کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 19 رای - 3.79 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیینه رفتار (وظایف مردان و زنان) از منظر احادیث
۱۲:۵۵, ۹/تیر/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/مرداد/۹۱ ۲۳:۰۵ توسط netlog36.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله إلرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى قُرَّةِ عَیْنِ الرَّسُولِ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ الْبَتُول یا أباصالح إلمهدی أدرکنا

در این زمانه که فتنه و فساد همچون پاره ابرهای تیره و ظلمانی، دنیا را احاطه کرده است و در آتش تباهی و انحراف خود، دین و دنیای ما را می سوزاند، و همهء ارزش های معنوی، دینی و اخلاقی را تهدید می کند، جز کمک گرفتن از انوار مقدسهء پیامبر و ائمهء معصومین- علیهم الصلاة و السلام- و بهره گیری از سخنان نورانی آن پاکان درگاه الهی، چاره ای نداریم.
مبحث حاضر راکه- گوشه ای از هشدارهای اخلاقی و تربیتی اهل بیت- صلوات الله علیهم- می باشد، با اختصار بسیار در سه عنوان زیر گردآورده ایم تا چراغ بینش ما در این مسیر گردد.


1. بعضی از وظایف مشترک مردان و زنان.
2. بعضی از وظایف مخصوص مردان.
3. بعضی از وظایف مخصوص زنان.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۰:۵۲, ۱۴/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #31
آواتار
بهترین سرمایه زنان!

رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پرسیدند: بهترین چیز برای زن چیست؟
عرض کردند:

این که مرد (نامحرمی) را نبیند و مرد (نامحرمی) هم او را نبیند.

آنگاه رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را (به نشانه تحسین) در کنار خود قرار داده و در فضیلت ایشان این آیه از قرآن را تلاوت فرمودند:

ذُزِیَّةَ بَعضها مِن بَعضٍ ...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۱, ۱۴/مرداد/۹۱
شماره ارسال: #32
آواتار
پایان مبحث و چند خواهش

اکنون ای برادر و خواهر مسلمان! شایسته است که باری دیگر این مجموعه پند آموز را با دقت بخوانیم و در راه و روش معاشرت و پوشش خود تجدید نظر کنیم و دیگران را هم به این حقایق مهم و سرنوشت ساز راهنمایی کنیم و بکوشیم تا با اعمال نیک خود، زینت دین و مولای غائب از نظر خود باشیم نه مایه آبروریزی اسلام و سوزاندن دل محزون امام عصر.
بانوان گرامی! از پوشیدن لباس های مُهیج و نازک و آرایش کردن و استعمال بوی خوش نزد نامحرم (اگرچه از خویشان نزدیک باشند) خصوصاًدر وقت خروج از منزل جدّاً اجتناب فرمایید و سبب سخط و غضب خدای متعال و انحراف و فساد جامعه نشوید.

(با نثار صلواتی برای تعجیل در ظهور حضرتش، باشد که باعث شادی روح گذشتگانمان باشیم.)

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۹, ۱۰/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #33
آواتار
موارد هفت‌گانه ذيل، نشان زن‌ذليلي نيست:

اوّل: * خدمت مرد به همسرش:

امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده اند: «رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) بر ما وارد شدند در حالي که حضرت فاطمه (عليها السّلام) در کنار ديگ نشسته بود و من نيز مشغول پاک کردن عدس بودم.
رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمودند: اي ابا الحسن! عرض کردم: لبّيک اي رسول خدا! فرمودند: بشنو؛ و نمي گويم مگر آنچه را که پروردگارم امر کرده است: هيچ مردي نيست که به همسرش در خانه کمک کند، مگر آن که براي اوست ـ به تعداد موهاي بدنش ـ عبادت يک سال، که روزها را روزه گرفته و شب ها را به تهجّد و عبادت، قيام کرده است ...
اي علي! ساعتي در خدمت خانه بودن، بهتر از هزار سال عبادت، و هزار حجّ، و هزار عمره است؛ و بهتر است از آزاد نمودن هزار بنده، و ... » 1
(البتّه جا دارد در مورد خدمت زن به شوهرش نيز اشاره‌اي بنمائيم:
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده اند: «هيچ زني نيست که به شوهرش جرعه اي آب بنوشاند، مگر اين که براي او بهتر است از يک سال عبادتي که روزها را روزه بگيرد و شب ها را به تهجّد و عبادت، قيام کند؛ و خداوند، در ازاء هر جرعه که به شوهرش نوشانده، شهري در بهشت براي او بنا مي کند، و شصت گناه او را مي آمرزد.»2
و حضرت امام باقر عليه السّلام فرموده‌اند: «جهاد زن، نيکو شوهرداري کردن است.»3
و حضرت امام صادق عليه السّلام فرموده‌اند: «امّ سلمه از رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) درباره فضيلت زنان در امر خدمت به شوهران‌شان سؤال کرد. حضرت فرمودند: هر زني که در خانه شوهرش، چيزي را به منظور سامان دادن و مرتّب کردن، جا به جا کند، خداوند به او نظر مي‌فرمايد؛ و کسي که خداوند به او نظر فرمايد، عذابش نمي‌کند.
امّ سلمه ـ رضي الله عنها ـ عرض کرد: باز هم درباره ثواب زنان بي‌نوا مطلبي بفرمائيد ـ پدر و مادرم فداي شما باد. ـ
حضرت فرمودند: اي امّ سلمه! به راستي هرگاه زن، باردار شود، اجر و پاداشي همچون کسي که با جان و مالش در راه خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال جهاد مي‌‌کند براي اوست.
و زماني که وضع حمل کند، به او گفته مي‌شود: مسلّماً گناهانت آمرزيده شد، پس اعمالت را از نو شروع کن.
و چون به نوزادش شير دهد، به ازاء هر دفعه، ثواب آزاد کردن بنده‌اي از فرزندان حضرت اسماعيل به او عطا مي‌شود.»4 )

دوم: * صبر بر بد اخلاقي همسر:
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «مردي که بر بد اخلاقي زنش صبر کند، خداوند آن اجر و ثوابي را که به حضرت ايوب (عليه السّلام) ـ به جهت بلا و گرفتاري‌اش ـ عطا فرمود، به او عطا مي‌فرمايد.
و زني که بر بد اخلاقي شوهرش صبر کند، خداوند مانند ثواب حضرت آسيه ـ دختر مزاحم (همسر فرعون) ـ را به او عطا مي‌فرمايد.»5

سوم: * صبر و خويشتن‌داري در خانواده:
حضرت امام باقر عليه السّلام فرموده‌اند: «به راستي من نسبت به اين غلامم و خانواده‌ام، بر چيزهائي صبر و خويشتن‌داري مي‌كنم كه از حنظل6 در كامم تلخ‌تر است!
آري، به راستي هر كس صبر و خويشتن‌داري کند، به واسطه صبرش، به درجه روزه دار شب زنده دار، و درجه شهيدي كه در پيشگاه حضرت محمّد (صلّي اللَّه عليه و اله و سلّم) شمشير زده نائل مي‌شود.»7

چهارم: * آشتي دادن:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «هر كس براي صلح و آشتي ميان دو تن گام بردارد، خداوند و فرشتگانش بر او درود مي فرستند تا زماني که بازگردد؛ و پاداش شب قدر به او عطا مي‌شود.»8
و نيز فرموده‌اند: «کسي که براي آشتي دادن ميان زن و شوهري گام بردارد، خداوند به او اجر هزار شهيد بر حقّ ـ که در راه خدا کشته شده اند ـ عطا مي‌فرمايد. و به ازاء هر قدمي که بر مي‌دارد، و هر کلمه‌اي که مي‌گويد، براي او عبادت يک سال ـ که شب‌ها را به تهجّد و عبادت، قيام کرده، و روزها را روزه گرفته ـ مي‌باشد.»9

پنجم: * در کنار اهل و عيال بودن:
حضرت امام صادق عليه السّلام فرموده‌اند: «براي اهل مروّت و جوانمردي مايه هلاکت است که مردي ـ در شهري که اهل و عيالش حضور دارند ـ خارج از منزلش شب را به سر ببرد!»10

ششم: *تفقّد و بوسيدن خانواده:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم به مردي فرمودند: «... به نزد خانواده ات بازگرد و آنان را تفقّد نما و ببوس؛ که همين کار، صدقه است.»11
و نيز فرموده‌اند: «فرزندان تان را زياد ببوسيد؛ که به راستي براي شما به ازاء هر بوسيدن، درجه‌اي در بهشت هست، که بلنداي آن درجه، به اندازه مسير پانصد سال است!»12

هفتم: * بهتر بودن براي خانواده:
پيامبر رحمت صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «بهترين شما کسي است که براي خانواده‌اش بهتر باشد. و من بهترين شما براي خانواده‌ام هستم.»13
و نيز فرموده‌اند: «عيال و افراد تحت تکفّل مرد، اسيران او هستند. و محبوب‌ترين بندگان به پيشگاه خداوند عزّت‌مند و صاحب جلال، خوش‌برخوردترين آنان است نسبت به اسيرانش.»14

رعايت نکردن موارد ذيل، نشان زن‌ذليلي است:

اوّل: * اجازه ندادن به زنان در گناهان و غيرت و حسّاسيت نسبت به حجاب و عفاف ايشان:
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرموده‌اند: «... هرگاه زن از منزلش خارج شود، در حالي که خود را زينت و آرايش و معطّر کرده، و شوهرش نيز به آن راضي باشد، به ازاء هر قدمي که آن زن بر مي‌دارد، خانه‌اي در آتش جهنّم براي شوهرش بنا مي‌شود! ...»15
و نيز فرموده‌اند: «اي علي! هر کس از زنش اطاعت کند، خداوند او را به صورت در جهنّم مي‌اندازد.» حضرت علي عليه السّلام پرسيدند: «چه اطاعتي منظور است؟» حضرت فرمودند که منظور اجازه دادن براي رفتن به جاهاي نامناسب و پوشيدن لباس نازک است.16
و امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده‌اند: «... چشمان زنان را به وسيله حجاب و پرده نشيني بپوشان؛ که به راستي شدّت حجاب براي ايشان، موجب بقاء و ماندگاري بيشتر است...»17
ْو حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها فرموده‌اند: «هيچ چيز براي زن بهتر از اين نيست که مرد نامحرمي را نبيند، و مرد نامحرمي او را نبيند.»18

دوم: * مکنت نبخشيدن به زنان فراتر از حدّ خودشان:
امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده‌اند: «زن را بر آنچه به او مربوط نيست مسلّط مگردان؛ که به راستي اين امر خوش‌تر براي حالش، آسوده‌تر براي خاطرش و پايدارتر براي جمال و زيبايي‌اش مي‌باشد. چرا که حقيقتاً زن ريحانه‌اي لطيف و خوش‌بوست، نه کارگزار و مباشر امور... و او را به طمع مينداز که براي غير خودش ميانجي‌گري و وساطت کند.»19

سوم: * عدم نيازمندي به زنان:
امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده‌اند: «سنگيني‌هاي امور زندگي‌تان را بر دوش زنان منهيد و تا مي‌توانيد از آنان استغناء و بي‌نيازي ورزيد؛ که به راستي آنان بسيار منّت مي‌گذارند و نيز احسان را کفران مي‌کنند!»20
چهارم: * اطاعت نکردن از زنان و نسپردن تدبير امور به ايشان:
امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده‌اند: «به راستي دين‌داران نشانه‌هايي دارند که به آنها شناخته مي‌شوند: راست‌گويي، امانت‌داري، وفاي به عهد، پيوند با خويشان، ترحّم بر ضعيفان، كمتر تسليم شدن در برابر زنان، بخشش و احسان، خوش‌اخلاقي، بردباري فراوان، پيروي از علم و هر چه كه مايه تقرّب به خداست.
ايشان زندگي اي دلنشين‌تر و سرانجامي خوش دارند.»21
و امير المؤمنين عليه افضل صلوات المصلّين فرموده‌اند: «هر مردي که زني عهده‌دار تدبير امورش شود، ملعون است!»22


پي نوشت ها

1 «دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ (صلّي الله عليه و آله و سلّم) وَ فَاطِمَةُ (عليها السّلام) جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي الْعَدَسَ قَالَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ! قُلْتُ: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ! قَالَ: اسْمَعْ وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَا أَمَرَ رَبِّي: مَا مِنْ رَجُلٍ يُعِينُ امْرَأَتَهُ فِي بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَي بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِيَامُ نَهَارِهَا وَ قِيَامُ لَيْلِهَا وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَي (عليهم السّلام)
يَا عَلِيُّ! مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ عِيَالِهِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَي بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ
يَا عَلِيُّ! سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْبَيْتِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ مَرِيضٍ عَادَهُ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَي الْمَسَاكِينِ وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ اشْتَرَاهَا فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي لِلْمَسَاكِينِ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّي يَرَي مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ
يَا عَلِيُّ! مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ
يَا عَلِيُّ! خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ
يَا عَلِيُّ! لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صَدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» ميزان الحکمه به نقل از بحار الانوار ج 101 ص132 و مستدرک الوسائل ج13 ص48
2 «مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِيَامِ نَهَارِهَا وَ قِيَامِ لَيْلِهَا وَ يَبْنِي اللَّهُ لَهَا بِكُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ وَ غَفَرَ لَهَا سِتِّينَ خَطِيئَةً» ميزان الحکمه به نقل از وسائل الشيعه ج 20 ص172
3 «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» وسائل الشيعه ج 20 ص221
4 عَنِ الصَّادِقِ عليه السّلام قَالَ: سَأَلَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَسُولَ اللَّهِ (صلّي الله عليه و آله و سلّم) عَنْ فَضْلِ النِّسَاءِ فِي خِدْمَةِ أَزْوَاجِهِنَّ فَقَالَ: أَيُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِهَا شَيْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَي مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلَاحاً إِلَّا نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ
فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: زِدْنِي فِي النِّسَاءِ الْمَسَاكِينِ مِنَ الثَّوَابِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَقَالَ (صلّي الله عليه و آله و سلّم): يَا أُمَّ سَلَمَةَ! إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا حَمَلَتْ كَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ كَمَنْ جَاهَدَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا وَضَعَتْ قِيلَ لَهَا قَدْ غُفِرَ لَكَ ذَنْبُكَ فَاسْتَأْنِفِي الْعَمَلَ فَإِذَا أَرْضَعَتْ فَلَهَا بِكُلِّ رَضْعَةٍ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ» بحار الانوار ج100 ص252
5 «مَنْ صَبَرَ عَلَي سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الْأَجْرِ مَا أَعْطَي أيّوبَ (عليه السّلام) عَلَي بَلَائِهِ وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلَي سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا أَعْطَاهَا الله مِثْلَ ثَوَابِ آسِيَةَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ» مکارم الاخلاق ص213
6 ميوه اي است به شکل هندوانة بسيار کوچک، که طعمش تلخ است... (فرهنگ عميد)
7 «إِنِّي لَأَصْبِرُ مِنْ غُلَامِي هَذَا وَ مِنْ أَهْلِي عَلَي مَا هُوَ أَمَرُّ مِنَ الْحَنْظَلِ إِنَّهُ مَنْ صَبَرَ نَالَ بِصَبْرِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ وَ دَرَجَةَ الشَّهِيدِ الَّذِي قَدْ ضَرَبَ بِسَيْفِهِ قُدَّامَ مُحَمَّدٍ (صلّي الله عليه و آله و سلّم)» ثواب الاعمال ص 198
8 «مَنْ مَشَي فِي صُلْحٍ بَيْنَ اثْنَيْنِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ مَلَائِكَتُهُ حَتَّي يَرْجِعَ وَ أُعْطِيَ أَجْرَ لَيْلَةِ الْقَدْر» ثواب الاعمال ص 288
9 «مَنْ مَشَي فِي إِصْلَاحِ بَيْنِ امْرَأَةٍ وَ زَوْجِهَا أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ حَقّاً وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ يَخْطُوهَا وَ كَلِمَةٍ فِي ذَلِكَ عِبَادَةُ سَنَةٍ قِيَامٌ لَيْلُهَا وَ صِيَامٌ نَهَارُهَا» وسائل الشيعه ج 16 ص344
10« هُلْكٌ بِذَوِي الْمُرُوءَةِ أَنْ يَبِيتَ الرَّجُلُ عَنْ مَنْزِلِهِ بِالْمِصْرِ الَّذِي فِيهِ أَهْلُه» من لا يحضره الفقيه ج3 ص555
11 «... فَارْجِعْ إِلَي أَهْلِكَ فَأَصِبْهُمْ فَإِنَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْكَ صَدَقَة» ثواب الاعمال ص139
12 «أَكْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ أَوْلَادِكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ مَسِيرَةَ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ» وسائل الشيعه ج 21 ص485
13 «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي» همان
14«عِيَالُ الرَّجُلِ أُسَرَاؤُهُ وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَحْسَنُهُمْ صُنْعاً إِلَي أُسَرَائِه» همان
15 « ... وَ الْمَرْأَةُ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَابِ دَارِهَا مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَ الزَّوْجُ بِذَلِكَ رَاضٍ يُبْنَي لِزَوْجِهَا بِكُلِّ قَدَمٍ بَيْتٌ فِي النَّارِ فَقَصِّرُوا أَجْنِحَةَ نِسَائِكُمْ وَ لَا تُطَوِّلُوهَا فَإِنَّ فِي تَقْصِيرِ أَجْنِحَتِهَا رِضًي وَ سُرُوراً وَ دُخُولَ الْجَنَّةِ بِغَيْرِ حِسَابٍ احْفَظُوا وَصِيَّتِي فِي أَمْرِ نِسَائِكُمْ حَتَّي تَنْجُوا مِنْ شِدَّةِ الْحِسَابِ وَ مَنْ لَمْ يَحْفَظْ وَصِيَّتِي فَمَا أَسْوَأَ حَالَهُ بَيْنَ يَدَيِ اللَّه» بحار الانوار ج 100 ص249
16 ِ «يَا عَلِيُّ! مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَي وَجْهِهِ فِي النَّارِ» فَقَالَ عَلِيٌّ (عليه السّلام): وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ؟ قَالَ صلّي الله عليه و آله و سلّم: «يَأْذَنُ فِي الذَّهَابِ إِلَي الْحَمَّامَاتِ وَ الْعُرُسَاتِ وَ النَّائِحَاتِ وَ لُبْسِ ثِيَابِ الرِّقَاق» بحار الانوار ج 74 ص53
17 «... وَ اكْفُفْ عَلَيْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِكَ إِيَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَي عَلَيْهِنَّ وَ لَيْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِكَ مَنْ لَا يُوثَقُ بِهِ عَلَيْهِنَّ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا يَعْرِفْنَ غَيْرَكَ فَافْعَلْ» نهج البلاغه، نامة 31
18 «مَا مِنْ شَيْ ءٍ خَيْرٌ لِلْمَرْأَةِ مِنْ أَنْ لَا تَرَي رَجُلًا وَ لَا يَرَاهَا» مستدرک الوسائل ج14 ص289
19 «لَا تُمَلِّكِ الْمَرْأَةَ مِنَ الْأَمْرِ مَا يُجَاوِزُ نَفْسَهَا فَإِنَّ ذَلِكَ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَرْخَي لِبَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ ... وَ لَا تُطْمِعْهَا أَنْ تَشْفَعَ لِغَيْرِهَا»کافي ج5 ص510 (قريب به همين مضمون: نهج البلاغه، نامة 31)
20 «لا تَحمِلُوا النّساءَ أثقالَكُم وَ استَغنُوا عَنهُنَّ مَا استَطَعتُم، فَاِنَّهُنَّ يُكثِرنَ الاِمتِنانَ، وَ يَكفُرنَ الاِحسانَ» غرر الحکم ـ شرح مرحوم آقا جمال الدين خوانساري ج6 ص338
21 «إِنَّ لِأَهْلِ الدِّينِ عَلَامَاتٍ يُعْرَفُونَ بِهَا صِدْقَ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءً بِالْعَهْدِ وَ صِلَةً لِلْأَرْحَامِ وَ رَحْمَةً لِلضُّعَفَاءِ وَ قِلَّةَ مُؤَاتَاةٍ لِلنِّسَاءِ وَ بَذْلَ الْمَعْرُوفِ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ سَعَةَ الْحِلْمِ وَ اتِّبَاعَ الْعِلْمِ وَ مَا يُقَرِّبُ مِنَ اللَّهِ زُلْفَي فَ طُوبي لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب» تحف العقول ص211
22 «كُلُّ امْرِئٍ تُدَبِّرُهُ امْرَأَةٌ فَهُوَ مَلْعُونٌ» بحار الانوار ج 100 ص228

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۹, ۲۷/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #34
آواتار
سلام
خیلی ممنون بابت تاپیکتون.
اگر ایرادی نداره و براتون زحمتی نیست و میدونید، مورد 20 رو تشریح میکنید؟
من متوجه نشدم.
ممنون
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۰۰, ۹/اردیبهشت/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۹/اردیبهشت/۹۲ ۱۴:۱۹ توسط میثاق.)
شماره ارسال: #35
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


سلامRose

خوندن این حدیث رو به همه مجردها و متاهل ها توصیه می کنم...

حولاء همسر مردی به نام عطاره بود که در زمان رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می زیست.روزی شوهرش به او دستوری می دهد و او سرپیچی می کند. بعد از این ماجرا از کرده خود اندوهگین میشود و از شوهر عذرخواهی می کند ولی شوهر به عذرخواهی او توجه نمی کند، آنگاه نزد رسول خدا می رود و حضرت را از ماجرا آگاه می کند.بعد حضرت رسول(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به او مطالب ارزنده ای را در موضوعات مختلف بیان می کند:


عاقبت غضب زن بر شوهرش:

یا حولاء ما مِن اِمراَةٍ تَرفَعُ عَینَها الی زوجها بالغضب، الا کُحِلَت بِرِمادٍ من نار جهنم.
ای حولاء، زنی که با حالت خشم به شوهرش نگاه کند، روز قیامت آن چشم با خاکستر آتش جهنم سرمه کشیده می شود.


* * * * *

گناه بی اعتنائی به حرف شوهر:

« یا حَولاءُ والذی بَعَثَنی بِالحَق و رَسولاً، ما مَن اِمرأةٍ تَرُدُّ علی زوجِها الّا و عُلَّقَت یومَ القیمةِ بِلِسانِها و سُمِرَت بِمَسامیرَ مِن نارٍ »
ای حولاء، قســـــــم به خدائی که مرا به رسالت برانگیخت، هرزنی که سخن[منطقی] شوهرش را نپذیرد، او را در روز قیامت به زبانش آویزان می کنند و زبانش را با میخ های آتشین می دوزند.


* * * * *

زنی که شوهرش را بیازارد:

یا حَلاء، والذی بَعَثنی نبیُاً، ما مِن اِمرأةٍ تَمُدُّ یَدَیها تُریدُ اَخذَ شَعرَةٍ مِن زَوجِها اَو شَقَّ ثَوبِهِ الّا سمَّرَاللهَ کَفَّیها بِمَسامیرَ من نار.
ای حولاء، قسم به آن خدائی که مرا به رسالت مبعوث کرد، هر زنی که دستش را دراز کند و بخواهد موئی را از سر شوهرش بکند یا پیراهن و لباس او را پاره کند(یا به هر طریقی) او را بیازارد خداوند بزرگ دو دستش را با میخ های آتشین می دوزد.

و همچنین مرد هم حق کتک زدن و اذیت کردن همسرش را ندارد.

رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند:
فَاَیُّ رَجُلٍ اِمرأتَهُ لَطمةً، اَمَرَاللهُ عزَّوجلَّ مالِکَ خازِنَ النِّیرانِ فَیَلطِمهُ علی حَرُّ وجههِ سَبعین لَطمةً فی نار جهنم، و اَیُّ رَجُلٍ مِنکُم وَضَعَ یدهَ علی شعرِ اِمرأتَهٍ سّمَّرَ کَفُّهُ بمسامیرَ مِن نارريال.
مردی که یک سیلی به همسرش بزند خداوند بزرگ به مالک و رئیس آتش های جهنم دستور می دهد که هفتاد سیلی آتشین به صورت او بزنند و هر مردی که دستش را به موی زن نامحرم برساند روز قیامت آن دست، با میخهای سوزان جهنم دوخته می شود.


* * * * *


منبع: مستدرک الوسائل/جلد2/ص548،چاپ قدیم و جلد14/ص238الی 247، چاپ جدید

نقل از کتاب بهشت جوانان، تالیف اسدالله محمدی نیا

( ان شاء الله ادامه دارد...)




یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۳۳, ۱۰/اردیبهشت/۹۲
شماره ارسال: #36
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


زنی که بدون اجازه شوهرش از منزل خارج شود

« یا حولاء وَالذی بَعَثنی بَالحَقِّ نبیاً، ما مِن اِمرأةً تَخرُجُ مِن بَیتِها بِغَیرِ اِذنِ زَوجِها؛ عُرساً الّا اَنزَلَ اللهُ عَلَیها اَربَعینَ لَعنَةً عَن یَمینِها، و اَربَعینَ عَن شِمالَها، و تَرُّدُ الَّعنَةُ عَلیها مِن قُدّامِها، فَتَغمُرُها حتی تَغرَقَ فی لعنة الله مِن فوقِ رَأسِها اِلی قِدِمِها و یَکتُبُ اللهُ عَلَیها بِکُلِّ خُطوَةٍ اَربعینَ سَنَةً؛فَاِن اَتَت اَربعین سَنه کانَ عَلیها بَعَدَدِ مَن سمعَ صَوتَها و کَلامَها ثُمَّ لایُستَجابَ لَها دُعاءً، حتی یَستَغفِرَ لَها زوجُها بِعَدَدِ دُعائِها لَه؛ و اِلّا کانَت تِلکَ اللَّعنةُ اِلی تَموتُ و تُبعَث »

ای حولاء؛ قسم به آن خدائی که مرا به رسالت مبعوث کرده است هر زنی که بدون اجازه شوهرش از منزل خارج شود و در مجلس عروسی یا مهمانی حضور پیدا کند، خداوند علیم چهل
لعنت از سمت راست و چهل لعنت از سمت چپ و چهل لعنت از پیش رو بر او میفرستد و سراپای وجود او را لعنت الهی فرا می گیرد و برای هر قدمی که برداشته است چهل گناه تا چهل سال می نویسد.
پس اگر به سن چهل سال رسید به تعداد هرکسی که صدا و سخن او را شنیده برای او لعنت نوشته می شود، دعایش هم مستجاب نمی شود مگر اینکه شوهرش به تعداد دعاهائی که زن برای او می نماید، استغفار کند و اگر همسرش برای او استغفار نکند این لعنت و دوری از رحمت خداوند سبحان، تا روز قیامت ادامه می یابد.

[ شاید منظور از لعنت از طرف راست و چپ، این باشد که خدای بزرگ اصلاً به او توجهی ندارد]


* * * * *

سنگینی مهریه زن
« یا حولاء والّذی بعثنی بَالحَقَّ نبیّاً و رسولاً، ما مِن اِمرَاةٍ تَثَقَّلُ علی زوجِها المَهر الّا ثَقَّلَ اللهُ عَلیها سَلاسِلَ مِن نار جهنَّم »
ای حولاء، قسم به آن خدائی که مرا به پیامبری برانگیخت، هر زنی که مهریه اش را زیاد کند و باعث فشار بر شوهر شود؛ خداوند بزرگ در روز قیامت زنجیرهای آتشین جهنمی را بر او سنگین می گرداند.


* * * * *

روزه بدون اجازه شوهر:
« یا حولاء والّذی بعثنی بَالحَقَّ نبیّاً و رسولاً، ما مِن اِمرَاةٍ تَصومُ بِغَیرِ اِذنِ زَوجِها تَطَوُّعاً، لالِفَرضِ شَهرِ رَمِضانَ و غَیرِهِ مِنَ النَذرِ، الّا کانَت مِنِ الآثِمین »
ای حولاء؛ قسم به آن خدائی که مرا به رسالت مبعوث کرده است هر زنی که بدون اجازه شوهرش روزه مستحبی بگیرد، از گناهکاران محسوب می شود مگر اینکه روزه اش قضای ماه رمضان و روزه نذر باشد.

* * * * *

ان شاءالله ادامه دارد...
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۰۷, ۱۰/اردیبهشت/۹۲
شماره ارسال: #37
آواتار
به نام خدا
سلام..
ببخشیدارسال اسپم شد ولی یه کم بیشترازوظایف آقایون هم درقبال خانومابنویسیدکلااگه نگاه کنیدهمه ی مطالب خطاب به خانوماس
به جزچندتاخط آخر...
ممنون.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۲۹, ۱۱/اردیبهشت/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۱/اردیبهشت/۹۲ ۹:۳۳ توسط میثاق.)
شماره ارسال: #38
آواتار
(۱۰/اردیبهشت/۹۲ ۲۱:۰۷)Fateme135 نوشته است:  به نام خدا
سلام..
ببخشیدارسال اسپم شد ولی یه کم بیشترازوظایف آقایون هم درقبال خانومابنویسیدکلااگه نگاه کنیدهمه ی مطالب خطاب به خانوماس
به جزچندتاخط آخر...
ممنون.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام[تصویر: rose.png]
بیشتر قسمت های این حدیث مربوط به وظایف زن نسبت به همسر هستش(داستانش رو در ارسال اول نوشتم، در واقع توصیه های پیغمبراکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به حولاء هست که باعث دلخوری همسرش شده) ولی قسمت آخر حدیث، درمورد وظایف آقایون هست که ان شاء الله به زودی ارسال می کنم...
البته وظایف آقایون تاحدود زیادی مشخصه...اگه بخوایم کلی بگیم تامین نیازهای خانم از هر لحاظ...(مادی و معنوی و...)


* * * * *

صدقه از مال شوهر
« یا حولاء والّذی بعثنی بَالحَقَّ نبیّاً و رسولاً، لایَنبَغی لِلمرأَةِ اَن تَتَصَدَّقَ بشَیءٍ مِن بَیتِ زَوجِها ، اِلّا بِاِذنِهِ فَان فَعَلَت ذلِکَ کانَ لَهُ الاَجرُ و عَلَیها اَلوِزرُ»
ای حولاء، قسم به آن خداوندی که مرا به رسالت برانگیخت، سزاوار نیست زن از خانه شوهرش چیزی صدقه بدهد مگر از او اجازه بگیرد. و در صورتی که بدون اجازه شوهر، صدقه بدهد ثواب آن به همسرش میرسد و چیزی جز بدبختی و گناه نصیب زن نمی شود.

* * * * *

رضا و غضب خداوند

« یا حولاءُ وَ الّذی بَعَثَنی بَالحَقِّ نبیاً وَ رَسولاً خلیفةُ الربِّ جَلَّ ذِکرُهُ الرَّجلُ عَلَی المَرأةِ فَاِن عَنها رَضِیَ اللّهُ عَنها وَ اِن سَخِطَ عَلَیها وَ مَقَتَها سَخِطَ اللّهُ عَلَیها وَ مَقَتَها وَ غَضِبَ عَلَیها مَلائِکَتُهُ »
ای حولا قسم به خداوند بزرگی که مرا پیامبر کرد، اگر مرد از همسرش راضی باشد خداوند هم از آن زن راضی است و اگر شوهر از زن خشمگین شود،خداوند سبحان و فرشتگان الهی بر او خشمگین می شوند.

« یا حَولاءُ،وَالّذی بَعَثَنی بَالحَقِّ نبیاً وَ رَسولاً وَ هادِیاً و مَهدِیّاً، اِنَّ المَرأةَ اِذا غَضِبَ عَلَیها زَوجَها فَقَد غَضِبَ عَلَیها رَبُّها وَ حُشِرَت یَومُ القِیمةٍ مَنکوسَةً مَنعوسةً فی اَصلِ جَهَنَّم، یَعنی فی قَعرِها مَعَ المنافقینَ فی الدَّرکِ الاَسفلِ مِن النّارِ و سَلَّطَ عَلَیها اَلحَیاتَ وَالعَقارِبَ وَالاَفاعی و الثَعابین تَنهَشُ لَحمَها کُلُّ ثُعبانٍ مِثلُ الشَّجرِ والجِبالِ الرّاسیات »
ای حولاء، قسم به خداوند قادری که مرا به رسالت و نبوت برانگیخت و هدایت کرد، وقتی شوهر از همسرش غضبناک شود خداوند سبحان هم بر آن زن خشمگین می شود و روز قیامت او را واژگون و در قعر جهنم با منافقین( در پائین ترین طبقه جهنم) محشور می کند و خداوند بزرگ، بر این زن، مارها، عقربها و افعی ها و اژدها را مسلط می کند که گوشت بدن او را می برند و میخورند و هر اژدهایی در روز قیامت مانند درخت و کوه های بزرگ و محکم است.


* * * * *
ثواب اطاعت از شوهر
« یا حَولاء ما مِن إِمرأةٍ صَلَّت صلوتَها و لَزِمَت بَیتَها و اَطاعَت زَوجِها، الّا غَفَرَاللهُ لَها ذُنوبَها ما قدَّمَت و ما اَخَّرَت »
ای حولاء هرزنی که نمازش را بخواند، پیوسته در خدمت خانه اش باشد و از شوهرش اطاعت کند، خداوند غفور تمام گناهان گذشته و آینده او را می بخشد.

[البته منظور از بخشش گناه در آینده، این نیست که زن میتواند گناه کند، بلکه به این معناست که اگر زنی اهل عبادت باشد و این وظایف را انجام دهد گناهانی که گاهی سهواً از او سر زده به پاس خدماتش بخشیده خواهد شد]

و نیز آن حضرت فرمودند:
« اَیُّما إِمرأةٍ ماتَت و زَوجُها عَنها راضٍ دَخَلَتِ الجنَّه »
هر زنی که فوت نماید و شوهرش از او راضی باشد وارد بهشت خواهد شد.(کنزالعُمال/ج16/ص47)

* * * * *

ان شاءالله ادامه دارد...





یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۴۹, ۱۲/اردیبهشت/۹۲
شماره ارسال: #39
آواتار


بسم الله الرحمن الرحیم

انتظار بیش از حد از شوهر

« یا حولاء، لاتَحِلُّ لِلمرأََةِ اَن تُکَلِّفَ زَوجَها فوقَ طاقَتِهِ وَلاتَشکوهُ اِلی اَحدٍ مِن خلقِ الل عَزَّوجَلَّ، لاقَربٍ و لابَعید »

ای حولاء، برای زن روا نیست که از شوهرش چیزهایی بیش از حد توان او بخواهد و نباید شکایتش را به مردم - چه آشنا و چه بیگانه - بنماید.

-----------------

آنچه این روایت به ما می آموزد این است که:
اولا: اگرچه مرد باید مخارج زن خود را بدهد ، چنانچه شوهر دچار تنگدستی شد زن هم باید مشکلاتی که ناشی از این فقر است را تحمل کند، زیرا اگر زن، مرد را تحت فشار قرار دهد امکان دارد در اثر ضعف ایمانِ برخی از مردان، به دنبال امور نامشروع برود و چه بسا آبرویشان به خطر افتد.
ثانیاً: بازگو کردن مسائل خانوادگی باعث بروز اختلافات میشود و پایه زندگی و کانون گرم خانواده را سست می گرداند، خصوصا دخالت های افراد ناآشنا با مسائل خانوادگی سبب تشدید اختلافات می گردد، بله اگر شوهر فردی ناصالح بود زن می تواند نقاط ضعف او را جهت حل مشکلات به افراد دلسوز و آشنا با مسائل خانواده در میان بگذارد.

----------------

« یا حولاء، ما مِن إِمرأَةٍ تَشتَکی زَوجَها الّا غَضِبَ عَلَیها، و ما مِن إِمرأَةٍ تَکسوا زَوجَها، اّلا کساهَا اللهُ یَومَ القِیامةِ سَبعینَ خَلعَةً مِنَ الجَنَّةِ کَلّ خِلعَةٍ مِنها مِثلُ شَقایقِ النُعمانِ و الرَّیحانِ و تُعطی یَومَ القِیامَةِ اَربَعینَ جاریَةُ تَخدِمُها مِن الحورالعین »
ای حولاء، هر زنی که از شوهرش پیش دیگران شکایت کند خداوند بزرگ بر او غضب نماید و هر زنی که عیوب همسرش را بپوشاند، در عوض آن، روز قیامت، خداوند بزربگ هفتاد جامه بهشتی بر او می پوشاند که هر جامه مانند خلعت نعمان منذر است، همچنین خداوند چهل حورالعین بهشتی به عنوان کنیز و خدمتگذار به او میدهد.

[ این دستور تنها برای زنان نیست، بلکه مردان نیز وظیفه دارند که عیوب همسرانشان را بپوشانند.]



* * * * *

ثواب زندگی کردن با شوهر در راحتی و سختی

« یا حَولاء یَجِبُ عَلَی المرأةِ اَن تِصبِرَ علی زَوجِها عَلش الضُرِّ و النَّفعِ و تَصبِر علی الشِّدَّةِ و الرَّخاء، کما صَبَرَت زَوجَةُ ایُّوبِ المُبتلی، صَبَرت علی خِدمتهِ ، ثمانیةَ عَشَرَ تَحمِلُهُ علی عاتِقِها مَعَ الحامِلینَ و تَطحَنّ مَعَ الطّاحنینَ و تَغسِلُ مَع الغاسلینَ و تأتیهِ بِکَسرُةٍ یأکُلُها و یَحمَدُاللهَ عزَّوجلَّ و کانت تلقِیهِ فی الکَساء و تحمِلُهُ علی عاتِقِها شَفَقَةً و اِحساناَ اِلی الله و تَقَرُّبا اِلیهِ عزَّوجلَّ »


ای حولاء، بر زن لازم است در سود و زیان و سختی و راحتی زندگی شوهر صبر کند همانطوری که همسر ایوب(علیه السلام) هیجده سال در برابر مشکلاتی که برای آن پیامبر بزرگ پیش آمد شکیبائی ورزید. او را بر دوش خویش می گذاشت و برای آن حضرت گندم آرد می کرد، نان می پخت و او را می شست. [/b]

غذا برای او فراهم می کرد و حضرت میل می نمود و با چنین مشکلاتی که آن زن بزرگوار کشید از خداوند غافل نبود و حمد و ستایش خداونهد سبحان را به جا می آورد و شوهر را در عبائی می پوشاند و بر دو دستش می گذاشت و تمام اینها برای مهربانی و نیکی در راه خدا و تقرب به سوی او بود.

[ همسر خوب زنی ست که نفع و ضرر و سختی و آسایش زندگی در او اثر نکند و در برابر ناملایمات زندگی، شکیبا باشد نه اینکه وقتی شوهرش زندگی مرفه برای او فراهم کرد با وی به خوشی رفتار کند و زمانی که در اثر مسائلیث دچار فقر و تنگدستی شد پیوسته به او ایراد گیرد و آزارش دهد ]




* * * * *



زنی که به شوهرش بگوید: از تو خیری ندیدم

« یا حَولاء والّذی بَعَثَنی بِالحَقِّ نَبیّاً و رَسولاً، لَقَد بَعَثَنی الَمقامُ المَحمود فَعَرَضَنی عَلیَّ جَنَّتَهُ و نارَهُ فَرَأیتُ اکثَرَ اهلِ النّارِ النِّساءَ فقُلتُ: یا حبیبی،جبرئیل وَ لِمَ ذلِکَ؟
فَقالَ بِکُفرِهِنَّ
فَقُلت: بکُفرِهِنَّ باالله عَزَّوجَلَّ؟
فقالَ: لا و لکنهُنَّ یَکفُرنَ النَّعمةَ
فَقُلتَ: کَیف ذلک یا حبیبی، جبرئیل؟
فَقالَ لَو احسنَ اِلَیها زَوجُها الدَّهرَ کُلَّهُ لَم یُبدِ اِلَیها سَیّئةٌ
قالَت: ما رأیتُ مِنهُ خیراٌ قَطُّ »

ای حولاء ، قسم به خداوندی که مرا به رسالت برانگیخت، خداوند بهشت و جهنم را بر من عرضه کرد و من اکثر اهل جهنم را زنان دیدم.
به جبرئیل گفتم: حبیب من، چرا چنین است؟
جبرئیل گفت: برای کفرشان
گفتم: کفرشان به خداوند بزرگ؟
جبرئیل گفت: نه، کفرشان به نعمت الهی
گفتم: چگونه نعمت الهی را نادیده گرفته اند؟
جبرئیل گفت: اگر شوهرش در تمام مدت زندگی به او نیکی می کرد و هیچ بدی نمی نمود، او میگفت: من از او هرگز خیری ندیدم.


یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۰۵, ۱۳/اردیبهشت/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۳/اردیبهشت/۹۲ ۱۶:۰۸ توسط میثاق.)
شماره ارسال: #40
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم


آخرت آئینه دنیا

« یا حَولاء، لِلرَّجُلِ عَلَل المرأةِ اَن تَلزِمَ بَیتهُ و تَوَدَّدَهُ و تُحِبَّهُ و تَشفِقَهُ و تَجتَنِبَ سَخَطهُ و تتَّبعَمَرضاتهِو توُفّی بِعَهدِهِ و وَعدِهِ، و تَتَّقی صَولاتِهِ و لاتُشرِکَ مَعَهُ اَحَداً فی اَولادِهِ و لاتَهینَه ولاتَشُقِّیه و لاتَخونَهُ فی مَشهَدِهِ وَ لا مالِهِ، و اِذا حَفِظَت غَیبَتَهُ حَفِظَت[مَشهَدَهُ] وَاستَوَت فی بَیتِها و تَزَیَّنَت لِزَوجِها و اَقامَت صَلاتیها وَاغسَلَت مِن جِنابَتِها و حَیضِها و اِستِحاضَتِها، فَاِذا فَعَلَ ذلکَ، کانَ یَومَالقِیامةِ عَذراءَ بِوَجهٍ مُنیر. فَاِن کانَ زوجُها مومِناً صالحاً فَهیَ زَوجَتُهُ و این لَم یَکُن مؤمِناً تَزَوَّجَها رَجُلٌ مِنَّ الشُّهداء، و لاتَطَیِّبی وَ زَوجُکَ غایِب.»

ای حولاء، حق مرد بر زن این است که زن در خانه با مرد همراه و هماهنگ باشد. به شوهرش مهربانی کند و او را دوست بدارد و از خشم و غضبش دوری نماید. رضایت او را جلب کند و به عهد و وعده خود به شوهرش وفادار باشد و از قهرش بپرهیزد.
در اولاد کسی را شریک شوهرش نکند و او را به مشقت و دردسر نیندازد، در زمانی که او حضور ندارد به او و مالش خیانت نکند.
زمانی که شوهرش حضور ندارد آبروی او را حفظ کند و در منزلش با صداقت و درستی زندگی کند.
زینت و آرایش خود را برای شوهر کند، نمازش را بخواند و غسل هائی که بر او واجب است، مثل غسل جنابت، حیض و استحاضه را انجام دهد.
اگر چنین کند، روز قیامت، به صورت دختری زیبا و نورانی محشور می شود.
اگر شوهرش در دنیا، مَرد مؤمن و صالحی بوده، این زن همسر همان شوهر در آخرت می شود و اگر شوهر مؤمن نبوده، با یکی از شهدا ازدواج می کند.
ای حولا خود را خوشبو نکن درحالی که شوهرت حضور نـدارد.


* * * * *

ثواب تحمل و صبر در برابر شوهر

رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمودند:
« اگر شوهر، سخنی به همسرش گفت و آن زن تحمل کرد، خداوند برای هر کلمه ای که تحمل کرده است، پاداش روزه دار و مجاهد در راه خداوند بزرگ را به او می دهد.»

[ مرد نیز موظف است از خطاهای همسرش بگذرد و بر او صبر نماید. در واقع وقتی زن و مرد در مقابل اختلافاتی که پیش می آید گذشت و صبر پیشه سازند و به عیب و ایراد یکدیگر نپردازند، زندگی زیبا می گردد. اما اگر بنا را بر این بگذارند که از یکدیگر اشکال بگیرند، زندگی را بر خود تلخ می شازند و در این جهنمی که برافروخته اند هر دو میسوزند، آنان باید برای رهائی از کشاکشها به دستورهای پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) عمل کنند.]


* * * * *

ثواب ایام بارداری و وضع حمل و شیردادن به کودک
ای حولاء، قسم به آن خداوندی که مرا مبشر و منذر قرار داد، او برای هر لحظه درد زایمان، به زن ثواب آزادی یک بنده مؤمن را می دهد. وقتی از زایمان فارغ شد و شیر دادن به طفل را شروع کرد، خداوند بزرگ برای هربار مکیدن شیر از سینه ی مادر، نوری در پیش رویش روز قیامت ایجاد می کند که تمام افراد را در آن روز به تعجب وامیدارد. و نیز به این زن ثواب روزه دار و نمازگزار داده می شود و اگر روزه دار هم نباشد ثواب روزه و نماز همه عمر را به او می دهند.
هنگامی که فرزندش را از شیر گرفت، از جانب خداوند بزرگ به آن زن خطاب می شود که ای زن، تمام گناهان گذشته تو را بخشیدیم. خدا تو را رحمت کند، از امروز اعمالت را از نو شروع کن.
------------------
و همچنین فرمودند:
زن از زمانی که حامله میشود تا وقتی که فارغ خواهد شد مجاهد در راه خداست و اگر از بین برود پاداش شهید به او داده می شود.(کنزالعمال،ج16،ص411 شماره45159)


یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  این حرف قرآن است...مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید... Admirer 70 19,993 ۲۰/مهر/۹۴ ۲۳:۵۸
آخرین ارسال: السا
  چرا برخی مردان مخالف کار کردن زنان در اجتماع هستند؟ آسمانه سجادی 239 64,689 ۱۲/مرداد/۹۴ ۱۱:۴۹
آخرین ارسال: MohammadSadra
  """مردان مریخی ؛ زنان ونوسی """ Aryha 10 3,123 ۱۲/مرداد/۹۴ ۹:۱۱
آخرین ارسال: zaviyehdid

پرش در بین بخشها:


بالا