کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 3.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سبک زندگی؛ محصول رسانه
۱۵:۰۲, ۱۹/فروردین/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۹/فروردین/۹۲ ۱۵:۲۳ توسط مجید املشی.)
شماره ارسال: #1
آواتار


رسانه و سبک زندگی




[تصویر: Resane_Sabke_Zendegi.jpg]




در جهان معاصر انسان ها بخش عمده ای از شناخت و معرفت خود از دنیای پیرامون را از طریق رسانه و بطور غیر مستقیم دست می آورند، این که می گویم غیر مستقیم به این دلیل است که گاهی ما برخی اشیاء، اماکن، افراد و افکار را اصلا ندیده ایم و درک نکرده ایم ولی رسانه واسطه می شود و بطور غیر مستقیم به ما شناختی از آن می دهد.
یعنی رسانه است که به انسان ها می گوید چه چیز هست و چه چیز نیست و آنچه هست چگونه است.

شکی در این نیست که بیشتر مردم معتقدند خود باید آزادانه سبک زندگی شان را انتخاب کنند و این جزو اختیارات و حقوق قانونی آنها است . اما آیا در دنیای امروز این اتفاق می افتد ؟!!!
دست اندرکاران رسانه ها اغلب می گویند که این خود مردم هستند که سبک زندگی خود را برمی گزینند . آنان می گویند که به طور مرتب از مخاطبان خود نظر سنجی می کنند و برای نظر و عقیده ایشان احترام قائل می شوند و به آنها اطمینان می دهند که برنامه هایشان بر اساس نظر مخاطبان تولید می شود . اما در همین زمینه سوالات اساسی وجود دارد و همه چیز به سادگی انجام نمی شود .

رسانه تا حدود زیادی در شکل گیری نظام فکری و معرفتی افراد موثر است و در نهایت این نظام فکری است که پایه های سبک زندگی را مشخص می کند و در نتیجه موضوع سبک زندگی نیز خواه ناخواه با آنها پیوند تنگاتنگ پیدا کرده است.

تا بدان جا که بسیاری از اندیشمندان عصر ما ، وسایل ارتباط جمعی را حتی محور شکل دهی به اندیشه می دانند.

از سویی دیگر رسانه ها و خصوصا رسانه های دیداری شنیداری مدام در حال آموزش سبک زندگی هستند، اینکه مردم چگونه اوقات فراغتشان را سپری می کنند، چیدمان منزلشان چگونه است، قرار های گفتگو را در کافی شاپ می گذارند یا مسجد، سفرهایشان مجردی است یا خانواده محوریت دارد و ...


در این تاپیک برانیم تا به تاثیرات رسانه ها بر سبک زندگی و نظر اندیشمندان در این حوزه بپردازیم و ببنیم که چگونه هر کداممان در بسیاری از امور شیوه ی زندگی را بدون اینکه بخواهیم از رسانه فرا گرفته ایم !!!



ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۹:۵۵, ۲۰/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #11
آواتار


در تاپیکی به عنوان تشریح دکترین تخریب رسانه ای به حربه ی تخریب (با تمسخر) در بالا و ریشه زنی عقاید از پایین پرداخته شد.
مبحث رسانه و سبک زندگی که مورد نظر ماست با قسمت دوم این حربه یعنی
ریشه زنی عقاید از پایین ارتباط نزدیکی دارد.

(۱۸/بهمن/۹۱ ۶:۵۳)مجید املشی نوشته است:  
تا بدین جا به حربه ی تخریب (با تمسخر) در بالا اشاره کردیم و دیدیم که نتیجه بهش نخواهد بود.
آن چیزی که باید شدیدا از آن هراس داشته باشیم ریشه زنی عقاید از پایین است.

و اینکار به خوبی هرچه تمامتر در سریال هایی که در شبکه های ماهواره ای در حال پخش هستند در حال انجام است.
ما در برابر خبر ها یی که در شبکه هایی مثل بی بی سی فارسی و صدای امریکا پخش می شود از قوه ی تحلیلمان که به عنوان یک فی*ل*ترینگ عمل میکند استفاده می کنیم. در حالی که در این سریال ها که با ضمیر ناخوداگاه ما ارتباط برقرار میکند و در اینجا فی*ل*ترینگی وجود ندارد و تاثیری عمیق روی بیننده اش خواهد گذاشت.
اصلی ترین مضمون . محتوی بکار رفته در این سریال ها همانطور که حامد عزیز هم اشاره کردند از بین بردن حیاست.
وقتی حیا نشانه گرفته شد یعنی بنیان های دینی نشانه گرفته شده اند. با یک نگاه اجمالی به این سریال ها می بینیم که این سریال ها تماما در حال تبلیغ روابط مثلثی و تایید روابط نامشروع و عدم پایبندی به خانواده و ... که همه ی اینها ارتباط مستقیم با حیا دارند. اینجاست که باید گفت ریشه ی عقایدمان مورد حمله قرار گرفته است.
این رسانه ها به خوبی می دانند که برای از میان بردن ارزشهای دینی و تمدن اسلامی باید به سراغ زنان جامعه رفت و با از بین بردن حیا این مسئله خیلی تدریجی در حال انجام است.

امضای مجید املشی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۳۹, ۲۰/فروردین/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۰/فروردین/۹۲ ۱۸:۴۱ توسط mofa.)
شماره ارسال: #12
آواتار
کار مهمی که رسانه ها می کنن اینه که احساسات افراد رو هدایت و کنترل می کنن اینکه از چی خوششون بیاد و از چی متنفر باشن یا چه نوع عملکرد یا رفتاری رو به عنوان رفتار و عملکرد مطلوب و موثر قبول کنن و اون رو به عنوان رفتاری زیرکانه و متمدنانه ببینن و در مقابل بعضی عملکردها رو احمقانه ساده لوحانه یا دور از تمدن در نظر بگیرن ...
خیلی اوقات رسانه ها اینکارو با همراه و همنشین کردن یه ویژگی خاص با چند ویژگی دیگه که از نظر مردم منفور یا ستودنیه انجام میدن مثل اینکه شخصیت های پایبند به اخلاق و دین رو همراه با سادگی قربانی بودن و مظلومیت فقر یا بیچارگی نشون میدن و برعکس افراد بی تفاوت نسبت به دین رو افرادی مقتدر و باهوش به نمایش میذارن یا مثلا زنان چادری یا زنانی که اسامی مذهبی دارن به عنوان زنانی مستمند و خدمتکار نشون داده میشن که این میتونه روی نگرش افراد و در نهایت رفتارشون تاثیر بگذاره
نتیجه اینکه رسانه حب و بغض مردم رو شکل میده و هدایت می کنه و همین که مجموعه حب و بغض های کسی در همون راستایی که رسانه ها تعیین می کنن قرار گرفت سبک زندگی اون فرد هم دقیقا منطبق با همون سبک زندگی میشه که رسانه ها ارائه میدن که این سبک زندگی میتونه کاملا یا تا حدی با سبک زندگی که دین از انسان میخواد متفاوت باشه
از طرف دیگه دین هم چیزی جز حب و بغض نیست همونطور که در روایت اومده هل الدین الا الحب و البغض(بحار الأنوار ج:65 ص:63) و مجموعه حب و بغضی که دین از ما میخواد مستلزم سبک زندگی خاصیه که بهش سبک زندگی قرآنی یا اسلامی بهش گفته میشه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۳۵, ۲۰/فروردین/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۲/فروردین/۹۲ ۱۲:۵۲ توسط مجید املشی.)
شماره ارسال: #13

یه سخنرانی توپ دراینباره


جنگ نرم در فضای رسانه ای


دکتر وحید یامین پور در این سخنرانی به تعریف جنگ فرهنگی که به نوعی به دستکاری در حوزه عقاید، علایق افراد جامعه می پردازد، اشاره کردند و از مواجهه کلی و عدم مشخص بودن مرز بین جبهه حق و باطل در فضای جنگ نرم سخن گفتند. ایشان در ادامه به بیان کوچ روانی انسان ایرانی از ولایتمداری به غربگرایی در جامعه امروزی اشاره کردند که نقش سینما و رسانه در این میان حائز اهمیت فراوان است.
دکتر وحید یامین پور در بخش دیگری از سخنان خود به رویش های بعد از انقلاب اسلامی نیز اشاره کردند و در آخر نیز به پاسخگویی به برخی از پرسش های حضار پرداختند.

اطلاعات فايل دريافتي :
[تصویر: size.png] حجم : 20 مگابايت | فرمت mp3
[تصویر: Clock.png] زمان : 01:30:35

(۸/اسفند/۹۱ ۷:۱۱)مجید املشی نوشته است:  
دانلود فایل تصویری از سرور مبین مدیا


البته این سخنرانی آقای دکتر یامین پور یه سری شبهاتی داره که بنده نسبت به اونها منتقدم ولی درکل قابل قبوله و بحث اصلیش پیرامون صداوسیمای خودمونه

از دست ندیدش...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۲۲, ۲۰/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #14
آواتار
اونچه که مهمه اینه که باید ابتدا بیاموزیم که چطور سبک زندگی دینی و اسلامی رو در ابعاد و چارچوب های مختلفش تبیین کنیم و در فرم رسانه و در انواع مختلفش اون رو اشائه بدیم...

و این خودش مستلزم تمرکز بسیار روی این موضوع ست.
باید اول نوع و طرز فکر قشری که قراره بهشون سبک زندگی درست رو در اشائه بدیم ، بررسی و آنالیز کنیم... نمیشه برای کسی که عمری پای شبکه های ماهواره ای نشسته به یکباره سبک زندگی دنی پیشنهاد کرد و...

به نظرم اگر مد نظرمون یک کار رسانه ای تاثیر گذاره باید اول طرز فکر مخاطب رو بدونیم تا کارمون بسی راحت تر بشه،چه برای ترویج عفاف و حجاب،چه برای ریشه کن کردن مفاسد اقتصادی و چه موارد دیگر که میشه گفت همگی جزئی از سبک زندگی اند........
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۵۳, ۲۱/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #15
آواتار
قبل از ادامه ی این مبحث توجه شما رو به صحبت های ساموئل هانتینگتون جلب می کنم تا بهتر بتونیم درک کنیم که چرا مسئله ی سبک زندگی اینقدر برایشان دارای اهمیت هست.

ساموئل هانتینگتون در کتاب چالش‌های هویت در آمریکا موفقیت نظام سیاسی آمریکا را در هویت‌سازی علی‌رغم حضور افراد متعدد خارجی با رسوم، اعتقادات و فرهنگ‌های متفاوت و بعضاً متضاد با تمامی جهان خاکی و در یک کلمه آمریکایی کردن
Americanization
آن‌ها می‌داند.
به این معنا که:

ما با دین شما، مذهب شما، رنگ پوست و موی شما کاری نداریم؛ فقط آمریکایی زندگی کنید.

هانتینگتون معتقد است که تداوم جامعه‌ی آمریکا در پرتوی فرآیند آمریکایی‌ کردن ممکن می‌شود؛ با این استراتژی که در مدل مرکز‌ـ‌پیرامون یا شمال‌ـ‌جنوب و برای افزایش حداکثری عمق استراتژیک آمریکا، باید وارد زندگی پیرامونی‌ها و جنوبی‌ها نیز بشود.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۰۵, ۲۱/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #16
آواتار
نقل قول:ما با دین شما، مذهب شما، رنگ پوست و موی شما کاری نداریم؛ فقط آمریکایی زندگی کنید.

خیلی تکان دهنده ست.....

اما میشه اینطور تحلیل کرد جمله رو که هر قومی اگر مانند آمریکایی ها زندگی کنند،ناچارا مانند آنها فکر میکنند،فرهنگشان مانند آن ها میشود،خلق و خوی و عقایدشان هم به تدریج مشابه امریکایی ها میشود...

حالا میفهمم چرا بزرگانمان سفارش کرده اند که مانند معصومین عمل کنیم و سیره اون ها رو در زندگی پیاده کنیم....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۴۷, ۲۲/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #17

سلام
سعی کنید اگر نقدی است منصفانه باشد و نه یکطرفه
و
رسانه های داخلی راهم شامل شود نه فقط انتقاد از رسانه های خارجی و تاثیر آنها بر زندگی انسان
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۰۹, ۲۲/فروردین/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۲/فروردین/۹۲ ۱۵:۲۹ توسط مجید املشی.)
شماره ارسال: #18
آواتار


نکته ی دیگری که در این مورد حائز اهمیت می باشد اینکه ما برای ایجاد سبک زندگی اسلامی-ایرانی تنها نباید کار سلبی بکنیم؛ به عبارت دیگر تنها نشان دهیم که سبک زندگی غربی و مدرن چه مضراتی دارد. هر چند این یک سوی قضیه هست،
اما تنها سوی ان هم نیست. صرف نشان دادن اینکه رسانه ها چگونه در حال کنترل سبک زندگی هستند کافی نخواهد بود.
به این نکته دقت بفرمایید.

سوی دیگر قضیه این است که ما باید در ایجاد سبک زندگی اسلامی-ایرانی کار ایجابی هم بکنیم و فعالیت هایمان محدود به کارسلبی در نقد سبک زندگی غربی نشود.
جامعه یک سری نیازهایی در زندگی دارد. مثلاً شیوه سپری کردن اوقات فراعت، مدل لباس، موسیقی حلال، فیلم پاک، سریال آموزنده، معماری اسلامی و... وقتی ما اینها را بطور مطلوب ایجاد کردیم شما مطمئن باشید بخش عمده ای از مردم به این سبک زندگی گرایش پیدا خواهند کرد.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۲۷, ۲۳/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #19
آواتار
(۱۹/فروردین/۹۲ ۱۸:۵۸)سید ابراهیم نوشته است:  قبل از اینکه جزئی نگاه کنیم و وارد مسائل بشویم ابتدا باید ببینیم درصد تاثیر گذاری رسانه (به طور کلی) بر روی انسان تا چه حد است و تا چه حد اصلا باید باشد؟؟؟


(۲۰/فروردین/۹۲ ۸:۵۱)t.kam67 نوشته است:  1- رسانه های صوتی و تصویری شامل: سریال، فیلم، سینما، موسیقی و ...:
الف) فیلم، سریال و سینما:
اینکه سبک زندگی ما ایرانی ها در یک فیلم چگونه نشون داده بشه بحث دیگه ای هست.
اما خود اینها اثراتی بر زندگی ما دارن.
مثلا یکیش تکه کلام هاست:
خز، زاغارت، تابلو، ضایع، پاچه خاری و ...
که بعضی هاش به زبان کمک کرده و بعضی هاش خوب نبوده.
یکی دیگش بحث لباس و پوششه:
بدحجابی ها، آرایش ها، حتی پوشش مردان روی سبک زندگی تاثیر دارن.
یکیش طرز برخورد در خانوادس:
مثلا در یک سریال طرف به پدر زن آیندش میگفت چقدر قاطی هستی...
یا طرز صحبت بین پسر و پدر در سریال میوه ممنوعه
یکیش روابط دختر و پسره:
در اکثر فیلم ها این روابط بدون در نظر گرفتن چارچوبی شکل میگیره و جالبتر اینکه معمولا خانواده ها کمترین نقش رو دارن یا حتی اصلا هیچ وقت بحثی از خانواده نمیشه.
یکیش خوب نشون دادن گناهه:
مثلا
پول زور دادن
غیبت کردن
دروغ گفتن
و ...

ب) موسیقی:
موسیقی ها و ویدئو کلیپ ها چه ایرانی، چه خارجی هم از لحاظ ذهنی تاثیر گذار هستند هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ فکری.چه بسیار افرادی که با موسیقی به شیطان نزدیک شده اند و بالعکس برخی هم به خدا نزدیک شده اند.

2- اخبار:

اخبار روی شاد و غمگین کردن ما خیلی تاثیر داره.مثلا خبرهای بد باعث میشه تو جامعه مردم به خاطر کوچکترین چیزی دعوا کنند.خبرهای غم انگیز میتونن ملت رو غمناک تر کنند.مثلا الان به علت اخبار متناوب از گرانی ها و مشکلات بین مسئولان مردم غمگین و غمگین تر میشن.

3- مقالات
4- کتب

مقالات و کتب:
درباره سبک زندگی چه جسمی (سلامت، زیبایی، پوشش و ...) و چه روحی (ارتباط، عواطف، مهارت های زندگی و ...) مقالات و کتب مختلفی نوشته شده اند که افرادی که اهل مطالعه هستند سعی در افزایش آگاهی خود با این موارد دارند.


از آنجایی که در ایران فرهنگ شفاهی فرهنگ غالب شناخته می‌شود و ما بیش از اینکه مطالعه کنیم دوست داریم که موضوع را بینیم و بشنویم، رسانه‌های سنتی شفاهی مثل منبر، تجمع‌ها، شب‌نشینی‌ها هنوز در مقایسه با رسانه‌های دیگر تاثیر بیشتری در تغییر رفتار مردم دارد.


بنابراین رسانه‌های مکتوب چندان نمی‌توانند در ایران سبک زندگی ایجاد کنند؛ زیرا عموم مردم آنها را نمی‌خوانند و ضریب نفوذ آنها در افکار عمومی بسیار پایین است.
شما توجه کنید که تیراژ تمام نشریات روزانه ما کمتر 2 میلیون نسخه است. این امر تاثیرگذاری نشریات مکتوب را در تغییر سبک زندگی کاهش می‌دهد. پرتیراژترین نشریات روزانه ما بواسطه داشتن پشتوانه اقتصادی 450 هزار نسخه تیراژ دارد، بنابراین از نظر من نشریات مکتوب نمی‌توانند برای تغییر سبک زندگی جریان‌سازی کنند.

رسانه غالب در جامعه ما رسانه‌های شفاهی هستند که در بین آنها نیز به علت جذابیت‌های بصری تلویزیون مهم‌ترین رسانه‌ای هست که در همه خانه‌های ایرانی حضور دارد و جزء لاینفک خانواده‌های ایرانی شناخته می‌شود.

تلویزیون، بطور همزمان هم حضور دارد، هم نفوذ دارد و هم ظهور. زیرا استفاده از این جعبه جادویی هیچگونه سواد رسانه‌ای نیاز ندارد و همین که آنرا روشن کنند انتقال پیام صورت می‌گیرد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۲, ۲۳/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #20

این کتابو نمیدونم بدردتون بخوره یا نه ولی براتون میزارم ان شاالله از خوندنش لذت رو ببرید حداقلBig GrinBig Grin

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا