ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 5 رای - 4.8 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فقط کسانی بخوانند که حق الناس بر گردن دارند!
۱۱:۲۶, ۱/اسفند/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/بهمن/۹۰ ۱۵:۴۲ توسط paradise.)
شماره ارسال: #1
آواتار
سلام
ببینید دوستان ما یه مشکلی داریم به نام حق الناس که کم و بیش همه باهاش دست به گریبانیم
و از اون مشکل بزرگتر اینه که : نمیتونیم حق الناس رو ادا کنیم در بعضی موارد!!!!!!!
چه جوری؟
یعنی مثلاً غیبت یک کسی رو کردیم (من برای اینکه قبح این عمل که قبحش از بین رفته دوباره تأکید میکنم که غیبت از زنابدتر است!!!!!) خلاصه بد بختانه غیبت کسی رو کردیم که اون بنده خدا دیگه نیست و بهش دسترسی نداریم تازه اگه بخوایم بریم بگیم ما فلان حرف رو پشت سرت زدیم بیشتر مفسده داره و اوضاع بدتر میشه و یا حق مالی و دین مالی به گردنمون هست که حقیقتاً در حال حاضر نمیتونیم بدیم و یا طلب کارمان مرده یا در دسترس ما نیست !!! اینجا تکلیف چیه؟ چه خاکی باید بر سرمون بریزیم؟؟؟؟؟؟
این در حالی هست که کسی که مدیون دیگران باشه در سپاه امام زمان جایی نداره!!!!!!!!!!
خوب خود خدای رئوف و رحیم راه حلی رو در این موارد پیش پای ما گذاشته

البته این راه حل برای کسی هست که تمام تلاش خودش رو برای ادای حقوق مردم انجام داده و دیگه از خودش حقیقتاً کاری بر نمیاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نه اینکه بشینه و فقط به امید این راهکار باشه!!!!!!!!

قسمت اول راه حل دعای شدیداً عاجزانه و خاضعانه و ذلیلانه و حقیرانه و ملتماسانه به درگاه خداست
برای نمونه :
توی دعای روز دوشنبه که در مفاتیح هم هست میخونیم: خدایا از تو آمرزش میخواهم برای هر نذری که کرده ام و وعده ای که داده ام و عهدی که بستم ولی به آن وفا نکردم و در باره حقوق و مظلمه هایی که از بندگانت به گردن دارم، درخواست میکنم هر بنده ای از بندگانت یا هر کنیزی از کنیزانت که بر گردن من حقی دارند و از من ستمی به ایشان رسیده در جانش یا آبرویش یا در مالش یا خانواده و فرزندش یا غیبتی از او کرده ام یا باری بر دوشش نهاده ام که سببش خواهش نفس یا خود خواهی یا رشک و حسد یا خود نمائی یا تعصب بیجا بوده چه آن کس غایب باشد چه حاضر، زنده باشد یا مرده، و دست من اکنون از او کوتاه و وسعم نارساست از اینکه آن حق را به او رد کنم و از او حلالیت جویم پس از تو میخواهم ای کسی که مالک حاجاتی و به خواست تو آنها مستجاب گردد وبه سوی اراده ات شتابان شوند می خواهم که درود فرستی بر محمد و آل محمد و آن شخص را به آنطوری که خواهی از من خوشنود گردانی...

و اما قسمت دوم راه حل
بعد از این دعا که باید شدیداً عاجزانه و ملتمسانه خوانده شود باید زحمت بکشید و همتی کنید و نمازی بخوانید به نام نماز تحصیل رضایت حق داران:
که در کتاب المجتنی/ 36 و انیس الصادقین /233 آمده
و به این شکل هست که دو نماز دو رکعتی که میشه جمعاً 4 رکعت رو به این کیفیت باید بخونید
در رکعت اول بعد از حمد 25 مرتبه سوره توحید
در رکعت دوم بعد از حمد 50 مرتبه سوره توحید رو میخونید و بعد سلام میدید و دو رکعت بعدی رو شروع میکنید
در رکعت سوم (که میشه رکعت اول نماز دوم) بعد از حمد 50 مرتبه سوره توحید
در رکعت چهارم (که میشه رکعت دوم نماز دوم) بعد از حمد 75 مرتبه سوره توحید و بعد هم سلام میدید
در روایت است که با خواند این نماز، اگر حق داران شما به شمار ریگها باشند، خداوند به فضل گسترده و مهر و رحمتش آنها را خرسند میکند !!!!

دو نکته: فراموش نکنید که قبلش باید تمام تلاشتون رو بکنید که تا میتونید حق الناس رو بپردازید و این راهکار مال جایی هست که دیگه واقعاً کاری از دستتون بر نمیاد
نکته بعدی این هست که به واسطه این نماز خداوند رحمت و نعمات و خیراتی برای کسانی که بر گردن شما حق دارند نازل میکنه که باعث رفع حاجات و گرفتاری اون کسانی میشه که بر گردن شما حق دارند و از این طریق حساب بی حساب میشید!!!

یه حدیث هم بگم در مورد رحمت خدا!!!
خدا بر طبق روایات از 100 قسمت رحمتش 1 قسمت رو در دنیا پراکنده کرده و تمام محبتها و الطافی که مادر بر فرزند و دوست بر دوست و همسر بر همسرو ... خلاصه هر مخلوقی به مخلوق دیگه میکنه توی دنیا از این یه قسمت نشأت میگیره و 99 قسمت رو گذاشته برای روز حساب!!!!
روایتی هست که نقل به مضمون میکنم :در روز قیامت عده ای میان میگن ما از حق خودمون نمیگذریم بعد خدا یه بهشتی رو نشون میده با یه نعمت های خفنی و بعد میگه این برای کسی هست که امروز ببخشه و بعد خیلی ها میبخشند ولی یه عده باقی میمونند
و باز دوباره یه بهشت خفن تری رو رو میکنه و میگه این امروز مال کسی هست که ببخشه و باز یه عده میبخشند و اینکار اونقدر ادامه پیدا میکنه تا یه عده باقی میمونن که به هیچ وجه نمی بخشن و اونا کسانی هستند که مظلومانه بهشون ظلم شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
و دلشون شکسته شده !!!!!!!!!!!!
خود خدا میگه بپرهیزید از ظلم به کسی که جز من پشتیبانی نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یا فاطمه زهرا، قربان غریبیت یا امام حسین، یا امیرالمومنین بمیرم برای مظلومیت

خلاصه دوستان شدیداً در زندگی از شکستن دل دیگران بپرهیزید و بی اندازه از ظلم کردن به مظلوم بر حذر باشید !!!!
بقیه اش انشاالله به لطف خدا حل میشه
از این راهکار هم میتونید استفاده کنید به خصوص کسانی که عاشق خدمت به امام زمانشون هستند
باید حساب کتاباشون رو با خدا و مردم صاف کنند
خدا پدر و مادر حُر رو بیامرزه که راه رو برای تمام توبه کارا باز گذاشت
دیگه ما دل عزیز دل زهرا رو که نلرزوندیم
امان از دل زینب
خوب ببخشید طولانی شد
پدر و مادر من رو هم اگه دعا کنید خیلی دمتون گرم رفقا
یا علی

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۲۸, ۱/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #2
آواتار
علي آقا بحث خيلي خوبيه. و مشكل اكثر ماها هم هست.
به نظر من خوبه بيشتر در مورد اين قضيه صحبت بشه:
نقل قول:یعنی مثلاً غیبت یک کسی رو کردیم (من برای اینکه قبح این عمل که قبحش از بین رفته دوباره تأکید میکنم که غیبت از 70 بار زنای با محارم در خانه کعبه بدتر است!!!!!) خلاصه بد بختانه غیبت کسی رو کردیم که اون بنده خدا دیگه نیست و بهش دسترسی نداریم تازه اگه بخوایم بریم بگیم ما فلان حرف رو پشت سرت زدیم بیشتر مفسده داره و اوضاع بدتر میشه و یا حق مالی و دین مالی به گردنمون هست که حقیقتاً در حال حاضر نمیتونیم بدیم و یا طلب کارمان مرده یا در دسترس ما نیست !!! اینجا تکلیف چیه؟ چه خاکی باید بر سرمون بریزیم؟؟؟؟؟؟
منظورم مفسده اي هست كه گفتيد. مثلا حلاليت خواستن از كسي باعث بشه آبروي يكي ديگرو ببري!!
يه مثال مي زنم تا موضوع روشن بشه:
فرض كنيد دونفر مال كسي رو دزديدن و بعد از مدتي يكيشون پشيمون مي شه و مي خواد حلاليت بطلبه. ولي با اين كار مجبوره شريكش رو هم لو بده و در واقع آبروي طرف رو بريزه.
البته اينجا مركز پاسخ به سوالات شرعي نيست!!Blush
ولي فكر مي كنم اگه بحث مفسده رو باز كنيم تكليف روشن تر بشه
يا علي

امضای MAHDI59
[تصویر: masoud.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۴۳, ۱/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #3
آواتار
میگن بدترین راست ، حرف راستی هست که مابین مردم رو به هم بزنه
البته به جز مواردی که ما برای تحقیق مورد مشورت واقع میشیم که در اونجا هم به طور خیلی صریح نباید عیب شخص گفته بشه
ما عیب کسی رو گفتیم به در یه جمعی بعد پشیمون میشیم
اگه بریم بگیم که ما فلان حرف رو پشت سرت زدیم اون آدم هم از ما دلگیر میشه و هم ممکن هست که نسبت به اون افرادی که ما پیششون غیبت کردیم بدبین بشه و خلاصه میایم ابروشو درست کنیم میزنیم چشمش هم کور میکنیم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۷:۴۹, ۲/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #4
آواتار
1. از امام زین العابدین (ع ) نقل شده که فرمود: بدرستى که زبان آدمى هر روز بر اندامهاى او سرکشى مى نماید، آنگاه مى گوید: چگونه صبح کردید، حالتان چطور است ؟ آنها مى گویند: خوب است !اگر تو ما را واگذارى! و مى گویند الله الله را در حق ما مراعات کن و آن را قسم مى دهند و مى گویند: همانا ما بوسیله تو پاداش داده مى شویم و به سبب تو مواخذه خواهیم شد.
{ بحار، ج 71،ص 278 }

2. از امام صادق (ع ) بدین گونه روایت شده : هیچ روزى نیست جز آن که هر عضوى از اعضاى بدن زبان را تکفیر مى نماید یا اظهار ذلت و خضوع مى کند التماس کنان مى گوید: تو را به خدا سوگند مى دهم که کارى نکنى تا ما به خاطر تو عذاب شویم { بحار، ج 71،ص 302}

3 . على (علیه السلام) : هیچ چیزى به زندان طولانى از زبان سزاوارتر نیست . { بحار، ج 71،ص 277 }

4 . و نیز فرموده : نگهداشتن زبان ، پادشاهى و رها کردن آن هلاکت و نابودى است .

5 . علی (علیه السلام) : روزه دل بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است . {بحار، ج 71،ص 286}

6. سکونى از امام صادق (ع ) نقل کرده است که پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید: خداوند زبان را به عذابى مبتلا مى سازد که هیچکدام از اندامها را به آن عذاب نمى کند؛ زبان مى گوید: خدایا مرا به عذابى مبتلا ساختى که هیچ چیزى را به آن معذب نساختى ؟ پس خدا به او چنین مى فرماید: از تو سخنى بیرون آمد که به مشرق و مغربیهاى زمین رسید پس با آن خون حرام ریخته و مال حرام به غارت برده شد و ناموس حرام به باد رفت ؛ سوگند به عزت و جلال و بزرگى خودم که همانا تو را به عذابى معذب نمایم که هیچ یک از اندامها را (اندامهاى انسان) به آن عذاب ننمایم { کافى ج 2،ص 115}

7 . به روایت داوود رقى از امام صادق (ع ) فرمود: خاموشى ، گنجى وافر و زینت بردبار و پوشش نادان است.
{ بحار ج 71،ص 288 }

8 . و از حضرت رضا (ع ) نقل شده : خاموشى درى است از درهاى حکمت و بدرستى که سکوت وخاموشى کسب محبت مى کند و دلیل بر هر خیر و نیکى است و نیز فرموده : از نشانه هاى فهمیدگى است بردبارى و علم و خاموشى}. بحار، ج 71،ص 288 }

9 . از على بن الحسین امام زین العابدین (ع ) نقل شده است که حق زبان گرامى داشتن آنست از فحش ، بدگوئى ، و عادت دادن آن به نیکى و ترک زیاده گوئى هائى که براى آن فائده اى مترتب نیست و نیکى به مردم و خوش گفتارى در میان آنها .
{ بحار، ج 71،ص 286 }

10. از پیغمبر اکرم (ص ) روایت شده : بدرستى که خداى تعالى در نزد زبان هر گوینده ایست و فرموده : ایمان بنده اى معتدل و پا بر جا نخواهد بود تا دل او مستقیم گردد، ودل او راست و پا بر جا نخواهد شد تا زبان او مستقیم گردد. { بحار، ج 71،ص 287 }

11. و نیز از آن حضرت نقل گشته : سخن زیاد بغیر ذکر خدا نگوئید؛ زیرا کلام زیادى ، جز ذکر خدا دل را سخت مى کند، بدرستى که دورترین مردم از خدا شخص دل سخت است . { ج 1، ص 1، بحار ج 71، ص 281 }

12. حضرت موسى بن جعفر (ع ) از پدران بزرگوارش نقل فرموده که : امیر المومنین على بن ابى طالب (ع ) به مردى گذشت که حرفهاى زیادى مى زد.حضرت ایستاد و سپس فرمود: آى !(حضرت نخواست اسمش را ببرد براى تنبیه او) بدرستى که تو کتابى را بسوى پروردگارت برد و مامور نگهبان خود املا مى کنى ، پس به آن چه تو را فائده مى بخشد بپرداز و آن چه را که بى فائده است واگذار. { بحار ج 71،ص 276 }

13. على (ع ) که فرمود: سخن خود را بسنج و آن را بر عقل و معرفت خود عرضه دار .

14. روایات بسیارى وارد شده که از شوخى و مزاح زیاد بپرهیزید، زیرا آبرو را مى برد و مزاح دشنام کوچک است و نور ایمان را مى برد و جوانمردى را سبک مى کند و سبب کینه و عداوت مى شود و وقار را نابود مى سازد. {وسائل ، ج 8،ص 481- 482}

15. على (ع ) فرموده : به خدا سوگند نمى بینم بنده اى که خویشتن را نگهدارد، نگهداشتنى که او را نفع بخشد مگر این که زبان خود را حفظ کند. { نهج البلاغه فیض الاسلام ، خطبه 175 }

16- امام صادق (علیه السلام) : غیبت حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. خداوند بزرگ به موسی وحی می فرمود : غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت میشود و اگر توبه نکند نخستین کسی است که وارد آتش می گردد. بحارالانوار جلد 75 صفحه 257 حدیث 48

17- امام صادق (علیه السلام) : غیبت نکن که غیبتت می کنند ( غیبت کسی را نکن که غیبتت می کنند ) برای برادرت چاه مکن که در آن می افتی چون همانطور که برخورد می کنی با تو برخورد میشود. ( هر جوری رفتار کنی همانطور باخودت رفتار می کنند ) بحارالانوار جلد 75 صفحه 248 حدیث 16

18- ترک غیبت از ده هزار رکعت نماز مستحبی پیش خدا محبوبتر است. بحارالانوار جلد 75 صفحه 261 حدیث 66

19- حضرت محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : کسی که غیبت مسلمانی را بکند روزه اش باطل میشود و وضویش باطل میشود و روز قیامت در حالی می آید که از دهانش بویی متعفن تر از مردار بیرون می آید که اهل قیامت از آن بو رنج می برند. وسائل الشیعه جلد 8 صفحه 599 حدیث 13

20- امام باقر (علیه السلام) : به درستى اين زبان كليد هر نيك و بد است؛ پس مؤمن را سزاست كه همان طور كه بر سيم و زرش قفل می ‏زند بر زبانش نيز قفل زند؛ زيرا پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:رحمت خداى بر مؤمنى باد كه زبانش را از هر ناپسندى باز دارد چرا كه اين نگه داشتن زبان { از معصیت } ، صدقه مؤمن بر خويشتن است. آنگاه امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كه زبانش را فرو نبندد از گناهان به دور نباشد. تحف العقول

پناه می بریم به خدا از روز حساب و از او می خواهیم در ترک این گناه عظیم ما را یاری کند.

امضای احیاء
يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد كه من به آنچه انجام مي‏دهيد آگاهم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۰, ۲۹/اسفند/۸۹
شماره ارسال: #5
آواتار
اینکه می فرمائید هرکاری کرده باشیم قبل از نماز خواندن،یعنی چی؟
یعنی چه مراحلی را باید طی کنیم تا آن قدر مستاصل شویم که نماز خواندن آخرین مرحله باشد؟

امضای Hadith
بیایید ارتباطمان را هر روز با حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ کنیم.
حتی به اندازه ی خواندن یک دعای فرج و
یـا ذکر صلواتی با تقدیم ثواب آن به امام زمانمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)..
و یار امام زمانمان باشیم،حداقل به اندازه ی ترک یک گــــــناه..

[تصویر: Marg.jpg]

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۱۲, ۳/فروردین/۹۰
شماره ارسال: #6
آواتار
شما در اولین مرحله هم میتونید دعا و نماز رو بخونید
اما شرط صحت شما این هست که واقعاً در راستای ادای حق الناس گامهای عملی هم بردارید در حد توانتون!!!!!!!!
و از ادای حق به صورت عملی کم نگذارید
این کمکاری رو هم هر کسی خودش خوب میتونه حس کنه
مثل حسی که بعد از امتحان داریم که مثلاً میدونیم امتحان خوب دادیم یا بد دایدم
بیشتر میتونستیم بخونیم یا نمیتونستیم
موفق باشید
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۵۵, ۱۲/مهر/۹۰
شماره ارسال: #7
آواتار
بحث غیبت شد...آدم بعضی جاها میمونه که کدوم حرف مشمول غیبت هست کدوم حرف نیست!!!

مثلا یک عده بگن حرف طرف سوم رو بخوای با مسخرگی بگی یا اداشو در بیاری میشه غیبت...خب اینکه بدترشه میشه سخره گرفتن

یک عده حرف میزنن میگن فلانی چنین کاری کرده...میگم این میشه تهمت
اما خب ما بخواییم صحبتی از عملکرد کسی بیان کنیم که همه میدونن..یا یک عملی از او اثبات شده..یا حقی از ما داشته ما به دیگران گفتیم..یا غیره..کدومش غیبته؟؟؟
مرز غیبت چیه؟
چون میگن حرف از فرد سوم نزنید چه خوشش بیاد چه خوشش نیاد

خب یعنی تعریف هم ازش نباید کرد..واقعا من موندم مرز غیبت کجاست کسی راهنمایی میکنه؟؟:s

امضای libera
محیا جان تو اینجا هستی تا ابد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۴, ۱۲/مهر/۹۰
شماره ارسال: #8
آواتار
عالی بود علی جان
من که اشکم گرفت از لطف خدا.
همیشه با خودم فکر میکردم اگه توقیامت کسی کسی رو نبخشه همه گیریم و اگه کسی کسی رو ببخشه همه کارمون درسته.
واقعا سپاسگذارشم که اینقدر دلسوز ماست و بهمون کمک میکنه.Heart

امضای سدرة المنتهی
Huh
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۴۱, ۱۳/مهر/۹۰
شماره ارسال: #9
آواتار
من شنیدم که اگر حقی به گردن کسی داشتی و نتونستی ادا کنی به جاش در حق همون شخص دعا کن

امضای heavenbird
پرسید چه می کنی؟ گفتم به انتظار فرج نشسته ام. گفت به انتظار فرج بایست ....
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۵, ۱۳/مهر/۹۰
شماره ارسال: #10
آواتار
به نام خدا


(۱۲/مهر/۹۰ ۲۲:۵۵)libera نوشته است:  بحث غیبت شد...آدم بعضی جاها میمونه که کدوم حرف مشمول غیبت هست کدوم حرف نیست!!!

مثلا یک عده بگن حرف طرف سوم رو بخوای با مسخرگی بگی یا اداشو در بیاری میشه غیبت...خب اینکه بدترشه میشه سخره گرفتن

یک عده حرف میزنن میگن فلانی چنین کاری کرده...میگم این میشه تهمت
اما خب ما بخواییم صحبتی از عملکرد کسی بیان کنیم که همه میدونن..یا یک عملی از او اثبات شده..یا حقی از ما داشته ما به دیگران گفتیم..یا غیره..کدومش غیبته؟؟؟
مرز غیبت چیه؟
چون میگن حرف از فرد سوم نزنید چه خوشش بیاد چه خوشش نیاد

خب یعنی تعریف هم ازش نباید کرد..واقعا من موندم مرز غیبت کجاست کسی راهنمایی میکنه؟؟:s



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! از بسياري از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضي از گمانها گناه است، و هرگز (در كار ديگران) تجسس نكنيد، و هيچيك از شما ديگري را غيبت نكند، آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد، تقواي الهي پيشه كنيد كه خداوند توبه پذير و مهربان است.
سوره مبارکه حجرات، آیه شریفه 12

و خدا این مثال رو به این خاطر آورده که خوردن گوشت برادر مرده بسیار نفرت انگیز هست و این رو به انسانها میگه که غیبت بسیار نفرت آور هست تا قبح عمل روشن بشه. بزرگی می فرماید آنجایی که میخواهی غیبت کنی بیندیش که خودت، آن عیب دیگران را که میخواهی بگویی، نداری؟ و اگر نداری تابحال یکبار هم به اون مرتکب نشدی؟ آیا دوست داری از عیب تو هم دیگران بگن؟

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند:
غیبت زودتر در دین مرد کارگر می شود نسبت به بیماری خوره در بدن او.

غیبت در اصل سخنی هست که در غیاب شخصی بگویی و اگر بشنود ناراحت بشود و اگر آنچه بگویی راست باشد، غیبت است و اگر دروغ باشد تهمت!
غیبت ممکن است با زبان باشد و یا ممکن است با کنایه و یا اشاره و یا مکاتبه و در هر صورت اگر کاری کنی که مخاطب شما موضوعی رو درک کنه که صاحب موضوع از آن راضی نباشد، غیبت است. حتی اگر در ذهن خودمون هم بدگویی کنیم باید جواب پس بدیم!

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
كساني كه دوست دارند زشتيها در ميان مردم با ايمان شيوع يابد عذاب دردناكي براي آنها در دنيا و آخرت است، و خداوند مي‏داند و شما نمي‏دانيد.
سوره مبارکه نور، آیه شریفه 19

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:
هرکه درباره مومنی بگوید آنچه را دو چشمش دیده و دو گوشش شنیده او مشمول آیه ی فوق میگردد.


همچنین حضرت محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند:
زنهار دوری کنید از غیبت زیرا که از زنا بدتر است چون زناکار اگر توبه کرد، خدا او را می آمرزد ولی غیبت کننده را خدا نمی آمرزد تا آنکس را که غیبت کرده از او بگذرد.

پس بهتره که ما سر و کارمون با خدای مهربون باشه نه با مردم، اونهم مردمی که در روز حساب حسرت اعمال نیک دارند! و اگر غیبت شان را کرده ایم از گرفتن اعمال نیک و حسنه ما سیر نمیشن!!

شنیدن غیبت و سکوت در برابر اون هم معصیت و هم شرکت در مجلس معصیت هست جز اینکه اون رو منکر شیم و آبروی یه مسلمانی رو با این کارمون بخریم.

رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند:
هرکه غیبت برادر دینی خود را رد کند و آبروی او را محافظت نماید، خداوند در قیامت امانش دهد و آزادش کند و آبروی او را محفوظ دارد.

و باز می فرماید: خوشا به حال آن مسلمان که عیب خودش او را از عیب مردم باز دارد.

البته غیبت در موارد انگشت شماری جایز شمرده شده، ولی به نظر حقیر چون تشخیص جایز بودن یا جایز نبودن غیبت برای ما سخت هست و ممکنه به گناه بیفتیم پس بهتره سراغ اون موارد هم نریم و خیلی مراقب باشیم که به هیچ وجه غیبت نکنیم. در درجه ی اول مخاطب این حرفها خودم هستم.

یا حق.

امضای paradise
[تصویر: nafs.png]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  حق الناس هست یا نه ؟؟؟!!! Resistance 12 1,634 ۲/بهمن/۹۲ ۸:۳۱
آخرین ارسال: یاســین
  حق الناس حسین14 1 177 ۲۷/آبان/۹۲ ۱۲:۲۹
آخرین ارسال: مجنون العباس

پرش در بین بخشها:


بالا