کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سرخپوستان آمریکا
۲۳:۳۶, ۶/بهمن/۹۶
شماره ارسال: #1
آواتار
اصل و ریشه سرخپوستها اسرار آمیز است . هنوز هم به درستی و کاملا معلوم نیست که آنها از کجا امده و چگونه در قاره امریکا پراکنده شده اند .قبایل سرخپوست ، خط نداشتند و به همین دلیل مدرک کتبی و نوشته ای از آنها در دست نیست ، هر چه هست شفاهی و سینه به سینه است .
زبانهای ترکی و ارتباط آن با زبانهای التصاقی بومیهای آمریکا (سرخپوستان)
قدیمیترین ریشه های قومی انسانها معمولا از طریق زبان شناسان و با بررسی مطالعات زبانشناسان و با اضافه کردن مشاهدات باستانشناسی به ان پیدا می کنند.در علوم زبانشناسی و تاریخی مرسوم در اروپا و روسیه،که با ادعای مرکزیت برای هندواروپائی ها نوشته شده،سعی شده که تقسیم زبان اورال-التائی به زبان های التائی و اورالی از حدود ده هزار سال پیش و تقسیم زبان آلتائی به زبان های ترکی –مغولی ، منچوری و ژاپنی- کره ای از حدود شش هزار سال پیش و تقسیم زبان ترکی – مغولی به زبان های ترکی و مغولی حدود چهار هزار سال پیش اتفاق افتاده است.
در سال 1638 اقای "جان ژوسلین" (1) متوجه شدند که در زبان سرخ پوستان امریکا اثاری از لغات ترکی وجود دارد. در قرن نوزده " اتو رریک" (2) در زبان اقوام " سو" از سرخ پوستان شمال امریکا لیستی از لغاتی با نزدیکی به زبان ترکی تهیه نمود. مثلا،" تانگ"یعنی طلوع " تائی " یا " تانگی " یعنی آموختن. " اتا " یعنی پدر، " اینا " یعنی، مادر، " تا " یا " ته " یعنی ضمیمه ای برای مکان، "اکتا " یعنی "یک طرف" و غیره. در ایتالیا و فرانسه نیز بررسی هائی مشابه انجام شد و نتایجی یکسان بدست امد.
دانشمند سوئدی اقای "استیک ویگاندر " (3) تعدادی از تحقیقات خود را در مورد رابطه بین زبان های قوم " مایا " و زبانهای التائی انتشار داده است. اقای "ا. کاریمولین (4) در تحقیقات خود مثالهای زیر را اورده است." ااک " یعنی خیس ، " اکا "-" اگا " ، " اقا " یعنی جریان ، جاری شدن . " بالدیز " یعنی خواهر جوانتر همسر ، " بایال " یعنی ثروتمند و فراوان، " بویا " یعنی رنگ ، " بور " یعنی بافتن گیسو، " ایک " یعنی ظاهر شدن، و " تور " یعنی استادن (ا. کاریمولین،1976، صص 141-136).
در زبان سرخ پوستان امریکائی " مایا " صداهای " ی " و " یو " بطور مکرر قابل تبدیل و تغییر هستند و این معمولا فونتیک ترکی را بخاطر می اورد.مثل زبان ترکی در زبان " مایا " کلمه " یاش "به مفهوم نو و تازه و جوان می باشد و ترکیب ان مثل " یاشیل " یعی سبز است (دییگو.د.لاندا،1955، صص 19،77،79)(5).
دانشمند روسی "یو.وی.کنوروزوف " (6) برای مدت طولانی و مستمر، نوشته ها و فرهنگ قوم " مایا " را مطالعه کرده است.در نتیجه او لیست لغات مربوط به زبان " مایا " را تنظیم کرده ولی هیچوقت به این فکر نیفتاده که تشابهی بین ان لغات و واژگان زبان ترکی وجود داشته است.بعضی از این تشابهت در زیر اورده شده است.
" بویا " یعنی رنگ در کلمه " چاگیلدیر – انعکاس دادن " " چاک " یعنی تنور و بخاری . در کلمه " چاقما " یعنی سنگ اتش زنه." یاش کین " ، یعنی خورشید. در ترکی " کین " ( گون ) به خورشید اطلاق می شد. کلمه ترکی " کن یاش " ( گون یاش" در ترکی باستان با کلمه " یاش کیک " ( یاش کین- یاشیک ) با معنی خورشید مترادف است. در زبان " مایا " کلمه " یاش " به معنی اتش استفاده شده است و در ترکی تاتارها کلمه " یاشن " (روشن شدن) با معنی اتش ارتباط دارد. کلمه " گون " ( خورشید ) در هر دو زبان با معنی اتش ارتباط دارد.
تمام این بررسی ها نشان می دهد که تشابهات معانی در لغات ترکی و زبان "مایا" تصادفی نبوده ، بلکه به تشابه ساختار زبانی انها مربوط می شود.
" اک " – روشنائی
" ایچین " – حمام کردن. " اچ +این " –در اب فرو رفتن – در یافتن.
" ایشیل " قسمتی از سرزمین مایا، " ایش – ایل " یا " ایچ – ایل" – مملکت داخلی، با قسمت انتهائی " ال – ایل " اسامی مکانها بصورت زیر وجود دارد. به عنوان نمونه ایشیل، تسنت ال، تسوتس ایل، چونت ایل، پوهلاب ایل، باک هال ایل، کوسوم ال، چکتم ال، کونگ ال، ایتسم ال و وک یاب ال (دییگو.د.لاندا)
البته امکان اینکه مثالهای بیشتری از نظر تشابه زبانی بین زبان مایا و ترک اورده شود وجود دارد، ولی مثالهای قبلی بیان شده نشان می دهد که زبان مایا از نظر عاریه های ترکی غنی است.
مردم مایا مثل ترکها منسوبین جوانتر و بزرگتر را به خوبی تشخیص می داده اند و انها را به عناوین مختلف صدا می کرده اند (دییگو.لاندا، 1955، ص 48)(7) و ایلمینسکی.ان.ای.، 1862،صص 22-23) (8).
موزیک قوم مایا مثل ترکها اساس پنج صدائی( پنتاتونیک) داشته است.
تحقیقات " یو.وی.کنوروزوف " (9) نشان می دهد که نظام اجتمائی قوم مایا شبیه جامعه سومر بوده است. در هر دو، ساختار قبیله ای با ساختار برده داری ترکیب شده بوده است(دییگو..د لاندا، 1955، ص37) (10)
چون مایاهای امریکای شمالی از جهات متفاوت ترکها را به خاطر میاورد، بعضی دانشمندان مایا ها را " پراترک" (ماقبل ترک) بحساب می اورند. بنظر ما برای نفی یا اثبات هر مدعائی لازم است که مطالعات تطبیقی دقیقی از نظر زبان شناسی تاریخی ،باستان شناسی ، انسان شناسی، افسانه شناسی،و هنری این انسان ها داشته باشیم. تنها در سایه چنین مطالعاتی میتوان گفت کدام یک از انها قدمت بیشتری دارند.
بررسی دقیق نشان میدهد که در حدود 20 تا 30 هزار پیش تنگه برینگ وجود نداشته است و قاره امریکا و اسیا بوسیله خشکی پل مانندی بهم وصل بوده اند و انسان ها ازادانه و به راحتی از انها در رفت و امد بوده اند (ب.کوزمیشکف،1968، ص 342) (11). انواع انسانی ، مطابق خصوصیات سرخ پوستان امریکا در اسیا پیدا شده اند، همچنین در جمهوری ترکی باشقیرستان روسیه و هم در مغولستان جمجمه ها و مقبره های پنج هزار ساله نشان می دهد که اجداد سرخ پوستان امریکا در این مناطق زندگی می کرده اند. (گ.ماتیوشین(12) ، 1969، صص 29-30 و (نووگرودوا . ای.ا(13)، 1977، ص30).
هیئت اعزامی باستانشناسی مشترک امریکا و حکومت شوروی، بدین نتیجه رسیده اند که مردمانی از اسیا به قاره امریکا ، از طریق تنگه برینگ، الاسکا و جزایر الوتیان مهاجرت کرده اند.سرپرست این گروه اعزامی ، "اوکلانیکوف " متوجه شده است که سیبریایها، اولین اریکائی ها هستند (اکلانیکوف(14)، 1975، ص33) و انها بتدریج مسافرت سخت و طولانی بسوی امریکای جنوبی داشته اند (ب.کوزمیشکوف(15)، 1968، ص343).
اگر همانندی ترکها و سرخ پوستان امریکا ثابت شود،می توانیم بگوئیم ،ترکها قبل از اینکه اجداد سرخ پوستان امریکا به انجا مهاجرت بکنند وجود داشته اند.در صورتی که مهاجرت اجداد اوراسیائی سرخ پوستان امریکا از طریق تنگه برینگ (که قبلا وجود نداشته) انجام شده باشد،باید در مورد اقوام بسیار قدیمی ترکی در ناحیه شرق سیبری زندگی می کرده اند، تحقیقات گسترده ای صورت گیرد.
پولاد کایا (16) که در دانشگاههای کالیفرنیا و پنسیلوانیا تحصیل کرده است و در ترکیه، هلند و کانادا فعالیتهای تحقیقی داشته است. دو مقاله در رابطه با خویشاوندی و قرابت فرهنگی، زبانی مردم ترک با مردمان بومی آمریکا (سرخ پوستها) به چاپ رسانده است که یکی در سال 1986 در شماره 198 ژورنال Belleten در ترکیه به چاپ رسیده است و دیگری در ژورنال Canada"s National Bibliography به چاپ رسیده است. در ادامه به خلاصه مقالات وی که از زبان انگلیسی ترجمه شده است می پردازیم:
بررسیهای پولاد کایا نشان می­دهد که لغات مشترکی بین زبانهای ترکی و زبانهای مردمان بومی آمریکا (سرخ پوستان) وجود دارد و نتیجه می گیرد که اجداد ترکها و مردمان بومی آمریکا هزاران سالها پیش در آسیای مرکزی و سیری ساکن بودند.
به تفصیل پولاد کایا بیان می کند که دیگر بدیهی شده است که هزاران سال پیش مردمان بومی آمریکا زمانی که آسیا و آمریکا با هم مرتبط بودند و تنگه برینگی وجود نداشت از آسیا به آمریکا مهاجرت کرده اند و این نیز بدیهی است که بعد از این مهاجرت مردمان ترک و مردمان بومی آمریکا هیچ گونه تماس و ارتباطی با هم نداشته اند که کلمات ترکی بدینوسیله وارد زبان مردمان بومی آمریکا شده باشد. لذا این شگفت انگیز است که کلماتی که در زبان ترکی کنونی (به عنوان شاخه زبانهای آلتایی) مورد استفاده قرار می گیرند در زبان مردمان بومی آمریکا نیز وجود داشته باشند! قابل تامل اینکه علاوه بر وجودلغات مشترک، ساختار زبانی آنها نیز مشترک می باشد و هر دوی آنها از زبانهای التصاقی می باشند (توجه فرمایید که تمامی زبانهای التصاقی با زبانهای ترکی اشتراک زیادی دارند و تمامی مردمان التصاقی زبان با مردمانترک اشتراکنژادی دارند) . این نمی تواند تصادفی باشد و همچنین نمی تواند دو زبان با این همه اشتراک بطور مستقل در دو قاره مجزا با فاصله بسیار زیاد توسعه یافته باشد. در نهایت پولاد کایا نتیجه می گیرد که اشتراک زبانی و فرهنگی و تمدنی بین مردمان ترک، مردمان آلتایی و مردمان بومی آمریکا وجود دارد؛ چرا که آنها قبلاً در آسیای مرکزی و سیبری با هم زندگی مشترکی داشتند و 10000 سال پیش و یا پیشتر از آن با مهاجرت بخشی از اقوامشان به قاره آمریکا از هم جدا شده اند.
هم اکنون در قاره امریکا نزدیک به 60 میلیون نفر به زبانهای بومی مردمان امریکا تکلم می کنند
[align=-WEBKIT-RIGHT]جایگاه تنگه برینگ در کره زمین[/align]

[تصویر: Berengia_-_present_day.png?uselang=fa]
سمت راست الاسکا و سمت چپ روسیه ومنتها الیه سمت راست روسیه جمهوری خودمختار چوکوتکا است.
قابل تامل اینکه در سیبری هم اکنون سه جمهوری خودمختار (جمهوری خودمختار یاقوتستان، جمهوری خود مختار تایمیر و ناحیه خودگردان چوکوتکا) وجوددارد که مردمان بومی آنها ترک زبان و از شاخه زبانی آلتایی هستند. حال اینکه مردمان بومی امریکا علاوه بر قرابت زبانی با ترکهای مزبور ساکن در ان مناطق، قرابت فرهنگی، دینی و تمدنی نیز دارند، که این نیز دلیل مناسبی برای نتایج فوق می باشد. دین اولیه ترکها شامانیسم بوده که دین سرخپوستها نیز شامانیسم بوده است.
جمهوری خودمختار یاقوتستان (مردم یاقوت ساکن در ان هستند)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا