کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سوالی درباره انسان اندیشه ورزیا خردمند
۲۰:۴۷, ۴/دی/۹۶
شماره ارسال: #1

درود بردوستان

فرگشت که درباره حیات موجودات بررسی میکند بنظر بنده شامل دوبخش است

1-ازآغاز پیدایش حیات در کره زمین که به میلیاردها سال پیش برمیگردد تا پیدائی انسان امروزی

2-از تاریخ پیدایش انسان امروزی تا کنون

سوال بنده در مورد بخش دوم است

طبق مطالبی که دوستان در تاپیک بحث فرگشت آمده انسان خردمند بعد از 13 گونه انسان سرانجام حدود 250000 سال پیش بوجود آمده است وتا کنون میزید.ازطرف دیگر حضرت آدم ع حداکثر حدود 10000 سال پیش بوجود آمدند.

1-آیا نسل انسان خردمند پیش از تولد آدم ع منقرض شده بود؟ وبا تولد ایشان انسان دیگری بوجود آمد؟

روایات درمورد این انسانها چه میگوید وبا آنان چه برخوردی میشود؟ با توجه باینکه طرفداران فرگشت معتقدند که امکان این همه گوناگونی موجود درانسانها از دو نفر آدم وحوا امکانپذیر نیست چه نظری دراین باره دارید؟

2- اگر نسل آنها منقرض نشده است رابطه ایجاد آدم ع با انسانهای موجود چگونه تحلیل میشود؟ ممنونم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۴, ۵/دی/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/دی/۹۶ ۲۳:۵۱ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #2

(۴/دی/۹۶ ۲۰:۴۷)mdroudgar نوشته است:  با توجه باینکه طرفداران فرگشت معتقدند که امکان این همه گوناگونی موجود درانسانها از دو نفر آدم وحوا امکانپذیر نیست چه نظری دراین باره دارید؟
سلام
علاوه بر اینکه خلقت انسانها دفعی دانسته میشه، در برخی منابع دینی به دفعی بودن برخی تغییرات نژادی هم اشاره شده. مثلا می تونید به داستان نفرین حام مراجعه نمایید. در آدرس زیر به نظرات دینی موجود در این زمینه اشاره شده است:
http://www.andisheqom.com/public/applica...=9562&t=qa


در برخي از روايات، وجود اختلاف در رنگ گِل ها كه حضرت آدم و حوا از آنها آفريده شدند، علّت اختلاف رنگ و نژاد انسانها معرفي شده است. به عنوان نمونه در شیخ صدوق در كتاب علل الشرايع نقل مي كند كه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پرسيدند: ... آيا آدم از همه گِل ها آفريده شد يا از گِل واحد؟ حضرت فرمود: از همه گِل ها، و اگر از گل واحد آفريده شده بود مردم برخي، برخي ديگر را نمي شناختند ( یعنی همه شبیه هم می شدند)... در خاك سفيدي و سبزي و قرمزي و ... وجود دارد. برخي خاك ها نرم و برخي خشن هستند و لذا برخي از مردم سفيد، برخي زرد و برخي قرمز و يا سياه هستند. ای اختلاف رنگها طبق رنگ خاك هاست.»[4]

حديثي از امام علي ـ عليه السّلام ـ در علت تفاوت ميان انسان ها آمده است: «علّت تفاوت ميان مردم گوناگوني سرشت آنان است. زيرا آدميان از آغاز تركيبي از خاك شور و شيرين، سخت و نرم بودند ... يكي زيبا روي و كم خرد و ديگري بلند قامت و كم همت و يكي زشت و نيكوكار و ديگري كوتاه قامت و خوش فكر و يكي پاك سرشت و بد اخلاق ... »[5]

در برخي از احاديث دعاي حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ را موجب اختلاف نژادها و رنگ ها معرفي مي كنند. در تفسير نورالثقلين از حضرت «عبدالظيم حسني» روايت مي كند: كه از علي بن محمد عسگري ـ عليهما السّلام ـ شنيدم كه مي فرمايد: به واسطه كار ناشايستي كه فرزندان نوح «حام» و «يافث» انجام دادند حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ در حق آنها دعا كرد و فرمود:‌ «خدايا آب صلب آنها را تغيير بده كه جز فرزندان سياه از صلب آنها متولد نشوند ...»[6]

اما از ديدگاه قرآني اراده و خواست خداوند متعال بر اين قرار گرفته است كه انسانها از لحاظ رنگ و نژاد و شكل متفاوت باشند. خداوندي كه قادر است از گِل بي جان، آدم را بيافريند مي تواند جهت مصالح فردي و اجتماعي او برخي از فرزندان آدم را سياه و برخي را سفيد و ... قرار دهد. در سوره حجرات آمده است: «اي مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را تيره هاي بزرگ و تيره هاي كوچك قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد.»[7]

در تفسير الميزان ذيل آيه 13 سوره حجرات آمده است: ‌« مراد از جمله «من ذَكر اَو اُنثي» آدم و حوا خواهد بود و معناي آيه چنين مي شود: ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و همة شما از آن دو تن منتشر شده ايد چه سفيدتان و چه سياهتان، چه عربتان و چه عجمتان و ما شما را به صورت شعبه ها و قبيله هاي مختلف قرار داديم، براي اينكه يكديگر را بشناسيد و امر اجتماعتان و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گيرد ....»[8]

و در تفسير كشف الحقايق آمده است: «اختلاف زبان و نژاد بين مردم جهانِ خلقت، كه از عدم به وجود آمده، نمودار قدرت كامله خداي تعالي مي باشد.»[9]

و در آيه 22 سوره روم خداوند متعال اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه هاي قدرت خويش بيان مي كند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۳۶, ۶/دی/۹۶
شماره ارسال: #3

(۵/دی/۹۶ ۲۳:۳۴)سعدی نوشته است:  سلام
علاوه بر اینکه خلقت انسانها دفعی دانسته میشه، در برخی منابع دینی به دفعی بودن برخی تغییرات نژادی هم اشاره شده. مثلا می تونید به داستان نفرین حام مراجعه نمایید. در آدرس زیر به نظرات دینی موجود در این زمینه اشاره شده است:
http://www.andisheqom.com/public/applica...=9562&t=qa


در برخي از روايات، وجود اختلاف در رنگ گِل ها كه حضرت آدم و حوا از آنها آفريده شدند، علّت اختلاف رنگ و نژاد انسانها معرفي شده است. به عنوان نمونه در شیخ صدوق در كتاب علل الشرايع نقل مي كند كه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پرسيدند: ... آيا آدم از همه گِل ها آفريده شد يا از گِل واحد؟ حضرت فرمود: از همه گِل ها، و اگر از گل واحد آفريده شده بود مردم برخي، برخي ديگر را نمي شناختند ( یعنی همه شبیه هم می شدند)... در خاك سفيدي و سبزي و قرمزي و ... وجود دارد. برخي خاك ها نرم و برخي خشن هستند و لذا برخي از مردم سفيد، برخي زرد و برخي قرمز و يا سياه هستند. ای اختلاف رنگها طبق رنگ خاك هاست.»[4]

حديثي از امام علي ـ عليه السّلام ـ در علت تفاوت ميان انسان ها آمده است: «علّت تفاوت ميان مردم گوناگوني سرشت آنان است. زيرا آدميان از آغاز تركيبي از خاك شور و شيرين، سخت و نرم بودند ... يكي زيبا روي و كم خرد و ديگري بلند قامت و كم همت و يكي زشت و نيكوكار و ديگري كوتاه قامت و خوش فكر و يكي پاك سرشت و بد اخلاق ... »[5]

در برخي از احاديث دعاي حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ را موجب اختلاف نژادها و رنگ ها معرفي مي كنند. در تفسير نورالثقلين از حضرت «عبدالظيم حسني» روايت مي كند: كه از علي بن محمد عسگري ـ عليهما السّلام ـ شنيدم كه مي فرمايد: به واسطه كار ناشايستي كه فرزندان نوح «حام» و «يافث» انجام دادند حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ در حق آنها دعا كرد و فرمود:‌ «خدايا آب صلب آنها را تغيير بده كه جز فرزندان سياه از صلب آنها متولد نشوند ...»[6]

اما از ديدگاه قرآني اراده و خواست خداوند متعال بر اين قرار گرفته است كه انسانها از لحاظ رنگ و نژاد و شكل متفاوت باشند. خداوندي كه قادر است از گِل بي جان، آدم را بيافريند مي تواند جهت مصالح فردي و اجتماعي او برخي از فرزندان آدم را سياه و برخي را سفيد و ... قرار دهد. در سوره حجرات آمده است: «اي مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را تيره هاي بزرگ و تيره هاي كوچك قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد.»[7]

در تفسير الميزان ذيل آيه 13 سوره حجرات آمده است: ‌« مراد از جمله «من ذَكر اَو اُنثي» آدم و حوا خواهد بود و معناي آيه چنين مي شود: ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و همة شما از آن دو تن منتشر شده ايد چه سفيدتان و چه سياهتان، چه عربتان و چه عجمتان و ما شما را به صورت شعبه ها و قبيله هاي مختلف قرار داديم، براي اينكه يكديگر را بشناسيد و امر اجتماعتان و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گيرد ....»[8]

و در تفسير كشف الحقايق آمده است: «اختلاف زبان و نژاد بين مردم جهانِ خلقت، كه از عدم به وجود آمده، نمودار قدرت كامله خداي تعالي مي باشد.»[9]

و در آيه 22 سوره روم خداوند متعال اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه هاي قدرت خويش بيان مي كند.
درود برسعدی عزیز وتشکر
با توجه به مطالب شما پاسخ سوال اول بنده اینستکه انسانهای اندیشه ورز یا خردمند قبل از آدم منقرض شده اند ودوباره خداوند انسان خردمند دیگری آفریده است درست است؟ اگر اینگونه است آیا رفتار خداوند با آنان در روایات مطرح شده است یا خیر؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۵۵, ۶/دی/۹۶
شماره ارسال: #4
آواتار
به نام خدا
منظور از این ها چیه؟
"خلقت انسانها دفعی دانسته میشه" و "دفعی بودن برخی تغییرات نژادی" .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۲, ۶/دی/۹۶
شماره ارسال: #5

(۶/دی/۹۶ ۱۰:۵۵)soheyl68 نوشته است:  به نام خدا
منظور از این ها چیه؟
"خلقت انسانها دفعی دانسته میشه" و "دفعی بودن برخی تغییرات نژادی" .
سلام خدمت شما
منظور از کلمه "دفعی"، یکباره است. در مقابل کلمه "تدریجی".




از نظر دینی، خلقت انسانها به صورت یکباره و از طریق خلق آدم و حوا اتفاق افتاده. علاوه بر این، به وجود آمدن نژاد سیاه پوست هم در برخی روایات به صورت یکباره دانسته شده.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۳۱, ۶/دی/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۶/دی/۹۶ ۲۱:۳۴ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #6

(۵/دی/۹۶ ۲۳:۳۴)سعدی نوشته است:  سلام
علاوه بر اینکه خلقت انسانها دفعی دانسته میشه، در برخی منابع دینی به دفعی بودن برخی تغییرات نژادی هم اشاره شده. مثلا می تونید به داستان نفرین حام مراجعه نمایید. در آدرس زیر به نظرات دینی موجود در این زمینه اشاره شده است:
http://www.andisheqom.com/public/applica...=9562&t=qa


در برخي از روايات، وجود اختلاف در رنگ گِل ها كه حضرت آدم و حوا از آنها آفريده شدند، علّت اختلاف رنگ و نژاد انسانها معرفي شده است. به عنوان نمونه در شیخ صدوق در كتاب علل الشرايع نقل مي كند كه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ پرسيدند: ... آيا آدم از همه گِل ها آفريده شد يا از گِل واحد؟ حضرت فرمود: از همه گِل ها، و اگر از گل واحد آفريده شده بود مردم برخي، برخي ديگر را نمي شناختند ( یعنی همه شبیه هم می شدند)... در خاك سفيدي و سبزي و قرمزي و ... وجود دارد. برخي خاك ها نرم و برخي خشن هستند و لذا برخي از مردم سفيد، برخي زرد و برخي قرمز و يا سياه هستند. ای اختلاف رنگها طبق رنگ خاك هاست.»[4]

حديثي از امام علي ـ عليه السّلام ـ در علت تفاوت ميان انسان ها آمده است: «علّت تفاوت ميان مردم گوناگوني سرشت آنان است. زيرا آدميان از آغاز تركيبي از خاك شور و شيرين، سخت و نرم بودند ... يكي زيبا روي و كم خرد و ديگري بلند قامت و كم همت و يكي زشت و نيكوكار و ديگري كوتاه قامت و خوش فكر و يكي پاك سرشت و بد اخلاق ... »[5]

در برخي از احاديث دعاي حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ را موجب اختلاف نژادها و رنگ ها معرفي مي كنند. در تفسير نورالثقلين از حضرت «عبدالظيم حسني» روايت مي كند: كه از علي بن محمد عسگري ـ عليهما السّلام ـ شنيدم كه مي فرمايد: به واسطه كار ناشايستي كه فرزندان نوح «حام» و «يافث» انجام دادند حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ در حق آنها دعا كرد و فرمود:‌ «خدايا آب صلب آنها را تغيير بده كه جز فرزندان سياه از صلب آنها متولد نشوند ...»[6]

اما از ديدگاه قرآني اراده و خواست خداوند متعال بر اين قرار گرفته است كه انسانها از لحاظ رنگ و نژاد و شكل متفاوت باشند. خداوندي كه قادر است از گِل بي جان، آدم را بيافريند مي تواند جهت مصالح فردي و اجتماعي او برخي از فرزندان آدم را سياه و برخي را سفيد و ... قرار دهد. در سوره حجرات آمده است: «اي مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را تيره هاي بزرگ و تيره هاي كوچك قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد.»[7]

در تفسير الميزان ذيل آيه 13 سوره حجرات آمده است: ‌« مراد از جمله «من ذَكر اَو اُنثي» آدم و حوا خواهد بود و معناي آيه چنين مي شود: ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و همة شما از آن دو تن منتشر شده ايد چه سفيدتان و چه سياهتان، چه عربتان و چه عجمتان و ما شما را به صورت شعبه ها و قبيله هاي مختلف قرار داديم، براي اينكه يكديگر را بشناسيد و امر اجتماعتان و مواصلات و معاملاتتان بهتر انجام گيرد ....»[8]

و در تفسير كشف الحقايق آمده است: «اختلاف زبان و نژاد بين مردم جهانِ خلقت، كه از عدم به وجود آمده، نمودار قدرت كامله خداي تعالي مي باشد.»[9]

و در آيه 22 سوره روم خداوند متعال اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه هاي قدرت خويش بيان مي كند.

درود بردوستان

اگرخلقت آدم را دفعی بدانیم وپدید آمدن نژادهاراهمچنین که البته این امر خود معجزه است چرا کل آفرینش وحیات را دفعی ندانیم ومعجزه .اگر خلقت آدم دفعی است درطول میلیاردها سال سیر حیات همه امور دفعی بوده اند .هرگیاهی هر حیوانی هر سلولی هر انسانی با هر نوعی همیشه دفعی بوده است تا به حضرت آدم برسد.

اگر خلقت آدم را دفعی بدانیم وسیر حیاط ماقبل آنرا تدریجی این سوال پیش میاید که چه شده است خداوند میلیاردهاسال تدریجی آفریده و10000 سال قبل تصمیم دیگری گرفته است؟

اگر دفعی بوده آدمهای قبل از حضرت آدم که اندیشه ورزبودند چرا از تفضل خداوند بهره نبردند وقتل وغارت داشتند اگرچه پس از خلقت آدم ع در همان نسل اولش قتل هابیل روی داد ونشان داد فرقی میان این وآن نیست

در نتیجه دفعی بودن امور حیات دیگر چه نیازی به بررسی موجودات هست؟ اصلا علم الحیات دیگر چه صیغه ای است ؟ این همه تجارب بشری وپژوهشگران همه برباد است.شاید بیهوده نیست که درصف پژوهشگران کمتر مسلمانی دیده میشود چون همه چیز دفعی ومعجزه است

آیا نباید در تحلیل اسناد دینی تحولی ایجاد نمود؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۰۲, ۶/دی/۹۶
شماره ارسال: #7

(۶/دی/۹۶ ۲۱:۳۱)mdroudgar نوشته است:  اگر خلقت آدم را دفعی بدانیم وسیر حیاط ماقبل آنرا تدریجی این سوال پیش میاید که چه شده است خداوند میلیاردهاسال تدریجی آفریده و10000 سال قبل تصمیم دیگری گرفته است؟
درودگر گرامی
زیست شناسان معتقدند که تمام شترها از یک پدر و مادر به دنیا اومده اند. اما ما معتقدیم که یه استثناء وجود داره: شتر حضرت صالح که یکباره از کوه بیرون آمد.

همین موضوع را در مورد تمام معجزات داریم. مثلاً اگر خدا بخواد، آتش می تونه گلستان بشه برخلاف اون چیزی که به طور معمول می بینیم. در کل اگر به اختیار خدا معتقد باشیم، پس ممکنه گاهی برخلاف روند معمولی که در جهان می بینیم تصمیم گیری بشه.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۰, ۷/دی/۹۶
شماره ارسال: #8

(۶/دی/۹۶ ۲۲:۰۲)سعدی نوشته است:  درودگر گرامی
زیست شناسان معتقدند که تمام شترها از یک پدر و مادر به دنیا اومده اند. اما ما معتقدیم که یه استثناء وجود داره: شتر حضرت صالح که یکباره از کوه بیرون آمد.

همین موضوع را در مورد تمام معجزات داریم. مثلاً اگر خدا بخواد، آتش می تونه گلستان بشه برخلاف اون چیزی که به طور معمول می بینیم. در کل اگر به اختیار خدا معتقد باشیم، پس ممکنه گاهی برخلاف روند معمولی که در جهان می بینیم تصمیم گیری بشه.
درود برشما
اولا هر قاعده عامی استثنا هم دارد
ثانیا خداوند هم اختیار دارد وهم اقتدار درآن تردیدی نیست
تالثا تشخیص استثنا واستفاده از اختیار خدا نیاز بدلیل دارد ونباید هر امری را که قادر به درک آن نیستیم ویا نمیتوانیم با قواعد طبیعی منطبق کنیم آنرا معجزه یا استثنا بدانیم
بنابراین با برداشت ساده از این روایات نمیتوان همه تجارب علمی را کنار گذاشت
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۱۷, ۷/دی/۹۶
شماره ارسال: #9
آواتار
در تکمیل بحث دوستان با توجه به این که علم هم از توضیح پیدایش حیات عاجز است و ظاهرا پیدایش همه ی موجودات به صورتی که هست از ابتدا کامل بوده نباید درک خلقت دوباره سخت باشد ؛ البته توجه دارید که اگر علم هم میتوانست پیدایش حیات را توضیح دهد باز خلقت یکباره ی برخی استثنا ها هم قابل توضیح میبود .
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۵۰, ۷/دی/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۷/دی/۹۶ ۱۰:۵۲ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #10

(۷/دی/۹۶ ۱:۱۷)عمار94 نوشته است:  در تکمیل بحث دوستان با توجه به این که علم هم از توضیح پیدایش حیات عاجز است و ظاهرا پیدایش همه ی موجودات به صورتی که هست از ابتدا کامل بوده نباید درک خلقت دوباره سخت باشد ؛ البته توجه دارید که اگر علم هم میتوانست پیدایش حیات را توضیح دهد باز خلقت یکباره ی برخی استثنا ها هم قابل توضیح میبود .
درود برشما
آقا عمار درست است دانش در توضیح پیدایش حیات فعلا عاجز است ولی در سایر موارد که موفق بوده باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه برآن هر امری از سوی خداوند امکان پذیر است ودر این باره کسی منکر نیست .بنابراین اصل حیات وخلقت موارد استثنائی مورد سوال نیست.
1-بحث تکامل در تاپیک دیگری مطرح است ومیان آقای آتئیسمو ودوستان ادامه دارد وهنوز به سرانجام نرسیده است
2-اگر طبق بررسیها معلوم شده که انسان خردمند امروزی 250000 سال پیش ایجادشده است آیا دلیلی ازنظر علمی وجود دارد که آن انسان منقرض گردیده وخداوند انسان دیگری جایگزین کرده است؟ اگر انقراضی درکار نبوده باشد پدیده آدم باید تحلیل دیگری شود . این امرهم بوسیله پژوهشگران بسادگی قابل دریافت است چه هم فسیلهای آن آدمها وهم انسانهای امروزی دراختیار هست وبا کمی بررسی میتوان تفاوت آنهارا مشاهده کرد.این در عهده دوستان پژوهشگر ازجمله آتئیسمو هست که پاسخ دهند .اگر نتیجه یکی باشد آدم ادامه دهنده همان سرده است والا پدیده جدیدی است.ضمن اینکه دوستان باید حکمت این امررا بیابند که چرا انسانهای خردمند در دورانی بدون راهنما زیسته اند؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  تاثیر لباس بر اندیشه و تفکر انسان حقیقتجو 1 568 ۲۲/اسفند/۹۴ ۱۸:۱۹
آخرین ارسال: مهدی2012

پرش در بین بخشها:


بالا