کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اهل بیت (علیه السلام) ؛ درهای رحمت خداوند!« نحن باب الله...»
۷:۴۱, ۱۴/آذر/۹۱
شماره ارسال: #1
آواتار
انسان برای اینکه به مقوله ای اعتقاد صحیح داشته باشد، ابتدا باید جایگاه آن را بداند.
هرگاه انسان نسبت به موضوعی اعتقاد درستی نداشته باشد، رفتار مناسبی نیز در قبال آن
موضوع نخواهد داشت.

بنابراین مکتب تشیّع که امامت از اصول آن به شمار می رود، بایستی ما ابتدا شأن امامان
معصوم (علیه السلام) را در نظام عالم به طور صحیح بدانیم تا بتوانیم رفتاری درست در قبال ایشان پیشه
نماییم.

از منابع به دست می آید که اصل وجود اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) غیر قابل وصف است و
تنها می توان بالاترین جنبه های قابل وصف ایشان را توصیف نمود. بهترین مثال برای روشن
شدن جایگاه اهل بیت (علیه السلام) مثال عبور نور خورشید از پنجره است.

در این مثال واضح است که پنجره از خود نوری ندارد؛ بلکه هر آنچه از نور از طریق پنجره عبور می کند ، تماماً نور خورشید است و هنر پنجره به این است که مانند دیوار کنار خود، حجاب نیست، بلکه مجرای گذر نور می باشد. اهل بیت (علیه السلام) در قبال خداوندی خدا این گونه اند؛
یعنی فضایی هستند که نور خدایی خداوند از طریق آن به عالم می تابد.

اهل بیت (علیه السلام) می فرمایند: « نحن باب الله الذی منه یؤتی؛

ما «باب الله» هستیم که از طریق از آن خدایی اعمال می شود»؛

یعنی خداوند از باب الله وجود اهل بیت (علیه السلام) می آفریند، روزی

می دهد، ثواب و عقاب می نماید

و.. در این منظر، فاعل، خداست و او از مجرای باب الله، فعل

انجام می دهد.

بنابراین از آنجا که همه ی افعال به خداوند نسبت داده می شود، تفویض ( با معنای واگذاری
امور) و غلو کردن در مورد اهل بیت (علیه السلام) جایگاهی نخواهد داشت.

برای توضیح منظر صحیح نسبت به اهل بیت (علیه السلام) با یک مثال آغاز می کنیم: انسانی را فرض کنید که در اتاقی که هیچ راه خروجی نداشته و کاملاً تاریک است، قرار دارد.

شخص درون این اتاق هیچ چیزی را نمی تواند، ببیند؛ درحالی که بیرون از این اتاق، خورشید
همه جا را روشن کرده است و این دیواره های اتاق هستند که مانع تابش نور خورشید به درون
می شوند.
حال اگر در این اتاق پنجره ای تعبیه شود، درون اتاق روشن می گردد و آن شخص می تواند
برای بهره بردن از نور خورشید، به سوی این پنجره بیاید.

او برای در معرض نور خورشید قرار گرفتن، در مقابل دیوار نمی ایستد؛ چون می داند که دیوار
برای نور، حجاب است؛ امّا پنجره به دلیل لطیف بودن می تواند نور را از خود عبور دهد.
بنابراین او رو به روی پنجره قرار می گیرد.

نکته ای که در اینجا وجود دارد، این است که نوری که از طریق پنجره به درون اتاق می تابد، از
آن پنجره نیست؛ یعنی پنجره از خود نور ندارد؛ بلکه هر چه نور است، پرتوهای خورشید است
که به واسطه ی پنجره به درون اتاق می تابد. هنر پنجره به این است که مانند دیوار حجاب
نیست؛ بلکه مجرایی برای عبور نور است.
پنجره در این مثال، یعنی آن جایی که دیوار نیست.
با در نظر داشتن این مثال، به نظام عالم توجّه می کنیم.

دنیا همان طور که از نامش پیداست، در عمق عالم هستی قرار دارد ( دنیا = پایین ترین، پست ترین) و به سان طبقه ی همکف ساختمان جهان هستی است.

نور خدایی خداوند برای اینکه به اعماق عالم، یعنی دنیا بتابد باید از حجاب های بسیاری عبور
کند؛ اما چگونه؟ آیا خداوند در عالم، پنجره هایی را برای عبور نور خدایی خود از طبقات عالم
هستی و رسیدن به اعماق عالم در نظر گرفته است؟

در روایتی از معصوم (علیه السلام) نقل شده است که: « نحن باب الله ؛(1) ما باب الله هستیم.» باب یعنی چار چوب (2).

به عبارت دیگر در عالم، آنجایی را که دیوار نیست، باب می گوییم؛
یعنی فضایی که نور خدایی خدا می تواند از درون آن عبور کرده و به عمق بتابد.

اهل بیت (علیه السلام) می فرمایند: « نحن باب الله الذی منه یؤتی ؛ ما هستیم آن باب اللّهی که از
طریق آن «أتی » های خداوندی جاری می گردد. » این «أتی » ها شامل همه ی صادره های
خداوند در عالم هستی است ؛ یعنی هر چیزی که خداوند در عالم جاری می کند، از درون این چارچوب و این فضا جاری می سازد.

اگر خداوند برای بنده ای خیری را اراده کند، آن را از این چارچوب بر او جاری کرده و به او می
رساند و برعکس اگر عذاب را برای فردی مشیّت نماید، آن عذاب را از طریق این چارچوب بر وی
جاری می کند؛



پی‌نوشت‌ها:
1. این باب الله الذی منه یؤتی این وجه الله الذی یتوجه الیه الاولیاء این السبب المتصل بین الارض والسماء این صاحب یوم الفتح و ناشر رایه الهدی ( بحار الانوار، ج 99، ص 106، دعای ندبه)
فنحن باب الله الذی یؤتی منه ( بحار الانوار ، ج 25، ص 2، ج 26، ص 346 ، ج 39، ص 306، تأویل الایات الظاهره ، ص 497 ؛ فضائل الشیعه ، ص 8).
فان رسول الله ص باب الله الذی الایوتی الا منه و سبیله الذی من سلکه وصل الی الله عز وجل و کذلک کان امیر المومنین (علیه السلام) ( بحار الانوار ، ج 16، ص 358؛ الکافی ، ج 1، ص 197).
2. در کتب لغت در معنی باب به « درب ، دروازه و دریچه» اشاره شده است که مفهوم «چار چوبه» به وضوح از این معانی به دست می آید.


منبع :مجله موعود 141
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Question عوامل قیام امام حسین‌ علیه‌ السلام در زیارت ناحیه mahdy30na 8 2,058 ۸/آبان/۹۴ ۷:۵۷
آخرین ارسال: mahdy30na
  فضیلت یاد امام علی علیه السلام ali0077 12 4,672 ۳۰/مهر/۹۳ ۰:۲۳
آخرین ارسال: آفتاب
Exclamation .:خطبه های تکان دهنده ی امــــام عــــــــلیــ علیه السلام:. اولولالباب 25 7,988 ۱۷/تیر/۹۳ ۲۲:۰۴
آخرین ارسال: اولولالباب
  توصیف برکات صلوات از دیدگاه امام صادق(علیه السلام) ali0077 1 1,186 ۱۵/دی/۹۲ ۱۷:۰۵
آخرین ارسال: عالم مقدس ملکوت
  مطابقه ی حالات امیر المومنین علیه السلام با هارون(علیه السلام)!! help me 0 990 ۸/شهریور/۹۲ ۱۵:۵۲
آخرین ارسال: help me
  درمورد ولایت امام علی علیه السلام سید احمد 1 1,198 ۱۴/مرداد/۹۲ ۲:۵۶
آخرین ارسال: آفتاب
  عدالت واهداف حکومت علوی از منظر امیرالمومنین (علیه السلام) ali0077 1 1,231 ۱/تیر/۹۲ ۲۲:۵۶
آخرین ارسال: ali0077

پرش در بین بخشها:


بالا