کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 6 رای - 4.33 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(A+)چرا و چگونه سيّدالشّهدا (علیه السلام) تنها شد (مقاله ویژه!!!)#
۲۰:۰۷, ۶/آذر/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/اردیبهشت/۹۰ ۲۲:۲۷ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
[/b]حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد مهدی ميرباقری
مقدمه
در زيارت عاشورا به امام حسين(علیه السلام) اين‌گونه خطاب مي‌كنيم: «و الوتر الموتور». وتر به معناي «تنها و يكتا»، و موتور بر وزن مفعول، یعنی«تنها شده» . حضرت تنهاست و در اين تنهايي «موتور» است؛ يعني حضرت با نقشه و برنامه‌ريزي تنها شده است؛ به خصوص اگر توجه داشته باشيم كه درگيري سيّدالشّهدا (علیه السلام) مخفيانه نبود كه مسلمانان از آن بي‌خبر باشند.{و این بی خبری عامل تنهایی حضرت شده باشد}
يزيد بعد از مرگ معاويه، به استاندار مدينه نامه نوشت كه بايد از حسين بيعت بگيري و الاّ او را بكش و سرش را بفرست. حضرت بيعت نكردند و با تدبير از مدينه خارج شدند؛ در مكه براي مسلمانان نامه دعوت نوشتند و آنها را مطلّع كردند، علاوه بر اين مكه محل رفت و آمد مسلمانان بود و اخبار از آنجا منتشر مي‌شد. بعد هم يزيد، عده‌اي را فرستاد تا حضرت را در مكه ترور كنند و توصيه كرد كه، حتّي اگر دست حضرت به پردة كعبه بود او را بكشيد، لذا حضرت در 8 ذي‌الحجّه در حالي‌كه همه مُحرِم مي‌شدند كاملاً با سر و صدا و با حالتي كه همه متوجه باشند از مكه خارج شدند{چرا که شهادت در آن شرایط در حرم امن الهی هم حرمت آن خانه را می شکست و هم خون آن حضرت در آن شرایط اثر مورد نظر سیدالشهدا را و بیدارگری لازم را برجای نمی گذاشت چرا که عاملان یزید قصد داشتن تا امام را به هر نحوی در بین جمعیت ترور کنند و بعد هم شایعه پراکنی کنند که مخاصمه ی شخصی بوده و....} در نتیجه ایشان با صراحت اعلام كردند:
كسي كه حاضر است خونش را در راه ما بدهد و خودش را مهيّاي لقاي خدا كرده است، همراه ما كوچ كرده، همسفر شود.[1]
{ این جمله در دل خود نکات بسیار فراوان و مهمی دارد که یک یک این نکات باید بحث شود تا برخی از ویژگی های یاران خاص ولی اعظم خدا مشخص شود، به طور مثال کسی که می خواهد با امامش باشد باید دست از جانش و اموالش و عزیزانش و اساساً هر قیدی که مانع اطاعت محض از امامش شود بشوید و تمام دغدغه اش باید همراهی با امام در سفر لقای خدا باشد که هدف اصلی خلقت هم همین معرفت خداست که امام حسین در دعای عرفه به آن اشاره میکنند و اگر عبادت در آیات قرآن به عنوان هدف مطرح شده چون راه و مسیر شناخت خداوند، و لقای خداوند، بندگی خداست آن هم از همان طریقی که حضرتش تشریع فرموده و پیروی محض از ولی خدا تا بتواند با مستمسک شدن به امامش، امامش او را در مسیر معرفت خدا سیر دهد و او را به نهایت جایگاهش در معرفت خدا برساند و تمام ظرفیت بالقوه ی او در معرفت را، بالفعل نماید (البته حضرت محمد صلوات الله علیه هم هم نبی بودند و هم ولی، هم مقام رسالت داشتند و هم مقام امامت) و یکی از مهمترین تفاوتهای انبیا و اولیا در عین داشتن شباهت های بسیار در وظایف این است که، انبیا بشیر و نذیرند مأمورند تا به سمت مردم روند و پیام خداوند را آشکارا ابلاغ نمایند و هدایت تشریعی را به نحو احسن انجام دهند و مسیر را به مردم نشان دهند، بعد از مشخص شدن مسیر، کسانی که آگاهانه راه را انتخاب میکنند و عزم طی طریق دارند باید به ولی خدا مستمسک شوند ، یعنی بر خلاف نبی که باید به سمت مردم بروند این مردم هستند که باید برای حرکت بر صراط مستقیمی که توسط نبی نشان داده شده به سمت ولی بروند وبه او مستمسک شوند و ولی پس از اینکه شخصی، حقیقتاً به قصد شناخت و معرفت و بندگی خدا به سمتش می رود او را در مسیر بندگی و معرفت خدا سیر میدهد و این جمله ی بسیار ارزشمند امام حسین علیه السلام توضیحات بیشتری را میطلبد که در این مقال نمی گنجد...}
از آن طرف، مردمِ كوفه از خروج امام از مدينه و حركت به سوي مكه مطّلع شدند، نامه نوشتند و حضرت را دعوت كردند. حضرت نيز سفير فرستادند. لذا به گونه‏اي نبود كه مردم مطّلع نباشند. هم مردم حجاز، مدينه، بصره و هم مردم كوفه مطّلع بودند. كمابيش تمام مناطق اسلامي مطّلع شده بودند كه چنين حادثه‌اي در شرف اتّفاق است و امام با يزيد بيعت نكرده، ابتدا به مكه رفته سپس از مكه هم بي‌وقت خارج شده و مردم را به همكاري دعوت كرده‌اند.

شرايط تنها شدن حضرت سيدالشهدا (علیه السلام)
شرايطی که موجب تنها شدن امام حسين(علیه السلام) شد را می¬توان در جبهه دشمن و جبهه حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) مشاهده کرد:
1/1 ـ شرايط جبهة دشمن
اگر طرف درگيري حضرت، يكي از صحابي رسول‌الله يا فردي كه امثال اين عناوين را يدك مي‌كشيد، بود، جاي توجيه ـ ولو به باطل ـ وجود داشت. ولي طرف مقابل سيّدالشّهدا(علیه السلام)، يزيد و ابن زياد است كه حسب و نسبشان معلوم و هيچ نقطة قوتي در آنها نيست. يزيد شخصيتي است كه طرفداران او نيز نتوانسته‌اند برايش مدحي بگويند و معروف به قماربازي و عيّاشي بوده است.
همچنین ابن زياد و يزيد نه اسمي داشتند، نه صحابه بودند، نه سابقة خوشي داشتند. ابن زياد پسر زياد است، زياد هم اولاد نامشروع بود كه معاويه او را ملحق به ابوسفيان كرد و به خاطر اين كار مورد طعن بسياري قرار گرفت. يزيد هم مجهول‌الهويه است؛ چون مادر يزيد قبل از اينكه زن معاويه بشود باردار به يزيد بوده ولي به اسم معاويه تمام شد. و لذا هيچ نقطة مثبتي درجبهه دشمن نيست
2/1ـ شرايط جبهة امام حسين(علیه السلام)
طرف ديگر درگيري، سيّدالشّهدا(علیه السلام) از هر نظر صاحب كمال هستند. قلم دست دشمن بوده است ولي يك نقطة منفي براي سيّدالشّهدا(علیه السلام) در تاريخ ننوشته‏اند؛{به عبارت دقیق تر نه اینکه ننوشته اند ، بلکه نتوانسته اند بنویسند} نوة پيامبر، فرزند اميرالمؤمنين و حضرت فاطمه زهرا ـ عليهم السلام ـ غير از اينها، همه نوع كمالات را دارند به طوري‌كه، در روز عاشورا وقتي فرمودند: به چه عذري مرا مي‌خواهيد بكشيد؟ يك نفر نگفت شما فلان جرم را داريد. وقتي كه فرمودند: مگر شما از پيامبر نشنيديد كه؛ «حسن و حسين سرور جوانان اهل بهشتند»؟ اگر نشنيده‌ايد، اصحاب هستند، از آنها بپرسيد كه نه تنها اهل بهشت، بلكه سرور اهل بهشتند. هيچ كسي انكار نكرد.
حال با تمام این اوصاف باید دید چرا و چگونه وليّ خدا تنها شد؟
البته اين طور نيست كه حضرت يك دفعه تنها شده باشند؛ بلكه يك حركت و نقشة تاريخي است كه سيّدالشّهدا(علیه السلام) را تنها و منزوي كرده است.

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۱۱:۴۰, ۱۱/آذر/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۱/آذر/۹۱ ۱۱:۴۱ توسط hesam110.)
شماره ارسال: #11
آواتار
(۱۰/آذر/۹۱ ۱:۰۱)Imam12 نوشته است:  ببینید دوستان تصمیم گرفتن در اون زمان خیلی سخت بود واسه ما ساده است که اینجا میشینیم و میگیم اما حسین حق بود و دشمنانش ناحق چون الان دیگه مشخص شده کی حق بود و کی باطل اما ایا اگه ما در همون زمان بودیم واقعا میتونستیم تشخیص بدیم امام حسین حقه؟(لطفا لاف نزنید) من بشخصه میگم نمی تونستم جبهه ی حق رو یشناسم و چه بسا با فریب دیگران در جبهه ی باطل قرار می گرفتم این مسئله نه فقط درباره ی امام حسین بلکه درباره ی امام زمان هم هست

شما تصور کنید فتنه هایی که وقتی امام زمان ظهور میکنه چقدر زیاده حالا ببینید ایا ما که مدعی هستیم واقعا میتونیم اما زمان واقعی رو از مدعیان دروغینش تشخیص بدیم؟ یکی میاد میگه امام زمان منم شما چطور میتونی بفهمی راست میگه یا دروغ؟


با سلام و عرض ادب
سوال خوبی پرسیدید. و علی عزیز هم کامل و خوب جواب دادند.
این می تونه سر نخ و منشاء فکری خوبی باشه برای اینکه ببینیم چه شد که مسلمانان نماز خوان روبه روی امامشان ایستادند، و خود و گذشته مان را ورقی بزنیم تا ببینیم چقدر شبیه کوفیان هستیم؟؟ و چه کنیم که درست شویم.؟؟؟ (تذکر: تاریخ دائماً تکرار می شود)
یا علی
التماس2آ

امضای hesam110
تقصیر دلم نیست که کم می آیی ***** وقتی که شدم اسیر غم می آیی
این جمعه و جمعه های دیگر بازیست** مهرت بکشد سه شنبه هم می آیی

خون علی گویان عالم را بریزین** ای دشنه ها تازه ترین فتوا می آید
رسول اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): ایجاد یک تفکر بهتر از القای آن است.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۴۱, ۱۰/اسفند/۹۲
شماره ارسال: #12
آواتار
(۷/آذر/۸۹ ۱۰:۲۳)علی 110 نوشته است:  5/2‍ـ نبود تزوير در منطق اولياي الهي

از جمله عوامل تنهايي اولياي خدا اين است كه نمي‌خواهند با هر قيمتي شده ـ ولو با حيله و تزوير ـ مردم را به طرف خود بكشانند و به هدف برسانند، مي‌خواهند اگر مردم مي‌آيند،‌ از سر بصيرت و آگاهي و فهم باشد، چون فقط اين نوع آمدن به طرف خداي متعال درست است « و هديناه النّجدين»[7] طوري مديريت و رهبري مي‌كنند كه حق و باطل روشن شود، مردم با بصيرت و آگاهي تصميم بگيرند
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۸:۴۵, ۵/آبان/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/آبان/۹۳ ۸:۵۱ توسط راوی110.)
شماره ارسال: #13
آواتار
(۷/آذر/۸۹ ۱۰:۲۳)علی 110 نوشته است:  برگرفته از کتاب صبر جمیل
کتاب صبر جمیل نام دیگر کتاب ضیافت بلاست:
کتاب «ضیافت بلا» - بررسی مقامات سلوکی در زیارت عاشورا
[تصویر: 81_2.jpg]


(۴/خرداد/۹۳ ۱۹:۱۶)Reza2035 نوشته است:  
در فصل اول اين کتاب، مراحل سير و سلوک متعارف بررسي مي شود و تبيين کلي از آداب تهذيب نفس و سير به طرف حضرت حق ارائه مي گردد.
و در فصل دوم، مقامات سلوکي در زيارت شريف عاشورا شرح داده خواهد شد.
در اين فصل، فرازهاي زيارت عاشورا در شانزده عنوان توضيح داده شده و منازل سلوک الهي و ولايي و برخي از مصاديق آنها با تکيه با حادثه عظيم عاشورا نشان داده مي شود.
(۴/خرداد/۹۳ ۱۹:۱۶)Reza2035 نوشته است:  
عناوين اين فرازها عبارتند از:
«سلام به وليّ خدا با معرفي ظاهري و باطني»،
«توجه به خون خدا و تنها شدن ولیّ خدا»،
«عوامل تنهایی ولیّ خدا»،
«علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا»،
«سلام و توجه به خصوصيات اصحاب سيدالشهدا (علیه السلام)»،
«توجه به عظمت مصيبت امام حسين (علیه السلام)»،
«لعن اركان جبهه تاريخي باطل و رسیدن به سلم و حرب»،
«تقاضاي حضور در جبهه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) براي خون خواهي»،
«طلب آبرومندي نزد خداي متعال و تقاضاي قرب بيش تر»،
«رزق برائت و کرامت معرفت، مقدمه معيت و ثبات قدم»،
«درخواست رسيدن به مقام محمود (شفاعت)»،
«رسيدن به مرتبه خون خواهي امام حسين (علیه السلام) و تقاضای رجعت»،
«درخواست پاداش مصيبت زدگي»، «صلوات و رحمت و مغفرت»،
«درخواست حيات و ممات محمد و آل محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)»،
«مراحل جديدي از سلوك با تقاضاي لعن و عذاب براي جبهه باطل»،
«حمد بر بلاي معصوم (علیه السلام) و تقاضاي شفاعت و ثبات قدم».
[font=Arial][/font]
(۴/خرداد/۹۳ ۱۹:۱۶)Reza2035 نوشته است:  

امضای راوی110
جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۵۲, ۶/آبان/۹۳
شماره ارسال: #14
آواتار
بسم الله

این مطلب چند روز پیش در سایت الوعده الصاق نشر یافت:
http://www.alvadossadegh.com/fa/article/...D9%84.html


یا علی مدد

امضای mohamad
[تصویر: abbasalef.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  طی الارض و عبور از موانع با توسل به امام جواد (علیه السلام ) آفتاب 20 4,227 ۱۲/شهریور/۹۵ ۱۸:۳۵
آخرین ارسال: قلب
  چرا پرچم گنبد حرم امام حسین علیه السلام سرخ است؟ در جستجوی سختی 2 577 ۱۰/آبان/۹۴ ۱۴:۱۱
آخرین ارسال: Mohammad Trust
Rainbow امام علی (علیه السلام) از نگاه دانشمندان bahareh 1 793 ۲۱/شهریور/۹۴ ۱۸:۱۱
آخرین ارسال: Bamdaad
  عدل علی {علیه السلام}... {قضاوتهاى حضرت} بچه های گمنام 36 5,289 ۵/مرداد/۹۴ ۹:۱۲
آخرین ارسال: بچه های گمنام
  حسین علیه السلام آمد عمار رهبری 3 806 ۱/خرداد/۹۴ ۱۰:۲۱
آخرین ارسال: عمار رهبری
  قصه های قرآنی - حضرت هود علیه السلام جواد مخبریان 0 486 ۲۲/بهمن/۹۳ ۹:۲۹
آخرین ارسال: جواد مخبریان
  قصه های قرآنی - حضرت نوح علیه السلام جواد مخبریان 0 630 ۲۱/بهمن/۹۳ ۲۱:۱۲
آخرین ارسال: جواد مخبریان

پرش در بین بخشها:


بالا