کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پرسشها و پاسخ ها پیرامون ولایت فقیه
۷:۵۵, ۲۳/تیر/۹۱
شماره ارسال: #1
آواتار
در دوران غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که دسترسی به امام معصوم ممکن نیست آیا بازهم تشکیل حکومت اسلامی ضرورت دارد؟
1- از غیبت صغرا تاکنون که بیش از هزار سال می گذرد و ممکن استصد هزار سال دیگر هم بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورند در طول این مدت ندید احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشوود و هر کاری خواست بکند؟ هرج و مرج است؟ قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای آم 23 سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود؟! و پس از غیبت ضغرا اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟!
2-


اکنون که دوران غیبت امام (علیه السلام) پیش امده و بناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند و استمرار پیدا کند و هرج و مرج روا نیست، تشکیل حکومت لازم می آید. عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم. اگر به نوامیس مسلمین تهاجم کردند دفاع کنیم..... برای جلو گیری از تعدیات افراد نسبت به یک دیگر هم حکومت و دستگاه قضایی و اجرایی لازم است. چون این امور به خودی خود صورت نمی گیرد. باید حگومت تشکیل داد.
ا- امام خمینی. کتاب ولایت فقیه ص 27 2- همان ص 50
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۸:۳۰, ۱۸/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #11
آواتار
سوال نهم

از این که در روایاتی که درباره ولایت فقیه وارد شده، اسم فقها به صورت جمع آمده، نمیتوان فهمید که منظور ، رهبری آنان به صورت جمعی است؟

تعبیر فقها ، ناظر به تک تک فقیهان زمان های مختلف است؛ نه در هر زمان جند فقیه . ایت الله العظمی سید کاظم حائری در این باره مینویسد: مفاد ادله ولایت فقیه عام اسغراقی است نه عام مجموعی؛ یعنی فرد فرد فقهای جامع الشرایط ، منصوبند ، نه آنکه ولایت و حق زمام داری برای مجموعه آنها جعل شده باشد پس نظریه شورایی، نوعی تصرف در ظهور ادله است که نیازمند قرینه می باشد.....
در طول تاریخ اسلام و در عصر اهل بیت که رژیم های گوناگونی به اقتدار رسیدند حکومت ها فردی بوده است.اهل بیت هم که با حکومته ا به مخالفت پرداخته و به تبیین اندیشه امامت پرداخته اند اشکال های فراوانی را در اثبات نامشروعیت حکومت ها مطرح کرده اند ولی هرگز متعرض فردی بودن حکومت ها نشده و شرط شورایی بودن رهبری را عنوان نکردند.
[b]( ایت الله سید کاظم حائری - ولایة الامر فی عصر الغیبة- ص 241 و 240 )


روایات متعددی از اهل بیت (علیه السلام) رسیده که رهبری شورایی را نفی میکند و آن را مردود میشمارد. در کتاب غرر و درر آورده است « شراکت در حکومت موجب اضطراب و تزلزل است. » غرر الحکم ص 342 در روایت دیگری، فضل بین شاذان ازامام رضا(علیه السلام) نقل می کند: « اگر گفته شود پس هر چه امنا و اولیاء بیشتر باشنددین و دنیای مردم بهتر حفظ میگردد با توجه به این نکته چرا جایز نیست در یک عصر و یک زمان از یک امام و رهبری روی زمین باشد؟ در جواب میگوییم به چند علت؛ از جمله اینکه : امام واحد و پیشوای منفرد در فعل و تدبیرش یک نواخت است و به دور از تعارض عمل می کند؛ اما دو رهبر و دو ولی فعل و تدبیرشان با هم متفق نیست ؛ چه آن که تا به حال دیده نشده دو نفر از نظر قصد و اراده کلا با هم اتفاق داشته باشند.... » عیون الاخبار رضا(علیه السلام) ج 2 ص101 و علل الشرایع ج1 ص253
مانند این روایت روایاتی دیگری نیز وجود دارند. این روایات هر چند ظاهراً در مورد امام معصوم است ولی با توجه به علت ذکر شده در آنها که از اختلاف رأی و نظر سخن می گوید میتوان به طریق اولی به غیر معصوم نیز آن را سرایت داد { قابل توجه خواننده محترم : امامان معصوم بر سر هیچ موضوعی با هم اختلافی پیدا نمیکنند پس ابن سخن امام شامل غیر معصوم هم میشود چون غیر معصوم اختلاف میکند} از لحن سوال و جواب روایت استفاده میشود که تعدد رهبر، خواه به نحو استقلال و خواه به نحو شورایی مردود است زیرا علت آن یعنی اختلاف نظر و عدم تمرکز در تصمیم گیری در هر دو وجود دارد. چالش های فکری نظریه ولایت فقیه - مصطفی جعفر پیشه فرد ص 86
حضرت آیت الله خوشوقت نیز در این باره میفرماید : « در اسلام هیچ پستی در اداره شئون اسلام شورایی نبوده است ، نه پیامبری نه امامت نه مرجعیت تقلید » ایشان در بیان مفاسد این نظریه می افزایند: « اگر شورایی باشد ممکن است بینشان اختلاف بیفتند ؛ اگر حکم صادر کردند سست تلقی میشود. بنابراین مساله شورای رهبری اصلا نباید مطرح شود »
پایگاه اطلاع رسانی مجلس خبرگان رهبری

انشالله ادامه دارد

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۱۴, ۱۹/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #12
آواتار
سوال نهم

شما که می گویید اطاعت از ولی فقیه همان اطاعت از انبیاست، آیا دلیلی وجود دارد که خدا ولی فقیه را نیز از اشتباه و خطا در تصمیم گیری ها مصون سازد؟

ما می خواهیم کسی را در راس حکومت بگذاریم که می دانیم تخلف نمی کنید . ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلف کند؛ از هر وقت فهمیدم تخلف کرده ، می فهمیم حضور او در این منصب به جا نیست. خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست( بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی4/11/1378 ) خدا آن رهبری را که از سوی اوست دست میگیرد و هدایت میکند و از مشکلات او را عبور میدهد...رهبر نقشه را از خدا میگیرد ، راه را از خدا می آموزد روزشها را هم از خدا می آموزد این رهبری، رهبری درست است. « و اوحینا الیهم فعل الخیرات » وقتی رهبری، رهبری خدای شد کار خوب را هم از خدا یاد می گیرد (بیانات مقام معظم رهبری در درس تفسیر سوره مجادله17/2/1361 )
آن جامعه یی که پایبند ارزش های الهی است، آن جامعه یی که توحید را قبول کرده است ، نبوت را قبول کرده است، شریعت را قبول کرده است شریعت الهی را قبول کرده است، هیچ چاره ای ندارد جز این که در راس جامعه کسی را بپذیرد که او شریعت اسلامی و الهی را میداند؛ از اخلاق فاضله ی الهی برخوردار است ؛ گناه نمی کند اشتباه نمی کند ظلم نمی کند، برای خود چیزی نمی خواهد برای انسانها دل می سوزاند؛ ارزشهای الهی را بر مسائل و جهات شخصی و گروهی ترجیح می دهد.لذا در جامعه اسلامی ما و در نظام جمهوری اسلامی این مطلب تامین شده است
.[b]( بیانات رهبری در خطبه های نماز جمعه 30/ 2/ 1362
)


انشالله ادامه دارد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۵۶, ۲۰/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #13
آواتار
سوال دهم

ایا این هدایت الهی که در مصونیت ولی فقیه از خطا و اشتباه متجلی میگردد در روایات ما هم امده؟

روایات بسیاری در خصوص حفظ و صیانت حاکم عادل از خطا و لغزش ، توسط خدای متهال وجود دارد ؛ مثل روایت شریف امام رضا(علیه السلام) که فرمودند: « به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند ، به او شرخح صدر عطا کند و در دلش چشمه های حکمت بجوشاند و دانش خود را از راه الهام به او اموزد، که در پاسخ هیچ سوال و پرسشی در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود، زیرا از طرف خداوند مشمول کمک و تایید اوست، از خطا و لغزش و برخورد ناصواب در امان است ، خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند ، این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند ، و خدا صاحب فضل بزرگ است 1


کافی ج 1 ص 201 -- تحف العقول ص 439 -- الاحتجاج ج2 ص 436 امالی شیخ صدوق ص 680 -- عیون الاخبار رضا (علیه السلام) ج1 ص 220

انشالله ادامه دارد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  بررسی ادله ولایت فقیه حقیقتجو 8 1,538 ۲۰/تیر/۹۶ ۱۴:۵۰
آخرین ارسال: mahdy30na
  ولایت فقیه همان ولایت رسول خداست‌! تفکر 54 16,332 ۱۵/فروردین/۹۶ ۱۶:۲۵
آخرین ارسال: دعادست
  شناخت بیشتر از ولایت مطلقه فقیه + نظرات و توضیحات آیت الله بهجت در باب ولایت فقیه warior 60 25,705 ۷/تیر/۹۳ ۱۹:۰۱
آخرین ارسال: Bidel.s
  پاسخ به شبهاتی پیرامون اولی الامر علی 110 1 1,575 ۱۷/دی/۹۲ ۱۹:۰۷
آخرین ارسال: علی 110
Exclamation ولایت فقیه و انتقاد عبدالرحمن 0 1,065 ۱۹/خرداد/۹۲ ۰:۲۵
آخرین ارسال: عبدالرحمن
  مباحثی پیرامون ولی فقیه (قسمت اول و دوم) دیدگاه امام خمینی و روایات و قانون اساسی وحید110 20 6,974 ۲۵/تیر/۹۱ ۱۰:۳۰
آخرین ارسال: فاطمه خانم
  نظر حضرت ایت الله جوادی املی درباره ولایت مطلقه فقیه. vahrakan 0 1,169 ۲۲/اردیبهشت/۹۱ ۰:۰۵
آخرین ارسال: vahrakan

پرش در بین بخشها:


بالا