کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام

نظرسنجی: كتاب معراج السعاده را خوانده ايد؟
بله
خير
 توجه: این نظرسنجی عمومی است و سایر کاربران می توانند گزینه منتخب شما را مشاهده کنند. [نمایش جزئیات آرا]
     


ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 6 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(C+)نكاتي شگرف از نماز و روزه كه كامل به آنها اشاره نشده بود. (ارتقای کیفی به علت پاسخها)»
۲:۳۵, ۴/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/دی/۸۹ ۱۲:۱۶ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
مطالبی كه در رابطه با فواید علمی نماز گفته می شود، فقط بعد كوچكی از ابعاد متعدد نماز است. پرداختن به فواید دنیوی نماز، نباید ما را از توجه به دریاهای نور و معنویت نماز غافل كند.

این مطالب فقط تاییدات علمی هستند و نباید حكایت ما مثل گروهی شود كه نماز را نوعی ورزش سوئیسی تعبیر كردند و دلشان خوش بود كه فلسفه نماز را می دانند.

حقیقت نماز در باطن و روح او نهفته است. ولی این باطن باید در یك ظاهر و قالبی كه تعیین شده تحقق پیدا كند . وقتی ظاهر نماز با روح و باطن آن آمیخته شود تاثیر خود را می گذارد.



تاثیر نماز بر بهداشت خواب

خواب از دو مرحله خواب عمیق و خواب رِم تشكیل شده است كه به طور یك در میان در طی شب حاصل می شوند.

پس از آنكه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله رِم آغاز می شود و برای مدت كوتاهی ( حدود 10 تا 15 دقیقه ) ادامه می یابد.

در طول مرحله رِم، به طرز اسرار آمیزی تمام عظلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملا بی حركت می شود. و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.

در طی مرحله ی رِم، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریع در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد. ( مرحله حركت سریع چشم ) اگر شخص را در این حالت بیدار كنیم، ادعا می كند كه در حال دیدن خواب بوده.

مرحله رِم پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و منظم تكرار می شود. با این وجود كل دوران رِم در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد. امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب رِم نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند. یعنی زمان بیشتری را در مرحله رِم به سر می برد.

زمان نماز صبح كه در قرآن تاكیید زیادی به آن شده است، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب رِم در اشخاص می شود. چون دقیقا در زمانی قرار گرفته است كه خواب رِم بیشتر اتفاق می افتد.


تاثیر نماز بر بیماری آسم

در ایجاد بیماری آسم سه عامل نقش بسزایی دارند:

1- میكروبهایی كه وارد دستگاه تنفسی انسان می شوند.

2- عوامل حساسیت زا، از جمله گرد و غبار، گرده گلها و ...

3- مسائل روانی از جمله اضطراب، عصبانیت، غم و شادی ...

ز دیدگاه دیگر تاثیر تلقین در آسم است كه باعث تسكین حمله های آسم می شود. برای نمونه پزشك مبتلا به آسمی، شب هنگام دچار حمله می شود. كلید برق را پیدا نمی كند و با وسیله ای پنجره را می شكند و چند نفس عمیق می كشد. حال پزشك بهبود می یابد و به رخت خواب باز می گردد. ولی وقتی صبح از جواب بیدار می شود مشاهده می كند كه به جای شیشه پنجره، آینه را شكسته است.

می توان نتیجه گرفت كه چنانچه بیماران احساس امنیت روانی داشته باشند، قدم بزرگی در تسكین بیماری آنها برداشته می شود. تاثیر تنش زدایی نماز به خاطر احساس روانی عمیقی است كه در اثر آن حاصل می شود و بدین ترتیب ثبب كاهش حمله های آسم می گردد. همچنین میكروبها كه خود یكی از عوامل بر انگیزنده آسم می باشند، به وسیله شستشوی مجرای تنفسی در ضو تا حدی قابل كنترل است.

شستن دهان و بینی با آب درهنگام وضو، ثوا ب زیادی دارد. چون باعث می شود هوای بهتر و بیشترو تمیزتری به مغز، خون و بافتهای بدن برسد كه باعث تقویت بینایی، بویایی، شنوایی و تقویت حافظه می گردد.

تمركزوسلامتی یافتن

مستحب است قبل از وضو هفت مرتبه ذكر لا اله الا الله گفته شود. تكرار سبب تمركز می شود. در یوگا هم با تكرار حركات باعث افزایش تمركز می شویم.

همچنین گفته شده كه اگر هنگام ریختن آب صلوات بفرستید، بلا از آن عضو بدن رفع می شود. دلیل آن تلقین است. چون وقتی این جمله را می خوانیم تمام فكرمان سلامتی اعضای بدنمان می باشد، و همین امر باعث سلامتی و نشاط عضوهای بدنمان می شود.


وضو و معالجه بیماری ها

وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است كه وضو می گیریم. جالب این است كه در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است.

برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونكه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می كند.

این را هم بدانید كه با تحریك نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار را تحریك می كنیم و باعث سرحالی، شادابی، تسكین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد.

و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می كند.از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، كلیه ها، كبد و...


ایجاد نیرو و نشاط با وضو

در احادیث آمده كه بعد از وضو، بدن را با چیزی خشك نكنیم وبگذاریم خودش خشك شود. دلیل آن اینست كه بدن در برابر سرمائی كه حس می كند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشك كند، كه همین تحریكات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اكسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.


رابطه نماز با میدان مغناطیسی و بارهای الكتریكی

هارولد بور از دانشگاه بیل برای اولین بار با انجام یك آزمایش ساده به وجود میدان مغناطیسی در اطراف موجود زنده پی برد و بعد متوجه شد كه این میدان در بدن انسان نیز وجود دارد.


تشكیل میدان مغناطیسی بدن:

همانطور كه می دانید، در بدن ما میلیونها عصب وجود دارد كه كار انتقال پیام در بدن ما بوسیله تحریك الكتریكی این عصبها صورت می گیرد. در اثر شارش بار در اطراف آنها، در بدن ما یك میدان تشكیل می شود و میدان بدن ما در اثر فعالیت همزمان میلیونها عصب به وجود می آید.

امواج مغزی:

دستگاه موج نگارمغز چهار نوع منحنی ازامواج مغزی را ارائه می دهد كه عبارتند از: آلفا، بتا، دلتا و تتا.

ریتمهای دلتا كندترین امواج مغزی با تناوب 1 تا 3 دور در ثانیه بوده و اغلب در خواب عمیق ظاهر می شوند. ریتمهای تتا كه دارای تناوب 4 تا 7 دور در ثانیه می باشند و به خلق و خوی بستگی دارند. ریتمهای آلفا كه دارای تناوب 8 تا 12دور در ثانیه می باشد و در اوقات تفكر، تامل آزاد رخ داده و در صورت تمركز حواس قطع می شوند. و بالاخره ریتمهای بتا با تناوب 13 تا 22 دور در ثانیه، ظاهرا منحصر به نواحی جلویی مغز، یعنی جایی كه فعالیتهای پیچیده مغز رخ می دهد می باشند.

میدان مغناطیسی بدن و امواج مغزی در معرض خطر:

حتما تا به حال درباره خطرات گوشیهای موبایل یا زندگی در نزدیكی نیروگاه های برق چیزهایی شنیده اید. بنابر تحقیقات پرفسورلای، امواج مغناطیسی خارجی كه از نیروگاه های برق یا وسایل برقی مثل سشوارو ... ساتع می شود، به DNA سلولهای مغزی آسیب می رساند و قابلیت ترمیم را در آنها از بین می برد. میدانهای مغناطیسی خارجی علاوه بر آسیب به DNA مغز اثر منفی دیگری به بدن دارند. این میدانها باعث اختلال در میدان مغناطیسی طبیعی بدن می شوند.

همانطور كه می دانید نزدیك به 70% از بدن ما را آب فرا گرفته است و مولكولهای آب به صورت دو قطبی هستند و زمانی كه ما در معرض یك میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیریم، این مولكولها در جهت آن میدان قرار می گیرند و این پدیده باعث می شود، نظم میدان مغناطیسی ما به هم بریزد.

علاوه بر عوامل خارجی یكسری عوامل داخلی نیز وجود دارند كه باعث می شوند اختلال در میدان بدن ایجاد شود. مهمترین آنها بارهای الكتریكی هستند كه هنگام شارش بار در عصب، در اطراف آن به وجود می آیند و به صورت الكتریسته ساكن در بافتهای بدن ذخیره می شوند و میدانی كه در اطراف این بارها به وجود می آیند در میدان بدن ایجاد خلل می كنند. این بارها به خصوص در نقاطی كه تراكم اعصاب بیشتر است ذخیره می شوند و به دلیل این كه هم تراكم زیادی دارند و هم در نزدیكی عصبهای بیشتر و مهمتری قرار دارند، برای بدن به شدت مضر هستند. از جمله این نقاط ناحیه سر، دستها و قسمت مچ پا به پایین است.

در بین این سه قسمت، سر اهمیت ویژه ای دارد. چون بارهای ذخیره شده در آن علاوه بر ایجاد خلل در میدان مغناطیسی بدن، باعث اغتشاش در امواج مغزی نیز می شوند.

به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم. مثل موبایل، سشوار و... اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدان مغناطیسی بسیار قوی هستیم وآن میدان مغناطیسی زمین است.

نماز و میدان مغناطیسی:

آنگونه كه از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه ای از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی كه در نماز است میدان بدنش منظم می شود.

نماز وبارهای الكتریكی:

همان طور كه قبلا اشاره شد، بارهای زائدی كه در اثر تحریكات الكتریكی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن بر امواج مغزی اثر سوء دارند. این اثرات در نواحی كه اعصاب در آن تحرك بیشتری دارند، خطرات جدیتری ایجاد می كنند. و باید هر چه سریعتر از آن نواحی دور شوند.

به طرز حیرت آوری می بینیم كه این نواحی، دقیقا نواحی هستند كه در وضو شسته می شوند( سر، دست، مچ پا به پایین) و بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین راه دفع این بارهای زائد، استفاده از یك ماده رساناست. سریعترین و ارزانترین و بی ضررترین ماده برای این كار، آب است. جالب این جاست كه آب هر چه خالص تر باشد، سریعتر بارهای ساكن را از بدن ما به اطراف گسیل می دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی كه در وضو به انسانها سفارش شده این اثر را ندارد.

نماز و امواج مغزی:

با دفع بارهای زائد بدن در وضو، امواج مغزی در ایده آل ترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمركزی كه در هنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آنها را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید این امواج بالا می برد.


حالات نماز

1- ایستادن در نماز:

ایستادن در نماز، باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مركزی مخچه كه محل كنترل اعمال و حركات ارادی است را تقویت می كند. این عمل باعث می شود تا فرد با صرف كمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حركات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت كرده و آن را در حالت مستقسم نگاه می دارد.

وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فكر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمركز فكر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی چون نزدیك بینی می شود و به لحاظ روانی باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افكار نا آرام را از انسان دور می كند.


2- ركوع در نماز:

تقویت ماهیچه های شكم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبویت مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از خواص ركوع در نماز است.

كارشناسان می گویند در حالت ركوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود كه در تعادل و آرام كردن سمپاتیك موثر است.

مدت زمان خواندن ذكر ركوع نیز باعث تقویت عظلات صورت، گردن، ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد. تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اكثر بیماریها از بدن، كمك به افزایش حالت استواری و استحكام مغز از دیگر خواص ركوع در نماز است.


3- سجده در نماز:

سجده، ستون مهره های بدن را تقویت كرده و درد های سیاتیك را آرام می كند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت كرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شكمی كمك می كند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده، كه این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طزاوت پوست می شود.

حالات سجده به واسطه باز كردن مهره ها از یكدیگر، باعث كشیده شدن اعصابیكه قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می كند شده و این اعصاب را در یك حالت تعادلی قرار می دهد كه این امر برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.

اگر فاصله مهر از نمازگزار به اندازه حدودا یك وجب جلوتر از حالت معمولی باشد، كشش بیشتری در كمر حس می شود كه باعث مداوای كسانی كه دیسك و یا ناراحتی كمر دارند می شود. و اگر كسی كه سالم است این كار را انجام دهد، هیچ گاه دچار دیسك و ناراحتی كمر نمی شود.

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسكین می دهد. سجده قدرت درك و فهم را زیاد می كند. دلیلش این است كه در سجده به پیشانی ما فشار می آید و باعث می شود كه كاملا روی پیشانی متمركز شویم ( اگر در این حالت به نوك بینی مان نگاه كنیم، خود به خود به پیشانی فشار می آید ) و این امر اگر با دقت و تمركز زیاد صورت گیرد، بعد از مدت طولانی سبب بیداری چشم بصیرت شخص می گردد.

در علوم ماوراءالطبیعه به این چشم، چشم سوم گویند كه بین دو ابرو و چشم واقع شده است. در علوم یوگا نیز به چاكرای "آجنا" معروف است.هدف یك یوگی مشتعل كردن انرژی روحانی در چاكراها بلاخص چاكرای آجناست. كه بتواند بدون دو چشم طبیعی ببیند.


4- نشستن بعد از نماز:

استحكام بخشیدن و تقویت عظلات پاها و رانها، كمك به نفخ معده و روده، بهبود فتق و... از خواص نشستن بعد از نماز است.


سخن آخر

در پایان باید بگویم كه نماز فلسفه ی خاص خود را دارد كه معراج مومن و مایه ی قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند متعال خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست. ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد.


خلاصه

در این مقاله ابتدا تاثیر نماز بر بهداشت خواب بررسی شده است. نماز صبح به دلیل زمان آن سبب کاهش مدت خواب رم شده و افسردگی را کاهش می دهد.

نماز با ایجاد احساس آرامش ، بر بیماری آسم غلبه می کند ووضو سپس ایجاد نیرو و نشاط و جلوگیری از بیماریها وضو می شود.همچنین می توان با نماز بر اثرات منفی بارهای الکتریکی غلبه کرده و بدن را به حالت تعادل رساند. وضو نیز با دفع الکتریسیته ساکن از بدن به تعادل در میدان مغناطیسی الکتریکی کمک می کند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۰:۳۱, ۱۱/دی/۸۹
شماره ارسال: #11
آواتار
دین ما دینی است بر پایه ی حقیقت و علم راهی برای شناختن حقیقت . هیچ امری از دین ما نیست که دلیل علمی نداشته باشد . ما این روابط را باید پیدا کنیم که ثابت کنیم دین ما بر حق است.تا مبلغی باشیم در راستای اهداف قرآن
اما صد البته که سلوک معنوی با پای علم میسر نیست و تنها با بالهای عشق میسر است ولی باز باید توجه کنیم که علم آورنده اعتقاد و اعتقاد آورنده ی عشق است...Heart
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۲۵, ۳/بهمن/۸۹
شماره ارسال: #12
آواتار
با سلام
مطلبی رو در یکی از سایتها دیدم که بی ارتباط به موضوع نبود


Idea
خواندن نماز صبح از ابتلا به بيماری‌های قلبی جلوگيری می‌كند


نتايج تازه‌ترين تحقيقات علمی نشان می‌دهد، خواندن نمازصبح،‌ بهترين شيوه‌ برای پيش‌گيری از بيماری‌های قلبی ـ عروقی است.بر اساس تحقيقات انجام شده ازسوی مؤسسه‌ی قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانه‌روز‌، مهم‌ترين عامل ابتلا به بيماری‌های قلبی است.
اين تحقيقات نشان می‌دهد اگر فردی به مدت طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقيقه كاهش می‌يابد كه اين امر، منجر به كندی گردش خون در سرخرگ‌ها و سرانجام انسداد رگ‌ها شده و حملات قلبی عروقی را به‌دنبال خواهد داشت. اين تحقيق همچنين بر ضرورت حداقل پانزده دقيقه تحرك بدنی پس از چند ساعت خواب تأكيدمی‌كند. در نتايج اين تحقيق با بيان اينكه ادای نماز صبح برای اين امر كافی است، به سلامت قلبی مسلمانانی كه صبح زود بيدار شده و برای انجام فريضه‌ی نماز به مسجد می‌روند، اشاره شده و آمده است: اگر اين عمل در مسجد و يا به‌صورت گروهی انجام شود، نتيجه‌ی بهتری خواهد داشت.

منبع Sad خبرگزاری قرآنی ايران )
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۲, ۷/فروردین/۹۰
شماره ارسال: #13
آواتار
[size=medium
]**آثار و فواید نماز**

((1)) خدای سبحان در قرآن کریم فرمود: ((اِنَّنی اَناَ اللَّهُ لا اله الا انا فَاعبُدونی وَ اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری.))*؛من الله هستم،معبودی جز من نیست،مرا بپرست ،و نماز را برای یاد من بپا دار.
*[سوره طه،آیه 14.]


((2)) شبی که رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به معراج رفت،به درگاه خداوند عرض کرد:پروردگارا!در این شب ،به شادمانی شگفتی دست یافته ام،این شادمانی را بر من افزون فرما و راهی نشانم ده که همواره چنین باشم.
خدای متعال او را به نماز فرمان داد و فرمود: ((یا مُحَمَّد اَلمُصَلِّی یُناجی رَبَّه)) .ای محمد!نماز گزار با خدایش سخن می گوید و راز و نیاز می کند.*
*[سر الصلوة،(شیخ الرئیس ابوعلی سینا)ضمیمه کتاب ضوابط الرضاع،ورساله رضاعیه،ص185].


((3)) این که در روایت آمده است ((کسی که وضو می گیرد،با آب وضوی او فرشته خلق می شود)).یعنی با عمل صالح او "کن فیکون"1میشود،وگرنه فرشته ها نه از آتشند و نه از خاک.انها با نماز درست می شوند،نظیر عسل بهشت که با عمل صالح ساخته می شود."وَ اَنهارٌ مِّن عَسَلٍ مُصَفًّی"2.عسل بهشت از زنبور و کندو نیست ،بلکه با نماز و روزه درست می شود.حوری بهشت هم نظیر انسان نیست تا "خالِقُ بَشَراً مِّن طینٍ"3 باشد(و از خاک و گل آفریده شده باشد)و یا مثل جن نیست تا "وَالجانَّ خَلََقنهُ من قَبلُ مِن نًّارِ السَّمومِ"4 باشد (و از اتش گرم و سوزان خلق شده باشد)بلکه او با نماز درست می شود،با عبادت و اطاعت درست می شود.بنابراین اگر فرشته موجودی است که با نماز درست می شود،نماز گزار بالاتر از نماز است،چون "فاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنه"5.بالاتر از هر کار خیری ،صاحب آن کار است،چون هر موثری از اثر خودش قوی تر است.61[ماخوذ از آیه 82 سوره یس.]
2[سوره محمد،آیه 15]
3[سوره ص،آیه 71.]
4[سوره حجر،آیه 27.]
5[نهج البلاغه،کلمات قصار ،حکمت 32،ص366]
6[زن در آینه جلال و جمال،ص 243]

((4)) در روایت امده است که :روز قیامت خدای متعال به اتش دوزخ می فرماید:ای آتش هرچه ر امی خواهی بسوزان ،اما به موضع سجده نزدیک مشو.*
*[منهج الصادقین،ج8،ص397]


((5)) یکی از رزمندگان می گوید:در عملیات کربلای 5 ،امام جماعت ما طلبه جوانی بود به اسم حاج آقا آقاخانی.او در حین عملیات ،طنابی به کمرش می بست و سر دیگر طناب را به کمر شهدا و آنها را به عقب منتقل می کرد. در یکی از این رفت و آمد ها بر اثر گلوله مستقیم تانک ،سر ایشان از بذن جدا شد و به شهادت رسید.
یکی از برادران روحانی می گفت:در لحظه ای که سر ایشان از بدن جدا شد،من بالای سر جنازه ایشان رفتم و شنیدم که از تن بی سر ایشان این صدا بلند شد : ((السلام علیک یا اباعبدالله))
وقتی این صدا را شنیدم تنم به لرزه افتاد.من تمام این معنویت و تقدیس را جز در ارتباط او با نماز که ارتباط روحی و معنوی با پرودگار یکتاست ،نمیدانم. *
*[پیشانی سوخته،ص99-100]


((6)) در نماز و جهاد اسرار مشترکی وجود دارد ازجمله:
الف)جهاد وسیله پیروزی بر دشمن بیرونی است و نماز وسیله پیروزی بر دشمن درونی(هوای نفس)است.
ب)جهاد نیازمند میدان نبرد و فرمانده و سرباز است،در نماز (جمعه و جماعت)هم محراب(=مکان جنگ)میدان نبرد است،امام جمعه و جماعت فرمانده است و نمازگزاران سرباز.
ج)در جهاد با شکست دادن دشمن،غنایم بسیاری به دست می آید،در نماز هم با شکست دادن شیطان و غلبه بر هوای نفس،پاداش الهی و تقرب به ساحت مقدس پروردگار حاصل می شود.*
*[اسرار الصلوة،ص 92.]


((7)) حضرت علی (علیه السلام) فرمود:ظاهر سجده صورت گذاردن بر خاک است از روی اخلاص وخشوع.اما باطن آن دل کندن از همه امور فانی و دل بستن به سرای باقی و رهایی از تکبر و تعصب و تمام وابستگی های دنیوی است.*
*[تفسیر نماز،ص 143]


((8)) در زکات اسراری وجود دارد که در نماز هم وجود دارد:
الف)در زکات به فقرا و محرومین کمک مادی می شود،در نماز برای آنان و (همه مسلمین) دعا می شود.
ب)درزکات مال انسان پاکیزه می شود در نماز قلب او.
ج)پرداختن زکات شکر مالی است.اقامه نماز شکر جانی و بدنی است.
د)با دادن زکات،صفت بخل از انسان دور می شود،با خواندن نماز صفت تکبر سرکوب می شود.
ه)زکات حافظ مال است،نماز حافظ همه اعمال است.
و)زکات سرمایه فقیران است،نماز سرمایه عابدان است.
ز)زکات دهنده دوست دارد مالش برکت کند و زیاد شود،نماز گزار هم دنبال پاداشهای بسیار است.*
*[اسرار الصلوة،ص 91.]


((9)) در وصیت های نبی اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)به علی(علیه السلام)امده است که :3 چسز وسیله رسیدن به درجات(بلند) است:
1)وضوی کامل در شدت سرما.
2)انتظار نماز پس از نماز دیگر.
3)رفتن به سوی نماز جماعت در هنگام روز و شب.*
*[میزان الحکمة،ج10،ص515.]


((10))معنای سلام در پایان نماز ایمنی است.یعنی کسی که امر حق تعالی و سنت پیامبرش را ادا نماید،در حالی که برای خدا خاضع و از او ترسناک است،پس برای اوست امان و مصونیت از بلای دنیا و ایمنی از عذاب آخرت.*
امام صادق (علیه السلام)
*[صلوة الخاشعین،ص152.]


منبع:هزار و یک نکته درباره نماز
گردآوری:حسین دیلمی.
[/size]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۸, ۱۱/فروردین/۹۰
شماره ارسال: #14

جابر بن عبدالله انصارى گوید:

روزى به همراه مولاى متّقیان، امام على علیه السلام بودم، شخصى را دیدیم كه مشغول نماز است، حضرت به او خطاب كرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را مى‌دانى كه چگونه و براى چه مى‌باشد؟

اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟

حضرت فرمود: آرى، به حقّ آن كسى كه محمّد صلّى الله علیه و آله را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تأویل و مفهومى است كه تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.

آن شخص عرض كرد: پس مرا تعلیم فرما.

امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تكبیر آن است كه خداوند، سبحان و منزّه است از این كه داراى قیام و قعود باشد.

دومین تكبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حركت و سكون نمى‌باشد.

سومین تكبیر یعنى؛ نمى‌توان خداوند را به جسمى تشبیه كرد.

چهارمین تكبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمى‌شود.

پنجمین تكبیر مفهومش آن است كه خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مى‌كند.

ششمین تكبیر معنایش این است كه زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد.

و هفتمین تكبیر یعنى؛ بدان كه خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست.

سپس در ادامه فرمایش خود فرمود:

معناى ركوع آن است كه مى‌گویى: خداوندا! من به تو ایمان آورده‌ام و از آن دست بر نمى‌دارم، گرچه گردنم زده شود.

و چون سر از ركوع بر مى‌دارى و مى‌گوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ الحَمْدلله ربّ العالمین» یعنى؛ خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آورده‌اى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى مطلق تویى.

و هنگامى كه سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاك آفریده‌اى؛ و سر بلند كردن از سجده یعنى؛ مرا از خاك خارج گردانده‌اى.

و همین كه دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاك بر مى‌گردانى؛

و چون سر بلند كنى گویى: و مرا از درون همین خاك در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مى‌گردانى.

و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهل‌بیت او علیهم صلوات الله مى‌باشد.

و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، كه در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد.


منبع:

مستدرك الوسائل، ج 4، ص 105، ح 5/ بحار الانوار:، ج 84، ص 253، ح 38.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۵۵, ۱۱/فروردین/۹۰
شماره ارسال: #15
آواتار
سلام
ممنون
واقعا چه قدر این عبادتهایی که ما داریم قشنگن.....
واقعا خدا بزرگه....
یاعلی
از طرف محصل
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۵۶, ۲/خرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/خرداد/۹۰ ۱۰:۰۲ توسط zohur.)
شماره ارسال: #16
آواتار
بدان كه: نماز، تركيبى است الهى و معجونى است آسمانى كه مركب است از اجزاى بسيار، كه بعضى از آنها به منزله روح، و بعضى به مثابه اعضاى رئيسه بدن، و بعضى به منزله ساير اعضا است.

و توضيح اين مطلب آن است كه: مثلا انسان كه حقيقت آن مركب است از: اجزاى معينه.انسان موجود كامل نيست مگر به معنى باطنى، كه روح او است.و اعضاى محسوسه كه در اندرون او و بعضى ديگر در ظاهرند.و اين اعضا مختلف اند:

بعضى از آنها چيزى است كه: به نبودن آنها انسان نيز معدوم است و به زوال آنهازندگى نيز زايل مى گردد، مثل دل و جگر و سر و امثال آنها.

و بعضى ديگر از اين قبيل است كه: آدمى به نبودن آنها نمى ميرد و ليكن ظاهرناقص مى گردد.و تماميت انسانيت از او زايل مى شود، مثل دست و پا و چشم و زبان ونحو اينها.

و بعضى ديگر از چيزى است كه: به برطرف شدن آنها حسن برطرف مى شود وآدمى قبيح منظر مى گردد، چون ابرو و مژه و ريش و گوش.

و بعضى ديگر از آنهاست كه تماميت حسن، به نبودن آنها برطرف مى گردد، مثل گشادى چشم و سياهى مو و سرخى رو و نحو اينها.

پس همچنان نماز، حقيقتى است مركبه كه شريعت مقدسه آن را از امور مختلفه مصور كرده و ما را به فعل آن مامور نموده.و روح آن، نيت قرب و اخلاص و حضورقلب، و اركان آن، كه تكبيرة الاحرام و ركوع و سجود و قيام باشد به منزله اعضاى رئيسه است كه به ترك آنها نماز فوت مى شود.و وجود آن بدون آنها صورت نمى بندد.

و ساير اعمال واجبه آن، از: فاتحه و سوره و ذكر ركوع و سجود و طمانينه و تشهدو غير اينها از واجبات، كه نماز به ترك آنها باطل مى شود - از روى عمد نه سهو - به منزله دست و پا و چشم و زبان و آلات تناسل و امثال اينهاست كه گاهى انسان به تلف آنها تلف مى شود، و گاه نمى شود.

و اعمال مستحبه و آداب مندوبه، از: قنوت و دعاى تكبيرة الافتتاح و تكبيرات زايده از قدر واجب از اذكار، به منزله ابرو و چشم و ريش و مژه و سياهى حدقه وسرخى رخسار و امثال اينهاست، كه فوات بعضى از اينها حسن را بر طرف مى كند.وفوات بعضى، كمال حسن را.و شخص نمازگزار به برطرف شدن آنها قبيح منظر و كريه صورت مى گردد.

و چون اين را دانستى پس اى جان برادر! بدان كه: نماز تو تحفه و هديه اى است كه به بارگاه مالك الملوك مى برى و به آن، به حضرت او تقرب مى جويى.مانند كنيزى كه كسى به عنوان هديه براى پادشاهى برد كه به واسطه آن به سلطان تقرب جويد.و اين تحفه را امروز به عرض پروردگار مى رساند و در روز عرض اكبر آن را به تو ردمى نمايند.پس ديگر اختيار به دست توست و ببين چه بايدت كرد؟ پس هر كه آن را به نحوى كه خدا مقرر فرموده است به جا آورد و اعمال واجبه ومندوبه آن را به عمل آورد، و شرايط ظاهريه و باطنيه آن را مراعات نمايد، و اخلاص و حضور قلب را از دست ندهد، مانند كسى است كه: بنده جوان صحيح مستوى الخلقه زيباروى و عاقل و كامل از براى پادشاهى مى برد.و هر كه همين اقتصار بر اعمال ظاهرى آن كند و از توجه دل و حضور قلب و قربت و اخلاص غافل گردد، مثل كسى است كه: بنده كورى يا كرى يا گنگى يا دست بريده اى يا پا بريده اى يا پيرى يا كريه منظرى را پيشكش كند.

پس اى غافل! آگاه شو و با خود تامل كن كه اگر خواهى تحفه به نزد پادشاه برى بلكه به نزد كسى كه بسيار از پادشاه پست تر باشد از امرا يا حكام يا عمال، چگونه سعى مى كنى در خوبى و پاكيزگى و حسن آن، تا به معرض قبول افتد.پس اى مغرور غافل بيچاره! تو را چه افتاده كه اين قدر غفلت و مسامحه مى ورزى در خوبى هديه اى كه مى فرستى به خدمت سلطان سلاطين، كه ابتداى تو از او و بازگشت تو به سوى او است.

و وارد شده است كه: «هر نمازى را كه آدمى ركوع و سجود آن را درست به جانياورد اول خصمى خواهد بود از براى او در روز عرض اكبر، و خواهد گفت: خدا تو راضايع كند چنان كه تو مرا ضايع كردى » . (1)

پس زنهار! از او غافل نگردى و آداب و شرايط آن را به جا آورى.

و بدان كه: آنچه از آداب و شرايط و احكام نماز كه متعلق به ظاهر آن است وظيفه علم فقه است.و در آنجا مبين است.و ما در اينجا در چند فصل اشاره مى كنيم به بعضى از اسرار باطنيه، كه حيات نماز به آنها بسته تا در وقت نماز آدمى متذكر آنها گردد.
منبع :كتاب معراج السعاده .ص671
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۳۹, ۶/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #17
آواتار
سلام
مغرور ترین آدم های مسلمون برابر خدا به سجده در میان.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۴۵, ۶/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #18

دوستان از مطالب بسيار با ارزش همتون واقعا سپاسگذارم
و اما براي جمع كردن حواس در نماز فقط به سوي خدا چند نكته رو كه خود اين ها در نماز من خيلي تاثير گذار بوده رو ميگم و البته خواهشم اينه كه همه بگن تا مفيد باشه
يكي از علما ميگفت در طول روز ياد خدا بودن خيلي كمك به حفظ حواس معطوف به خدا در نماز ميكنه
چون كسي كه در طول روز به فكر خدا نباشه طبيعتا نيمتونه در نماز فكرشو جمع كنه
قبل نماز اگر تونستيد دو ركعت نماز مستحبي بخونيد
اذان گفتني معني هاي فارسي آن را هم ذكر كنيد
يك برگه برداريد و احاديثي رو كه در باره نماز هست رو بنويسيد و تو جا نمازتون بذاريد و قبل نماز بخونيد خيلي كمك ميكنه
براي حالت رقت و گريه در نماز به نعمت هايي كه خدا بهتون داده فكر كنيد
به تن سالمتون ، به شيعه بودنتون ، و خيلي چيز هاي ديگه
هر هفته و يا هر دو هفته حتما به غسال خانه بهشت زهرا يه سري بزنيد (خيلي تاثير گذاره )
اول وقت خوندن نماز
خدا به ههمون توفيق ديدار حضرت مهدي عج الله تعالي رو بده
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۷, ۷/خرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۷/خرداد/۹۰ ۰:۰۷ توسط آرین (الهه.ع).)
شماره ارسال: #19
آواتار
[quote='علی 110' pid='3816' dateline='1293450246']
سلام دوستان
همانطور که در ادامه مقاله ضد ماسون خدمت دوستان عرض کردم و تا حدی بر مقاله آقای رائفی پور هم این نقد وارد است، این مسائلی که در این مقالات ذکر شده بیشتر دیدگاه های ماتریالیستی به نماز است که هیچ وقت هم مورد تاکید ائمه و اولیای دین نبوده و خود پیامبر و امامان از هر کسی بیشتر به این خواص مادی نماز آگاه بوده اند و مسلماً اگر نیاز بود تا ما در نماز به این موارد توجه کنیم حتماً به شرح و بیان این مطالب میپردانختند البته منظور حقیر از ذکر این موارد عیب دانستن ذکر این موارد برای نماز نیست بالاخره این هم شأنی از شؤون نماز است اما ما نباید به آنچه مورد تأکید ائمه و اولیای دین بوده برای نماز قافل شویم

/quote]
به نظر من واقعا لازمه که این مسائل( خواص این چنینی نماز) بازگو بشه...
دوره، دوره ای هست که برای اثبات هرچیزی باید هزار جورسند و مدرک علمی بیاری
مسلمه که مومن واقعی ، به این مسائل نیازی نداره و همین که خداوند در قرآن فرمودند اقیموا الصلاه براشون دلیل و برهانه، اما وقتی در دوره ای زندگی میکنیم که حرف اول رو علم میزنه، باید برای فهموندن خیلی چیزها از در علم وارد شد.
این از زیبایی های شگرف دین اسلامه که از هر نظر (اعتقادی، روانشناختی، علمی) فوق کامله! و هر کدوم رو میشه در دوره ی خودش برای جلب انسانها به اسلام استفاده کرد.
حالا که دنیا دنبال علمه ، باید علم واقعی ذر اسلام رو نشونشون داد.
در ضمن نمیشه یه کسی که چیزی از اسلام نمیدونه گفت سجده یعنی اینکه غرورت رو در برابر خدا بذاری کنار. البته اگه اون فرد حسابی فرهیخته باشه متوجه میشه اما اگر دید مادی گرایانه داشته باشه بهترین راه جذبش همون علمه...
سه سال پیش من اسلام رو کنار گذاشتم. چون فکر میکردم با گفتن اذان در گوشم این دین به من تحمیل شده و به دلایل فراوان دیگه ترجیح میدادم دینم رو خودم انتخاب کنم...
از زمین و زمان پرس و جو کردم و... تا اینکه جذب علم اسلام شدم!
بعد با خودم گفتم دینی که تا این حد به علم و حتی روانشناسی افراد توجه کرده، بدون شک دین برگزیدست!
بعد از اون اعتقاداتم رو قوی کردم و رفتم دنبال معنویت در اسلام و سعی کردم لایه بعدی اسلام رو بشناسم...
توی این دوره باید جوونها رو با چیزهای دیگه ای هم جذب کرد...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۴۲, ۱۳/خرداد/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/خرداد/۹۰ ۱۷:۲۲ توسط Anti-satanism.)
شماره ارسال: #20
آواتار
سلام
به فکرم رسید این رو برای شما ها هم مطرح کنم.
چند وقت پیش فکر میکردم ما که نماز میخونیم باید یه طرحی از نماز تو ذهنمون
باشه درسته؟
بنا بر این من طرح ذهنی مو مینویستم از شما ها هم میخوام که این کار رو بکینید.
فکر میکنم چیز جالبی بشه!
تکبیر
تا کید بر بزرگی و غیر قابل وصف بودن خدا
حمد و سوره
در ابتدا بر یگانگی خدا از طرف خودمون صحّه میزاریم و بعد از خدا
درخواست راه مستقیم و هدایت رو میکنیم(به قول معروف داریم با خدا حرف میزنیم.)
رکوع
که فکر میکنم قسمت جالبشه این که ما داریم بر بزرگی خدا تعظیم میکنیم و تاکید بر پاکی او داریم.
قیام
دوباره بلند میشیم ولی اونقد که به بزرگی خدا فکر کردیم و دربارش صحبت کردیم (یه جورایی عظمت خدا رو دیدیم)
پاهامون سست میشه و میخوایم که بر این بزرگی و عظمت سجده کنیم.
سجده
سجده میکنیم و اقرار بر بزرگی خدا میکنیم.(سبحان ربی الاعلی و بحمده)
دوبار سجده هم فکر کنم به خاطر همینه که باز تاکید بر عظمت خداست.
رکعت دوم هم همین طور.
رکعت سوم
اونقد که خدا رو بزرگ دیدیم داریم اقرار بر پاکی و یگانگی و او شهادت میدهیم(دقت کردیم یک نفر اونقد
زیبا و بزرگ منشه که( البته برای خدا هم بزرگی و هم بزرگ منشی) داره محوش میشیم و زیر لب
داریم تحسینش میکنیم؟)این هم به نظرم این طوریه.
در اخر هم تشهد هست که شهادت بر یگانگی خدا و بنده و رسولش که حضرت محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) هست میدیم.

البته دوستا قاطی نکنید من نمیگم خدا رو میبینیم....منظورم عظمت خداست.
موفق باشید
یا علی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا