کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 16 رای - 4.38 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مستند تجارت غذا (Food Inc) و پشت پرده صنعت غذا!
۱۸:۳۵, ۱۵/فروردین/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/آبان/۹۳ ۱۴:۵۳ توسط Mahdy2021.)
شماره ارسال: #1
آواتار





دانلود مستند تجارت غذا(Food inc) با دوبله فارسی


[تصویر: food_inc.jpg]


پخش شده از شبکه دوم.
زمان : 80 دقیقه
حجم : 375 مگابایت

حضور در جشنواره ها:
برنده بهترين فيلم مستند در جشنواره گاتهم در سال 2009
برنده بهترين فيلم مستند در جشنواره انجمن منتقدان فيلم جنوب شرقي2009(SEFCA)
برنده بهترين فيلم مستند در جشنواره انجمن منتقدان فيلم ناحيه واشينگتن 2009(WAFCA)
نامزد بهترين فيلم مستند در جشنواره آكادمي اسكار


food inc قویترین مستندی است که سيستم جديد غذايي آمريکا را مورد بررسي قرار مي دهد. در اين برنامه به مافيايي بودن صنايع غذايي اين کشور که دست چند کمپاني خاص است و همچنين روش هاي پرورش غيرطبيعي مرغ و گاو و گوشت پرداخته مي شود.
از ديگر موضوعاتي که در اين برنامه مورد بررسي قرار مي گيرد مي توان به آسيب هايي که تهيه اين نوع غذاها از جمله غذاهاي آماده به انسان مي زند، اشاره کرد.

«مرغهایشان درشت تر، میوه هایشان زیباتر و هرگز فاسد نمی شوند اما در عوض باکتری خطرناک E.Coli وارد چرخه مواد غذایی آنها شده که سالانه 73000 آمریکایی را راهی بیمارستان می کند.»

حقایقی تلخ و شوک دهنده در مورد آنچه می خوریم، چگونگی تولید آنها، اینکه چطور بودیم و کجا می رویم...

از سال 1950 صنعت غذای فست فود رشد چشمگیری پیدا کرد. تنها چیزی که کمپانی های تولید کننده غذا به آن توجهی ندارند، سلامتی مردم و مزرعه داران و حیوانات و دامها می باشد و فقط هدف تولید ثروت بیشتر می باشد.

در آمریکا نهضتی مردمی برای برگشت به غذاهای سنتی راه افتاده و هر سال نمایشگاه های بزرگی محصولات طبیعی را به مردم عرضه می کند. امید است که در ایران نیز برگشت مردم به غذاهای طبیعی و سنتی محقق شود.

این مستند توسط سیمای ایران خیلی خوب و قوی دوبله شده است.

دانلود از لینک مستقیم:

دانلود قسمت اول مستند تجارت غذا (حدود 100 مگابایت)
دانلود قسمت دوم مستند تجارت غذا (حدود 100 مگابایت)
دانلود قسمت سوم مستند تجارت غذا (حدود 100 مگابایت)
دانلود قسمت چهارم مستند تجارت غذا (حدود 76 مگابایت)


لینک کمکی:
دانلود از سرور Trainbit




ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۰:۳۰, ۴/آبان/۹۰
شماره ارسال: #11
آواتار
(۳/آبان/۹۰ ۲۳:۱۶)azade نوشته است:  
(۳۰/تیر/۹۰ ۱۰:۴۲)Sms4815 نوشته است:  سلام این لینک رو گذاشتم واسه طرفداران رستوران های مک دونالد
بخورید و لذت ببرید

نحوه ی تهیه غذا در رستوران های مک دونالد

Failed to load page content
Sad


متاسفانه مثل این که سایت حذف شده است.
شرمندم برادر. شرمنده. :s



علی یارت Heart
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۷, ۲۴/دی/۹۱
شماره ارسال: #12
آواتار
سلام چرا موبایل نمی تونه دانلد کنه من با اینترنت موبایل میام داخل
Big GrinBig Grin
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۴:۰۹, ۳/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #13

سلام کاش میشد سخنرانی های اقای دکتر استاد رائفی پور را هم به همین راحتی دانلود کرد Huh
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۰۷, ۱۲/اردیبهشت/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۲/اردیبهشت/۹۲ ۱۶:۱۹ توسط سرود پیروزی.)
شماره ارسال: #14
آواتار
حق نداری به همبرگر توهین کنی!

فست فودها چگونه آدم می‌کشند؟

درباره کشاورزانی که برده "کارخانه ی غذا" شده‌‎اند

در پرونده ای که در فیلم " کارخانه غذا" به آن اشاره می شود داستان شکایتی است که شرکت های فست فود تنها به خاطر این که "اپرا" مجری مشهور شو های تلویزیونی آمریکا در برنامه ای گفته است که " همبرگر اعصاب من را خرد می کند" از او شکایت کرده اند.

اولین و مهم ترین نیاز یک انسان چیست؟ پاسخ ساده است؛ اکسیژن؛ نیاز به تنفس. اگر تنها برای بیش از چند دقیقه این نیاز فراهم نشود سرنوشتی جز مرگ در انتظار شما نخواهد بود. اما از نفس کشیدن که بگذریم شما بعد از تامین هوا نیازمند خوردن و آشامیدن هستید. این یکی هم نیازی اساسی است با این تفاوت که در خوردن و نوشیدن و البته در خوردن بیشتر؛ به دلیل درگیر شدن چند حس- شامل بویایی، بینایی و چشایی- نوعی لذت جسمی و روانی را با خود به همراه دارد. تا جایی که لذت خوردن به یکی از عمیق ترین و فراگیر ترین لذت های زندگی بشری تبدیل می شود.


ماری ابراشتات پژوهشگر و محقق بنیاد هوور درباره ی نقش و اهمیت لذت جویی از غذا ها آن را با لذت جویی جنسی که یکی از قدرتمند ترین احساسات بشر در طول تاریخ بوده مقایسه می کند و می نویسد:

"در میان زلزله‌هایی كه زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد (حتی از فاصله طبقه اقتصادی بین ما عمیق‌تر و از تفاوت‌های آشكار سیاسی و فرهنگی نیز گسترده‌تر است) موضوع بسیار مهمی وجود دارد كه كمتر به آن پرداخته شده است. تفاوت در نگرش درباره دو چیز که بدون آنها نمی‌توان زندگی کرد و بین ما و اجدادمان جدایی ایجاد كرده است یعنی غذا و روابط جنسی."

نیاز انسان به غذا از یک سو و قابلیت تحریک پذیری لذت جویی از غذا سبب می شود که این نیاز و لذت بردن از برآورده شدنش و شیوه ی کامجویی آن به یکی از نقطه ضعف های انسانی تبدیل شده و هر کسی که بتواند کنترل این بخش را در دست بگیرد به قدرت عظیم و در عین حال مهیبی دست خواهد یافت. ماری ابراشتات صنایع غذایی و نفوذشان را با صنایعی که موضوع شان امیال جنسی است مقایسه می کند. نکته ی ظریفی است؛ نمونه ی دم دستی آن هالیوود است؛ تولید کننده ی محصولاتی که ملغمه ای از خیال به همراه هیجانات جنسی و خشونت. و البته نیازی به تشریح میزان نفوذ و قدرت این کارتل سینمایی در جهان و در میان مخاطبان چند میلیاردی اش نیست. اما ماجرا برای غذا فرق دارد.محصولات کمپانی های غذایی حیاتی است و زمانی که تمام مجال تغذیه انسانی را با استفاده از قدرت لذت غذا پر کنند و همه ی رقبا را از میدان به در کنند دیگر زمام حیات بشر را در دست خواهند داشت و این یعنی قدرت.

کارخانه غذا سازی
در سال 2008 میلادی؛ "رابرت کنر" کارگردان، نویسنده و تهیه کننده ی تلویزیون و سینمای آمریکا فیلمی با موضوع صنایع غذایی آمریکا ساخت که با رویکردی جستجوگرانه (investigative) به دنبال رمز گشایی از جایگاه صنعت غذا سازی در آمریکا است و یا بهتر بگوییم در جهان است؛ چه، آنچه که در آمریکا به عنوان کمپانی های معظم می بینیم، تنها به مرزهای ینگه دنیا محدود نیستند و دستانشان را به سوی چهارگوشه جهان دراز کرده اند.

فیلم با پلانی از یک رستوران مدرن در آمریکا آغاز می شود که بصورت هوشمندانه ای تیتراژ مستند"کارخانه ی غذا" را تشکیل می دهد. اسامی گروه سازنده به صورت اتیکت های روی بسته بندی مواد غذایی و تابلوهای راهنمای فروشگاه خودنمایی می کند و در عین حال دانای کل در گفتار متن داستان را آغاز می کند. گوینده ی متن توضیح می دهد که در یک چنین فروشگاهی به صورت متوسط 47 هزار انواع مواد غذایی را در بسته بندی ها و برندهای مختلف می توان پیدا کرد؛ او درباره ی حضور میوه ها و سبزیجات همه ی فصول می گوید و درباره ی گوشت هایی که دیگر نشانه ای از استخوان در آنها نمی توان یافت. اما این مواد غذایی با این تنوع حیرت انگیز از کجا می آیند؟ گوینده ی متن توضیح می دهد که همه ی این غذا ها را کمپانی های چند ملیتی تولید می کنند که ارتباط چندانی با کشاورزان ندارند و سیستم کارکردنشان بیشتر به کارخانه های صنعتی شباهت دارد؛ و در نهایت با لحنی خاص توضیح می دهد که به شکل نگران کننده ای این شرکت های تولید کننده فرآیند تولید غذا را پنهان می کنند.

" این درباره ی آن چیزی نیست که می خوریم؛ این درباره آن چیزی است که اجازه داریم بگوییم؛ این درباره آن چیزی است که اجازه داریم بدانیم؛ سلامتی ما تنها چیزی نیست که در خطر است..."

شاید اگر بخواهیم تمام مستند کارخانه ی غذا را در دو جمله خلاصه کنیم شاید همین دو جمله ی بالا کافی باشد. فیلم می کوشد تا آن بخشی از فرآیند تولید غذا و نحوه حکمرانی سلاطین مواد غذایی را که مردم نمی بینند و یا اجازه داده نمی شود تا ببینند به نمایش بگذارد.

از فست فود ها تا همه ی غذاها
" غذای مورد علاقه من امروز همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده است.من نمی دانم که چند تا کمپانی هستند که آنچه که ما می خوریم را تولید می کنند.. من این غذا را در تمام طول زندگی ام می خوردم بدون این که بدانم این از کجا می آید و یا اینکه این صنعت چقدر قدرتمند است. و همیشه این تصور وجود داشت که دنیا از عمد این مسایل را از ما مخفی می کند و من به عنوان یک خبرنگار تحقیقی، می خواستم تا پرده از چهره ی این موضوعات مخفی کنار بزنم."

[تصویر: 316030_583.jpg]

این جملاتی است که اریک شلاسر در حالی که در یک رستوران فست فود نشسته و همبرگری که سفارش داده است را چند دقیقه قبل خورده؛ به زبان می آورد. شلاسر یکی از دو نقش آفرین فیلم کارخانه ی غذاست. اریک شلاسر فرزند هربرت شلاسر رییس پیشین کمپانی تلویزیونی "NBC” آمریکا و داماد رابرت رد فورد سینماگر و فیلم ساز مشهور آمریکایی است. شلاسر در دانشگاه پرینستون و آکسفورد تاریخ خوانده است و در مشاغل هنری مشغول به کار بوده اما آنچه که پای او را به این فیلم باز کرده است؛ مشغولیت او از زمانی است که به عنوان یک خبرنگار محقق مشغول به کار شده است.

اریک شلاسر در سال 2002 کتابی با نام "ملت فست فودی؛ نیمه پنهان غذای همه ی آمریکایی ها" [Fast Food Nation] را روانه بازار نشر کرد. او در یادداشتی که در روزنامه گاردین در سال 2001 منتشر می کند درباره ی این کتاب توضیح می دهد که قرار است در آن به نفوذ محلی و جهانی صنعت "فست فود" آمریکا بپردازد.

او در مقدمه یادداشتش با عنوان " واقعیتی تلخ درباره فست فود" می نویسد:

"در طول سه دهه ی گذشته صنعت فست فود از چند غرفه هات داگ و همبرگر در جنوب کالیفرنیا آغاز شد و امروز تقریبا در هر گوشه ای از جهان می توان آنها را دید.فست فودی ها در حال حاضر در رستوران ها، استادیوم ها، فرودگاه ها، باغ وحش ها، مدارس و دانشگاه ها، کشتی های[مسافربری] کروز، قطار و هواپیما ها، سوپرمارکت ها، پمپ بنزین ها و حتی در سالن های غذاخوری بیمارستان ها حضور پیدا کرده اند. گردش مالی فست فود در آمریکا در سال 2000 در حدود 110 بیلیون دلار بوده است که از بوجه آموزش عالی این کشور بالا زده. مردم در آمریکا بیش از خرید و خواندن کتاب ها، مجلات و روزنامه ها و یا دیدن فیلم و گوش دادن موسیقی پول خود را صرف خرید و مصرف فست فود می کنند."

شلاسر در ادامه یادداشت مفصلش که در بخش کتابهای روزنامه ی گاردین منتشر شده؛ توضیح می دهد که هر کدام از کمپانی های بزرگ و چند ملیتی تولید فست فود در آمریکا و جهان روش هایی را برای تولید محصول خود دارند که حاضر نیستند به استفاده از این روش ها به مشتریانشان اطلاع بدهند. مثلا هیچ تولید کننده ای حاضر نمی شود برچسبی برروی محصولات خود بچسباند که نشان دهد مزه ی این غذا با یک فرآینده شیمیایی ایجاد شده است.

اریک شلاسر احساس می کند که چیزهایی از چشم او و مردمی که مصرف کننده ی فست فود ها هستند پنهان می شود و این ربط چندانی به حفظ اسرار تولید و صنعت ندارد.

انسان به مثابه چرخ دنده

"کارخانه ی غذا" با تصویری از سال 1930 یعنی زمانی که برای اولین بار برادران مک دونالد سیستم صرف غذا در ماشین را ابداع کردند و از آن طریق اولین قدم را به سمت تولید فست فود برداشتند وارد دنیای تولید کنندگان می شود.اما ماجرا در این حد باقی نمانده و همه چیز به سرعت به سمت صنعتی شدن پیش می رود؛ تولید بیشتر و در مقابل پول بیشتر.

شلاسر می گوید در تحولی که در سیستم برادران مک دونالد رخ داد کارخانه ها به آشپزخانه ها آمدند؛ پیش خدمت ها اخراج شدند و ...

" آنها کارگردان خود را تنها برای انجام یک کار؛ آموزش می داند، آن هم به صورت متمادی، دوباره، دوباره و دوباره. با چنین کارکنانی دستمزدهای ناچیزی پرداخت می شد و همچنین پیدا کردن جایگزین هایی برای آنها به سادگی امکان پذیر می شد... این غذایی بود با مزه خوب و ارزان و این یک موفقیت بسیار بسیار بزرگی بود."

شرکت برادران مک دونالد بزرگ و بزرگ تر می شود؛ کار به جایی می رسد که این شرکت به بزرگ ترین تولید کننده و عرضه کننده همبرگر در آمریکا تبدیل می شود حالا با این وصف این شرکت باید همه ی غذاهایی که در همه جا عرضه می کند یک طعم و مزه داشته باشد.

موسسه ی مک دونالد تبدیل به بزرگ ترین خریدار سیب زمینی، گوشت خوک، مرغ، گوجه فرنگی، کاهو و حتی سیب در ایالات متحده ی آمریکا می شود. فیلم توضیح می دهد که چنین زنجیره ی غذایی نیازمند تامین کننده ها و تولید کننده های بزرگی است و این گونه است که در حال حاضر چند کمپانی بزرگ نظام غذا را در آمریکا یا بهتر بگوییم در اکثر نقاط جهان کنترل می کنند:
"در سال 1970 پنج تولید کننده ی بزرگ گوشت گاو تنها در حدود 25 درصد از بازار را در اختیار داشتند، امروز 4 تولید کننده ی برتر بیش از 80 درصد بازار گوشت را در آمریکا در دست دارند."


[تصویر: 316028_621.jpg]

این چهار شرکت عبارتند از "تایسون"، "کارگیل"، "سوئیفت" و "نشنال بیف". کافی است تا سری به وب سایت های این چهار شرکت معظم تولید مواد غذایی بزنید؛ بدون استثنا هر چهار شرکت، موسسات بین المللی تولید غذا هستند و داستان به هیچ وجه محدود به مرزهای آمریکایی نمی شود. اگر پایتان را از مرزهای ایران بیرون گذاشته باشید حتما با نمایندگی های شرکت مک دونالد و دیگر شرکت های بزرگ چند ملیتی تولید فست فود را در شهرهای خاورمیانه ای و اروپایی و آسیایی دیده اید حالا با این وصف می شود تشخیص داد که این چهار شرکت چه قدرتی را در تامین غذای ساکنان روی کره ی زمین دارا هستند.

شلاسر می گوید ما هیچ گاه کمپانی های غذایی به این قدرتمندی و بزرگی در طول تاریخ نداشته ایم. به طوری که کمپانی مانند کمپانی "تایسون" بزرگ ترین کمپانی تولید گوشت در طول تاریخ بوده است.

[تصویر: 316031_116.jpg]

"شورای ملی جوجه" در آمریکا یکی از بخش هایی است که با تایسون در ارتباط است؛ " ریچارد لاب" از این شورا می گوید:" ما روشی را در تولید، پرورش و عرضه ی جوجه ابداع کردیم که امروز دیگران نیز از ما الگو برداری می کنند؛ چون سود کلانی را نصیب ما کرده است." او توضیح می دهد که خلاصه این روش تولید جوجه هایی است که به یک اندازه و یک شکل در محیطی کوچک و با قیمتی منطقی که با همکاری کشاورزان بدست می آید.. و بعد رو به دوربین حرفش را تمام می کند که" حالا یکی بیاید و بگوید که کجای این کار غلط است؟"

خط تولید مرغ و بردگان مزرعه دار
شرکتی مانند تایسون جوجه هایش را در مزارع کشاورزانی کشت می کند که با آنها قرارداد دارد. یکی از آنها 300 هزار جوجه دارد که در فضایی تاریک که نور خورشید به آنها نمی رسد زندگی می کنند. او به گروه سازنده مستند "کارخانه غذا اجازه می دهد تا وارد فضای مرغ داری شوند اما قبل از این که این اتفاق رخ دهد نمایندگان شرکت با تماس با او؛ وی را از این اجازه منصرف می کنند. مسوولان تایسون خودشان هم حاضر نمی شوند تا به مصاحبه تن بدهند. ماجرا چیست؟

بعد از نفر اول ده ها نفر از مزرعه دارانی که برای تایسون جوجه تولید می کردند از مصاحبه و اجازه فیلم برداری از محل جوجه ها خود داری می کنند و تنها یک مزرعه دار زن است که در نهایت موافقت می کند تا گروه فیلم ساز از مجموعه مرغداری اش تصویر تهیه کند.
او در ابتدای مصاحبه اش می گوید:" من متوجه ام که چرا مزرعه داران هیچ کدام حاضر به گفت و گو نیستند؛ چون کمپانی تا زمانی که پول می دهد هر کاری را که بخواهد می تواند به انجام برساند."

در مرغ داری های صنعتی همه چیز مانند یک خط تولید است. مرغ ها به سرعت بزرگ می شوند؛ به طوری که دیگر استخوان ها و اعضای داخلی شان تاب تحمل وزنشان را ندارند و همین که رشد می کنند دیگر نمی توانند به خوبی راه بروند. شرکت های تولید جوجه در ابتدای راه اندازی این صنعت کم کم متوجه شدند که آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری ها به جوجه ها داده می شود بعد از چندی نسبت به این داروها واکنش نشان نمی دهند و میکروب هایی با مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها در بدن این جوجه ها تکثیر می شوند با این حال آنتی بیوتیک ها که عامل شکل گیری میکروب های مقاوم بودند قطع نشدند چرا که شرکت ها فهمیدند که این آنتی بیوتک ها بر روی سرعت دادن به رشد جوجه ها موثرند.

[تصویر: 316029_944.png]

کارگران آفریقایی و لاتینی مامور جابجایی مرغ های تولید شده هستند.مرغهایی که بعضی از آنها بیماری دارند اما این کارگران از آنجایی که معمولا از دسته کارگران غیرقانونی محسوب می شوند؛ حاشیه و دردسری نخواهند داشت. شرکت ها هیچ گونه مسوولیتی در باره ی سلامتی آنها ندارد و در عین حال آنها نیز با دستمزدی کم و بدون درخواست های جدی به کار سخت خودشان ادامه می دهند.

از آن سو کشاورزان هم هر روز وابسته و وابسته تر می شوند. اکثر کشاورزانی که با شرکت هایی مانند تایسون همکاری می کنند به این شرکت مقروض هستند. فرآیند مقروض شدن کشاورزان به شرکتی مانند تایسون ساده است. یکی از آنها به سادگی توضیح می‌دهد:

"شرکت ها کشاورزان را به خاطر قرضی که به آنها دارند تحت کنترل خودشان نگه می دارند؛ برای ساخت یک سالن نگهداری مرغ و خروس بین 280 تا 300 هزار دلار پیش پرداخت لازم است و به محض این که این سالن ها را با سرمایه ی اولیه تان می سازید، کمپانی ها دائما با تقاضای بهبود امکانات، برای تجهیزات جدید در رفت و آمد هستند. کشاورز ها هم چاره ای ندارند؛ آنها مجبورند تا قبول کنند وگرنه تهدید به لغو قرار داد می شوند. و به این شکل آنها کشاورزان را تحت کنترل نگه می دارند و به این شکل کشاورزان مجبور به خرج کردن بیشتر پول و وام گرفتن از بانک ها می شوند. و ساخت و ساز ادامه پیدا می کند. این یک طور بردگی برای کمپانی ها است.


گوینده ی جملات بالا خود با چنین درخواست هایی مواجه شد اما بعد از چندی دیگر حاضر نمی شود تا به خواسته های کمپانی ها تن دهد و در نهایت تایسون قرار دادش را با او لغو می کند. یک کشاورز برای ساخت و ارتقا تنها دو سالن جوجه باید پولی در حدود 500 هزار دلار قرض بگیرد در حالی که تنها سالی 18000 دلار در سال درآمد خواهد داشت.

ذرت ارزان، گاوهای چاق و هیولایی به نام ای کولا
کشت ذرت در ایالات متحده ی آمریکا رشد چشم گیری داشته است. به طوری که در قرن بیست و یکم میلادی نزدیک به 30 درصد زمین های زیر کشت آمریکا ذرت تولید می کنند؛ میزان تولید هم نسبت به سطح زیر کشت، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این ها نتیجه ی چیست؟ کشاورزان سخت کوش؟ کود های مرغوب شیمیایی، آفت کش های کار آمد؟ سیاست های دولت که هزینه تولید را فوق العاده پایین آورده است؟ همه ی این پاسخ ها درست است اما کارخانه ی غذا بازیگران دیگری را مهم تر می داند؛ شرکت های چند ملیتی مانند "کارگیل"،" ای دی ام"،" تایسن" و " اسمیت فیلد" پول زیادی برای توسعه تولید ذرت خرج می کنند و از طرف دیگر تمام قدرتشان را در لابی گری به کار می گیرند تا قوانین حمایتی بیشتری در کنگره به تصویب برسانند تا از این طریق باز هم تولید ذرت را در ایالات متحده ی آمریکا گسترش دهند.


[تصویر: 316027_863.jpg]

در آمریکا بسیاری از محصولات خوراکی به نوعی به ذرت وابسته اند؛ از سس سالاد و سس گوجه فرنگی بگیرید تا محصولات غیر خوراکی مانند باطری! اما بیش از همه این ها ذرت کاربرد دیگری دارد. کارخانه غذا به سراغ دامداری های صنعتی می رود؛ دامداری هایی که به جای علوفه به صورت وسیع از ذرت استفاده می کنند. ذرت ارزان از یک سو غذای کم هزینه ای برای گاو ها به شمار می آید و از سوی دیگر آنها را با سرعتی بیشتر از علوفه پروار می کند و این تنها محدود به گاو ها نمی شود؛ مرغ ها، ماهی ها و دیگر حیواناتی که منابع پروتئینی کمپانی های بزرگ غذاسازی را تشکیل می دهند همه از ذرت تغذیه می کنند و این راز پایین بودن قیمت گوشت در سوپر مارکت های آمریکایی است و بر اساس آماری که فیلم در اختیار می گذارد همین ارزان بودن است که باعث می شود تا یک آمریکایی بتواند تا سالی 90 کیلوگرم گوشت مصرف کند.

آلن ترنکل متخصص "تغذیه نشخوار کنندگان" در دانشگاه آیوا به سازندگان "کارخانه ی غذا" می گوید: بدن گاو ها برای سوخت و ساز با علف تکامل یافته نه برای مصرف ذرت"... اما مگر این ذرت با سیستم گوارشی گاو ها چه می کند؟

ترنکل می گوید: برخی تحقیقات پزشکی می گویند ذرت باعث می شود تا نوعی باکتری مقاوم به اسید معده گاو ها در بدن این حیوانات بوجود آمده که با مدفوع گاو از بدن آن خارج می شود؛ این باکتری " ای کولای" نام دارد".

باکتری ای کولای از طریق مدفوع وارد بدن دیگر گاوها هم می شود و به دلیل آلودگی های بعدی وارد گوشت حیوان می شود. با وجود این که اکثر انواع باکتری ای کولای بی ضرر هستند اما یک نوع آن، که همین نوع خاص از باکتری مقاوم شده است؛ باعث مسمومیت شدید شده و در نهایت نارسایی کلیوی و گاه مرگ را سبب می شود.

باکتری ای کولای می تواند از همین طریق وارد چرخه ی دیگر مواد غذایی از قبیل سبزیجاتی مانند اسفناج شود و در این صورت طیف گسترده تری را مبتلا سازد.

در سال 1993 رسانه های آمریکا مرگ یک پسر بچه ی دو ساله را براثر مصرف فست فود آلوده به باکتری ای کولای در سیاتل اعلام می کنند. برنامه خبری شبکه ان بی سی به صراحت اعلام می کند که قاتل این پسر همبرگر های آلوده ی شرکت " جک این د باکس" است.

13 سال بعد یعنی در سال 2006 این بار رسانه ها اعلام می کنند که در حال حاضر بیش از 90 پرونده ی تایید شده درباره مسومیت با باکتری ای کولای در ایالات متحده به ثبت رسیده است. ماجرا به اسفناج هم کشیده می شود و در همین سال 20 مورد مسمومیت با باکتری ای کولای در اسفناج تایید می شود.

[تصویر: 316026_449.jpg]

این اتفاقات در حالی می افتد که در کل دوران ریاست جمهوری بوش در آمریکا، وزیر کشاورزی آمریکا، نماینده سابق کنگره و لابی گر اصلی صنعت گوشت در آمریکا بوده است و در کنار او وزیر بهداشت آمریکا نیز نایب رئیس سابق اجرایی "انجمن پردازنده های غذا" در آمریکا بود و این نشان می دهد که این نهاد های نظارتی – یعنی وزارت بهداشت آمریکا و وزارت کشاورزی- خود تحت کنترل کمپانی هایی قرار می گیرند که منافع شان در این نظارت ها در خطر قرار خواهد گرفت. این ها اطلاعاتی است که شلاسر در اختیار مخاطب قرار می دهد.

درسال 2007 خبر یک آلودگی دیگر منتشر شد. کمپانی بزرگ "کان اگرا" که تولید کننده مواد غذایی است؛ محصولاتش آلوده به میکروبی شد که "سالومنا" نام داشت و این در حالی بود که از دو سال قبل نسبت به این آلودگی اطلاع داشته است.

بررسی های فیلم نشان می دهد که با گسترش و بزرگ شدن صنایع غذایی در آمریکا نظارت ها ضعیف تر شده اند؛ شلاسر می گوید:" نظارت های نهاد های نظارتی هر روز بچه گانه تر می شوند و این دقیقا همان چیزی است که صنعت می خواهد.

برده های مدرن
کار کردن در صنایع غذایی در آمریکا با گسترش هیولاگونه ی این صنعت امر ساده ای نیست؛ خصوصا زمانی که مشاوران اقتصادی به ابرشرکت پیشنهاد می کنند برای پایین نگه داشتن هزینه ها؛ از خرج بی مورد پول برای رفاه کارگران جلوگیری کنند. در یک نمونه ساده صنایع بسته بندی گوشت به یکی از خطرناک ترین مشاغل در ایالات متحده ی آمریکا تبدیل می شود.حالا با این وضعیت نیروی کار ارزان چگونه باید برای این مراکز تامین شود؟
در طول سال های ابتدایی قرن بیست و یکم رشد سرسام آور تولید ذرت در آمریکا که با قوانین تسهیل کننده ی کنگره رخ داد و سرازیر شدن ذرت ارزان قیمت آمریکایی به بازار کشورهای جنوبی تولید این محصول را در همسایه جنوبی ایالات متحده، یعنی مکزیک؛ از صرفه خارج کرد و این گونه بود که یک و نیم میلیون کشاورز مکزیکی از کار بی کار شدند. شرکت های بزرگ بسته بندی و تولید گوشت مانند "آی بی پی"، " گوشت ملی" و "مانفرد" بی کار ننشسته و به سرعت این نیروی کار باد آورده را جذب کردند. اتوبوس های این شرکت ها به داخل مرزهای مکزیک رفته و کارگران ارزان قیمت و البته غیر قانونی را به خاک آمریکا می آوردند؛ کارگرانی که به واسطه ی مشکل اقامت و فقر مالی حاضرند در هر شرایطی از جمله شرایط آلوده و خطرناک کار با گوشت تن بدهند و هیچ گونه حمایت شغلی هم نشوند.

اما اتفاقات بدتر نیز در راه است؛ شرکت غذایی " اسمیت فیلد" روزانه 15 کارگر غیر قانونی خود را لو می دهد تا بوسیله اداره مهاجرت آمریکا مانند جنایتکاران دستگیر شوند؛ جایگزینی 15 کارگر در روز کار ساده ای است و از سوی دیگر جابجایی این تعداد کارگر باعث تسلط بیشتر کارفرمایان بر کارگران خواهد شد. اما مستند " کارخانه ی غذا" یک سوال جدی را مطرح می کند؛ چرا با وجود دستگیری های مستمر کارگران کسی به سراغ مدیران اسمیت فیلد نمی رود.

حق نداری به همبرگر توهین کنی
" کارخانه ی غذا" تصویری مهیب از ظهور غول های تولید کننده ی غذا در آمریکا و سپس جهان را ارائه می دهد. کمپانی هایی که رگ حیات آینده بشر را در دست گرفته اند و می توانند با یک تصمیم گیری ساده میلیون ها نفر را دچار سوء تغذیه کنند و یا باعث قحطی های بزرگ شده و حتی میلیون هم کودک و بزرگ را با مرگ روبرو کنند. اما تصویر ترسناک تر از آن این است که در برابر سرمایه داری بی رحم در تولید غذا اخلاق به محاق می رود و هیچ خط قرمزی را نمی شود برای آنها متصور شد. لابی گرها قانون های سخت و عجیب تصویب می کنند. شاید باور نکنید در آمریکا قانونی تصویب شده است که کشاورزان را از ذخیره دانه های سویا برای کشت سال آینده شان منع می کند و بازرسان شرکتی که انحصار تولید بذر را در اختیار دارند در هر شرایطی کشاورزان را تحت نظر دارند.

از آن عجیب تر دعاوی سخت و محکمی است که در آمریکا توسط کارتل های بزرگ غذا علیه هر منتقدی اقامه می شود. جالب است بدانید در آمریکا کسی جرات ندارد علیه همبرگر یا فست فود در هیچ رسانه ای انتقاد کند؛ چون بلافاصله با دعاوی شرکت های تولید کننده ی فست فود با گروهی از وکلای زبده روبرو می شود.

یک کشاورز در حالی که سال ها مشغول دعوای قضایی با یکی از این شرکت ها بود در نهایت این پاسخ را می شنود که اگر توقع دارد در این دعوا برنده شود باید علاوه بر چند صد هزار دلاری که خرج کرده است یک میلیون دلار دیگر هزینه کند. او می گوید:" فرشته ی عدالت ترازویی در دست دارد که اگر بخواهید عدالت در موردتان اجرا شود باید مقدار دلار بیشتر نسبت به کمپانی در ترازویش بریزید؛ اگر نه بازی را خواهید باخت".

در پرونده ی دیگری که در فیلم " کارخانه غذا" به آن اشاره می شود داستان شکایت معروفی است که علیه "اپرا" مجری مشهور شو های تلویزیونی آمریکا انجام شده است؛ شرکت های فست فود تنها به خاطر این که او در برنامه ای گفته است که " همبرگر اعصاب من را خرد می کند" از او شکایتی کرده است که تا به حال خانم اپرا مجبور شده تا دادگاه های سخت و پر هزینه ای را بگذراند.

دولت هایی که به خاطر بحران غذا سرنگون شده اند

در بخش پایانی فیلم اشاره ای کوتاه به بی ثباتی های سیاسی در کشورهای جهان سوم در طی سال های اخیر شده است. عجیب این که این بی ثباتی ها هم ریشه در افزایش قیمت مواد غذایی توسط شرکت های بزرگ دارد. البته یک اتفاق دیگر نیز در جریان است. کمپانی های بزرگ هر ساله گستره ی تولیدات خود را افزایش می دهند و در حالی که هر روز افزایش هزینه ها با عث می شود که تولید غذا در کشورهای فقیر با مشکل رو برو شود؛ محصولات ارزان قیمت کمپانی های بزرگ تولید کنندگان کوچک را می بلعد.

امپراطوری های بی رحم غذایی در حال ظهور هستند؛ اگر چه " کارخانه غذا" تنها اشاره ای به این ظهور و بروز باشد و در نهایت نگاهی ملی و امیدوارانه به آینده معضلات غذایی آمریکا ارائه دهد.

این گزارش تنها اشاره های اجمالی به موضوعات تکان دهنده ی این مستند دارد؛ " کارخانه ی غذا" حرفهای زیادی برای گفتن دارد که می شود آنها را در اندکی بیش از یک ساعت دید.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۳۳, ۵/مرداد/۹۳
شماره ارسال: #15

در واقع محصولاتی نظیر کوکاک.لا و پپسی که باهاش موتور ماشین رو تمیز میکنند و برای نابودی و فرسودگی بشر ایجاد شدن تمامن فراماسونری هستن !!!!!
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۵۲, ۱۷/آبان/۹۳
شماره ارسال: #16
آواتار
برای خرید مستند فوق به صورت پستی می توانید از این لینک اقدام نمائید.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۴۸, ۱۸/آبان/۹۳
شماره ارسال: #17
آواتار
(۱۵/فروردین/۹۰ ۱۸:۳۵)mahdidost نوشته است:  
[b]دانلود مستند تجارت غذا(Food inc) با دوبله فارسی
پخش شده از شبکه دوم.
زمان : 80 دقیقه
حجم : 375 مگابایت
دوستان این مستند 80 دقیقه هست یا 93 دقیقه؟
چون نسخه زبان اصلی 93 دقیقه هستش. میخوام بدونم فرقش چیه؟
ممنون میشم از دوستان
[تصویر: do.php?img=2079]

امضای mahdy30na
بسم الله الرحمن الرحیم
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسى بهتر می‏داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت‏يافتگان داناتر است

Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
نحل 125
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۰۱, ۱۸/آبان/۹۳
شماره ارسال: #18
آواتار
این همون مستنده که فاز 3 ازش استفاده کرد؟؟؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۳۵, ۱۹/آبان/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۹/آبان/۹۳ ۲:۴۱ توسط cena.)
شماره ارسال: #19
آواتار
آیا می دانید 16 اکتبر روز جهانی ضد مک دونالد نامیده می شود؟ آیا می دانید در آمریکا سالانه بیش از 300 هزار نفر در اثر مصرف غذاهای فست فود از دنیا می روند؟ آیا می دانید شخصیت دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان زیر 9 سال را جذب رستوران های این شرکت می کند؟ آیا با چگونگی تهیه غذاهای مک دونالد آشنا هستید؟ برای یافتن این سوالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
شرکت مک دونالد دارای بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست فود در سراسر دنیا است. این شرکت با فعالیت در 119 کشور روزانه دارای 68 میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به 1940 باز می‌گردد، وقتی که برادران ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا اولین رستوران خود را راه‌اندازی کردند.

تصمیم آنها به استفاده از "سیستم خدمات رسانی سریع" در سال 1948 پایه و اساس شکل‌گیری رستوران‌های فست فود در آینده را رقم زد. البته این سیستم دو دهه پیش از این توسط رستوران زنجیره‌ای وایت کسل (
white castle




) مورد استفاده قرار می‌گرفت اما عرضه غذا در زمانی کوتاه با مک‌دونالد شناخته شد.

دفتر مرکزی این شرکت در ایالت ایلینویس ایالات متحده واقع شده است. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال 2011 مک‌دونالد با ارزش سهامی معادل




35,593




میلیون دلار و 6% رشد نسبت به سال 2010 به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.

[تصویر: 145665_608.png]


مک‌دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای فست‌فود در جهان
[/b]



در سال 1961 مک‌دونالد برای اولین بار نام و لوگوی تجاری خود که به شکل قوس‌های طلایی (




(Golden Arches




بود و به نوعی سمبل حرف ام به شمار می‌رفت را ثبت کرد. به عقیده کارشناسان شکل خاص و ترکیب رنگ زرد و قرمز استفاده شده در لوگوی مک‌دونالد خود یکی از دلایل جذب کودکان به سمت این رستوران است.


برادران مک‌دونالد اولین شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای خود را با کمک ری کراک (
Ray Kroc




) در اوریل 1955 در ایالت ایلینویس امریکا افتتاح کردند و این آغازی بود برای گسترش رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در سراسر دنیا. البته کراک و برادران مک‌دونالد برای توسعه فعالیت تجاری خود همواره با یکدیگر مشکل داشتند، اما از نقش کراک در موفقیت این نام تجاری در دنیا نمی‌توان به سادگی گذشت.

[تصویر: 145666_850.png]


لوگوی مک‌دونالد که به قوس‌های طلایی معروف است و سمبل حرف ام در زبان انگلیسیاست
[/b]









مک‌دونالد دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.


تمرکز و موفقیت این شرکت در امر تبلیغات را از آنجا می‌توان درک کرد که بر اساس تحقیقی در سال 2004 عکس دلقک رونالد مک‌دونالد در میان کودکان شناخته شده‌تر از تصویر مسیح یا جورج بوش بود.



البته این شرکت دارای برند‌های دیگری مانند
Piles café




نیز است. این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر و با تقلید از استار‌باکس (
Starbucks




) به معرفی کافی‌شاپمک‌کافی (
McCafe


)

پرداخت.

اولین شعبه مک‌کافی در 1993 در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستوران‌های مک‌دونالد با تقلید از شعبه ملبورن به افتتاح کافی‌شاپ مک‌کافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با 60% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از 600 شعبه مک‌کافی در سراسر دنیا مشغول فعالیت می‌باشند.

[تصویر: 145667_127.jpg]


کافی‌شاپ مک کافی که بعضا در خود رستوران‌های مک‌دونالد واقع شده‌اند
[/b]



این شرکت برای افزایش مشتریان خود به ایده‌های بسیاری مانند ایجاد فضای بازی برای کودکان در کنار رستوران و یا تغییر دکوراسیون دست زد. مک‌دونالد از مدل تجاری جالبی استفاده می‌کند. این شرکت با خرید و افتتاح رستوران‌های خود در نقاط مهم شهرها به نوعی در حوزه املاک نیز فعال می‌باشد. البته این سیاست با توجه به متفاوت بودن شرایط در کشورهای مختلف تغییر می‌کند.

با وجود اینکه مک‌دونالد به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ و به ظاهر موفق دنیا شناخته می‌شود اما تعداد افرادی که نسبت به نوع فعالیتها و محصولات این شرکت انتقاد دارند کم نیست. توسعه شرکتها و محصولاتشان در سطح جهانی اگرچه سود زیادی را برای صاحبان این نوع شرکها همراه دارد اما از طرف دیگر داشتن مشتریان و مخطبان بیشتر مسلما انتظارات زیادی را نیز به همراه دارد، مساله‌ای که عمدتا تحت تاثیر سود مالی قرار گرفته و زیاد به آن توجه نمی‌شود و همین موضوع باعث بوجود آمدن و گاها تشدید انتقادات از این شرکتها می‌شود. شرکت مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.





روز جهانی ضد مک دونالد
پس از توسعه مک‌دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تاثیر قرار داد و رفته رفته به تعداد معترضان ضد مک‌دونالد افزود. معترضین حتی روز 16 اکتبر را "روز ضد مک‌دونالد" نامگذاری کردند. این اعتراضات آنجا خود را نشان داد که در شورشهای ضد سرمایه‌داری در انگلیس، رستورانهای مک‌دونالد اولین جایی بود که مورد حمله قرار گرفت. البته بیشترین آسیبی که به شهرت مک‌دونالد وارد شد در خصوص دادگاه مک‌لیبل (
McLibel


)

بود. در این پرونده شرکت مک‌دونالد از فعالانی که به توزیع دست‌نوشته‌هایی با موضوع "مشکل مک‌دونالد چیست" کرده بودند شکایت کرد و انتظار داشت که دادگاه به سرعت حکمی سنگین برای متهمان صادر کند. در عوض این پرونده نزدیک به دو سال و نیم در جریان بود و به یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی انگلیس تبدیل شد.

[تصویر: 145668_191.jpg]


گردهمایی مخالفان در مقابل یکی از رستورانهای مک‌دونالد
مک‌دونالد، دشمن سلامت انسان
یکی از بیشترین انتقاداتی که مک‌دونالد طی 30 سال اخیر با آن مواجه بوده مربوط به غذایی است که در رستوران‌های آن به مشتریان عرضه می‌شود. منتقدین معتقدند که غذاهای عرضه شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته است. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که میزان افزایش وزن در میان افراد انگلیسی بیش از دیگر کشورهای اروپا در حال بالا رفتن است و یک پنجم از مردم انگلیس به شکل خطرناکی از افزایش وزن رنج می‌برند ( و این در حالی است که مک‌دونالد در انگلیس دارای بیش از 1200 شعبه است).


میزان مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط در امریکا بش از 300 هزار نفر در سال است که درصد بالایی از چاقی افراد ناشی از مصرف غذاهای فست‌فود است. حال اینکه میزان مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف سیگار در همین کشور حدود 400 هزار نفر است. اینجاست که سهم و نقش مک‌دونالد به عنوان بزرگترین رستوران فست‌فود در آمریکا و جهان نمود بیشتری پیدا می‌کند. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (
Big Mac




) و یا مرغ سرخ کرده دارای 910 کالری، 46 گرم چربی (که 13 گرم آن چربی اشباع شده است) می‌باشد و این بدان معناست که این شرکت استانداردهای رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی و سرطان نتایج استفاده از چربی زیاد، شکر و نمک است ( موادی که به شکل یکجا و به میزان بالا در محصولات مک‌دونالد وجود دارند).
تاثیر استفاده‌ از رژیم غذایی مک‌دونالد در فیلم انتقادی مورگان اسپورلاگ (Morgan Spurlock


) به وضوح دیده می‌شود

، جایی که او چیزی جز مک‌دونالد را در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کند و در نتیجه با 11 کیلو اضافه وزن، افزایش 60 واحدی کلسترول و از دست دادن کبد خود مواجه می‌شود. وی دچار سردرد و افسدگی شده و در نهایت به مصرف مک‌دونالد اعتیاد پیدا می‌کند.

[تصویر: 145669_930.jpg]


مورگان اسپورلاک در فیلم من دوبرابر (Supersize me





)




تاثیر استفاده از محصولات مک‌دونالد برای کودکان نیز بسیار خطرناک است، حال اینکه این شرکت با تحت تاثیر قرار دادن کودکان از طریق تبلیغات تلوزیونی، وسایل بازی کودکان و از همه مهمتر استفاده از شخصیت دلقک رونالد مک‌دونالد هر ماه حدود 90 درصد کودکان بین 3 تا 9 سال را جذب رستورانهای خود می‌کند.

[تصویر: 145670_187.png]
دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان را جذب رستورانهای این شرکت می کند
[/b]

[b]افزایش اعتراضات از سوی حامیان حیوانات
[/b]
جبهه دیگری از اعتراضات از سوی افرادی است که معتقدند که حیوانات نیز همانند انسانها موجود زنده بوده و شایسته احترام. مک‌دونالد به دلیل نحوه رفتار با حیوانات قبل از کشتن به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت بزرگترین ترویج کننده غذاهای گوشتی و بزرگترین مصرف کننده گوشت گاو، دومین مصرف کننده گوشت مرغ در دنیا برای محصولات خود می‌باشد. هجمه انتقادات مربوط به نحوه برخورد با حیوانات در محل‌های نگهداری و کشتارگاه‌های مک‌دونالد است. بر اساس مطالب ارائه شده در دادگاه مک‌لیبل، در مرغداری‌های مک‌دونالد در فضایی کمتر از یک متر و بدون نور تعداد زیادی از این حیوانات نگهداری می‌شود که نتیجه آن 44 درصد ناهنجاری و مشکلات دیگر بهداشتی برای این حیوانات است. در محل‌های دیگر نگهداری حیوانات متعلق به مک‌دونالد نیز همین شیوه رفتار اعمال می‌شود. علاوه بر شرایط نگهداری، مک‌دونالد برای نحوه کشتن حیوانات در کشتارگاه‌ها نیز با هجمه انتقادات مواجه شده است.

[تصویر: 145671_583.jpg]


اعتراض به نحوه برخورد مک‌دونالد با حیوانات





خوراک
Foie Gras
برای اشراف و ثروتمندان


یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اعتراض مخالفان مک‌دونالد شده است مربوط به یکی از غذاهای عرضه شده در این رستوران به نام
Foie Gras





است.

این غذای گرانقیمت که علاوه بر مک‌دونالد در رستوران‌های
KFC




نیز عرضه می‌شود از جگر پرندگان تهیه می شود. برای تهیه این غذا، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌شود.


سپس پرنده در قفسی کوچک بدون حرکت قرار داده می‌شود تا چربی بیشتری در بدن او ایجاد شود. این شیوه رفتار با حیوانات که به شکل بیرحمانه‌ای صورت می‌گیرد اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.



[/font]
مراحل تولید Foie Gras
[font=Tahoma]
[تصویر: 145673_879.jpg]


[تصویر: 145672_869.jpg]
[تصویر: 148450_703.jpg]

[تصویر: 148451_586.jpg]

[تصویر: 145674_630.jpg]

[تصویر: 148457_858.jpg]
مقایسه جگر معمولی غاز ( راست) با جگر انباشته شده از چربی (چپ)





[تصویر: 145675_636.jpg][تصویر: 148455_555.jpg]
[تصویر: 148456_715.jpg]
غذای گرانقیمت و لوکس Foie Gras





[b]آماده سرو برای اشراف





[b]مک‌دونالد و محیط زیست
[/b]
سرکتها در قبال محیط زیست نیز مسئول هستند و نباید به آنها به عنوان یک ابزار بنگرند. این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا منعکس کننده تصویر شرکت و احساس و ادراک مشتریان آن شرکت است. برای مثال طی یک نظرسنجی از سوی وال استریت ژورنال 53 درصد از مردم به دلیل مسائل و مشکلات محیطی مربوط به محصول یا تولید کننده از خرید آن محصول امتناع می‌کنند. جدی ترین نگرانی محیطی نسبت به مک‌دونالد این است که این شرکت برای ایجاد یک چراگاه وسیع در برزیل به تخریب جنگل‌های بارانی ان منطقه اقدام کرده است. این اقدام نه تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود بلکه بر گرم شدن کره زمین نیز تاثیرگذار است، زیرا جنگل‌های بارانی نقش مهمی در مکانیزم جذب دی اکسد کربن هوا دارند.

مک‌دونالد همچنین سالانه از میلیونها تن بسته‌بندی استفاده می‌کند که تنها برای چند دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول بسته‌بندی‌های پلی‌استر مورد استفاده برای محصولات مک‌دونالد موجب از بین رفتن گازهای لایه ازن می‌شود. انتقاد دیگری که از این شرکت می‌شود مربوط به تولید میزان بالای زباله آن است. هر رستوران مک‌دونالد در آمریکا روزانه به طور متوسط نزدیک به 110 کیلوگرم زباله تولید می‌کند که با توجه به تولید 410 کیلوگرمی زباله از طرف مراکز توزیع منطقه‌ای شرکت، تعداد زیاد شعبه‌های این شرکت در سراسر دنیا و هزینه بالای از بین بردن این میزان زباله به اهمیت بالای این موضوع می‌توان پی برد.





نقض حقوق کارگران
یکی دیگر از انتقاداتی که همواره مک‌دونالد با آن مواجه بوده مربوط به شرایط کار و سیاستهای این شرکت در قبال کارکنانش است. این شرکت دارای بیش از یک و نیم میلیون نفر کارمند در سراسر دنیاست که بیش از نیمی از آنها افراد زیر 21 سال هستند. سیاست شرکت در استخدام افرادی با این محدوده سنی به این معناست که بیش از نیمی از کارکنان مک‌دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند. وارد شدن عبارت



McJOBدر سال 2003 در فرهنگ لغت وبستر که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین است نیز بیانگر این موضوع است.



[تصویر: 145676_600.jpg]


عبارت Mcjob


که به معنی شغلی با درآمد پایین است
[/b]

یکی دیگر از مشکلاتی که کارکنان این شرکت با آن مواجه هستند کار در شرایط نامناسب،تبیض نژادی، بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی در محیط کار است. البته به دلیل عدم وجود اتحادیه‌های کارگری در درون مک‌دونالد، اقدامی در خصوص تغییر شرایط کارکنان این شرکت صورت نگرفته است. بر اساس نظریه سهامداران میلتون فریمن، نیازها و انتظارات کارکنان به اندازه انتظارات مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.







کودکان قربانی سیاستهای بازاریابی مک‌دونالد
اریک اسکلوسر (
Eric Schlosser




) در کتاب خود با نام ملت "وابسته به فست‌فود" که در سال 2001 به چاپ رسید به انتقاد از سیاستهای بازاریابی مک‌دونالد پرداخت. به عقیده وی این شرکت با ایجاد سیاستهای بازریابی به تقلید از شرکت والت دیزنی و ایجاد شخصیتهایی مانند دلقک رونالد مک‌دونالد و همراهش برای جذب بازار کودکان تمرکز ویژه‌ای کرده است. به عقیده کارشناسان بازاریابی این اقدام نه تنها موجب جذب کودکان، بلکه خانواده‌های آنها نیز می‌شود. از همه مهمتر این تاکتیک موجب حفظ محبوبیت این برند در دوره بزرگسالی و ایجاد نوعی حس نوستالژی در میان افراد خواهد بود.

[تصویر: 145677_405.jpg]


دلقک رونالد مک‌دونالد، شخصیت محبوب کودکان
[/b]



به عقیده اسکلوسر، مک‌دونالد با نفوذ در میان مدارس از طریق اسپانسرشیپ موفق به کاهش مالیات‌های خود شده است. بر اساس منابع وی 80% کتابهایی که از سوی فرد یا موسسه‌ای مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند حاوی مطالبی به سود حمایت کننده کتاب هستند و مسلما مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.


به عقیده نویسنده بی احترامی به حامیان مالی در مدارس با مجازات همراه خواهد بود. یکی از این موارد مربوط به دانش آموزی به نام مایک کامرون بود که به دلیل پوشیدن لباسی به رنگ آبی (که نماد شرکت پپسی، رقیب کوکاکولا است) در روز کوکاکولا (
Coke Day




) و هماهنگ نبودن با لباس مشکی و قرمز دیگر دانش‌آموزان، از تحصیل معلق شد.

[تصویر: 145678_823.jpg]


غذاهای مک‌دونالد، تهدیدی جدی برای سلامت کودکان
[/b]



با توجه به انتقادات موجود و تلاشهای مک‌دونالد در جهت رفع کمبودها و بهبود شیوه عملکرد (بر اساس ادعای مدیران شرکت) واضح است که سیاستهای اخلاقی این شرکت تنها در حد شعار بوده و اقدامی تاثیرگذار در جهت تغییر و بهبود شرایط از سوی شرکت صورت نکرفته است. بیشتر تلاشها حالت توصیفی داشته و بر اساس اهداف آینده ترسیم شده است و نه آنچه تا کنون انجام شده است. به عبارت ساده تر تلاشهای این شرکت بیشتر در جهت امیدوار نگه داشتن مردم به بهبود شرایط در اینده است تا مطمئن ساختن آنها.





ارتباط با ماسون‌ها
یکی از موضوعاتی که بسیاری به وجود آن اعتقاد دارند، ارتباط این شرکت (همانند بسیاری از غول‌های چند ملیتی) با گروه فراماسونری است. بسیاری شکل خاص لوگوی این شرکت را یکی از نشانه‌های فراماسونری بودن این شرکت می‌دانند. به عقیده این افراد لوگوی مک‌دونالد تنها بیانگر حرف
M




نبوده و به نوعی بیانگر علامت خاص فراماسون‌ها است.

برخی دیگر نیز معتقدند اگر لوگوی مک‌دونالد را 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید شباهت بسیاری به عدد 3 خواهد داشت. این شماره بخشی از عدد 13 و معروف فراماسون‌ها است. از طرف دیگر خود حرف
M
هم سیزدهمین حرف انگلیسی به شمار می‌رود.





مک‌دونالد، یکی دیگر از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی
افتتاح اولین شعبه مک‌دونالد در اسرائیل به سال 1993 در تلاویو بازمی‌گردد. این شرکت دارای 80 رستوران و 3000 کارمند اسرائیلی است. مک‌دونالد نیز همانند دیگر شرکتهای بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌رود. جک ام. گرینبرگ (
Jack M. Greenberg




) که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل و موسسه
Metropolitan Chicago




است.بر اساس وبسایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان شرکت
Metropolitan Chicago




شرکت مک‌دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌شمار می‌رود. این شرکت از طریق کمیته اسرائیلی خود در این صندوق در راستای حفظ و تقویت حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در تلاش بوده و به مانیتورینگ و در صورت لزوم پاسخ به پوشش رسانه‌ای اسرائیل مشغول است.

[تصویر: 145680_439.jpg]


قدردانی انجمن یهودیان شیکاگو از حامایتهای گسترده مک‌دونالد

[/b]



صندق سرمایه‌گذاری یهود مجری برنامه مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ها به بازدید از پایگاه‌های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌پردازند. این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه 1.3 میلیون دلار برای توسعه شهرک صهیونیستی
Kiryat Gat


و برنامه های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است.



منابع و ماخذ
1 BurgerBusiness. 2012-01-25. http://www.burgerbusiness.com/?p=9168 McDonald's History". Aboutmcdonalds.com. Retrieved 2011-07-23.
4 Sweney, Mark (2006-04-20). "Not bad for a McJob?". London: The Guardian. Retrieved 2009-03-30.
5 Allen, R.L. (2004) ‘Act Responsibly: Corporate good deeds help communities and build long term business’, Nation’s Restaurant News (Magazine) 38(36), 22. Purchased and retrieved PDF file from http://archives.lf.com/preview.cfm?ID=20...N=41845483 on 12/11/2005.

6 Baker, G. (2005). ‘From a pioneer to a pariah as Golden Arches celebrates 50 years’, Times Online April 16. Retrieved from http://www.timesonline.co.uk/article/0,,...23,00.html on 19/04/05.

7 Carroll, A.B. and Buchholtz, A.K. (2000) Business and Society: Ethics and Stakeholder Management. South Western College (Cincinnati).

8 Caterer-online.com (2004). ‘Company A-Z: McDonalds’. Retrieved from http://www.caterer-online.com/facts/comp...mpanyID=17 on 12/4/05. Cochran, P. (1994). ‘Reflections on stakeholder theory’, Business and Society (33) 1, 82-131. Elkington, J. Cannibals With Forks: The triple Bottom Line of 21st Century Business. Capstone (Oxford).

9 ‘Fast Food Pitfalls’ (2005). Retrieved from http://www.hendrickshosp.org/news.htm on 12/3/2005.

10 Freeman, R.E. (1984) Strategic Management: a stakeholder approach. Pitman (Boston).

11 Beauchamp, T. and Bowie, N. (2004). Ethical Theory and Business, Seventh Edition, New Jersey: Pearson Prentice Hall. (anything labelled Friedman)

12 Grarber, A. (2004) ‘Health initiatives catapult McDonald’s to top of corporate citizens list’, Nation’s Restaurant News 38(40). 140.

13 Hawken, Paul. (2002) ‘On Corporate Responsibility: A Ronald McDonald Fantasy’, San Francisco Chronicle, June 2nd. Retrieved from http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cg...01&sc=1000 on 12/12/2005.

14 Heinrich, M. (2002). ‘Exposing McDonald’s to the law’, Ecologist 32(7).

15 ‘Inside the McLibel trial’ (1995). Earth Island Journal 10(1).

16 Lampe, J. and Finn, D. (1992) ‘A model of auditors' ethical decision processes’, Auditing: A Journal of Practice and Theory (Supplement) 11: 33-59.

17 McDonald’s Worldwide (2004). ‘Corporate Responsibility Report’.

18 McEwan, T. (2001) Managing Values and Beliefs in Organisations. Financial Times/Prentice Hall.

19 McMans Depression and Bipolar Weekly (2004). ‘Diet and Obesity’. Retrieved from http://www.mcmanweb.com/diet_obesity.htm on 12/10/2005.

20 McSpotlight.org (2005) ‘Environment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/enviro...index.html on 12/10/05.

21 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Animals’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/animals.html on 12/10/05.

22 McSpotlight.org (2005) ‘McDonald’s and Employment’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/issues/rants/employment.html on 12/10/05.

23 McSpotlight.org. (2005) ‘The McLibel Trial’. Retrieved from http://www.mcspotlight.org/case/index.html on 12/10/2005. Parker, M. (1998) Ethics & Organisations. Sage.

24 Prince, J.S. and Denion, R.A. (1992). ‘Launching a new business ethic’, Industrial Management 34(6). 15-19.

25 Schlosser, E. (2001). Fast Food Nation. Penguin.

26 Smith, S. (2003) ‘McDonald’s’, America’s Greatest Brands II, 80-81. Retrieved from http://www.americasgreatestbrands.com on 12/4/05.

27 Spurlock, M. (2004) ‘Super Size Me (DVD)’.

28 Strategic Direction (2002). ‘McDonalds jumps on the CSR bandwagon’, Strategic Direction 18(9). 8-11. Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/Insight/Vi...80902.html on 12/12/2005.

29 Svoboda, S. and Hart, S. (1995). ‘Case A: A McDonald’s Environmental Strategy’, Pollution Prevention in Corporate Strategy, March. Retrieved from http://www.p2pays.org/ref/12/11858.pdf on 12/10/2005.

30 Teather, D. (2004). ‘McDonald’s seeks to assuage critics’, The Guardian August 6.

31 Sweeney, M. (2004). ‘McDonald’s axes Golden Arches for health focus’, Marketing.

32 Transport and General Workers Union (2004). ‘Government lets McDonald’s get away with low pay shame’. Retrieved from http://www.tgwu.org.uk/Templates/News.as...on=Display on 12/4/05.

33 Verschoor, C.C. (2001). ‘Why do unfortunate things happen to good corporate citizens?’, Strategic Finance 83(5). 20-21.
Walsh, C. (2003). ‘Big Problems for Big Food as courts reach bursting point’, The Observer, July 13th. Retrieved from http://observer.guardian.co.uk/business/...84,00.html on 10/4/2005.

34 Wells, C. (1998) ‘Corporate Responsibility’, Encyclopedia of Applied Ethics, 653-660.

35 Wood, V. (2002). ‘McDonald’s Social Responsibility Report – A Review’, Business Respect, 20th April. Retrieved from http://www.mallenbaker.net/csr/nl/28.htm...ld's-12723 on 12/4/05.




اینم برای اونایی که هنوز شک دارند
http://www.aparat.com/v/ytJ2Q
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا