ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
...::: قاتل امام زمان کیست؟ :::...
۱۵:۰۳, ۲۶/آذر/۹۰
شماره ارسال: #1

[sup]* تصور كنيد امام زمان (ع[تصویر: 24.gif]) تشريف آوردند.
مگر نه اين كه ايشون كه تشريف بيارند قرار است دنيا پر از عدل و داد بشه و پر از صلح و آرامش همان طور كه قبل از آن از ظلم و ستم پر شده ؟؟؟..
مگر نه اين كه ايشون با اومدنشون قرار است انتقام مادرشون و نياكانشون رو بگيرند؟؟....
مگر نه اين كه ايشون قرار است سر شيطان را از بدنشان جدا كنند و همه پيروان اين موجود خبيث رو به سزاي عملشون برسونند...؟؟؟
پس با اين اوصاف ديگ هيچ موجود پليدي در جهان وجود ندارد و با اين وجود هيچ فعل اشتباه و گناهي هم انجام نميشه ...
پس اون كسي كه بعد از حكومت 309 ساله مامور به كشتن ايشون مي شه چطور به اين كار دست ميزنه ؟؟؟
همسر با وفا گفت : نفس اماره اون موجود باعث ميشه كه روي امام زمانش شمشير بكشه ؟؟ ولي من جايي خوندم كه نفس اماره و گناهاني كه انسان مرتكب ميشه با وجود شيطان عملي ميشه و اگه اون نباشه هيچ گناهي روي زمين انجام نميشه ....
پس بازم جور در نمي ياد كه اون شخص از كجا بيرون مي ياد ....[/sup]
[sup]دوستای خوبم منتظر جوابتون هستم اگه میشه به وبلاگ سری بزنید وجوابتون رو در قسمت نظرات وبلاگ بنویسید اجرتون با اقا امام زمان اینم ادرس وبلاگمhttp://sezaranti666.blogfa.com/[/sup]
[sup]http://sezaranti666.blogfa.com/
[/sup]
[sup]اگه کسی اطلاعاتی در این مورد داره ... محبت کنه و اعلام کنه ... [b][تصویر: 24.gif][/sup]
http://sezaranti666.blogfa.com/
[sup][/sup]
...::: اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر :::....
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۴۸, ۲۶/آذر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۶/آذر/۹۰ ۱۵:۵۲ توسط محمود.)
شماره ارسال: #2
آواتار
سلام آخر

هیچ روایت محکم و قطعی وجود نداره که حضرت به شهادت میرسند

این فایل رو دانلود کنید


http://up3.iranblog.com/images/xhdzfsfww8dh7ws0872p.zip

امضای محمود
خدایم خدایم آه ای خدایم
صدایت می‌زنم بشنو صدایم
شکنجه‌گاه این دنیاست جایم
به جرم زندگی این شد سزایم

مرا بگذار با این ماجرایم
نمی‌پرسم چرا این شد سزایم

گلویم مانده از فریاد و فریاد
ندارد کس غم مرگ صدا را

به بغض در نفس پیچیده سوگند
به گلهای به خون غلطیده سوگند
به مادر سوگوار جاودانـــــه
که داغ نوجوانان دیده سوگند
خدایا حادثه در انتظار است
به هر سو باد وحشی در گذار است
به فکر قتل عام لاله‌ها باش
که خواب گـل به گـل کابوس خار است


الهی در شب فقرم بسوزان
ولی محتاج نامردان مگردان
عطا کن دست بخشش همتم را
خجل از روی محتاجان مگردان

الهی کیفرم را می‌پذیرم
که از تو ذات خود را پس بگیرم
کمک کن تا که با ناحق نسازم
برای عشق و آزادی بمیـــرم
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۳۰, ۲۶/آذر/۹۰
شماره ارسال: #3
آواتار
بسم الله
.
بنده مطلب زیر را در جایی خواندم .خواندنش خالی از لطف نیست.
.
.
============================================================
.
1. گمانه زني درباره چگونگي رحلت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر دو رويكرد استوار مي باشد: شهادت و مرگ طبيعي.
.

2. كساني كه به شهادت حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باور دارند، به رواياتي از جمله موارد زير استناد كرده اند.
.

الف) «فاذا تمت السبعون سنه اتي الحجه الموت فتقتله امرأه من بني تميم اسمها سعيده و لها لحيه كلحيه الرجل بجاون صخر من فوق سطح و هو متجاوز في الطريق. فاذا مات تولي تجهيزه الحسين(علیه السلام)؛
با پايان يافتن هفتاد سال از آمدن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زني از قبيله بني تميم به نام سعيده او را شهيد مي كند. وي همچون ريش مردان، داراي ريش مي باشد و در حالي كه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از راهي مي گذرد، با هونگي از جنس سنگ امام را به شهادت مي رساند. پس از فوت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امام حسين(علیه السلام) غسل، تكفين و تدفين او را انجام مي دهد» (محمد الصدر، موسوعه الامام المهدي، الكتاب الثالث، تاريخ ما بعد الظهور، ص 881، دارالتعارف للمطبوعات).

ب ) روايت مرسلي از امام صادق(علیه السلام) كه فرمود: «ما منا الا مقتول او شهيد؛
هيچ يك از ما نيست؛ مگر آن كه كشته يا شهيد مي شود» (الطبرسي، اعلام الوري باعلام الهدي، ص 349، المكتبه العلميه الاسلاميه).

ج ) افزون بر روايات، دليل ديگر اين گروه آن است كه امام(علیه السلام) با وجود چندهزار سال در عمر طبيعي خود در سطح يك انسان چهل ساله كه در آستانه پايان جواني خود قرار داشته و نيز داراي نيروي بدني بسياري است، ظاهر مي شود. وانگهي به دليل رواياتي كه برخلاف روايت مذكور در بند الف، مدت زمان حكومت او را هفت الي ده سال مطرح كرده اند، از اين رو ايشان به هنگام مرگ، وارد سن كهولت نشده و نيروي بدني و سن ميان ساليشان، هم چنان پابرجاست. حال با توجه بر اين، نمي توان گفت كه مرگ امام(علیه السلام) در چنين شرايط سني و نيروي بدني، مرگي طبيعي و بدون نقش آفريني رويدادي خارجي باشد.

.
3. با وجود رواياتي از اين دست، برخي بر اين باورند كه همچون ساير مردم، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مرگ طبيعي از دنيا خواهد رفت. دليل آنان، وجود اشكالاتي در روايات ياد شده است كه برخي از آنها به قرار زيرند.
.

الف) روايت دوم مرسل بوده و سلسله سند آن ذكر نشده است، از اين رو نمي توان بدان تكيه نمود.

ب ) مستند نخست نيز، روايتي از يكي از معصومين(علیه السلام) نبوده بلكه سخني منقول از يكي از علماست، آن هم عالمي ناشناخته. اگر هم عبارت ياد شده به مضمون روايات اشاره داشته باشد، در اين صورت هم به دليل ناشناخته بودن سند، هم چون روايت نخست مرسل به حساب آمده و به دليل ضعيف بودن از ناحيه سند، پذيرفته نيست، از اين رو نمي تواند بيانگر رويدادي تاريخي باشد.

ج ) پس از بالندگي بشر در پرتو شخصيت متعالي حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه بيشترين زمينه هاي اقدام به آن حضرت را در پي دارد، روي دادن چنين حادثه اي دور از ذهن است.

د ) در روزگار حاكميت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) كه تمدن بشري در پيشرفت ژرفي به سر مي برد، بهره گيري از ابزاري قديمي به نام هاونگ به عنوان وسيله قتل، امري غير محتمل است.

ه ) ريش دار بودن قاتل كه خود يك زن است، روايت را با اشكالات فراواني روبرو مي كند از جمله ::

- هر چند به گونه اي نادر، برخي از زنان، ريش بسيار مختصري در مي آورند، ولي هيچ گاه ميزان آن به اندازه ريش يك مرد نمي رسد، آن گونه كه در روايت بدان اشاره شده است.

- در تاريخ سابقه ندارد كه حتي يك زن به صورت ريش كامل يك مرد، ريش درآورده باشد ولي در روايت بدان تصريح شده است. اگر هم گفته شود چنين چيزي به عنوان يك استثناء و به قدرت الهي موجود شده تا با قاتل ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گيرد پاسخ آن است كه اگر چنين زني مدتي در ميان مردم آن زمان زندگي كند، با توجه به سخن گفته شده از او در كتاب ها به عنوان قاتل امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در اين صورت حكومت حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) درباره آن تصميمي خاص مي گرفت.

- ممكن است گفته شود ريش مزبور، نه ريشي طبيعي بلكه از گونه مصنوعي آن مي باشد كه زن به عنوان تشبه به مرد از آن استفاده مي كند. در اين باره نيز پاسخ هايي گفته شده از جمله آن كه چنين رفتاري، يعني تشبه زنان به مردان رفتاري انحرافي و به جامعه ظلم آلود و فاسد پيش از ظهور مربوط بوده و وقوع آن در نظام عادلانه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بي معناست؛ وانگهي چنين زني به دليل منحصر به فرد و يگانه بودن با نمايش خود در جامعه به عنوان قاتل امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود را در ورطه اي خطرناك قرار دهد از اين رو لازم است از چنين وضعيتي اجتناب نمايد.

.
4. اين كه آيا پس از ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مردم نيز عمر طبيعي خود را سپري خواهند كرد بايد گفت: با ظهور ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نظام طبيعي عالم كه از جمله آنها قانونمندي هاي حاكم بر مرگ است، به هم نمي خورد بلكه آن چه كه روي مي دهد، برچيده شدن ساختار غير انساني حاكم بر آن و تبديل شدن آن به وضعيتي كه در آن انسان ها به سعادت و كمال حقيقي خود برسند.

امضای میلاد.م
[تصویر: emza2.gif]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۳۲, ۲۶/آذر/۹۰
شماره ارسال: #4

نقل قول:پس با اين اوصاف ديگ هيچ موجود پليدي در جهان وجود ندارد و با اين وجود هيچ فعل اشتباه و گناهي هم انجام نميشه ...
پس اون كسي كه بعد از حكومت 309 ساله مامور به كشتن ايشون مي شه چطور به اين كار دست ميزنه ؟؟؟
همسر با وفا گفت : نفس اماره اون موجود باعث ميشه كه روي امام زمانش شمشير بكشه ؟؟ ولي من جايي خوندم كه نفس اماره و گناهاني كه انسان مرتكب ميشه با وجود شيطان عملي ميشه و اگه اون نباشه هيچ گناهي روي زمين انجام نميشه ....
با سلام
برادر عزیز بحث همینجاست.شما باید ماهیت ابلیس و محدوده ی کاریش رو با ماهیت نفس اماره ومحدوده کاریش جدا کنید
وقتی این رو بدونید متوجه میشید که بعد از ظهور امام زمان چه اتفاقی قرار بیفته


آیا بعد از ظهور امام زمان بدی به طور کامل نابود میشه؟
خیر-چون اونوقت دیگه ماهیت دنیای مادی از بین میره.دیگه صواب و گناه معنی نمیده که کسی بخواد به خاطرش بهشت و جهنم بره و جزا و پاداش بگیره.دیگه اختیار معنی نداره


پس چه اتفاقی قراره بعد از ظهور بیفته؟
در حال حاضر دنیا تحت حاکمیت شیطان است.فهمیدنش خیلی سخت نیست.خدا پرستی راحت تر است یا بی خدایی و بی دینی؟
آیا امروز جایی را می توان پیدا کرد که حضور نحس شیاطین را نبینیم؟ دیدید که کنار کعبه چی درست کردن

انقلاب جهانی امام زمان و ظهور عدل و نابودی ظلم به این معنیست که این روند به سوی سیاهی، تغییر جهت می دهد به سوی روشنی
حکومتهای مقتدر و مالک مال و جان مردم فرو می ریزند و ارتشهای آنها در هم می شکند و اقتصاد آنها از هم می پاشد.در نهایت سفیانی و دجال و ابلیس هم کشته خواهند شد!!!!


آیا بعد از ظهور مردم بی دین و دولت کافر خواهیم داشت؟
مسلما خواهیم داشت ولی دیگه مثل امروز سیطره جهانی نخواهند داشت و بر عکس اسلام بر دنیا سیطره دارد.الی یوم القیامه

نفس اماره چیزی نیست که قرار باشد با ظهور از بین برود.به نظر می رسد اینها به نوعی وسیله ی آزمایش می باشند:
http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=5874

امضای علائم ظهور
آیا نرمش در برابر دشمنان کارساز است؟


"وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ "
و هرگز یهود و نصارى از تو خشنود نخواهند شد تا آنكه از آیین آنان پیروى كنى.

---------------
[تصویر: taghvim.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۴۲, ۲۶/آذر/۹۰
شماره ارسال: #5
آواتار
پس دوران رجعت چی؟
کسی چیزی شنیده؟
می گن بعضی امامان بعد از امام زمان دوباره برمی گردند و حکومت می کنن.

امضای nahal_m
قطعه گمشده ای از پر پرواز کم است
یازده بار شمردیم و یکی باز کم است
این همه آب که جاریست نه اقیانوس است
عرق شرم زمین است که سرباز کم است
اللهم عجل لولیک الفرج
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۱۸, ۲۶/آذر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۶/آذر/۹۰ ۱۷:۲۵ توسط میلاد.م.)
شماره ارسال: #6
آواتار
بسم الله
.
البته من ربط این موضوع و آن موضوع را نفهمیدم.(رجعت،رحلت یا شهادت)
فکر هم میکنم در تالار در این مورد بحث شده.
.
اما به صورت مختصر:
.
.
"‌رجعت" از عقايد معروف شيعه است و تفسيرش در يك عبارت كوتاه چنين است: بعد از ظهور‌حضرت مهدي(‌عج) و در آستانه رستاخير، گروهي از مؤمنان خالص و كفار و طاغيان بسيار شرور به اين جهان‌بازمي‌گردند. گروه اوّل مدارجي از كمال را طي مي‌كنند و گروه دوم كيفرهاي شديدي مي‌بينند.
.
در روایات و ادعیه و زیارات و قرآن ، رجعت تصدیق شده است.فرصت نیست در مورد تمامشان نوشته شود.
.
اما خلاصه:
.
در ادعیه:در زیارت جامعه کبیره،زیارت امام حسین(علیه السلام)،زیارت وارث،دعای عهد و....
در روایات: که زیاد است
در قرآن:برخی از دانشمندان معاصر 76 آیه از قرآن را تاویل به رجعت کرده اند.مثلاً:
آیه 83 سوره نمل/آیه 47 سوره کهف/آیه 11 سوره مومن و ....
.
.
اما در مورد رجعت کنندگان:
در میان امامان: امام حسین (علیه السلام)،امام علی (علیه السلام)و...
در میان پیامبران: حضرت عیسی (علیه السلام)،حضرت خضر(علیه السلام) ،حضرت محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)،حضرت اسماعیل(علیه السلام) و...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۵۸, ۲۶/آذر/۹۰
شماره ارسال: #7
آواتار
(۲۶/آذر/۹۰ ۱۶:۴۲)nahal_m نوشته است:  پس دوران رجعت چی؟
کسی چیزی شنیده؟
می گن بعضی امامان بعد از امام زمان دوباره برمی گردند و حکومت می کنن.
بسم رب الحسین
سلام علیکم
السلام علیک یا ثار الله
خواهرم نهال ، به این تاپیک سری بزنید. ببخشید که ارسالات خود را در اختیارتان قرار میدهم.
http://forum.bidari-andishe.ir/thread-10...l#pid75091
اللهم الرزقنا شفاعة الحسین
موفق باشید و خدایی .

امضای Agha sayyed
صِبغَةَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً
رنگ خدایی بپذیرید ! رنگ ایمان و توحید و اسلام و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است ؟!
بقره -138
اين است نگارگرى الهى؛ و كيست ‏خوش‏نگارتر از خدا
پس کی می خواهیم خدایی شویم...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۳۴, ۲۷/آذر/۹۰
شماره ارسال: #8
آواتار
با سلام
یکی از آیاتی که در خصوص زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است آیه 9 سوره صف است.
با توجه به تفسیر المیزان

نقل قول:
تفسیر المیزان
معناى اظهار دين حق بر همه اديان


هـو الذى ارسـل رسـوله بـالهـدى و ديـن الحـق ليـظـهـره عـلى الديـن كـله و لو كـره المشركون


اضافه كلمه (دين ) به كلمه (حق ) به طورى كه گفته اند اضافه اى است بيانى ، ولى ظاهرا اين اضافه در اصل اضافه لاميه بوده ، و عنايت لطيفى در آن به كار رفته ، و آن اين است كه هر يك از حق و باطل براى خود دينى دارند كه مطابق اقتضاى خاص آنها است ، و خداى تعالى از بين آن دو، دين حق را پسنديده ، براى اينكه خودش حق است و بدين جهت رسول خود را به ابلاغ دين حق گسيل داشته .
كـلمـه (اظـهـار) وقـتـى در مـورد چـيـزى عـليـه چـيـز ديـگـر اسـتـعـمال مى شود، معناى غلبه را مى دهد، وقتى مى گوييم دين اسلام را بر ساير اديان اظـهـار داد، معنايش اين است كه آن را بر ساير اديان غلبه داد. و منظور از همه اديان ، همه روش هـاى غـيـر خـدايـى اسـت كـه در بـيـن بـشـر سـلوك مـى شـود. و ايـن آيـه در مـقـام تعليل جمله (و اللّه متم نوره ) در آيه قبلى است ، و معنايش اين است كه : خدا نور خود را تـمـام مـى كـنـد، بـراى ايـنـكـه خـدا آن كـسـى اسـت كـه رسـول خـود را بـا نـورش گـسيل داشت ، نورى كه همان هدايت و دين حق است ، تا آن را بر همه اديان غلبه دهد، هر چند كه مشركين بت پرست نخواهند.

از ايـن دو آيـه اسـتفاده مى شود كه دين حق نور خدا در زمين است ، همچنان كه اين معنا از جمله (مـثـل نـوره كـمـشـكـوه فيها مصباح ...) نيز استفاده مى شود، كه تفسيرش در سوره نور گذشت .

از طرف دیگر
نقل قول:محمد بن فضیل می‌گوید:

از امام کاظم علیه السلام معنای این آیه را سئوال کردم:« هو الذی ارسل بالهدی و دین الحق» ـ سوره‌ی صف، آیه 9 ــ (او کسی است که رسولش را با هدایت و دین فرستاد.)

امام علیه السلام فرمود: «او کسی است که رسولش را مأمور ابلاغ ولایت جانشینش کرد و آن دین، دین حق است.»
آن‌گاه از ادامه آیه سوال کردم:« لیظهر علی الدین کلّه» (تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند.)

امام علیه السلام فرمود:« هنگام قیام قائم علیه السلام، خداوند او بر همه ادیان پیروز می‌گرداند، به دلیل آیه‌ی قبلش:« والله متمّ نوره و لو کره الکافرون.» (و خداوند نورش را تمام می‌گرداند، هرچند برای کافران ناخوش باشد.)

منابع:

بحارالانوار، ج 51 ،ص 60 ------------ کلینی

مراجعه شود به:

پیروزی اسلام و نابودی شرک در دوران امام مهدی علیه السلام
با توجه به تفسیر آیه و روایات در این زمان کافران هستند که پیروزی حق بر ایشان ناخوش است.
پس لزومی ندارد که هیچ موجود پلیدی در این زمان وجود نداشته باشد زیرا مشرکان در این دوره هستند .
نقل قول:پس با اين اوصاف ديگ هيچ موجود پليدي در جهان وجود ندارد و با اين وجود هيچ فعل اشتباه و گناهي هم انجام نميشه ...
اما در این دوره دین حق(اسلام) بر سایر ادیان غلبه دارد.

امضای تازه مسلمان
[تصویر: Picture.png]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۵۰, ۴/دی/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/دی/۹۰ ۲۲:۵۰ توسط میلاد.م.)
شماره ارسال: #9
آواتار
بسم الله
.
سوال دوستمان از منظری دیگر هم قابل پاسخگویی می باشد:

با توجه به اختلاف مفسران و تفاوت روايات‌، نمي‌توان به صورت قطعي در سرنوشت ابليس پس از ظهور امام زمان‌ عج الله اظهار نظر كرد.

بنابر برخي روايات‌، ابليس پس از ظهور يا در زمان رجعت كشته مي‌شود

و

بنابر برخي روايات و نظر مشهور مفسران‌، ابليس پس از ظهور نيز زنده خواهد بود و با دميده شدن صور نخست‌، خواهد مرد.

برفرض صحت قول اول هدف اصلي انسان، سعادت است و سعادت در جامعه بشري با حكومت حضرت مهدي عج الله حاصل مي شود كه در آن زمان زمين پر از عدل و داد مي شود و خبري از كفر و ظلم نيست. در آن زمان قلب ها از وسوسه هاي شيطاني پاك مي شود و فساد نابود مي گردد. در اين روز ابليس رئيس شيطان ها كه كاري جز وسوسه و به انحراف كشاندن جامعه بشري ندارد به عنوان اصل فساد گردن زده مي شود.
پس منظور از كشته شدن ابليس و شيطان به دست حضرت، به قتل رساندن شخص شيطان و پايان مهلتي است كه به شيطان داده شده بود.

البته قتل شيطان و ابليس به معناي از بين رفتن همه شياطين به ويژه انسان هاي شيطان صفت نيست. زيرا تكليف برقرار است و برخي انسان ها هستند كه نقش شيطان را بر عهده دارند. ضمن اين كه نفس اماره نيز است. و نفس اماره جدای از شیطان می باشد آنچه که شما در سوال بیان نمودید صحت ندارد اما رئيس شيطان ها ابليس كه نقش اساسي براي انحراف و گناه دارد از بين مي رود.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۲۹, ۵/دی/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/دی/۹۰ ۲۱:۳۰ توسط zarati313.)
شماره ارسال: #10
آواتار
اگر اشتباه نکنم سوالی اصلی دوستمان بحث شهادت یا رحلت امام زمان عج نیست بلکه چگونگی امکان گناه انسان
در زمانی است که شیطان سربریده شده!!

پاسخ آن است که درست است شیطان سربریده شده اما شیطان تنها عامل گناه انسان نیست بلکه نفس اماره
انسان که ذاتا میل به بدی و شرارت دارد نیز در گناه نقش دارد.

لطفا با دقت بخوانید

فرق شیطان با نفس اماره
تبیین این موضوع نیازمند بیان یک مقدمه است که ضمن بیان آن به بحث پیرامون موضوع می پردازیم:

نفس و مراتب آن

هویت حقیقی انسان، دارای ابعاد و لایه های سه گانه (حیوانی، انسانی، الهی) است. از آیات قرآن مجید نیز به خوبى استفاده مى‏شود که روح و نفس انسانى داراى سه مرحله است:

۱٫ نفس اماره یا لایه حیوانی انسان.

لایه حیوانی انسان در شهوت، غضب و امیال نفسانی خلاصه می شود.این میل قلبی و حالت نفسانی را قرآن به نفس اماره، تعبیر می نماید و تأکید می کند که: «به درستی که نفس، (انسان را) به کارهای زشت و ناروا فرمان می دهد».

به همین دلیل به آن اماره ‏(امر کننده به بدی ها) گفته‏اند. در این مرحله هنوز عقل و ایمان آن‏ قدرت را نیافته که نفس سرکش را مهار زده و آن را رام کنند بلکه در بسیارى از موارد در برابر او تسلیم مى‏گردند و نفس سرکش آنها را شکست مى‏دهد.

در گفتار همسر عزیز مصر به این مرحله اشاره شده است آن گاه که گفت: “و ما أبرئ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ” من هرگز نفس خود را تبرئه نمى‏کنم، چرا که نفس سرکش همواره به بدی ها فرمان مى‏دهد”.

۲٫ نفس لوامه:

” نفس لوامه “مرتبه ای از نفس است که پس از تعلیم و تربیت و مجاهدت، انسان به این مرتبه ارتقاء مى‏یابد. در این مرحله ممکن است بر اثر طغیان غرائز گاه گاه مرتکب خلاف هایى بشود، اما فورا پشیمان مى‏گردد و به ملامت و سرزنش خویش مى‏پردازد و تصمیم بر جبران گناه مى‏گیرد، و دل و جان را با آب توبه مى‏شوید.

قرآن مجید این مرحله را” نفس لوّامه” تعبیر کرده و می فرماید :” و سوگند به (نفس لوّامه ) وجدان بیدار و ملامت گر که رستاخیز حقّ است!” [۴۲]

۳٫ نفس مطمئنه:

” نفس مطمئنه ” آن مرتبه‏اى است که پس از تصفیه و تهذیب و تربیت کامل، انسان به آن مى‏رسد در این مرتبه‏ غرائز سرکش توانایى پیکار با عقل و ایمان در خود نمى‏بینند چرا که عقل و ایمان آن قدر نیرومند شده‏اند که غرائز نفسانى در برابر آن توانایى چندانى ندارند.

این مقام انبیاء و اولیا و پیروان راستین آنها است، آنهایى که در مکتب مردان خدا درس ایمان و تقوا آموختند و سال ها به تهذیب نفس پرداخته و جهاد اکبر را به مرحله نهایى رسانده‏اند.

قرآن از این مرحله به نفس مطمئنه تعبیر کرده می فرماید:”ای نفس مطمئن و آرام یافته به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که تو از او خشنودی و او هم از تو خشنود”.[۴۳]

امّا رابطه نفس اماره با شیطان

نفس اماره، در واقع یکی از ابزار شیطان و راه نفوذ و سلطه یابی بر انسان است و از جنود و سربازان شیطان محسوب می شود.

پس وسوسه از جانب ابلیس به عنوان شیطان بیرونی، و تحریک و خواهش توسط نفس اماره به عنوان شیطان درونی، انسان را به مرحله سقوط می کشاند.

تمام تلاش شیطان، این است که انسان گمراه شده و به حقیقت نرسد و در این خصوص، او به عزت خداوند متعال قسم یاد کرده است. چنان که در قرآن آمده است:« (شیطان) گفت: به عزتت قسم که همگی آنها را اغوا می کنم، مگر آنها که از بندگان مخلص تو باشند».[۴۴]

اغوا، از کلمه غی به معنای ضد رشد است، و رشد، به معنای رسیدن به واقع.[۴۵]

شیطان به عزت خداوند قسم یاد کرده که انسان را گمراه خواهد ساخت.[۴۶] او در به انحراف کشیدن انسان مرحله به مرحله جلو آمده و انسان را تحت تأثیر القائات خود قرار می دهد تا جایی که خود انسان، شیطانی می شود و به وسیلۀ او دیگر انسان ها به انحراف کشیده می شوند.

انسانی که بر اثر وسوسه های شیطان، تسلیم خواسته و خواهش تمایلات حیوانی گردد، گرفتار نفس اماره شده است.

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: “نفس اماره همچون فرد منافق، تملّق انسان را می گوید و در قالب دوست، جلوه می کند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد کند.”[۴۷]

شیطان انسان های ضعیف الایمان را وسوسه کرده و به کمک تمایلات شهوانی و نفس اماره شان، قلب آنها را منزل خود می کند و بالاخره با دست و بدنشان تماس برقرار کرده و مصافحه می کند و یار و رفیق آنها می شود. چون کسی که قلبش منزل شیطان شد، نه تنها مهماندار شیطان، بلکه یار او خواهد بود.[۴۸]

درباره این گروه، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «پس شیطان با چشمان آنها نگاه می کند و با زبان آنها حرف می زند».[۴۹]

نتیجه: شیطان و نفس اماره هردو دشمن انسان هستند. به همین دلیل قرآن هم از شیطان به عنوان دشمن آشکار انسان یاد می کند و انسان را سفارش می کند که او را دشمن خود بداند.[۵۰]و هم در روایات معصومین (علیه السلام) نفس اماره (هوا و هوس) دشمن شمرده شده است، این که پیامبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)فرمود ؛ دشمن ترین دشمن تو نفس تو است».[۵۱] به این مرحله از نفس اشاره دارد.

راز تعبیر نفس به “دشمن ترین دشمنان” ، درونی بودن آن است. دشمن و سارق بیرونی، بدون همراهی این دشمن و دزد درونی، نمی تواند آسیب برساند. این دشمن درونی، محرم و به همه جا آشنا است و با استفاده از همین آگاهی، خواسته شخص را به شیطان گزارش می دهد و از آن سو پیام و فرمان ابلیس را که امارة بالسوء بیرونی است، می رساند؛ از این رو نفس اماره خود نیز از جنود (سربازان) شیطان محسوب است. چنان که بسیاری از اوصاف آن، در شمار جنود شیطان است.[۵۲] پس نفس اماره با توجه به زمینه و گرایش حیوانی موجود در انسان، تحت تأثیر وسوسه شیطان واقع شده و شیطان نیز مرحله به مرحله جلو می آید، تا جایی که فرد نیز جزء حزب شیطان می شود.[۵۳]


به همین دلیل که شیطان سربریده شده و عامل بیرونی تحریک انسان به گناه و عصیان او از بین رفته
سزای گنهکار در این زمان مرگ است
یعنی هرچند گناه بسیار کم می شود اما در آن شرایط تنها یک گناه دلیل بر کفر فرد است و گردن زده می شود!

امضای zarati313
اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا

وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  امام زمان عليه السلام در زمان غیبت از ما چه چیزی خواسته اند؟ aboutorab 0 138 ۲۰/تیر/۹۳ ۲۳:۲۹
آخرین ارسال: aboutorab
  چه کنیم در زمان ظهور در حمایت امام زمان باشیم؟ حسن 3 1,230 ۱۶/خرداد/۹۰ ۱۱:۲۹
آخرین ارسال: علی 110
  (A+)صفتی که تمام یاران امام زمان دارند و صفتی که هیچ یک از یاران امام زمان ندارند!!!!!!!! علی 110 3 3,968 ۱۳/فروردین/۹۰ ۱۴:۳۵
آخرین ارسال: علی 110
  (B)امام زمان (علیه السلام) در کلمات و دعاهای امام سجاد (علیه السلام)+کلیپ فوق العاده از بقیع Seyed Mohsen 4 1,513 ۱۰/دی/۸۹ ۱۳:۱۳
آخرین ارسال: Seyed Mohsen

پرش در بین بخشها:


بالا