کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چرا شیعه صلوات را بلند میفرستد
۳:۰۷, ۲۸/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #1

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام! در سفری که قسمتمون شد رفتیم زیارت خانه خدا و مسجد النبی (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ، اهل سنت اونجا صلوات رو توی دلشون میفرستادند ولی در مسجد شیعیان صلوات نزدیک بود سقف مسجد رو بیاره پایین!



میخواستم ببینم مگه فرقی میکنه شدت بلند فرستادن صلوات؟! که رسم هست که میگن دومیش رو بلند تر بفرست! یا مثلا هرچقدر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رو دوست داری بلندتر صلوات بفرست!



یا علی (علیه السلام) Heart
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۶:۴۵, ۲۸/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۸/فروردین/۹۱ ۶:۴۸ توسط میلاد.م.)
شماره ارسال: #2
آواتار
بسم الله
.
اهل سنت اعتقاد دارند با توجه به آیه ای از قرآن که میگوید (نقل به مضمون):
آن هایی که نزد پیامبر با صدای آرام حرف میزنند،در دل خود تقوا دارند (نقل به مضمون است)
.
بلند صلوات فرستادن در مسجد النبی حرام است...
.
که البته این حرف ایشان غلط است چرا که این آیه برای این نازل شد که برخی با گستاخی می آمدند و با پیامبر با صدای بلند مجادله می کردند...
اما صلوات تکریم پیامبر است و حرف ایشان اشتباه است....
و اگر این طور باشد اذان هم باید آهسته بخوانند ....
.
.
اما شیعیان با تو جه به این حدیث:
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:
((إرفَعُوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ عَلَيَّ؛ فَإنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاقِ.))
با صداي بلند بر من صلوات فرستيد؛ زیرا كه نفاق و دورويي را بر طرف مي‌كند.
.
صلوات را بلند میفرستند
.
البته ناگفته پیدا است که در جایی که موجب پرت شدن حواس دیگران شود...نباید بلند صلوات فرستاد

امضای میلاد.م
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۳۳, ۲۹/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #3

نقل قول:اما شیعیان با تو جه به این حدیث:
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:
((إرفَعُوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ عَلَيَّ؛ فَإنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاقِ.))
با صداي بلند بر من صلوات فرستيد؛ زیرا كه نفاق و دورويي را بر طرف مي‌كند.


خیلی ممنون آقا میلاد! این حدیث پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) توی منابع اهل سنت نیست؟
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۴۹, ۲۹/فروردین/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/فروردین/۹۱ ۵:۴۹ توسط میلاد.م.)
شماره ارسال: #4
آواتار
بسم الله
.
.
خیر .
در منابع شیعه هست...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۵۴, ۲۹/فروردین/۹۱
شماره ارسال: #5
آواتار
البته این حدیث از لحاظ اعتبار هیچ شکی درش نیست چون هم در اصول کافی هست هم در وسائل الشیعه که از معتبرترین منابع شیعه هست.

من اتفاقی جستجویی کردم صحبتهای جالبی دیدم از یک شیعه در مسجدالحرام:

آیا بلند فرستادن صلوت کنار قبر رسول اکرم گناه دارد؟

يک مناظره مفصل‏


از مناظره‏اي که اينجانب در همين راستا با يکي از آنها داشتم بي‏اساس بودن جهت اول و دوم روشن مي‏شود و آن چنين بود:

در مسجد النّبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم شاهد بودم که يکي از مسئولين محترم ايران وارد مسجد شد. ايرانيها که او را ديدند صدا به صلوات بلند کردند، مأمورين آنها را محاصره و از فرستادن صلوات جلوگيري نمودند، يک نفر از آنها به اينجانب گفت: اين عمل حرام است، چرا جلوگيري نمي‏کنيد و نمي‏گوييد؟

گفتم: نگو حرام است، بگو موجب حواس‏پرتي نمازگزاران مي‏شود، موجب برهم خوردن نظم و آرامش سايرين مي‏شود، وما «روحانيون» تذکر داده‏ايم که در چنين مکانهاي عمومي و شلوغ - که هر کس مشغول عبادت و دعا و قرآن و زيارت است - چنين اعمالي صحيح نيست.

گفت: نه اين عمل و اينگونه صلوات فرستادن خلاف شرع وحرام است، زيرا که خداوند فرموده است:

إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِکَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَي [1] .

آنان که با صداي آرام وآهسته نزد رسول خدا سخن گويند، آنها هستند که در حقيقت خدا دلهايشان را براي مقام رفيع تقوي آزموده است.

گفتم: اوّلاً: اين آيه مبارکه در مقام بيان امر اخلاقي است و خداوند متعال مسلمانان را ترغيب مي‏کند به رعايت ادب نسبت به رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم و اينکه اشخاص نادان و بي‏ادب با داد زدن آسايش آن حضرت را سلب نکنند و مربوط به جايي است که افراد در مقابل رسول اکرم ‏صلي الله عليه وآله وسلم مجادله و گفت و گو مي‏کردند و گاهي صداي خود را در مقابل نبي اکرم ‏صلي الله عليه وآله وسلم بلند مي‏کردند اما صلوات فرستادن، تکريم رسول خدا است نه مجادله با او. لذا اين آيه شامل صلوات فرستادن نمي‏شود.

ثانياً: اگر اين آيه دلالت بر حرمت داد زدن و صدا بلند کردن دارد چرا شما رعايت نمي‏کنيد؟ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ؛ [2] «آيا مردم را به نيکي فرمان مي‏دهيد و خود را فراموش مي‏کنيد.»

ثالثاً: آيه مبارکه فرموده است: نزد رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم آهسته صحبت کنيد: «عند رسول اللَّه» و قدر مسلّم از اين جمله، اطراف مرقد شريف، مانند روضه مقدّسه و بالاي سر و سمت چپ مرقد شريف است و شامل قسمتهايي که از مرقد مطهّر فاصله دارد نمي‏شود.

گفت: ما رعايت مي‏کنيم وآهسته دعا مي‏خوانيم وآهسته حرف مي‏زنيم.

گفتم: خير، رعايت نمي‏کنيد، مگر نيست که مرتّباً مؤذّن با چند بلندگو فرياد مي زند، خصوصاً وقتي اقامه مي‏گويد و وقتي که مي‏گويد «الصلاة علي الأموات» (نماز بر مرده‏ها)، همچنين امام جماعت و مأمومين با صداي بلند آمين مي‏گوييد بطوري که صداي شما در خارج از مسجد هم مي‏رود و حال اينکه مي‏توانيد همه اينها را آهسته بگوييد.

گفت: ما دعا مي‏کنيم.

گفتم: اوّلاً: براي نماز مرده‏هايتان داد مي‏زنيد «الصلاة علي الأموات» و اين عبارت، دعا نيست.

ثانياً: اگر «آمين» دعا است و مانعي ندارد، صلوات نيز دعا است.

ثالثاً: طبق آيات قرآن و روايات، مناسب است که دعا را آهسته بخوانند و شما با گفتن «آمين» بر خلاف آيات قرآن و برخلاف دستور رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم عمل مي‏کنيد، همچنين بر خلاف گفته مفتي عام خود «عبداللَّه بن باز» عمل مي‏کنيد.

در اينجا سخت ناراحت شد و عدّه‏اي عرب و ايراني دور ما حلقه زده بودند و گوش مي‏دادند.

گفت: ما بر خلاف کدام آيه و روايت عمل مي‏کنيم؟

گفتم بر خلاف آيه مبارکه:

اُدْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ [3] .

خداي خود را به تضرّع و زاري و به صداي آهسته بخوانيد که خداوند هرگز تجاوزکاران را دوست نمي‏دارد.

و بر خلاف آيه مبارکه:

وَاذْکُرْ رَبَّکَ فِي نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنْ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ. [4] .

که خطاب به رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم است:

ياد کن خداي خود را در دل خود، با تضرّع و زاري و پنهاني ‏و بي‏ آنکه ‏صدا بلند کني‏ و در صبح وشام ياد کن.

نيز در کتابهاي مورد قبول شما روايت است که: مردم با صداي بلند دعا مي‏خواندند و ذکر مي‏گفتند، رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: أيُّها النّاس، بخود آييد (فکر کنيد) ناشنوا و غايب را که نمي‏خوانيد، بلکه کسي را مي‏خوانيد که شنوا و نزديک و با شما است- [5] يعني اي مردم آهسته دعا کنيد، خداوند ناشنوا نيست، خداوند دور و غايب نيست.

در روايات شيعه نيز آمده است که حضرت فرمود:

بهترين دعا و ذکر دعايي است که در خفا و به طور پنهاني انجام شود و بهترين روزي آن است که به اندازه کفاف باشد [6] .

گفت: من اينها را نمي‏دانم، فقط مي‏دانم که رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم دستور داده است «آمين» را با صداي بلند بگوييد.

گفتم: يعني رسول اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم بر خلاف آيات قرآن و بر خلاف دستور خودش که فرمود: «آهسته دعا کنيد، خدا کَر و غايب نيست» دستور داده است؟ همچنين مفتي بزرگ شما «عبداللَّه بن باز» که عموماً قبولش داريد مگر در کتابش نگفته است: ذکر گفتن با صداي بلند و دسته جمعي بدعت است؟ [7] .

اکنون بگو بدانم، آيا اين همه داد زدنها با بلندگوهاي متعدّد و اين گفتن آمين با صداي بلند و دسته جمعي بدعت نيست؟ برخلاف آيات قرآن و بر خلاف سنت و دستور رسول‏اللَّه ‏صلي الله عليه وآله وسلم نيست؟ بر خلاف گفته مفتي خودتان، بن باز نيست؟ اما صلوات فرستادن دسته جمعي شيعيان آن هم در يک واقعه استثنايي بدعت است و بر خلاف قرآن و سنّت است؟

صحبت که به اينجا رسيد با ناراحتي دستش را از دست من کشيد واز بين جمعيت با سرعت خارج شد.

[1] سوره حجرات / 3.

[2] سوره بقره / 44.

[3] اعراف / 55.

[4] سوره اعراف / 205.

[5] عن أبي موسي، قال: کُنّا مَعَ النَّبِي ‏صلي الله عليه وآله وسلم في سَفَرٍ، فَجَعَلَ النَّاسُ يَجْهَرونَ بالتَکبِير: فقال النَّبي ‏صلي الله عليه وآله وسلم: «أيّها النّاسُ، اِربَعُوا عَلي أنْفُسِکُم، اِنّکُمْ لَيْسَ تَدْعُونَ اَصَمَّ ولا غائباً، اِنَّکُمْ تَدْعُونَ سَميعاً قريباً وَهُوَ مَعَکُم» (صحيح مسلم، کتاب الذکر والدعاء والتوبة، باب 13: استحباب خفض الصوت بالذکر، ح 3703 - والمصباح المنير، ص 481 نقلاً عنه و عن فتح الباري).

[6] خير الدعاء (الذکر) الخفي وخير الرزق مايکفي: (نور الثقلين، ج 3، ص321).

[7] تحفة الإخوان، تأليف: عبداللَّه بن باز، ص 134.




امضای بیداری اندیشه
[تصویر: signature.jpg]

والذین جاهدوا فینا، لنهدینهم سبلنا
به یقین کسانی که در راه ما تلاش کنند را به راه های خود هدایت خواهیم نمود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۱۰, ۷/خرداد/۹۷
شماره ارسال: #6
آواتار
رسول خدا صلی الله عليه و آله:

إرفَعُوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ عَلَيَّ؛ فَإنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاق.

با صدای بلند بر من صلوات فرستيد؛ زیرا كه نفاق و دورويی را بر طرف می‌كند.

وسائل الشیعه: ج 7 ،ص 193 - كافي: ج2، ص 493

صلوات بر محمد و آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين، به غیر از دعایی مستجاب، اظهار مودت و اعلام مواضع می‌باشد، پس بلند گفتن آن نیز به غیر از اظهار علنی مودت، تبلیغ گویا و مؤثری می‌باشد.

منبع

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا