کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 14 رای - 4.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاپیکی جامع پیرامون فضائل و نحوه "نماز شب" و سحرگاه ؛بهترین زمان مناجات با خدا
۱۳:۰۰, ۲۶/تیر/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۹/دی/۹۱ ۱۶:۱۰ توسط Hadith.)
شماره ارسال: #1
آواتار
وقتی آخر شب می شود خداوند سبحانه و تعالی می فرماید:
کسی نیست که مرا صدا بزند تا جوابش رابدهم؟
کسی نیست که چیزی بخواهد تا خواهشش را برآورده کنم؟
کسی نیست که بخواهد او را بیامرزمش؟
کسی نیست که توبه کند تا توبه اش را بپذیرم؟

هر کس به جایی رسید در سحر رسید؛
از رزق و روزی تا علم و حکمت تا صحت و سلامت و تا سعادت و معرفت را همه و همه در سحر می دهند.
بدبختانه در 24 ساعت شبانه روز، شیطان خواب سحر را بسیار شیرین می کند (خداوکیلی هم شیرین است) تا مردم از فیض سحر محروم شوند و در این کار هم موفق بوده است.
دیده اید، روستاییان ماست را می زنند تا کره اش را بگیرند، یعنی از چند مَن ماست، مقداری کره می شود و بقیه اش دوغ؛
حال، انسان هم چنین است،
از 24 ساعت عمر انسان در شبانه روز کره اش در هنگام سحر است، که آن موقع همه درخوابند و شیطان، کره عمرها را می گیرد، آنچه برای مردم می ماند دوغ است.



برادر و خواهر عزیزم! بدبختی ما این است که پای حرف عالم و آدم با ذوق و شوق می نشینیم و فکر می کنیم مرغ همسایه غاز است غافل از این که مرغ خودمان تخم طلا می گذارد. بیایید یکبار هم که شده به خدا و اوصیا و اولیایش اعتماد کنیم، یکبارش که ضرر نداره، داره؟!

نماز شب رو میشه از یک رکعت نماز وتر هم شروع کرد

با وضو کمتر از 3 دقیقه طول میکشه

میشه سر شب هم خوند یعنی اول نیمه شب شرعی

اما اگه از آثارش بدونید.............


راستی می دانید سحر چه زمانی است؟

جواب: نیشابوری می گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: مردم از پیامبر(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نقل می کنند، در شب ساعتی است که هیچ بندۀ مؤمنی در آن دعا نمی کند، مگر اینکه دعایش مستجاب شود. فرمود: بلی. عرض کردم: فدایت شوم آن چه زمانی است؟ فرمود: بین نیمه شب تا ثلث باقیمانده از نیمۀ دوم شب. گفتم: آیا آن شب معینی است از شبها یا هر شب است؟ فرمود: نه، هرشب است.

داستان های اصول کافی ج 1 ص 81 نقل از کتاب داستان های شگفت انگیزی از نماز شب، نوشته حیدر قنبری



فقط خواب آلوده ها بخوانند!!


علی بن محمّد نوفلی می گوید:
از یکی از معصومین شنیدم که فرمود:
«همانا بنده ای در شب از خواب بلند می شود و از شدّت خواب و چرت به راست و چپ می افتد و سرش روی سینه اش می افتد، امّا با این حال مشغول نماز شب می شود،
خداوند به ملائکه اش دستور می فرماید:
به این بندۀ من نگاه کنید که برای تقرّب و نزدیکی به من به چه حالی افتاده،
با اینکه من این نماز را بر او واجب نکرده ام امّا او به امید سه خصلت با این حال مشغول نماز شب است.
1- به خاطر گناهی که من او را بیامرزم
2- به خاطر توبه ای که با او تجدید کنم و توبه اش را قبول کنم.
3- و رزق و روزی اش را زیاد نمایم.


ای ملائکه من! شما را شاهد و گواه می گیرم که من همۀ این خصلت ها را برای او جمع کردم.
علل الشرایع، ج2، ص52




خوان گسترده

رسول خدا (ص ) فرمودند :
«نماز شب ،
موجب رضایت پرودرگار ،
مهر و محبت ملائکه وفر شتگان ،
سنت و روش پیامبران،
نور شناخت و معرفت ،
اصل و پایه و ریشه ی ایمان ،
راحتی بدن ،
ناراحتی و بغض شیطان ،
اسلحه مؤمن بر دشمنان ،
اجابت دعا ،
قبول اعمال ،
برکت رزق و روزی،
شفیع بین نماز شب خوان و قابض الرواح و عزرائیل ،

نور و چراغ در قبر ،
فرش در زیر پای نماز شب خوان در قبر،

جواب نکیر و منکر
و انیس و مونس و زائر نماز شب خوان درقبر تا قیامت می باشد .

و پناهگاهی که قیامت برپا شود .
نماز شب به صورت سایه ای در بالای سر نماز شب خوان قرار می گیرد
و تاج روی سر او
و لباسی برای بدنش می باشد (در آنجا که همه عریان می باشند )
و نوری است در پیش پای او
و پرده و حایلی است بین او وآتش.
حجت و دلیلی است برای مومن در پیشگاه خداوند
ومایه سنگینی اعمال او در میزانِ اعمال
و جواز عبور نماز شب خوان ازپل صراط
و کلیدی برای باز کردن دربهشت ،
چرا که نماز عبارتست از تکبیر و حمد و تسبیح و تمجید و تقدیس و تعظیمِ خداوند و قرائت و دعا .


اگر شما نیز مانند من خود را محتاج برخورداری ازاین آثار در دنیا و آخرت می دانید پس بسم ا... با حداقل یک رکعت نماز وِتر که همراه پیشوند و پسوندش 5 دقیقه هم به طول نمی انجامد ازاین خوان گسترده الهی بهره ببرید .

بدرستی که خداوند بی نیاز ستوده است و ما فقیر و بی چیز

و جالب اینجاست که ناز کردن ازماست و ناز کشیدن ازآن ربِ ودود
خدايا شرمنده ايم




و اما نماز شبی که خیلی توصیه شده



اصلش 11 رکعت هست

4 تا دو رکعتی مثل نماز صبح

1 دو رکعتی به نیت نماز شفع
1 یک رکعتی به نیت نماز وتر

بهترین زمان خوندنش قبل از اذان صبح هست

یعنی هر چی به اذان صبح نزدیک تر بشه ثوابش بیشتر هست



کسانی هم که مثل من تنبل هستند میتونن فقط شفع و وتر رو بخونن


شفع همون دو رکعتی هستش

مستحب است در رکعت اول بعد از حمد قل أعوذ بربّ الفلق خونده بشه
در رکعت دوم هم بعد از حمد قل إعوذ بربّ الناس


نماز وتر هم که یک رکعت هست مستحب هست بعد از حمد قل هو الله احد خونده بشه

در قنوط نماز وتر خیلی مستحب هست که استغفار کنید (در روایات هفتاد بار گفته شده که مستحب هست)
و از همه مهمتر اینه که 40 تا مومن رو اگه بتونی توی نمازت دعا کنی

آثار حیرت انگیزی داره این دعا برای 40 تا مومن

من در قنوط نمازم این دعا رو هم میخونمSmile

خدایا همه ی کسانی که به من التماس دعا گفتن و بر گردن من حقی دارند ، خیر دنیا و آخرت رو نصیبشون کن!!



یا علی و التماس دعای فراوان.......................................................!

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 4 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۳:۱۶, ۲۶/مهر/۹۰
شماره ارسال: #31

بسم الله الرحمن الرحیم
اشاره: این چیزها که می‌نویسم به این معنی نیست که بر شب‌زنده‌داری مداومت دارم، که ای کاش داشتم.
۱- شب زود بخوابید، خود به خود بیدار می‌شوید، باور کنید ندیدن سریال‌ و امثالش هیچ ضرری به شما نمی‌زند!

۲- خستگی زیاد ناشی از گناه است، وگرنه خستگی کار با استراحت اندکی برطرف می‌شود. پس گناه نکنید تا بتوانید نماز شب بخوانید.


۳- هنگام خواب با خود عهد کنید حتماً برای نماز شب بیدار شوید، مطمئن باشید بیدار می‌شوید. اگر نشدید ثوابش را برایتان می‌نویسند. البته این‌کار منافی ساعت کوک‌کردن نیست!


۴- شاید امشب شب آخر زندگی‌تان باشد باز هم همین‌طور می‌خوابیدید؟


۵- از رخت‌خواب جدا شوید، مطمئن باشید با وضو گرفتن حالت خواب‌آلودگی از بین می‌رود. این را تجربه ثابت کرده!


۶- از اول لازم نیست ۱۱ رکعت نماز شب را با مستحباتش بخوانید. آهسته و پیوسته بروید. برای شروع همان دورکعت کافی است.


۷- سعی کنید باکلاس باشید. نماز شب را برای زیبایی، ازدیاد رزق و … نخوانید، شما نیت‌تان را برای خدا خالص کنید، خدا بلد است چه‌طور خدایی کند! خودتان هم گول نزنید.


۸- انتظار نداشته باشید بعد از شب چهلم باب کشف و شهود بر شما باز شود، باور کنید خواندن نماز شب یک کار ساده و معمولی عبادی است و از اولیات است. این مسیر ۵۰-۶۰

ساله است نه چند روزه! و چه بسا کلاً قرار نباشد در این دنیا به شما کرامتی داده شود. پس انتظار بی‌خودی نکشید.

۹- سعی کنید کیفیت نمازتان را بالا ببرید. دورکعت نماز درست بهتر است از چندین رکعت نماز بی‌کیفیت.


۱۰- اگر شبی بیدار نشدید در روز قضای نماز شب را به جا آورید! این‌طوری نفس‌تان می‌فهمد همان شب بیدار شود بهتر است.


۱۱- اگر توانستید قرآن هم به برنامه‌تان اضافه کنید. می‌توانید به جای سوره‌های کوچک و معمول بعد از حمد از روی قرآن سوره‌های مختلف و بلندتر را تلاوت کنید. گفته‌اند خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت شود برای اهل آسمان، مانند ستاره‌ای درخشان است برای اهل زمین.


۱۲- از قنوت و سجده غافل نشوید. همچنین دعا برای دیگران! احیا و اموات! مادی و معنوی!


۱۳- انجام این‌ها در ماه رمضان خیلی ساده‌است، سعی کنید در بقیه سال هم ادامه دهید.


۱۴- شما کار عجیب و غریبی نمی‌کنید که اطلاع دیگران موجب «ریا» شود. ریا امری درونی است و به قضاوت دیگران ربطی ندارد. حتی می‌توانید فرزندتان، همسرتان، خواهر یا برادرتان یا دوست‌تان که با هم صمیمی هستید با خودتان همراه کنید. برخی ساعات شب را تقسیم می‌کردند بین اهل خانه، تا ساعتی از شب خانه‌شان خالی از ذکر الله نباشد.


۱۵- بگذارید خداوند به خاطر شما به ملائکه‌اش افتخار کند. جواب دادن به منادی آسمانی کجا و بول کردن شیطان کجا؟


۱۶- شام را سعی کنید زود و کم بخورید، مایعات زیاد هم در بیدار نشدن تاثیر دارد. پس شب کمتر آب و دوغ و نوشابه و چای و … بخورید!

معجونی بود برگرفته از آیات، احادیث، سفارش بزرگان و گاه تجربیات شخصی و غیرشخصی!

اضافات:

۱۷- یک راه بیدار شدن از خواب خواندن آیه آخر سوره کهف «قل انّما انأ بشر مثلکم…» است. امکان ندارد فرد از خواب بیدار نشود؛ مگر اینکه بیدار شود و دوباره بخوابد.

امام جواد علیه السلام

سه چیز است که بنده را به رضوان خدا می رساند : 1 - زیادی استغفار ، 2 - نرمخویی ، 3 - صدقه بسیار دادن.
مستند الامام الجواد، ص 247
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۴:۱۰, ۱/بهمن/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/بهمن/۹۰ ۶:۲۸ توسط Mahdy2021.)
شماره ارسال: #32
آواتار
با عرض سلام و خسته نباشید به همه دوستان و بزرگوارن
دوستان و بزرگوارانی که هستن در این بخش خواهشمند هستم که کمک کنیم تا بتونیم از این تاپیک نهایت استفاده را ببریم
نماز شب یکی‌ از مستحباتی که بر آن تاکید فراوان شده نماز شب هست و من می‌خواستم به لطف الهی و کمک شما دوستان
تا جایی‌ که بتونم راجع به فضیلت و آثار نماز شب بحث کنیم
یا علی‌


مقدمه
الحمدللّه ربّ العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا محمّد و آله اءجمعين لاسيّما بقيّة اللّه فى الا رضين واللّعن الدّائم على اءعدائهم من الا ن إ لى قيام يوم الدين .
يكى از امورى كه بايد همه مسلمانان مورد عنايت قرار دهند، سحرخيزى و تهجّد و راز و نياز سحرگاهان است .
در قرآن كريم بيش از ده مورد، اين مسأ له ياد شده و با عباراتِ گوناگون از سحرخيزان و شب زنده داران ، تجليل و تمجيد شده است .
((تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ، فَلا تَعَلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْلَمُونَ))_1
پهلوهاى آنان از بسترها، تهى مى شود و از جايگاه خودشان بر مى خيزند و پروردگارشان را از روى بيم و اميد مى خوانند و از آنچه به آنان داده ايم انفاق مى كنند، كسى نمى داند كه به پاداش اعمال آنها چه چيزهايى كه باعث چشم روشنى است ، براى آنها ذخيره شده است .
امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
((لَيْسَ مِنْ شِيْعَتِنا مَنْ لَمْ يُصَلِّ صَلوة اللّيل ))
_2
كسى كه نماز شب نمى خواند، از شيعيان ما نيست
مرحوم ملكى مى فرمايد: استادم [ملا حسينقلى همدانى ] به من فرمود: فقط متهجّدين هستند كه به مقاماتى نائل مى گردند و غير آنان به هيچ جايى نخواهند رسيد_3
علاّمه طباطبائى رحمه الله عليه مى فرمايد:
چون به نجف اشرف براى تحصيل مشرّف شدم ، از نقطه نظر قرابت و خويشاوندى و رحميّت گاهگاهى به محضر مرحوم قاضى شرفياب مى شدم ، تا يك روز درِ مدرسه اى ايستاده بودم كه مرحوم قاضى از آنجا عبور مى كردند، چون به من رسيدند دستِ خود را روى شانه من گذاردند و گفتند: اى فرزند! دنيا مى خواهى نماز شب بخوان و آخرت مى خواهى نماز شب بخوان .
اين سخن آنقدر در من اثر كرد كه از آن زمان به بعد تا زمانى كه به ايران مراجعت كردم ، پنج سال تمام ، در محضر قاضى روز و شب به سر مى بردم و آنى از ادراك فيض ايشان دريغ نمى كردم و از آن وقتى كه به وطن بازگشتم تا وقت رحلت استاد، پيوسته روابط ما برقرار بود و مرحوم قاضى طبق روابط استاد و شاگردى ، دستوراتى مى دادند و مكاتبات از طرفين برقرار بود.
علاّمه مى فرمودند:
ما هر چه داريم از مرحوم قاضى داريم _4
در حديثى از امام صادق عليه السلام چنين مى خوانيم :
((أَبْغَضُ الْخَلْقِ إ لى اللّه جِيْفَةٌ بِاللَّيلِ، بطالٌ بِالنَّهار)).
مبغوض ترين و ناپسندترين مردم نزد خداوند، كسى است كه [شب را سراسر به خواب و] بسان مردارى گنديده و در روز بيكار و تنبل باشد.

در فضيلت نماز شب و آثار آن
و از حضرت صادق عليه السلام روايتست كه فرموده بود در وصيّت رسول خدا به على عليهما و آلهما السّلام : يا على وصيّت مى كنم تو را در باب نفس ‍ خودت به چند خصلت پس حفظ كن آنها را، بعد از آن فرمود: خداوندا يارى كن او را و ذكر فرمود جمله اى از خصلتها تا اينكه فرمود:
((وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ الزَّوالِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوةِ الزَّوالِ))

بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز شب ، بر تو باد به نماز زوال و سه بار تكرار فرمود.
و ظاهر اين است كه حضرت اراده كردند به نماز شب سيزده ركعت را و به نماز زوال هشت ركعتى كه نافله زوال است .
وقت نماز شب
وقت نماز شب از اول نيمه شب است تا طلوع صبح صادق .
توضيح : شب از ديدگاه شرع عبارت است از اول مغرب تا طلوع صبح صادق . بنا بر اين در ساعت 12 شب كه عبارت است از نيمه غروب تا طلوع آفتاب بيش از نيم ساعت از نيمه شب شرعى گذشته است .
- افضل آن است كه نماز شب به هنگام سحر خوانده شود و هنگام سحر عبارت است از يك سوم آخر شب و هر قدر به صبح نزديكتر باشد افضل خواهد بود.
- شخص مسافر مى تواند نماز شب را پيش از نيمه بخواند.
- جوانى كه مى ترسد بخواب بماند و نماز شب از او فوت شود مى تواند نماز شب را پيش از نيمه شب بخواند.
- همه كسانى كه براى خواندن نماز شب بعد از نيمه شب عذرى دارند مانند پيرمردان و يا كسى كه از سرد شدن هوا مى ترسد و يا از جنب شدن در خواب مى ترسد و مانند اينها مى توانند نماز شب را قبل از نيمه شب بخوانند.
امام صادق عليه السلام فرمود:
اگر بيم دارى كه پايان شب برنخيزى يا سرما و مشكل ديگرى مانع نماز شبت خواهد شد، نماز شب و ((وتر)) را در اوّل شب بخوان ._5
- در مواردى كه تقديم نماز شب جايز است سزاوار است كه نيّت اداء نكند بلكه به نيّت (تعجيل ) و جلو انداختن بخواند.
- اگر نماز شب از كسى فوت شد مى تواند قضاى آن را در روز به جا بياورد.
((مفضّل )) مى گويد:
به امام صادق عليه السلام عرض كردم :
فدايت شوم ؛ من گاهى به خواندن نماز شب موفّق نمى شوم ، آيا اجازه مى فرمائيد پس از خواندن نماز صبح پيش از آنكه آفتاب طلوع كند قضاى نماز شب را بخوانم ؟
فرمود: آرى ؛ امّا اهل خانه ات را از اين كار با خبر مكن زيرا آنان هم از تو ياد مى گيرند و اين كار را سنّت قرار مى دهند._6
تذكّر: قضاى نماز شب را فضيلت بسيار است چنانچه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام روايت مى كند كه :
شخصى به آن حضرت عرض كرد: فدايت شوم چه بسا كه اتّفاق مى افتد كه يك ماه و دو ماه و سه ماه نماز شب از من فوت مى شود و من آن را به روز قضا مى كنم ، آيا اين كار جايز است ؟
فرمود: به خدا قسم اين كار مايه روشنى چشم تو است و اينجمله را سه بار تكرار كرد.
- قضاى نماز شب را بر تقديم آن يعنى پيش از نيمه شب خواندن رجحان دارد. بنابر اين اگر مى داند كه قضاى نماز شب از او فوت نخواهد شد قضا اولويت دارد.
تذكر: براى تشويق جوانان عزيز روايتى در مورد قضاى نماز شب نقل مى كنم :
اسحق بن عمار ضمن روايتى از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه ايشان از پدران بزرگوار و آنان از رسول خدا صلى اللّه عليهم اءجمعين نقل مى كند كه فرمود:
((ان اللّه يباهى بالعبد يقضى صلوة اللّيل بالنهار يقول ملائكتى عبدى يقضى ما لم افترضه عليه اشهدوا انى قد غفرت له )).

خداى تعالى با بنده اى كه نماز شب را در روز قضا بكند مباهات مى كند و مى فرمايد:
((اى فرشتگان من ، اين بنده من چيزى را كه به او واجب نكرده ام قضا مى كند گواه باشيد كه من او را آمرزيدم )).
_7
- جوانى كه مى ترسد به خواب بماند اگر پيش از نيمه شب نماز شب را خواند و خوابيد و پيش از صبح بيدار شد لازم نيست نماز شب را دوباره بخواند.
- اگر مشغول نماز شب شد و صبح طلوع كرد اگر چهار ركعت از نماز شب را خوانده است كه صبح شد بقيه نماز شب را به طور مخفف و بدون مستحبات مى خواند و اگر هنوز چهار ركعت از نماز شب نخوانده صبح شد همان دو ركعتى را كه شروع كرده تمام مى كند و پس از آن دو ركعت نافله صبح را مى خواند و سپس دو ركعت نماز صبح واجب را مى خواند و پس از آن باقيمانده نماز شب را قضا مى كند و اگر اصلاً به نماز شب شروع نكرده صبح طلوع كرد دو ركعت نافله صبح را اوّل مى خواند و پس از آن نماز صبح را و پس از آن قضاى نماز شب را به جا مى آورد._8

1.سوره سجد: آيه 16 و 17.
2.اسرار الصلوة : 289.
3.اسرار صلوة : 293.
4.مهر تابان : 16، بخش نخست .
5.وسائل الشيعه : ج 3، ص 183.
6.سفينة البحار: ج 2، ص 46.
7.وسائل الشيعه : ج 4، ص 278 / بحار الانوار: ج 84، ص 202.
8. مآخذ برخى از روايات مربوط به فضيلت قضاى نماز شب :
من لايحضرالفقيه : 1/497، 498 وتهذيب : 2/173 واستبصار: 1/390 و وسائل : 4/242، 273.
كتاب : داستانهاى شيرين از نماز شب
مؤلف : سيد عبدالله حسينى
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۰۶, ۱/بهمن/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۱/بهمن/۹۰ ۷:۲۴ توسط بیداری اندیشه.)
شماره ارسال: #33
آواتار

كتاب حاضر شامل كيفيّت خواندن نماز شب به صورت مختصر و مفصّل و شامل گلچينى از آيات و رواياتى در فضيلت نماز شب و داستانهايى از علماء و بزرگان كه اهل نماز شب بودند و اثرات و نتيجه هاى خاصى از نماز شب ديدند، مى باشد.
اين مختصر را جهت شادى قلب امام زمان (عجّ اللّه تعالى فرجه الشّريف ) و رفع موانع ظهور آن حضرت و شادى روح امام عزيز و تمام شهدا، هديه مى نمايم تا شايد مورد دعاى حضرت مهدى عليه السلام قرار گيريم . و به واسطه دعاى آن حضرت همه ما از بندگان خوب خدا و بهترين امّت پيامبر و شيعيان خاص اميرمؤمنان و اولاد معصوم آن حضرت عليهم السلام قرار گيريم انشاء اللّه .
التماس دعا

انشا‌الله ادامه دارد...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۳:۴۵, ۲/بهمن/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۲/بهمن/۹۰ ۴:۰۱ توسط ساقی.)
شماره ارسال: #34
آواتار
كيفيّت نماز شب به صورت مختصر
نماز شب مجموعاً يازده ركعت است كه ده ركعت آن هر دو ركعت به يك سلام خوانده مى شود و يك ركعت به يك سلام .
- هشت ركعت از يازده ركعت را بايد به نيت نماز شب خواند و دو ركعت آن را به نيّت نماز (شفع ) و يك ركعت آن را به نيت نماز (وتر).
- فضيلت نمازهاى شفع و وتر بيش از هشت ركعتى است كه به نيت نماز شب خوانده مى شود.
- انسان مى تواند فقط به نماز شفع و وتر اكتفا كند و هشت ركعت را نخواند.
- اگر وقت براى اداى نماز شب تنگ باشد مى تواند فقط به نماز وتر اكتفا كند.
- اگر وقت براى اداى نماز شب تنگ نباشد ولى انسان مى خواهد نماز وتر را بخواند بايد آن را (رجائا) بخواند.
_1
- جايز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتّى در حال اختيار، ولى اگر مى خواهد نشسته بخواند بهتر آن است كه هر دو ركعت نشسته را يك ركعت ايستاده حساب كند. بنابراين بايد هشت بار دو ركعت نشسته هر دو ركعت به يك سلام كه جمعاً شانزده ركعت مى شود به نيّت نماز شب بخواند و دو بار دو ركعت هر دو ركعت به يك سلام به نيت نماز شَفع . و دو بار يك ركعت هر يك ركعت به يك سلام به نيّت نماز وَتر._2
- خواندن سوره در ركعتهاى نماز شب لازم نيست و مى تواند فقط به خواندن سوره (حمد) اكتفا كند و همچنين قنوت در ركعتهاى دوّم مستحب است و مى تواند بدون قنوت بخواند.
- نماز وتر يك ركعت است ، و كافى است در قنوت سه بار تسبيح گفتن ._3
- لازم نيست همه يازده ركعت را در يك مجلس بخواند بلكه مى تواند در دو سه نوبت بخواند بلكه با فاصله خواندن افضل است . همانطور كه رسول خدا تهجد مى كرد.
- مستحب است كه نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده اش كسى مى خواهد به نماز شب برخيزد بيدار شود. چنانچه در روايت است و علماء نيز تصريح به استحباب بلند خواندن كرده اند.
- بديهى است كه استحباب بلند خواندن نماز شب در جائى است كه از ريا و سمعه در امان باشد و اگر خداى نخواسته خوف ريا و سمعه در بلند خواندن باشد بايد آهسته بخواند.


1_رجائا، يعنى : در عملى كه انسان يقين ندارد خداوند امر فرموده يا نه ، نيّت كند((اگر خداوند امر فرموده و تشريع كرده ]) به قصد امتثال امر او و رسيدن به ثواب انجام مى دهم .
2_شمع سحر: ص 30 (تاءليف : سيّد احمد فهرى ).
3_التهذيب : 2/92 و وسائل الشيعه : 6/275.



كتاب : داستانهاى شيرين از نماز شب

مؤلف : سيد عبدالله حسينى
امام صادق عليه السلام فرمود:
صلوة الليل تذهب بذنوب النهار
نماز شب گناهان روز را پاك مى كند
بحار الانوار: ج 84، ص 143 و 154.
مستدرك : 6/330.

كيفيّت نماز شب به صورت مفصّل
چون از خواب برخاست سجده كند براى خداوند تعالى و نيكو است در اين حال يا در حال برداشتن سر از سجده بگويد:
((اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَحْيانى بَعْدَ ما اَماتَنى وَ اِلَيْهِ النُّشُورُ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى رَدَّ عَلَىَّ رُوحى لاَِحْمَدَهُ وَ اَعْبُدَهُ)).
و چون برخاست و ايستاد بگويد:
((اَللّهُمَّ اَعِنّى عَلى هَوْلِ الْمُطَلَّعِ وَ وَسِّعُ عَلَىَّ الْمَضْجَعَ وَارْزُقْنى خَيْرَ ما بَعْدَ الْمُوتِ)).
و چون صداى خروس شنيد بگويد:
((سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ سَبَقَتْ رَحْمَتُكَ غَضَبَكَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ عَمِلْتُ سُوَّْءً وَ ظَلَمْتُ نَفْسى فَاغْفِرْلى اِنَّهُ لا يَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ فَتُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحيمُ)).
و چون نگاه كند به اطراف آسمان بخواند:
((اَللّهُمَّ اِنَّهُ لا يُوارى مِنْكَ لَيْلٌ ساجٍ وَ لا سَماَّءٌ ذاتُ اَبْراجٍ وَ لا اَرْضٌ ذاتُ مِهادٍ وَلا ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ وَلا بَحْرٌ لُجِّىُّ تُدْلِجُ بَيْنَ يَدَىِ الْمُدْلِجِ مِنْ خَلْقِكَ تُدْلِجُ الرَّحْمَةَ عَلى مَنْ تَشاءُ مِنْ خَلْقِكَ تَعْلَمُ خائِنَةَ الاْ عْيُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُوْرُ غارَتِ النُّجُوْمُ وَ نامَتِ الْعُيُونُ وَ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاتَاْخُذُكَ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ سُبْحانَ اللّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ اِلهِ الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ)).
پس بخواند پنج آيه آل عمران :
((اِنَّ فى خَلْقِ السَّمواتِ وَالاَْرضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ لاََّياتٍ لاُِولِى الاَْلْبابِ الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِياماً وَقُعُوداً وَعَلى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فى خَلِقِ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ رَبَنّا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّارِ رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَيْتُهُ وَما لِلظّالِمينَ مِنْ اَنْصارٍ رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادى لِلاْيمانِ اَنْ امِنُوْا بِرَبِّكُمْ فَامَنّا رَبَنّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَكَفِّرْ عَنّا سَيِّئاتِنا وَتَوَفَّنا مَعَ الاَْبْرارِ رَبَّنا وَاتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَلاتُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ اِنَّكَ لاتُخْلِفُ الْميعادَ)).
مسواك كند, و بعد از آن وضو بسازد وضوء كامل و خود را خوشبو سازد، پس برخيزد به نماز شب .
ابتدا شروع مى كند به هشت ركعت نماز شب و بعد از هر دو ركعت ، سلام مى دهد، و خوبست كه در دو ركعت اوّل بعد از حمد سى مرتبه توحيد بخواند، (كه در دو ركعت مجموعا شصت مرتبه توحيد خوانده شود) از اثرات ثواب آن اين استكه : تا منصرف شود از نماز نبوده باشد ميان او و خداى عزّوجلّ هيچ گناهى .
و يا آنكه در ركعت اوّل آن توحيد و در ركعت دوّم قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ بخواند.
در شش ركعت ديگر حمد و هر سوره كه خواهد بخواند و كافى است حمد و قُلْ هُوَ اللّه اَحَدْ در هر ركعتى .
و چنانكه سنّت است قنوت در نمازهاى واجبى ، در هر ركعت دوّمى از نافله ها نيز سنّت است .
و كافى است در قنوت سه بار سُبْحانَ اللّهِ گفتن .
و يا آنكه گفته شود:
اَللّهُمَّ اغْفِرْلَنا وَ ارْحَمْنا وَ عافِنا وَاعْفُ عَنّا فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَى ءٍ قَديرٌ.
و يا آنكه بگويد:
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الاَْعَزُّ الاَْجَلُّ الاَْكْرَمْ.
و روايت شده كه حضرت امام موسى عليه السلام چون شب در محراب عبادت مى ايستاد مى خواند:((اَللّهُمَّ اِنَّكَ خَلَفْتَنى سَوِيّاً...)) و اين دعاء پنجاهم صحيفه كامله است .
و چون فارغ شود از هشت ركعت نماز شب پس بجا بياورد دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر.
و مى خواند در اين سه ركعت بعد از حمد قُلْ هُوَ اللّه اَحَدْ تا بمنزله آن باشد كه يك ختم قرآن كرده باشد، زيرا كه سوره توحيد ثلث قرآن است ، و يا آنكه بخواند در نماز شفع در ركعت اوّل حمد و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و در ركعت دوّم حمد و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقْ.
و چون از نماز شفع فارغ شد مستحب است آنكه بخواند:
اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُوْنَ...)) و اين دعائى است كه در اعمال شب نيمه شعبان در مفاتيح الجنان مذكور شد.
و چون از دو ركعت شفع فارغ شد بر مى خيزد به جهت يك ركعت وتر و مى خواند در آن حمد و سوره توحيد و يا آنكه مى خواند بعد از حمد قُلْ هُو اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه ، و معوذّتين يعنى قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقْ، پس دست بر مى دارد براى قنوت و دعا مى خواند آنچه بخواهد.
شيخ طوسى رحمه الله عليه فرموده : دعاهائى كه در قنوت نماز وتر خوانده مى شود از زيادى به شمارش نمى آيد.
مستحب است كه انسان در قنوت نماز وتر گريه كند از خوف خدا و ترس از عقاب خدا، يا خود را به حال گريه در آورد و دعا كند براى برادران مؤمن ، و مستحب است كه ذكر شود چهل نفر، پس بدرستيكه كسيكه دعا كند براى چهل مؤمن دعايش مستجاب مى شود انشاءاللّه تعالى . و دعا كند به آنچه خواسته باشد.
شيخ صدوق رحمه الله عليه فرموده كه : حضرت رسول صلى الله عليه و آله در قنوت وتر مى خواند:
((اَللّهُمَّ اهْدِنى فيمَنْ هَدَيْتَ وَ عافِنى فيمَنْ عافَيْتَ و تَوَلَّنى فيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَ بارِكْ لى فيما اَعْطَيْتَ وَقِنى شَرَّ ما قَضَيْتَ فَاِنَّكَ تَقْضى وَ لايُقْضى عَلَيْكَ، سُبْحانَكَ رَبَّ الْبَيْتِ، اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَيْكَ وَ اُوْمِنُ بِكَ وَ اَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِكَ يا رَحيمُ)).
سزاوار است آنكه هفتاد مرتبه بگويد:
((اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ)).
سزاوار است كه دست چپ را به دعا بلند كرده باشد و استغفار را به دست راست بشمارد
روايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله استغفار مى كرد در نماز وتر هفتاد مرتبه و هفت مرتبه مى گفت : ((هذا مَقامُ الْعاَّئِذِ بِكَ مِنَ النّارِ)).
روايت شده كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام در سحر، در نماز وتر سيصد مرتبه مى گفت :((اَلْعَفْوَ الْعَفْوَ)). و بگويد بعد از اين : ((رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمُ)).
و سزاوار است آنكه طول دهد قنوت را و چون فارغ شد از قنوت به ركوع رود و چون سر از ركوع برداشت بخواند اين دعا را كه شيخ در تهذيب از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نقل كرده :
((هذا مَقامُ مَنْ حَسَناتُهُ نِعْمَةٌ مِنْكَ وَ شُكْرُهُ ضَعيفٌ وَ ذَنْبُهُ عَظيمٌ وَ لَيْسَ لِذلِكَ اِلاّ رِفْقُكَ وَ رَحْمَتُكَ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلَ ما يَهْجَعُونَ وَ بِالاَْسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرُوْنَ طالَ هُجُوعى وَ قَلَّ قِيامى وَ هذَا السَّحَرُ وَ اَنَا اَسْتَغْفِرُكَ لِذُنُوبى اِسْتِغْفارَ مَنْ لا يَجِدُ لِنَفْسِه ضَرّا وَ لا نَفْعاً وَ لا مَوْتاً وَ لاحَيوةً وَ لا نُشُوْراً)).
پس به سجده رود و نماز را تمام كند و بعد از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السلام بخواند، پس بگويد:
((اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمْدُ لِفالِقِ الاِْصْباحِ)).
و بگويد سه مرتبه :
((سُبْحانَ رَبِّىَ الْمَلِكَ الْقُدُّوْسِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ))
پس بگويد:
((يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا بَرُّ يا رَحيمُ يا غَنىُّ يا كَريمُ ارْزُقْنى مِنَ التِّجارَةِ اَعْظَمَها فَضْلاً وَ اَوْسَعَها رِزْقاً وَ خَيْرَها لى عاقِبَةً فَاِنَّهُ لا خَيْرَ فيما لا عاقِبَةَ لَهُ)).
پس به سجده رود و بگويد پنج مرتبه : ((سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ)). پس بنشيند و بخواند آية الكرسى را، دوباره به سجده رود و ذكر سابق را پنج مرتبه بخواند.
((إ نَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ تقُوم أ دنى من ثُلْثَىِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ و ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مَّنَ الَّذِينَ مَعَكَ.))
(اى پيامبر!) پروردگارت مى داند كه تو و گروهى از آنها كه با تو هستند نزديك دو سوّم شب يا نصف يا ثلث آن را به پا مى خيزند.
مزمّل : آيه 20.
((إ نَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِىَ أَشَدُّ وَطْأً وَ أَقْوَمُ قِيلاً.))
مسلّماً نماز و عبادت شبانه پا برجاتر و با استقامت تر است .
مزمّل : آيه 6.

منبع
كتاب داستانهاى شيرين از نماز شب
مؤلف : سيد عبدالله حسينى.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۰۱, ۲/بهمن/۹۰
شماره ارسال: #35
آواتار
سلام
با تشکر مجدد.
اگر میشه دلایل محروم ماندن از نماز شب رو هم بیان کنید.
و یک سوال:در عبادت شبانه میشه هر جور نمازی رو خوند؟مثلا نماز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۸:۰۵, ۴/بهمن/۹۰
شماره ارسال: #36
آواتار


روزى مردى خدمت حضرت امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) رسید و سؤ ال كرد: یا على ! من از خواندن نماز شب محرومم ؟ یا امیرالمؤ منین ! انى حرمت الصلوه باللیل ؛ حضرت فرمود: انت رحل قد قید تك ذنوبك ، تو مردى هستى كه گناهانت تو را گرفتار و مقید ساخته است.


عوامل سلب توفیق از نماز صبح و همچنین نماز شب به دو گروه عمده دسته بندی می شود :
الف : عوامل مادی


که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل می باش:

1- فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی
از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می گردد فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی می باشد مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد .

2- پرخوری در شب
علتی دیگر خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب می باشد. حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام ) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: « ای بنی اسرائیل ! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می شود».

3- کسلی و تنبلی افراد


4- غرق شدن در مسائل مادی و دنیویی
حضرت عیسی (علی نبینا و آله علیه السلام ) نقش دنیا زدگی را در بی حوصلگی افراد نسبت به عبادات اینچنین ترسیم می نماید که : همچنان که بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می کند و بدلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏چشد، همچنان فرد دنیادار نیز همراه با عشق به مال نه لذّتى از عبادت مى‏برد و نه شیرینى و حلاوتش را مى‏چشد.

5- خوردن غذاهای نامناسب در شب
برخی از غذاها بگونه ای می باشند که اعصاب و بدن را سست می نمایند . لذا اگر شب ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده شود خواب بر انسان چیره شود ؛ و یا خوردن غذاهای چرب و سنگین موجب سنگینی خواب می گردد و این امور باعث می شود انسان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل گردد .


ب : عوامل معنوی


1- ضعف در خداشناسی
یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد ، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می باشد .
فرض کنید اگر با یکی از مسئولین که حل مشکل تان در دست اوست قراری گذاشته اید . و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است . آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟

اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که قرار است به هنگام نماز با وی صحبت کند همانی است که ما را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند . او همانیست که اختیار کمی و زیادی روزی ما را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و ... با این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهیم کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت .

2- گناه
اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می گردد ؛ لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا بواسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد
بعضی از گناهان که معمولا دامنگیر جوانان می باشد از قرار ذیل است .


- دیدن صحنه های و تصاویر غیر اخلاقی از طریق اینترنت ، ماهواره ، تلفن همراه و ...
- چشم چرانی - برقراری روابط نامشروع با جنس مخالف - استفاده از غذاهایی که حلال نیستند.
- استفاده از غذاهایی که پاک نیستند.- دروغ گفتن - استهزاء و تحقیر دیگران - ایجاد مزاحمت و آزار همکلاسی ها و یا هم خوابگاهی ها

3- ضعف اراده
سحرخیزی اراده و عزم می خواهد. دوست داشتن تنها کافی نیست ، باید با تصمیم جدی خوابید. ضعف اراده از مهم ترین عوامل محروم ماندن از سحرخیزی می باشد. باید با این ضعف و سستی اراده مبارزه کرد.



امام علی (ع )می فرمایند: « ضادوا التوانی بالعز»؛ « به وسیله عزم ، با سستی مبارزه کنید».

http://www.askquran.ir/thread25709.html


[b]انشا‌الله دفعه بعدراهکارهایی حل این مشکل برسی‌ می‌کنیم...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۳۵, ۴/بهمن/۹۰
شماره ارسال: #37
آواتار
به نام خدا

امام صادق (علیه السلام) فرمود: ((چون مرد گناه کند، از نماز شب محروم گردد و عمل زشت، از چاقویی که در گوشت فرو رود، سریع تر در کسی که مرتکب آن شده، فرو می رود)).
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۴۴, ۴/بهمن/۹۰
شماره ارسال: #38
آواتار

با توجه به آنچه گفته شد راهکارهایی حل این مشکل در هفت محور قابل ارائه می باشد:

اول : فعالیت های روزانه
تنظیم برنامه ای منسجم و منظم جهت جلوگیری از خستگی مفرط

انتقال فعالیت های شبانه به بعد از نماز صبح چراکه که معمولا اینگونه فعالیت ها تا پاسی از شب به طول می انجامد و باعث خواب ماندن از نماز صبح می شود اما با انتقال این فعالیت ها به بعد از نماز صبح علاوه بر از دست ندادن نماز ، بازدهی بیشتری نیز نسبت به فعالیت های خود کسب می نمائی.

از سیستم مراقبه ، مشارطه ، محاسبه استفاده کنید، یعنی با خود شرط نمائید که گناهی انجام ندهید سپس در طول روز مراقب اعمال خویش باشید (چه در زمان حضور در کلاس و کتابخانه و خوابگاه و ... ) و شب هنگام محاسبه کنید تا ببینید تقوی را رعایت نموده اید و در طول روز آیا گناهی مرتکب شده اید و در صورتی که تقوی را رعایت ننموده اید توبه نموده و با خود شرطی را بگذارید تا دیگر مرتکب آن گناه نشوید .

تماشاى صحنه و فیلم هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور رفتن به محیط هاى نامناسب را ترک نمائید .

از گفتگو با جنس مخالف، نگاه کردن به آنها، خندیدن در منظر نامحرم جدا خودداری کنید.

از آنجا که ممکن است ارتکاب برخی از گناهان به دلیل عدم اطلاع از آنها باشد ، لذا جهت فراگیری واجبات و محرمات دینی مطالعه بیشتری نموده و به کتابهای ذیل مراجعه فرمائید :مطالعه رساله عملیه مرجع تقلید خود - پرسش و پاسخ دانشجویی شماره 18 (احکام نگاه و پوشش )- کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آیت الله مشکینی / دفتر نشر الهادی / 1378 شگناهان کبیره شهید دستغیب (رحمة الله علیه)

دوم : خوراک شبانه

در خصوص خوراک شبانه نکات زیر را رعایت فرمائید :

1.شام را در ابتدای شب بخورید زیرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزدیک تر بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تری خواهید داشت و هم برای نماز صبح با مشکل کمتری مواجه خواهید شد .

2.بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:اگر در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن، چیزی بخورید وبعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.


3.سعی کنید زود بخوابید ، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب یک سوم ابتدای شب کاملتر و با آرامش تر می باشد و لذا خستگی را از تن انسان، بهتر خارج می کند.


[b]4.پر خوری نکنید : باید از افراط و تفریط در خوردن پرهیز شود. کم خوری غیر از نخوردن یا بد خوردن است . میزان کم خوری را رسول اکرم (ص ) چنین می فرمایند:کُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی وَ أَمْسِکْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی
در حالی که اشتها داری ، بخور و در حالی که (هنوز) اشتها داری ، از خوردن دست بکش.

5- غذای مناسبی میل نمائید : کیفیت غذا جوری باشد که اعصاب و بدن سست نشود. شب ها از ماست ، دوغ ، کشک و مانند آن استفاده نشود یا در کنار آن ها چند دانه خرما یا کشمش یا مویز و مانند آن تناول شود. هر کس باید با توجه به مزاج خود، برنامه غذایی مناسبی برای خود داشته باشد. دقت کنید چه غذاهایی قوت می بخشد، چه غذاهایی سستی و نسبت به چه غذاهایی حساسیت دارید. مثلا خرما برای بعضی مزاج ها سازگار نیست ، زیرا موجب جوش صورت و دمل می شود.

6-از خوردن مال حرام پرهیز نمائید .

سوم: چگونگی خواب و استراحت برای بیدار شدن در سحر

1- زود بخوابید : بگونه ای برنامه ریزی نمائید که حداکثر تا ساعت ده شب در رختخواب خود باشید .

2- خواب قیلوله و قبل از ظهر - که استحباب شرعی هم دارد - ترک نشود. این خواب مختصر، ولی بسیار مفید است . اگر قبل از ظهر میسر نیست با فاصله ای بعد از ناهار انجام گیرد. اگر اصلا خواب روز میسر نیست ، حداقل باید دقایقی دراز کشید.
پیامبر گرامی اسلام فرمود:
از خوردن غذاى سحر براى روزه ‏ى روز کمک بگیرید و از خواب قیلوله براى بیدارى یارى بخواهید.

3-محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس باشد.

4-اگر اطرافیان شما دیر مى‏خوابند، شما سعى کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و مقدورتر خواهد شد. یکى از عللى که سبب خواب ماندن در صبح‏ها مى‏شود این است که روح و جسم انسان از لحاظ کمى و کیفى استراحت کافى برخوردار نیست. حداقل 6 ساعت خواب براى یک انسان مورد نیاز است در این مدت زمان بدن باید طورى به خواب برود که استراحت عمیق احساس شود. اگر انسان بعد از این نوع استراحت، خودانگیز از خواب بیدار شد این نشانگر خواب و استراحت به میزان مطلوب است.

5-محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید، سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.

[/b]
6-به اندازه کافی بخوابید:این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی ، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر میکند.


7-بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعی کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.

8- به بدن خود گوش دهید: بدنشما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

آداب خواب را رعایت کنید ،از جمله :وضو گرفتن ، خواندن سوره های توحید و معوذتین ، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) ، آیة الکرسی ، بخصوص خواندن آیه ی آخر سوره ی کهف و نیز توسل به امام زمان برای محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و ... از جمله اموری است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می کند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود. البته اگر بجا آوردن همه ی آداب خواب برایتان سخت است ، به هر میزان که مقدورتان می باشد انجام دهید .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۵:۳۱, ۵/بهمن/۹۰ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/بهمن/۹۰ ۵:۳۵ توسط mohammmad.)
شماره ارسال: #39
آواتار
(۲/بهمن/۹۰ ۱۰:۰۱)shafagh_mah نوشته است:  سلام
با تشکر مجدد.
اگر میشه دلایل محروم ماندن از نماز شب رو هم بیان کنید.
و یک سوال:در عبادت شبانه میشه هر جور نمازی رو خوند؟مثلا نماز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
دلایل رو که دوستان توضوح دادند
اما جواب سوالتان:
بنده اطلاع دقیقی ندارم
اما من باب اطلاع خدمت شما دوست عزیز به نظر من مهم بیداری و عبادت است
چرا اینو میگم؟
چون این موضوع رو شخصا بهش رسیدم
من از حدود 9 ماه پیش که شروع کردم و شب ها حدودای ساعت 4 بیدار میشم و نماز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رو می خونم در زندگیم واقعا تغییرات رو حس کردم
حدودا 3 الی 4 ماه اول تغییرات ملموسی رو ندیدم
داشتم نا امید میشدم و خواستم قطعش کنم که یکدفعه به خودم اومدم و با خودم گفتم مگر من واسه تغییرات دنیویش بیدار میشم و نماز می خونم که حالا چون تغییری ندیدم قطعش کنم؟
اونموقع بود که با قدرت بیشتر و محکم تر از قبل مسیر رو ادامه دادم و طولی نکشید که زندگیم به کلی دچار تغییر شد.
و تا الان که خدمت شمام به یاری خدا و خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامش دادم و روز به روز بیشتر زندگیم زیبا میشه.

اینا رو نگفتم واسه تعریف ، گفتم واسه اطلاع
التماس دعا
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۵۸, ۵/بهمن/۹۰
شماره ارسال: #40
آواتار
مردى نزد على امیر مؤ منان (علیه السلام) آمد و عرض کرد، من از نماز شب محروم شدم، على (علیه السلام) فرمود:

«انت رجل قد قیدتک ذنوبک».
تو کسى هستى که گناهانت تو را به بند کشیده است.

علامه مجلسی(رحمة الله علیه) چهار مطلب را برای گناهان کبیره بیان کرده‌اند که یکی از آنها این است: «أو کان عظیمة فی أنفس أهل‌الشّرع» یعنی هر گناهی که نزد اهل متشرعین و متدینین بزرگ شمرده شود، گناه کبیره است.از آیت‌الله مولوی قندهاری(رحمة الله علیه) نقل شده است که روزی آقا سیدابوالحسن اصفهانی(رحمة الله علیه) به طلبه‌ها فرمود: نماز شب نخواندن برای شما گناه است، سپس از آقا سؤال شد که آیا به نظر نمی‌رسد که گناه افعالی است که خداوند انجام دادن آنها را نهی کرده است و یا معصومین(علیه السلام) در روایات، انجام دادن آنها را منع کرده‌اند که همان مخالفت با امر خداوند است، آیت‌الله اصفهانی(رحمة الله علیه) با اشاره به کلام علامه مجلسی(رحمة الله علیه) فرمود: هر چیزی عندالعرفاء و العقلاء انسان را از قرب خدا دور کند، گناه کبیره است و سپس فرمود: من می‌دانم که قرب طلبه و اهل علم به خدا، خواندن نماز شب است و اگر نماز شب ترک شود، از قرب الهی دور شده و مبتلا به گناه کبیره شده است در حالی که در حالت ظاهری، جزء گناهان کبیره نیست.بنابراین زمانی که یک ولیّ خدا مانند سیدابوالحسن اصفهانی(رحمة الله علیه) می‌گوید چنین چیزی گناه کبیره است، کبیره می‌شود، چه برسد به اینکه اصلا انسان تصور گناه نبودن آن را بکند و این مطلب برای بسیاری از علماء نیز عجیب آمده بود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  نکات پزشکی پیرامون نماز آفتاب پنهانی 2 1,036 ۳۱/فروردین/۹۴ ۲۰:۲۶
آخرین ارسال: آفتاب پنهانی
  آخرین سفارش امام صادق (علیه السلام) پیرامون نماز Abasaleh 3 2,603 ۱۰/شهریور/۹۲ ۱۸:۲۵
آخرین ارسال: آفتاب

پرش در بین بخشها:


بالا