج 4 – ص 118 – 119- دار الفكر

فقلنا یا رسول الله كیف الصلاة علیكم أهل البیت فان الله قد علمنا كیف نسلم قال قولوا اللهم صلى على محمد وعلى آل محمد كما صلیت على إبراهیم وعلى آل إبراهیم انك حمید مجید اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهیم وآل إبراهیم

ترجمه: زمانی که این آیه نازل شد: ((إِنَّ اللّهَ وَملائِكتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَبِیّ یا أَیُّها الّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیما)) از پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) پرسیدیم، بر شما اهل بیت(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) چگونه درود بفرستیم، در حالی كه از كیفیت دادن سلام آگاهیم. پیامبر اسلام(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): بگویید: )اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ‌مُحَمَّد، كَما صَلَّیْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَعَلى آلِ إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمیدٌ مَجِیدٌ، اللّهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّد وَعَلى آلِ مُحَمَّد كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهیمَ وَآلِ‌إِبْراهیمَ إِنَّكَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ(
سایر اسناد:
صحیح البخاری – البخاری – ج 6 – ص 27- دار الفكر
صحیح البخاری – البخاری – ج 7 – ص 157- دار الفكر

سنن ابن ماجة – محمد بن یزید القزوینی – ج 1 – ص 293- دار الفكر

سنن أبی داود – ابن الأشعث السجستانی – ج 1 – ص 221- دار الفكر
سنن الترمذی – الترمذی – ج 1 – ص 301 – 302- دار الفكر
سنن الترمذی – الترمذی – ج 5 – ص 38- دار الفكر
سنن النسائی – النسائی – ج 3 – ص 48- دار الفكر

حالا شما مخاطب عزیز و گرامی بگویید. کدام درست هست. نظر شیعه یا نظر سنی؟
دیدم که در منابع بزرگ اهل سنت ((صحاح سته)) و بالخصوص ((صحیح بخاری)) روایت موجود است که وآله در صلوات موجود هست. حالا باید پرسید چرا در بین اهل سنت وجود ندارد.

حال در اینجا یه چیزی به ذهنم خطور کرد. اجازه هست مطرح کنم؟

آیا حذف (وآله) در اذان شما از سر جهل یا علم. تکامل بغض عبدالله بن زبیر نمی باشد؟

شاید دوستان اهل سنت بگویند. مگر بغض جناب عبدالله بن زبیر چه بوده است

عبد الله بن زبیر به حدی نسبت به بنى‌هاشم كیه مى‌ورزید! كه درود بر رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را در خطبه ترك كرد! به او گفته شد چرا درود بر رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را ترك كردی؟!

حتى بلغ ذلك منه أن ترك الصلاة على محمد فی خطبته فقیل له لم تركت الصلاة على النبی.
تاریخ الیعقوبی، ج2، ص261- دارصادر
أنساب الأشراف، ج2، ص418

[/highlight]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۴۵, ۱۱/اسفند/۹۰
شماره ارسال: #33
آواتار
بـــــه نــــام خــــدا



رُوِیَ عَن الحَسنَ بن عَلِیٍّ العَسکَری (صَلَواتُ اللهُ عَلَیهما) قالَ:
« أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَهَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاهَ عَلَى النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله وسلم)فَإِنَّ الصَّلَاهَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات‏»


روایت از امام عسکری (علیه السلام) منقول است که حضرت فرمودند:

زیاد به یاد خدا باشید، « اَکثِرُوا ذِکرَ اللهِ تَعالی »، این ذکر(یاد) به معنای ذکر درونی است، چون در جمله بعد دارد: « و ذِکْرَ الْمَوْتِ » ومرگ نیز فراموشت نشود، چون در این عبارت ذکر به معنای ذکر درونی است.



ذکر در عبارت اوّل نیز به قرینه، به معنای یاد است، نه ذکر زبانی و این ذکر نقش سازنده دارد. حضرت می‌فرمایند: خدا یادت نرود، مرگ هم فراموش نشود. این دو سفارش، درونی بود؛ حضرت دو سفارش بیرونی هم فرموده اند.

سوم: قرآن زیاد بخوانید « وَ تِلَاوَهَ الْقُرْآنِ ». تلاوت قرآن آثار بسیار زیادی دارد و از نظر معنوی، نورانیّت می‌آورد.

چهارم: زیاد درود بر پیامبر بفرستید، « وَ الصَّلَاهَ عَلَى النَّبِیِّ ». حضرت سفارشات قبل را بدون علّت فرمودند و فقط برای همین سفارش علّت فرمودند: « فَإِنَّ الصَّلَاهَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات » چون صلوات بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) ده حسنه محسوب می‌شود.

مسأله صلوات بحث مفصلی است که در اینجا اشارهای می‌کنیم. صلوات هم نقش اثباتی دارد وهم نقش محوی. اینکه حضرت می‌فرمایند: هر یک صلوات وقتی در نامه عمل ثبت و ضبط می‌شود، ده حسنه نوشته می‌شود، نقش اثباتی است. از طرف دیگر حضرت در روایت دیگری می‌فرمایند، نقش محوی نیز دارد، یعنی نقش استغفار هم دارد.


در روایت متعدّد داریم که صلوات نقش نفیی هم دارد، یعنی از یک طرف حسنه نوشته می‌شود از طرف دیگر، سیّئه‌ای هم پاک می‌شود، به تعبیر دیگر صلوات، دو چهره‌ای است؛ این که می گویند: بهترین ذکر صلوات است، به علّت دو چهره‏ای بودن او است. صلوات هم مداد است، هم مداد پاک کن. لذا بسیار به صلوات سفارش شده است.

جنبه اثباتی صلوات نیز بحث مفصلی است، حتّی در یک روایت داریم وقتی کسی صلوات بفرستد، برایش ده حسنه می‌نویسند، از آن طرف ملائکه هفتاد صلوات برای او می‌فرستند، از طرف دیگر هم خدا هفتصد درود بر او می‌فرستد. جنبه ضریب صلوات بسیار بالا است و ما نمی‌دانیم که در فرستادن یک صلوات چه خبرها است.

لذا امام عسکری (علیه السلام) سفارش به صلوات فرمودند.


باشد که همواره زبانمان به ذکر زیبای صلوات مترنم باشد...
یا علی

امضای N.Mahdavian


از هر راهي كه داري ميري همين الان پات رو بكوب رو ترمز!
فرمون رو بچرخون و بنداز تو "صراط مستقيم"
تا تـــهِ تــــــهِ ش برو
ميرسي به خـــــــــــدا...
حتي اگه آخرش بن بست باشه!




[تصویر: t945_9n09smhkxpumq9k5q34.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۳۸, ۷/خرداد/۹۷
شماره ارسال: #34
آواتار
(۴/فروردین/۹۰ ۱۱:۴۴)m.shirazi80 نوشته است:  راستی نذر صلوات هم خیـــــــــــلی خیلی عالیه .
مخصوصا ختم 14000 صلوات رد خور نداره .
ختم 14000 صلوات به این صورت هست که از روزشنبه شروع میکنید 1000 صلوات میفرستین و هدیه میکنید به پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)
روز بعدی 1000 تا صلوات می فرستین و هدیه میکنید به حضرت علی (علیه السلام)
همینطور تا دو هفته که 14 روز میشه انجام میدهید و هر روز به یک معصوم هدیه میدهید
من که خودم یکی از بزرگترین حاجات هامو با این نذر گرفتم .
ضمن تشكر
اين ختم نگاشته شده اختلافي ناچيزي با دستور ذكر شده در كتاب شريف انيس الصادقين (تأليف عالم ربّاني حضرت آيت الله سيد حسين يعقوبي قائني رضوان الله تعالي عليه) دارد، بنده به سبب منافع آن ختم، آن را تقديم مي كنم:
هر ماه قمري كه اول آن 5 شنبه است تا روز چهاردهم هر روز دو ركعت نماز خوانده، سپس هزار مرتبه صلوات بفرستد و آن را در هر روز به يكي از معصومين هديه كند:
روز اول به پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله
روز دوم به اميرالمؤمنين عليه السلام
روز سوم به فاطمه زهرا سلام الله عليها و...
ايشان در ذيل اين دستور ختم چنين بيان داشته اند:
بهتر است اين عمل براي برآورده شدن حاجات معنوي انجام گيرد و حيف است كه با آن، حاجت مادي درخواست شود.

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا