کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در چه صورت می توان کار افراد را به یک گروه تعمیم داد؟
۸:۲۷, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۲۲:۱۲ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #1

سلام دوستان گرامی
همه ما با موقعیتهایی مواجه شده ایم که کار یک گروه کوچک به یک گروه بزرگتر تعمیم داده شده و خیلی اوقات احساس بی عدالتی کرده ایم وقتی خودمان عضوی از اون گروه بزرگتر بوده ایم.

ما احساس تاسف کرده ایم برای کسانی که جنایات گروههایی مثل داعش و خیلی از گروههای تندروی دیگر را به ما تعمیم می دهند در حالی که این اقدامات بارها از سوی ما محکوم شده. همچنین وقتی کارهای یک فرد (و لو ایرانی) به تمامی ایرانیان نسبت داده میشه.

ما متاسفیم برای کسایی که بدون تحقیق کافی در مورد ما نظر می دهند. حتی وقتی تحقیقشون رو بر اساس یک درک شخصی از متون دینی ما بنا می کنند و به تفاسیر و کتبی که توسط علمای دینی نوشته شده مراجعه نمی کنند. وقتی به خودشون زحمت نمیدن که برای رفع ابهاماتشون، مسئله را با یک عالم دینی در میان بگذارند.

اتفاقات اخیر باعث شد که ما بتونیم علاوه بر تجربه قرار گرفتن در جایگاه متهم، تجربه بودن در جایگاه قضاوت کننده رو هم داشته باشیم و بتونیم مسئله رو از هر دو سمت ببینیم. ما باید چکار کنیم که دچار همون اشتباهاتی که دیگران در مورد ما مرتکب شدند نشیم؟

قبل از اینکه در مورد موارد خاص صحبت کنیم، می خوام دنبال یه معیار بگردیم. یافتن معیار به ما کمک می کنه که عاقلانه تر و فارغ از جهتگیری ها بتونیم مسئله رو ببینیم.

سه تا مسئله اینجا وجود داره:
1. در چه صورتی صلاحیت قضاوت در مورد دیگران رو داریم؟
2. به چه قضاوتی میشه استناد کرد؟
3. معیار قضاوت چیست؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۰۱, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۱۳:۰۶ توسط عبدالرحمن.)
شماره ارسال: #2
آواتار
وقتی گروهک حجتیه در سال 1362 بخاطر اینکه امام خمینی بهشون توپیدن اعلام انحلال کرد افراد ساده اندیش گفتند چه خوب! چه افراد با تقوایی بخاطر اسلام و تشیع اعلام انحلال کردند ولی تا همین امروز هم جلساتشون در تهران و مشهد و اصفهان برگزار شده و خواهد شد
آیا صرف اینکه یه گروهی بگن ما نبودیم گناه ازشون ساقط میشه؟
یه موقعی یه گروهکی مثل داعش میاد و یسری جنایت میکنه و چووووووون قراره این جنایاتش به اسم اسلام نوشته بشه میگه آقا ما بودیم یا طالبان یا القاعده و امثالهم
یه موقعی منافقین در دهه شصت جنایت میکردن و چون میخواستن بگن ما هم هستیم و قدرتنمایی و ایجاد رعب و وحشت بکنن میگفتن اینو ما کشتیم و فلان...
ولی اینجا نه قراره قدرتنمایی بشه نه قراره اسلامی خراب بشه چون اصلا شبیه مسلمونا نیستن این نجاسات
اینجا قراره عضو گیری بیشتری بکنن مثل عرفان حلقه
اگر خراب بشن مجموعشون از هم میپاشه چون در مانیفست کثیفشون این مسائل نیومده
ضمن اینکه از جاهایی بهشون گفتن بابا بیایید اعلام برائت بکنید وگرنه ما دیگه نمیتونیم جواب مردم رو بدیم بعد این جنایات
اینا هم که افراد فوق العاده دروغگویی هستند اومدن اعلام برائت کردند
و ضمن اینکه اگر یک نفر از اینها شلاق هم بخورند باز صدای اینها در میاد پس گول این افراد دو رو نخورید که از فرقه رجوی هم کثیف ترند چون افراد سالوسی هستند.
اگر حقیقتاً راستگو بودند همون سال 88 اعلام برائت میکردند.
شدن مثل رئیس کلشون آمریکا اول میکشه بعد میگه ببخشید اشتباهی شد!

ضمناً سعی نکنی باز شروع به جواب دادن های مسخره خودت بکنی چون این جواب شما نبود و با امثال شما کاری ندارم.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۱۰, ۴/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #3

(۴/اسفند/۹۶ ۸:۲۷)سعدی نوشته است:  سلام دوستان گرامی
همه ما با موقعیتهایی مواجه شده ایم که کار یک گروه کوچک به یک گروه بزرگتر تعمیم داده شده و خیلی اوقات احساس بی عدالتی کرده ایم وقتی خودمان عضوی از اون گروه بزرگتر بوده ایم.
دو تا مسئله اینجا وجود داره:
1. در چه صورتی صلاحیت قضاوت در مورد دیگران رو داریم؟
2. به چه قضاوتی میشه استناد کرد؟
3. معیار قضاوت چیست؟
درود برشما
ضمن تائید مطلب شما عرض شود که مساله قضاوت وصلاحیت داوری وامور مربوط به آن تنها درزمانی قابل بررسی است که فضای عادلانه درمیان باشد .در غیر اینصورت چگونه میتوان درمورد داوری نظر داد .شرط اول قاضی بی طرفی اوست وشرط دوم فضای آزاد که قاضی احساس امنیت کند .در جامعه ما که انتخابات برمحور فی*ل*ترینگ انجام میشود آیا میتوان انتظار فضای آزاد داوری وداوران درست داشت؟ وقتی مطبوعات قادر نباشند دادگستری را زیر سوال ببرند وقتی رئیس قوه قضائیه می فرمایند زیر سوال بردن این قوه زیر سوال بردن رهبری است وقتی احزاب وجودندارند تا وارد میدان شوند شما چگونه انتظار دارید که درمورد داور وداوری بنویسیم . تنها درسایه وجود نمایندگان واقعی مردم واحزاب ورسانه ها میتوان انتظار داشت که یک داوری درست درجامعه حاکم باشد.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۱۱, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۱۷:۲۵ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #4

(۴/اسفند/۹۶ ۱۳:۰۱)عبدالرحمن نوشته است:  وقتی گروهک حجتیه در سال 1362 بخاطر اینکه امام خمینی بهشون توپیدن اعلام انحلال کرد افراد ساده اندیش گفتند چه خوب! چه افراد با تقوایی بخاطر اسلام و تشیع اعلام انحلال کردند ولی تا همین امروز هم جلساتشون در تهران و مشهد و اصفهان برگزار شده و خواهد شد
آیا صرف اینکه یه گروهی بگن ما نبودیم گناه ازشون ساقط میشه؟
یه موقعی یه گروهکی مثل داعش میاد و یسری جنایت میکنه و چووووووون قراره این جنایاتش به اسم اسلام نوشته بشه میگه آقا ما بودیم یا طالبان یا القاعده و امثالهم
یه موقعی منافقین در دهه شصت جنایت میکردن و چون میخواستن بگن ما هم هستیم و قدرتنمایی و ایجاد رعب و وحشت بکنن میگفتن اینو ما کشتیم و فلان...
ولی اینجا نه قراره قدرتنمایی بشه نه قراره اسلامی خراب بشه چون اصلا شبیه مسلمونا نیستن این نجاسات
اینجا قراره عضو گیری بیشتری بکنن مثل عرفان حلقه
اگر خراب بشن مجموعشون از هم میپاشه چون در مانیفست کثیفشون این مسائل نیومده
ضمن اینکه از جاهایی بهشون گفتن بابا بیایید اعلام برائت بکنید وگرنه ما دیگه نمیتونیم جواب مردم رو بدیم بعد این جنایات
اینا هم که افراد فوق العاده دروغگویی هستند اومدن اعلام برائت کردند
و ضمن اینکه اگر یک نفر از اینها شلاق هم بخورند باز صدای اینها در میاد پس گول این افراد دو رو نخورید که از فرقه رجوی هم کثیف ترند چون افراد سالوسی هستند.
اگر حقیقتاً راستگو بودند همون سال 88 اعلام برائت میکردند.
شدن مثل رئیس کلشون آمریکا اول میکشه بعد میگه ببخشید اشتباهی شد!

ضمناً سعی نکنی باز شروع به جواب دادن های مسخره خودت بکنی چون این جواب شما نبود و با امثال شما کاری ندارم.
سلام
ببینید ما اینجا دنبال یه معیار می گردیم. معیاری که به ما با هر کس دیگه کمک کنه که در مورد درستی یا نادرستی تعمیم دهی به خوبی تصمیم بگیره.

دو تا معیار میشه از این نوشته شما بدست آورد:
1. اگر گروهی با یک کاری مخالف باشند، در موارد دیگر هم چنین اقداماتی رو محکوم می کنند. پس باید ببینیم قبلا هم با چنین اقداماتی مخالف بوده اند یا نه.

2. اگر افراد دیگری اونها رو توصیه به محکوم کردن جنایات کرده باشند، آن را قبول نمی کنیم.

در پستهای بعدی باید بیشتر به بررسی این معیارها بپردازیم.

در مطالب دیگری که فرمودید، پیشفرض رو گذاشته اید بر خلافکار بودن و بعد براش توجیه آورده اید. مثلا گفته اید "صرف اینکه گروهی بگن ما نبودیم، گناه ازشون ساقط نیست". در اینجا شما فرض رو بر گناهکار بودن گذاشته اید و بحث می کنید به اینکه آیا این اعلام برائت باعث ساقط شدن "گناه" میشه یا نه. اما قبل از این موضوع باید ببینیم که از کجا میشه گناهکار بودن رو ثابت کرد.

به این فکر کنید که یک فرد اروپایی هم ممکنه محکوم کردن داعش از سوی بسیاری از مسلمانان رو تلاشی برای عضوگیری تصور کنه. در حالی که محکوم کردن داعش از طرف ما واقعا به خاطر مخالفت با اقداماتشونه. ما یک معیار می خواهیم تا صادقانه بودن یا نبودن این اعلام برائت رو برامون مشخص کنه.

و به این هم فکر کنید که هر گروهی می تونه به سادگی دیگران رو دروغگو، کثیف و ... خطاب کنه. چیزی که در این میان مهمه، اینه که تمام این مسائل اثبات بشن و بعد بیان بشن.

جناب درودگر
فضای عادلانه در هیچ جای دنیا نیست.
مثلا چیزی که همون فرد اروپایی در مورد اسلام می شنوه، تحت تاثیر رسانه هایی است که بی طرف نیستند. فرد اگر واقعا به دنبال حقیقت می گرده، باید اینقدر منطقی و هوشمند رفتار کنه که توی همین فضا تا جای ممکنه بتونه منصفانه برخورد کنه.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۲۶, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۱۷:۲۷ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #5

(۴/اسفند/۹۶ ۱۶:۱۱)سعدی نوشته است:  جناب درودگر
1-فضای عادلانه در هیچ جای دنیا نیست.
مثلا چیزی که همون فرد اروپایی در مورد اسلام می شنوه، تحت تاثیر رسانه هایی است که بی طرف نیستند.
2-فرد اگر واقعا به دنبال حقیقت می گرده، باید اینقدر منطقی و عوشمند رفتار کنه که توی همین فضا تا جای ممکنه بتونه منصفانه برخورد کنه.
درود برشما
1- درست است ما بدنبال عدالت محض نیستیم آن تنها در حکومت امام عصرع ودر بهشت خداوند خواهد بود
2-اگر مراد عدالت فردی است که هرکس بارعایت ضوابط دینی خود عدالت را حس میکند اما اگر مراد عدالت جمعی است تنها قانون دراین میانه حاکم است وقانون عادلانه درسایه انتخابات آزاد ورای عمومی حاصل میگردد
معذلک منتظر نظرات خود شما هم هستم ممنون
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۲۹, ۴/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #6

اینجا منظورم همون عدالت فردیه. کاری به سیاست و انتخابات و ... ندارم.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۸:۴۲, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۱۸:۴۳ توسط mdroudgar.)
شماره ارسال: #7

(۴/اسفند/۹۶ ۱۸:۲۹)سعدی نوشته است:  اینجا منظورم همون عدالت فردیه. کاری به سیاست و انتخابات و ... ندارم.
درود برشما
اگر عدالت فردی مورد نظر است هرکسی با اعتقادی که دارد با انجام احکام دینی خود مدعی عدالت است وباآن آرامش می یابد چرا که درفطرت خود آنرا می بیند.هر متدینی بدین خود بسته است وآرامش را درعمل به احکام آن میداند وبنظر بنده تا این حد مشکلی پیش نمیاید . مشکل زمانی است که دو متدین با هم برخورد میکنند آنگاه آتش برپا میشود ومساله قانون وانتخابات پیش میاید که قبلا نوشته ام
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۱۴, ۴/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/اسفند/۹۶ ۲۲:۱۶ توسط سعدی.)
شماره ارسال: #8

خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد این سه تا سوال بفرمایند.


1. در چه صورتی صلاحیت قضاوت در مورد دیگران رو داریم؟
2. به چه قضاوتی میشه استناد کرد؟
3. معیار قضاوت چیست؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۰۳, ۵/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #9
آواتار
(۴/اسفند/۹۶ ۲۲:۱۴)سعدی نوشته است:  خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد این سه تا سوال بفرمایند.


1. در چه صورتی صلاحیت قضاوت در مورد دیگران رو داریم؟
2. به چه قضاوتی میشه استناد کرد؟
3. معیار قضاوت چیست؟


سلام موضوع خیلی خوب و مبنایی است.
یادمه از دوران فتنه 88 مدام مشغول پاسخگویی به شبهات سیاسی و جواب دادن به کار یک عده بسیجی نما بودیم که کارشون به اسم اسلام و نظام تموم میشد. اونجا من اینطور استدلال میکردم که شما ملاک تشخیص برای شناخت و قضاوت درباره یک گروه رو باید رهبر اصلی و متون و مبانی اصلی اون گروه در نظر بگیری نه هواداران .


جمهوری اسلامی چه مبانی دارد ؟ همون چیزی که امام و رهبری گفتند نه فلان امام جمعه یا استاندار یا حتی رئیس جمهور .
اسلام چیه ؟! همون چیزی که قرآن گفته و پیامبر تفسیر کرده
شیعه چیه ؟! همون چیزی که ائمه از قرآن و پیامبر برای ما تفسیر کردند
فرقه دراویش چیه ؟! همون چیزی که رهبران اصلی و متون اصلی شون میگند


راه دستیابی به اینها هم مراجعه به خود علما و بزرگان شون است و باید عقاید هر کس رو از زبون خودش شنید نه از زبون مخالفین و منتقدینش ( چیزی که ما معمولا رعایت نمیکنیم)


در کل جواب من به سه سوال بالا:


1. وقتی که در مورد مسئله ای که میخواهیم قضاوت کنیم اطلاعات کافی از خودشون (رهبر و متون اصلی گروه نه طرفداران) داشته باشیم
2. به قضاوتی که شرایط بالا رو داشته باشه Smile
3. هر کس با مبانی اعتقادی خودش میسنجه ... مبانی من قرآن و اهل بیت و عقل سلیم و تا حدی عرف است.




اینا تجربیات و نظرات منه ، خوشجال میشم تجربیات بقیه رو هم بخونم( کاش شکلک های اینجا مشابه تلگرام بود !!! Blush )
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۴۸, ۵/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #10
آواتار
(۴/اسفند/۹۶ ۸:۲۷)سعدی نوشته است:  ..
سه تا مسئله اینجا وجود داره:
1. در چه صورتی صلاحیت قضاوت در مورد دیگران رو داریم؟
2. به چه قضاوتی میشه استناد کرد؟
3. معیار قضاوت چیست؟
سلام علیکم
قضاوت بر اساس #ملاک صورت میگیره .
حالا بستگی داره هر ملاک برای قضاوت یک اسم داره .
مثلاً ملاک اجرای قوانین کشور ما یک ملاک داره به اسم قانون اساسی .
براساس قوانین اسلامی نوشته و اجرا میشه .
.
دوم اینکه خیلی از جوامع هست که به علت اینکه بهشون ایرادی وارد نشه قوانین شون مخفی هتت و کسی تا در این محافل عمومی رشد نکنه به رده ای نمی‌رسه که به قوانین اصلی دست پیدا کنه و به محفل خصوصی برسه و
مثل عرفان حلقه و ...
اولش خیلی خوبه و انرژی مثبت و بعد ارتباط با اجنه و ...
بنابراین روی قوانین اینجور گروهها و اطلاعات در دسترس نمیشه زیاد حساب کرد .
کسی هم رشد کنه اطلاعات گروه رو درز نمیده .
مثلا عشریه و قانون که در این باره که فرقه نعمت الهی دارند جزو دین ما نیست . اما به اسم دین از اعضا گرفته میشه ...

امضای فاطمه خانم
[تصویر: 793255_714.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا