آيه ای برای این روزهای منتظران ( کاربردی)
|
۱۷:۴۰, ۲۰/شهریور/۹۴
(آخرین ویرایش ارسال: ۲۰/شهریور/۹۴ ۱۷:۵۹ توسط قلب.)
شماره ارسال: #1
|
|||
|
|||
سلام
عبرت هایی که به درد جوان امروز می خورد آيه ای با دعایی پر معنا قرآن در سورهي مباركهي كهف آيه 10 ميفرمايد: «إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَدا» « زمانى را به خاطر بياور كه آن جوانان به غار پناه بردند، و گفتند: «پروردگارا! ما را از سوى خودت رحمتى عطا كن، و راه نجاتى براى ما فراهم ساز!»[/b] *اصحاب كهف گروهی بودند كه از فضاي اجتماعی ناسالم پر از فسق و ظلم جدا شدند و براي مصون ماندن اعتقاداتشان به غار پناهنده شدند. مهر خدا اصحاب کهف را در خود فرا گرفت که از آسیبهای اجتماعی در امان ماندند. *از مفهوم مخالف آيه استنباط ميشود كساني كه معتقدند در فضاي ناسالم اجتماعي نمیتوان سالم زندگی کرد و باید همرنگ اجتماع شد گرفتار قهر خدا هستند.« إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ » *در بسیاری از جوامع اکثریت مردم غافل از حق، مشرک، مترف، بیهودهگرا و معصیت کارند اگر کسی از فضای ناسالم اعلام برائت نکند گرفتار قهر خداست. « إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ » *در بعضي از تفاسير عرفاني كهف به معناي غار ولايت حضرات معصومين (علیه السلام) تعبير شده است. *افرادي كه ظلم و فساد اجتماعي را نميپذيرند و براي پايداري و مقاومت در اعتقادات حقه خود به غار ولايت پناهنده ميشوند تحت مهر خدا قرار دارند. « إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ » *كساني كه خود از فضاي ناسالم اجتماعي جدا میشوند و قصد ورود به كهف ولایت را اراده میکنند به مجرد اولين گام مورد تحسين و مهر خداي سبحان قرار ميگيرند. « الْفِتْيَةُ » *افرادي كه براي مصون ماندن اعتقاداتشان به همراهي ديگران چشم ندوختهاند و خود به فضای امن الهی پناهنده ميشوند تحت مهر حق قرار دارند.« إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ » *کسانی که از تأثیرپذیری خویش در فضای ناسالم اجتماعی نگرانند و برای مرتفع شده این نگرانی به غار ولایت پناهنده میشوند تحت مهر حقاند. * آنان که در جوامع ناسالم همچنان بر اعتقادات حقه خود پافشاری میکنند تحت مهر حقاند. « إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ » *كمال طلبي و پيشرفت در مسیر الهی نماد مهر خداست. « رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَدا » *جاري شدن دعاي صحيح بر لسان انسان نماد مهر خداست. « رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَدا » *کسانی كه از وضعيت فعلي خود ناراضي هستند امّا بواسطهی دعا شکایت خود را به دعا تبدیل میکنند و از خداوند شرایط کمالی مطلوبی را طلب میکنند تحت مهر او قرار دارند. « رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَدا » ****** قرآن در سورهي مباركهي كهف آيه 14 ميفرمايد: «[b] وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطا » « و دلهايشان را محكم ساختيم در آن موقع كه قيام كردند و گفتند: «پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمين است؛ هرگز غير او معبودى را نمىخوانيم؛ كه اگر چنين كنيم، سخنى بگزاف گفتهايم. » *همراه داشتن نيروهاي كمكي نماد مهر خداست. « وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا » *يكي از نيروهاي امدادي خداي سبحان حضور دو ملكي است كه هر روز در انجام خيرات با فرد همراهند خداوند سبحان هر روز دو ملک را به عنوان نیروهای امدادی به کمک بندگان میفرستد این امر نشان مهر خداست. *كسي كه تحت مهر حق قرار دارد با انجام خیرات مغرور نميشود زیرا او میداند گروه کثیری در این خیرات از او سبقت گرفتهاند. *كساني كه نظريات حق را با صراحت اعلام میکنند تحت مهر حق قرار دارند. « فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » ***** قرآن در آيه 18 سورهي مباركهي كهف ميفرمايد: « وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقاظاً وَ هُمْ رُقُودٌ وَ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمالِ وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِراراً وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبا » « و(اگر به آنها نگاه مىكردى) مىپنداشتى بيدارند؛ در حالى كه در خواب فرو رفته بودند! و ما آنها را به سمت راست و چپ ميگردانديم(تا بدنشان سالم بماند). و سگ آنها دستهاى خود را بر دهانه غار گشوده بود(و نگهبانى مىكرد). اگر نگاهشان مىكردى، از آنان مىگريختى؛ و سر تا پاى تو از ترس و وحشت پر مىشد! » *آن کس که نسبت به دنیای مادی بیتوجه است و توجهاش بيشتر مشغول عالم معناست تحت مهر خداست. تفاسیر میگویند: این افراد در میان مردم زندگی میکنند امّا به دنیا دل نمیبندند. « وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقاظاً وَ هُمْ رُقُودٌ » *افرادي كه خدا به آنان مرتباً توفيق خدمات و مأموريتهاي مادي و معنوي ميدهد و آنان در هیچ یک از این دو متوقف نمیشوند تحت مهر خدا هستند. ( مثلاً کسی که توفیق عبادت فردی دارد و از رسیدگی به حال دیگران غفلت نمیورزد او در هر حالی خود را در خدمت خداوند سبحان میبیند. « وَ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمالِ » *ماديگرايي محض يا معنويت گرايي محض نماد قهر خداست. اين معنا از مفهوم مخالف آيه استنباط ميشود. « نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمالِ » *افرادي كه در انجام خیرات، نفسشان رام است و آنها را همراهي ميكند تحت مهر خدا قرار دارند. « وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصيدِ » ****** قرآن در آيه 19 سورهي مباركهي كهف ميفرمايد: «[b] وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَسائَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هذِهِ إِلَى الْمَدينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّها أَزْكى طَعاماً فَلْيَأْتِكُمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدا » [/b]« اين گونه آنها را(از خواب) برانگيختيم تا از يكديگر سؤال كنند؛ يكى از آنها گفت: «چه مدّت خوابيديد؟!» گفتند: «يك روز، يا بخشى از يك روز!» (و چون نتوانستند مدّت خوابشان را دقيقاً بدانند) گفتند: «پروردگارتان از مدّت خوابتان آگاهتر است! اكنون يك نفر از خودتان را با اين سكّهاى كه داريد به شهر بفرستيد، تا بنگرد كدام يك از آنها غذاى پاكيزهترى دارند، و مقدارى از آن براى روزى شما بياورد. امّا بايد دقّت كند، و هيچ كس را از وضع شما آگاه نسازد... » *كساني كه عنايات و امتيازات خاصي را كه خداي سبحان به آنان عطا كرده از اهل غفلت مخفي نگه ميدارند تحت مهر خدايند زیرا غافلین از درک این توفیقات ناتوانند. « وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدا » *افرادي كه تحت مهر خدا هستند باطنشان زيباتر و پسندیدهتر از ظاهرشان است. « وَ لْيَتَلَطَّفْ وَ لا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدا » *اگر اهل غفلت از باطن اولياء خدا مطلع شوند براي آنان مانع ايجاد ميكنند. ***** قرآن در آيه 28 سورهي مباركهي كهف ميفرمايد: « وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطا » « با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مىخوانند، و تنها رضاى او را مىطلبند! و هرگز بخاطر زيورهاى دنيا، چشمان خود را از آنها برمگير! و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مكن! همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است. » *پايدار ماندن در گروههایی كه خالصانه خدا را بندگي ميكنند و قصدشان رسيدن به كمال و قرب و صفات الهي است نماد مهر خداست. « وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ » *كساني كه توفيق حضور و همراهي صالحین نصيبشان ميشود امّا در عين این حضور هنوز چشم به امتيازات مادي ديگران دارند تحت مهر خدا نیستند. « وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا » *تبعيت و پيروي از نظريهي كساني كه قلبشان از خدا غافل است نماد قهر خداست. « لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا » از مفهوم مخالف آيه استنباط ميشود كه : *افرادي كه براي همهي زمانهاي زندگي خود برنامهريزي در جهت رشد و كمال دارند و ميدانند كه در صورت عدم برنامهريزي، هواي نفس و شيطان براي آنان برنامهريزي ميكند تحت مهر خدا هستند. « لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطا » تعجیل در فرج بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه منبع |
|||
|
|
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند: |
1 میهمان |
موضوعات مشابه ... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | مشاهده: | آخرین ارسال | |
بشارتی حیاتبخش و بینظیر برای منتظران گنهکار امام زمان عج | علی 110 | 0 | 1,301 |
۱۹/خرداد/۹۷ ۱۸:۰۲ آخرین ارسال: علی 110 |