کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یک نکته از هزاران (مصرف گرایی)
۲۳:۰۵, ۱۵/شهریور/۹۰
شماره ارسال: #1

چند نکته از این معنا
داستان و ماجرا از یک پیامک نیم خطی که برادرم برای ارسال کرد شروع شد. وَلَوْلَا أَنْ يكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ... محتوایش ذهنم را مشغول کرد. همان بود که می خواستم . بارها گفته بودم تکنولوژی مدرن امروزی اثر منفی بر زندگی انسانها دارد و این هم تاییدش! بررسی کردم و نتیجه اش شد آنچه می خوانید.
آیات 30 الی 37 سوره مبارکه زخرف؛
وَلَمَّا جَاءَهُمُ الْحَقُّ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ وَإِنَّا بِهِ كَافِرُونَ
هنگامي که حق به سراغشان آمد؛ گفتند: «اين سحر است، و ما نسبت به آن کافريم»!
وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيتَينِ عَظِيمٍ
و گفتند: «چرا اين قرآن بر مرد بزرگ (و ثروتمندي) از اين دو شهر (مکه و طائف) ناز ل نشده است؟!»
أَهُمْ يقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَينَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيرٌ مِمَّا يجْمَعُونَ
آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم مي‌کنند؟! ما معيشت آنها را در حيات دنيا در ميانشان تقسيم کرديم و بعضي را بر بعضي برتري داديم تا يکديگر را مسخر کرده (و با هم تعاون نمايند)؛ و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع‌آوري مي‌کنند بهتر است!
وَلَوْلَا أَنْ يكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيهَا يظْهَرُونَ
اگر (تمکن کفار از مواهب مادي) سبب نمي‌شد که همه مردم امت واحد (گمراهي) شوند، ما براي کساني که به (خداوند) رحمان کافر مي‌شدند خانه‌هايي قرار مي‌داديم با سقفهايي از نقره و نردبانهايي که از آن بالا روند،
وَلِبُيوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيهَا يتَّكِئُونَ
و براي خانه‌هايشان درها و تختهايي (زيبا و نقره‌اي) قرار مي‌داديم که بر آن تکيه کنند؛
وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ
و انواع زيورها؛ ولي تمام اينها بهره زندگي دنياست، و آخرت نزد پروردگارت از آن پرهيزگاران است!
وَمَنْ يعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيضْ لَهُ شَيطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
و هر کس از ياد خدا روي‌گردان شود شيطان را به سراغ او ميفرستيم پس همواره قرين اوست!
وَإِنَّهُمْ لَيصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ
و آنها [= شياطين‌] اين گروه را از راه خدا بازمي‌دارند، در حالي که گمان مي‌کنند هدايت‌يافتگان حقيقي آنها هستند!
نکات:
این آیات به بیان ارزش در نگاه جامعه شیطان محور (پول و ثروت) در برابر نگاه خدا محور (تقوا) و اثرات آن می پردازد.
1- راه مقابله با حق به سه شکل می باشد؛
الف: تکذیب (دروغ دانستن قرآن دروغگو خواندن پیامبران)؛ كَذَّبُوا بِآياتِنَا... بقره 39 /// سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ... مائده 42
ب: تخریب (سحر و جادو دانستن قرآن و ساحر نامیدن پیامبران)؛ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ... مائده 110 /// بِسِحْرِكَ يا مُوسَی طه 57
پ: تحریف (هم از نظر معنا و هم از نظر لغت؛ تورات و انجیل شامل هر دو نوع تحریف شده اند اما قرآن در معرض تحریف معنایی قرار گرفته است که اندیشه های وهابیت نتیجه ی این تحریف می باشد )؛ يسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يحَرِّفُونَهُ ... بقره 75
در این آیات ، مرحله دوم مقابله یعنی سحر خواندن حق مورد اشاره قرار گرفته است. ( قَالُوا هَذَا سِحْرٌ) این نشانگر آن است که جبهه کفر برای رد یک نظریه، دست به هر کاری می زند. ابتدا سحرش می خواند و سپس می گوید چرا وحی بر بنده ثروتمند نازل نشده است و (رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيتَينِ عَظِيمٍ) چراکه شایستگی را بر اساس تمکن و ثروت می دانند؛ همانگونه که خداوند موضوع ولایت ثروتمندان در داستان طالوت و جالوت ذکر می کند. (وَلَمْ يؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ – بقره 247) این نوع نگاه ( تعیین جایگاه و کرامت بر اساس پول و ثروت) مخصوص نگاه شیطان محور می باشد که ما امروز در جریان لیبرالیسم مشاهده می کنیم. این یعنی لیبرالیسم زاییده شیطان است!
2- رزاق, فقط خداست؛ نه انسان بشری؛ خواه پولدار خواه فقیر! ( نَحْنُ قَسَمْنَا .../// یا در جای دیگر؛ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ... انعام 151) پس بیایید دستان گداییمان را به سمت سرچشمه ی حقیقی دراز کنیم نه سراب ها ! تصور کنید اگر به جوانی بگویید چرا ازدواج نمی کنی پاسخش چیست؟ آیا غیر از این است که عنوان می کند خانه کجاست؟ کار کجاست؟ پول کجاست؟ ما یک سوال داریم از این جوانان که خدا کجاست؟! آیا واقعا پذیرفته است که خداوند بر همه چیز آگاه و قادر است؟!
3- حال چه می شود که کسی که نمی تواند رزق خودش را هم مشخص کند، محل نزول رحمت و وحی الهی را مشخص می کند؟ ( أَهُمْ يقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَينَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا)
4- اراده خداوند بر آن است که همیشه جامعه ی طبقاتی داشته باشیم تا آن را مبنای آزمایشات الهی ( استخدام عمومی یکدیگر و رعایت تعاون) قرار دهد. (وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ...) البته این درجه بندی بر اساس عدل الهی صورت می گیرد (وَرَفَعْنَا...) یکی از راه های ایجاد عدالت اقتصادی و نه تساوی اقتصادی که به نوعی مورد بحث این آیات است، انفاق است که هر ذره اش 1400 برابر می گردد و تنها راه رسیدن به نیکوکاری همان انفاق است. لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا... آل عمران 92
دو شبهه و پاسخ آن :
اینکه خداوند رزق می دهد به معنای بی تحرکی نیست به این دلیل که رزق را خدا می دهد نه بنده اش! چرا که خداوند می فرماید: وَأَنْ لَيسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى(النجم/39)؛ و انسان ها در یک سطحند و این لازمه پیکره ی یک جامعه است و معنایش برده داری و استثمار نیست بلکه معنایش تعامل اسلامی است برای هویت یافتن پیکره جامعه؛ همانگونه که اگر همه اعضای بدن استخوان بود یا همه اش پاره های گوشت چه بی معنا بود بدن انسان؛ و ضمنا افراد مانند پیچ و مهره نیستند که در رزق خود تلاشی نکنند و رده آنها ثابت باشد بلکه با تلاش و تقوا کرامت خود را افزایش می دهند.باید دانست که رحمت الهی ، از همه امور مادی برتر است (وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيرٌ مِمَّا يجْمَعُونَ).
5- عقل افراد در چشم آنهاست زیرا اگر ثروت را به افراد کافر می داد امت واحده نیز به سمت کفر شوق پیدا می کرد. لذا می بایست در اعطا کردن مال و دیگر موارد، ظرفیت افراد و جوامع را در نظر گرفت. ظرف وجودی مخاطب را باید شناخت و مقدار مظروف را تعیین کرد.
6- در اینجا واحد بودن امت ها بر اساس دین و آیین آنهاست که در برابر جامعه کفر بیان شده است. بر این اساس بسیاری از هم اندیشان که در خارج از ایران اند نیز هم کیش و هم وطن ما می باشند خواه در سومالی باشد ، خواه در فلسطین و لبنان.
7- جوامع یا مادی نگرند یا تقوا خواه؛ یا دنیا نگرند یا آخرت و عاقبت اندیش، یا خدا خواه است یا طالب شیطان (چه از جنس جن چه از جنس انس)! (مَتَاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ) و (يعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيضْ لَهُ شَيطَانًا) لذا تمامی امور باید صبغه الهی داشته باشد؛ تمامی امور دنیوی حتی موارد زینتی در خانه ها نیز باید سمت و سوی الهی یابند. حال بیندیشیم که آیا این همه تغییرات در وسایل خانه در کدام مسیر است؛ مصرف گرایی یا خدا اندیشی؟!
8- شیطات گام به گام می آید تا تسلط کامل یابد. گامهای شیطان عبارتند از : (فَوَسْوَسَ لَهُمَا اعراف 20)، تماس با فرد، مسهم طائف (اعراف 201)، ورود به قلب، فی صدورالناس (ناس 5)، ورود به روح و قرین شدن، فهو له قرین (زخرف 36)، عضویت در گروه، حزب الشیطان(مجادله 19)،سرپرستی، الشیطان ولیا (نسا119)، شیطان شدن ، من الجن و الانس (انعام 112)
9- در این آیات که پس از بیان مسئله مادی نگری، غفلت از یاد خدا را عنوان داشته است، (يعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ ) می تواند بدین مفهوم باشد که اگر در جامعه ای تکنولوژی – حتی در سطح انتخاب یک تلوزیون یا یخچال – از سطح وسیله ای برای رسیدن به هدف اصلی انسان ها – قرب الله – خارج شود و به عنوان هدف قرار گیرد، آنگاه مبنای ارزش انسانها دارایی بیشتر تعیین می شود و نتیجه ی این مبناگزینی، مصرف گراتر شدن ، اسراف و تبذیر مشهود تر می شود و همانا اسراف کنندگان برادران شیاطین اند. ( إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّياطِينِ- إسراء 27) و در نهایت، جامعه شیطان سالار می شود. این مادی گرایی در مرحله اجین شدن روح انسان با شیطان است (فهو له قرین) یعنی همان برادر شیطان بودن. یک روح در دو کالبد! و بد همنشینیست( فَسَاءَ قَرِينًا نساء 38)
10 – به فرموده کلام خدا ، مصرف گرایی انسان را از ذکر خدا ،نماز و قرآن، باز می دارد. (وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي – طه 14 /// نَزَّلْنَا الذِّكْرَ – حجر 9) دوری از قرآن و نماز و گرایش به مصرف گرایی نتایجی دارد از جمله، بسته شدن راه های الهی در دل افراد باز ماندن از مسیر حق (لَيصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ ...)و مهمتر از آن رفتن در ضلالتی است که گمان می برند هدایت است. (وَيحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ) و این مسیر و این نگاه را شیطان برای آنها زینت داده است (زَينَ لَهُمُ الشَّيطَانُ أَعْمَالَهُمْ – انفال 48 ) و این خود افراد هستند که با مصرفگرا بودن و تجمل خواهی زمینه انحراف و دوستی با شیطان را مهیا کرده اند. دروازه دل را فرد برای شیطان باز می کند و شیطان هیچ قدرتی ندارد جز وسوسه که اگر ایمان در دل نبود( إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لَا يؤْمِنُونَ الأعراف/27) و اثرگذاشت بر دل فرد و آن را باز کرد مراحل بعدی از مراحل هفت گانه فوق الذکر گام به گام رخ خواهد داد. کید های شیطان ضعیف می مانند( إِنَّ كَيدَ الشَّيطَانِ كَانَ ضَعِيفًا نساء 76 ) اگر ایمان به خدا وجود داشته باشد.( إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ آل عمران 175)
11- ناگفته نماند که به تعبیر قرآن در آیات گوناگون همچون آیه 5 سوره قیامت، همه می دانند که خدایی هست و قیامتی نیز در راه است اما این نفس است که ممانعت می کند از به سمت خدا رفتن.
والسلام من التبع الهدی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۴۸, ۱۶/شهریور/۹۰
شماره ارسال: #2

دوستان عزیز ما در کجای این قصه قرار داریم؟ چگونه می شود این فرهنگ مصرف گرایی رو پاک کرد؟
یاری برسانید
یا علی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۴:۱۳, ۱۶/شهریور/۹۰
شماره ارسال: #3
آواتار
هر كس بايد از خودش و خانواده اش شروع كنه
و در گامهاي بعدي براي جامعه هم تلاش كنه.

مصرف گرايي ميتونه يكي از عوامل دلزدگي و افسردگي جوانان ، نوجوانان و حتي كودكان جامعه مدرن باشه.

تبليغات باعث باا رفتن سطح توقعات در جامعه ميشه و چون همه توانايي برطرف كردن تمام نياز هاي طرح شده توسط رسانه رو ندارن دچار نوعي حالت ياس و سرخوردگي اجتماعي ميشن.
اين بحث يكي از بحث هاي مهم جامعه شناسي جرم و ارتباطات اجتماعيه
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۴:۵۹, ۱۶/شهریور/۹۰
شماره ارسال: #4

گفتی از خودمون... خب از کدوم بخش؟ چطور توی این هجمه عظیم و زنجیروار تبلیغات دوام بیاریم؟ اصلا به نظر شما میشه مهندسی معکوس زد یعنی از آخرین نتیجه برگردیم به اول قصه؟ یعنی با برگشتن به سمت ذکر - نماز و قرآن - کم کم برگردیم به سمت اصلاح الگوی مصرف؟ اگه آره نقطه آغاز کجاست؟
یا علی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا