کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 8 رای - 3.88 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام مهدی شناسی ( گـــــام دوم )
۱۲:۴۴, ۲۹/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #1
آواتار

[تصویر: BESM2.png]
عرض سلام و احترام به کاربران محترم بیداری اندیشهSmile

اسلام گرایی و گسترش انـدیشه دینی در دهه های اخیر رشد روز افزونی داشتـه و تـشنگان این مباحث اسلامـی علی الخصوص معارف مهدویت در میان جوامع اسلامی،دشمن را بر آن داشته است تا در مقابل این سیل خروشان سدی را ایجاد نماید!

در این راستا دشمن راه های مختلفی را در پیش گرفته است؛ از جمله تهیه فیلم ،بازی های رایانه ای و تبلیغات گسترده بر علیه اسلام و ...

در این میان می توان ادعا داشت که مـهـدویـت از مهمترین و اثر گذارترین آموزه هاست و دشمن به این امر پی برده و با تمام توان شروع به فعالیت علیه این آموزه حیاتی کرده است.

انکار این آموزه،سعی در تحریف آن،تحمیل مدل ها و نمونه های ساختگی خود از مهدویت و مدل جامعه مهدوی و حمایت از مدعیان و ایجاد شبهات از عمده تلاش های دشمنان است.

در نگاه اول این حرکات دشمن بسیار آسیب زا و مخرب است ؛اما در حقیقت مصداق روشن این سخن است که :
" عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. . ."

[تصویر: mahdi_qam22.png]
ما نیز برای رو شنگری در فضای تالار بیداری اندیشه و افزایش سطح آگاهی کاربران محترم این تالار گفتمان،

سعی در شناخت مسائل مهم و اساسی در موضوع مهدویت را داریم.

◀◀پس از ایراد مطالبی مهم در مبحث امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان)، حال به موضوعاتی دیگر دراین زمینه می پردازیم؛

لــذا:


1-خواهشمندم در مبحث مشترک شوید وارسال ها رااز ابتدا همراهی نموده ودر موضوعات اظهار نظرنمایید تاشاهد پویایی این مبحث باشیم.

2-از آنجا که سن اکثر اعضای تالار در رده نوجوانان می باشد، شاید مطالب برخی ارسال هابرای کاربران با تجربه، تکرار مرکررات باشد،
پس به احترام بقیه دوستان تحمل بفرماییدSmile

3-اگـر سوالی خارج از موضوعات مـبحث برای دوستان پیش آمـد در پیـام خصوصی بـه بنده اطلاع دهند تا مسیر مبحث دچار تغییر نگردد.


افوض امری الی الله،ان الله بصیر بالعباد


با مبحث همراه باشید . .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۷:۳۳, ۱/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #11
آواتار

خدایا! مرا از یاران و یاوران و پیروان و شیعیان او قرار ده و آنچه را خاندان پیامبر(علیهم‌السلام) آرزومندند و دشمنان از آن در هراسند با ظهورش به‏ من بنمایان.(1)



خدایا! حجتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجت خودت را به من نشناسانى، از دینم گمراه مى‏شوم.



پروردگارا! دیدارش را آشكار نما و پایگاه‌هایش را استوار گردان و ما را از كسانى قرار ده كه دیدگانشان به دیدار او روشن مى‏شود و ما را به خدمتگزارى او مشغول دار و بر كیش و آیین وى بمیران و ما را در گروه او محشور بفرما.(2)



پروردگارا! ما را از یاران او و از تقویت كنندگان حكومتش و از انجام دهندگان امر او و از خشنودشدگان به رفتارش و از تسلیم شوندگان در برابر احكامش قرار ده.(3)



خدایا! ما بندگانت شیفته ولىّ تو هستیم كه یادآور تو و پیامبر توست و او را پناه و نگهدار ما آفریدى و براى ما قوام و پناه برانگیختى و براى مؤمنان ما امام قرار دادى، پس تبریك و سلام ما را به او برسان.(4)




خدایا! به وسیله او نمازمان را بپذیر، گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب فرما.(5)



خدایا! بر ما منّت ‏گذار تا او را خشنود سازیم و مهر و رحمت و دعا و خیر او را به ما ببخش تا بدین وسیله به رحمت و كامیابى گسترده تو دست یابیم.(6)



خدایا! به وسیله او روزیمان را گسترده و غم‌هایمان را برطرف و خواسته‏هایمان را برآورده بفرما.(7)




خدایا! ما را در حزب او قرار ده كه امرش را به پا مى‏دارند و با او شكیبا هستند و با خیرخواهى وى خرسندى‏ات را مى‏جویند، تا در روز قیامت ما را جزء یاران و یاوران و تقویت كنندگان حكومتش محشور نمایى.(8)



خدایا! عقیده ما به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از هر شك و شبهه و خودنمایى و شهرت طلبى خالص كن، تا به جز تو به كسى اعتماد ننماییم و جز خاطر تو را نجوییم و ما را به مقام او برسان و در بهشت ما را با او همراه كن و از هر بى‏میلى و تنبلى و سستى ما را پناه ده.(9)




خدایا! آن چهره رشید و آن پیشانى نیكوى او را به من نشان ده و دیدگانم را با دیدارش سرمه كش.(10)



خدایا مرا به سیر او سلوك ده.(11)





[b] ---------------------



پی‌نوشت‌ها:

1- بحارالانوار، ج 53، ص 173.

2- همان، ص 328.

3- همان، ص 330.

4- مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

5- مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

6- مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

7- مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

8- همان، دعاى امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف).

9- مفتاتیح الجنان، دعاى ندبه.

10- همان، دعاى عهد.

11- مفاتیح الجنان.
[/b]



برگرفته از کتاب سپیده امید، سیدحسین اسحاقى

امضای علمدار133
<<عباس جان>> نفس به جزتونخواهم برای کس بزنم نفس بده که برایت نفس''نفس بزنم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۴۰, ۱/خرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/خرداد/۹۳ ۲۱:۴۹ توسط nasimesaba.)
شماره ارسال: #12
آواتار
قسمت سوم

2- حیات معنوی ما منوط به شناخت امام است :

خداونددر سوره یس آیه 70 میفرماید :لینذر من کان حیا و یحقَ القولُ علی الکافرین خداوند زندگی عاقلانه و حیات جاودانه را در مقابل کفرقرار می دهد .
و در سوره حدید آیه ی 17 می فرماید : واعلمو ان الله یحی الارض بعد موتها
امام باقر (علیه السلام)می فرماید : یحییها الله عزوجل باالقائم بعد موتها ، کفر اهلها والکافر میت خدای بزرگ زمین را بعد از مرگش به مهدی زنده می دارد و مرگ زمین کفر سا کنانش بوده و کافر مرده است .(کمال الدین ص668 ح13)
قرآن منحرفین از ولایت را مرده می داند . در سوره انعام آیه 122 می فرماید: آیا کسی که مرده بود و ما او را زنده گردانیدیم و برای او نوری قرار دادیم که با آن نور در میان مردم حرکت کند مانند کسی است که در تاریکی ها بوده و از آن خارج نمی گردد . امام باقر (علیه السلام ) ذیل این آیه می فرمایند :الهیت الذی لا یعرف هذا الشان مرده کسی است که به ولایت اهل بیت معتقد نیت (تفسیر عیاشی ج1ص376 ح 89 و 90 )و نوری که خداوند بندگان را به آن زنده می کند ولایت و امامت فرزندان اوست.
شرط حیات معنوی ایمان به خدا و رسول می باشد .
امکام صادق (علیه السلام )در ذیل این آیه می فرمایند :یا ایها الذین آمنو استجیبو لله و للرسول اذا دعاکم لها یجیدکم(24انفال) .ای افراد مومن سخن خدا و رسول را اجابت کنید آن زمان که پیامبر شما رابه سوی ولایت علی که با آن زنده خواهید شد می خواند .(تفسیر صافی ج1ص655)
امیر المومین علی علیه السلام می فرمایند الجهل موت(غررالحکم و دررالکلم)پس نتیجه زندگی جاهلانه و حیات جاهلانه مرگ جاهلانه است
انشاالله ادامه دارد


امضای nasimesaba
خدایا
تو همانی که من میخواهم
کمک کن همانی باشم که تو میخواهی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۲۸, ۳/خرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/خرداد/۹۳ ۱۵:۵۳ توسط حسن عزتي.)
شماره ارسال: #13
آواتار
بسیار سپاسگزارم از کاربران محترم (MohammadSadra ،mahdy30na ، عبدالرحمن ، مصباح ، علمدار133 و nasimesaba) که مبحث را با ارسال های ارزشمندشون همراهی کردند؛Smile

چندی پیش،از برخی کاربران تالار در مورد زندگانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)سوالاتی پرسیدم تا میزان اطلاعات کاربران را بصورت نسبی بررسی کنم.

برخی ازکاربران اطلاعات خوب و بالا و متاسفانه تعداد زیادی از کاربران اطلاعات دست و پا شکسته ای از زندگانی امام عصر داشتند!!!


[تصویر: 8_Zelei.gif][تصویر: 8_Zelei.gif][تصویر: 8_Zelei.gif]

لذا بر آن شدم تا مطلبی را بدین صورت به کاربران محترم تالار ارائه دهم:


  • خلاصه‌ای از زندگی امام مهدی علیه‌السلام را تشریح کنید؟
‎آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در سپیده‌دم جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ ه.ق. در سامرا، یکی از شهر‌های عراق، دیده به جهان گشود. پدر گرامی او، پیشوای یازدهم، امام حسن عسکری علیه‌السلام و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود.

نام و کنیه امام زمان علیه‌السلام همان نام و کنیه پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است و لقب‌های مشهور ایشان عبارت است از:

مـهـدی (هدایت شده‌ای که مردم را به حق می‌خواند)، قــائـم (قیام کننده برای حق)، مـنتـظــر( کسی که همه، در انتظار مقدم اویند)، بـقـیـة‌الله (باقی مانده حجت‌های خدا و آخرین ذخیره او)، صـاحـب‌الـزمـان و ولـی عـصـر (حاکم و فرمانروای یگانه زمان).
[/b]

‎با‌توجه به اینکه فرمان‎روایان ستمگر عباسی به دنبال قتل آن بزرگوار بودند، ولادت آن حضرت پنهانی بود، حتی نزدیکان امام عسکری نیز از ولادت او بی‌اطلاع بودند. حکیمه خاتون عمه بزرگوار امام یازدهم که بزرگ بانوان حرم اهل‌ بیت بود، در شب نیمه شعبان و چند ساعت پیش از ولادت، از واقع‌شدن این امر بزرگ آگاه شد؛ چرا که به قدرت خدا، اثر حمل و نشانه بارداری در نرجس خاتون، دیده نمی‌شد.

در روایات، شمایل و اوصاف امام مهدی علیه‌السلام بیان شده است؛

از جمله: چهره‌ای گندم‎گون، پیشانی بلند، ابروان هلالی، چشمان سیاه و درشت و … او اهل عبادت و شب‌زنده‌داری، زهد و پارسایی، صبر و بردباری، عدالت و نیکوکاری و دیگر صفات پسندیده است.


‎زندگی آن حضرت شامل سه دوره پرفراز و نشیب است:

دوران اختفا: زندگی پنهانی آن حضرت که از آغاز ولادت تا شهادت پدر را شامل می‌شود.

در این دوران امام حسن عسکری علیه‌السلام با نوشتن نامه و دادن عقیقه، نزدیکان و خواص را از ولادت امام مهدی علیه‌السلام آگاه کرد.
‎در این دوره، برخی افراد، به دیدار امام زمان موفق شدند. محمد‌بن‌عثمان که یکی از بزرگان شیعه است، می‌گوید: چهل نفر از شیعیان، نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: «پس از من، این، امام شما و جانشین من است. از او فرمان ببرید و بعد از من، در دین خود پراکنده نشوید که هلاک می‌شوید».

دوران غیبت: این زمان، از هنگام شهادت امام یازدهم شروع می‌شود و تا ظهور ادامه دارد.

[تصویر: MAHDI14.png]
علت حقیقی غیبت آن حضرت، معلوم نیست، ولی از حکمت‌های آن، نجات از قتل و امتحان مردم است.
‎غیبت آن حضرت دو مرحله دارد:

الف : غیبت کوتاه‌مدت (صغرا): که از سال ۲۶۰ه.ق. (هنگام شهادت امام یازدهم) تا سال ۳۲۹ه.ق. (حدود هفتاد سال) طول کشید.
‎مهم‌ترین ویژگی این دوره، آن است که مردم، از طریق نایبان خاص، یعنی عثمان‌بن‌سعید عمری، محمد‌بن‌عثمان‌بن‌سعید عمری، حسین‌بن‌روح و علی‌بن‌محمد سمری، با امام مهدی علیه‌السلام در ارتباط بودند و به‌وسیله آنان، سؤالات خود را می‌پرسیدند و پیام‌ها و پاسخ‌های آن حضرت را دریافت می‌کردند در این دوره نیز برخی از ارادتمندان، موفق به دیدار حضرت شدند .

ب : غیبت بلند‌مدت (کبرا): در آخرین روز‌های عمر نایب چهارم، امام زمان در نامه‌ای خطاب به او، خبر رحلت او را تا شش روز دیگر اعلام می‌کند. امام از او می‌خواهد که دیگر فردی را به‌عنوان نایب خاص معرفی نکند.

از این زمان دوران غیبت کبرا شروع شد. امام در این دوره، عالمان و فقیهان را به‌عنوان نایبان عام به مردم معرفی کرد و از آنان خواست که در امور خود به عالمان رجوع کنند.

‎البته باید توجه داشت که هر‌چند امام در پرده غیبت قرار دارد؛ مردم همچنان از شمع وجود او بهره می‌برند.

در روایت مشهور از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله و خود روایتی از امام مهدی علیه‌السلام، «امام غایب» به خورشید پشت ابر تشبیه شده است که مردم از آن بهره می‌برند.
‎در این دوران پرفراز و نشیب، مردم باید در انتظار مقدم او باشند و به وظیفه یک منتظر واقعی عمل کنند و برای ظهور، زمینه‌سازی کنند.
در این دوران برخی نیز موفق به دیدار آن عزیز شدند که نمونه آن، تشرف حاج علی بغدادی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان ذکر شده است.

دوران ظهور: این دوره، از ظهور امام عصر تا رحلت ایشان را شامل می‌شود.

پس از آنکه شرایط ظهور فراهم گشت و علایم ظهور، مانند خروج سفیانی و ندای آسمانی پدیدار شد، آن یگانه دوران، در مکه ظاهر می‌شود و همراه یاران، در مسجد‌الحرام، ظهور خود را اعلام می‌دارد. پس از سیطره بر مکه و اصلاح امور، به سوی مدینه و سایر نقاط به حرکت در می‌آید و با پاک‌سازی جهان از ظلم و شرک، عدل و دین را بر این زمین خسته از سیاهی می‌گستراند.

در این دوران است که زمین، خرم و آباد می‌شود و برکاتش را به مردم ارزانی می‌دارد.


منبع مطالب:کتاب ارزشمند کمال الدين و تمام النعمه،تالیف شيخ صدوق (رحمة الله علیه)


ان شاء الله ادامه دارد . .

امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۲۳, ۳/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #14
آواتار
سلام
با اجازه همکار گرامی

حسن عزتي

این جملاتی که میگم همه از من بهتر و وارد ترین و فقط برای یک قالب بندی و برای اینکه تو دنیایی که متمهدی زیاد شده ، گوشه ذهنتون داشته باشین.
امام زمان حضرت حجت بن الحسن عسکری یک شناسنامه دارن که با دونستن اون راحت میتونین مدعییان دیگر رو با اون بسنجین .

(۳/خرداد/۹۳ ۱۲:۲۸)حسن عزتي نوشته است:  
  • خلاصه‌ای از زندگی امام مهدی علیه‌السلام را تشریح کنید؟

‎آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در سپیده‌دم جمعه، نیمه شعبان سال ۲۵۵ ه.ق. در سامرا، یکی از شهر‌های عراق، دیده به جهان گشود. پدر گرامی او، پیشوای یازدهم، امام حسن عسکری علیه‌السلام و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود.

حالا به این ویژگی هایی که برادر گرام گفتن اینها رو هم اضافه کنید:
البته تمام این موارد رو اگه کسی خواست بگه براش مدارکش رو ارسال کنم چون نمیخوام طولانی بشه خلاصه ذکر میکنم.
  • باید قبول کنیم که فرزند بلافصل حضرت امام حسن عسکری هستن نه چیز دیگه.
  • ایشون هم اسم و هم کنیه با نبی خاتم هستن.
  • در عصر حکومت الهی ایشون سراسر جهان در امنیت و ارامش و صلح هست
  • به سنت نبوی عمل میکنند.
  • حضرت از مکه قیام میکنند در حالی که ایه بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین رو تلاوت میکنند سخن خودشون رو اغاز میکنند و خودشون رو اینگونه معرفی میکنند : انا بقیة الله فی ارضه و خلیفة و حجتة علکم .
  • با حضرت در بین رکن و مقام هم یارانشون با ایشون بیعت میکنند.
  • حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام در پشت سر حضرت به نماز می ایستند.
حالا اگه کسی بیاد بگه من اون موعودی هستم که در کتب پیشین بشارت داده شده ام ، ایا بدون داشتن این موارد میشه پذیرفت؟
کسی اگه درباره تولد حضرت شک داشت که متولد شدن یا نه فقط فکر کنه که اگه حضرت نباشند، این 2 حدیث تکلیفش چیمشه.
  • [b]حدیث ثقلین :
    إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي وإنهما لم يفترقا حتى يردا على الحوض ( منابعش معتبر هست)
  • حدیث من مات :
    مَنْ مات بغير إمام مات ميتة جاهلية

امضای mahdy30na
بسم الله الرحمن الرحیم
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسى بهتر می‏داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت‏يافتگان داناتر است

Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
نحل 125
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۴۷, ۳/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #15
آواتار
یه سوال که بیشتر برای من پیش میاد درباره علائم ظهوره!! حالا آقای عزتی یا هر کدوم از دوستان زحمت پاسخ بکشن! ممنون میشم!
خب همه میدونیم که مهمترین علائم ظهور خروج سفیانی و صیحه آسمانی هست!!! علایم دیگه ای که عنوان شده پس چی می شه ؟بعد هم علائم برخی خیلی زیاد متنوع ، و گاهی مثل چیز هایی که درباره فتنه دجال گفته می شه ضد و نقیض هست!!اونا رو چطور میشه تبیین کرد؟

و از همه مهمتر اینکه در انقلاب حضرت بقیت الله چه کسانی زنده میمانند؟ و چه کسانی کشته میشوند؟؟
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۵۲, ۳/خرداد/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/خرداد/۹۳ ۲۲:۰۹ توسط عبدالرحمن.)
شماره ارسال: #16
آواتار
(۳/خرداد/۹۳ ۲۱:۴۷)zahra11 نوشته است:  یه سوال که بیشتر برای من پیش میاد درباره علائم ظهوره!! حالا آقای عزتی یا هر کدوم از دوستان زحمت پاسخ بکشن! ممنون میشم!
خب همه میدونیم که مهمترین علائم ظهور خروج سفیانی و صیحه آسمانی هست!!! علایم دیگه ای که عنوان شده پس چی می شه ؟بعد هم علائم برخی خیلی زیاد متنوع ، و گاهی مثل چیز هایی که درباره فتنه دجال گفته می شه ضد و نقیض هست!!اونا رو چطور میشه تبیین کرد؟

و از همه مهمتر اینکه در انقلاب حضرت بقیت الله چه کسانی زنده میمانند؟ و چه کسانی کشته میشوند؟؟


جواب شما رو از کلام آیت الله بهجت رحمت الله علیه عرض میکنم



علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد. [در محضر بهجت:2/421]


قسمت دوم

اینکه چه کسی زنده می ماند خدا میدونه

ولی اینکه چه کسی زنده نمی ماند

هر کسی که دشمن حربی باشد وجودش مضر است و باید از بین برود

این افراد هم خودشان جنگ می کنند و در قتال کشته می شوند نه حالت عادی

به هر صورت اگر هم مثل اعدام منافقین باشه (صدر اسلام یا در انقلاب اسلامی) باز هم ظلمی نیست

امضای عبدالرحمن
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۰, ۴/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #17
آواتار
سلام دوستانSmile

لطفا ب قانون 3 این مبحث توجه ویژه داشته باشید:

نقل قول: 3-اگـر سوالی خارج از موضوعات مـبحث برای دوستان پیش آمـد در پیـام خصوصی بـه بنده اطلاع دهند تا مسیر مبحث دچار تغییر نگردد.


یاعلی(علیه السلام) مدد است.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۵۹, ۴/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #18
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت چهارم

3- شناخت امام نشانه ایمان:

ابان بن تقلب از امام صادق (علیه السلام )پرسید:اگر کسی تمام امامان (علیهم السلام) را بشناسد ولی امام زمانش را نشناسد آیا مؤمن است ؟ حضرت فرمودند: خیر دوباره سؤال کرد آیا مسلمان است حضرت فرمودند: بله (بحار ج 23 ص96)
سید حمیری کیسانی مذهب بود یعنی بعد از امام حسین به امامت برادر آن حضرت محمد بن حنفیه معتقد بود اشعاری هم در مدح اهلبیت می سر.د وو دشمنان اهل بیت را با ابیاتش منکوب می نمود خبر دار شد امام صادق او را کافر نامیده نزد حضرت آمد و عرض کرد :آیا من با همه محبتی که به شما دارم و با دشمنان شما مخالفت می کنم آیا باز هم کافرم ؟
امام فرمود :ما ینفعک ذاک و انت کافر بحجة الدهر و الزمان در حالی که تو به امام زمانت ایمان نداری اعتقاد به ولایت ائمه قبل و محبت تو به ما و دشمنی با دشمنان ما به تو سودی نخواهد بخشید بعد حضرت او را به سر قبر محمد بن حنفیه بردند به اذن خدا زنده شد وبه امامت امام صادق اعتراف کرد و سید حمیدی اثنی عشعری شد (بحار ج47 ص32 ح11)
والعصر ان الانسان لفی خسر ان الذین امنو... همه انسانها در خسرا ن وزیانند الا کسانی که ایمان دارند وطبق روایات ما کسی که امامش را نشناسد که اعمالش مطابق فرامین ایشان باشدآیا موءمن است؟
کمترین درجه ایمان:
امیر المؤمنین علی (علیه السلام):کمترین چیزی که بنده به داشتن آن مؤمن باشد این است که خدای تبارک خود را به او بشناساند و او در برابر فرمان خدا گردن نهد پیامبر را به او بشناساند و او مطیع فرمان پیامبر باشد امام و حجت خود را در روی زمین و گواهان بر خلق را به خود بشناساند و او را در برابر ایشان سر طاعت فرود آورد سلیم گوید اگر هیچ چیزی جز آن چه شمردی نداند؟
فرمود آری چون هرگاه دستوری به او داده شود اطاعت می کند و هرگاه از چیزی نهی شود انجام نمی دهد(اسرار آل محمد باب 8 حدیث ایمان اسلام)
امام صادق (علیه السلام) :عرج با النبی الی السماء مئة و عشرین مره ،ما من مرة الا و قد اوصی الله عز و جل فیها النبی بالولایةلعلی و الائمة اکثر مما اوصاه بالفرائض پیش از سفارش به فرائض به ولایت علی (علیه السلام )و ائمه معصومین سفارش می کردند.(خصال ج2 ص23 ،بصائرالدرجات ج2ص197)

تفاوت است بین اسلام و ایمان
سوره حجرات آیه 14: و قالت الاعراب آمنا قل لم تومنو ولا کن قلو اسلمنا اعراب می گویند ایمان آوردیم بگو نگویید ایمان آوردیم بلکه بگویید اسلام آوردیم.
امام باقر (علیه السلام):ایمان اقرار است و عمل،اسلام اقرار است بدون عمل (کافی باب ایمان کفر الاسلام یحقن به الدم ح2)
مفضل: از امام صادق علیه السلام شنیدم به وسیله اسلام جان محفوظ است و ادای امانت می شود زن ها به شما حلال می شوند ولی ثواب آخرت بر ایمان است (کافی ج4 باب الاسلام یحقن به الدم ص81 ح1)
پیامبر خدا (صلی الله علیه واله وسلم)ایمان وعمل دو برادربسته به یک ریسمانند که خدا یکی را بدون دیگری نمیپذیرد (میزان الحکمه باب ایمان ح1289)نتیجه این که هر مومنی مسلمان است ولی هر مسمانی مومن نیست
امام باقر (علیه السلام )خاندانی در بنی اسرائیل بودند که در پی چهل روز عبادت،هر چه طلب می کردند خدا به آنان می داد شخصی چهل روز عبادت کرد و دعایش مستجاب نشد شکایت نزد عیسی آورد و عیسی تطهیر کرد و نماز خواند و وحی آمد . (ان عبدی اتانی من غیرا لباب الذی اوتی منه انه دعانی رفی غلبه شک منک منکو دعانی حمتی ینقطع عنقمه و ینتثر انامله ما ستجبت له)ای عیسی او از غیردری که باید بیاید نزد من آمد او مرا خواند اما در دلش نسبت به تو تردید داشت پس اگر با این حال آنقدر مرا بخواند که گردنش قطع شود و انگشتانش جدا شود دعایش را اجابت نخواهم کرد . حضرت عیسی پرسید آیا تو به نبوت من شک داری ؟ او اعتراف کرد و از حضرت برای خود دعا تقاضا کرد تا خدا تردید را از قلب او بر طرف سازد عیسی دعا نموده خدا توبه او را پذیرفت و دعای او مستجاب شد (کافی ج2 ص400 ،بحار ج13 ص 355 ح53)
امام باقر و امام صادق (علیه السلام )ایمان را این گونه معرفی کرده اند : لا یکون العبد موئمنا حتی یعرف الله و رسوله و الائمه کلهم و امام زمانه و یرد الیه و یسلم له. هیچکس مومن نیست مگر خدا و پیامبرش و همه امامانش را بشناسد و معرفت امام زمان خود را کسب کند و مسائل را به ایشان ارجاءدهد و تسلیم امام زمانش باشد.
امام کاظم (علیه السلام )بنقل از رسول خدا : من احب ان یلقی الله عزوجل قد کمل ایمانه و حسن اسلامه فلیتوال الحجه بن الحسن المنتظر صلوات الله علیه (ملاقات خدا با ایمان و اسلام نیکو منوط به ولایت امام زمان است.) بحار ج27 ص108 ح80
امام حسین (علیه السلام ) میفرمایند :معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم العطاعه
(فرهنگ سخنان امام حسین (علیه السلام)چاپ6ص604)
در زیارت جامعه می خوانیم من التبعکم فا الجنة ماواه و من خالفکم فا النار مثواه و من جحدکم(انکار مقام شما ) کافر و من حاربکم مشرک و من رد (مخالفت و رد شما )علیکم فی اسفل درک من الجحیم
در زیارت آل یاسین می خوانیم السلام علیک یا میثاق الله الذی اخذه و وکده سلام برتو که خداوند در مورد ولایت تو عهد گرفته و آن را محکم ساخته
امام صادق علیه السلام فرمودند/من اقر بالائمه من آبائیو ولدی وجحد المهدی من ولدی کان کهن اقر بجمیع الانبیاء وجحدا محمدا کسی که به امامت پدران من اقرار نموده و امامت فرزندان معصوم مرا بپذیرد ولی مهدی از فرزندان من را انکار کند مانند کسی است که به نبوت جمیع انبیاء را پذیرفته و نبوت پیامبر را انکار کرده باشد (کمال الدین ص411ح5)
قال علی علیه السلام (الایمان امان)ایمان به خدا امنیت می آورد ( غررالحکم باب الف ح37)
سوره بینه:الذین آمنو وعملو الصالحات اولئک هم خیر البریه .کسانی که دو شاخصه داشته باشند ایمان وعمل صالح بهترین مخلوق خدایند وما گفتیم شناخت خدا ایمان است
ایمان شرط پذیرش توبه است :
خداوند خود راغفور غفار تواب وغافرالذنب وخیرالغافرین خوانده ولی شرط آن را ایمان میداند
سوره توبه آیه 80 ای رسول ما اگربرای انان طلب مغفرت نمایی کنی یااینکه این کار رانکنی حتی اگرهفتادبارهم برای آنان استغفار کنی خداوند هرگز آنان را نمی آمرزد زیرا آنان به خداوپیامبرش کافرند
امام صادق ذیل این آیه شریفه می فرماید وان لغفارلمن تاب و امن وعمل صالحا ثم اهتدی : به درستی که من بسیار آمرزیده ام کسی را که توبه کند ایمان داشته باشد و عمل نیکو انجام دهد آنگاه به هدایت رهنمود می شود و فرمودند آیا ندیدی که خداوند چه گونه مغفرت خویش را به ولایت ما مشروط کرده؟ زیرا توبه و ایمان و عمل صالح سودی ندارد مگر این که فرد هدایت شود به خدا قسم اگر فردی در راه خدا تلاش فراوان کند اعمالاو پذیرفته نمی شود مگر که هدایت شود راوی می گوید به سوی چه کسی هدایت شود فرمود به سوی ما
(تفسیر قومی ص420 ، وسائل الشیعه ج1 ص96 ح19 )
و در جای دیگر توبه حضرت آدم را منوط به اسماء خمسه ی طیبه ی اهل بیت قرار می دهد.[/b]
سید یاسر فتاحی معصوم
انشاالله ادامه دارد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۷, ۷/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #19
آواتار
یکی از راه های کسب معرفت مهدوی،شناخت رفتار ها و خصوصیات فردی حضرت حجت است که باید منطبق بر روایات مستند و صحیح باشد.
توجه بفرمایید:

  • ویژگی های حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست ؟
از امام حسین (علیه السلام) نقل شده است:

" تعرفون المهدی بالسکینة و الوقار و بمعرفة الحلال و الحرام و بحاجة الناس الیه و لا یحتاج الی احد؛ (بحار الانوار،ج 25،ص 156)

مهدی را، با آرامش و وقار و شناخت حلال و حرام و نیاز همگان به او و بی نیازی او از دیگران خواهید شناخت .
.
.
.
❋❋ از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:

" فو الله ما لباسه ال الغلیظ و لا طعامه الا الجشب ؛ (بحار الانوار،ج 52،ص354)

به خدا سوگند! لباس او جز پارچه ای زبر و خشن و غذای او، جز غذای ساده نیست.
.
.
.
❋❋❋ از امام رضا (علیه السلام) نقل شده است:

" یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و اسخی الناس و اعبد الناس؛ (معانی الاخبار،ص 102)

او عالم ترین مردم و حکیم ترین مردم و با تقواترین مردم، و سخی ترین مردم و عابدترین مردم است .
.
.
.
❋❋❋❋ صاحب کتاب بشارة المصطفی از لیث بن طاوس نقل میکند:

" المهدی سمح بالمال رحیم بالمساکین، شدید علی العمل؛ ( بشاره المصطفی،ص 207)

مهدی،بخشنده ای است که مال را به وفور می بخشد،
بر کارگزاران و مسئولین دولت خویش بسیار سختگیر و بر بینوایان بسیار رئوف و مهربان است.

.
.



ان شا الله ادامه دارد . .


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۲۰, ۷/خرداد/۹۳
شماره ارسال: #20
آواتار
سلام بر منجی عالم

سيماي امام زمان ( عج ) در خطابه غدير
صلي الله عليک يا بقيه الله
في ارضه

در خطبه شريف غدير به امام زمان عجل الله تعالي فرجه توجه خاصي شده است. و در سه فراز خطابه، پيامبر اکرم صلي الله عليه آله اشاره به وجود مبارک آن حضرت فرموده اند



.
در فراز اول مي فرمايند :
« مَعَاشِرَ النَّاسِ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‏ أَدْبارِها ...
مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ‏اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَسْلوكٌ فِىَّ ثُمَّ فى عَلِىِّ بْنِ أَبى طالِبٍ، ثُمَّ فِى النَّسْلِ مِنْهُ إِلَى الْقائِمِ الْمَهْدِىِّ ، الَّذِي يَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِكُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنَا »
ملاحضه شود که پيامبر صلي الله عليه آله به صراحت جريان نور را علاوه بر خود در امير المومنين و امامان عليهم السلام از نسل ايشان تا مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه جاري و ساري مي دانند؛ و بر روي دو نکته تاکيد مي کنند :
اول اين که امامت در خاندان امير المومنين علي عليه السلام جاري است، به طوري که اين رشته الهي در آغاز به دست مبارک امير المومنين عليه السلام و در نهايت به وجود مبارک مهدي فاطمه سلام الله عليهما سپرده شده است؛
و دوم آن حضرت حق خدا و حق تمامي اهل بيت عليهم السلام را از غاصبانشان خواهند گرفت ان شاءالله .
فراز دوم از گفتار پيامبر اکرم صلي الله عليه آله به صورت مسقل به امام زمان عجل الله تعالي فرجه اختصاص دارد. حساسيت اين قسمت از سخن را، از آنجا مي توان دريافت که حضرتش هيجده بار مردم را با تکرار يک لفظ هشدار
دهنده، "الا" به معني "هان"! "آگاه باشيد" به دقت در کلام خود فرا مي خوانند. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در آغاز اين بخش، بار ديگر روند پيوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و ياد آور مي شوند که سررشته اين نظم، در
دست علي عليه السلام است و پايان بخش اين روند، حضرت
مهدي عجل الله تعالي فرجه مي باشند، بدين صورت که :
مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّى رَسولٌ وَ عَلِىٌّ الْإِمامُ وَالْوَصِىُّ مِنْ بَعْدى،... أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِى
پس آن گاه بيست و يک ويژگي اساسي و مهم از مختصات عمده آن امام را ترسيم مي نمايند،

پيامبر صلي الله عليه آله فرمودند :
آگاه باشيد همانا آخرين امام، قائم مهدي از ماست .
هان ! او بر تمامي اديان چيره خواهد بود .
هشدار ! اوست انتقام گيرنده ي از ستمکاران .
هشدار ! اوست فتح کننده ي دژها و منهدم کننده ي آن ها !
هشدار ! اوست چيره بر تمامي قبايل مشرکان و رهنماي آنان .
هشدار ! اوست خون خواه تمامي اولياي خدا .
هان ! همانا او ياور دين خداست .
هان ! او از دريايي ژرف پيمانه هايي افزون گيرد .
هشدار ! او به هر ارزشمندي به اندازه ي ارزش او و به هر نادان و بي ارزشي به اندازه ي ناداني اش نيکي کند .
هان ! او نيکو و برگزيده ي خداست .
هشدار ! اوست ميراث دار دانش ها و احاطه دار بر ادراک ها .
هان ! او از پروردگارش خبر دهد و نشانه هاي او را برپا کند و استحکام بخشد .
هشدار ! اوست باليده و استوار .
آگاه باشيد ! هم اوست که اختيار امور جهانيان به او سپرده شده است .
هان ! پيشينيان از قرن ها ظهور او را پيشگويي کرده اند .
هشدار ! اوست حجت پايدار و پس از او حجتي نخواهد بود. (اين تعبير به عنوان حجت، امامت و مسئوليت است و نظري به رجعت ديگر امامان ندارد. زيرا آنان حجت هاي پيشين اند که دوباره رجعت خواهند کرد.) راستي و درستي و روشنايي جز با او نيست .
هان ! کسي بر او پيروز نخواهد شد و ستيزنده او ياري نخواهد گشت .
هشدار ! او ولي خدا در زمين، داور او در ميان مردم و امانت دار امور آشکار و نهان است .

امضای aboutorab
غدیر "
«مظلوم ترین حقیقت خاک خورده تاریخ»
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  غیبت امام مهدی ع را جدی بگیریم؟! Mforootaghe 1 134 ۲۳/فروردین/۹۶ ۱۳:۱۱
آخرین ارسال: عبدالرحمن
  تبلیغات بر ضد امام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف قبیله منتظر 1 390 ۲۷/شهریور/۹۵ ۱۲:۳۴
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  امام مهدی شناسی (گام اول، مهدویت در ادیان) حسن عزتي 31 11,612 ۴/شهریور/۹۵ ۲۱:۳۸
آخرین ارسال: irantrn
  زندگینامه کامل امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جواد مخبریان 0 366 ۲/مرداد/۹۴ ۰:۲۱
آخرین ارسال: جواد مخبریان
  امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)-موجود موعود مجنون العباس 8 1,638 ۱۷/خرداد/۹۴ ۱۲:۰۷
آخرین ارسال: مجنون العباس
  چگونه وحدت جهانی درعصر حکومت امام مهدی ایجادمیشود؟ behabadi 0 302 ۱۱/دی/۹۳ ۹:۴۳
آخرین ارسال: behabadi
  غيبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نگاه امام حسين (علیه السلام) IR66 0 496 ۴/اسفند/۹۲ ۲۱:۰۲
آخرین ارسال: IR66

پرش در بین بخشها:


بالا