کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرا تنها وعده ی حوریان به مردان بهشتی داده شده ؟ P#
۲۲:۱۳, ۱۹/اسفند/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/فروردین/۹۱ ۲۰:۳۲ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
با سلام
چرا اینقدر در قرآن از حوریان بهشتی به عنوان پاداش مردان گفته شده؟و چرا برای زنان چنین پاداشی نیست؟آیا این موضوع با عدالت خدا در منافات نیست؟در ضمن شاید زنی دلش نخواهد همسرش حوری بهشتی داشته باشد.این موضوع واقعا مایه سلب آرامش روحی من است.


نا به آنچه در قرآن کریم آمده است زنان با ایمان در قیامت در كنار زنان بهشتى (حورالعین) با مردان بهشتى قرین مى‏باشند.

و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت مى‏شوند.اُدْخُلُوا اَلْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ‏ وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباش‏(زخرف، آیه 70). و منظور از ازدواج، همان زنان با ایمانى هستند كه در دنیا بودند،(تفسیر المیزان، ج 18، ص 129).

و بودن در كنار همسران با ایمان و مهربان هم براى مردان لذت‏بخش است و هم براى زنانشان.

2- هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِی ظِلالٍ عَلَى اَلْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ‏؛ آنها و همسرانشان در سایه‏هاى قصرها و درختان بهشتى بر تخت‏ها تكیه كرده‏اند(یس، آیه 56).

و آیاتى كه داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَكِیمُ‏(مؤمن، آیه 8). جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ‏(رعد، آیه 23).

از این آیات استفاده میشود كه زنان و مردانى كه در این دنیا همسر یكدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتى باشند در آنجا به هم ملحق مى‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگى مى‏كنند و حتى از روایات استفاده مى‏شود كه مقام این زنان برتر از حوریان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحى كه در این جهان انجام داده‏اند، و در برخی منابع كلامى و روایى چنین آمده كه در روز قیامت، اگر همسر زن مؤمن، اهل بهشت بود، او را اختیار مى‏كند و اگر از اهل جهنم بود، یك مرد را از میان مردان بهشتى برمى‏گزیند. شاید فلسفه این كار این باشد كه زن برخلاف مرد، از نظر طبیعت تعدّد پذیر نیست. به همین جهت مردى را انتخاب مى‏كند.

اما گروهى - از جمله آیت‏ اللَّه مكارم شیرازى در مقابل مدعى‏اند كه‏حورالعین مى‏تواند مذكّر هم باشد. براساس این نظر شاید علت اینكه اوصاف حورى كه در قرآن به كار رفته، بر مؤنث دلالت مى‏كند، به این جهت باشد كه گفت و گو و محاوره در آن آیات، با طایفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوى. از این رو شیوه محاوره، اقتضا دارد كه چنین اوصافى براى این موجودات، ذكر شود. از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمى‏آید كه مسئله لذت‏هاى جنسى، اختصاصى به مردان ندارد؛ بلكه زنان نیز در بهشت مى‏توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند. اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلكه حورهاى مذكر نیز در بهشت وجود دارند. براى نمونه از امیرمؤمنان‏علیه السلام روایت شده است: «در بهشت بازارى است كه در آن خرید و فروشى نیست؛ تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمایلى به آنان پیدا كند، از همان جا بر او وارد مى‏شود» بحارالانوار، ج 1، ص 148.

در بهشت هم حوریان بهشتى وجود دارند كه از نعمت‏هاى بهشتى‏اند و در دنیا نبوده‏اند و هم زنان دنیا - كه اهل بهشت باشند با زیبایى و شكوهى برتر از حوریان در بهشت حضور دارند و چنانچه مایل باشند، به شوهران خویش مى‏پیوندند.
بنابراین لذت‏هاى بهشت مخصوص مردان بهشتى نیست، بلكه كسى كه داخل بهشت می ‏شود از نعمت‏ها و زیبایى‏ها لذت خواهد برد.

چنان كه قرآن مى ‏فرماید: وَ فِیها ما تَشْتَهِیهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْیُنُ‏ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى‏برد موجود است‏(زخرف، آیه 71) و در این امر نیز بین مرد و زن بهشتى فرقى نیست هر كدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند بر ایشان موجود است و براى زنان بهشتى نیز مردان بهشتى بدلخواهشان هست.

و من الله توفیق
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۰, ۱۹/اسفند/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۹/اسفند/۹۰ ۲۲:۴۱ توسط حسن.س..)
شماره ارسال: #2
آواتار
(۱۹/اسفند/۹۰ ۲۲:۱۳)fatemehsadat نوشته است:  شاید فلسفه این كار این باشد كه زن برخلاف مرد، از نظر طبیعت تعدّد پذیر نیست.

سلام و با عرض تشکر


مطلب عالی است و بسیار جای تامل دارد.


این جمله که مشخص کردم از خودتان است یا از جایی آوریدید!؟!؟!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۷, ۱۹/اسفند/۹۰
شماره ارسال: #3
آواتار
با سلام
نه از خودم نیست
چون مطلب رو از سایت تبیان خوندم گفتم شاید جالب باشه به اینجا کپیش کردم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۰۴, ۱۹/اسفند/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۰/اسفند/۹۰ ۱۱:۲۳ توسط حسن.س..)
شماره ارسال: #4
آواتار
(۱۹/اسفند/۹۰ ۲۲:۱۳)fatemehsadat نوشته است:  چرا اینقدر در قرآن از حوریان بهشتی به عنوان پاداش مردان گفته شده؟و چرا برای زنان چنین پاداشی نیست؟آیا این موضوع با عدالت خدا در منافات نیست؟در ضمن شاید زنی دلش نخواهد همسرش حوری بهشتی داشته باشد.این موضوع واقعا مایه سلب آرامش روحی من است.



به دلایلی ناراحت نباید بود:


1- شما احتمالا می دانید که در بهشت غم و اندوه راه ندارد پس موضوع منتفی است.در احادیث داریم که پیامبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) حضرت آسیه(سلام الله علیها) را در بهشت به همسری بر می گزینند و با حضور حضرت خدیجه(سلام الله علیها) این امر نمایانتر می شود.


2- در این عالم ماده به دلیل محدودیت های موجود داشتن چند همسر برای یک مرد ممکن است باعث ناراحتی هر یک از همسران دیگرش شود ، اما این موضوع به دلایلی است؛ از جمله نبودن فیزیکی همسر در کنار همه زوجه ها،به دلیل وجود همسران مختلف توجه مرد به دیگر همسران به طور وافی و کافی نیست و ثروت مرد باید بین همسران تقسیم شود و.....اما در بهشت این محدودیت ها وجود ندارد.نفس انسان در آنجا می تواند چندین بدن خلق کند و در آن واحد متوجه چندین نقطه به طور کامل باشد.در معرفت نفس داریم روح انسان می تواند همه اش به طور کامل در همه جا باشد(مصداق این قضیه ائمه(علیه السلام) هستند که در هیچ اتفاقی در عالم بدون اذن آن ها صورت نمی گیرد ).


3- نفس انسان چه مرد و چه زن حقیقت یکسانی دارد و بنا به جسم مذکر و مونث موجود بروز و ظهور های متفاوتی دارد(در عالم ماده در مردان صفات جلالی نسبت به صفات جمالی تجلی نمایانتری دارد و این امر در خانم ها بالعکس است.دلیل این امر محدویت عالم در عدم ظهور اتحاد هر دو سنخ صفات است.سری از ازدواج هم در این سخن نهفته است که حضور هر دو نوع صفات در مرد و زن و ارتباط صحیح آن ها باعث شکل گیری اتحاد صفاتی و رسیدن به مقام تجلی اسم الله است.) از طرفی ما در هر نشئه بنا به شرایط آن بدن مقتضی را انشاء می کنیم.پس ساخت بدن در عوالم دیگر می تواند از نظر نوع اختیاری باشد(مونث و مذکر) و یکی از حکمت های مطرح شده درباره ی بازاری برای فروش شکلک های مختلف ناظر بر همین مطلب است.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۵۲, ۲۲/اردیبهشت/۹۷
شماره ارسال: #5
آواتار
سلام
پاسخ یکی از بزرگان را در این خصوص تقدیم می کنم:

سیاق قرآن رعایت حیا و عفاف است از این بابت سخنی درباره داشتن شوهران متعدد برای یک زن بهشتی به صورت صریح بیان نشده
اما وقتی خدا بیان کرده که در بهشت هر آنچه به آن میل و اشتها باشد برای بهشتیان فراهم است
یعنی اگر زنی بهشتی چنین چیزی را هم بخواهد در اختیارش خواهد بود
و آن روایت امیرالمؤمنین هم می توان گفت که ناظر به همین معنا باشد که در تاپیک اصلی بیان شده:
امیرمؤمنان‏ علیه السلام روایت شده است: «در بهشت بازارى است كه در آن خرید و فروشى نیست؛ تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمایلى به آنان پیدا كند، از همان جا بر او وارد مى‏ شود» بحارالانوار: ج 1، ص 148.

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  ایا مهلت وعده داده شده به شیطان در حال پایان است؟ sarallah 0 692 ۹/اردیبهشت/۹۱ ۱۸:۴۳
آخرین ارسال: sarallah

پرش در بین بخشها:


بالا