کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهدویت در قرآن
۱۶:۲۶, ۲۹/آبان/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۹/آبان/۹۳ ۱۷:۴۷ توسط Banoo.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم

در بین معتقدان به امام زمان (علیه السّلام) ، طیف گسترده ای از اعتقادات _ از اوج افراط گرفته تا غایت تفریط – به چشم می خورد؛ به خصوص در بارۀ دیدن چهرۀ مبارک آن حضرت یا ممکن نبودن زیارت ایشان، نحوۀ رفتار سیاسی مناسب با ظهور حضرت، جایی که بتوان دستی به دامنش رساند، و در خصوص مسائلی از این قبیل. شاید چیزی در حدود تعداد معتقدان به آن حضرت، اعتقادات گوناگون و نیز انواع مختلفی از امید و آرزو وجود داشته باشد. کتابهای مختلف و فراوانی – چه در اصل مسألۀ مهدویّت و چه راجع به مسائل مربوط به آن نوشته شده است. امّا آنچه در این مسیر و در این تلاشها حتّی برای لحظه ای نباید مورد غفلت واقع شود این است که چون اصل قضیه، به ارادۀ پروردگار از دید و دسترس مردم پنهان است و از همین رو قرار بر این نبوده است که همه چیز به وضوح و بی پرده برای مردم آشکار باشد، بنابراین برای کسب اطلاعات صحیح، باید به سراغ منابعی که از غیب نازل شده اند یا با غیب مرتبط هستند، رفت و از ساحت عصمت اولیاء (علیهم السّلام) و علم الهی که نزد آنان به ودیعه گذاشته شده است، مدد جست و از خیالبافی، داستان سرایی، قیاسهای بی مورد و خوشامدها و استحسانات، جدّأ پرهیز نمود.
از این رو برآن شدم تا با استناد به کتاب پربار
ظهور نور ترجمۀ کتاب الشموس المضیّه نوشتۀ حجّة الحق آیة الله حاج شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) رضوان الله تعالی علیه آیاتی را که طبق تفاسیر معصومین، مربوط به حضرت ولی عصر می شود را در این تاپیک بیاورم.
إن شاءالله

امضای Banoo
[تصویر: images?q=tbn:ANd9GcRbIQTYl6sPELNsrSeD6tQ...Ppl6grP0SA]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۵۴, ۳۰/آبان/۹۳
شماره ارسال: #2
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

أمَّن یُجیبُ المُضطَرَّ إذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم الخُلَفاءَ الاَرضِ
چه کسی است که وقتی درمانده ناچار او را میخواند پاسخ گوید و گرفتاریش از میان بردارد و شما را جانشینان در زمین قرار دهد
نمل - 62


امام صادق (علیه السلام) در مورد این آیه فرمودند :
"این آیه در مورد قائم آل محمد نازل شده است که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز میخواند و دست دعا به درگاه خدا بر میدارد . خداوند دعایش را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف مینماید و او را خلیفه روی زمین قرار میدهد ."

اثبات الهداة - ج3- ص 553 -روایت 576
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۰, ۳۰/آبان/۹۳
شماره ارسال: #3
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

قُل أرَأیتُم إن أصبَحَ ماؤکُم غَوراً ، فَمَن یَأتیکُم بِماءٍ مَعین
بگو اگر آبی که می آشامید به زمین فرو رود چه کسی آب گوارا به شما خواهد رساند
ملک-30


امام باقر (علیه السلام) در مورد این آیه فرموده اند :
این آیه درباره امام قائم (علیه السلام) نازل شده است . یعنی اگر امام شما غائب شود که ندانید که در کجاست، چه کسی امام ظاهر برای شما به پهنه هستی خواهد آورد تا اخبار زمین و آسمان و حلال و حرام خدا را برای شما بیان نماید ...
به خدا قسم تأویل و حقیقت این آیه نیامده است و قطعا خواهد آمد .

اثبات الهداة - ج3- ص467-روایت 130
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۵۱, ۲/آذر/۹۳
شماره ارسال: #4
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

وَ مَن قُتِلَ مَظلوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیّهِ سُلطاناً فَلا یُسرِف فی القَتلِ إنَّهُ کان مَنصوراً
هرآنکه مظلوم کشته شد ما برای ولیش قدرت و حکومتی قرار دادیم تا انتقام کشد ، پس در کشتار زیاده روی نکند ، او از جانب ما یاری میشود
اسراء-33


امام باقر (علیه السلام) درمورد این آیه فرموده اند :
آن مظلوم حسین است و خداوند مهدی را منصور نامیده است ؛ چنانکه او را احمد ، محمود و م ح م د نامیده است و عیسی را مسیح نام گذاشته است .

بحار الانوار- ج51- ص30 - روایت 8
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۲۲, ۵/آذر/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/آذر/۹۳ ۱۹:۲۵ توسط Banoo.)
شماره ارسال: #5
آواتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَ أسبَغَ عَلَیکُم نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً
خداوند نعمت آشکار و پنهانش را بر شما افزایش داد و تمام کرد.
لقمان-20

محمّد بن زیاد ازدی می گوید: از آقایم موسی بن جعفر (علیهما السّلام) در مورد این آیه سؤال کردم، حضرت فرمودند: "نعمت ظاهری، امام ظاهر و آشکار است و نعمت باطنی، امام غایب است." عرض کردم: " آیا دربین ائمّه کسی هست که غایب شود؟ "
فرمودند: "آری، جسمش از دیدگان مردم پنهان میشود امّا یادش از دلهای مؤمنین غایب نیست، او دوازدهمین ماست، خداوند هر سختی را بر او آسان میسازد و هر مشکلی را برایش ساده مینماید، گنجینه های زمین را بر او آشکار می سازد، مسافت های دور واموری را که غیرممکن به نظر می رسد برایش نزدیک و ممکن میکند، ستمگران سرکش را به خاک می افکند و به دست او دیو سیرتان نافرمان را نابود می نماید، او فرزند سرور کنیزان عالم است که تولدش از مردم پنهان است، نامیدن او به اسم برای مردم جایز نیست تا وقتی خداوند او را برایشان ظاهر کند و به دست او زمین مالامال از ستم را از عدل و داد پر کند."

بحارالانوار - ج51- ص 150 ،روایت 2
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۰۶, ۱۰/آذر/۹۳
شماره ارسال: #6
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

وَالعَصر * إنَّ الانسانَ لَفی خُسر * إلّا الّذینَ آمَنوا وَ عَمِلوا الصّالحاتِ وَ تَواصَوا بِالحقّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ
قسم به عصر * که انسانها همه در زیانند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند.
عـــصر


مفضل بن عمر میگوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد کلمه " وَالعَصر " توضیح خواستم .آن حضرت فرمودند : " ألعَصر" همان عصر خروج امام قائم (علیه السلام) است ،" إنَّ الانسانَ لَفی خُسر " یعنی دشمنان ما در زیانند ،" إلّا الّذینَ آمَنوا " مقصود ایمان به نشانه های ماست ، " وَ عَمِلوا الصّالحاتِ " یعنی همراهی و همنوایی با برادران ، " وَ تَواصَوا بِالحقّ " یعنی توصیه یکدیگر به مساله امامت و " وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ " یعنی استقامت در دوران غیبت .

اثبات الهداة -ج3 -ص 492 -روایت 236
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۴۰, ۱۲/آذر/۹۳
شماره ارسال: #7
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَنُذیقَنَّهُم مِنَ العَذابِ الأدنی دوُنَ العَذابِ الأکبر
قبل از عذاب بزرگتر ، از عذاب کوچکتر به آنها خواهیم چشانید.
سجده-21


مفضل بن عمر میگوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد این آیه سوال کردم ،فرمودند : عذاب کوچکتر ، گرانی و عذاب بزرگتر ، خروج مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر است .

اثبات الهداة -ج3 -ص 564-روایت 646
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۰۲, ۱۶/آذر/۹۳
شماره ارسال: #8
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَ الجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الأموالِ وَ الأنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ
و قطعأ شما را به نوعی از ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کمبود محصول می آزمائیم و صابران را نوید ده.
بقره-155



محمد بن مسلم می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم فرمودند: "قبل از قیام قائم، برای مؤمنان نشانه هایی از طرف خدای تعالی آشکار خواهد شد." گفتم: فدایت شوم آن نشانه ها چیستند؟ فرمودند: "وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ"، ترس از ناحیۀ بنی فلان در آخر سلطنتشان است. "وَ الجوعِ" آزمایش با گرسنگی، به گرانی و بالا بودن قیمتهاست. و "نَقصٍ مِنَ الأموال" به از بین رفتن و تباهی بازرگانی و معاملات و بهره وریِ کم در آنهاست. و "نَقصٍ ... الأنفُسِ" عبارت از مرگ سریع و آشکار است. و "نَقصٍ مِنَ ... الثَّمَراتِ" نیکو نشدنِ کِشت و زرع و بی برکتی آن است. و " بَشِّرِ الصّابِرینَ"، بشارتِ صابران به تعجیل در خروجِ قائم ماست. سپس فرمودند: ای محمد! این تأویلِ آیه است و خداوند می فرماید:



"وَ ما یَعلَمُ تَأویلَهُ إلّا اللهُ وَ الرّاسِخونَ فِی العِلمِ
حقیقت نهانی آن را جز خدا و آنان که دانش در سینه هایشان آرام یافته است، کسی نمی داند.
آل عمران-7


اثبات الهداة -ج3 -ص 731- روایت 76
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۰۳, ۶/دی/۹۳
شماره ارسال: #9
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

فَإذا نُقِرَ فی النّاقورِ
آنگاه که در صور دمیده شود
مدثر-8


مفضل بن عمر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: از ما اهل بیت امامی پیروز و پنهان وجود دارد که وقتی خداوند بخواهد او را آشکار میکند ، بدلش الهام می نماید و او به امر خدای تبارک و تعالی ظهور می کند .

اثبات الهداة -ج3 -ص 447 - روایت 39
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۲۳, ۱۲/دی/۹۳
شماره ارسال: #10
آواتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم

هَل یَنظُرونَ إلّا السّاعَةَ أن تَأتیهُم بَغتَةً
آيا جز رستاخيز را چشم به راهند كه ناگهان به سراغشان آيد
محمد-18 و زخرف-66


زرارة بن عین از امام صادق (علیه السلام) روایت میکند که حضرت در تفسیر این آیه فرمودند :آن ساعت قیام قائم است که ناگهان فرا میرسد .

اثبات الهداة -ج3 -ص 565- روایت 654
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  مهدویت و انحرافات نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت vahrakan 2 633 ۲۰/تیر/۹۴ ۷:۵۷
آخرین ارسال: vahrakan

پرش در بین بخشها:


بالا