کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 5 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی بازی های رایانه ای دینی
۱:۵۹, ۱/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #1
آواتار

بازي هاي ويدئويي رايانه اي (VCGs) به صنعتي عظيم بدل شده است. به طوري كه بايد از اقتصاد سياسي اين بازي ها سخن گفت . با شكل گيري بازي ها ي رايانه اي آنلاين كه همزمان هزاران نفر را وارد بازي مي كند، افراد زيادي از طريق هزاران سرور وارد اين بازي ها شده اند و اجتماعات بسياري را شكل داده اند. تعاملي بودن و آزاد بودن بازيگران و كاربران در ترسيم كاراكتر ها و تغيير طرح داستان از جمله عوامل جذابيت اين بازي هاي اينترنتي است.

از ديگر سو، بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين بازي ها يكي از سرگرمي هاي اصلي داخل خانه كودكان و نوجوانان به شمار مي رود. صنعت بازي هاي رايانه اي از طريق پركردن اوقات فراغت كودك ان نقش مهمي در فرهنگ كودكان پيدا كرده است، اما نگراني هايي نيز درباره اين بازي ها به وجود آمده است . از جمله بايد به ترويج فرهنگ مصرف گرايي، خشونت و سكس در اين بازي ها اشاره كرد .




[تصویر: God-of-War-2.jpg][تصویر: taken-6--JagoDunya.jpg]



[تصویر: game.violance.jpg]


نگراني والدين درباره اينكه اين بازي ها فرزندان آنان را به شدت تحت تأثير قرار مي دهد و از آنان موجوداتي خشن، با اخلاق جنسي فاسد مي سازد؛ سياستمداران، منتقدان و سازندگان بازي ها را به تفكر درباره آثار و پيامدهاي اين بازي ها واداشته است.




در این میان با توجه به اثرگذاری بسیار زیاد بازی های رایانه ای باید کوشید تا بستری مناسب را برای تولید بازی های دینی فراهم نمود تا بتوان در این بازی ها ارزش ها و هنجارهای دینی را آموزش دهیم.


ابتدا تعریفی مقدماتی از بازی های دینی:

بازي هاي ديني بازي هايي است كه قصد آن انتقال و دروني كردن ارزش ها و هنجارهاي ديني از طريق آشنايي كودكان و نوجوانان با محتواي كتاب مقدس، زندگي پيامبران و مقدسان، تاريخ ظهور و گسترش دين و ترويج اخلاق ديني است .




در این تاپیک قصد داریم تا با محوریت قرار دان مقاله ای تحت عنوان تعاملي بودن و بازبودگي در بازي هاي رايانه اي ديني که توسط مسعود کوثری استاديار گروه ارتباطات دانشگاه تهران و به کوشش دفتر پژوهش های رادیو صورت گرفته، به بررسی بازی های رایانه ای دینی بپردازیم و ببینیم با چه راهکارهایی می توان موجب بهبود تاثیرگذاری ارزشهای دینی در این بازیها شد.


امضای مجید املشی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۴۹, ۱/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #2
آواتار
(۱/بهمن/۹۱ ۱:۵۹)مجید املشی نوشته است:  
از ديگر سو، بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين بازي ها يكي از سرگرمي هاي اصلي داخل خانه كودكان و نوجوانان به شمار مي رود. صنعت بازي هاي رايانه اي از طريق پركردن اوقات فراغت كودك ان نقش مهمي در فرهنگ كودكان پيدا كرده است، اما نگراني هايي نيز درباره اين بازي ها به وجود آمده است . از جمله بايد به ترويج فرهنگ مصرف گرايي، خشونت و سكس در اين بازي ها اشاره كرد .

اینها دلایلی هستند که موجب می شود تا بازیهای مدنظرمان را از منظر جامعه شناختي، روان شناختي، روانكاوانه و نقد اجتماعي-فرهنگي بررسی نماییم.

با سرازير شدن اين بازي ها كه اكثراً به صور ت غيرقانوني در بازارهاي جنوب شرق آسيا تكثير شده اند، و قيمت بسيار ارزان دارند، به بازار ايران، استقبال كودكان و نوجوانان رو به فزوني است. و همانطور که می دانیم اکثر خانواده ها نظارتی و حساسیتی نسبت به بازی های کامپیوتری فرزندان خود ندارند. اینگونه است که این بازیها به صورت افراطی و کنترل نشده انجام می گیرد و گاه صدمات روحی جبران ناپذیری را منجر می شود.
با اندکی تامل در میابیم که برای حل چنین بحرانی باید راه چاره ای را نیز اندیشید. بازی های دینی راه حلی برای عبور از این بحران هستیند.
البته نکته اینجاست که رقابت با بازي هاي وارداتي، كه از نظر تعداد و جذابيت بر آنها برتري دارند، تا كجا ادامه خواهد يافت . آيا مي توان راهکاری برای ان داشت. در ادامه ی این تاپیک بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۵۹, ۱/بهمن/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/بهمن/۹۱ ۱۷:۰۱ توسط Islam.)
شماره ارسال: #3
آواتار
یکی از مخوف ترین ابزارها در پروژه ی استعمار فرهنگی همین بازیهای رایانه ای هستند.امریکا با استفاده از اینگونه ابزارها میخواد تا فرهنگ پوچ خودش رو تو کل دنیا گسترش بده(که تا حدود زیادی هم موفق شده) .بنده سال ها(بیش از 15 سال) اعتیاد به بازی داشتم و خدا رو شکر به لطف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نجات پیدا کردم.تاثیرات منفی بازی تو زندگی من بیش از حد بودن و خودم یه اسیب دیده هستم. امیدوارم روزی بتونیم بازیهای پیشرفته ای درست کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی رو تو دنیا بیشتر گسترش بدیم و از این سلاح دشمن علیه خودش استفاده کنیم.
از دوستانی که هنوز بازی میکنن به عنوان برادر کوچکتر خواهش میکنم که به بهونه های مختلف(سرگرمی، اینکه ما کم بازی میکنیم، اینکه رو ما تاثیری نداره و...) سراغ بازی نرن و اروم اروم از این دنیای موهوم بیرون بیان.
یاعلی(علیه السلام)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۶, ۲/بهمن/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/بهمن/۹۱ ۱۰:۰۷ توسط مجید املشی.)
شماره ارسال: #4
آواتار


تلاش هايي براي طبقه بندي بازي هاي رايانه اي صورت گرفته است . با اين حال، در
اينجا نمي خواهيم بازي هاي ديني را در برابر بازي هاي غيرديني قرار دهيم، زيرا مسئله
تنها به شكل يا محتوا باز نمي گردد.
اما همانطور که در ارسال اول اشاره شد تعریفی مقدماتی از بازی های دینی لازم می باشد.



(۱/بهمن/۹۱ ۱:۵۹)مجید املشی نوشته است:  ابتدا تعریفی مقدماتی از بازی های دینی:
بازي هاي ديني بازي هايي است كه قصد آن انتقال و دروني كردن ارزش ها و هنجارهاي ديني از طريق آشنايي كودكان و نوجوانان با محتواي كتاب مقدس، زندگي پيامبران و مقدسان، تاريخ ظهور و گسترش دين و ترويج اخلاق ديني است .

بازي هاي ديني به اشكال مختلف قابل ارائه اند، از پازل هاي كلمات گرفته، تا تاريخ زندگي پيامبران و جنگ هاي ديني.

همانطور که می دانید تاثیر سینما بر بازی های رایانه ای بسیار زیاد هست. و در دنیا پس از ساخت فیلم ها خیلی زود به ساخت بازی ان می پردازند. لذا با در نظر گرفتن این فاکتور در میابیم که برای رشد در بازی های رایانه ای دینی نیاز به رشد در سینمای دینی داریم. به عبارت دیگر اگر ما فیلم های خوبی در حوزه ی سینمای دینی بسازیم به تبع ان می توان به ساخت بازی دینی هم پرداخت. به نوعی این فیلمها پیش زمینه ای برای خلق بازی ها هستند و این کاری مرسوم در تمام دنیاست.



ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۰۳, ۴/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #5
آواتار

نويسندگان بسياري بر اين باورند كه يكي از مشخصه هاي رسانه هاي نو، ديجيتال تعاملي بودن آنهاست.

مفهموم تعاملی بودن به لحاظ علمی خیلی مدنظر ما در این تاپیک نیست. اما داشتن درک درستی از تعاملی بودن بسیار حائز اهمیت می باشد.

با یک تعریف ساده می توان گفت تعاملی بودن در واقع برقراری ارتباط بین کاربر و رایانه است.

تعاملي بودن حاصل تعامل بين سه عنصر بازيگر، بازيگر كاراكتر و صفحه (اسكرين) است. بازيگر بازي ويدئويي بايد در چند سطح مختلف بازي كند .
بازيگر در هنگام بازي در بيش از يك قلمروي فضايي حضور دارد.
كاربر چنان باید با بازی رايانه ای ارتباط برقرار كند، گويي كه با يك طرف ارتباط واقعي، در حال تعامل چهره به چهره است.

در نمودار زیر مفهموم تعاملی بودن بدین گونه نمایش داده شده است:




[تصویر: Taamoli%20Budan.jpg]


در ادامه بیشتر با این وجه آشنا می شویم.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۱۳, ۶/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #6
آواتار

به تدریج با گسترش بازی های رایانه ای به صورت کلی ویژگی تعاملی بودن آن بازی ها هم افزایش پیدا کرد. اين تعاملي بودن بر يادگيري و رشد مخاطب به ويژه كودكان تأثير زياد دارد . اين چيزي است كه آن را رشد رسانه ای مي نامند.

در طول این بحث با فاکتورهایی که در افزایش این تعاملی بودن تاثیرگذار خواهد بود بیشتر آشنا می شویم.

بررسي ها نشان مي دهد كه ميزان تعاملي بودن در بازي هاي ديني، به ويژه بازي هاي ساخته شده در ايران يا در كشورهاي مسلمان اندك است . كم بودن ميزان تعاملي بودن در بازي هاي رايانه اي دلا يل مختلفي دارد . بدون شك، سرمايه گذاري نكردن شركت هاي عظيم توليد بازي هاي رايانه اي براي توليد بازي هاي ديني از جمله دلايل توليد نكردن بازي هاي ديني تعاملي است . ميزان بازي هايي كه در اين ژانر توليد شده است، بسيار اندك است و از نظر تكنيك ها، پلات، بصري شدن و ديگر مشخصات از ديگر بازي هاي رايانه اي ضعيف تر است.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۱۴, ۷/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #7
آواتار

به نظر گونزالو فراسكا به عنوان یک پژوهشگر علمی و طراح بازی های رایانه ای، آزادي وعده نهايي رسانه هاي موسوم به نوين است .
هدف واقعيت مجازي، اينترنت و بازي هاي ويدئويي تواناسازي كاربرانشان با آزادي (يا حداقل توهم آزادي ) است.

البته، منظور فراسكا از اين آزادي، آزادي عملي است كه ناشي از خاصيت تعاملي بودن بازي هاي ويدئويي است . آزادي اينكه كاربر بتواند به اشكال مختلف عمل كند . از پلات هاي داستاني مختلف استفاده كند و خلاصه خود را محصور در چارچوب از پيش تعيين شده نبيند .
این موضوع از دیگر نکاتیست که باید در ساخت بازی های رایانه ای دینی مورد توجه باشد و یکی از فاکتورهای تعاملی بودن همین مورد است.


فراسكا سرقت بزرگ اتومبيل(gta) را از جمله بازي هايي مي داند كه كاربر به راحتي مي تواند در آن با اتومبيل هاي مختلف و از هر مسيري كه دلش مي خواهد از اين سر شهر به آن سر برود و همين آزادي عمل است كه براي كاربر لذت بخش است.



[تصویر: gta-iv-big1.jpg][تصویر: Grand-Theft-Auto-41.jpg]


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۳۹, ۸/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #8
آواتار

قبل از اینکه بحث در مورد بازی های رایانه ای دینی را ادامه دهیم ذکر نکته ای برای اهمیت لزوم این موضوع ضروری به نظر می رسد.
ببنید برخورد هاي فرهنگي كه ناشي از ايدئولوژي هاي ديني تلقي مي شود، به ويژه پس از 11 سپتامبر تشديد شده است . نظريه برخورد تمدن ها كه از نظر هانتينگتون بيش از هر چيز به ريشه هاي فرهنگي و ديني باز مي گردد، سرمايه گذاري براي توليد بازي هاي ديني را كاسته است . عمده بازي هاي ويدئويي و رايانه اي در فضايي سكولار توليد شده و فضايي سكولار را ترويج مي كنند. البته، بازي هايي وجود دارد كه به نقد ادياني چون اسلام مي پردازد و نقش آن را در حوادث تروريستي به تصوير مي كشد.

ميزان توليد بازي هاي رايانه اي در ايران نه تنها از متوسط جهاني پايين تر است . بلكه، ميزان بازي هاي ديني توليد شده از اين هم كمتر است . با اين حال، از سويي تقاضا براي اين بازي ها، به عنوان كالاهاي فرهنگي سالم، در ميان خانواده ها زياد است.
لذا راه حل این است که یا ما زمین بازی را کلا به حریف واگذار کنیم و عرصه را برای مانور دادن آنها باز بگذاریم یا اینکه چاره ای نیست جز اینکه ما هم در زمین طراحی شده با بازی بپردازیم البته با معیارها و ارزش های خودمان.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۵, ۹/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #9
آواتار


پس لزوما باید راهی برای کاهش نفوذ این بازیها بیابیم. مطمئنا راه محدود کردن بهترین راه برای ان نمی تواند باشد، چرا که بازیها نیز مثل کالای قاچاق به هر صورتی که شده وارد میگردد و در دنیای نت هم به وفور یافت می شود.
لذا به نظر می رسد راه جلوگیری از نفوذ این رسانه ی قوی مقابله ی آن و نشان دادن ارزشها و معیارهای دینی در بازیهاست.
بزارید مثالی بزنم تا کاملا درک کنیم که بازیها چه کار می کنند؟!
در بازیهای رایانه ای جنگی علاوه بر منفعت عظیم اقتصادی، نماینده یک رسانه قدرتمند هستند تا راهکارهای حاصل گردد که از طریق آن فرهنگ دیداری عامه پسند به گونه ای تحت تاثیر قرار گیرد که منجر به رضایت از نیروهای نظامی آمریکایی گردد و اجراهای فانتزی نظامی­گرانه در دنیای واقعی نیز میسر گردد.

در بسیاری از این بازیها ضمیر ناخودآگاه هدف گرفته شده که فی*ل*ترینگی ندارد و به صورت مستقیم نیامده ارزش هایش را دیکته کند و شما هم با استفاده از تحلیلتان بیاید و آن ارزش را نقد کنید. به این نکته بسیار توجه نمایید.


ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۲۸, ۹/بهمن/۹۱
شماره ارسال: #10
آواتار
(۹/بهمن/۹۱ ۱۵:۵۵)مجید املشی نوشته است:  لذا به نظر می رسد راه جلوگیری از نفوذ این رسانه ی قوی مقابله ی آن و نشان دادن ارزشها و معیارهای دینی در بازیهاست.
سلام
اطلاع رسانی هم مهمه ، چون خیلی از خانواده ها و بجه ها در جریان ضرر های بازی ها نیستند
رفته بودم خونه یک آقای روحانی که اهل خیر هست ، توی اتاق پسرش ، بازی age of mythology رو دیدم
بازی به ظاهر سالمه ، اما اگر کسی دقت کنه ، می فهمه به چه راحتی داره تبلیغ پاگانیسم می کنه.در بازی باید یک سری خدایان یونانی ، مصری ، و وایکینگی رو انتخاب کنی ، بعد هم معجزاتشون رو استفاده کنی ، طرف ناخودآگاه تحت تاثیر قرار می گیره.
اما خوب اگر پدر این بچه ، یا خود بچه می فهمیدند این بازی چه محتویات و نتایجی داره ، احتمال استفادش براشون کمتر می شد.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  عدم پخش مناسب بازی های رایانه ای amirabdi 2 1,245 ۲۸/خرداد/۹۴ ۶:۰۰
آخرین ارسال: Mitsonary
Lightbulb بررسی توهین به بانو فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در یک بازی کامپیوتری neyestan23 10 4,587 ۳۰/تیر/۹۳ ۱۱:۳۲
آخرین ارسال: Bidel.s
  کودکانی که قربانی اعتیاد والدین به بازی رایانه‌ای می‌شوند ! SAViOR 0 909 ۲۸/تیر/۹۳ ۶:۱۳
آخرین ارسال: SAViOR
  پیشنهادات و انتقادات بخش صنعت سرگرمی و بازی های رایانه ای محب الزهرا 15 8,678 ۳۰/دی/۹۲ ۱۶:۵۱
آخرین ارسال: درست پسند
Bug نقد و بررسی بازی تحسین شده - Last of Us نهج النور 36 15,686 ۲۰/تیر/۹۲ ۹:۳۴
آخرین ارسال: ELENOR
  مروری بر جدیدترین بازی‌های رایانه ای ایرانی ali0077 3 2,772 ۲۴/خرداد/۹۲ ۳:۴۵
آخرین ارسال: PWLG
  جنگ نرم در بازی های رایانه ای محب العباس 8 6,418 ۱۶/اسفند/۹۱ ۲۳:۳۲
آخرین ارسال: آناستازیا

پرش در بین بخشها:


بالا