کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آغاز سال قمری مبارک باد
۹:۳۱, ۲۹/آبان/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/آذر/۹۶ ۱۳:۲۹ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #1

بنام خدا

پیش از اسلام تقویم قمری درمیان اعراب جاری بود وآغاز سال آن نیز اول محرم .اما با هجرت پیامبر در اول ربیع الاول ازمکه بمدینه در دوره خلیفه دوم به پیشنهاد امام علی ع روز اول ربیع الاول آغاز سال هجری قمری قرار گرفت واین امر رسمیت یافت .در این ماه که بنام ربیع (بهار) است ودرهشتم آن حکومت اسلام شکل گرفت ودر17 میلاد پیامبر میباشد بسیار انتخاب بجا وشایسته بود ولذا برمسلمانان است که دراین روز بعنوان آغاز سال هجری قمری به هم تبریک بگویند.
ازطرف دیگر که اول محرم در اعراب جاهلی آغاز سال تلقی میشد با رویداد کربلا وعاشورا هاله تاریکی برآن نشست وبرای پیروان اهلبیت ماه سوگواری شد .ضمن اینکه اساسا درمیان اعراب جاهلی رسم خاصی هم درآن اجرا نمیشد.
مقایسه ربیع الاول با فروردین درسال شمسی نیز بسیار جالب است چه در فروردین هرسال آغاز بهار طبیعت ونوروز است که دراسلام مورد تائید قرار دارد ودرربیع الاول هجرت پیامبر وآغاز حکومت اسلام ومیلاد ایشان قراردارد. وقابل مقایسه با اول محرم هرگز نمیباشد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۱۲, ۱/آذر/۹۶
شماره ارسال: #2
آواتار
سلام
یک سوال
منقول هست از آیت الله وحید خراسانی که اول ربیع تبریک نداره چون مصادفه با شهادت حضرت محسن (علیه السلام) در شکم مادر.
در مورد این اطلاعات بیشتر می خواستم.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۶:۱۵, ۱/آذر/۹۶
شماره ارسال: #3

درود برشما صبح بخیر
اولا این نظر ایشان است نه نظر اجماع بزرگان
ثانیا هیچ امری مهمتر وبالاتر از امر هجرت وتشکیل حکومت اسلام ومیلاد پیامبر اعظم نمی باشد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۳۸, ۱/آذر/۹۶
شماره ارسال: #4
آواتار
(۲۹/آبان/۹۶ ۹:۳۱)mdroudgar نوشته است:  بنام خدا

پیش از اسلام تقویم قمری درمیان اعراب جاری بود وآغاز سال آن نیز اول محرم .اما با هجرت پیامبر در اول ربیع الاول ازمکه بمدینه در دوره خلیفه دوم به پیشنهاد امام علی ع روز اول ربیع الاول آغاز سال هجری قمری قرار گرفت واین امر رسمیت یافت .در این ماه که بنام ربیع (بهار) است ودرهشتم آن حکومت اسلام شکل گرفت ودر27 میلاد پیامبر میباشد بسیار انتخاب بجا وشایسته بود ولذا برمسلمانان است که دراین روز بعنوان آغاز سال هجری قمری به هم تبریک بگویند.
ازطرف دیگر که اول محرم در اعراب جاهلی آغاز سال تلقی میشد با رویداد کربلا وعاشورا هاله تاریکی برآن نشست وبرای پیروان اهلبیت ماه سوگواری شد .ضمن اینکه اساسا درمیان اعراب جاهلی رسم خاصی هم درآن اجرا نمیشد.
مقایسه ربیع الاول با فروردین درسال شمسی نیز بسیار جالب است چه در فروردین هرسال آغاز بهار طبیعت ونوروز است که دراسلام مورد تائید قرار دارد ودرربیع الاول هجرت پیامبر وآغاز حکومت اسلام ومیلاد ایشان قراردارد. وقابل مقایسه با اول محرم هرگز نمیباشد.

درودگر گرامی سلام .

اماری که میدی درست بده لطفا
27 ربیع تولد پیامبر هست ؟؟؟؟ طبق نظر چه افرادی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شیعه میگه 17 ربیع اهل تسنن میگن 12 ربیع این 27 از کدوم گروه بیرون زده ؟؟؟؟
در زمان خلیفه دوم به پیشنهاد امیرالمومنین ماه ربیع انتخاب شد برای سال قمری ؟ اینم از کجا اومده لطفا واضح بگید . چون ارای غیر هم سنگینتر هستن . همچنین این که نظر عمر بر این بود که نظر امیر المومنین رو نپذیرفت هم موجوده Big Grin الان سال با چی شروع میشه گلم ؟ محرم یا ربیع ؟ چرت این تغییرات حاصل شد ؟
8 ربیع روز تشکیل حکومت اسلامی ؟ عجب . نمیدونستم روز انتقال الهی امامت رو روز تشکیل جکومت اسلامی میگن . چیز جدیدی هست .

(۱/آذر/۹۶ ۵:۱۲)-abel- نوشته است:  سلام
یک سوال
منقول هست از آیت الله وحید خراسانی که اول ربیع تبریک نداره چون مصادفه با شهادت حضرت محسن (علیه السلام) در شکم مادر.
در مورد این اطلاعات بیشتر می خواستم.

سلام -abel- گرامی /
پیشنهاد میدم مراجعه کنید به ماجرای بیعت گرفتن و همچنین وقایع بعد از شهادت رسول خدا . مطالب دستون میاد .
(۱/آذر/۹۶ ۶:۱۵)mdroudgar نوشته است:  درود برشما صبح بخیر
اولا این نظر ایشان است نه نظر اجماع بزرگان
ثانیا هیچ امری مهمتر وبالاتر از امر هجرت وتشکیل حکومت اسلام ومیلاد پیامبر اعظم نمی باشد.

Dodgy الامم خودت متوجه نشدی چی گفتی .
اجماع بزرگان ؟
گرامی خود کاربر هم گفتن که منقول از ایت الله وحید حراسانی ، نگفتن کسی دیگه که شما همچین موضع گرفتی .
کمی دقت کن .
فقط اول ربیع رو تبریک میگی شما ؟ بقیه ماهها رو تبریک نمیگی ؟


امضای mahdy30na
بسم الله الرحمن الرحیم
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسى بهتر می‏داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت‏يافتگان داناتر است

Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
نحل 125
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۳۰, ۱/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/آذر/۹۶ ۱۳:۴۱ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #5

(۱/آذر/۹۶ ۱۱:۳۸)mahdy30na نوشته است:  درودگر گرامی سلام .

اماری که میدی درست بده لطفا
27 ربیع تولد پیامبر هست ؟؟؟؟ طبق نظر چه افرادی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شیعه میگه 17 ربیع اهل تسنن میگن 12 ربیع این 27 از کدوم گروه بیرون زده ؟؟؟؟
در زمان خلیفه دوم به پیشنهاد امیرالمومنین ماه ربیع انتخاب شد برای سال قمری ؟ اینم از کجا اومده لطفا واضح بگید . چون ارای غیر هم سنگینتر هستن . همچنین این که نظر عمر بر این بود که نظر امیر المومنین رو نپذیرفت هم موجوده Big Grin الان سال با چی شروع میشه گلم ؟ محرم یا ربیع ؟ چرت این تغییرات حاصل شد ؟
8 ربیع روز تشکیل حکومت اسلامی ؟ عجب . نمیدونستم روز انتقال الهی امامت رو روز تشکیل جکومت اسلامی میگن . چیز جدیدی هست .
درود برشما وتشکر
اول ربیع الاول پس از لیله المیت پیامبر اسلام ص بطرف یثرب شبانه حرکت می کنند بنابراین آغاز هجرت در این روز است .در هشتم ربیع به بثرب میرسند و حکومت اسلام در این روز در شهر مدینه آغاز میشود در 17 ربیع تولد ایشان است. امام علی ع در دوره خلافت دوم پیشنهاد نمودند که هجرت پیامبر مبدا تاریخ اسلام قرار گیرد بااینکه موافقت شد ولی آغاز آن اول محرم همان سنت عرب قرار گرفت درحالیکه بهترین زمان ماه ربیع الاول بود که درآن مقارنت های بسیاری داشت
ضمنا روز امامت که از طرف مجلس تعیین وتعطیل شد نیز مزید براین امر است
مرجع مطالب فوق :گاه شماری هجری قمری بخش تاریخچه از ویکی پدیا
با تشکر ازشما تاریخ میلاد 17 بود که اشتباها 27 آمده واصلاح شد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۱۰, ۱/آذر/۹۶
شماره ارسال: #6
آواتار
(۱/آذر/۹۶ ۱۳:۳۰)mdroudgar نوشته است:  
درود برشما وتشکر
اول ربیع الاول پس از لیله المیت پیامبر اسلام ص بطرف یثرب شبانه حرکت می کنند بنابراین آغاز هجرت در این روز است .در هشتم ربیع به بثرب میرسند و حکومت اسلام در این روز در شهر مدینه آغاز میشود در 17 ربیع تولد ایشان است. امام علی ع در دوره خلافت دوم پیشنهاد نمودند که هجرت پیامبر مبدا تاریخ اسلام قرار گیرد بااینکه موافقت شد ولی آغاز آن اول محرم همان سنت عرب قرار گرفت درحالیکه بهترین زمان ماه ربیع الاول بود که درآن مقارنت های بسیاری داشت
ضمنا روز امامت که از طرف مجلس تعیین وتعطیل شد نیز مزید براین امر است
مرجع مطالب فوق :گاه شماری هجری قمری بخش تاریخچه از ویکی پدیا
با تشکر ازشما تاریخ میلاد 17 بود که اشتباها 27 آمده واصلاح شد

سلام و عرض احترام
داداش من ، بجای ویکی یکم به مصادر بهتر مراجعه کن . ویکی اینقدر توی متونش حرف هست که واقعا خسته شدم از بس گفتم /
عزیزم هجرت رو کار نداریم ما ، اول هجری ( اول سال هجری ) از کی شروع میشه ؟ محرم . پس اینکه از هحرت بود . .... رو بزار کنار .
اینم که گفتی :
(۲۹/آبان/۹۶ ۹:۳۱)mdroudgar نوشته است:  بنام خدا

پیش از اسلام تقویم قمری درمیان اعراب جاری بود وآغاز سال آن نیز اول محرم .اما با هجرت پیامبر در اول ربیع الاول ازمکه بمدینه در دوره خلیفه دوم به پیشنهاد امام علی ع روز اول ربیع الاول آغاز سال هجری قمری قرار گرفت واین امر رسمیت یافت .

الان با حرفت که از ویکی گفت
(۱/آذر/۹۶ ۱۳:۳۰)mdroudgar نوشته است:  امام علی ع در دوره خلافت دوم پیشنهاد نمودند که هجرت پیامبر مبدا تاریخ اسلام قرار گیرد بااینکه موافقت شد ولی آغاز آن اول محرم همان سنت عرب قرار گرفت
تعارض داره
جالبه که تایید میشه اما تغییر میکنه

البته دقت کن که اینه میگه 8 ریبع وارد مدینه شدن بازهم معارض داره ، نتیجه اعتماد به ئیکی میشه همین . دین ویکی پذیایی .
نقل قول:.... فأسلم وبشره رسول الله
ص
فقال له : أبشر واصبر فإن الله سيجعل لك فرجا من هذا اليهودي.

فلما أمسى رسول الله
ص
فارقه أبوبكر ، ودخل المدينة ، ونزل على بعض الانصار ، وبقي رسول الله
ص
بقباء نازلا على كلثوم بن الهدم. فلما صلى رسول الله
ص
المغرب والعشاء الآخرة جاءه أسعد بن زرارة مقنعا فسلم على رسول الله وفرح بقدومه ثم قال : يا رسول الله ما ظننت أن أسمع بك في مكان فأقعد عنك ، إلا أن بيننا وبين إخواننا من الاوس ما تعلم ، فكرهت أن آتيهم ، فلما أن كان هذا الوقت لم أحتمل أن أقعد عنك ، فقال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) للاوس : من يجيره منكم؟ فقالوا : يارسول الله جوارنا في جوارك فأجره ، قال : لا بل يجيره بعضكم فقال عويم بن ساعدة وسعد بن خيثمة : نحن نجيره يا رسول الله ، فأجاروه ، وكان يختلف إلى رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فيتحدث عنده ويصلي خلفه ، فبقي رسول الله خمسة عشر يوما فجاءه أبوبكر فقال : يا رسول الله تدخل المدينة فإن القوم متشوقون إلى نزولك عليهم ، فقال
ص
: لا أريم من هذا المكان حتى يوافي أخي علي
ع
، وكانرسول الله قد بعث إليه أن احمل العيال وأقدم ،
فقال أبوبكر : ما أحسب عليا يوافي قال : بلى ما أسرعه إن شاء الله ، فبقي خمسة عشر يوما فوافى علي
ع
بعياله ....
هم توی بحار اومده هم توی کتب دیگه و حتی مشایخ ما از جمله شیخ مفید هم همین نظر رو دارن . پس نگیذ 8 رییع تشکیل حکومت .... 12 ربیع رو بیان نظر شده . مصاده مطلوب لطف کنین صورت ندید . مقارنه ای بیان کنید


اینم بخونین


مورّخان و محدّثان را عقيده بر اين است كه رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) پس از استقبال با شكوه و به ياد ماندنى مسلمانان به قباء آمد و در قبيله بنى عمرو بن عوف بر كلثوم بن هدم وارد شد. در آن روز ابو بكر پافشارى مى‌كرد تا وارد مدينه شوند، امّا رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) او را رد كرد و فرمود: از آنجا نخواهد رفت تا پسر عمو، برادر و محبوب‌ترين خانواده‌اش و كسى كه جان خود را فداى او كرد، بيايد.رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در قباء ماند تا در نيمه ربيع الاوّل، على (علیه السلام) با فاطمه ‌هاى همراه خويش و امّ ايمن ( مصادری همچوم بحار املی شیخ طوسی و اعلام الوری .... ) به آن حضرت پيوستند و مهمان كلثوم بن هدم‌ شدند.
رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) در مدتى كه در قباء بود، مسجد معروف قباء را بنا نهاد.به نظر مى ‌رسد كه صاحب اين انديشه و بنيان‌گذار نخست اين مسجد، عمّار بن ياسر باشد.
( سيره حلبى)
اين مسجد همان مسجدى است كه اين آيه مباركه در شأن آن نازل شد: لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‌ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ ...[sup] [/sup] مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن (به نماز) ايستى. همچنبن رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نماز جمعه را در قباء يا در سر راه قباء به مدينه اقامه فرمود (سیره حلبی و تاریخه مدینه اینارو ذکر کرده )
شما برای ورود که از وکی میگی ادرس و سند داری ؟ لطف کن توی تاریخ کم نزار .
یه نقل قول از ویکی برات بیارم جالبه میخوام ببنین و نظرت رو بگی
زمان‌بندی
  • روز اول: پنج‌شنبه ۲۶ صفر ۱ قمری/‏۹ سپتامبر ۶۲۲: ترک مکه و اقامت سه‌روزه در غار ثور در نزدیکی مکه
  • روز پنجم: دوشنبه ۱ ربیع‌الاول ۱ قمری‏/۱۳ سپتامبر ۶۲۲: ترک ناحیهٔ مکه و سفر به ناحیهٔ یثرب
  • روز دوازدهم: دوشنبه ۸ ربیع‌الاول ۱ قمری‏/۲۰ سپتامبر ۶۲۲: ورود به قباء در نزدیکی مدینه
  • روز شانزدهم: جمعه ۱۲ ربیع‌الاول ۱ قمری‏/۲۴ سپتامبر ۶۲۲: ورود به مدینه برای نماز جمعه و بازگشت مجدد به قباء
  • روز بیست و ششم: دوشنبه ۲۲ ربیع‌الاول ۱ قمری‏/۴ اکتبر ۶۲۲: انتقال به مدینه
    8 ربیع پس میشه طبق نظر همین ویکی ، مسجد قبا . نه تشکیل حکومت . از طرفی تا زمانی که امیر المومنین نیومدن پیامبر وارد مدینه نشد . بگردید کی این دو نور به هم رسیدن اون میشه زمان ورد .

    فقط یچیزی رومن درک نکردم ،
    (۱/آذر/۹۶ ۱۳:۳۰)mdroudgar نوشته است:  ضمنا روز امامت که از طرف مجلس تعیین وتعطیل شد نیز مزید براین امر است
    گرامی این تعطیلی چه ربطی به هجرت پیامبر داشت؟ بعدشم اون تعطیلی ربطی به هجرت نداره مربوط به شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هست ، و بقول برخی دوستان شب اغارامام عصر عج که 9 ربیع میشه روز اول امامت حضرت عج . برید ببینید مطالب رو .
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۴۲, ۱/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/آذر/۹۶ ۱۸:۴۳ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #7

(۱/آذر/۹۶ ۱۸:۱۰)mahdy30na نوشته است:  سلام و عرض احترام
1-عزیزم هجرت رو کار نداریم ما ، اول هجری ( اول سال هجری ) از کی شروع میشه ؟ محرم . پس اینکه از هحرت بود . .... رو بزار کنار .
2-البته دقت کن که اینه میگه 8 ریبع وارد مدینه شدن بازهم معارض داره ، نتیجه اعتماد به ئیکی میشه همین . دین ویکی پذیایی .
شما برای ورود که از وکی میگی ادرس و سند داری ؟ لطف کن توی تاریخ کم نزار .
یه نقل قول از ویکی برات بیارم جالبه میخوام ببنین و نظرت رو بگی
زمان‌بندی
  • 1-الان اول محرم اول سال است که رسم اعراب قبل از اسلام بود عرض بنده این بود که اگر اول ربیع به پیشنهاد امام تصویب میشد بمراتب متقارن بود چه درآن ایام مبارک بسیار است درحالیکه در محرم هیچ روز مبارکی نبود.
  • 2- بهرحال چه 8 ویا 12 هردو ورود پیامبر را به مدینه یا اطراف آن نشان میدهد
  • 3-آغاز امامت امام مهدی نیز در این ماه قرار دارد که ازسوی مجلس هم تعطیل شد وبنده این امررا نیز یکی از تقارن ها میدانم ممنونم
  • ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
    نقل قول این ارسال در صفحه جدید
    ۱۹:۰۸, ۱/آذر/۹۶
    شماره ارسال: #8
    آواتار
    (۱/آذر/۹۶ ۱۸:۴۲)mdroudgar نوشته است:  [*]1-الان اول محرم اول سال است که رسم اعراب قبل از اسلام بود عرض بنده این بود که اگر اول ربیع به پیشنهاد امام تصویب میشد بمراتب متقارن بود چه درآن ایام مبارک بسیار است درحالیکه در محرم هیچ روز مبارکی نبود.
    [*]2- بهرحال چه 8 ویا 12 هردو ورود پیامبر را به مدینه یا اطراف آن نشان میدهد
    [*]3-آغاز امامت امام مهدی نیز در این ماه قرار دارد که ازسوی مجلس هم تعطیل شد وبنده این امررا نیز یکی از تقارن ها میدانم ممنونم[/list]
    درودگر عزیز ، ببین توی دوران اول چندین سال خود پیامبر نامههایی که مینگاشتن معیار هجرت بود ، اما بعد ها بخاطر مباحثی که الان گفتنش مناسب نیست میشینن میگن چه کنیم ، یعنی نص داشتیم ولی مثل موارد دیگه جعل شد ؛ برای همین با اینکه میدونستن نظر و کلام امیر تامومنین حق بود اما بخاطر ....................................................................................................​.................................................................................... رو از کلام امیر المونین بر میتابن و نظر رسم قدیم رو قبول میکنن
    [*]نکته جالب اینه توی تواریخ اومده ولی برخی مقابل هستن همیشه .
    [*]یه نگاه بی طرفانه به موضوع کنی متوجه میشی چرا اینها نزاشتن ربیع بشه اول تقویم .
    [*]اتفاقل خیلی فرق داره که 8 یا 12 و .... تاریخ با ابهاماتش ولی خیلی حرف توش داره ولی همهیشه ظاهر نباید دید .
    [*]موفق باشین Blush
    یافتن تمامی ارسال های این کاربر
    نقل قول این ارسال در صفحه جدید
    ۳:۰۸, ۳/آذر/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۳/آذر/۹۶ ۳:۳۵ توسط aaaaa.)
    شماره ارسال: #9
    آواتار
    اگر ایام اول ربیع ، شهادت حضرت محسن نباشد ، حداقل ایام اندوه اهل بیت هست
    الکی عید درست نکنید
    با این کارا محسنیه کمرنگ که نمیشه هیچ ، به امید خدا بهتر میشه
    ازغدی با اون همه ادعا نتونست محسنیه رو کمرنگ کنه ، شما با طناب پوسیده اینا تو چاه نرید
    میدونم شما قصد بدی ندارید ، اوناییکه سعی میکنن یجوری این ایام رو به عید تطبیق کنند ، غرض دارند
    ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
    نقل قول این ارسال در صفحه جدید
    ارسال پاسخ  به روز آوری


    [-]
    کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
    1 میهمان

    [-]
    موضوعات مشابه ...
    موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
      نظریه ای بر رد تقویم قمری محمدرضا مهدی 20 7,158 ۴/تیر/۹۱ ۱۸:۳۵
    آخرین ارسال: abbas313

    پرش در بین بخشها:


    بالا