کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام صادق علیه السلام: اینگونه نماز بخوان...!!! (مهم)
۱۲:۳۱, ۲۷/آبان/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/آبان/۹۲ ۱۳:۳۸ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بسیار مهم است که ما بتوانیم یک نماز درست بخوانیم
گام اول آن این است که ظاهر آن را درست و کامل بخوانیم
و این بسیار مهم است و امام صادق علیه السلام به آن بسیار تأکید دارند (منظور از آن، همان درست خواندن ظاهر نماز است!!!!!) و به علت همین تأکید و آثار تکوینی خاص درست کردن ظاهر نماز است که امام به یک عالم شیعی (حماد بن عیسی) چنین آداب یک نماز درست و پسندیده و نیکو (از نظر ظاهری) را آموزش می دهند.
بی شک رسیدن به آثار حقیقی نماز مقدماتی دارد و یکی از مهمترین آنها همین اصلاح و نیکو ساحتن ظاهر آن است
نمازی که اگر درست شد ما را از فحشا و منکر باز می دارد
نمازی که اگر درست شد معراج مومن است
و نمازی که اگر درست شد...
و اما حدیث شریف امام صادق علیه السلام در تعلیم یک نماز کامل و درست (از نظر ظاهر):

حمّاد بن عیسی می گوید:
روزی حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:
«ای حمّاد، می توانی نماز نیکویی بخوانی؟»
عرض کردم: ای آقای من، من کتاب حریز در باب نماز را حفظم.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
«مانعی ندارد ای حمّاد، برخیز و نماز بخوان»
حمّاد می گوید:
رو به قبله در محضر امام علیه السلام ایستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم.
امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:
«ای حمّاد، نماز نیکویی نخواندی، چقدر برای یکی از شما زشت است که شصت سال یا هفتاد سال از عمرش بگذرد و یک نماز با تمام حدودش نخواند».

حمّاد می گوید در دل خودم احساس حقارت کردم، عرض کردم:
ای آقای من فدایتان شوم، نماز نیکو را به من بیاموزید.

قیام نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
حضرت امام صادق علیه السلام رو به قبله با قامتی راست ایستادند،
دستهایشان را بر رانهایشان قرار دادند و انگشتانشان را به هم چسباندند،
و دو قدم پایشان را به هم نزدیک کردند به اندازه ای که بین دو قدمشان به مقدار سه انگشت باز بود،
همه انگشتان پایشان را رو به قبله گرفتند و آنها را از قبله منحرف نکردند.


تکبیرة الإحرام و قرائت نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
سپس با خضوعی فرمودند: «الله أکبر» بعد از آن سوره حمد و قل هو الله أحد را با ترتیل قرائت کردند.
پس از آن در حالی که ایستاده بودند، مقداری اندک به اندازه زمان نفس کشیدن صبر کردند، پس از آن در همان حال قیام دستانشان را مقابل صورتشان بالا آورده و فرمودند: «الله أکبر».


رکوع نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
سپس به رکوع رفتند و در حالی انگشتان دستشان باز بود با کف دست کاسه زانو را گرفتند،
زانوهایشان را به عقب برده تا کمرشان صاف شود به گونه ای که اگر قطره ای آب یا روغن بر کمرشان قرار می دادی به خاطر صافی کمرشان آن قطره حرکت نمی کرد.
حضرت گردنشان را کشیده و چشمانشان را بستند، سپس سه مرتبه با ترتیل تسبیح گفتند و فرمودند: «سبحان ربي العظیم و بحمده».
آنگاه از رکوع برخواستند و بعد از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «سمع الله لمن حمده»، سپس در حالی که هنوز ایستاده بودند تکبیر گفتند و دستانشان را مقابل صورتشان بالا آوردند.


سجده نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
آنگاه حضرت به سجده رفتند، (و ابتدا دستانشان را بر زمین گذاشتند و سپس زانوان خود را) دو کف دستشان را باز کرده و انگشتان دستشان را به هم چسباندند، و آنها را مقابل صورتشان و دو زانویشان قرار دادند و سه مرتبه فرمودند: «سبحان ربّي الأعلی و بحمده».
حضرت هیچ قسمت از بدنشان را بر قسمتی دیگر قرار ندادند.
ایشان بر هشت جای بدنشان سجده کردند: دو کف، دو زانو، دو انگشت ابهام پا، پیشانی و بینی؛ گفت: هفت مورد سجده بر آنها واجب است و آنها مواردی هستند که خداوند در کتابش فرموده: «و أنّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا » [الجن:18] و آن هفت مورد: پیشانی، دو کف، دو زانو، دو ابهام است، و قرار دادن بینی بر زمین سنتی است مستحب.
پس از آن حضرت سرشان را از سجده برداشتند و بعد از نشستن پس از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «الله أکبر»
سپس بر ران چپ نشستند و ظاهر (بیرون) پای راستشان را بر باطن (پشت) پای چپشان قرار دادند و فرمودند: «أستغفر الله ربّي و أتوب إلیه» سپس در حالی که نشسته بودند تکبیر گفتند و سجده دوم را انجام دادند و همان اذکاری را که در سجده اول فرموده بودند تکرار کردند.

ایشان در رکوع و سجود هیچ قسمت از بدنشان را بر قسمتی دیگر قرار ندادند و (در سجده) دست‌هایشان را به صورت بال از بدنش جدا گرفتند و آرنجشان را بر زمین قرار ندادند.


تشهد و سلام نماز حضرت امام صادق علیه السلام
حضرت دو رکعت را به این صورت خواندند و برای تشهد نشستند در حالی که انگشتان دو دستشان به هم چسبیده بود پس از تمام کردن تشهد، سلام دادند.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ای حمّاد، این چنین نماز بگذار و در نماز به هیچ سویی التفات مکن و با دست‌ها و انگشتانت بازی مکن و آب دهان به راست و چپ یا پیش رویت مینداز.».


متن عربی روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ:
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام يَوْماً:
«يَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ»
قَالَ: فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتَابَ حَرِيزٍ فِي الصَّلَاةِ.
فَقَالَ: «لَا عَلَيْكَ يَا حَمَّادُ، قُمْ فَصَلِّ».
قَالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ.
فَقَالَ: «يَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتِي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا يُقِيمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً».
قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِي فِي نَفْسِي الذُّلُّ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلَاةَ
فَقَامَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَمِيعاً عَلَى فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتَّى كَانَ بَيْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَيْهِ جَمِيعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «الله أَكْبَرُ»
ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قَائِمٌ
ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِيلٍ فَقَالَ «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ»
ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيَامِ قَالَ «سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ
ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصَابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ«سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ وَ قَالَ سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْهَا وَ هِيَ الَّتِي ذَكَرَهَا الله فِي كِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفَّانِ وَ الرُّكْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَالَ «أَسْتَغْفِرُ الله رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِيَةَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ فِي الْأُولَى وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ فِي رُكُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ كَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِرَاعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ عَلَى هَذَا وَ يَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ فَقَالَ: « يَا حَمَّادُ هَكَذَا صَلِّ».

سند روایت
محمّد بن یعقوب کلیني از علي بن إبراهیم از پدرشان ابراهیم بن هاشم از حمّاد بن عیسی رحمهم الله تعالی.
اعتبار سند
سند این روایت در نهایت صحت است.
منبع
الکافي: جلد 3، صفحه 311، حدیث 8.


یک نکته ی مهم در خصوص نماز خانم ها:
بر اساس روایات دیگر این سبک نماز خواندن برای خانم ها 3 تفاوت دارد با سبک نمازی که امام صادق علیه السلام به حمّاد تعلیم فرموده اند:
1- هنگام رکوع مستحب است که خانم ها بر خلاف آقایان که باید کف دستان را بر کاسه ی زانو بگذارند باید کف دستانشان را بالای زانوان قرار دهند.
2- هنگامی که از رکوع به سجده بخواهند بروند خانم ها بر خلاف آقایان که ابتدا باید دستانشان را بر زمین بگذارند و بعد زانوانشان را خانم ها باید ابتدا زانوان را بر زمین قرار دهند و بعد دستانشان را.
3- هنگام سجده بر خلاف آقایان که باید بازو و آرنج را از پهلو فاصله دهند و حالت با گشودن به دستان دهند خانم ها باید بازو و آرنج خود را به پهلوی خود نزدیک کنند.
تفاوت ها ظرایفی دارد که نشان دهنده ی اهمیت حفظ وقار و متانت بانوان است حتی در هنگام نماز!

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۴۵, ۲۷/آبان/۹۲
شماره ارسال: #2
آواتار
نقل قول:
بی شک رسیدن به آثار حقیقی نماز مقدماتی دارد و یکی از مهمترین آنها همین اصلاح و نیکو ساحتن ظاهر آن است

بی شک همین اعمال خاص ظاهری آثار وضعی دارد که ما را در مطلوب ساختن باطن نماز یاری می رساند

نقل قول:
،
و قرار دادن بینی بر زمین سنتی است مستحب.

مانند مهر ثانویه ای که من باب استحباب و نه ورود برای این کار در نظر می گیریم

و در آخر

ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۰۷, ۲۷/آبان/۹۲
شماره ارسال: #3
آواتار
میان نماز کج و معوج من با نماز حماد بن عیسی زمین تا اسمان فاصله است چه رسد به نماز امام صادق علیه السلام
علی آقا دستت درد نکنه
تکان دهنده بود
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۳۸, ۲۷/آبان/۹۲
شماره ارسال: #4
آواتار
یک نکته ی مهم در خصوص نماز خانم ها:
بر اساس روایات دیگر این سبک نماز خواندن برای خانم ها 3 تفاوت دارد با سبک نمازی که امام صادق علیه السلام به حمّاد تعلیم فرموده اند:
1- هنگام رکوع مستحب است که خانم ها بر خلاف آقایان که باید کف دستان را بر کاسه ی زانو بگذارند باید کف دستانشان را بالای زانوان قرار دهند.
2- هنگامی که از رکوع به سجده بخواهند بروند خانم ها بر خلاف آقایان که ابتدا باید دستانشان را بر زمین بگذارند و بعد زانوانشان را خانم ها باید ابتدا زانوان را بر زمین قرار دهند و بعد دستانشان را.
3- هنگام سجده بر خلاف آقایان که باید بازو و آرنج را از پهلو فاصله دهند و حالت با گشودن به دستان دهند خانم ها باید بازو و آرنج خود را به پهلوی خود نزدیک کنند.
تفاوت ها ظرایفی دارد که نشان دهنده ی اهمیت حفظ وقار و متانت بانوان است حتی در هنگام نماز!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۲۸, ۲۸/آبان/۹۲
شماره ارسال: #5
آواتار
سلام
علی آقا بسیار ممنون و سپاسگذار
گرچه این اعمالی که میخواهم عرض کنم هیچ پشتوانه روایی و قرآنی ندرد(یا لااقل حقیر جایی ندیدم)اما بعید میدانم بعنوان بدعت یا سنت ناپسندیده ایی باشد:
1- از بزرگان بسیاریشنیده ام که قبل از اینکه نماز رو شروع کنید چند لحظه قبلش قیام کنید،رو به قبله بایستید و بگویید"اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يااَباعَبْدِاللَّهِ"در بعضی از کتابها دیدم که برخی از علمامیفرمودند که 3مرتبه سلام بدهید.
2- این تجربه شخصی خوده حقیر هست،اگر چند دقیقه قبل از نماز در مکانی که میخواهیم نماز بخوانیم بشینیم و چندتا صلوات بفرستیم و بعدش به ذات مقدس ائمه معصومین سلام بدیم قطعا و یقینا نماز بهتری خواهیم داشت.
در کل بعضی ها میگن چرا میگید ظاهر؟؟عملی که توش ظاهر سازی باشه آدم رو به هیچ جا نمیرسونه.
جواب ما به این دست از افراد اینکه انسان تا وقتیکه یه پوسته ظاهری برای خودش درست نکنه نمیتونه اعمال رو خوب حفظ کنه(این از فرمایشات امام خمینی هست)با مثال بگم شاید یه مقدار جابیفته برای اون دوستان:شما یه فردی رو تصور کنید که ظاهر اسلامی داره،این فرد به راحتی نمیتونه در اجتماع هرکاری که خواست انجام بده،چون میدونه به اسم دین تموم میشه،میدونه علنی نمیتونه فحشا بکنه،میدونه علنی نمیتونه گناه بکنه(البته اگر ظاهرسازیش از روی نیت بدی نبوده باشه)
خلاصه دوستان ظاهرچیز خوبی هست اما به قول امام خمینی نباید تو ظاهر گیر کرد،باید ظاهر رو یه دستی به سر و روش بکشیم و زود برسیم به باطن...
ان شاالله همه ما ازظاهرسازانی باشیم که به دنبال باطن هستیم نه به دنبال ظاهری که سودش فقط برای خودمون هست...
حواسمون جمع باشه،مردم کوفه هم تو ظاهر گیر کردن که بعد از نماز مغرب و عشاء پشت حضرت مسلم بن عقیل رو خالی کردند...
التماس دعای فراوان...

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۴۸, ۲۸/آبان/۹۲
شماره ارسال: #6
آواتار
(۲۸/آبان/۹۲ ۱۱:۲۸)یا امام رضا نوشته است:  
سلام
علی آقا بسیار ممنون و سپاسگذار
گرچه این اعمالی که میخواهم عرض کنم هیچ پشتوانه روایی و قرآنی ندرد(یا لااقل حقیر جایی ندیدم)اما بعید میدانم بعنوان بدعت یا سنت ناپسندیده ایی باشد:
1- از بزرگان بسیاریشنیده ام که قبل از اینکه نماز رو شروع کنید چند لحظه قبلش قیام کنید،رو به قبله بایستید و بگویید"اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يااَباعَبْدِاللَّهِ"در بعضی از کتابها دیدم که برخی از علمامیفرمودند که 3مرتبه سلام بدهید.
2- این تجربه شخصی خوده حقیر هست،اگر چند دقیقه قبل از نماز در مکانی که میخواهیم نماز بخوانیم بشینیم و چندتا صلوات بفرستیم و بعدش به ذات مقدس ائمه معصومین سلام بدیم قطعا و یقینا نماز بهتری خواهیم داشت.
در کل بعضی ها میگن چرا میگید ظاهر؟؟عملی که توش ظاهر سازی باشه آدم رو به هیچ جا نمیرسونه.
جواب ما به این دست از افراد اینکه انسان تا وقتیکه یه پوسته ظاهری برای خودش درست نکنه نمیتونه اعمال رو خوب حفظ کنه(این از فرمایشات امام خمینی هست)با مثال بگم شاید یه مقدار جابیفته برای اون دوستان:شما یه فردی رو تصور کنید که ظاهر اسلامی داره،این فرد به راحتی نمیتونه در اجتماع هرکاری که خواست انجام بده،چون میدونه به اسم دین تموم میشه،میدونه علنی نمیتونه فحشا بکنه،میدونه علنی نمیتونه گناه بکنه(البته اگر ظاهرسازیش از روی نیت بدی نبوده باشه)
خلاصه دوستان ظاهرچیز خوبی هست اما به قول امام خمینی نباید تو ظاهر گیر کرد،باید ظاهر رو یه دستی به سر و روش بکشیم و زود برسیم به باطن...
ان شاالله همه ما ازظاهرسازانی باشیم که به دنبال باطن هستیم نه به دنبال ظاهری که سودش فقط برای خودمون هست...
حواسمون جمع باشه،مردم کوفه هم تو ظاهر گیر کردن که بعد از نماز مغرب و عشاء پشت حضرت مسلم بن عقیل رو خالی کردند...
التماس دعای فراوان...


البته به شرطی که به نیت ورود سلام گفته نشود
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۱۵, ۱۰/آذر/۹۲
شماره ارسال: #7
آواتار
به نام الله


این کلیپ رو هم ببینید


بخشهای پایانی سخنرانی استاد در امیدیه درباره نماز(25مهر90 در جمع دانش آموزان دختر)

امضای سیمرغ

«الله اکبر، الموت لامریکا، الموت لاسراییل، اللعنه علی‌الیهود و النصر للاسلام»


[تصویر: 584748343_1_3_.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۲۵, ۲/دی/۹۲
شماره ارسال: #8
آواتار
سلام کارتون عالی بود واقعا ممنونم خیلی وقت دنبال همچین چیزی بودم.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۵, ۲۵/بهمن/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/بهمن/۹۲ ۲۲:۱۰ توسط شیدا.)
شماره ارسال: #9
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم ایت الله بهجت هرکس پیش او می آمد ونصحیت میخواست می فرمود :

برو نماز را درست کن و اول وقت بخوان همه اوضاعت درست میشود.
مرحوم قاضی مکرر می فرمود :هرکس نمازش را درست کرد و اول وقت خواند در مقامات معنوی بجایی نرسید آب دهان بمن بیاندازد.
چطور باید نماز خوب بخوانیم ؟ نماز یک عباداتی نیست که لازم باشد شما با حال واشک سوز وعشق بخوانیدچون اگر شما خیلی اهل حال وسوز هم باشید همیشه اینگونه نخواهد بود چون امیر المومنین (علیه السلام) فرمود : ان للقلوب اقبالاً و ادباراً. فاذا اقبلت فاحملوها علی النوافل و اذا ادبرت فاقتصروا بها علی الفرائض.( نهج البلاغه- حکمت 312) یعنی در دلها حالات رغبت و بی رغبتی است. در موقع رغبت به مستحبات اقدام کنید و در بی رغبتی به واجبات قانع باشید.
عبادتی که باید هر روز روزی 5 مرتبه انجام بدهید لازمه اش این نیست که سر نماز گریه کنید اگر قرار بود سر هر نماز گریه کنید خدا می فرمود : هر وقت حال داشتی نماز بخوان ولی اتفاقا دستور نماز را جوری صادر کرده ، که حالت را هم بگیرد .
خدا عبادتی را انتخاب کرده که انسان ازآن لذت نبرد . ودر سختی و تلخی این امر مکرر که طبیعتا چون تکراری است لذتش از بین میرود، انسان ساخته بشود بالا برود ورشد کند اگردر ابتدا از آن لذت ببرد رشد پیدا نمی کند.
آن موقع نماز خوندن باعث رشد انسان میشود وچرک روح آدم را می گیرد که لبه زبر نماز بیاد روح را صیقل دهد انسان نشسته غرق بازی ، کار واستراحت ؛ بانگ اذان بلند میشود وحالش گرفته میشود.چرا خدا صبح وقتی در خواب خوش هست بلندش میکند می خواهد حالش را بگیرد. خدا نمی گوید مثل مرتاض های هندی یکماه سرمیخ بخواب صدا وناله ات هم بلند نشود تا به همه قدرت ها و رشد برسی. انسان اگر میخواهد با خودش مبارزه کند باید سر نماز مبارزه کند.
اگر میخواهید کنترل زبان چشم و... داشته باشی باید اول وقت بلند شوی ونماز بخوانی .از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند : چرا کسی که زنا می کند به او کافر نمی گویند ولی به کسی که نماز را ترک می کند کافر می گویند در «علل الشرایط »جواب فرمودند : چون او شرایط بهش فشار آورده ومرتکب گناه شده ؛ ولی مگر نماز نخوندن چقدر لذت دارد؟جز اینکه خواسته بخدا بی احترامی کند

همانطور که نماز نخوندن بی احترامی بخدا است دیر نماز خواندن هم بی احترامی بخداست نماز در مرحله اول رعایت ادب وسختی دادن بخود است نه عشق بازی با خدا وخوشی داشتن معنوی.

هر کسی نماز خواند و تعقیبات نخواند ، خداوند به ملائکه می فرماید نمازش را به او پس دهید. من به او گفتم الان هر چیزی از من بخواهی ، به تو میدهم. الان کجا میرود؟ کدام امر دنیایش را میخواهد درست کند.
چقدر روی قرائت نمازمان کار کرده ایم؟ روی قرائت با لحن عربی؟ که اگر ناقص باشد نماز باطل است می پرسند چرا ما عربی نماز بخوانیم ؟جواب: چرا باید یک رکوع ودوتا سجده رفت ؟می گوید : خوب خدا این را تعیین کرده ؛ خوب عربی خواندن را هم خدا تعیین کرده است.
امام رضا (علیه السلام) پرسیدند خداوند چرا وضو را واجب کرده است؟
فرمودند تا ببیند چه کسی دستورش را خوب اجرا میکند.پرسیدند : اگر برای تمیزی که ما خودمان را تمیز می کنیمدیگر چه نیازی به وضو هست؟
وقتی خداوند در قران آورده : اغسلوا وجوهكم وايديكم الي المرافق وامسحوا برووسكم وارجلكم( سوره ی مائده - آیه ی 6) - اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد

یعنی نمیتوان گفت : نه چون شستن تمیز تر است بجای مسح پا ،
آن را بشویم این عدول از امر الهی است.

ای رکوعت شاخه ی پر بار دل
ای تواضع از نگاه تو خجل
بر دو کتفم داغ قربانی بزن
یا به سر تاج سلیمانی بزن

قدم اول برای اینکه نماز خوب بخوانیم این است که نگاهمان را به نماز درست کنیم
.
از نماز دزدی نکردن چقدر سختی دارد؟ نماز را غلط خواندن نماز را باطل می کند یا اشک نریختن؟ ؟ ؟
خداوند از ما درست و مودبانه نماز خواندن را میخواهد.
نماز یعنی چه ؟ چشم گفتن. اطاعت کردن.
یک مدت سعی کنیم در نماز ادب را رعایت کنیم و بعد ببینیم چه عشقی از خدا و چه معرفتی ، خداوند به ما عنایت خواهد کرد !!
صورتت را به خاک بسپار و بگو
خدایا
خواستی صورت به خاکم بنگری؟
بهر مویت در هلاکم بنگری
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۵۹, ۱۶/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #10
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

الان که داشتم کتاب " پرسش و پاسخ در محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)" رو می خوندم به چیز جالبی برخوردم :

قرائت برخی از سوره های قرآنی در نماز از واجبات است، مانند سوره ی حمد در رکعت اول و دوم. بعد از خواندن حمد، خواندن سوره های مختلف جایز است.

‏"‏از حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرسیدند :
***در مورد ثواب قرائت قرآن در نمازهای واجب و غیر واجب، از امام رضا (علیه السلام) روایتی رسیده است که فرمود :"من تعجب می کنم از کسی که در نماز خود سوره ی (إنا انزلناه فی لیلة القدر) را نمی خواند که چگونه نماز او قبول می شود"
و باز روایت شده که امام فرمود : پاک و سالم نشد نمازی که در آن "قل هو الله احد" خوانده نشود.
و باز روایت شده که امام فرمود : هرکس در نماز واجبش، سوره ِ همزه را بخواند، به مال و مکنت دنیایی می رسد.
حال سوال این است که آیا جایز است انسان در نماز سوره ی همزه را بخواند و سوره های قدر و یا اخلاص را رها کند؟ با توجه به اینکه اگر آن دو سوره خوانده نشود، نماز قبول و پاک نمی گردد؟***
حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جواب نوشتند :
هریک از سوره های قرآن ثوابش به همان گونه است که در روایت مربوط به آن ذکر شده است، ولی اگر سوره ای را با همه ی ثوابی که دارد، ترک کند و بجایش به خاطر رسیدن به خاطر رسیدن به فضیلت و ثواب بیشتر، سوره ی قدر و یا اخلاص را بخواند، خداوند هم ثواب آن سوره ای را که ترک کرده و هم ثواب سوره ای را که خوانده است، به او عنایت می کند.
البته غیر از سوره ی قدر و اخلاص، هر سوره ی دیگری را هم که خواسته باشد بخواند، جایز است "ولی آن فضیلت بالاتر از دستش رفته است."


پ.ن1 : می دونستم که خوندن این سوره ها ثواب داره ولی دیگه تا این حد فضیلتش رو نمی دونستم.
پ.ن2 : سوره ی نبا رو هم که عزیزان شروع به حفظش کردن، در ملاقات آیت الله مرعشی با امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خوندنش بعد از نماز ظهر تاکید داشتن.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Rainbow یک نماز امام زمانی قبیله منتظر 0 839 ۷/آذر/۹۴ ۲۳:۵۵
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  تکمله یا تتمه تاپیک اینگونه نماز بخوان...!!! (مهم) حضرت عشق 0 1,012 ۲۱/فروردین/۹۴ ۳:۲۱
آخرین ارسال: حضرت عشق
  آخرین سفارش امام صادق (علیه السلام) پیرامون نماز Abasaleh 3 2,603 ۱۰/شهریور/۹۲ ۱۸:۲۵
آخرین ارسال: آفتاب
  نماز حضرت زهرا علیها السلام yazahra-net 0 1,093 ۲۸/مرداد/۹۲ ۱۰:۴۴
آخرین ارسال: yazahra-net
  جایگاه نماز و کار از دیدگاه امام علی (علیه السلام) یا زهرا(س) 0 849 ۷/مرداد/۹۲ ۱۵:۵۲
آخرین ارسال: یا زهرا(س)
Star دگرها خواندی این نیز بخوان/ حقیقت نماز zarati313 2 1,376 ۲۸/شهریور/۹۰ ۱۵:۵۰
آخرین ارسال: میلاد.م

پرش در بین بخشها:


بالا