آیا لیلة القدر متعدد است؟ و آیا روز هم جزو شب قدر است؟
|
۱۲:۳۳, ۲۱/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #1
|
|||
|
|||
سوال:
آیا لیلة القدر متعدد است؟ و آیا روز هم جزو شب قدر است؟ پاسخ کوتاه: شب قدر، شب مبارک و پر اهمیتی است که بنابر نص قرآن کریم در ماه رمضان قرار دارد. در باره آنچه که در سؤال آمده ا ست چند احتمال مطرح می شود: 1. منظور از تعدد شب قدر، یعنی در یک سال همان طور که مردم می گویند شب 19 و 21 و 23 شب قدر باشد. 2. منظور از تعدد شب قدر، این باشد که شب قدر در زمان رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) وجود داشته است و بعد از ایشان، هم تکرار می شود. 3. منظور از تعدد شب قدر، این باشد که با توجه به اختلاف افق شهرهای مسلمان نشین و اختلاف در روزهای ماه مبارک رمضان هر منطقه شب قدر مخصوصی به خود داشته باشند. در جواب بخش اول باید گفت: آنچه که مردم می گویند یک تسامح در گفتار است و یک شب قدر که شب نزول قرآن و تقدیر امور است بیشتر نداریم. خداوند می فرماید: "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر"، ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم نه در شب های قدر. نسبت به احتمال دوم باید گفت: بنا بر آیات قرآن و روایات، شب قدر مخصوص به زمان پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و نزول قرآن مجید نبوده، بلکه امرى است مستمر و شبى است مداوم که در همه سال تکرار مىشود، همانند عید قربان که در هر سال تکرار می شود؛ چراکه خداوند می فرماید: 1. "تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها..."2. " فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ " در این دو آیه "تنزل" و "یفرق" هر دو با صیغه مضارع آمده اند و دلالت بر استمرار می کنند. در روایات هم آمده است: شب قدر در هر سال است و در این شب امر یک سال نازل می شود. نسبت به احتمال سوم باید گفت: اختلاف افق باعث تعدد شب قدر نمی شود و مسلمانان اگر برای تشخیص شب اول ماه رمضان کوتاهی نکرده و به وظیفه شرعی خود در این باره عمل کرده و شب هایی را به خاطر احتمال شب قدر بودن، احیا نموده باشند، یقینا از الطاف خداوندی بهره مند می شوند و لو این که آن شب، واقعا شب قدر نباشد. البته بدیهی است که بعضی از خصوصیات شب قدر؛ مثل نزول ملائکه بر ولی خدا فقط در شب قدر واقعی اتفاق می افتد. از روایات بر می آید که روز قدر در فضیلت داشتن همانند شب قدر است، اگر چه اموری؛ مانند تدبیر کارها و نزول ملائک در شب قدر صورت می گیرد. خداوند می فرماید: "ملائکه و روح در این شب تقدیرات امور را نازل می کنند". پاسخ جامع و تکمیلی: http://islamquest.net/fa/archive/question/fa371 |
|||
۰:۴۹, ۲۳/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #2
|
|||
|
|||
نقل قول:ضمن تشکر مطالب را حتماً در بخش اصول عقاید کامل بگذارید و از قرار دادن لینک برای ادامه ی مطلب به خارج تالار خود داری کنید ذکر منبع هیچ مانعی ندارد اما قرار دادن مطالب به طور ناقص خلاف مقررات در بخش اصول عقاید است!!!!!! اما در مورد شب قدر: از امام صادق (علیه السلام) در این باره روایت شده است که فرمودند: «التَّقْدیرُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ تِسْعَةُ عَشْرٍ، وَالاِبْرامُ فی لَیْلَةِ اِحْدی وَعِشْرینَ وَالْاِمْضاءُ فی لَیْلَةِ ثَلاثَ وَ عِشْرینَ»؛ اندازه گیرى و تقدیر امور در شب نوزدهم انجام و سپس در بیست و یکم، ابرام و مهیا براى امضا مىشود و آن گاه در شب بیست و سوم، امضا خواهد شد و همچنین: امام علی (علیه السلام) در خصوص سرّ مشخص نبودن شب قدر چنین فرمودند: «قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُۆْمِنِینَ (علیه السلام) أَخْبِرْنَا عَنْ لَیْلَةِ الْقَدْرِ قَالَ مَا أَخْلُو مِنْ أَنْ أَکُونَ أَعْلَمُهَا فَأَسْتُرَ عِلْمَهَا وَ لَسْتُ أَشُکُّ أَنَّ اللَّهَ إِنَّمَا یَسْتُرُهَا عَنْکُمْ نَظَراً لَکُمْ لِأَنَّکُمْ لَوْ أَعْلَمَکُمُوهَا عَمِلْتُمْ فِیهَا وَ تَرَکْتُمْ غَیْرَهَا وَ أَرْجُو أَنْ لَا تُخْطِئَکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ». به امیرالمۆمنین (علیه السلام) گفتند: ما را از شب قدر آگاه کن، فرمود: خالی از این نیستم که آن را بدانم و از شما پنهان کنم، شک ندارم که خداوند به خاطر کمک کردن و مهلت دادن به شما آن را از شما میپوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام میکرد، در همان شب، عمل میکردید و در غیر آن شب عبادت را ترک میکردید و امید دارم که اگر خدا بخواهد، شب قدر را به خطا نگیرید». (بحارالأنوار، جلد94، صفحه 5) |
|||
۱۷:۵۹, ۱۴/فروردین/۹۳
(آخرین ویرایش ارسال: ۱۴/فروردین/۹۳ ۱۸:۰۰ توسط حضرت عشق.)
شماره ارسال: #3
|
|||
|
|||
امام صادق(علیه السلام)فرموده است: ((التقدير فى ليله القدر تسعه عشر, والابرام فى ليله احدى و عشرين, والامضإ فى ليله ثلاث و عشرين)) تقدير امور و سرنوشت ها در شب نوزدهم, تحكيم آن در شب بيست و يكم و امضاى آن در شب بيست و سوم صورت مى گيرد . (تفسير نورالثقلين, ج 5, ص ;627 البرهان فى تفسير القرآن, ج 4, ص ;487 وسائل الشيعه, ج 7, ص 259.) رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به عبادت و شب زنده دارى دهه آخر ماه مبارك رمضان سفارش مى كرد, امام على(علیه السلام) مى فرمايد: ((شب بيست و سوم)), در عين حالى كه باران شديدى آمده بود و مسجد مدينه را گل و آب فرا گرفته بود, رسول خدا(علیه السلام), ما را به نماز وا مى داشت, و با وجود اين كه صورت و بينى آن حضرت, گل آلود شده بود, دست از عبادت و شب زنده دارى نمى كشيد. (بحارالانوار, ج 94, ص 10.) امام باقر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) هم فرموده است: ((عبدالله بن انيس انصارى)), كه در ((جهينه)) زندگى مى كرد و با مدينه فاصله داشت, به حضور رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) رسيد و عرض كرد: من شتر و گوسفند و چوپانهايى دارم, و نمى توانم زياد در شهر بمانم, اما دوست مى دارم, يكى از شبهاى ماه رمضان را برايم تعيين كنى, تا در آن شب به شهر آمده و به نماز و عبادت بپردازم. رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) او را نزديك خويش كشيد, و در گوش او چيزى گفت, آن مرد هم شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان, در مدينه حضور يافت, به عبادت و شب زنده دارى پرداخت, و صبح به محل و سراغ كار خود بازگشت. (تفسير نورالثقلين, ج 5, ص ;628 بحارالانوار, ج 94, ص 10.) رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) شب بيست و سوم, به صورت افراد آب مى پاشيد تا آنها را خواب نگيرد چنانكه حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) همه اعضاى خانواده را وادار مى كرد, روز بخوابند, شب كم غذا بخورند تا بتوانند شب بيست و سوم را بيدار بمانند, و مى فرمود: انسان محروم كسى است, كه از خير و فضيلت اين شب محروم بماند. (بحارالانوار, ج 94, ص 10.) اگر چه با توجه به شواهد حديثى و تاريخى, احتمال ((شب قدر))بودن بيست و سوم ماه مبارك رمضان را بیشتر است, اما همان طور كه دربالا هم اشاره شد, پيغمبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و امامان معصوم(عليهم السلام), عنايت داشتند, كه ((شب قدر)) براى افراد مخفى بماند, تا آنان با اطاعت و عبادت در چند شب, براى درك ((شب قدر))و معارف و معنويات آن, تلاش و جستجوى بيش ترى داشته باشند.
|
|||
۱۶:۱۵, ۲۵/تیر/۹۳
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/تیر/۹۳ ۱۶:۲۴ توسط مصباح.)
شماره ارسال: #4
|
|||
|
|||
سوال: با این وجود (منظور از لیلة القدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشه) چطور می توان شب قدر را امری زمانی دانست؟
و گفت : ليلة القدر، شب نزول قرآن به همه مراتب و حقايق وجودى اش به طور نزول دفعى و يكبارگى بر سرّ وجود و نهانخانه جان انسان كامل. |
|||
۱۶:۳۹, ۲۵/تیر/۹۳
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/تیر/۹۳ ۱۶:۲۵ توسط مصباح.)
شماره ارسال: #5
|
|||
|
|||
عرفا اعتقاد دارن که شب قدر شبی است که انسان در عروج معنوی خود، از عالم ماده و ملک فاصله می گیرد و به عالم ملکوت نزدیک می شود
و به اندازۀ ظرفيت وجودي خود، از آن بهره می گیرد. به اين معني است كه شبقدر، درخارج از وجود انسان اتّفاق نميافتد و هرچه هست در درون صورت مي گییره!
براين اساس، شبقدر يك شبِ خاص نيست بلكه در هر شبي ممكن خواهد بود . شرايط تحقق آن شب، کاملاً با حال و هوا و مجاهدات باطني شخص مرتبط است . پس هركس ميتواند به آن شب دست يابد به شرط آنكه مقدّماتش شكل گرفته باشد . حال، خواه آنشب، شب جمعه، شب نيمۀ شعبان و يا هر شب ديگري باشد . در روايات اسلامي نيز از شبهاي جمعه، نيمۀ شعبان و برخي از شبهاي ديگر سال بهعنوان شبقدر ياد شده که داراي فضيلت هستند، يكي از نتايج اين ديدگاه، آن است كه شبقدر همۀ مومنان، لزوماً يك شب واحد نخواهد بود و ممكن است برخي از افراد كاركرده، در طول سال، چندين بار شبقدر را تجربه كرده باشند در حاليكه براي عدهاي، حتي شبهاي قدرِ ماه رمضان نيز كمترين لطفي را نداشته باشد . خب گمونم این جواب قانع کننده ای باشه!
|
|||
۱۷:۰۹, ۲۵/تیر/۹۳
شماره ارسال: #6
|
|||
|
|||
به نام خدا
ببینید می تونیم شب قدر رو به دو نوع حقیقی و زمانی تقسیم کنیم شب قدر حقیقی وجود مبارک انسان کامله که که ظرف قرآنه ( و با هم اتحاد دارن). و برای هر زمانی یکیه یعنی امام هر عصر مصداق شب قدر همون عصره ( تو این پست در موردش گفتم) یکیم زمانی که خود این زمانیه می تونه به شب قدر زمانی واقعی و شب قدر زمانی اعتباری تقسیم شه شب قدر زمانی واقعی همونیه که هر سال ماه رمضون اتفاق میفته (یکیه و یه زمان خاص اتفاق میفته) شب قدر زمانی اعتباری هم اونیه که توی پست قبل گفته شد ( یعنی قابل توسعه و تعدده) اون چیزی که اینجا مهمه اینه که ما اگه بخوایم هرکدوم از این مراتب شب قدر رو درک کنیم، باید متناسب با همون تلاش کنیم. مثلا اگه شب قدر رو امام زمان و حجت خدا تعبیر کنیم، درک این شب قدر مشروط به پیروی از پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و ائمه (علیهم السلام) هستش، با جهاد و تلاش و ... تا جایی که نتیجش بشه شخصی مثل سلمان که منا اهل البیت شد. اگه شب قدر رو زمانی واقعی معنی کنیم، وقتی می تونیم بخوبی این شبو درک کنیم، که شبای ماه رمضون رو احیا و شب زنده داری کرده باشیم حالا اگه شب قدر اعتباری هم قابل قبول دونستیم و همه ی این کارا رو کردیم (یعنی تلاش برای دو تعبیر قبلی هم)، اونوقت می شه امید داشته باشیم که خدا درک شب قدر حقیقی رو نصیب ما هم بکنه . |
|||
|
![]() |
1 میهمان |
![]() |
|||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | مشاهده: | آخرین ارسال | |
لیلة القدر= امّ ابیها فاطمة سلام الله علیها (فوق ویژه) | حضرت عشق | 3 | 1,947 |
۲۸/تیر/۹۳ ۵:۰۵ آخرین ارسال: حضرت عشق |