کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
* استخاره : (( اری یا نه ))&*
۲۱:۴۴, ۴/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۸/فروردین/۹۱ ۲۰:۲۴ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
استخاره، آری یا نه؟

«استخاره» از جمله مباحثی است که با همه روشنی آن بعضاً افراد در آن دچار اشتباه می شوند و راه و چاه را از هم تشخیص نمی دهند. در این نوشتار می کوشیم مقصود از این موضوع را در معارف اسلامی معین نماییم.

[تصویر: 1419661239137231262075717325423905888.jpg]
معنای استخاره
[b]«استخاره» در لغت به معنای «طلب خیر» کردن از خداوند متعال است و این طلب خیر کردن با توجه به باورهای مقدماتی و بنیادین در مورد توحید، جایگاه حقیقی خود را پیدا می کند. یعنی طلب خیر کردن از کسی که تمام خیر به دست اوست و هیچ کس جز او مالک هیچ خیری نیست. همچنان که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اللهم لایأتی بالحسنات إلا أنت و لایذهب بالسّیئات الا انت و لاحول و لاقوة الا بالله العلیّ العظیم؛ بار پروردگارا جز تو کسی نیکی ها را محقق نمی کند و گناهان را از بین نمی برد و هیچ تغییر و تبدیل و هیچ نیرو و توانی نیست جز بوسیله خداوند بلندمرتبه و بزرگ.
بر همین اساس استخاره در این معنا که معنای حقیقی آن است از مهمترین توصیه های دینی است که به میزان انجام آن بر توکل و ایمان آدمی افزوده می شود و توحید و اعتقاد به یگانگی و وحدانیت الهی در انسان رشد می نماید. چرا که طلب خیر از مبدأ خیر در هستی نشان از آن دارد که جز او نمی تواند خیر را برای آدمی رقم بزند و همه ابزارهای دیگر تنها وسایل تحقق اراده الهی اند.
[/b]
تا می توانی استخاره کن!
در وصایای امیرالمومنین به امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمده است: و اکثر الاستخاره؛ و تا می‌توانی از خداوند طلب خیر کن. در این توصیه الهی امیرالمومنین به فرزند بزرگوارشان امر شده است که تا انسان توان دارد استخاره کند. مشخص است که در اینجا مقصود از استخاره همان معنای حقیقی آن است که طلب خیر از مبدأ خیرات است که در نتیجه آن ایمان و توحید باوری در انسان تقویت می‌شود. اما استخاره در اصطلاح نیز معنایی دارد که لازم است درباره آن توضیح دهیم.
استخاره تنها در صورتی می تواند انجام شود که به هیچ وجه انسان نتواند در مورد انجام و یا ترک فعل مورد نظر تصمیم بگیرد و این پس از مشورت با اهلش و سنجش کلیه جوانب امر است. از این رو اقدام به استخاره بدون توجه به این موضوع، نادرست است
عمل استخاره
از جمله راهکارهایی که آموزه های دینی در برابر انسان قرار می دهد که در گرفتاری های شک و دودلی و تردید انسان را نجات دهد، "استخاره" است. [b]در این معنا استخاره عملی است که انسان در صورتی که در انجام و یا ترک امری دچار تردید شود و به هیچ وجهی نتواند انتخاب کند، بدان متمسّک می شود و در واقع معنای آن نیز همان طلب خیر از خداوند در آن امر مخصوص است.
[/b]
شرایط استخاره
از جمله نکات مهم در انجام عمل استخاره آن است که انسان در هر شرایطی نمی تواند از آن بهره ببرد. بلکه استخاره تنها در صورتی می تواند انجام شود که به هیچ وجه انسان نتواند در مورد انجام و یا ترک فعل مورد نظر تصمیم بگیرد و این پس از مشورت با اهلش و سنجش کلیه جوانب امر است. از این رو اقدام به استخاره بدون توجه به این موضوع، نادرست است.
از سوی دیگر در اقدام به هر عملی نمی توان استخاره نمود. بلکه تنها در اموری باید اقدام به استخاره کرد که اولاً انجام و یا ترک آن حرام نباشد. مثلاً نمی توان استخاره کرد که آیا فلان شخص را بکشیم یا نه؟! ثانیاً نباید آن موضوع از واجبات دینی باشد چرا که انجام آن منوط به استخاره نیست مثلاً نمی توان برای آنکه نماز بخوانیم یا نه استخاره کنیم!
همچنین از دیگر شرایط استخاره آن است که نباید استخاره در امری انجام گیرد که مکروه یا متسحب است. زیرا حکم این گونه امور نیز توسط شارع معلوم شده است و کراهت و استحباب آنها توسط استخاره مرتفع و یا تثبیت نمی شود. از این رو در آن موارد نیز استخاره جایز نمی باشد. بنابراین تنها در امور مباحی که انسان پس از مشورت و سنجش جوانب امر نتوانست تصمیم قاطعی بگیرد می تواند اقدام به استخاره کند.
چه کسی استخاره بگیرد؟
[تصویر: 175102217133211206148691615616610317662161137.jpg]
بر اساس آنچه از سیدبن طاووس نقل شده است حدیث صریحی وجود ندارد که انسان بتواند برای غیر خود استخاره بگیرد. اما از آنجایی که قضاء حوائج مسلمانان مؤکّداً در احادیث توصیه شده است و طلب استخاره نیز یکی از این موارد به شمار می آید ممکن است بتوان گفت می شود انسان برای غیر خود هم استخاره بگیرد. البته علامه مجلسی(رحمة الله علیه) جواز استخاره برای غیر را چندان صحیح نمی دانند و معتقدند صاحب حاجت خودش برای خود استخاره کند.
روش های استخاره
استخاره کردن به دو طریق و شیوه می تواند انجام گیرد: یکی استخاره به قرآن و دیگری استخاره با تسبیح که کیفیت هر دوی آنها را نیز در کتاب مفاتیح الجنان، توسط شیخ عباس قمی(رحمة الله علیه) بیان شده است. استخاره به قرآن یا تفأل به قرآن به نقل از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ذکر شده است که حضرت فرمودند هرگاه خواستی تفأل به کتاب الله عز و جل بزنی 3 مرتبه سوره اخلاص را بخوان و پس از صلوات بر پیامبر و اهل بیتش 3 مرتبه دعای خاص استخاره را بخوان و سپس قرآن را باز کن و به کیفیتی خاص که در مفاتیح آمده است مطلب را می توانی از قرآن بدست آوری.
همچنین از طریق استخاره با تسبیح می توان این عمل را انجام داد که به نقل از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ذکر شده است که پس از تلاوت 10 مرتبه سوره حمد و سوره قدر و دعای مخصوص در این باره، به کیفیتی ویژه که در مفاتیح ذکر شده است می توانی مقصود خود را دریابی که اقدام به آن امر نمایی یا از آن منصرف گردی.
در اقدام به هر عملی نمی توان استخاره نمود. بلکه تنها در اموری باید اقدام به استخاره کرد که اولاً انجام و یا ترک آن حرام نباشد. مثلاً نمی توان استخاره کرد که آیا فلان شخص را بکشیم یا نه؟! ثانیاً نباید آن موضوع از واجبات دینی باشد چرا که انجام آن منوط به استخاره نیست مثلاً نمی توان برای آنکه نماز بخوانیم یا نه استخاره کنیم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۷, ۵/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #2
آواتار
نکاتی در تکمیل مطلب ارسالی بالا
استخاره به معنای طلب خیر کردن است و هر مومنی باید در همه ی امور از خداوند طلب خیر کند
پس به این معنا استخاره بر همه لازم است
و اگر کسی در امری مردد است بهترین روش استخاره این است که دو رکعت نماز بخواند و امر خود را به خدا واگذار کند و بگوید خدایا اگر خیر من در اینکار هست انجام گردد سپس به دنبال آن کار رود چناچه اسباب آن به راحتی فراهم شد نشانه آن است که آن کار خوب است و الا نه و این روش بسیار مجرب است.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
دو رکعت نماز بگزار و از خداوند طلب خیر نما که به خدا قسم مسلمانی از خداوند طلب خیر نمینماید مگر اینکه خداوند بهترین را برای او انتخاب خواهد نمود
"کافی/3/470"

دو روش استخاره با قرآن در مفاتیح ذکر شده است
در "حاشیه مفاتیح باب ششم استخاره به قرآن/504"
اما استخاره با تسبیح:
1-شیخ بهایی گوید: شنیدم از مشایخ که مذاکره میکردند در باره استخاره ی با تسبیح از حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه :
ایشان فرمودند
3 صلوات فرستاده یک قبضه از تسبیح را جدا کرده
آن را جفت جفت بشمارد و چناچه یک عدد باقی ماند استخاره خوب
و اگر دو دانه باقی ماند استخاره بد است
خوب است پس از صلوات بگوید:
أستَخیرُ اللهَ بِرَحمَتِه خِیَرَةً فی عافِیُة
بهتر است در این طریق چناچه استخاره خوب آمد برای ترک آن نیز استخاره کند یعنی مجدداً یک قبضه از تسبیح را در دست گرفته و جفت جفت میشمارد اگر در مرتبه ی دوم جفت باقی ماند یعنی حتماً انجام دهد و اگر تک باقی ماند بینابین است انجام یا ترک آن
"حاشیه مفاتیح آداب استخاره باب دوم /222"

2- استخاره ی ذات الرقاع:
هرگاه انجام امری را ارداه کردی در سه کاغذ بنویس:
بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم خِیَرَةٌ مِن اللهِ العَزیزِ الحَکیم لِفُلان بن فلانة اِفعَل
و در سه کاغذ دیگر به جای افعل، لاتفعل بنویس
آنگاه همه کاغذها را زیر سجاده بگذار و دو رکعت نماز خوانده در سجده صدبار بگو
أستَخیرُ اللهَ بِرَحمَتِه خِیَرَةً فی عافِیَة
سپس بنشین و بگو:
اللّهُمَّ خِر لی وَ اختَر لی فی جَمیعِ اُمُوری فی یَسر مِنکَ عافِیَة
سپس کاغذها را مخلوط کرده یک یک بردار
اگر سه نوشته پیاپی افعل بود، آن کار را انجام ده و چناچه لاتفعل بود انجام نده و اگر یکی افعل و دیگری لاتفعل بود سه کاغذ دیگر بردار اگر سه افعل دو لا تفعل باشد انجام ده و چناچه امر بر عکس است انجام نده
"حاشیه مفاتیح، باب دوم، نماز استخاره ذات الرقاع ص220"

سرکار fatemehsadat نکاتی خدمت شما عرض کردم درباره ارسال پست
باتشکر از توجه شما

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۴۲, ۵/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #3

لطفا درباره استخاره اينترنتي هم بحث كنيد
استفتائات
مختلف رو بنويسيد


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۳۴, ۵/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #4
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


1ـ روایت شده است که: یَسع بن عبدِالله قمی به امام صادق ـ علیه‌ ‌السلام ـ عرض کرد: ‌گاهی می‌خواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم‌ ‌یا نه؟ امام صادق ‌ـ علیه السلام ـ به او فرمود: هنگام نماز ـ که شیطان از هر وقت‌ ‌دیگر از انسان دورتر ‌است ـ قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای که در آغاز صفحه دست راست‌ ‌می‌بینی، عمل کن‌.‌‌(1)‌‌



‌2‌‌ ‌ـ از رسول‌ ‌خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده است که فرمود: هنگام ‌استخاره با قرآن،‌ ‌ابتدا سه بار سوره‌ی توحید را بخوان سپس سه بار صلوات بر محمد و ‌آلش بفرست، سپس‌ ‌بگو: «اللهم تفألتُ بِکِتابکَ و تَوکلتُ عَلیکَ فَأرِنی مِن کِتابکَ مَاهُو ‌مَکتومٌ مِن سِرکَ المَکنونِ‌ ‌فِی غَیبکَ». یعنی: خدایا به کتاب تو تفأل می‌زنم، و بر تو توکل ‌می‌کنم و از کتابت‌ ‌آنچه را که در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.» پس از این ‌دعا، قرآن را‌ ‌بگشا و از سطر اول، صفحه‌ی سمت راست، مقصود خود را به دست آور‌.‌‌(2)‌‌


‌3ـ وقتی خبر تولد زید را به پدر بزرگوارش‌ ‌امام سجاد ـ علیه السلام ـ، امام ـ علیه السلام ‌ـ به اصحاب خود رو کرد و فرمود:‌‌ ‌نام این کودک را چه بگذارم؟ هر کس، نامی گفت، حضرت ‌قرآن طلبید قرآنی را به آن حضرت‌ ‌دادند، قران را باز کرد، این آیه آمد: «و فضل اللهُ ‌المجاهدینَ علی القاعدینَ اجراً‌‌ ‌عظیماً»(3)‌‌


بار دیگر قرآن را‌ ‌گشود، این بار در آغاز صفحه‌ی اول قرآن، این آیه آمد: «اِن اللهَ اشتَرَی مِنَ ‌المؤمنینَ‌ ‌اَنفسَهم وَ اَموالَهُم باَنَّ لَهُم الجَنّةَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ... وَ ذلک هِو الفَوزُ ‌العَظیم»(4).‌‌ ‌امام سجاد ـ علیه السلام ـ به این‌ ‌دو آیه نظر انداخت و دید هر دو در مورد ‌جهاد در راه خدا است و از آنچه که رسول خدا‌ ‌ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و علی ـ ‌علیه السلام ـ در مورد «زید» فرموده بودند‌ ‌که در صلب امام سجاد ـ علیه السلام ـ پدید ‌می‌آید، دریافت که این کودک همان زید‌ ‌است، آنگاه مکرّر به حاضران فرمود: «سوگند به ‌خدا این همان «زید» است و نام او را‌ ‌زید گذاشت».(5)‌

[1] ـ مجلسي، محمد باقر، مفاتيح الغيب، ص 42 و 43.
[2] ـ مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 91، ص 241.
[3] ـ نساء/ 95.
[4] ـ توبه/ 111.
[5] ـ ابوالفضل طريقه‌دار، استخاره و تفأل، ص 26 به نقل از عيون اخبار رضا، ج 1، ص 195. [url=http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=3409&urlId=218#_ftnref8][/url]

اندیشه قم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۴, ۵/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #5
آواتار
سلام
توی سایت شهید آوینی استخاره اینترنتی هست اینم نظر مراجع.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند مانعی ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی: روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.
حضرت آیت الله نوری همدانی: اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.
همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:
آیت الله علوی گرگانی: اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۳۰, ۶/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #6
آواتار
بنده به شخصه از استخاره هم معجزات دیده ام و هم خوانده و شنیده ام

استخاره از اختصاصات شیعه هست

استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال در روايات ما بسيار سفارش شده است، و ائمه اطهار سلام الله عليهم شيعيان را ترغيب بسيارى فرموده‏اند كه كارهاى خود را بر اساس استخاره انجام دهند. ما در اينجا تنها دو روايت را نقل مى‏كنيم:

جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام عَنْ أَبِيهِ «عليه السلام» قَالَ: كُنَّا نَتَعَلَّمُ الِاسْتِخَارة كَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَه مِنَ الْقُرْآنِ(1)
امام صادق از پدرش امام باقر «عليهما السلام» نقل مى‏كنند كه فرمودند: ما استخاره را آموزش مى‏دهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مى‏دهيم.

روايت دوم تصريح دارد كه پس از طلب خير از خداوند متعال، هر اتفاقى كه براى استخاره كننده بيافتد، مى‏بايست از آن راضى باشد.


أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: كُنَّا نَتَعَلَّمُ الِاسْتِخَارَةَ كَمَا نَتَعَلَّمُ السُّورَةَ مِنَ الْقُرْآنِ ثُمَّ قَالَ مَا أُبَالِي إِذَا اسْتَخَرْتُ اللَّهَ عَلَى أَيِّ جَنْبِي وَقَعْتُ(2)


امام صادق «عليه السلام» مى‏فرمايند: ما استخاره را آموزش مى‏دهيم همانگونه كه سوره قرآن را آموزش مى‏دهيم. سپس فرمودند: آنگاه كه استخاره كردم، باكى ندارم كه چه بر من واقع مى‏شود.
دليل اين امر را بايست در اين نكته جستجو كرد كه استخاره كننده خود را به خدا سپرده است و خداوند متعال نيز به خير او آگاه‏تر است، بنابراين در صورت عمل بر اساس استخاره، هر اتفاقى كه بيافتد، بايست ايمان داشته باشد كه خير او در آن بوده است.


بنابراين رعايت نكات زير ضروررى است:


1 - استخاره هيچگاه جاى انديشه و مشورت را نمى‏گيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعنى ما هر كارى را كه مى‏خواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كسانى كه در آن موضوع صاحب‏نظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكى از دعاهايى كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم.


2 - در مقابل اينكه خواندن دعاى استخاره براى هر كارى توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كارى بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمى دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود.


3 - چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايى كه عقل آنها را تأييد مى‏كند و همه شواهد و قرائن به خوبى آن گواهى مى‏دهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاى استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال مى‏سپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست مى‏كنيم.


4 - بايد توجه داشت كه استخاره به معناى طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناى فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتى از تفأل زدن به قرآن نهى شده است:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: لَا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآنِ(3) امام صادق «عليه السلام» مى‏فرمايند: به قرآن تفأل نزنيد.


دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسى نمى‏تواند از قرآن به چنين استنباطى برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براى كسى كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت مى‏توانند به عواقب امور نيز پى‏ببرند. بنابراين ما حق نداريم در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم.


5-در استخاره از قرآن بايد از بزرگان و عالمان ديني آشنا با قرآن كمك گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره گفته شد، وظيفه همان عالمي است كه استخاره مي كند و كسي كه برايش استخاره مي شود، تنها بايد نيت داشته باشد كه اگر مثلا خوب آمد فلان كار را انجام خواهم داد.

------------------
پي نوشت ها:
1) وسائل‏الشيعة، ج: 8، ص: 66
2) همان
3) وسائل‏الشيعة ج : 6 ص :233
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۱, ۱۳/تیر/۹۱
شماره ارسال: #7
آواتار
اگر به فارسی در سایت google "استخاره اینترنتی" را جست و جو کنیم، 185000 صفحه در این زمینه پیدا می شود. بسیاری از افراد از این نرم افزار ها و سایت ها برای نتیجه کار و امر مهمی که در ذهن دارند استخاره می گیرند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا شرایط استخاره در این موارد محقق می شود و آیا به نتایج این استخاره ها می توان استناد کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[تصویر: 22425107118135111392126365115401714998244.gif]

استخاره اینترنتی!! [b]استخاره از ریشه ی خیر و به معنای خواستن بهترین بین دو امر ، بهترین خواستن ، نیکویی جستن و خیر خواستن از خدای تعالی است.

و مقصود اصلی در این باب طلب خیر از خدای تعالی است . زیرا که صانع عالم به مصالح دنیوی و اخروی انسان از همه کس داناتر است و با لطف و کرم بی انتها و بی نیازی به همه ی مخلوقات و قدرت بر جمیع امور ممکن در آنچه که صلاح بندگان در آن است بخل نمی ورزد خصوصا وقتی که بنده امور خود را به او واگذارد و از او صلاح خود را طلب نماید پس بنده باید خیر خود را در جمیع امور از پروردگار خود طلب نماید و مصلحت خود را به لطف او واگذارد.
و به سندهای بسیار شیخ مفید و سید بن طاووس و دیگران از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت کرده اند که حق تعالی می فرماید که : از جمله شقاوت بنده ی من آن است که کاری را انجام دهد و طلب خیر خود را از من ننماید.
و حال در این روزگار با پیشرفت تکنولوژی این امور نیز از روشهای بسیاری امکان پذیر شده که در این نوشتار یکی از این روشها بررسی شده است.

استخاره‌های اینترنتی و پاسخ مراجع این روزها به مدد کامپیوتر و فضای اینترنت می توان در هر مکانی به بسیاری از نرم افزار ها و سایت های اینترنتی دسترسی پیدا کرد و تنها با چند کلیک، در خصوص امر مهمی که در ذهن می گذرد، استخاره گرفت.
اگر به فارسی در سایت google "استخاره اینترنتی" را جست و جو کنیم، 185000 صفحه در این زمینه پیدا می شود. بسیاری از افراد از این نرم افزار ها و سایت ها برای نتیجه کار و امر مهمی که در ذهن دارند استخاره می گیرند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا شرایط استخاره در این موارد محقق می شود و آیا به نتایج این استخاره ها می توان استناد کرد.
در این مجال نظر بعضی از مراجع عظام تقلید را بررسی کرده و پاسخ آنها را در این خصوص می آوریم:

سوال: استخاره با کامپیوتر و نرم افزارها صحیح است؟ آیا می توان به آنها اعتنا کرد؟

اگر به فارسی در سایت google "استخاره اینترنتی" را جست و جو کنیم، 185000 صفحه در این زمینه پیدا می شود. بسیاری از افراد از این نرم افزار ها و سایت ها برای نتیجه کار و امر مهمی که در ذهن دارند استخاره می گیرند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا شرایط استخاره در این موارد محقق می شود و آیا به نتایج این استخاره ها می توان استناد کرد
آیة الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.
آیة الله مکارم شیرازی(مدظله): هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند مانعی ندارد.

آیت الله سیستانی(مدظله): روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.

آیت الله نوری همدانی(مدظله): اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.
همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

آیة الله علوی گرگانی: اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است.

سیستم های هوشمند تلفنی متن استفتاء:
خواهشمند است نظر به آنکه چندی است که استخاره از طریق سیستم های هوشمند تلفنی در جامعه رایج شده است، نظر خود را درباره صحت و اعتبار چنین استخاره هایی و اینکه تا چه حد می توان به نتایج اینگونه استخاره ها اتکاء کرد، اعلام فرمایید.

آیة الله مکارم شیرازی(مدظله): بسمه تعالی. در صورتی که استخاره کننده در واقع خود دستگاه باشد اعتباری به آن نیست.

امضای sarallah
به امید روزی که این پُست سرتاسر این تالار گفت و گو را پرکند:
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمد!
[تصویر: NatureGif16.gif]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۳۴, ۲۵/اردیبهشت/۹۷
شماره ارسال: #8
آواتار
حکایتی بسیار قابل تأمل در خصوص استخاره:


مردی که تصمیم داشت به سفر تجارت برود، خدمت امام صادق علیه السلام رسید و درخواست استخاره کرد، استخاره اش بد آمد، آن را نادیده گرفت و به سفر رفت؛ اتفاقاً به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد اما از آن استخاره در تعجب بود.

پس از مسافرت خدمت امام علیه السلام رسید و عرض کرد: یابن رسول اللّه! یادتان هست چندی قبل خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و بد آمد، استخاره ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت!
امام صادق علیه السلام تبسّمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشا را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟ عرض کرد: آری، ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فرمود: اگر خداوند، دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز صبح) نمی شد.


جهاد با نفس، آية الله مظاهرى، ج 1، ص 76.

تأمل در حکایت بالا بسیار ان شاء الله می توان راهگشا و بصیرت بخش باشد...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  استخاره و تقدس زدایی محمدهادی 7 1,958 ۱۱/بهمن/۹۳ ۱۲:۴۰
آخرین ارسال: محمدهادی
  چه زمانی استخاره لازم است؟ Jim.m 1 695 ۵/مرداد/۹۳ ۲۳:۴۳
آخرین ارسال: photojournalist

پرش در بین بخشها:


بالا