کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سلام نماز در اهل سنت . فرق اربعه - #وهابیت_اهل_سنت_نیست
۱۳:۰۱, ۲۶/مهر/۹۵
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
پیرو مطالبی که دوستان تو فضای مجازی مطرح کردن بر این شدمیک مطلب براتون نقل کنم که شاید برخی دوستان متوجه برخی تقابها باشن.
اول این کلیپ رو مشاهده بفرمایید
خوب ببنینم نگاه فرق 4 گانه اهل سنت رو
در باره ي الفاظ تشهد و سلام بين فقهاء اهل سنت اختلافاتي وجود دارد که به صورت مجزا آن را توضيح مي دهيم.

تشهد نزد حنفيه و حنابله:

بهترين تشهد، تشهدي است که رسول خدا به ابن مسعود آموزش داد و آن عبارت است از گفتن:«التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».

الموسوعة الفقهية الكويتية، الطبعة الأولى ، مطابع دار الصفوة – مصر، ج12،ص35.« يَرَى الْحَنَفِيَّةُ وَالْحَنَابِلَةُ أَنَّ أَفْضَل التَّشَهُّدِ ، التَّشَهُّدُ الَّذِي عَلَّمَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، وَهُوَ : التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».

تشهد نزد مالکي ها:

مالکیه معتقدند: بهترين تشهد، تشهد عمر بن خطاب است که به این صورت است: «َالتَّحیّاتُ لِلّهِ، الزّاکِیاتُ لِلّهِ ، اَلصَّلَواتُ لِلّهِ، اَلطیِّباتُ لِلّه ِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالحینَ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».
همان؛ حاشية الدسوقي، ج1،ص 251 ،ط دار الفكر ؛ وجواهر الإكليل ج1،ص52 دار المعرفة.« وَيَرَى الْمَالِكِيَّةُ أَنَّ أَفْضَل التَّشَهُّدِ تَشَهُّدُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَهُوَ : التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ، الزَّاكِيَاتُ لِلَّهِ ، الطَّيِّبَاتُ الصَّلَوَاتُ لِلَّهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ .وَهَذَا لأَِنَّ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ ، فَلَمْ يُنْكِرُوهُ ، فَجَرَى مَجْرَى الْخَبَرِ الْمُتَوَاتِرِ ، وَكَانَ أَيْضًا إِجْمَاعًا».

تشهد نزد شافعي ها:

بهترین تشهد آن است که از ابن عباس روایت شده،از وی نقل شده: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تشهد را به ما مى آموخت، آنگونه که قرآن مى آموخت و مى فرمود: «اَلتَّحیّاتُ الُْمبارَکاتُ، اَلصَّلَواتُ الَطیِّباتُ لِلّهِ، اَلسّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلى عِبادِ اللهِ الصالِحینَ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اِللهُ الْخَلاّقُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».

همان؛ الأذكار ،ص61 ، 62 ؛ وروضة الطالبين، ج 1، ص263 .« وَأَمَّا الشَّافِعِيَّةُ فَأَفْضَل التَّشَهُّدِ عِنْدَهُمْ مَا رُوِيَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَال : كَانَ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ ، كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنَ الْقُرْآنِ ، فَيَقُول : قُولُوا : التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ ،الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّهِ . أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ وَالتِّرْمِذِيُّ ، إِلاَّ أَنَّهُ فِي رِوَايَةِ مُسْلِمٍ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».
از نظر فقهاء مذاهب اهل سنت، هر يک از انواع تشهد ها در نماز مجزي است و اختلاف تنها در افضليت هر کدام از اذکار فوق است
همان؛ ردالمحتار على الدر المختار، ابن عابدين،ج 1 ،ص313؛ حاشية الدسوقي، ج1 ،ص 251؛ المغني،ج 1،ص 536.

و هر يک از مذاهب، قول خود را افضل اقوال مي دانند.

نکته ي ديگر اينکه: زياد يا کم کردن الفاظ تشهد نزد حنفيه حرام است. حاشية رد المختار على الدر المختار،ابن عابدين،ج1،ص510، دار الفكر للطباعة والنشر.«قال أبو حنيفة ولو نقص من تشهده أوزاد فيه كان مكروها لأن أذكار الصلاة محصورة فلا يزاد عليها».
و مالکيه فقط زياد کردن آن را حرام مي داند اما در جواز کم کردن الفاظ تشهد، اختلاف دارند.شرح الزرقاني،ج 1،ص 205، 216؛ المغني،ج 1،ص 545.
شافعي ها در اين مساله قائل به تفصيل اند به اين صورت که گفتن الفاظ«الْمُبَارَكَاتِ وَالصَّلَوَاتِ ، وَالطَّيِّبَاتِ وَالزَّاكِيَاتِ» را از مستحبات شمرده به طوري که اگر کسي همه ي اين الفاظ را در تشهد نگويد ولي باقي آن را بگويد کفايت مي کند ونمازش صحيح است، از طرفي گفتن«السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّهِ. . .» را واجب دانسته اند؛ گرچه در جواز يا عدم جواز حذف «وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ » اختلاف نظر دارند. الأذكار، ص62 .
حنابله قائل اند: نمازگزار مي تواند الفاظي را که در برخي از تشهدها ي مروي از رسول خدا «صلی الله علیه و آله»نيامده را نگويد، گرچه در نقل غير مشهور، حتي حذف يک حرف از تشهد را موجب بطلان نماز دانسته اند.
المغني 1 / 537 ، 538 .
خوب جداقل اگه جایی رفتین و دیدین که طرف به هیچ کدوم از صور بالا نخوند یکم دلتون رو بزارین که ایشون ... هستن Cool


امیدوارم از این موضوع استفاده ببرید.
#وهابیت_اهل_سنت_نیست
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا