کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«داد» از چه می گوید؟ مستندی بی سابقه از عدالتخوهی در ایران
۱۴:۰۴, ۱۱/دی/۹۵
شماره ارسال: #1
آواتار
در افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین فیلم مستند "داد" اکران شد و مورد استقبال جمع کثیری از حاضران قرارگرفت. این فیلم دادخواهانه به همت مدرسه سینمایی عمار و با همراهی جنبش عدالتخواه دانشجویی و همچنین با نویسندگی و کارگردانی حجت الله عدالت پناه به سرانجام رسید.

به گزارش عدالتخواهی (جنبش عدالتخواه دانشجویی)؛ در افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین فیلم مستند “داد” اکران شد و مورد استقبال جمع کثیری از حاضران قرارگرفت.

این فیلم دادخواهانه به همت مدرسه سینمایی عمار و با همراهی جنبش عدالتخواه دانشجویی و همچنین با نویسندگی و کارگردانی حجت الله عدالت پناه به سرانجام رسید.

داستان فیلم بدینگونه است که تعدادی از دانشجویان عدالتخواه به همراه یک مستند ساز پیگیر برخوردهای امنیتی و قضایی ناروایی که با اعتراضات صنفی مختلف در سالهای اخیر شده از جمله اعتراض رانندگان در بندر عباس و شلاق خوردن کارگران معترض معدن آق دره میشوند و در پی حل کردن معادله سه مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت هستند.

در حاشیه این مراسم کارگردان فیلم مستند “داد” عنوان کرد: جشنواره عمار در موارد متعدد خط شکن بوده و امیدواریم امسال نیز با حمایتی که از این مستند داشتند، جریانی در کشور ایجاد شود که گامی هر چند کوچک ما را به عدالت در جامعه نزدیکتر کند.

وی در ادامه گفت: بازخوردهای مثبتی که بعد از اکران فیلم دریافت کردم، هم خستگی این چند مدت را از تن ما بدر کرد، هم امیدی را در دل ما زنده کرد تا راهی را که شروع کردیم با تمام توان ادامه بدهیم.

[تصویر: photo_2016-12-29_13-14-32.jpg]

همچنین نادر طالب زاده فعال رسانه ای ضمن اشاره به عالی بودن این اثر گفت: فیلم مستند “داد” از ده ها فیلم سینمایی هم بهتر بود. ان شاء الله این اثر از شبکه مستند هم پخش شود. این فیلم عماری است و شان عماری دارد.
وی در ادامه با اشاره به محتوای مستند، مطرح کرد: اگر کارگر نتواند در جمهوری اسلامی اعتراض کند و بترسد از اینکه بخاطر مسائل امنیت زندانی شود دیگر ما چیزی به دست نیاوردیم. این مستند ساز متعهد است که میرود در دل کوه و از بیغوله ها آن حقیقت را در می آورد.

طالب زاده خطاب به کارگردان “داد” گفت: شما شان نزولی این دوربین و جشنواره عمار و این تعریف سینمایی را رعایت کردید. دست شما و همه کسانی که از شما حمایت کردند، درد نکند. فیلم بسیار زیبایی بود و حال خوبی داشت. طولانی بودن آن هم خوب بود. سیری داشت و مثل یک رمان بود.

طالب زاده ضمن تاکید بر پخش این مستند در رسانه ملی اذعان کرد: کارشناسان، وزرا و نماینده های مجلس باید بیایند و در این مورد جواب دهند. قوه قضاییه باید جوابگو باشد که چرا به کارگران شلاق زده است؟! چرا رانندگان معترض را روانی زندان کرده است! این ها مگر نفهمیدند انقلاب اسلامی چه هست و چه چیز را مطالبه می کند؟

ایشان با تاکید بر ایجاد فضای باز برای نقد مطرح کرد: باید فضای انتقاد را باز کرد، اینگونه رهبری تنها نمی نماند. مستند ساز است که این کار را می تواند انحام می دهد. چند نفر آدم متعهد با دوربین به سفر می روند تا از روستایی که کنار معدن طلا هست فیلم بگیرند. چرا باید کنار معدن طلا آنگونه زندگی کنند!! مگر این جا افریقا هست، یا کنگو هست! مستند سازان انقلابی مثل سونامی می مانند که کسی نمی تواند جلویش را بگیرد. این مستند سازی است که میتواند مشکلات را حل کند. هزاران تجمع، کار 4 تا مستند ساز که در دل کار می روند و حقایق را نشان میدهند را نمی کنند.

وی در اخر خطاب به نویسنده و کارگردان این اثر گفت: این کار شما انقلاب را بیمه میکند. ان شاء الله که موفق باشید.من لذت بردم. این که بگوییم که بی بی سی یا صدای امریکا پخش کرد، بهانه بیاوریم. این ها مهم نیست ما به ضد انقلاب و دشمن چه کار داریم. ما باید کار و وظیفه خودمان را انجام دهیم. اینکه بعد از سی و هفت سال این فیلم را می شود ساخت و در سالن به نمایش گذاشت این قدرت وضعی کشور هست. این که رسانه از وضع خودش انتقاد کند این خودش قدرت نظامی و جنگ نرم هست. من خیلی خوشحال هستم. بقیه اثار را هم که دیدم همین طور بود. عمار از این نظر جایگاه متفاوتی دارد.


امضای -Ali-
[تصویر: 1_Untitle2.png]

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۴۶, ۱۵/دی/۹۵
شماره ارسال: #2
آواتار
در برنامه سینما روایت با موضوع نقد فیلم مستند "داد" عنوان شد
«داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است/ مگر می شود کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار کند؟!

صد و چهارمین برنامه «سینماروایت» شامگاه دوازدهم دی ماه در مجموعه اسوه با نقد و بررسی فیلم مستند « داد» به کارگردانی حجت الله عدالت پناه پرداخت و با حضور کارگردان، محمد صادق شهبازی (دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی)، محمد تقی فهیم (منتقد سینما) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) برگزار شد.

به گزارش عدالتخواهی (جنبش عدالتخواه دانشجویی)؛ صد و چهارمین برنامه «سینماروایت» شامگاه دوازدهم دی ماه در مجموعه اسوه با نقد و بررسی فیلم مستند « داد» به کارگردانی حجت الله عدالت پناه پرداخت و با حضور کارگردان، محمد صادق شهبازی (دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی)، محمد تقی فهیم (منتقد سینما) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) برگزار شد.

در ابتدا شادمانی با بیان اینکه مستند «داد» در آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره فیلم عمار رونمایی شد و این برنامه نخستین نمایش عمومی فیلم همراه با نقد و بررسی است، به سخنان نادر طالب زاده در خصوص مستند «داد» اشاره کرد و گفت: استاد طالب زاده در سخنان خود این مستند را از ده ها فیلم سینمایی هم بهتر دانست و خطاب به رجال سیاسی کشور بیان داشت: کارشناسان، وزرا و نماینده های مجلس باید بیایند و در این مورد جواب دهند. قوه قضاییه باید جوابگو باشد که چرا به کارگران شلاق زده است؟! چرا رانندگان معترض را روانی زندان کرده است! اینها مگر نفهمیدند انقلاب اسلامی چه هست و چه چیز را مطالبه می کند.

محافظه کاران، مردم را فقط برای انتخابات می خواهند!

محمد صادق شهبازی، دبیراسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این برنامه به سه نوع جریان حاکم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: جریان روشنفکری و غرب زده در کشور، مردم را همیشه معارض نظام می بیند و خودش را به عنوان مردم تعریف می کند، درحالی که به مشکلات مردم بی اعتناست. مثل بی توجه ای سینما به مشکلات مردم و نگاه تحقیرآمیزی که به مردم دارد.

وی درباره جریان دوم حاکم بر کشور بیان داشت: محافظه کاران هستند که می خواهند وضع موجود را حفظ کنند و همواره مردم را فقط برای نمایش در راهپیمایی ها و انتخابات می خواهند و خروجی این مساله این می شود که هر گاه گروهی برای احقاق حق خود دست به تجمعی بزنند و نقد و اعتراضی داشته باشند بلافاصله به آشوب و بر هم زدن نظم و امنیت عمومی متهم می شوند که به خارج از کشور وابسته اند!

شهبازی در ادامه این تقسیم بندی گفت: جریان سوم، جریان انقلاب اسلامی و جریان بچه هایی است که در فضای عدالت خواهی فعالیت می کنند و معتقدند انقلاب آمده است که وضع موجود کشور را تغییر دهد و وضعیت کشور را به لحاظ فقر و فساد و تبعیض دگرگون سازد. لذا این مردم اگر قرار است در این نظام تکلیف داشته باشند باید «حق» هم داشته باشند در برابر نابرابری ها در کشور امر به معروف و نهی از منکر کنند.

دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی با اشاره به جریان رئالیسم سیاه در هنر و سینمای کشور افزود: این جریان نه تنها همه فضاهای کشور را سیاه می بیند بلکه مقید به هیچ راهی برای اصلاح هم نیستند و می خواهند همه ضعف ها را به راس نظام مرتبط کنند. به عنوان مثال در هفته های اخیر که ماجرای گورخواب ها مطرح شد دیدیم که آقایان سیاه نمای سینمای ایران، نامه هم نوشتند و از آرمان ها هم حرف زدند اما این جریان عدالت خواهی بود که بدون سردادن شعار به سراغ گورخواب ها به نصیرآباد رفت. متاسفانه بخش عمده ای از دانشگاه ها و غرب زده ها و حتی بخش زیادی از جریان سنتی ما، گرفتار اشرافیت و دوری از مشکلات مردم هستند.

مضمون فیلم داد تکان دهنده است

در ادامه، محمد تقی فهیم منتقد سینما با اشاره به فیلم مستند «داد» اظهار داشت: فیلم داد خیلی صریح و مستقیم به سراغ عدالتخواهی می رود و در سراسر فیلم این محتوا را داد می زند و این در حالی است که مضمون و موضوع فیلم واقعا تکان دهنده است. لذا من به بچه های مدرسه سینمایی عمار تبریک می گویم که راه درستی را انتخاب کرده اند و نشان دادند که فیلمساز انقلابی هستند. بنابراین اگر چه این گام های کوچک در عرصه عدالت خواهی دیر هنگام است اما درست برداشته شده است. هر جایی که انقلاب های بزرگی در دنیا صورت گرفته مثل کوبا و روسیه و … سینما خیلی زود به کمک آنان شتافته است. بنابراین معتقدم مدرسه عمار بدون واهمه باید از تجربیات فیلمسازی دنیا استفاده کند اما کپی برداری نکند.

این منتقد سینمایی با بیان اینکه مستند داد یک نمونه از عدالت خواهی است یادآور شد: متاسفانه بحث عدالت خواهی و شکاف طبقاتی در کشور روز به روز گسترده تر می شود و فیلم داد نمونه کوچکی از خام فروشی، معدن فروشی و مسائلی است که عمار اگر می خواهد انقلاب را به لحاظ هنر مصون کند باید به سراغ این نوع مضامین برود.

مگر می شود کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار کند!

این نویسنده سینمایی با اشاره معضلات اجتماعی توضیح داد: ما نباید عرصه را در اختیار کسانی قرار بدهیم که فقط می خواهند شعار بدهند و بهره برداری سیاسی از اتفاقات داشته باشند. مثل اتفاق گورخواب ها، مگر می تواند کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار بکند! این دو قابل جمع نیستند. اسکار به عنوان مجسمه و نماد بورژوازی کلان و استعمار وغارت‌گر دنیا معروف است و نمی تواند کسی به این مجسمه افتخار کند و صحبت از استعمار و گورخواب ها بکند. لذا بچه های انقلاب نباید این عرصه را خالی کنند.

فهیم تاکید کرد: در کشور امریکا با همه ادعاهایی که دارند هر شب، عده ای از گرسنگی می میرند اما در کشور ما یک نفر همین مساله را بزرگ می کند چون در مقطع اسکار قرار داریم و حمله به معضلات کشور می تواند بخشی از پروپاگاندای اسکار هم تلقی شود. ما نباید اجازه دهیم این عرصه به دست کسانی قرار بگیرد که می خواهند ریشه مساله را بزنند.

وی با بیان اینکه اوج فیلم جایی است که فیلمساز به سراغ شلاق خورها می رود گفت: سالها رهبر انقلاب در مورد عدالت و رعایت حقوق مردم تاکید می کند. عجیب است که در اُم القُرای اسلام چنین اتفاقاتی روی می دهد. لذا اقدام مدرسه سینمایی عمار و کارگردان فیلم داد قابل تقدیر است. اما باید توجه داشت که در یک اثر مستند، مساله ریتم، ضرباهنگ، نقاط عطف مهم است. فکر نکنید که فیلم مستند صرفا این است که ما موضوع و یا آدم هایی را پیدا کنیم و فقط با آنان صحبت کنیم. باید این مشکل در سینمای عمار حل شود و بچه ها بیشتر به زبان سینما توجه داشته باشند چرا که امروزه سینما یک علم است و باید به قوائد آن احترام گذاشت.

در فیلمسازی به دنبال موضوعات مهجور و ناگفته ها هستم

حجت الله عدالت پناه کارگردان فیلم مستند «داد» از مدرسه عمار برای حمایت از تولید این فیلم و همچنین از سینماروایت بابت برگزاری جلسه نقد و بررسی تشکر کرد و گفت: من در این فیلم هیچگونه ادعایی ندارم و هر آنچه را که فهمیده بودم در فیلم به صورت ساده و روان برای مخاطبین ارائه دادم. از سوی دیگر، من با یک باور قلبی از سال 90 وارد حرفه فیلمسازی مستند شدم و چندین کار هم تاکنون ساخته ام اما همواره سعی کرده ام باری از دوش نظام و کشور بردارم و تلاشم این بوده که به سراغ موضوعاتی بروم که تاکنون مهجور مانده است.

وی ادامه داد: بحث عدالت خواهی از دیرباز دغدغه من بوده است و من در جنبش دانشجویی عدالت خواهی که در سال 82 شکل گرفت حضور فعالی داشتم. لذا برایم جای سوال بود که چرا هر جایی که معلمان، پرستاران، کارگران و رانندگان تجمع صنفی می کنند با آنان برخورد قهری می شود! برایم خیلی سخت بود که چرا در جمهوری اسلامی، ما هنوز به عدالت واقعی نرسیدم. ببینم حرف حساب این جماعت چیست. آنها فقط خواستار اجرای قانون هستند و بس. لذا امیدوارم فیلم داد، داد واقعی مظلومان باشد.

کارگردان فیلم مستند «داد» تصریح کرد: من خیلی به بحث فرم و محتوا قائل نیستم و این نوع ساختار سلیقه من بوده است. ضمن اینکه من به دنبال ساخت یک مستند جستجوگر بودم و این فیلم به دنبال کشف فساد در کشور است. این فرمی است که من انتخاب کردم.

حجت الله عدالت پناه اظهار داشت: ما بعضی جاها را به صورت مخفی و با دوربین های معمولی فیلمبرداری کردیم تا جلب توجه نکند و باید مراقب پلیس هم می بودیم تا با ما برخورد نکنند. متاسفانه زمانی که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید با شما مقابله می شود!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا