کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اثبات امامت مولا علی (علیه السلام) مباحثه
۱۵:۲۵, ۳/آبان/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/آبان/۹۲ ۱۵:۳۹ توسط وحید110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
به نام خدا

بنا به درخواست مکرر جناب عایشه این تاپیک ایجاد شد
بنده نظرم این بود که اول اثبات شود نظر خداوند در مورد خلافت چیست و در تاپیک دلایل خلافت شیخین ابوبکر عمر عثمان بعد از پیامبر ( ص )مباحثه

هم مشغول همین بودیم . منتها با اصرار ایشان همینجا در این مورد بحث میکنیم . از ارسال پست های بلند خودداری میکنم ان شاالله . یکی یکی با حوصله .

با توجه به اینکه مسلمانان معتقدند قران بهترین راهنمایی است که دست نخورده باقی مانده است اول از همه مراجعه میکنیم به قران



وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون


اما ترجمه کامل آیه شریفه: «خداوند وعده داده است كساني از شما را كه ايمان آورده‌اند وكارهاي نيكو انجام داده‌اند به خلافت بر گزيند، همان طور كه قبلاً كساني را به خلافت برگزيده است و حتماً آن دینى را که براى آنها پسندیده است (دین اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد، و بى‌‏تردید حال آنها را پس از بیم و ترس به امن و ایمنى تبدیل نماید به طورى که تنها مرا بپرستند و چیزى را شریک من قرار ندهند. و هر کس پس از این (نعمت بزرگ) کفران ورزد، چنین کسانى به حقیقت نافرمانند»


۱ـ خداوند وعده میدهد . وعده خداوند راست است و حتما اجرا خواهد شد .

۲ـ کسانی را که ایمان اورده اند و عمل نیکو انجام داده اند به خلافت برگزیند . یعنی در اینده برگزیند

۳ـ خداوند خود این کار را خواهد کرد و این ایه ناظر به اینده است . و با توجه به اینکه بعد از رسالت نبی اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نازل شده . بنابرین این وعده برای بعد از ایشان است

۴ـ این کار به همان روشی است که قبلا هم انجام داده است و قبلا نیز خلافایی از مومنین را برای این کار برگزیده است .

۵ـ حتما ان دینی را که برای انها پسندیده است (مهم) برای انها مستقر سازد

۶ـ هر کس از این نعمت بزرگ کفران ورزد به حقیقت چنین کسانی فاسقند

مفاهیم بسیاری از این ایه شریفه برداشت میشود که جهت دوری از اطاله کلام میسپاریم به اینده



بنابرین خداوند میفرماید به همان روش قبلی عمل خواهد کرد

فهل ینظرون إلّا سنّت الاولین فلن تجد لسنّت الله تبدیلاً و لن تجد لسنّت الله تحویلاً».(سوره فاطر، آیه 43)

پس هرگز در روش و سنت الهی تغییری نمی بینی و هرگز برای روش خدا تبدیلی نخواهی یافت.

و حتما خلیفه برخواهد گزید

پس باید بگردیم ببینیم خداوند چه کسی را چگونه (به چه وسیله ای ) طوری که اتمام حجت باشد برای بندگان مثل قبل برگزیده است .

یا علی (علیه السلام)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 12 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۰:۴۵, ۱۷/اسفند/۹۲
شماره ارسال: #111
آواتار
نقل قول: دلالت ان را باید از قران برداشت کرد که ان شاالله تقدیمتان میکنم .

میخواستم در مورد دلالت حدیث منزلت پستی ایجاد کنم . که در این تاپیک (کلیک کنید ) در مورد ان صحبت شده است .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۴۰, ۱۸/اسفند/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/اسفند/۹۲ ۰:۴۰ توسط وحید110.)
شماره ارسال: #112
آواتار
به نام خدا

یکی از ایراداتی که در مورد امامت گرفته میشود و در این تاپیک هم امد این است که چرا امامت به صورت موروثی است .

البته چرایش را خدا بهتر میداند . اما ایا این امر در قران امده است و خداوند ان را تایید میکند ؟

وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ
. بقره/124.


و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود ، و وى آن همه را به انجام رسانيد، [خدا به او] فرمود: «من تو را پيشواى مردم قرار دادم.» [ابراهيم‏] پرسيد: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پيمان من به بيدادگران نمى‏رسد.»

ولَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِیمَ وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْکِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ
و همانا ما نوح و ابراهیم را فرستادیم و در نسل آن دو، نبوّت و کتاب قرار دادیم; پس برخی از آنان هدایت یافته اند و بسیاری از آنان فاسق اند.
این ایه شریفه نشان میدهد که خداوند دعای حضرت ابراهیم برا برای موروثی بودن امامت پذیرفته است
بعد ایشان پسرش اسماعیل اسحاق و ....

دومین مورد تقاضای جانشین و وصی کردن حضرت هارون توسط موسی (علیه السلام) است . ایا خداوند چون او برادر موسی بود نپذیرفت؟
همچنین با دیدن شجره پیامبران میبینیم بسیاری از انان از یک نسل بدون واسطه بوده اند . مثل یعقوب و یوسف (علیه السلام) و بسیاری دیگر که دوستان میتوانند مراجعه فرمایند (داوود و سلیمان و ...)

به هر حال امر خدا چون و چرا نداشته و ای رویه طبق ایات و تاریخ و روایات میان پیامبران (علیه السلام) پیشین وجود داشته است

همچنین خود اهل سنت هم متفق القولند که جانشینان پیامبر از قریشند . (شیعیان به بنی هاشم اعتقاد دارند )

پس موروثی بودن این مقام الهی مشکلی فی نفسه ندارد . چرا که انان که برگزیده شده اند به شهادت تاریخ سرامد علوم و اخلاق و ایمان بوده اند و صرفا به خاطر نسب به این مقام برگزیده نشند

چنانچه امام علی (علیه السلام) نه به خاطر داماد پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بودنش که به خاطر امر خدا و شایستگی خود به این مقام رسیدند . و همین دامادی ایشان نیز نشان از لیاقتشان داشت ...

یا حق
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۸:۵۷, ۱۵/مرداد/۹۴
شماره ارسال: #113

در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (علیه السلام) را اثبات می نمایند.
به آیاتی چند توجه فرمایید:
1. آیه تبلیغ: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک...



[i]



» که طبق روایات معتبر از اهل سنت در جریان غدیر خم نازل شده است و در این روز تاریخی پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(علیه السلام) رسالت خود را تکمیل فرمود.
2. آیه ولایت: «انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة...



[ii]



» که ولایت حضرت علی (علیه السلام)



[iii]



در کنار ولایت خدا و رسول(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) قرار داده شده است.
3. آیه اولی الامر: یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم...



[iv]



» که اطاعت از اولی الامر را به نحو مطلق واجب کرده است، و از این الزام مطلق بدست می آید که امام باید معصوم باشد لذا غیر از حضرت علی(علیه السلام) که از عصمت برخوردار نیست، نمی تواند امام باشد. علاوه روایاتی که از کتب اهل سنت در ذیل این آیه به معرفی حضرت علی(علیه السلام) به عنوان امام و جانشین پیامبر (علیه السلام) پرداخته است، بیش ار اندازه است .
4. آیه صادقین: یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین...



[v]



» که می فرماید: ای اهل ایمان، تقوا داشته و با صادقین باشید و در روایات بیان شده است که: منظور از صادقین حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می باشند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  پذیرش ولایت علی علیه السلام شرط ایمان در ادیان پیش از اسلام!! علی 110 38 19,033 ۲۸/مرداد/۹۵ ۲۳:۳۹
آخرین ارسال: irantrn
  هفتاد فضیلتی که فقط حضرت علی (علیه السلام) آن ها را داشت ghoran 7 2,002 ۱۵/مرداد/۹۴ ۹:۳۱
آخرین ارسال: zaviyehdid
  مهم ترین درس قیام امام حسین (علیه السلام) ghoran 4 1,696 ۱۵/مرداد/۹۴ ۸:۴۵
آخرین ارسال: zaviyehdid
  《~■~ خضر نبی(علیه السلام) در سوگ امیر(علیه السلام) ~■~》 آوا 0 710 ۱۷/تیر/۹۴ ۱۲:۴۳
آخرین ارسال: آوا
  روز خاتم بخشی حضرت علی (علیه السلام) aboutorab 3 1,523 ۲۷/مهر/۹۳ ۱۶:۰۳
آخرین ارسال: آفتاب
  چرا «حبّ علی علیه السلام» نشانه ایمان است، نه حبّ پیامبر اکرم راوی110 0 981 ۱۹/مهر/۹۳ ۱۵:۱۷
آخرین ارسال: راوی110
  امیرالمومنین شناسی به تعلیم امام صادق علیه السلام!!!! علی 110 9 4,593 ۱۰/اسفند/۹۲ ۱۳:۴۹
آخرین ارسال: ali-0110

پرش در بین بخشها:


بالا