کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بین انتخاب دو حاکم در تردید هستم، چه کنم؟(پاسخ امام صادق)
۲۰:۴۱, ۲۸/اردیبهشت/۹۶
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:

- بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟

Rose عادل، صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن!

- اگر به تشخیص نرسیدم؟

Rose ببین افراد متدین به کدامیک متمایل اند.

- اگر نفهمیدم؟

Roseبنگر به مخالفان آئین ما ، کدام یک را بیشتر می پسندند، او را کنار
بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند، او را برگزین
.

اصول کافی- جلد 1 ص 86"

امضای Islam
[تصویر: siOTvKOR_432.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۵۰, ۲۸/اردیبهشت/۹۶
شماره ارسال: #2

سلام
آیا برنامه های اقتصادی که کاندیداها ارائه می کنند اهمیتی نداره؟ یا توانایی های مدیریتی و ...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۵۲, ۲۸/اردیبهشت/۹۶
شماره ارسال: #3
آواتار
ی سوال دیگه:
منظور از انتخاب حاکم چیه؟
مگه اون موقع هم رای می دادن؟!؟!؟!

امضای Silence
چون تخته پاره بر موج/رها رها رها من
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۵۵, ۲۸/اردیبهشت/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/اردیبهشت/۹۶ ۲۰:۵۸ توسط Islam.)
شماره ارسال: #4
آواتار
(۲۸/اردیبهشت/۹۶ ۲۰:۵۲)Silence نوشته است:  ی سوال دیگه:
منظور از انتخاب حاکم چیه؟
مگه اون موقع هم رای می دادن؟!؟!؟!


برای اطلاعات خودشون می پرسیدند. که مثلا X رو حمایت کنیم یا y رو. به هر حال حمایت های فردی از افراد حاکم در ان زمان ها امری رایج بود. همین حمایت ها مشخص می کرد چه کسی حاکم باشد .

مثلا در مورد حضرت علی همین عدم حمایت ها 25 سال خانه نشین کرد ایشان را.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۵۶, ۲۸/اردیبهشت/۹۶
شماره ارسال: #5

(۲۸/اردیبهشت/۹۶ ۲۰:۵۲)Silence نوشته است:  ی سوال دیگه:
منظور از انتخاب حاکم چیه؟
مگه اون موقع هم رای می دادن؟!؟!؟!
سلام سایلنس گرامی
اون موقع مردم با افرادی که قصد حاکم شدن داشتند بیعت می کردند. بعد کسایی که با این دو حاکم بیعت کرده بودند با هم می جنگیدند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۴۱, ۲۹/اردیبهشت/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/اردیبهشت/۹۶ ۹:۴۶ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #6

اون زمان روابط بین الملل مثل امروز یک مسئله تخصصی نبوده.
اقتصاد مثل امروز به صورت یک علم در نیومده بوده و مدیریت اقتصاد جامعه فقط شامل مسائلی مثل مجازات گرانفروشان و ... میشده.
چیزی به اسم قاچاق وجد نداشته. اصلاً گمرک نداشته اند که قاچاق داشته باشند.


امروزه نقش تخصص خیلی پررنگ تر از قدیمه. خیلی مهمه که رئیس جمهور از چه وزرایی با چه تخصصی استفاده می کنه.

احمدی نژاد هم مورد تایید مذهبیان جامعه بود. اما ...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۱۷, ۲۶/تیر/۹۶
شماره ارسال: #7

(۲۸/اردیبهشت/۹۶ ۲۰:۴۱)Islam نوشته است:  
بسم الله الرحمن الرحیم

شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:

- بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟

Rose عادل، صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن!

- اگر به تشخیص نرسیدم؟

Rose ببین افراد متدین به کدامیک متمایل اند.

- اگر نفهمیدم؟

Roseبنگر به مخالفان آئین ما ، کدام یک را بیشتر می پسندند، او را کنار
بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند، او را برگزین
.

اصول کافی- جلد 1 ص 86"
سلام دوست گرامی
ای کاش حدیث رو کامل بیان کنید و به منظور القاء افکار خودتون قسمتی از اون رو گلچین نفرمایید. این عمل مصداق تفسیر به رای هست.

عمر بن حنظله گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: دو نفر از خودمان راجع به وام یا میراثى نزاع دارند و نزد سلطان و قاضیان وقت به محاكمه مى روند، این عمل جایز است؟ فرمود: كسیكه در موضوعى حق یا باطل نزد آنها به محاكمه رود چنانستكه نزد طغیانگر به محاكمه رفته باشد و آنچه طغیانگر برایش حكم كند اگر چه حق مسلم او باشد چنان است كه مال حرامى را مى گیرد زیرا آنرا به حكم طغیانگر گرفته است در صورتى كه خدا امر فرموده است به او كافر باشند خداى تعالى فرماید (23 سوره 60) مى خواهند به طغیانگر محاكمه برند در صورتى كه مأمور بودند به او كافر شوند. عرض كردم: پس چه كنند؟ فرمود: نظر كنند به شخصى از خود شما كه حدیث ما را روایت كند و در حلال و حرام ما نظر افكند و احكام ما را بفهمد، به حكمیت او راضى شوند همانا من او را حاكم شما قرار دادم، اگر طبق دستور ما حكم داد و یكى از آنها از او نپذیرفت همانا حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده است و آنكه ما را رد كند خدا را رد كرده و این در مرز شرك به خدا است. گفتم: اگر هر كدام از آندو یكى از اصحابمان را (از شیعیان) انتخاب كرده، به نظرات او در حق خویش راضى شد و آندو در حكم اختلاف كردند و منشأ اختلافشان، اختلاف حدیث شما بود، فرمود: حكم درست آنست كه عادلتر و فقیه تر و راستگوتر در حدیث و پرهیزكارتر آنها صادر كند و به حكم آن دیگر اعتنا نشود. گفتم: اگر هر دو عادل و پسندیده نزد اصحاب باشند و هیچ یك بر دیگرى ترجیح نداشته باشد، چه كنند؟ فرمود: توجه شود به آنكه مدرك حكمش حدیث مورد اتفاق نزد اصحاب باشد به آن حدیث عمل شود و حدیث دیگرى كه تنها و غیر معروف نزد اصحاب است رها شود زیرا آنچه مورد اتفاق است تردید ندارد و همانا امور بر سه قسم اند: 1- امرى كه درستى و هدایت آن روشن است و باید پیروى شود. 2- امرى كه گمراهیش روشن است و باید از آن پرهیز شود. 3- امرى كه مشكل و مشتبه است و باید دریافت حقیقت او به خدا و رسولش ارجاع شود، پیغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرموده است: حلالى است روشن و حرامى است روشن و در میان آنها امورى است مشتبه (پوشیده و نامعلوم) كسى كه امور مشتبه را رها كند از محرمات نجات یابد و هر كه مشتبهات را اخذ كند مرتكب محرمات هم گردد و ندانسته هلاك شود. گفتم اگر هر دو حدیث مشهور باشند و معتمدین از شما روایت كرده باشند؟ فرمود: باید توجه شود، هر كدام مطابق قرآن و سنت و مخالف عامه باشد اخذ شود، و آنكه مخالف قرآن و سنت و موافق عامه باشد رها شود. گفتم: قربانت به من بفرمائید اگر هر دو فقیه حكم را از قرآن و سنت بدست آورده باشند، ولى یكى از دو خبر را موافق عامه و دیگرى را مخالف عامه بیابیم، به كدامیك أخذ شود؟ فرمود: آنكه مخالف عامه است حق است. گفتم فدایت شوم، اگر هر دو خبر موافق دو دسته از عامه باشد؟ فرمود: نظر شود به خبرى كه حاكمان و قاضیان ایشان بیشتر توجه دارند ترك شود و آن دیگر اخذ شود. گفتم: اگر حاكمان عامه به هر دو خبر با توافق نظر دهند؟ فرمود: چون چنین شد صبر كن تا امامت را ملاقات كنى، زیرا توقف در نزد شبهات از افتادن به مهلكه بهتر است. اصول کافی-جلد1-باب اختلاف حدیث-صفحه 86

امضای mohammadz
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تولی و تبری از نگاه امام صادق (علیه السلام) در جستجوی سختی 0 369 ۲/اسفند/۹۴ ۱۱:۰۱
آخرین ارسال: در جستجوی سختی
  بصیرت امام صادق(علیه السلام) عبداللهی 3 609 ۱۹/بهمن/۹۳ ۲۳:۲۳
آخرین ارسال: عبداللهی
  امیرالمومنین شناسی به تعلیم امام صادق علیه السلام!!!! علی 110 9 3,712 ۱۰/اسفند/۹۲ ۱۲:۴۹
آخرین ارسال: ali-0110
  امام را خدا باید انتخاب کند(اثبات از طریق ابلاغ حکم برائت) ahmad1300 2 985 ۱۰/اسفند/۹۲ ۰:۳۶
آخرین ارسال: ali-0110
  زندیق از امام صادق پرسید: بفرماید اصل سحر و جادو چیست؟؟؟؟؟؟؟ علی 110 2 1,919 ۶/تیر/۹۲ ۲۲:۵۹
آخرین ارسال: Zahra.B

پرش در بین بخشها:


بالا