کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 9 رای - 4.89 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مزاج شناسی
۲۰:۵۹, ۲۹/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/بهمن/۸۹ ۱۱:۲۵ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #1
آواتار
یکی از مباحث مهم در طب سنتی، بحث مزاج شناسی است. حضرت علی (علیه السلام) در خطبه یک نهج البلاغه می فرمایند: "خداوند انسان را مخلوطی از رنگ‏های گوناگون، و چیزهای همانند و سازگار، و نیروهای متضادّ، و اخلاط و مزاج‏های گوناگون، گرمی، سردی، تری، و خشکی قرار داد. "

طبق آثار مکتوب باقی مانده از دانشمندان گذشته، مزاج به معنای آمیختن دو چیز با یکدیگر است. در واقع مزاج کیفیت و حالتی است که از واکنش متقابل اجزا مواد متضاد (آتش، هوا، آب و خاک) به وجود می آید. در این واکنش متقابل، بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از مواد متضاد با هم ترکیب می شوند، و بر یکدیگر تاثیر می گذارند، از این ترکیب، کیفیت و حالت متشابهی به وجود می آید که مزاج نامیده می شود. به زبان بسیار ساده تر مزاج نتیجه تاثیر کیفیت های عناصر چهارگانه یعنی گرمی، سردی، خشکی، و رطوبت بر یکدیگر است.

اگر بدن آدمی را دقیقاٌ مورد برسی قرار دهیم، می بینیم که از اندام های متعددی تشکیل شده و هر اندامی از سلول های خاص ساخته شده است. هماهنگی اندام ها نیز موجب سلامتی و حیات و ادامه آن می گردد. در بدن هر فرد چهار نوع خلط وجود دارد که آنها را اصطلاحاٌ اخلاط اربعه می نامند. اخلاط اربعه که در واقع معادل همان عناصر اربعه یعنی آتش، هوا، آب و خاک می باشند، عبارت اند از صفرا ، خون ، بلغم و سودا. در حالت طبیعی، اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمی باید به حالت تعادل باشد تا زندگی و ادامه حیاط او مقدور باشد. تعادل اخلاط اربعه را مزاج گویند.
با مطالعه اخلاط اربعه به طور جداگانه وظیفه هر یک مشخص می شود. هر نوع مواد غذایی، اثر خاصی بر روی اخلاط اربعه می گذارد و آن را به حالت تعادل یا عدم تعادل در خواهد آورد. با توجه به اینکه تعادل کدام یک از این اخلاط در بدن به هم خورده باشد، یک فرد ممکن است صفراوی مزاج، دموی مزاج، بلغمی مزاج و یا سوداوی مزاج باشد. که انشاالله مشخصات هر یک به تفکیک ارائه خواهد شد.

مشخصات افراد صفراوی مزاج

صفرا چیست؟
خون از 4 بخش یا به عبارتی 4 طبقه تشکیل شده است. این بخش ها با توجه به وزنشان به ترتیب روی هم قرار گرفته اند. صفرا سبکترین خلط می باشد و در بالای سایر اخلاط قرار گرفته است. صفرا دارای مزاج گرم و خشک است.
خلط صفرا که معنی فارسی آن تلخه است دارای رنگ زرد تا سبز است. مزه آن هم تلخ است و از این رو به آن تلخه نیز گفته می‌شود. این خلط دارای چندین وظیفه می باشد، از مهمترین وظایف خلط صفرا ترقیق و قابل نفوذ کردن خون در مویرگها و گذرهای بسیار باریک غذا است. از دیگر وظایف خلط صفرا شستشوی جدار روده‌ها از بلغم‌ها و مواد چسبنده است. ضمنا احساس نیاز به دفع مدفوع نیز از کارهای خلط صفرا است. بخشی از خلط صفرا نیز به مصرف تغذیه برخی اندام‌ها مثل ریه می‌رسد.
نسبت این خلط در خون بایستی 1% باشد، در صورتی که از این مقدار تجاوز کند، در فرد با توجه به میزان افزایش این خلط ممکن است علائم زیر بروز نماید که به چنین فردی، صفراوی مزاج می گویند.

بازتاب روانی و رفتاري در افراد صفراوي:
1- علاقمند به ادبیات و ریاضیات، 2- داراي استعداد خشونت و بدخلقی، 3- پائیز و زمستان را دوست دارند، 4- گاهی عاشق و گاهی فارغ، 5- گاهی با اراده، گاهی سست، 6- گاهی پرانرژي گاهی کم انرژي، 7- داراي استعداد معنوي به صورت مقطعی، 8- تند و تیز و بی قرار، 9- گاهی پر جرأت و گاهی آرام، 10 - پرخاشگر، 11 - ناآرام و دودل، 12- گاهاً باعث رنجش دیگران می شود. 13 - تیزبین و دقیق در برخی ابعاد، 14 - مقید به اصول، منظم و حساس، 15- آینده نگر و گاهاً خیالباف و دقیق در تصمیم گیري، 16 - حاضرجواب و باهوش، 17 - گاهاً سخاوتمند، 18 - میل بالاي جنسی و توان جنسی متغیر، 19 - سریع، چالاك و پرانرژي 20 - پرحرف.

علائم پوستی صفراوي ها
داراي پوستی خشک و بدون رطوبت، داراي منافذ پوستی درشت، رگهاي دست گاهی آشکار و گاهی پنهان هستند، رنگ پوست گرایش به زردي دارد، سفیدي چشم سفید با گرایش زرد است، مردمک چشم میشی روشن است، موي سر، خشک و ضخیم و برجسته است، رنگ مو، سیاه و خرمایی است و صفراويها غالباً کم مو هستند.

علایم گوارشی صفراوي ها
مزة دهان تلخ صبحگاهی است، غالباً دهان خشک و تشنه است، افراد صفراوي کم اشتها هستند، توان هضم غذا بالاست، نفخ معده ندارند، یبوست ندارند، گرایش به شیرینی و شوري هم ندارند.
افراد صفراوي غالباً گرایش به ترشی دارند، بوي بد دهان ندارند، بوي بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم ندارند، تمایل به سردي ها دارند و از گرمی ها گریزانند.

افراد صفراوي غالباً در اثر حجامت تعدیل مزاج یافته و رنگ و رویی به مراتب روشنتر از قبل خواهند داشت، اشتهاي آنان با حجامت افزایش مییابد و در صورت تکرار حجامت فربه و چاق خواهند شد. نمونهاي از رژیم غذایی مناسب براي افراد صفراوي کاهوست که سرد و تر است و براي دفع صفرا مفید است. ماهی، ماست و به طور کلی لبنیات، گوجه فرنگی، مرکبات، ماء الشعیر (آب جو) آبغوره ، آبلیمو براي صفراوي ها مفید و لازم است.

ادامه دارد...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۸:۵۹, ۵/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #31

ببخشید منم متوجه نشدم مزاجم چیه؟Huh من از هر کدوم از علائم مزاجها چند تا شو داشتمSmile حالا یکی بگه من چه مزاجی دارمBlush
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۵۰, ۵/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #32
آواتار
(۵/خرداد/۹۰ ۸:۵۹)sare 2012 نوشته است:  ببخشید منم متوجه نشدم مزاجم چیه؟Huh من از هر کدوم از علائم مزاجها چند تا شو داشتمSmile حالا یکی بگه من چه مزاجی دارمBlush

اشاره یک)
چند مشخصه باید در هر مزاج همزمان مورد توجه باشد تا شناخت و مقایسه مزاج ها، صحیح ارزیابی شود.از جمله:
- بازتاب روانی و رفتاری
- علائم پوستی و مو
- علائم گوارشی

.
.
اشاره دو)
به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه برای شناخت مزاج افراد است.
موی تیره و خشن نشانة فردی با مزاج گرم و موی روشن و نازک (لخت) نشانة فردی با مزاج سرد است. [دم و صفرا گرم هستند و سودا و بلغم سرد]
.
.
اشاره سه)
هرگاه میزان پراکندگی مواد چهارگانه صفرا و دم و بلغم و سودا در بدن به تناسب وجودداشته باشد فرد دارای مزاجی معتدل خواهد بود.
هرگاه مقدار صفرای موجود در تن فرد به نسبت فرد معتدل افزایش یابد فرد دارای مزاجی صفراوی خواهدبود.
هرگاه مقدار دم موجود درتن انسان نسبت به فرد معتدل افزایش یابد فرد دارای مزاجی دموی خواهد بود.
و زمانی که مقدار سودای موجود در تن انسان نسبت به فرد معتدل افزایش یابد فرد دارای مزاجی سوداوی خواهد بود .
بدین ترتیب از برآیند مواد چهارگانه در تن انسان تیپ‌های متفاوتی پدید می‌آید که به تناسب میزان گرمی و سردی و خشکی و تری موجود در تن آنها ، درشتی ، خردی، باریک اندامی و چاقی و لاغری و سایر ویژگی‌های ظاهری ایجاد می‌شود.
تیپ‌های انسانی دقیقاً مساوی همدیگرنیستند از این رو دسته بندی‌های زیادی از این پنچ تیپ اصلی نشأت می‌گیرد.

امضای MESSENGER
[تصویر: wx52idrrsi1pqtaxxc85.gif]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۶, ۶/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #33
آواتار
سلام
شناختن مزاج و تعدیل مزاج و... چقر مهمه؟
یعنی ممکنه توجه نکردن به نوع مزاج و مصرف خوراکی هایی که با مزاج تطبیق ندارن باعث بیماری بشه؟
(اگر جواب این سوال رو در پست های قبل دادین، همین جا عذر میخوام)

امضای آرین (الهه.ع)
[تصویر: 767bccb1ff42.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۱۸, ۶/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #34
آواتار
(۶/خرداد/۹۰ ۱۱:۳۶)آرین (الهه.ع) نوشته است:  سلام
شناختن مزاج و تعدیل مزاج و... چقر مهمه؟
یعنی ممکنه توجه نکردن به نوع مزاج و مصرف خوراکی هایی که با مزاج تطبیق ندارن باعث بیماری بشه؟
(اگر جواب این سوال رو در پست های قبل دادین، همین جا عذر میخوام)

ساختار بدن و علت بیماری از منظر طب سنتی:

ساختار وجود آدمی دارای دو بخش است :
1)بخش اخلاط و عناصر تشکیل دهنده بدن
2)بخش ساختار روانی و روحی

که قطعاً تاثیر متقابلی بر روی هم دارند...

وقتی بیماری در سطح جسم رخ می دهد اختلالی در اخلاط است.
یعنی عدم انسجام در اخلاط می باشد به عبارتی دیگر یا اخلاط فاسد می شوند یا زیادتر و یا کمتر از معمول می شوند و یا در جای نامناسب قرار می گیرند و به طور کلی این اختلال خلطی مبنای ایجاد بیماری است.
.
.
حال سوال اصلی این است که چرا و به چه مکانیزمی این اخلاط در بدن انسان به هم می ریزند؟
عواملی خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اخلاط و مزاج ما دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت ما و یا موجب از بین رفتن سلامت ما می شوند که به آن اسباب ضروریه یا سته ضروریه یا اسباب سته می گویند :
یعنی غذا و نوشیدنیها، هوا، احتباس و دفع، خواب و بیداری، حرکت و سکون و نهایتاً اعراض نفسانی.
.
.
اعراض نفسانی مهمترین عامل بیماری:
اعراض نفسانی یعنی حالتهای روحی و روانی مثل غضب و خشم و سایر ویژگی های رفتاری و اعمال ویژه آدمی.
هر اختلالی که در ساختار شخصیت و روان انسان ایجاد شود بر روی اخلاط تاثیر می گذارد.
مثال جالبی حکیم سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی آورده است که می گوید:
مهمترین عاملی که بر روی اخلاط تاثیر می گذارد و باعث اختلال بدن می گردد، اعراض نفسانی یا حالتهای روحی و روانی است، او می گوید اگر چیزی به کسی بگویید که عصبانی شود، سریعاً تمام بدنش گر می گیرد، به لرزش می افتد و حرارت در بدنش ایجاد می گردد و تمام ساختار بدنش در چند لحظه دچار تغییر می شود.
این حرارت و تغییراتی که ایجاد شده بخاطر آن است که از این کلمه شما رنجیده است، بنابراین می توان گفت اعراض نفسانی و حالات روحی و روانی بیشترین تاثیر را بر روی اخلاط و ساختار جسمی ما دارد. چون قدرت و سرعت تاثیرشان از غذا و از همه چیزهای دیگر بیشتر است.

وقتی که غم و غصه، اضطراب و نگرانی فکری شما زیاد می شود، روند تولید سودا در بدن افزایش می یابد، پوست سیاه می شود، زیر چشم ها سیاه می شوند و ممکن است سوزش معده، یبوست، ریزش مو و مشکلات دیگری حادث شود و می گویند فرد دچار غلبه سودا شده است چرا که یکی از مهمترین علتهای مهمش حالتهای روحی و روانی است، کسی که غصه می خورد و دچار غم است بعد از مدتی تغییرات اخلاط در بدنش به شکل واضح صورت می گیرد....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۰۹, ۱۰/خرداد/۹۰
شماره ارسال: #35
آواتار
با سلام به همه دوستان و عذرخواهی از حضور بسیار کم در فروم

در طول چند ماه گذشته مشغول جمع آوری مقاله ای با عنوان مزاج شناسی بودم که حاوی مطالب چکیده، جامع و مفید در رابطه با طب اسلامی و سنتی و مبحث مزاج شناسی می باشد. این مقاله در حقیقت بر گرفته از مطالب آموزشی دکتر خیراندیش، دکتر روازاده و مطالبی است که در دوره های مزاج شناسی آموزش داده می شود.

امیدوارم مورد استفاده همه علاقه مندان به طب اسلامی و سنتی قرار گیرد.

http://bidari-andishe.persiangig.com/doc...henasi.pdf

امضای احیاء
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد كه من به آنچه انجام مي‏دهيد آگاهم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۵۰, ۴/شهریور/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/شهریور/۹۰ ۱۴:۵۱ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #36
آواتار
با سلام

در سایت زیر، جدولی تحت عنوان "مزاج سنج"، ارائه شده است که می توانید با تعیین و تنظیم ویژگی های فردی ظاهری و شخصیتی خود، به مزاج خود پی ببرید. امتحان کنید:

http://touba.ir/far/Tabiat.aspx
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۵۷, ۶/آبان/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۶/آبان/۹۰ ۱۴:۳۸ توسط آزرم‌شاه.)
شماره ارسال: #37
آواتار
سلام دوستان عزیز...
امروز خدمتتان فایل های صوتی آموزش نیمه حرفه ای (متوسطه) مزاج شناسی و طب سنتی را گذاشته ام که همگی خواهید پسندید و نکات بیشمار جالبی را یاد خواهید گرفت و همین طور اسرار زیادی در این فایل های صوتی برایتان بر ملا خواهد شد!
سخنران و استاد کلاس ، استاد بزرگوار ، پدر حجامت ایران و رئیس موسسه حجامت ایران : دکتر خیر اندیش هستند

به تازگی هم وزارت بهداشت (بهداشت ماسونی) علیه ایشان با ادعاهای کذب شکایت کرده اند که از همگی شما علاقه مندان به طب سنتی درخواست می کنم که به وبلاگ زیر رفته و از این شخصیت بزرگ طب اسلامی حمایت کنید:
http://kheirandish.blogfa.com
•مزاج شناسی ج 1؛ مقدمه : موضوع این جلسه: معرفی روش های تشخیص بیماری در طب اسلامی و معرفی جهت گیری های درمانی در طب اسلامی (تطهیر جسمی، معدی، خونی، جنسی، روانی)

•مزاج شناسی ج 2 : موضوع این جلسه: معرفی روش های تشخیص بیماری در طب اسلامی و معرفی جهت گیری های درمانی در طب اسلامی (تطهیر جسمی، معدی، خونی، جنسی، روانی)

•مزاج شناسی ج 3 : موضوع این جلسه: مزاج شناسی، اخلاط اربعه، کاربردهای مزاج شناسی در نظام خانوادگی، تغذیه، گرمی و سردی، ارکان اصلی نظام خلقت (آتش، هوا، آب، خاک) و ...

•مزاج شناسی ج 4 : موضوع این جلسه: مزاج شناسی، اخلاط اربعه، کاربردهای مزاج شناسی در نظام خانوادگی، تغذیه، گرمی و سردی، ارکان اصلی نظام خلقت (آتش، هوا، آب، خاک) و ...

•مزاج شناسی ج 5 : موضوع این جلسه: مراحل خلقت (گیاهان، حیوانات، انسان)، شکل گیری نطفه، به دنیا آمدن بچه، برخی خصوصیات رفتاری افراد گرم و سرد و ...

مزاج شناسی ج 6 : موضوع این جلسه: مراحل خلقت (گیاهان، حیوانات، انسان)، شکل گیری نطفه، به دنیا آمدن بچه، برخی خصوصیات رفتاری افراد گرم و سرد و ...

•مزاج شناسی ج 7 : موضوع این جلسه: مزاج سن، مزاج موقعیت جغرافیایی، مزاج موقعیت معنوی جغرافیایی، غذای خوراکی، غذای بویایی و ...

•مزاج شناسی ج 8 : موضوع این جلسه: غذای شنیداری، غذای دیداری، غذای پنداری، غذای جذبی و غذای جنسی

•مزاج شناسی ج 9 : موضوع این جلسه: غذای شنیداری، غذای دیداری، غذای پنداری، غذای جذبی و غذای جنسی

•مزاج شناسی ج 10 : موضوع این جلسه: تقویت غذای جنسی، غذای انس و شکل گیری اخلاط اربعه در بدن

•مزاج شناسی ج 11 : موضوع این جلسه: تقویت غذای جنسی، غذای انس و شکل گیری اخلاط اربعه در بدن

•مزاج شناسی ج 12 : موضوع این جلسه: شکل گیری مزاج در انسان، مزاج معتدل، مزاج صفراوی (گرم و خشک)، مزاج دموی (گرم و تر)، مزاج بلغمی (سرد و تر)، مزاج سوداوی (سرد و خشک)

•مزاج شناسی ج 13 : موضوع این جلسه: شکل گیری مزاج در انسان، مزاج معتدل، مزاج صفراوی (گرم و خشک)، مزاج دموی (گرم و تر)، مزاج بلغمی (سرد و تر)، مزاج سوداوی (سرد و خشک)

•مزاج شناسی ج 14 : موضوع این جلسه: شکل گیری مزاج در انسان، مزاج معتدل، مزاج صفراوی (گرم و خشک)، مزاج دموی (گرم و تر)، مزاج بلغمی (سرد و تر)، مزاج سوداوی (سرد و خشک)

•مزاج شناسی ج 15 : موضوع جلسه: بیماری های صفراوی، بیماری های دموی و بیماری های بلغمی

•مزاج شناسی ج 16 : موضوع جلسه: بیماری های صفراوی، بیماری های دموی و بیماری های بلغمی

•مزاج شناسی ج 17 : موضوع جلسه: بیماری های سوداوی

•مزاج شناسی ج 18 : موضوع جلسه: بیماری های سوداوی

•مزاج شناسی ج 19 : موضوع جلسه: زمینه های پیدایش سودا

•مزاج شناسی ج 20 : موضوع جلسه: زمینه های پیدایش سودا

•مزاج شناسی ج 21 : موضوع جلسه: نکاتی در تجویز دارو و استفاده از سرکنگبین در غلبه اخلاط مختلف

•مزاج شناسی ج 22 : موضوع جلسه: نکاتی در تجویز دارو و استفاده از سرکنگبین در غلبه اخلاط مختلف

•مزاج شناسی ج 23 : موضوع جلسه: مزاج صنعتی، مزاج تربیتی، تکرار و عادت، تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (مردان)

•مزاج شناسی ج 24 : موضوع جلسه: مزاج صنعتی، مزاج تربیتی، تکرار و عادت، تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (مردان)

•مزاج شناسی ج 25 : موضوع جلسه: تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (مردان)

•مزاج شناسی ج 26 : موضوع جلسه: درمان اخلاط ترکیبی و پاسخ به سوالات

•مزاج شناسی ج 27 : موضوع جلسه: درمان اخلاط ترکیبی و پاسخ به سوالات

•مزاج شناسی ج 28: موضوع جلسه: تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (زنان)

•مزاج شناسی ج 29 : موضوع جلسه: تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (زنان)

امیدوارم استفاده کنید و بنده را نیز دعا کنید...

سلسه مباحث طب سنتی ایران و اسلام - استاد حسین خیراندیش

مطالبی که قرار است در ادامه در اختیار شما قرار بگیرد گزیده ای کامل از صحبت های ایشان در شبکه قرآن پیرامون انواع روش ها و سیستم های تغذیه در طب سنتی ، طب اسلامی ، طب ایرانی می باشد .

انواع روش ها و سیستم های تغذیه در طب سنتی ، طب اسلامی ، طب ایرانی
با حضور استاد حسین خیراندیش (پدر طب سنتی ایران)
پخش شده از شبکه قرآن

mp3 AVI
قسمت اول ------------------------ قسمت اول
قسمت دوم ------------------------ قسمت دوم
قسمت سوم----------------------- قسمت سوم
قسمت چهارم---------------------- قسمت چهارم
قسمت پنجم----------------------- قسمت پنجم
قسمت ششم--------------------- قسمت ششم
قسمت هفتم---------------------- قسمت هفتم
قسمت هشتم--------------------- قسمت هشتم
قسمت نهم------------------------- قسمت نهم
قسمت دهم------------------------ قسمت دهم
قسمت یازدهم---------------------- قسمت یازدهم
قسمت داوزدهم--------------------- قسمت داوزدهم
قسمت سیزدهم-------------------- قسمت سیزدهم
قسمت چهاردهم-------------------- قسمت چهاردهم
قسمت پانزدهم---------------------- قسمت پانزدهم
قسمت شانزدهم-------------------- قسمت شانزدهم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۳۱, ۱۷/آبان/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/دی/۹۰ ۶:۵۱ توسط احیاء.)
شماره ارسال: #38

سلام خدمت دوستان عزیز
من میخوام کتاب انواع مزاج را که تالیف دکتر خیر اندیش هست بگذارم روی سایت تا دوستان بخوانند
کتاب مزاج انواع در حدود 67 صفحه است که من انرا در چند نوبت انرا خواهم گذاشت
مزاج شناسی یکی از علومی است که از دیر زمان مورد توجه عام و خاص بوده است،همهء انسان ها صرف نظر از میزان سواد ورشته ی تحصیلی وگرایش اجتماعی نسبت به مفاهیم مزاج شناسی واقف بوده و هر کدام به تناسب میزان و فهمی که از ان داشتند و در تمامی شئون زندگی از این علم بهره می برده اند تمامی کارشناسان رشته های مختلف علوم اجتماعی،صنعتی،معماری و کشاورزی، و طب و نجوم و تعلیم وتربیت وعلوم سیاسی نیز بطور کامل از این علم در موضوعات مورد بحث خود بهره میگرفتند و ساختار نظانعلمی خود را بر مبنای مزاج شناسی استوار می ساختند از این رو هیچ گاه جهت گیری علمی صنعت گران در ابزار مورد نیاز خود سویی مخالف نظام زیست پیدا نمیکرد و رو در روی قانون مندی های حاکم بر نظام طبیعت قرار نمی گرفت از زمانی که با ورود علوم جزء نگر غربی فرهنگ و تمدن شزقی تحت تاثیر قرار گرفت و ساختار کلان حاکم بر فرهنگ خویش را از دست داد، این علم نیز به انزوا کشیده شد واز صحنه کاربرد زندگی حذف گردید.یک به هم ریختگی،بی نظمی،تکرار ،دوباره کاری تفکرات و اندیشه های ضد و نقیض و نابسامانی در طراحی نظام زیست پدید امد که موجب گردید، تلاش صنعت گران و متفکران و اندیشمندان علوم مختلف جهتی مخالف نظام کلان حاکم بر طبیعت پیدا کنند وقوانین و قواعد علمی وضع شده توسط آنان همه روزه نیازمند تغییر گردد از میان همه رشته های علمی رشتهای که بیشترین خسارت را با حذف علم مزاج شناسی متحمل گردید رشته طب و درمان بود. به نحوی که با حذف مفاهیم سردی و گرمی از سیستم طب و درمان بخش عمده ای از بیماری از قلمرو تشخیص خارج شده و کار شناسان را دچار ابهام ساخته است. مثلا گفتهمیشود زنجبیل درمان سر درد است لکن در مطالعات علمی انجام شده معلوم میشود زنجبیل موجب درمان 70 در صد از بیماران گردیده ولی در 21 درصد موجب تشدید سر درد گردیده ودر جمعیتی دیگر نیز موجب بروز خارش و اگزماگردیده است .در حالی که با دی گاه مزاج شناسی زنجبیل یک داروی گرم است و میتواند سردرد سرد را بهبود بخشد و هرگاه برای سر درد گرم مورد استفاده گیرد موجب تشدید سردرد میگردد،و چنانچه برای افراد دارای مزاج گرم و خشک استفاده شود باعث خارش و گازما میشود. وبه همین ترتیب این قاعده مشمول تمامی غذاها ،داروها و رفتارها نیز میگردد برای شایع سازی این علم و کاربرد ان در نظام زیست مردم لازم است یک نگاهعمیق به تمامی عناصرطبیعی و غیر طبیعی افکنده شود و مزاج انها بررسی و مطرح گردد. این کار مستلزم یک بررسی و تحقیق دامنه داراست که توسط مولف در شرف انجام است که ان شاءلله با توفیق الهی در قالب کتاب مزاج شناسی تقدیم میگردد. قبل از اینکه آن کار اساسی انجام شود ضرورتی دانستیم نموداری جامع لکن مختصر از مزاج شناسی را در جزوه ای مختصر تدوین نموده و خدمت مردم عزیز تقدیم کنیم تا ضمن حوزه عظیم این رشته در نظام زندگی با صرف زمانی محدود از اطلاعات ضروری بهرهمند گردیده و با الفبای ان اشنا شوند و در عین حال مفاهیم مزاج شناسی را در زندگی خود تجدید کنند و این کار موجب زمینه ایگردد تا علاقه مندان موضوع در رشته های مختلف کاربرد آن را در موضوعات گوناگون پیگیری نمایند و نگاه های کار شناسانه به ابعاد گوناگون این بحث معطوف گردد و نظام زیست انسان ساختار خود را با نظام طبیعت سازگار و همسان نماید و طراحی زندگی انسان ها موافق با نظام طبیعت و سرشت ان
ارکان
سر آغاز بحث
نظام هستی بر پایهء چهار ستون استوار است ؛ اتش، هوا، اب و خاک. هر کدام از این چهار ستون ویزگی هایی از نظر سردی و گرمی دارند که نان را نسبت به دیگری ممتاز می سازد
اتش گرم وخشک است.
هوا گرم و تر است.
آب سر وتر است.
خاک سرد و خشک است.
رکن پنجمی نیز وجود دارد که روح حاکم بر ستون های چهار گانه را تشکیل میدهد، قدرت فهم و درک نیکی ها و پلیدی ها از اوست
ماه و خورشید وسیارات و ثابتا ت، نیز پرتو افکن این بستر حیاتند، و هر کدام با تابش متنوع خود در زمان های متفاوت تشعشعات ویژه ای را بر سر ما می پراکنند و لحظات زندگی ما را متغیر می سازند.
از دامن این چهار رکن، طبیعت زیبا شکل گرفته است و گیاهان و حیوانات و انسان پدید آمده است از این جهت مخلوقاتپدید امده و در دامن این ارکان نیز ویژگی هایی از گرمی و سردی وخشکی و تری را در خود دارند لکن
به تناسب نوع سرشت اولیه و مکان زیست هر کدام به مقدار کم یا بیشتر از این ویژگی ها بهره مندند.
نسبت تعادل گرمی و سردی در تن موجو دات را خداوند تبارک و تعالی تعیین میکند( وجعلنا لکل شیء قدراّ) وسلامتی موجود درآن است که ان قدر و اندازۀ تعیین شده را حفظ می نماید و برای حفظ کردنآن باید به مقداری
معین از گرمی و سردی و تری و خشکی وارد تن خود سازد و این امر از طریق خوراک و طزیق رفتار میسر میگردد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۵۲, ۲۶/آبان/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۶/آبان/۹۰ ۱۰:۵۶ توسط آزرم‌شاه.)
شماره ارسال: #39
آواتار
با عرض معذرت مثل اینکه لینک ها خراب شده اند

به این آدرس برای دانلود مراجعه کنید:
http://rasekhoon.net/song/person-1118.aspx
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۲۹, ۲۱/دی/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۱/دی/۹۰ ۱۵:۳۴ توسط mahdidost.)
شماره ارسال: #40
آواتار
مقاله نظریه مزاج شناسی در طب سنتی ایران و تنوع پاسخدهی درمانی بر اساس فارماکوژنتیک



مقاله ی جالبی است ولی

بدلیل اینکه کمی طولانی بود لینک آنرا گذاشتم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  انتخاب شغل بر اساس مزاج یاســین 17 8,827 ۱۴/فروردین/۹۶ ۱۹:۵۷
آخرین ارسال: حفاظ شاخ گوزنی
  گرم مزاج ها بخوانند علی املشی 2 812 ۱۰/تیر/۹۵ ۱۵:۲۷
آخرین ارسال: mohsen21
  کاربردهای مزاج شناسی در انتخاب همسر و زناشویی+دانلود جزوره mahdidost 10 7,205 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۹
آخرین ارسال: amir4515
  آزمون شناخت مزاج علی املشی 11 2,809 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۵
آخرین ارسال: amir4515
  مزاج شناسی چیست؟ arax2015 1 431 ۱۱/خرداد/۹۵ ۲:۱۳
آخرین ارسال: amir4515

پرش در بین بخشها:


بالا