کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 9 رای - 3.89 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حجامت، هدیه شب معراج
۱۵:۳۱, ۳/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/دی/۸۹ ۱۸:۵۴ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #1
آواتار
حجامت یک روش خون گیری است که به منظور پیشگیری و درمان بیماریها انجام میشود و این نام گذاری احتمالا به علت شیوه عمل آن است که ازطریق تحجیم وگشایش و انبساط موضعی عمل می کند.
حجامت از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که با قدمت٣٣٠٠ سال قبل ازمیلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود٢٦٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١٥٠٠ سال قبل در هند انجام می شده است و توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل توسط رسول اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به جهان بشریت اهدا شد.

حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی، جرجانی و ... حجامت را بعنوان ابزار قدرتمند و محوری پیشگیری، در بیماریها و درمان آنها معرفی کرده اند و هم اکنون در ٤١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و درحال انجام و در دست مطالعه و پژوهش می باشد. در ایران حجامت جایگاهی ویژه درفرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتی موکد جزء اعتقادات آنها بوده است.
حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید.
بیشترین کاربرد حجامت در بُعد پیشگیری است و با مکانیسمهای مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماریها پیشگیری میکند. علاوه براین حجامت کاربرد های درمانی نیز دارد به نحوی که در درمان برخی بیماریها مانند سردردهای عصبی و میگرنی، چربی، قند و اوره خون، سنگهای کلیوی و کیسه صفرا موثر است .
بوسیله حجامت خونهای آلوده و غیر قابل استفاده (مانند روغن سوخته وسایل نقلیه) از بدن خارج میشود. این خونها به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج میشود اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه ای که به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده افزوده می شود و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
حجامت طبیعت مدبره را که روحی هوشمند در بدن ما است و بدن ما را به طرف تعادل سوق می دهد، تنظیم می کند و انحراف آن را می گیرد . طبیعت مدبره، باعث می گردد مثلاً وقتی صفرا در بدن فرد بالا می رود، افراد دوست دارند ناخود آگاه مواد با طبع سرد مانند ترشیجات بخورند. فردی که اصول تغذیه را رعایت می کند این طبیعت مدبره در بدن او هوشمند و تنظیم است، چنین افرادی برخی مواقع دوست دارند چیزی را بخورند یا کاری را بکنند و باید آن را انجام دهند که به نفعشان است مثلاً صفراویها در تابستان دوست دارند خنکی بخورند و بلغمی ها در زمستان با خوردن یک قاشق ماست احساس ناخرسندی می کنند، ولی اگر تغذیه ناسالم شد، به مرور زمان این طبیعت مدبره منحرف شده و درست عمل نمی کند و خود را به ناچار با این روشهای غلط تغذیه و زندگی هماهنگ می کند مانند وجدان که در صورت ارتکاب مکرر اعمال نادرست، به مرور در بدن تضعیف می گردد.

حجامت در اسلام:
حجامت در اسلام جایگاه خاصی دارد و در این زمینه حدیثهای فراوانی نقل شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

رسول اعظم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در حدیث شب معراج می فرمایند:
فی لَیلَه اَسری بی الَی السماءِ ما مَرَرتُ بِملاء مِنَ الملائِکَهِ اِلا اَن قالوا یا محَمَد اِحتجِم و امر اُمَتِکَ بِالحِجامَه
وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. بحارج 62 ص 300 باب 89 و همچنین تفسیر المیزان آیه اول سوره اسری

رسول اعظم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): پنج چیز از سنتهای پیامبران الی است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن
کافی ج 6 ص 484

پیامبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : به درستیکه که حجامت شفاست.
بحار الانوار ج62 ص135

پیامبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): حجامت سر، داروی تمام دردهاست مگر مرگ.
بحارالانوار ج 62 ص135

پیامبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): اگر در مداومت بر چیزی خیری باشد پس آن مداومت در حجامت است.
مسند احمدبن حنبل ج2 ص342

پیامبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که روز سه شنبه هفدهم ماه حجامت کند خداوند، درد (بیماری) یکسال را از و خارج خواهد کرد.
کنز الاعمال المهندی ج 2 ص17

امام علی (علیه السلام): به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند.
بحارج 62 ص 114 ج 10 ص 89

امام باقر (علیه السلام): رسوا خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) از هیچ دردی شکایت نکردند مگرآنکه از آن درد به حجامت پناه بردند.
بحارالانوارج62ص119

امام صادق (علیه السلام): آیة الکرسی بخوان و هر روز که خواستی حجامت کن و صدقه بده.
بحارالانوار ج62ص117

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
پیامبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در سه نقطه بدن حجامت می کردند: سر که آن را شفابخش می نامیدند، بین دو کتف که آنرا نافع می نامیدند و کمر که آن را رها کننده می نامیدند.
بحارالانوارج62ص120

امام رضا (علیه السلام): رسول خدا فرمودند اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجام است یا در شربتی عسل وسائل ج 17 ص 541

دعاى حجامت امام رضا علیه السلام :
امام رضا علیه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان‏هاى جسمى در طبّ اسلامى را اثبات مى‏کند.

وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو:

اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» (بحار، ج ۶۲ ص ۱۱۷)

یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه مى‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب مى‏کنم.»

فوايد حجامت:
ثابت شده که حجامت برای حدود هفتاد بیماری اثرات پیشگیرانه و درمان کننده دارد. برخی از آثار درمانی و پیشگیرانه حجامت موارد زیر است:

سرماخوردگی مکرر- آنفولانزا - آلرژی فصلی- بیماری پوستی جوش و کورک- درمان اعتیاد- رفع سلولیتهای بدن - درمان چاقی- بهبود کارائی کلیه - دفع چربی کبد- افزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون- دیابت غیر وابسته به انسولین- اوره بالا- فشار خون غیر طبیعی «بالا یا پایین» - غلظت خون بالا- مسمومیت غذایی و دارویی- سردرد میگرنی- تنگی رگها- اعتیاد به مواد مخدر- افسردگی- سنگینی سر- اسپاسم عضلانی- رشد ناکافی و کوتاهی قد- لاغری- واریس- کمر درد- آرتروزها- آکنه و بثورات پوستی- کهیر- آفت دهان- ریزش مو - پر مویی بدن- گر گرفتن بدن- تاری دید- خواب رفتگی و بی حسی عضلات- بیماریهای تناسلی زنان- ناهنجاریهای عصبی- کم اشتهایی-کم هوشی- فراموشکاری- جوش صورت- سکته قلبی- مالیخولیا- خوش زخم شدن بيماران داراي قند خون

عوارض جانبی:
حجامت هیچگونه عارضه ای برای بدن ندارد. اما این افراد می بایست از حجامت خودسر خودداری نمایند: زنان باردار، افرادی که در دوران قاعدگی قرار دارند، افرادی که مشکلات انعقادی خون دارند و بیماران هیموفیلی.

تذكر مهم:
- افرادی که کم خون، لاغر و تکیده با بدن خشک هستند یا غلبه سردی شدید دارند حتماً باید تحت نظر پزشک حجامت نمایند.
- انجام حداكثر دو بار حجامت در سال براي افراد سالم جهت پيشگيري و حفظ الصحه توصيه مي گردد و حجامت هاي خاص درماني مي بايست تحت نظر پزشک صورت گيرد.
- حجامت از سن چهار ماهگی به بالا (تا قبل از فوت) قابل انجام است. در خصوص حجامت کودکان امام صادق ع فرموده اند، حجامت در چهار ماهگی باعث حذف لعاب بدن و کاهش حرارت سر و بدن می گردد، لذا توصیه می شود بعد از پایان چهار ماهگی، نوزادان را حجمات بسیار سبک انجام دهید.

بهترين زمان جهت انجام حجامت:
از نظر ماه قمری بهترین زمان، محدوده زمانی روزهای هفدهم تا بیست و هفتم هر ماه می باشد، همچنین حجامت در اواخر اسفند ماه نيز توصيه شده است.
از بهترین روزهای مهم ديگر جهت انجام حجامت، هفتم و چهاردهم ماه حزیران رومی است.
ماه حزيران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است. بهترین زمان حجامت از نظر فصل، فصل بهار و بعد پاییز است.

توصيه هاي قبل از حجامت:
- در مراكز معتبر حجامت نمایید.
- معده نباید خالی باشد، همچنین انجام حجامت بلافاصله پس از صرف غذای پر حجم توصیه نمی شود.
- بدن خسته نباشد.
- از فعالیت زیاد و ورزش سنگین، استحمام طولانی، استخر و سونا و جماع بپرهیزد.
- مایعات بدن در حد مناسب باشد.
- قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید.
- از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید.
- در صورتیکه در محل حجامت دارای پوست پر مویی هستید، ازاله نمودن موهای بدن در موضع حجامت توصیه می گردد.

توصيه هاي بعد از حجامت:
- برای تسريع در از بین بردن جاي زخمها، کمی به آن عسل چند گياهي زنبوري بمالید.
- تا ۱۲ ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر، خامه، کره، پنیر، بستنی، ماست، دوغ، کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید.
- مصرف عسل و انار شیرین بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود.
- صبح روز بعد از حجامت، محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید.


امضای احیاء
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد كه من به آنچه انجام مي‏دهيد آگاهم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 3 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۱:۰۲, ۶/تیر/۹۱
شماره ارسال: #21
آواتار
حجامت یکی از روش‌های توصیه شدۀ اکید در دین اسلام است که آثار اعجاب انگیزی در سلامت دارد. دو نوبت حجامت کردن در طول سال، به اذن خدا سلامت ما را تضمین کرده، مانع بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد. بعد از وقوع بیماری نیز حجامت یکی از درمان‌های ساده و ارزان است. بسیاری از بیماری‌هایی که با حجامت کردن درمان می‌شوند و یا از خطر آنها جلوگیر می‌شود در طب جدید یا اصلاً درمانی برای آنها وجود ندارد یا درمان آنها بسیار گران قیمت است، مانند: سکتۀ قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کوتاهی قد، جوش‌های غرور جوانی، مرض قند، برخی ناراحتی‌های زنانه، و غیره.

انواع حجامت

حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده‌ای از پشت گوش آنها انجام می‌شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می‌یابد.

حجامت‌های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه‌ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، حجامت زیر ناف، حجامت قوزک پا، و غیره.

زمان‌های حجامت

حجامت در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمان‌های خاصی برای مؤثرتر بودن آن توصیه شده است.
حجامت به لحاظ ماه شمسی:
تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و در ادامۀ آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز می‌توانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد.
حزیران 30 روز دارد و امسال از 24 خرداد آغاز و به 22 تیر ختم می‌شود.
هفتم و چهاردهم حزیران در سال 1391 بر 30 خرداد و 6 تیر مطابق آمده است. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده می‌شود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی می‌دهند.

حجامت به لحاظ ماه‌ قمری:
طبق حدیثی که از امام رضا(علیه السلام) منقول است حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتبۀ بعدی می‌توان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را لحاظ کرد.

حجامت به لحاظ روزهای هفته:
حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتر دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیان‌آور است.

حجامت به لحاظ فصول سال:
بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز 14 حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.

نهی و ترویج حجامت در ایران و جهان

در سال 1334 مبارزۀ وسیعی علیه حجامت صورت گرفت و وزارت بهداشت وقت، مخالفت‌های زیادی با آن کرد به طوریکه این روش اسلامی به تدریج منسوخ شد. بعد از انقلاب اسلامی که سنت‌های اسلامی اندک اندک احیاء شد، برخی از اطبای مسلمان مؤسسۀ تحقیقات حجامت ایران را در سال 1365 تأسیس کردند و در طول این سال‌ها اطبای فارغ التحصیل دانشگاه‌ها را به طور تخصصی آموزش دادند. اما وزارت بهداشت در بخشنامۀ مورخ 23/6/1377 حجامت را ممنوع کرد و متعاقباً با نظر فقهی شورای نگهبان و حکم دیوان عدالت اداری این بخشنامه در 17/4/1380 لغو شد. وزارت بهداشت در دو دولت اخیر حجامت را به عنوان یک روش درمانی تأیید می‌کند.

از حدود بیست سال قبل، همزمان با موج فراگیر پست مدرنیسم که یکی از تبعات آن بازخوانی سنت‌های گذشتگان است، حجامت نیز در جهان نیز اندک اندک رواج یافته تحقیقات زیادی در خصوص آن صورت گرفته است. اصطلاح انگلیسی برای حجامت wet cupping است. به حجامت خشک (بادکش) نیز cupping گفته می‌شود. (cup = فنجان).


مقایسۀ اهدای خون و حجامت

در اهدای خون‌ حدود 450 سی.سی. خون تازه با سوزن از ورید گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50 سی.سی خون از مویرگ‌های پشت خارج می‌شود. آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد. در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است. برخی دیگر از فواید خاص حجامت که در اهدای خون دیده نمی‌شود به این ترتیب است:
ـ حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود
ـ حجامت از ابتلای به بیماری‌ها پیشگیری می‌کند
ـ حجامت درمان کنندۀ 150 نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آن مؤثر است
ـ انواع حجامت از بدو تولد تا آخر عمر برای بدن انسان مجاز و بلکه مفید و ضروری است
روش انجام حجامت

با رواج یافتن حجامت وسایل و تجهیزات آن نیز بهداشتی‌تر از قبل شده است. لذا سال‌ها است که اطباء از تیغه‌های جراحی و لیوان‌های کوچک یک بار مصرف استفاده می‌کنند. طبیب یا حجامت کننده (حجّام) در ابتدا شش نوبت موضع حجامت (میان دو کتف و اطراف آن) را بادکش می‌کند. در نوبت هفتم لیوان در میان دو کتف قرار می‌گیرد. بعد از سه دقیقه که مکش به قدر کافی صورت گرفت لیوان را برداشته و موضع با تیغۀ جراحی آهسته خراش داده می‌شود. سپس لیوان مجدداً در محل خود قرار می‌گیرد تا مکش خون‌های زائد و سنگین به درستی انجام گیرد. بعد از دقایقی که لیوان به نیمه رسید آن را تخلیه می‌کنند و این عمل سه نوبت انجام می‌گیرد. برای پانسمان از گاز استریل استفاده می‌شود و حتی می‌توان برای بهبودی سریع و میکروب کشی، بر روی باند مقداری عسل طبیعی مرغوب ضماد کرد.

برخی از درد حجامت واهمه دارند. اما باید توجه کرد که حجامت به دلیل بادکش کردن خون قبل از تیغ زدن، یک نوع بی‌حسّی به موضع حجامت می‌دهد. ثانیاً که حجامت در واقع نوعی خراش روی پوست است و عمقی نیست. به طوریکه اگر به درستی صورت گیرد موضع آن نیز بر جای نخواهد ماند. ثالثاً که چه بسا دردهای شدیدتری که انسان بر اثر ترک حجامت مجبور است آن را تحمل کند. رابعاً حجامت یک روش هفت هزار ساله است که از طریق انبیاء خداوند در زمین رواج یافته و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. انسان با حجامت به سنت اولیاء و انبیاء عمل کرده و به آنها شباهت جسته است.

توصیه‌های قبل از حجامت


1. با شکم گرسنه و سیر حجامت نکنید
2. دوازده ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید
3. یک ساعت قبل از حجامت انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می‌توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید
4. در وقت حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید

توصیه‌های بعد از حجامت


1. تا دوازده ساعت سیگارنکشید
2. تا 24 ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید
3.تا 24 ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید4. دوازده ساعت پس از حجامت می‌توانید حمام کنید

دعای حجامت


دعای حجامت که در اکثر مطب‌ها به نقل از امام رضا(علیه السلام) وجود دارد این است:
أعوذُ بالله الکریم فی حجامتی منَ العَینِ فی الدم و من کلّ سوءٍ و أعلال و ألاسقام و الاوجاع و الامراض و اسئلک العافیة و المعافاة و الشفاء من کلّ داءٍ.
ترجمه: پناه می‌برم به خداوند کریم در حجامتی که انجام می‌دهم از انحراف در خون و از تمام بدی‌ها و بیماری‌ها و سختی‌ها و دردها و امراض، و از تو عافیت و سلامت و شفای تمام بیماری‌ها را طلب می‌کنم.

امضای نسیم
حسبناالله
و نعم الوکیل
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۴۰, ۸/شهریور/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/شهریور/۹۱ ۱۵:۴۲ توسط green.)
شماره ارسال: #22
آواتار


سالنمای حجامت سال 1391 هجری شمسی
روزهای مناسب برای انجام حجامت بر اساس احادیث شریف اهل بیت علیهم السّلام
جهت مشاهده اندازه اصلی کلیک کنید...
[تصویر: Taghvim.jpg]
تاثير جاذبه ماه بر روي جانداران از ديرباز مورد توجه دانشمندان و حكما بوده است. در برخي احاديث بر حجامت در ايام ماه كه جاذبه در حداكثر ميزان است تاكيد شده است.
جاذبه ماه همچنان كه بر آب دريا تاثير دارد و باعث جزر و مد آب ميشود بر تركيبات موجود در خون انسان نيز موثر مي باشد. و امروزه اين مسئله كاملاً به اثبات رسيده است و در بسیاری از بیماریهای بزرگ دنیا در روزهای 14 و 15 ماه قمری جراحی انجام نمی دهند چون میزان خونریزی حین عمل بیشتر شده و یا بند آوردن خونریزی بسیار مشکل می شود. امام رضا (علیه السلام) می فرماید: خون در افزايش هلال ماه افزايش مي يابد و در كاهش هلال كاهش مي يابد.
ضمناً رواياتى كه روزهاى مناسب از ايام ماه قمرى جهت انجام حجامت را بيان كرده‏اند بيشتر روزهاى هفدهم، نوزدهم و بيست و يكم و در روايتى ديگر دوازدهم تا پانزدهم ماه را مورد توجه قرار داده ‏اند.
المكارم از ابى سعيد خدرى نقل مى‏كند كه رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: هر كس روز سه شنبه هفدهم يا نوزدهم يا بيست و يكم ماه قمرى حجامت كند شفاى بيمارى يكسال او خواهد بود(1)
امام رضا(علیه السلام) در رساله ذهبيه مى‏فرمايد وقتى كه خواستى حجامت كنى در شب دوازدهم از هلال ماه تا پانزدهم را انتخاب كن كه اينكار براى بدن تو سلامت آفرين‏تر است...(2)
حال سوالی مطرح می شود که علت این اختلاف از لحاظ زمانی چیست و بالاخره بهترین زمان از لحاظ ماه قمری جهت انجام حجامت چه زمانی است؟
با بررسی بیشتر احادیث و مخاطبین احادیث مذکور و با جستجو در منابع مکتوب طب ایرانی مشخص می گردد که افراد مورد سفارش امام رضا (علیه السلام)، جهت انجام حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه، افرادی دموی مزاج می باشند که با توجه به اینکه در این ایام بین روزهای 12 تا 15 ماه های قمری، غلیان خون در اوج می باشد و درمان غلبه دم به خروج دم می باشد، انجام حجامت در این روزها برای افراد دموی مزاج مفیدتر می باشد و از بار دم خون آنان می کاهد ولی فردی که می خواهد با انجام حجامت، پاکسازی از اخلاط غلیظ و غیر مفید دیگر مثل بلغم و سودا و صفرا نماید، فرمایش پیامبر اعظم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امام صادق (علیه السلام) صدق می کند و باید از روز هفدهم به بعد ماه های قمری حجامت کند، چرا که در روزهای بعد از کامل شدن ماه (بعد از 15 ماه قمری) خون، رقیق و صالح به طرف داخل بدن برگشته و اخلاط غلیظ به دلیل ثقیل بودنشان هنور در سطح باقی مانده اند و به وسیله حجامت که یک پاکسازی از بافتهای سطحی بدن است به خوبی خارج می شود.

============================================
منابع:
[color=#ff0000]1 - بحارالانوار، ج 62 ص 139
2 - بحارالانوار، ج 62 ص 318
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۲۲, ۱۴/مهر/۹۱
شماره ارسال: #23
آواتار
سلام دوستان.

خواستم یادآوری کنم برای حجامت پاییز که به دلیل تغییر هوا فصل خوبی برای حجامت هست. روزهای خوبش هم 17 و 19 و 21 ماه قمری هست که میشه 5 شنبه گذشته، فردا شنبه و روز دو شنبه. دوستانی که تصمیم داشتن حجامت کنن حتی الامکان در این دو روز فراموش نکنن.

امضای بیداری اندیشه
[تصویر: signature.jpg]

والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا
به یقین کسانی که در راه ما تلاش کنند را به راه های خود هدایت خواهیم نمود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۳۳, ۲۸/آذر/۹۱
شماره ارسال: #24
آواتار
سلام آقا من که سالی یه بار حجامت میکنم بجز فایدش چیزه دیگه ی ندیدم حداقل یکی دو تا از دوستامم هر باری که میرم حجامت تشویق میکنم باهام میان حجامت میکنن اونام از تنظیم شدن مکانیزم بدنشون رازین اصلا به حرفایی که در مورد منع حجامت میگن رو گوش ندین یه بار که امتحان کنید خودتون دیقه پایه میشین.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۴۹, ۶/دی/۹۱
شماره ارسال: #25
آواتار
سلام

اللهم صل علي محمد وال محمد وعجل فرجهم

يا علي عليه السلام

امضای aboutorab
غدیر "
«مظلوم ترین حقیقت خاک خورده تاریخ»
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۲, ۶/دی/۹۱
شماره ارسال: #26
آواتار
به نام خدا

دوستان و مخصوصا مخصوصا جوانان گرامی

اینو تجربه کردم که بهتون میگم . اگر حجامت بطور بهداشتی و درست توسط فرد متعهد انجام بشه واقعا واقعا پر فایده است .

احساس خوبی از سبکی و ...... من اولین بار باورم نمیشد که اینقدر مفیده . بنظر من مثل یک راه میانبر برای سلامتیه .

حتما دنبالش باشید .Big GrinBig Grin

امضای mahdy_mir
*******عشق فقط یک کلام : علی علیه السلام *********




یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۰, ۱۳/دی/۹۱
شماره ارسال: #27
آواتار
ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است.بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال ۱۳۹۱ مصادف با۲۴ خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد.[تصویر: hejamat-225x300.jpg]







اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.

که در سال جاری مصادف با روزهای سه شنبه ۳۰ خرداد ماه و سه شنبه ۶ تیر ماه می باشد.

در لغتنامه دهخدا نیز در مورد حزیران آمده است: حزیران نام ماه نهم است از سال رومیان که اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن است.
تذکر:
لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشید در این ایام، تاثیر حجامت برای انسان بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۲۵, ۱/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #28

من پا درد و سر درد های شدید دارم دکتر گفته خونم کثیفه به نظر شما فصد بهتره یا حجامت
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۲۹, ۱/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #29
آواتار
البته شما باید برای تشخیص اینکه کدوم برای شما بهتره سراغ یه پزشک سنتی برین. همینطوری نمیشه نظر داد. حتی اون دکتر هم نباید از روی درد تشخیص بیماری بده.
باید اول با استفاده از امکانات پزشکی مدرن مثل آزمایش و ... تشخیص بیماری بدین بعد بسته به بیماری براش حجامت در جاهای مختلف بدن و یا فصد تجویز میشه. اما اینها ساده نیست که بشه همینطوری نسخه براش داد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۵۲, ۳/بهمن/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/بهمن/۹۱ ۱۹:۵۳ توسط آرین (الهه.ع).)
شماره ارسال: #30
آواتار
یک سوال داشتم
اکثر خانمها برای اینکه جای زخم روی بدن نباشه، حجامت نمیکنن
با توجه به اینکه کرم ها و پمادهایی که برای بردن اثر زخم تلیغ میشن شیمیایی هستن و تاثیر چندانی ندارن و بعضاً ممکنه مضر باشن،
آیا در طب سنتی ضمادی هست که از بین برنده ی اثر زخم باشه؟
چیزی که بعد از حجامت استفاده بشه و ضرری نداشته باشه
با تشکر

امضای آرین (الهه.ع)
[تصویر: 767bccb1ff42.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Rainbow نکات مهم درمورد حجامت که باید بدانیم!( واقعا مهمه) یاســین 13 6,803 ۷/تیر/۹۶ ۱۴:۲۳
آخرین ارسال: یاسر رستگار
  بد نام کردن حجامت در کتب درسی یاســین 83 29,098 ۱۸/خرداد/۹۵ ۴:۲۱
آخرین ارسال: بیداری اندیشه
  سالنامه حجامت 1395 هجری شمسی -Ali- 0 569 ۲۹/اسفند/۹۴ ۲۱:۴۲
آخرین ارسال: -Ali-
  ***سالنامه حجامت ـ 1394 هجری شمسی*** أین المنتظر 0 794 ۲۱/اردیبهشت/۹۴ ۱۴:۱۵
آخرین ارسال: أین المنتظر
  ***سالنامه حجامت ـ 1392 هجری شمسی*** عبدالرحیم 7 3,932 ۲۷/خرداد/۹۳ ۱۵:۱۴
آخرین ارسال: هادی...

پرش در بین بخشها:


بالا