کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 4.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
40 سالگی انقلاب اسلامی ایران چه خواهد شد!
۱۹:۲۷, ۲۲/دی/۹۵ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۳/دی/۹۵ ۱۸:۱۶ توسط قلب.)
شماره ارسال: #1
آواتار
سلام


تاپیکی برای درک بهتر



قیام روح الله از قم

http://forum.bidari-andishe.ir/thread-40004.html


بیان مطالب در قالب داستان و مثال به فهم مطالب کمک شایانی خواهد کرد فافهم!



قدر زر , زرگر شناسد
قدر گوهر , گوهری
قدر گل , بلبل شناسد
قدر قنبر , را علی





روزی طلبه جوانی که در زمان شاه عباس در اصفهان درس می خواند نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس خواندن خسته شده ام و می خواهم دنبال تجارت و کار و کاسبی بروم چون درس خواندن برای آدم، آب و نان نمی شود و کسی از طلبگی به جایی نمی رسد و به جز بی پولی و حسرت، عایدی ندارد.
شیخ گفت: بسیار خب! حالا که می روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر کجا می خواهی برو، من مانع کسب و کار و تجارتت نمی شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون کرد.
پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره کرده ای؟
نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره کرد و به ریش من هم خندید.
شیخ گفت: اشکالی ندارد . پس به بازار علوفه فروشان برو و بگو این سنگ خیلی با ارزش است سعی کن با آن قدری علوفه و کاه و جو برای اسب هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان که دیگر خیلی ناراحت شده بود نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف کرد. شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دکان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سکه به من قرض بده که اکنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می دهند؟ شیخ گفت: امتحان آن که ضرر ندارد. طلبه جوان با این ناراحت بود، ولی با بی میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دکانی که شیخ گفته بود و گفت: این سنگ را در مقابل سد سکه به امانت نزد تو می سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ کرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر کنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدتی کمی شاگرد با دو مامور به کان بازگشت.
ماموران پسرجوان را گرفتند و می خواستند او را با خود ببرد. او با تعجب گفت: مگر من چه کرده ام؟ مرد زرگر گفت: می دانی این سنگ چیست و چقدر می ارزد؟
پسر گفت: نه، مگر چقدر می ارزد؟
زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ده هزار سکه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سکه را یک جا ندیده ای، چنین سنگ گران قیمتی را از کجا آورده ای؟ پسر جوان که از تعجب زبانش بند آمده بود و فکر نمی کرد سنگی که به نانوا با آن نان هم نداده بود این مقدار ارزش هم داشته باشد با من و من و لکنت زبان گفت: به خدا من دزدی نکرده ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم که او این سنگ را به من داد تا برای وام گرفتن به این جا بیاورم. اگر باور نمی کنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم.
ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص کرد و گفت: آری این مرد راست می گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد. پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آمده است! مگر این سنگ چیست که با آن کاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ده هزار سکه می پردازد.
شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی که می بینی، گوهر شب چراغ است و این گوهر کمیاب، در شب تاریک چون چراغ می درخشد و نور می دهد. همان طور که دیدی، قدر زر را زرگر می شناسد و قدر گوهر را گوهری می داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی دهند و همگان ارزش آن را نمی دانند. وضع ما هم همین طور است. ارزش علم و عالم را انسان های عاقل و فرزانه می دانند و هر بقال و عطاری نمی داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از این که می خواست از طلب علم دست بکشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید



در حديث آمده است: كسانى كه به چهل سالگى مى رسند و توبه نمى كنند، شيطان دستى به صورت آنها كشيده، مى گويد: پدرم فداى رويى كه رستگار نمى شود.(8) اين روايات همه از اين حقيقت خبر مى دهد كه شخصيت انسان تا چهل سالگى شكل گرفته، و از آن پس، تحولات درونى در او سخت تر مى شود؛ البته در حديثى از امام صادق(علیه السلام) نيز آمده كه خداوند افراد چهل ساله را گرامى مي دارد.(9) اين روايت شايد دستورى اخلاقى براى رعايت احترام اشخاصى باشد كه داراي عمرى چهل سال و بيش تر از آن هستند.آلوسى درباره سر چهل سال سرگردانى بنى اسرائيل مى گويد: چهل سال، زمان لازمى بود كه بنى اسرائيل از نادانى خود در مخالفت با موسي(علیه السلام) دست بردارند.(10) برخى ديگر نيز چهل سال را زمان لازم براى انقضاى نسل نافرمان بنى اسرائيل - كه به اخلاق فاسد خو گرفته بودند - و نيز ظهور نسل جديد از آنان دانسته و برآنند كه پس از آن زمان، نسل جديد بنى اسرائيل وارد سرزمين مقدس شد.(11) راز ميقات چهل شبه موسى نيز روشن نيست؛ اما وجود اين روايت از رسول خدا كه فرمود: هر كس چهل روز اخلاص ورزد و اعمال خود را براى خدا خالص گرداند، چشمه هاي حكمت از قلبش بر زبانش جارى مى شود: « من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمه من قلبه على لسانه»(12) در كنار دو آيه ميقات، سبب شده تا دانشمندان مسلمان، به ويژه آنان كه مشرب عرفانى دارند؛ به عدد چهل در زمينه خودسازى با ديده اهميت بنگرند و براى اين عدد در فعليت يافتن استعدادهاى انسان و كامل شدن ملكات اخلاقى و پيمودن درجات معرفت تأثيرى ويژه قايل شوند.(13) صدرالمتألهين شيرازى بر آن است كه فقط پيامبران و اولياى الهى از راز تعيين عدد چهل باخبرند؛ سپس به نقل نكته اى لطيف از سهروردي، صاحب عوارف المعارف درباره راز آن مى پردازد كه خداى سبحان، گل آدم را در چهل روز سرشت؛ چنان كه در حديث آمده: «خمرت طينه آدم بيدى اربعين صباحا» و او را به گونه اى متناسب با عالم شهادت و غيب آفريد و در هر صباح كه مرتبه اى از قوا و طبقه اى از اعضا را براى آبادانى جنبه شهادت (دنيايي) وى در او به وديعه نهاد بين او و عوالم غيبى حجابى پديد آورد و او را به نوعى از ساحت قدس الهى دور كرد؛ بنابراين براى بيرون آمدن وى از اين حجاب ها و نزديك شدن به آن ساحت يك اربعين اخلاص در عمل لازم است. وى در ادامه، همين نكته را منشأ تعيين عدد چهل (چله نشيني ها) براى خلوت ها و رياضت هاى عارفان دانسته است. (14) هم چنان كه روايت پيشين، توجه عارفان را به خود جلب كرد، نقل حديث ديگرى از رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كه فرمود: هركس از امت من چهل حديث مورد نياز مردم در امور دين را حفظ كند، خداوند او را در روز قيامت فقيه و دانشمند برمى انگيزد.(15) توجه فقيهان و محدثان را به خود معطوف داشت، به طورى كه كتاب هاى زيادى در زمينه چهل حديث نگاشته شد. برخى بيش از 72 كتاب و برخى ديگر افزون بر 90 كتاب در اين موضوع ياد كرده اند. روايات فراوانى نيز نقل شده كه در آن به نوعى از عدد چهل نام برده شده است.(
منبع
40 سال قمری بعد از انقلاب اسلامی ایران چه خواهد شد!؟

40 سال استقامت مومنان و منتظران برای رسیدن به فرج نهایی کافیست!؟؟!؟!؟!؟

40 سال زمینه سازی برای ظهور کافیست؟!؟!؟!؟




ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۱:۲۵, ۲۳/دی/۹۵ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۳/دی/۹۵ ۲۱:۳۱ توسط میثم2.)
شماره ارسال: #11

(۲۳/دی/۹۵ ۱۷:۳۹)قلب نوشته است:  سلام

لازمه چند نکته رو توجه کنید

اول اینکه گفتن نشانه های ظهور توسط معصومین ع و همینطور علایم حتمی خارج از اراده پروردگار نبوده و نیست بلکه خداوند اینگونه اراده کرده

در مورد بدا هم باید گفت در اینگونه نگاه پارادوکس وجود دارد چراکه خداوند متعال خارج از زمان است و گذشته و اینده را میداند پس چنانچه معنی از بدا تغییر فعل پروردگار باشد این باعث نقص خداوند است و چنین چیزی ممکن نیست


اما اگر مقصود اطلاع انسانها از زمان ظهور باشد مانند علم نجوم و پیشگویی که در زمانهای گذشته وجود داشته و دارد و در فیلمها هم گفته شده باید گفت بله این علوم از بشر است و اطلاع بشر که ممکن است تغییر کند

اما چنانچه انسانی به اذن پروردگار دارای علم غیب باشد ان علم قابل تغییر نیست


مگر ما زمان ظهور را میدانیم که می گوییم بدا حاصل شده!

اینکه موردی مانند بدا که شبهات زیادی را ایجاد می کند توسعه دهیم چیزی بدست نمی اید

چراکه وقتی علامتی حتمی است پس حتمی است شاید بتوان بدا را بر نشانه های غیر حتمی اورد اما برای نشانه های حتمی نمی توان

خداوند حکیم است و مانند انسان نیست تا تصمیم خود را عوض کند
خداوند بهتر میداند چه زمانی مردم اماده ظهور هستند

اینکه ما تصمیم بگیریم خوب باشیم و برای ظهور زمینه سازی کنیم همان خواست خداوند است و نشانه های ظهور هم برای امادگی بیشتر است

ایا اگر امام روح الله خمینی ره نبود زمینه سازی ظهور انجام میشد ؟ خیر
ولی حضرت امام خمینی ره هم یکی از نشانه های ظهور بودند در حالی که تکالیف خود را داشتند

به واقع نشانه های ظهور از وظایف منتظران و زمان ظهور جدا نیستند و پیکره واحدی دارند به همین خاطر نمی توان گفت نشانه های ظهور از ظهور یا خواست الهی خارج است بلکه همه طبق برنامه ای مشخص در حال انجام است

پس چنانچه معصوم ع درباره اینده قولی داده و پیشگویی کرده است بر طبق علم غیب است که قابل تغییر نیست این علم نجوم و پیشگویی از طریق علوم غریبه است که قابل تغییر است
حالا معصوم می گوید حتما این نشانه خواهد شد پس خواهد شد چون از علم غیب است و حتما به فرمان خداوند گفته است و در قول خداوند تغییری نیست

نمی توان تمام احادیث اخرالزمان را باهم جمع کرد چراکه بعضی از انها با بعضی دیگر تناقض دارد

اینکه بگوییم هر روز ممکن است ظهور عام اتفاق بیفتد با نشانهای ظهور و به خصوص نشانه های حتمی ظهور قابل جمع نیست

جمع ان امکان پذیر نیست مگر منظور ظهور خاص باشد که فردیست و هر زمانی ممکن است

سلام
با تشکر از جوابتون، برادر عزیز چند تا نکته رو با هم میگی؟ یکی یکی دیگه Big Grin
هدفم رد نظر شما نیست و هدفم روشن شدن موضوع هست امیدوارم بشتر از مطالب شما در زمینه مهدویت استفاده کنم


بحث قضا و قدر و بدا

ببینید در بحث قضا و قدر حتمی و غیر حتمی یا اجل حتمی و اجل معلق آیا اجل معلق خارج از اراده خداوند هست؟ مسلما جزئی از اراده خداوند هست
آیا اینکه خداوند قضای غیر حتمی و اجل معلق رو قرار داده نشانه سستی تصمیم خداوند هست؟ مسلما نه، این روشی هست که خداوند قرار داده
_________________________________________________________________________________

امکان بدا در نشانه ظهور
مساله ای مطرح میشه که مثلا چند نشانه غیر حتمی ظهور رخ داد و دیدیم گفته میشه حتما ظهور رخ میده یعنی اگه خدا هم بخواد نمیتونه ظهور رو به تاخیر بندازه؟ ما تو هیچ شرایطی نمیتونیم خدا رو دست بسته بدونیم مهمتر از نشانه های ظهور ایمان به خود خداوند هست
هم رخ دادن نشانه ظهور از اراده خداوند هست هم بدا و تاخیر از اراده خداوند هست و هم تعجیل در ظهور جزئی از اراده خداوند هست
بدا و تاخیر در صورتی نقص به شمار میره که مشکل از خداوند باشه ولی این روشی هست که خداوند قرار داده و به مردم فرموده که چه کاری سبب تاخیر و چه کاری سبب تعجیل در ظهور میشه پس این تاخیر و تعجیل ناشی از عمل مردم هست نه نقص خداوند و جزئی از برنامه خداوند هست
یکی از آثار اعتقاد به بداء :
عدم واگذاری نظام آفرینش به حال خود (آن گونه که یهود می گفتند)؛ «َقَالَتِ الْیهُودُ یدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ»
بقیه آثار تو این لینک : http://www.faraghlit.com/%D9%85%D8%B5%D8...%AF%D9%85/
چقدر روایت در مورد مواردی که سبب تاخیر در ظهور و مواردی که سبب تعجیل در ظهور میشه داریم
روایتی که اگه ما مثل بنی اسرائیل 40 روز دعا کنیم و از خدا بخواهیم ظهور رخ میده
_____________________________________________________________________________________

اطلاع خداوند و امام معصوم از زمان نهایی
در اینکه مثل اجل حتمی و تقدیر حتمی برای ظهور هم بعد از رخ دادن بدا ها بالاخره یه زمانی این ظهور رخ میده و اون زمان نهایی رو قطعا خداوند میدونه و امام معصوم میدونه و همونطور که فرمودن قطعا شخص دیگه ای اطلاع نداره
______________________________________________________________________________________

بدا در نشانه حتمی
در مورد نشانه های حتمی اگه دقت کنید بنده بدا تو اصل نشانه رو نگفتم
فکر میکنم سه دیدگاه وجود داره یکی اینکه احتمال بدا تو اصل نشانه حتمی رو میدن که طرفدارش خیلی کمه و احتمال ضعیفیه
دوم اینکه اصلا در نشانه حتمی بدا حاصل نمیشه که بخشی از علما طرفدار این نظریه هستن
سوم اینکه در اصل نشانه ظهور بدا حاصل نمیشه ولی در ویژگی های اون امکان بدا هست بخشی از علما به این دیدگاه اعتقاد دارن
طبق این دیدگاه مثلا خروج سفیانی قطعا رخ خواهد داد ولی آیا مسلط شدن سفیانی بر کل شام جزِء حتمیات هست؟ آیا خروج در ماه رجب جزء حتمیات غیر قابل تغییر هست یعنی اگه در شرایطی در ماه رجب خروج نکرد و ماه دیگه ای خروج کرد ضربه سنگینی و تاثیر شدیدی روی وقایع ظهور میزاره؟
قطعا سفیانی خروج میکنه ولی در صورت بدا احتمال تغییر جزئیات و خروج در غیر ماه رجب وجود داره
البته تشخیص وقوع علائم با بدا فقط توسط علما امکان پذیره
______________________________________________________________________________________

کم بودن احتمال ظهور ناگهانی
این نکته رو اشاره نکردم احتمال بدا و ظهور ناگهانی وجود داره ولی مشخصا احتمال ظهور به صورت طبیعی بیشتر هیت و احتمال ظهور ناگهانی کم هست
_____________________________________________________________________________________

عدم امکان تناقض روایات صحیح
روایات معصومین در صورت صحیح بودن رو در کنار هم میبینن
الان سرچ کردم این مطلب رو پیدا کردم:
نقل قول:اگر مشاهده شده روايات با هم در برخي موارد جزئي متناقض هستند، مسلّماً يكي از آن دو صحيح نيست يا هر دو صحيح نيست يا علّتي مانند تقيه در كار بوده است وامام معصوم يكي را از روي تقيه فرموده است.
http://www.pasokhgoo.ir/node/84072
______________________________________________________________________________________

قابل تغییر بودن سخن معصوم
در مورد این که مواردی که معصوم فرمودند غیر قابل تغییر هست چند اشکال وجود دارد
1- نشانه های حتمی و غیر حتمی توسط علما مطرح نشده بلکه مستقیما توسط معصومین مطرح شده
منظور از حتمی و غیر حتمی چیه؟ منظور اینه کهبعضی از نشانه ها که معصومین ذکر کردن خود معصومین فرمودن احتمال داره رخ نده و در اون بدا حاصل بشه پس خود معصومین فرمودن که نشانه هایی که فرمودن قابل تغییره
2- تو بعضی روایات صحیح اشاره شده که همیشه منتظر ظهور باشید و ظهور ناگهانی هست که اگه اون رو کنار روایاتی که فرمودن ظهور روز عاشورا یا سال فرد هست بگذاریم مشخص میشه که احتمال تغییر وجود داره
3- روایاتی در مورد بداء وجود دارد مثل 30 روز رفتن حضرت موسی یا روایتی که پیامبر فرمودن یهودی را افعی خواهد کشت ولی به دلیل صدقه این اتفاق نیفتاد در صورتی که باید سخن پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) قطعی و حتمی باشه
4- این تغییر و اتفاق نیفتادن سخن معصوم نقص نیست چون خود معصوم فرمودن در فلان شرایط احتمال عدم وقوع وجود داره
______________________________________________________________________________________

نظر آیت الله بهجت در مورد بدا در علائم
آیت الله بهجت : علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.
http://www.bahjat.ir/index.php/2011-09-0...45-22.html
____________________________________________________________________________________

بعلاوه افراد موثقی اشاره کردن که در زمان حاضر بداء اتفاق افتاده

با تشکر مجدد از مطالب خوبتون RoseRoseRose
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۱۰, ۲۴/دی/۹۵ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/دی/۹۵ ۱۴:۱۲ توسط قلب.)
شماره ارسال: #12
آواتار
(۲۳/دی/۹۵ ۲۱:۲۵)میثم2 نوشته است:  سلام
با تشکر از جوابتون، برادر عزیز چند تا نکته رو با هم میگی؟ یکی یکی دیگه Big Grin
هدفم رد نظر شما نیست و هدفم روشن شدن موضوع هست امیدوارم بشتر از مطالب شما در زمینه مهدویت استفاده کنم


بحث قضا و قدر و بدا

ببینید در بحث قضا و قدر حتمی و غیر حتمی یا اجل حتمی و اجل معلق آیا اجل معلق خارج از اراده خداوند هست؟ مسلما جزئی از اراده خداوند هست
آیا اینکه خداوند قضای غیر حتمی و اجل معلق رو قرار داده نشانه سستی تصمیم خداوند هست؟ مسلما نه، این روشی هست که خداوند قرار داده
_________________________________________________________________________________

امکان بدا در نشانه ظهور
مساله ای مطرح میشه که مثلا چند نشانه غیر حتمی ظهور رخ داد و دیدیم گفته میشه حتما ظهور رخ میده یعنی اگه خدا هم بخواد نمیتونه ظهور رو به تاخیر بندازه؟ ما تو هیچ شرایطی نمیتونیم خدا رو دست بسته بدونیم مهمتر از نشانه های ظهور ایمان به خود خداوند هست
هم رخ دادن نشانه ظهور از اراده خداوند هست هم بدا و تاخیر از اراده خداوند هست و هم تعجیل در ظهور جزئی از اراده خداوند هست
بدا و تاخیر در صورتی نقص به شمار میره که مشکل از خداوند باشه ولی این روشی هست که خداوند قرار داده و به مردم فرموده که چه کاری سبب تاخیر و چه کاری سبب تعجیل در ظهور میشه پس این تاخیر و تعجیل ناشی از عمل مردم هست نه نقص خداوند و جزئی از برنامه خداوند هست
یکی از آثار اعتقاد به بداء :
عدم واگذاری نظام آفرینش به حال خود (آن گونه که یهود می گفتند)؛ «َقَالَتِ الْیهُودُ یدُ اللَّهِ مَغْلُولَهٌ»
بقیه آثار تو این لینک : http://www.faraghlit.com/%D9%85%D8%B5%D8...%AF%D9%85/
چقدر روایت در مورد مواردی که سبب تاخیر در ظهور و مواردی که سبب تعجیل در ظهور میشه داریم
روایتی که اگه ما مثل بنی اسرائیل 40 روز دعا کنیم و از خدا بخواهیم ظهور رخ میده
_____________________________________________________________________________________

اطلاع خداوند و امام معصوم از زمان نهایی
در اینکه مثل اجل حتمی و تقدیر حتمی برای ظهور هم بعد از رخ دادن بدا ها بالاخره یه زمانی این ظهور رخ میده و اون زمان نهایی رو قطعا خداوند میدونه و امام معصوم میدونه و همونطور که فرمودن قطعا شخص دیگه ای اطلاع نداره
______________________________________________________________________________________

بدا در نشانه حتمی
در مورد نشانه های حتمی اگه دقت کنید بنده بدا تو اصل نشانه رو نگفتم
فکر میکنم سه دیدگاه وجود داره یکی اینکه احتمال بدا تو اصل نشانه حتمی رو میدن که طرفدارش خیلی کمه و احتمال ضعیفیه
دوم اینکه اصلا در نشانه حتمی بدا حاصل نمیشه که بخشی از علما طرفدار این نظریه هستن
سوم اینکه در اصل نشانه ظهور بدا حاصل نمیشه ولی در ویژگی های اون امکان بدا هست بخشی از علما به این دیدگاه اعتقاد دارن
طبق این دیدگاه مثلا خروج سفیانی قطعا رخ خواهد داد ولی آیا مسلط شدن سفیانی بر کل شام جزِء حتمیات هست؟ آیا خروج در ماه رجب جزء حتمیات غیر قابل تغییر هست یعنی اگه در شرایطی در ماه رجب خروج نکرد و ماه دیگه ای خروج کرد ضربه سنگینی و تاثیر شدیدی روی وقایع ظهور میزاره؟
قطعا سفیانی خروج میکنه ولی در صورت بدا احتمال تغییر جزئیات و خروج در غیر ماه رجب وجود داره
البته تشخیص وقوع علائم با بدا فقط توسط علما امکان پذیره
______________________________________________________________________________________

کم بودن احتمال ظهور ناگهانی
این نکته رو اشاره نکردم احتمال بدا و ظهور ناگهانی وجود داره ولی مشخصا احتمال ظهور به صورت طبیعی بیشتر هیت و احتمال ظهور ناگهانی کم هست
_____________________________________________________________________________________

عدم امکان تناقض روایات صحیح
روایات معصومین در صورت صحیح بودن رو در کنار هم میبینن
الان سرچ کردم این مطلب رو پیدا کردم:
http://www.pasokhgoo.ir/node/84072
______________________________________________________________________________________

قابل تغییر بودن سخن معصوم
در مورد این که مواردی که معصوم فرمودند غیر قابل تغییر هست چند اشکال وجود دارد
1- نشانه های حتمی و غیر حتمی توسط علما مطرح نشده بلکه مستقیما توسط معصومین مطرح شده
منظور از حتمی و غیر حتمی چیه؟ منظور اینه کهبعضی از نشانه ها که معصومین ذکر کردن خود معصومین فرمودن احتمال داره رخ نده و در اون بدا حاصل بشه پس خود معصومین فرمودن که نشانه هایی که فرمودن قابل تغییره
2- تو بعضی روایات صحیح اشاره شده که همیشه منتظر ظهور باشید و ظهور ناگهانی هست که اگه اون رو کنار روایاتی که فرمودن ظهور روز عاشورا یا سال فرد هست بگذاریم مشخص میشه که احتمال تغییر وجود داره
3- روایاتی در مورد بداء وجود دارد مثل 30 روز رفتن حضرت موسی یا روایتی که پیامبر فرمودن یهودی را افعی خواهد کشت ولی به دلیل صدقه این اتفاق نیفتاد در صورتی که باید سخن پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) قطعی و حتمی باشه
4- این تغییر و اتفاق نیفتادن سخن معصوم نقص نیست چون خود معصوم فرمودن در فلان شرایط احتمال عدم وقوع وجود داره
______________________________________________________________________________________

نظر آیت الله بهجت در مورد بدا در علائم
آیت الله بهجت : علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.
http://www.bahjat.ir/index.php/2011-09-0...45-22.html
____________________________________________________________________________________

بعلاوه افراد موثقی اشاره کردن که در زمان حاضر بداء اتفاق افتاده

با تشکر مجدد از مطالب خوبتون RoseRoseRose
سلام برادر انشاالله خوب باشید



البته بحث بدا مختص مباحث آخرالزمان است و بحث قضا و قدر هم چيزه ديگريست


قضا و قدر سرجاي خود
تنها چیزی که طبق آیات قرآن قابل تغییر نیست سنت های الهی است و بقیه موارد قابل تغییر است


طبق نظر آیت الله بهجت ره که قرار دادید و بنده هم ايشون رو قبول دارم گفتن بدا شامل نشانه های حتمی نميشه چون نشانه های حتمی همزمان با ظهور هستند


دست خدا بسته نیست اما خداوند متعال حكيم است و اگر بنا باشد حرف معصوم دایم تغییر کند علم معصوم زیر سوال می رود
ما در بسیاری از احادیث و روایات شاهد این هستیم که حرف و پیشگویی آنان تحقق یافته است چه درباره فرد یا گروه یا کشور


پس اینگونه هم نیست که تغییر زیاد باشد بلکه اندک است


تناقض در روایات به خاطر صحیح نبودن بعضی از روایات دیگر است و بنده هم منظورم از تناقض همین بود که بعضی احادیث اشتباه است و از معصوم نیست


قطعاً خداوند متعال هم به معصوم و هم غیر معصوم علم غیب می دهد و علم غیب فقط مختص معصوم نیست بلکه در شرایطی خداوند متعال به افراد دیگری هم از علم غیب داده است


و البته تا جایی که از شواهد معلوم هست تمام نشانه های غیر حتمی ظهور اتفاق افتاده پس وقتی تا الان بدا حاصل نشده چه اصراری هست که در نشانه های حتمی بدا حاصل بشه!


بالاخره خداوند متعال وعده کرده و ایمان به وعده های الهی خیلی مهمه

امضای قلب
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۴۱, ۲۴/دی/۹۵
شماره ارسال: #13

(۲۴/دی/۹۵ ۱۴:۱۰)قلب نوشته است:  سلام برادر انشاالله خوب باشید



البته بحث بدا مختص مباحث آخرالزمان است و بحث قضا و قدر هم چيزه ديگريست


قضا و قدر سرجاي خود
تنها چیزی که طبق آیات قرآن قابل تغییر نیست سنت های الهی است و بقیه موارد قابل تغییر است


طبق نظر آیت الله بهجت ره که قرار دادید و بنده هم ايشون رو قبول دارم گفتن بدا شامل نشانه های حتمی نميشه چون نشانه های حتمی همزمان با ظهور هستند


دست خدا بسته نیست اما خداوند متعال حكيم است و اگر بنا باشد حرف معصوم دایم تغییر کند علم معصوم زیر سوال می رود
ما در بسیاری از احادیث و روایات شاهد این هستیم که حرف و پیشگویی آنان تحقق یافته است چه درباره فرد یا گروه یا کشور


پس اینگونه هم نیست که تغییر زیاد باشد بلکه اندک است


تناقض در روایات به خاطر صحیح نبودن بعضی از روایات دیگر است و بنده هم منظورم از تناقض همین بود که بعضی احادیث اشتباه است و از معصوم نیست


قطعاً خداوند متعال هم به معصوم و هم غیر معصوم علم غیب می دهد و علم غیب فقط مختص معصوم نیست بلکه در شرایطی خداوند متعال به افراد دیگری هم از علم غیب داده است


و البته تا جایی که از شواهد معلوم هست تمام نشانه های غیر حتمی ظهور اتفاق افتاده پس وقتی تا الان بدا حاصل نشده چه اصراری هست که در نشانه های حتمی بدا حاصل بشه!


بالاخره خداوند متعال وعده کرده و ایمان به وعده های الهی خیلی مهمه
با سلام مجدد خدمت برادر بزرگوار و با تشکر از مطالب و جوابتون

در مورد مسائل مربوط به بداء باید اون لینک رو بخونیم و شما هم بخونید خوبه تا ببینیم چی هست

در مورد اینکه احتمالا بداء در نشانه حتمی و کلا بداء در نشانه ها کم هست نظر شما رو قبول دارم تو نظر قبلی هم اشاره کردم و البته بداء هم هیچ نقصی نداره و طبق فرمایش معصوم هست فکر میکنم شما هم اینو قبول دارید

در مورد اینکه غیر معصوم زمان نهایی و اصلی ظهور رو بدونه شک دارم ولی اون زمان ظهور که احتمال بداء توش وجود داشته باشه رو شاید بدونه

در مورد نظر آیت الله بهجت که با نظر معصومین که فرمودن هر صبح و شام منتظر ظهور باشید تطابق داره
نظر شما رو قبول دارم و عرض کردم که تو نشانه های حتمی احتمالا بداء رخ نمیده ولی طبق نظر آیت الله بهجت اگه منظور ایشون از فردا رو هر روز بدونیم (نه زمان مصاحبه یا بیانات ایشون) اون موقع فرض کنیم منظور از فردا نیمه رمضان باشه که ظهور رخ بده خب ما میگیم ماه رجب که گذشته پس سفیانی خروج نمیکنه در حالی که آیت الله بهجت میفرمایند که نشانه های حتمی در زمان مقارن با ظهور رخ بده یعنی زمانش جابجا بشه پس تغییر در بعضی ویژگی حتمیات امکان داره

نظر کارشناس رو هم براتون بزارم :
نقل قول:بنا بر احتمالی که از مرحوم علّامه مجلسی در نقل شده است، چه بسا در اصل خروج سفیانی بداء نشود، ولی در مدّت زمان خروجش، بداء صورت بگیرد و اینکه در حدیث فرموده‌اند: در امر محتوم هم امکان بداء وجود دارد، می‌تواند اشاره به بداء در خصوصیات نشانه‌ای، مانند خروج سفیانی باشد. به هر حال اگر وقوع علامتی از علائم بسیار نزدیک به اصل ظهور باشد، به ناگهانی بودن آن لطمه وارد نمی‌سازد. مثلاً درباره کشته شدن «نفس زکیّه» که جزو علائم حتمی ظهور دانسته شده،6 از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده است
"لَیس بینَ قیامِ قائم آل محمّدٍ(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و بینَ قَتْلِ النّفْسِ الزَّکیَّةِ اِلّا خَمْسَةَ عَشَرَ لَیْلَةً؛7
فاصله میان قیام قائم آل‌محمّد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) و کشته شدن نفس زکیّه فقط ۱۵ شب است."

این مقدار فاصله زمانی با ظهور حضرت، لطمه‌ای به ناگهانی بودن آن نمی‌زند. اگر واقعاً چنین شود، عرفاً این دو حادثه را مقارن یکدیگر می‌شمارند. علاوه بر اینکه چه بسا درباره این پانزده شب هم بداء صورت بگیرد، بدون آنکه در اصل کشته شدن نفس زکیّه بداء شود. همچنین است در مورد «ندا» یا «صیحه» که آن هم از علائم حتمی به شمار آمده،8 ولی ممکن است در زمان وقوعش بداء شود. مثلاً اینکه فرموده‌اند ندا در شب بیست و سوم ماه رمضان است و قیام حضرت در روز عاشورا، که فاصله این دو با یکدیگر بیش از سه ماه می‌باشد، چه بسا در اصل، ندا و صیحه آسمانی بدائی صورت نگیرد؛ ولی در فاصله آن با ظهور بداء حاصل شود.
_______________________________________________________________________________________

یکی از مواردی که خدمتتون عرض کردم امکان بداء در مورد زمان ظهور است مثلا تاخیر بشه به سال دیگه ای موکول بشه
در مورد اینکه این اتفاق افتاده نظر آیت الله ناصری از قول مقامات ارشد نظام در مورد سال 81 بود که نظر معتبری هست
آیت الله بهجت : خود او در مسجد سهله، جمکران، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون این که او را ببینند، فرموده است: فرج من نزدیک است، دعا کنید. یا به نقلی فرموده: فرجم نزدیک شده، دعا کنید بدا (تاثیر مقدر نشود) حاصل نشود.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/...8%B3%D8%AA
اینجا هم از قول امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امکان بداء رو بیان میفرمایند
____________________________________________________________________________________

این اعتقاد به بداء موجب میشه انسان با رخ ندادن علائم ناامید نشه و امیدش برای ظهور حفظ بشه
مثلا سال بعد که من و شما امید ظهور داریم طبق تقویم ژئوفیزیک 23 رمضان روز یکشنبه میشه که با روایت نمیخونه (البته مسائل و جزییات دیگه ای هم هست که شاید بخونه که خودش مبحث جدا میخواد) الان یکی ناامید بشه بگه ظهور رفت سه سال بعد!!! ولی با اعتقاد به بداء این امید همیشه میمونه
_______________________________________________________________________________________

در مورد اینکه نشانه های غیر حتمی رخ داده که خب طبیعتا نظرتون رو رد نمیکنم چون این از قول معتبر یکی از بزرگان هست
به هر حال شما هم میدونید وقایعی در مصر باید اتفاق بیفته که نیفتاده در عراق شرایط کاملا با وضعیت زمان ظهور شاید نخونه عربستان که اوضاع خوب نیست سوریه معلوم نیست چقدر شبیه شده باشه و بعضی موارد اصلا رخ نداده وضعیت جهانی و ...
حالا اینها غیر حتمی هست یا حتمی هست یا نشانه مرتبط با حتمی که امکان بداء داره یا کلا نشانه نیست، نمیتونم نظر بدم
_______________________________________________________________________________________

تو یه تاپیک دیگه بنده همین نشانه های حالت طبیعی رو گفتم ولی اشتباهی کردم نگفتم منظورم نسبت به سال بعد بود دوستان برداشت کردن که کلا ظهور رو نزدیک نمیدونم در صورتیکه نزدیک هست

خیلی به مسائل ظهور علاقه دارم و مطالب شما و جناب سدره المنتهی و دوستان دیگه در این مورد رو دنبال میکنم که ان شاالله بیشتر تو تالار مطرح بشه
با تشکر از وقتی که گذاشتین Rose
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۰۰, ۲۴/دی/۹۵
شماره ارسال: #14
آواتار
(۲۴/دی/۹۵ ۱۵:۴۱)میثم2 نوشته است:  با سلام مجدد خدمت برادر بزرگوار و با تشکر از مطالب و جوابتون

در مورد مسائل مربوط به بداء باید اون لینک رو بخونیم و شما هم بخونید خوبه تا ببینیم چی هست

در مورد اینکه احتمالا بداء در نشانه حتمی و کلا بداء در نشانه ها کم هست نظر شما رو قبول دارم تو نظر قبلی هم اشاره کردم و البته بداء هم هیچ نقصی نداره و طبق فرمایش معصوم هست فکر میکنم شما هم اینو قبول دارید

در مورد اینکه غیر معصوم زمان نهایی و اصلی ظهور رو بدونه شک دارم ولی اون زمان ظهور که احتمال بداء توش وجود داشته باشه رو شاید بدونه

در مورد نظر آیت الله بهجت که با نظر معصومین که فرمودن هر صبح و شام منتظر ظهور باشید تطابق داره
نظر شما رو قبول دارم و عرض کردم که تو نشانه های حتمی احتمالا بداء رخ نمیده ولی طبق نظر آیت الله بهجت اگه منظور ایشون از فردا رو هر روز بدونیم (نه زمان مصاحبه یا بیانات ایشون) اون موقع فرض کنیم منظور از فردا نیمه رمضان باشه که ظهور رخ بده خب ما میگیم ماه رجب که گذشته پس سفیانی خروج نمیکنه در حالی که آیت الله بهجت میفرمایند که نشانه های حتمی در زمان مقارن با ظهور رخ بده یعنی زمانش جابجا بشه پس تغییر در بعضی ویژگی حتمیات امکان داره

نظر کارشناس رو هم براتون بزارم :
_______________________________________________________________________________________

یکی از مواردی که خدمتتون عرض کردم امکان بداء در مورد زمان ظهور است مثلا تاخیر بشه به سال دیگه ای موکول بشه
در مورد اینکه این اتفاق افتاده نظر آیت الله ناصری از قول مقامات ارشد نظام در مورد سال 81 بود که نظر معتبری هست
آیت الله بهجت : خود او در مسجد سهله، جمکران، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون این که او را ببینند، فرموده است: فرج من نزدیک است، دعا کنید. یا به نقلی فرموده: فرجم نزدیک شده، دعا کنید بدا (تاثیر مقدر نشود) حاصل نشود.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/...8%B3%D8%AA
اینجا هم از قول امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امکان بداء رو بیان میفرمایند
____________________________________________________________________________________

این اعتقاد به بداء موجب میشه انسان با رخ ندادن علائم ناامید نشه و امیدش برای ظهور حفظ بشه
مثلا سال بعد که من و شما امید ظهور داریم طبق تقویم ژئوفیزیک 23 رمضان روز یکشنبه میشه که با روایت نمیخونه (البته مسائل و جزییات دیگه ای هم هست که شاید بخونه که خودش مبحث جدا میخواد) الان یکی ناامید بشه بگه ظهور رفت سه سال بعد!!! ولی با اعتقاد به بداء این امید همیشه میمونه
_______________________________________________________________________________________

در مورد اینکه نشانه های غیر حتمی رخ داده که خب طبیعتا نظرتون رو رد نمیکنم چون این از قول معتبر یکی از بزرگان هست
به هر حال شما هم میدونید وقایعی در مصر باید اتفاق بیفته که نیفتاده در عراق شرایط کاملا با وضعیت زمان ظهور شاید نخونه عربستان که اوضاع خوب نیست سوریه معلوم نیست چقدر شبیه شده باشه و بعضی موارد اصلا رخ نداده وضعیت جهانی و ...
حالا اینها غیر حتمی هست یا حتمی هست یا نشانه مرتبط با حتمی که امکان بداء داره یا کلا نشانه نیست، نمیتونم نظر بدم
_______________________________________________________________________________________

تو یه تاپیک دیگه بنده همین نشانه های حالت طبیعی رو گفتم ولی اشتباهی کردم نگفتم منظورم نسبت به سال بعد بود دوستان برداشت کردن که کلا ظهور رو نزدیک نمیدونم در صورتیکه نزدیک هست

خیلی به مسائل ظهور علاقه دارم و مطالب شما و جناب سدره المنتهی و دوستان دیگه در این مورد رو دنبال میکنم که ان شاالله بیشتر تو تالار مطرح بشه
با تشکر از وقتی که گذاشتین Rose
سلام برادر شما بزرگوارید


نظر بزرگان روی چشم ما قرار داره و حرف آیت الله ناصری درباره بدا رو بنده در وبلاگم نوشتم


اما مسئله اینه که بعضی از افراد از مسائله بدا چیزای ناامید کننده انتشار میدن


حالا شما گفتی تقویم و یکشنبه و سال دیگه
بنده يه حرفی به شما بگم که روزای هفته جابه جا شده پس احتمال سال دیگه خیلی بیشتر ميشه در این مورد يه تاپیک هم ایجاد کردم که روزای هفته جابه جا شده که میتونید ببینید


کلا هم نظریم ولی بنده به دلیل برخی نشانه ها یا جریان هایی که مطلع هستم و نميشه اینجا گفت یقین دارم که انشا الله سال دیگه فرج حاصل ميشه و به قول شما فرج نهایی که بدا نداره
حالا باید دید خدا چه می کنه


موفق باشید
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  عنایات امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ایران اسلامی حسن.س. 0 1,061 ۲/بهمن/۹۰ ۱۹:۲۹
آخرین ارسال: حسن.س.

پرش در بین بخشها:


بالا