11 هزار روایت طبی داریم
|
۱:۵۳, ۲۸/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #1
|
|||
|
|||
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علمای زیادی در حوزه روایات طبی به ارائه کتاب ها و نظرات پرداخته اند از جمله شیخ صدوق علیه الرحمه ولیکن در این سایت افرادی دوست ندارند آنها را بخوانند. درصورتی که این موضوع ایجاد شده به بهانه های بنی اسراییلی بسته نشود و یا دچار اسپم های بی ربط نگردد ان شاءالله به طور منظمی به ارائه کامل خواهیم پرداخت. در بخش اول به نظرات آیت الله تبریزیان می پردازیم. ایشان پس از اینکه از طب مدرن و جواب دکتران از بیماری سرطان بستگانشان نا امید شدند به روایات رجوع نموده و بیماری را درمان نمودند و همین جریان سبب ورود ایشان به این حوزه و سپس نشر آن توسط وی گردید. بخشی از مصاحبه ایشان را با خبرگزاری حوزه قرار میدهم جهت مطالعه کامل به لینک سایت مراجعه فرمایید: * منشا طب سنتی، آسمانی است؟ بله طب سنتی پایه ای یونانی دارد و منشاء طب یونانی هم انبیاء است، ولی این طب یونانی مانند مسیحیت دچار تحریف شده و میتوان گفت: جایگاه طب اسلامی مانند خود اسلام و جایگاه طب سنتی نیز مانند خود مسیحیت است. اما طب جدید، طب صهیونیستها است. مالکیت 90،95 درصد کارخانههای دارویی در دست صهیونیست هاست و آنها به ما رحم نمی کنند، البته مسئله به این تمام نمی شود. این امر بحث مفصلی دارد، متاسفانه خطراتی نیز در طب سنتی وجود دارد و عملا طب سنتی به خاطر تحریفهای موجود جواب نداده. با اینکه دانشگاهی برای طب سنتی فعال است، ولی به دلیل تحریفهای به وجود آمده در آن، جایگاه خود را پیدا نکرده است. * با توجه به اینکه طب اسلامی برگرفته از روایات ائمه معصومین علیهم السلام است، از این روایات از چه منابعی استخراج شده است؟ در ابتدا حدود ده تا یازده هزار روایات را جمع آوری نموده و از منابع معتبر شیعه استفاده کردم. وقتی کتاب "طب الرسول" را نوشتم و به پاورقی آن نگاه کردم، متوجه شدم بیشتر منابع آن از کتاب کافی است که از کتاب های معتبر شیعه می باشد. در استخراج روایات آنها را چگونه دسته بندی کرده اید؟ روایات طب ما شبیه به روایات احکام بوده و هیچ تفاوتی باهم ندارند. با این بیان که در بیشتر موارد قوانین کلی بیان می شود، یعنی در برخی موارد شخصیه بوده، ولی در بیشتر موارد و در حدود90 یا 95 درصد قوانین کلی می باشد که برای همه مفید است، اما در خصوص منابع، باید گفت: کتاب های طبی زیادی داریم مانند کتاب طب الائمه علیهم السلام که در سده دوم یا سوم در زمان امام رضا(علیه السلام) نگاشته شده و در زمان امام هادی(علیه السلام) به ایشان عرضه گردید و آن حضرت تغییراتی در کتاب مذکور انجام دادند و سپس آن را تائید و امضا کردند. از این گونه کتاب ها زیاد داریم. ولی در بیشتر کتاب ها روایات به شکل متفرقه آمده و یک جا جمع بندی نشده؛ لذا تا به حال کاری اساسی در طب اسلامی صورت نگرفته، ولی اخیراً کتاب عوالم چاپ شده و دسته بندی خوبی هم دارد، با این حال باید گفت که روایات همچنون مواد خام و مصالح هستند که این مصالح به خودی خود خانه نمی شوند و به طور خام قابل استفاده نیستند، بلکه این مصالح را باید با مهارت در کنار هم چید تا با ساخت فندانسیون به خانه تبدیل شوند. روایات همینگونه هستند، یعنی روایات خام قابل استفاده نیستند، به دلیل این که معارض داشته و نیازمند بررسی متن و سند میباشند و بر همین اساس در کتاب (طب الرسول) این بررسی ها را انجام شد. منبع |
|||
|
۲:۰۹, ۲۸/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #2
|
|||
|
|||
سلام
آیت الله تبریزیان دارویی ارائه داده اند تحت عنوان "داروی پیامبر" که مدعی اند می تونه تمام بیماریها رو درمان کنه، از سرماخوردگی تا سرطانهای بدخیم. نقل قول:درمان اصلی سرطانی که متاستاز شده است داروی پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) است. حتما تهیه کنید و مصرف کنید. از دعا غافل نشویید که بسیار موثر است. اگر یک سفر به مشهد بروید هم بسیار خوب است. چه دلایل روایی برای کارایی این دارو وجود داره؟ و از کجا می دانیم که این دارو برای تمام بیماریها مفید است؟ |
|||
۱۴:۴۹, ۲۹/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #3
|
|||
|
|||
(۲۸/بهمن/۹۵ ۲:۰۹)سعدی نوشته است: سلاماگر شما به کتاب ایشون مراجعه کنید روایات مربوطه آوره شده است. داروی دیگری هم داریم به نام جامع اما رضا علیه السلام دارو در مقادیر مختلف در زمان های مختلف در ترکیب با مواد مختلف (مثلا آب انار) اثرات مختلفی ایجاد می کنه. |
|||
|
۱۶:۱۳, ۲۹/بهمن/۹۵
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/بهمن/۹۵ ۱۶:۲۷ توسط -Ali-.)
شماره ارسال: #4
|
|||
|
|||
(۲۸/بهمن/۹۵ ۲:۰۹)سعدی نوشته است: چه دلایل روایی برای کارایی این دارو وجود داره؟ یعنی دلایل روایی برایتان کافی است! درمان هشتم داروی حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) میباشد؛ امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «هذا الدواء دواء محمد صلى الله عليه وآله وهو شبيه بالدواء الذي اهدى جبرئيل الروح الامين عليه السلام الى موسى بن عمران عليه السلام إلا ان في هذا ما ليس في ذلك من العلاج والزيادة والنقصان وانما هذه الادوية من وضع الانبياء عليهم السلام والحكماء من اوصياء الانبياء فان زيد فيه أو نقص منه أو جعل فيه فضل حبة أو نقصان حبة مما وضعه انتقض الاصل وفسد الدواء ولم ينجح لانهم متى خالفوهم خولف بهم» یعنی «این دارو داروی حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) میباشد، و مشابه دارویی است که جبرئیل به حضرت موسی(علیه السلام) داده است، خواصی که این دارو دارد از آن دارو بیشتر است از نظر درمان و مقدار، انبیا این دارو را وضع کردهاند و حکما از اوصیای انبیا، اگر به اندازه دانهای به آن اضافه یا از آن کم شود دارو خراب میشود و دیگر مؤثر نخواهد بود، چون اگر کسی با پیامبران(علیه السلام) مخالفت کند نتیجه خلاف میگیرد.» روایات دیگری نیز آمده که میگوید: «في دواء محمد صلى الله عليه وآله الذي يوخذ لشئ من الاشياء إلا نفع صاحبه هو لما يشرب له من جميع العلل والارواح فاستعلمه وعلمه اخوانك المؤمنين فان لك بكل مؤمن ينتفع به عتق رقبة من النار» یعنی «داروی محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) برای هر بیماری نفع دارد، برای کل بیماریها که از ناحیه هر علت و ارواح یا شیطان یا جن یاشد، از آن استفاده کن و به برادران مؤمن یاد بده، و هر مؤمن که از این دارو نفع ببرد برای شما معادل آزاد کردن یک بنده از آتش جهنم ثواب دارد.» روش ساخت این دارو به طور مفصل در جلد دو کتاب آمده است، اما به طور مختصر اینگونه است، یک رَتل خالص سیر، یعنی سیری که پوست آن گرفته شده را در ظرف بریزند، سپس روی آن یک رتل شیر تازه گاو بریزند البته شیر گاوی که در طبیعت میچرد و ترجیحاً گاو بومی، و روی آتش ملایم بگذارند تا جذب سیر شود، سپس آن را از آتش بردارند تا سرد شود و بعد روغن زرد گاوی تازه که آن هم از گاوی باشد که میچرد، روی آن بریزند، و دوباره روی آتش ملایم بگذارند تا آرامآرام جذب سیر شود، سپس باز آن را از آتش بردارند و به آن یک رتل عسل اضافه کنند و دوباره بر آتش ملایم بگذارند تا جذب شود، و در این مرحله سیر کاملاً متلاشی میشود، در این مرحله آن را از آتش بر میداریم و به اندازه دو درهم (حدوداً شش و نیم گرم) گزنه به آن اضافه کنید و مخلوط کنید البته اگر گل گزنه باشد بهتر است، در نهایت باید آن را در ظرفی شیشهای که دیواره آن روغن مالی شده قرار داده و زیر خاک یا جو به مدت شش ماه در طول بهار و تابستان دفن کنید و در فصل پاییز و زمستان میتوان از آن استفاده کرد، این دارو باید زمانی ساخته شود که روی زمین گیاه وجود داشته باشد و گاوها از این گیاهان بچرند. هریک از مواد که باید جذب سیر شود حدود هشت ساعت طول میکشد و با کارهای دیگر مانند کندن پوست سیر و کارهای دیگر ساخت این دارو حدود دو روز زمان میبرد. ما ترجیح میدهیم که کمی از سیر وحشی هم استفاده کنیم ولی این کار ضرورت ندارد البته از سیر چینی استفاده نکنید چون خاصیتی ندارد. طریقه مصرف آن صبح ناشتا به اندازه یک گردو میباشد که دو یا سه بار مصرف آن کافی است البته اگر خوب درست شود یک بار هم کافی است. http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/ta.../93/931206 (۲۸/بهمن/۹۵ ۲:۰۹)سعدی نوشته است: و از کجا می دانیم که این دارو برای تمام بیماریها مفید است؟ از هیچ کجا، باید صبر کرد تا این دارو، برای تمام بیماری ها، به صورت تجربی آزمایش شود و پس از تایید وزارت بهداشت، می توان آن را تجویز و مصرف کرد! |
|||
|
۱۶:۵۷, ۲۹/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #5
|
|||
|
|||
خیلی به طب سنتی و اسلامی احترام می گذارم. نتیجه اش را هم دیدم
اگرچه هنوز هم برای خیلی ها قابل قبول نیست که بنده دارو را کنار گذاشتم. |
|||
|
۱۶:۵۷, ۲۹/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #6
|
|||
|
|||
سلام
ممنون از توضیحات شما نقل قول:یعنی دلایل روایی برایتان کافی است!چون می دونستم دلیل تجربی براش وجود نداره، فقط در مورد دلیل روایی سوال کردم. داروهای دیگری نیز وجود دارند که در روایات، درمان تمام بیماریها معرفی شده اند. اما در عمل چنین خاصیتی را ندارند. یک نمونه معروفش سیاه دانه است. سیاه دانه در روایات به عنوان درمان "تمام بیماریها به جز مرگ" معرفی شده. اما از اونحا که تمام بیماریها را نمی توان با سیاه دانه درمان کرد، تعارض را با ارائه تفسیر برای روایت رفع می کنند. یعنی "تمام بیماریها به جز مرگ" را فقط شامل بیماریهایی می دانند که سیاه دانه قادر به درمان آن است. http://www.askdin.com/showthread.php?p=9...post905541 این روایت هم ممکنه همین حالت رو داشته باشه. یعتی "تمام بیماریها" که از از اونها نام برده شده، ممکنه واقعاً تمام بیماریها نباشه و نیازمند تفسیر باشه. در مورد صحت این احادیث و تفسیر اونها از کارشناسان دینی سوال می کنم و نتیجه را خدمت شما ارائه خواهم کرد. نقل قول:از هیچ کجا، باید صبر کرد تا این دارو، برای تمام بیماری ها، به صورت تجربی آزمایش شود و پس از تایید وزارت بهداشت، می توان آن را تجویز و مصرف کرد!ایشان در حال حاضر دارند این دارو را تجویز می کنند. |
|||
|
۱۷:۵۰, ۲۹/بهمن/۹۵
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/بهمن/۹۵ ۱۷:۵۱ توسط -Ali-.)
شماره ارسال: #7
|
|||
|
|||
اگر منظور شما از تعارض، جمله خطابى است که گفته، اينكه پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرموده اند، از هر دردى مقصود درد خاصّى است، زيرا در طبع هيچ گياهى نيست كه درمان همه طبائع مخالف هم را داشته باشدو مقصود اينست كه درمان هر درديست كه از رطوبت پديد شود.
در ادامه همان مطلب در مورد طبع سیاهدانه توضیح داده شده است: روایات میفرماید سیاهدانه نه گرم و نه سرد است. معروف بین مردم گرم بودن سیاهدانه و عسل است. اما روایات چیزی غیر از این میفرماید: وَ هَذَانِ لَا يَمِيلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِع إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَيْثُ وَقَعَا یعنی عسل و شونیز مایل به سردی و گرمی نیست و به هیچ کدام از طبائع نیز مایل نیستند و همانا هرکجا باشند شفاء هستند. روایاتی در زمینه اینکه سیاهدانه درمان است داریم و نه گرم است و نه گرم. درمان این است که گرم را با سرد و سرد را با گرم و همچنین خشک را با مرطوب و بالعکس درمان شود اما سیاهدانه هیچکدام را ندارد با این حال همه بیماریها را درمان میکند و پیامبر ص فرمود بهترین درمان است. روایتی از امام کاظم (علیه السلام) که توسط ابن بسطام نقل شده است: وَ سُئِلَ عَنِ الْحُمَّى الْغِبِّ الْغَالِبَةِ فَقَالَ يُؤْخَذُ الْعَسَلُ وَ الشُّونِيزُ وَ يُلْعَقُ مِنْهُ ثَلَاثُ لَعْقَاتٍ فَإِنَّهَا تَنْقَلِعُ وَ هُمَا الْمُبَارَكَانِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي الْعَسَلِ يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاس قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا السَّامُ؟ قَالَ الْمَوْتُ قَالَ وَ هَذَانِ لَا يَمِيلَانِ إِلَى الْحَرَارَةِ وَ الْبُرُودَةِ وَ لَا إِلَى الطَّبَائِعِ إِنَّمَا هُمَا شِفَاءٌ حَيْثُ وَقَعَا یعنی سوال شد از تبی که متناوب است و قابل درمان نیست فرمود از عسل و شونیز استفاده شود و سه قاشق مرباخوری از آن خورده شود چراکه آن را ریشه کن میکند و عسل و سیاهدانه مبارک هستند. خداوند درباره عسل فرمود از شکم زنبور خارج میشود که رنگهای مختلفی دارد و شفاء هر بیماری است و پیامبر ص درباره سیاهدانه فرمود شفاء هر بیماری است به جز سام عرض شد سام چیست فرمود مرگ و این دو میلی به گرمی و سردی ندارند و همچنین طبع خاصی ندارند و هرکجا واقع بشوند درمان هستند. |
|||
|
۱۸:۳۲, ۲۹/بهمن/۹۵
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/بهمن/۹۵ ۱۹:۰۳ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #8
|
|||
|
|||
بسیار خوب.
اگر واقعاً "درمان تمام بیماریها" را یافته اید، در عمل اثباتش کنید. اگر بتونید وجود دارویی رو اثبات کنید که درمان تمام بیماریهاست، یک انقلاب در علم پزشکی به وجود می آورید و مطمئناً لایق دریافت جایزه نوبل خواهید بود. اما چرا افرادی که این داروها رو تجویز می کنند دنبال اثبات اثر بخشی اونها نمیرن؟ خودشون ادعا می کنند که دلیلش مسائلی مثل در اختیار نداشتن بودجه است. این در حالیه که حوزه های علمیه بودجه کافی رو دارند. بودجه حوزه علمیه قم بیش از دانشگاه صنعتی شریفه، اما چرا چرا حوزه ها بخشی از بودجه رو صرف تحقیق در زمینه "طب اسلامی" نمی کنند؟ شاید دلیلش این باشه که ایشان نیز در مورد صحت این روایات مطمئن نیستند. به هر حال تا زمانی که اثرش اثبات نشده، حداقل لازمه که برای بیمار در مورد اثبات نشده بودنش توضیح دهیم. سوال در مورد صحت احادیث ذکر شده را در سایت اسک دین مطرح کردم و پس از پاسخ جوابش خدمتتون ارائه میشه. معمولاً پاسخگویی دو سه روز زمان می بره. |
|||
|
۸:۳۹, ۳۰/بهمن/۹۵
شماره ارسال: #9
|
|||
|
|||
سلام به همه عزيزان شركت كننده تو اين تايپك
اولا خوشحالم كه عزيزاني وارد اين بحث ها ميشن و روش بحث و گفتگو و تبادل نظر ميكنند اميدوارم كه منتهي به نتيجه بشه كه يقينا هم خواهد شد در ثاني يه چند نكته كوچك به ذهنم رسيد شايد برخي چيزها رو هم روشن كرد شايد چون در حدي نيستم بخوام چيري را رد يا تاييد كنم آنچه كه دارم ميگم بنا به فرمايش بزرگي درمان يا شفاي كامل از يه نسخه ائمه معصومين عليهم السلام طوري نيست كه يك باره و آني و فوري باشه بلكه با زيرسازي و اصلاح تغذيه درست نسخه اي كه پيچيده ميشه درست جواب ميده فرضا در مورد سياه دانه و عسل (دوسين) كه درمان خيلي از درد هاست در برخي موارد آني و زود اثر ميذاره چون با طبع و مزاج و زمينه براي اثرگذاري دارو در بدن فرد آماده هست و دارو هم اثرش رو ميذاره و برخي را هم اگه اثرش كمي طول كشيد بايد به زيرسازي و اصلاح درست پرداخته بشه فرض مثال يكي كه نه آب طبيعي ميخوره نه نمك نه روغن با يكي كه اين سه مورد را طبيعي ميخوره و از شيميايي ها بدوره اثرگذاري دوسين يا ديگر نسخه ها بايد فرق كنه اينطور نيست ؟؟؟ البته اين نظر بنده هست شايد باز اساتيد اين نظرم را قبول نداشته باشند در هر صورت به شخصه به اين باور رسيدم كه نسخه هايي كه از اهلبيت عليهم السلام مخصوصا امام صادق عليه السلام وجود داره كه واقعا درمانگر و ان شاءالله اساتيد فن به اميد خدا بزودي زود علم طب اسلامي را فراگير و جهاني خواهند نمود ان شاءالله خوب طب نوين هم مجبور خواهد شد سر به زير آورد و تعظيم به طب اسلامي شيعه تنها طب درمانگر بيماران نيازمند و منتظر خواهد كرد در پناه شاه ولايت اميرالمومنين عليه السلام هميشه سلامت باشيد غديري باشيد و فاطمي يا علي عليه السلام |
|||
|
۱۵:۳۱, ۳۰/بهمن/۹۵
(آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/بهمن/۹۵ ۱۵:۳۳ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #10
|
|||
|
|||
نقل قول:فرض مثال يكي كه نه آب طبيعي ميخوره نه نمك نه روغن با يكي كه اين سه مورد را طبيعي ميخوره و از شيميايي ها بدوره اثرگذاري دوسين يا ديگر نسخه ها بايد فرق كنهمگر ادعا نمیشه که این داروها می تونند "تمام بیماریها" رو درمان کنند؟ پس شامل بیماریهایی که به خاطر تغذیه نامناسب ایجاد شده هم باید بشه ... به هر حال اگر مصرف این داروها شیوه خاصی داره، می تونند همون شیوه خاص رو اجرا کنند و به صورت تجربی کاراییش رو نشان دهند. اگر ایشان بتوانند علمای دینی را در مورد احتمال کارایی این داروها قانع کنند، دلیلی نداره که بودجه تحقیقاتی در اختیارشون قرار نگیره مگر اینکه ایشان نیز در مورد صحت این مطالب شک داشته باشند. |
|||
|
|
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند: |
1 میهمان |