کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام

نظرسنجی: كتاب معراج السعاده را خوانده ايد؟
بله
خير
 توجه: این نظرسنجی عمومی است و سایر کاربران می توانند گزینه منتخب شما را مشاهده کنند. [نمایش جزئیات آرا]
     


ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 6 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(C+)نكاتي شگرف از نماز و روزه كه كامل به آنها اشاره نشده بود. (ارتقای کیفی به علت پاسخها)»
۲:۳۵, ۴/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۵/دی/۸۹ ۱۲:۱۶ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
مطالبی كه در رابطه با فواید علمی نماز گفته می شود، فقط بعد كوچكی از ابعاد متعدد نماز است. پرداختن به فواید دنیوی نماز، نباید ما را از توجه به دریاهای نور و معنویت نماز غافل كند.

این مطالب فقط تاییدات علمی هستند و نباید حكایت ما مثل گروهی شود كه نماز را نوعی ورزش سوئیسی تعبیر كردند و دلشان خوش بود كه فلسفه نماز را می دانند.

حقیقت نماز در باطن و روح او نهفته است. ولی این باطن باید در یك ظاهر و قالبی كه تعیین شده تحقق پیدا كند . وقتی ظاهر نماز با روح و باطن آن آمیخته شود تاثیر خود را می گذارد.



تاثیر نماز بر بهداشت خواب

خواب از دو مرحله خواب عمیق و خواب رِم تشكیل شده است كه به طور یك در میان در طی شب حاصل می شوند.

پس از آنكه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله رِم آغاز می شود و برای مدت كوتاهی ( حدود 10 تا 15 دقیقه ) ادامه می یابد.

در طول مرحله رِم، به طرز اسرار آمیزی تمام عظلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملا بی حركت می شود. و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.

در طی مرحله ی رِم، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریع در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد. ( مرحله حركت سریع چشم ) اگر شخص را در این حالت بیدار كنیم، ادعا می كند كه در حال دیدن خواب بوده.

مرحله رِم پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و منظم تكرار می شود. با این وجود كل دوران رِم در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد. امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب رِم نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند. یعنی زمان بیشتری را در مرحله رِم به سر می برد.

زمان نماز صبح كه در قرآن تاكیید زیادی به آن شده است، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب رِم در اشخاص می شود. چون دقیقا در زمانی قرار گرفته است كه خواب رِم بیشتر اتفاق می افتد.


تاثیر نماز بر بیماری آسم

در ایجاد بیماری آسم سه عامل نقش بسزایی دارند:

1- میكروبهایی كه وارد دستگاه تنفسی انسان می شوند.

2- عوامل حساسیت زا، از جمله گرد و غبار، گرده گلها و ...

3- مسائل روانی از جمله اضطراب، عصبانیت، غم و شادی ...

ز دیدگاه دیگر تاثیر تلقین در آسم است كه باعث تسكین حمله های آسم می شود. برای نمونه پزشك مبتلا به آسمی، شب هنگام دچار حمله می شود. كلید برق را پیدا نمی كند و با وسیله ای پنجره را می شكند و چند نفس عمیق می كشد. حال پزشك بهبود می یابد و به رخت خواب باز می گردد. ولی وقتی صبح از جواب بیدار می شود مشاهده می كند كه به جای شیشه پنجره، آینه را شكسته است.

می توان نتیجه گرفت كه چنانچه بیماران احساس امنیت روانی داشته باشند، قدم بزرگی در تسكین بیماری آنها برداشته می شود. تاثیر تنش زدایی نماز به خاطر احساس روانی عمیقی است كه در اثر آن حاصل می شود و بدین ترتیب ثبب كاهش حمله های آسم می گردد. همچنین میكروبها كه خود یكی از عوامل بر انگیزنده آسم می باشند، به وسیله شستشوی مجرای تنفسی در ضو تا حدی قابل كنترل است.

شستن دهان و بینی با آب درهنگام وضو، ثوا ب زیادی دارد. چون باعث می شود هوای بهتر و بیشترو تمیزتری به مغز، خون و بافتهای بدن برسد كه باعث تقویت بینایی، بویایی، شنوایی و تقویت حافظه می گردد.

تمركزوسلامتی یافتن

مستحب است قبل از وضو هفت مرتبه ذكر لا اله الا الله گفته شود. تكرار سبب تمركز می شود. در یوگا هم با تكرار حركات باعث افزایش تمركز می شویم.

همچنین گفته شده كه اگر هنگام ریختن آب صلوات بفرستید، بلا از آن عضو بدن رفع می شود. دلیل آن تلقین است. چون وقتی این جمله را می خوانیم تمام فكرمان سلامتی اعضای بدنمان می باشد، و همین امر باعث سلامتی و نشاط عضوهای بدنمان می شود.


وضو و معالجه بیماری ها

وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است كه وضو می گیریم. جالب این است كه در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است.

برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونكه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می كند.

این را هم بدانید كه با تحریك نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار را تحریك می كنیم و باعث سرحالی، شادابی، تسكین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد.

و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می كند.از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، كلیه ها، كبد و...


ایجاد نیرو و نشاط با وضو

در احادیث آمده كه بعد از وضو، بدن را با چیزی خشك نكنیم وبگذاریم خودش خشك شود. دلیل آن اینست كه بدن در برابر سرمائی كه حس می كند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشك كند، كه همین تحریكات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اكسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.


رابطه نماز با میدان مغناطیسی و بارهای الكتریكی

هارولد بور از دانشگاه بیل برای اولین بار با انجام یك آزمایش ساده به وجود میدان مغناطیسی در اطراف موجود زنده پی برد و بعد متوجه شد كه این میدان در بدن انسان نیز وجود دارد.


تشكیل میدان مغناطیسی بدن:

همانطور كه می دانید، در بدن ما میلیونها عصب وجود دارد كه كار انتقال پیام در بدن ما بوسیله تحریك الكتریكی این عصبها صورت می گیرد. در اثر شارش بار در اطراف آنها، در بدن ما یك میدان تشكیل می شود و میدان بدن ما در اثر فعالیت همزمان میلیونها عصب به وجود می آید.

امواج مغزی:

دستگاه موج نگارمغز چهار نوع منحنی ازامواج مغزی را ارائه می دهد كه عبارتند از: آلفا، بتا، دلتا و تتا.

ریتمهای دلتا كندترین امواج مغزی با تناوب 1 تا 3 دور در ثانیه بوده و اغلب در خواب عمیق ظاهر می شوند. ریتمهای تتا كه دارای تناوب 4 تا 7 دور در ثانیه می باشند و به خلق و خوی بستگی دارند. ریتمهای آلفا كه دارای تناوب 8 تا 12دور در ثانیه می باشد و در اوقات تفكر، تامل آزاد رخ داده و در صورت تمركز حواس قطع می شوند. و بالاخره ریتمهای بتا با تناوب 13 تا 22 دور در ثانیه، ظاهرا منحصر به نواحی جلویی مغز، یعنی جایی كه فعالیتهای پیچیده مغز رخ می دهد می باشند.

میدان مغناطیسی بدن و امواج مغزی در معرض خطر:

حتما تا به حال درباره خطرات گوشیهای موبایل یا زندگی در نزدیكی نیروگاه های برق چیزهایی شنیده اید. بنابر تحقیقات پرفسورلای، امواج مغناطیسی خارجی كه از نیروگاه های برق یا وسایل برقی مثل سشوارو ... ساتع می شود، به DNA سلولهای مغزی آسیب می رساند و قابلیت ترمیم را در آنها از بین می برد. میدانهای مغناطیسی خارجی علاوه بر آسیب به DNA مغز اثر منفی دیگری به بدن دارند. این میدانها باعث اختلال در میدان مغناطیسی طبیعی بدن می شوند.

همانطور كه می دانید نزدیك به 70% از بدن ما را آب فرا گرفته است و مولكولهای آب به صورت دو قطبی هستند و زمانی كه ما در معرض یك میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیریم، این مولكولها در جهت آن میدان قرار می گیرند و این پدیده باعث می شود، نظم میدان مغناطیسی ما به هم بریزد.

علاوه بر عوامل خارجی یكسری عوامل داخلی نیز وجود دارند كه باعث می شوند اختلال در میدان بدن ایجاد شود. مهمترین آنها بارهای الكتریكی هستند كه هنگام شارش بار در عصب، در اطراف آن به وجود می آیند و به صورت الكتریسته ساكن در بافتهای بدن ذخیره می شوند و میدانی كه در اطراف این بارها به وجود می آیند در میدان بدن ایجاد خلل می كنند. این بارها به خصوص در نقاطی كه تراكم اعصاب بیشتر است ذخیره می شوند و به دلیل این كه هم تراكم زیادی دارند و هم در نزدیكی عصبهای بیشتر و مهمتری قرار دارند، برای بدن به شدت مضر هستند. از جمله این نقاط ناحیه سر، دستها و قسمت مچ پا به پایین است.

در بین این سه قسمت، سر اهمیت ویژه ای دارد. چون بارهای ذخیره شده در آن علاوه بر ایجاد خلل در میدان مغناطیسی بدن، باعث اغتشاش در امواج مغزی نیز می شوند.

به ظاهر ما روزانه تنها دقایقی را در معرض میدان مغناطیسی هستیم. مثل موبایل، سشوار و... اما در طول دوران زندگی خود در معرض میدان مغناطیسی بسیار قوی هستیم وآن میدان مغناطیسی زمین است.

نماز و میدان مغناطیسی:

آنگونه كه از تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، به طور شگفت انگیزی اگر انسان در هر نقطه ای از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی كه در نماز است میدان بدنش منظم می شود.

نماز وبارهای الكتریكی:

همان طور كه قبلا اشاره شد، بارهای زائدی كه در اثر تحریكات الكتریكی اعصاب به وجود می آیند هم شبیه میدان بدن بر امواج مغزی اثر سوء دارند. این اثرات در نواحی كه اعصاب در آن تحرك بیشتری دارند، خطرات جدیتری ایجاد می كنند. و باید هر چه سریعتر از آن نواحی دور شوند.

به طرز حیرت آوری می بینیم كه این نواحی، دقیقا نواحی هستند كه در وضو شسته می شوند( سر، دست، مچ پا به پایین) و بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین راه دفع این بارهای زائد، استفاده از یك ماده رساناست. سریعترین و ارزانترین و بی ضررترین ماده برای این كار، آب است. جالب این جاست كه آب هر چه خالص تر باشد، سریعتر بارهای ساكن را از بدن ما به اطراف گسیل می دهد و هیچ مایعی مثل آب خالصی كه در وضو به انسانها سفارش شده این اثر را ندارد.

نماز و امواج مغزی:

با دفع بارهای زائد بدن در وضو، امواج مغزی در ایده آل ترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمركزی كه در هنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آنها را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید این امواج بالا می برد.


حالات نماز

1- ایستادن در نماز:

ایستادن در نماز، باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مركزی مخچه كه محل كنترل اعمال و حركات ارادی است را تقویت می كند. این عمل باعث می شود تا فرد با صرف كمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حركات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت كرده و آن را در حالت مستقسم نگاه می دارد.

وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فكر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمركز فكر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی چون نزدیك بینی می شود و به لحاظ روانی باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افكار نا آرام را از انسان دور می كند.


2- ركوع در نماز:

تقویت ماهیچه های شكم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبویت مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از خواص ركوع در نماز است.

كارشناسان می گویند در حالت ركوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود كه در تعادل و آرام كردن سمپاتیك موثر است.

مدت زمان خواندن ذكر ركوع نیز باعث تقویت عظلات صورت، گردن، ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد. تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اكثر بیماریها از بدن، كمك به افزایش حالت استواری و استحكام مغز از دیگر خواص ركوع در نماز است.


3- سجده در نماز:

سجده، ستون مهره های بدن را تقویت كرده و درد های سیاتیك را آرام می كند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت كرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شكمی كمك می كند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده، كه این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طزاوت پوست می شود.

حالات سجده به واسطه باز كردن مهره ها از یكدیگر، باعث كشیده شدن اعصابیكه قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می كند شده و این اعصاب را در یك حالت تعادلی قرار می دهد كه این امر برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.

اگر فاصله مهر از نمازگزار به اندازه حدودا یك وجب جلوتر از حالت معمولی باشد، كشش بیشتری در كمر حس می شود كه باعث مداوای كسانی كه دیسك و یا ناراحتی كمر دارند می شود. و اگر كسی كه سالم است این كار را انجام دهد، هیچ گاه دچار دیسك و ناراحتی كمر نمی شود.

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسكین می دهد. سجده قدرت درك و فهم را زیاد می كند. دلیلش این است كه در سجده به پیشانی ما فشار می آید و باعث می شود كه كاملا روی پیشانی متمركز شویم ( اگر در این حالت به نوك بینی مان نگاه كنیم، خود به خود به پیشانی فشار می آید ) و این امر اگر با دقت و تمركز زیاد صورت گیرد، بعد از مدت طولانی سبب بیداری چشم بصیرت شخص می گردد.

در علوم ماوراءالطبیعه به این چشم، چشم سوم گویند كه بین دو ابرو و چشم واقع شده است. در علوم یوگا نیز به چاكرای "آجنا" معروف است.هدف یك یوگی مشتعل كردن انرژی روحانی در چاكراها بلاخص چاكرای آجناست. كه بتواند بدون دو چشم طبیعی ببیند.


4- نشستن بعد از نماز:

استحكام بخشیدن و تقویت عظلات پاها و رانها، كمك به نفخ معده و روده، بهبود فتق و... از خواص نشستن بعد از نماز است.


سخن آخر

در پایان باید بگویم كه نماز فلسفه ی خاص خود را دارد كه معراج مومن و مایه ی قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند متعال خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست. ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد.


خلاصه

در این مقاله ابتدا تاثیر نماز بر بهداشت خواب بررسی شده است. نماز صبح به دلیل زمان آن سبب کاهش مدت خواب رم شده و افسردگی را کاهش می دهد.

نماز با ایجاد احساس آرامش ، بر بیماری آسم غلبه می کند ووضو سپس ایجاد نیرو و نشاط و جلوگیری از بیماریها وضو می شود.همچنین می توان با نماز بر اثرات منفی بارهای الکتریکی غلبه کرده و بدن را به حالت تعادل رساند. وضو نیز با دفع الکتریسیته ساکن از بدن به تعادل در میدان مغناطیسی الکتریکی کمک می کند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۵۳, ۴/دی/۸۹
شماره ارسال: #2
آواتار
ضمن تشکر از مقاله مفید شما
باید توجه داشت که همانطور که خود شما هم اشاره کردید این دیدگاه به نماز یک دیدگاه ماتریالیستی است و بعضاً گذاره های غلطی هم در این مقاله یافت میشود
مانند:
{همچنین گفته شده كه اگر هنگام ریختن آب صلوات بفرستید، بلا از آن عضو بدن رفع می شود. دلیل آن تلقین است. }
که دلیل این رفع بلا بسیار بالاتر و والاتر و عمیق تر از تلقین است
البته دانستن این نکات هم ارزنده است بخصوص برای دفاع از کسانی که منکر هر گونه حقیقت غیر مادی برای عالم هستند و کسانی که علم مدرن آنهارا شیفته خود کرده و معبودشان شده
اما به قول خود شما دوست عزیز
حقیقت نماز بسیار بیش از این حرفهاست
وبسیار عمیق تر
برای آشنایی با معارف ناب الهی درباره نماز پیشنهاد میکنم به کتاب گرانسنگ اسرار الصلاه تالیف آیت الحق جناب میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که در بخش معرفی کتاب هم آمده حتماً مراجعه بفرماید
معرفی کتاب اسرار الصلاه

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۳:۰۸, ۴/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/دی/۸۹ ۵:۰۹ توسط ضد ماسون.)
شماره ارسال: #3
آواتار
دوست عزيز ممنون.همونطور كه گفتي خيلي ها هم هستن كه بيشتر به مسائله علمي دين نگاه ميكنن نه معرفتي.من خودم به شخصه اول از طريق مسائل علمي به نماز نگاه ميكردم(كه اشتباه هم ميكردم) و بعد از اينكه فهميدم بيشتر مسائل اسلامي از طريق علم ثابت شده(مانند شهادت آب)الان بيشتر به دنباله مسائله معرفتي ميرم.در ضمن من اين مقاله رو از چكيده ي مقاله هايه مختلف جمع كردم.
از راهنمائيتون براي كتاب هم ممنون.موفق باشيد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۱۱, ۴/دی/۸۹ (آخرین ویرایش ارسال: ۴/دی/۸۹ ۱۲:۱۷ توسط rahbin.)
شماره ارسال: #4

با عرض سلام و خسته نباشيد
از نوشته هاي مفيد شما بسيار تشكر مي كنم.
حائز اهميت است كه بدانيم يوگا با نماز بسيار فرق مي كند.
يوگا به معني پرستش شيطان هست و نماز براي پرستش خداوند يكتا
مقاله ويژه يوگا پرستش شيطان: http://www.alvadossadegh.com/fa/article/...-l-r-.html
حتما بخوانيد و استفاده كنيد تا افرادي كه دراين دام شوم افتاده اند را بيدار كنيد.

عرفان دو دسته هست
1-عرفان الهي
2-عرفان شيطاني

در عرفان الهي هدف طالب اين است كه روح خود را جلا بدهد و از تمامي نعمت هاي دنيوي دل ميكند كه به اين عمل قرب الي ا... مي گويند و داراي رياضت هاي شرعي خودش مي باشد
قطعا يك طالب علم الهي با يك يوگي يا امثالهم كه قصد دارند تا با نگاهشان بر اجسام و موجودات تاثير بگذارند فرق دارد
به عبارتي هدف عرفان اسلامي جلا دادن روح است كه ممكن است دراين راه با كراماتي از جانب حضرت حق مواجه بشود
ولي يك مرتاض هندي فقط هدفش بدست آوردن قدرت تسلط بر اجسام به هر قيمتي مي باشد.
در فيلم قرباني كردن انسان در آيين هاي راز آلود زني كه مورد تجاوز پدرش قرار گرفته بود گفت كه آنها كودكان را بابت "قدرتي" كه بهشان داده مي شود قرباني مي كنند.

كليشه يوگا را باز كردم تا خداي ناكرده ميهماناني كه به اينجا مراجعه مي كنند در ذهنشان تشويق اين سايت به ورزش شيطاني يوگا شكل نگيرد.

اگر توضيحات بيشتري خواستيد تا اندازه توانم پاسخ خواهم داد.

خداوند منان نگهدارتان باد
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۱۹, ۴/دی/۸۹
شماره ارسال: #5
آواتار
شما به مطلبه به جائي اشاره كردي.من اين مقالرو خوندم و با اين ديد كه بچه هاي ديگه هم خونده باشن مطلبه بالا رو گذاشتمSmile
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۰۹, ۵/دی/۸۹
شماره ارسال: #6
آواتار
هو الله الذی خلق سماوات والارض


چند وقت پیش توی پایگاه مهدویت وعده صادق مطلبی رو دیدم با عنوان "یوگا پرستش شیطان" همه ما با نفوذ فراماسونری در تمام کشور ها حتی کشور اسلامی ایران آشنا هستیم و میدونیم که فراماسونر ها هستند که میخوان اسلام رو نابود کنن پس برای تمام قوانین دین ما مصداق تراشی میکنن و برای هر امر مقدسی تو دین ما امری جعلی میسازن برای همین امروز تصمیم گرفتم که یکی دیگه از این مقدس های قلابیشون رو که از ارکان دین ما تقلید کردن و به جای پرستش الله واحد توی اون شیطان پرستی ، بت پرستی و پرستش الهه های گوناگون رو قرار دادن ، برملا کنم .

یوگا در برابر نماز

[تصویر: n00002645-r-b-000.jpg]
[تصویر: meditation03.jpg]


خیلی از ما یوگا رو با تمرکزش میشناسیم این نشون دهنده اینه که چقدر تمرکز تو یوگا مهمه ولی اشکال کار کجاست ، همون طور که دوست خوبم خادم الامام تو مقاله ی "یوگا پرستش شیطان" به خوبی توضیح دادن ، اشکال کار یوگا پرستش نا خود آگاه شیطانه ولی در مقابل اون ما نماز رو داریم و همونطور که میدونید خیلی تاکید شده که زمان نماز فقط و فقط به خدا فکر کنیم. حتی گفته شده اگه فکرمون تو نماز به غیر از خدا بیفته نماز باطله ، و حتی نماز خوندن در مقابل عکس ، آینه و خیلی چیزا رو ممنوع کردن. که ما توی نماز به بهترین حالت تمرکز برسیم . تمرکزی فوق العاده قوی، تمرکز روی آفریینده جهان، روی قدرت محض، روی ... ; که حالت روحی مارو به سمت تعالی سوق میده ، ولی توی یوگا به چی تمرکز میکنن؟
روی یک تکه سنگ یا یک نخود یا لوبیا و یا رویه هیچ چیز تمرکز میکنن !!!!.
نماز توی دین ما اینقدر مهمه، اینقدر مهمه که به شدت روی بر پا داشتن اون تاکید شده تا جایی که گفته شد نماز ستون دینه که همه با عملکرد یه ستون آشنایی داریم،

و اگر روزی ستون نبود ...


نماز از 3 وعده و هر وعده تعداد خاصی رکعت تشکیل شده و به زمان خاصی تعلق داره ولی ما میخوایم اینجا فقط یک رکعت رو براتون بشکافیم.
هر رکعت از 4 مرحله خیلی مهم تشکیل شده.

" قیام ، رکوع ، قیام پس از رکوع ، سجده "

مرحله اول : قیام

[تصویر: 542a526b87f64f9db762.gif]

در قیام مهم ترین اصل تمرکز و خواندن آیاتی از کلام الله مجید است . همه ما مستند شهادت آب را به یاد داریم و میدانیم که با گفتن کلامات زیبا میتوان ساختار ملکولی آب را مرتب کرد و شیوا ترین و زیبا ترین کلمات آیات قرآنی اند .
ولی آیا به این توجه داشته ایم که بدنی که ما با آن نماز میخوانیم، خود 70% آب است؟
آیا توجه کرده اید که مغزی که تمرکز و تفکر به وسیله آن انجام میشود 80% از آب است؟

"و اینگونه خدا آب را مایه ی حیات بشر قرار داد."

با ذکر گفتن مغز ما شروع به ترمیم خود کرده و با تمرکز از خود انرژیی ساطع میکند از جنس همان انرژیی که جناب ارکنار در مستند the Arrivals به آن خطوط انرژی روی کره زمین میگفت. و میگفت که کعبه تنها نقطه کره زمین است که بیشترین خطوط انرژی از آنجا رد شده و جهت انتشار انرژی خلاف جهت عقربه های ساعت است. وقتی انسان ما با تمرکز روی قدرتمند ترین عالم ، قدرتمند ترین انرژی را انتشار میدهد و سو به قبله می ایستد که در هر کجای زمین باشد انرژی از چپ به راست بر بدن و مغزش اثر میگذارد و همان هنگام در حال خواندن قرآن ملکول های ذهن خود را مرتب کند، چه تاثیر عمیقی بر جان آدمی میگذارد نماز.


مرحله دوم : رکوع

[تصویر: 793bac5d560645a38cde.gif]

زمانی که سر تعظیم در برابر پروردگار عظیم فرو میآوریم و با گفتن " سبحان ربی العظیم و بحمده " اورا تسبیح و عظمتش را ستایش میکنیم داخل بدن ما غوغایی بر پاست که خبر از آماده شدن ذهن برای تعالی هرچه بیشتر خود میدهد

امام صادق میفرمایند:رکوع و سجود طولانی در طولانی تر شدن عمر موثر است [وسائل ج4 ص928]
نقل است که در رکوع نماز پیغمبر کمر آنچنان صاف میکردند که اگر قطره ای روی کمر ایشان میریختیم به هیچ سمتی نمی لغزید.[وسائل ج4 ص942]
این یعنی در نماز باید کمر عمود بر پاها و موازی سطح آب دریا ها باشد. یعنی دقیقا عمود بر جاذبه زمین، در اینصورت نیروی جاذبه که مخالف جریان خون به سمت مغز بوده ، الان تاثیری بر خون ندارد و قلب با پمپاژی قوی ، خون مورد نیاز مغز را تامین میکند. چند لحظه در این حالت میمانیم تا هم مغز سیراب شود و هم قلب از هیجان باز ایستد و به آرامش برسد.
در همین حال انرژی ذهن شفاف تر و خالص تر میشود و تاثیر مطلوب تری از طبیعت میگیرد .


مرحله سوم : قیام پس از رکوع

[تصویر: d09286f25ad04638bfda.gif]

قیام پس از رکوع برای برگرداندن وضعیت قلب به حالت نرمال واجب است . و در روایات آمده که این قیام آنقدر باید طول بکشد که بدن از هر حرکتی باز ایستد یعنی به آرامش برسد.
در این بین برای قلب چه رخ میدهد؟
قلب پس از اینکه در رکوع آرام گرفت با ایستادن دوباره جاذبه را بر او مستولی کردیم و در نتیجه قلب برای رساندن خون کافی به مغز شروع به تپیدن با قدرت بیشتری میکند تا خود را برای مرحله بعد آماده کند

و مغز که تا بحال انرژی زیادی کسب کرده با سرعت و دقت بیشتری به فعالیت ادامه میدهد و تمرکز را خالص تر میکند در همین لحضه است که مرحله بعد آغاز میشود


مرحله چهارم : سجود

[تصویر: 36191c0eb20c4b8d9045.gif]


تنها یک سقوط است که جاذبه زمین مسئول آن نیست ، فرو افتادن در مقابل پروردگار
حال در برابر پروردگار قادر و توانا فرو افتاده، به تکه گلی سر میگذاریم و عجز و ناتوانی خود را در برابر او نشان میدهیم. و با گفتن : "سبحان ربی الاعلی و بحمده " در نهایت خضوع و خشوع، والا ترینِ هستی را ستایش میکنیم که این موهبت {نماز} را برما واجب کرد و ما حتی قطره ای از دریای ژرف و عمیق سود هایش را نمیدانیم.

امام علی (علیه السلام) فرمودند : اگر انسان بداند بهنگام سجده چه رحمتی او را فرا گرفته هرگز سر از سجده بر نمیدارد. [جامع الاحادیث ج5 ص240]

براستی این چه رحمتیست که در سجده نهفته است؟

در این حالت مغز از قلب پایین تر قرار میگیرد و با زمین زاویه ای حدود 30 الی 45 درجه میسازد . مستحب است که در هنگام سجده بینی را هم بر زمین گذاریم تا گردن ما هم در این راستا قرار بگیرد و قلب که در مرحله قبل قدرت خود را دوباره باز یافته بود در اینجا با قدرتی بیشتر خون به مغز برساند و مغز با گفتن ذکر پر مغز سجده تسلیم کامل در درگاه حق تعالی میشود و در تاثیر پذیر ترین حالت خود، مطلوب ترین تاثیر و مثبت ترین انرژی کیهان را کسب خواهد کرد .

از امیر المومنین(علیه السلام) در باره حکمتهای سجده پرسیدند حضرت فرمود : سجده اول یعنی آنکه در ابتدا خاک بودم و چون سر از سجده بر میداری یعنی از خاک به دنیا آمدم . سجده دوم یعنی دوباره به خاک باز میگردم و سر برداشتن از آن یعنی در قیامت از قبر بر میخیزم و محشور میشوم [بحار ج85 ص139]

نشستن بین دو سجده فایده دیگری هم دارد. و آن اینست که دوباره جاذبه زمین را بر قلب وا میداریم و باز قلب قدرتمند تر میتپد و سجده دوم باز مثل سجده اول تاثیر عمیقی در جان آدمی میگذارد و آنگاه است که...

"بحول الله قوته ی اقوم و اقعد"


به جز اینها که نقل شد نماز فواید بیشمار دیگری هم دارد که در مقاله های بعدی بدان میپردازییم


این مقاله مقاله ای کامل نیست و هرگز نمیتواند کامل شود چون ذکر فواید نماز نامحدود است. و ما فقط ذره ای از قطره ای بودیم ، که به اقیانوسی ژرف متصل است. فقط امیدوارم حق مطلب را ادا کرده باشم و این مقاله سر آغازی باشد بر مقاله های شما دوستان در رابطه ی پیکار با دجال و روش های آن .
اسلام بهترین روش های جنگ با دجال را در برابر دیدگان ما قرار داده فقط کافیست آنها را بشناسیم و به کار ببریم

منبع : خودم در | وبلاگ فرهنگی راهکار




آینده قطعا از آن ماست

مصطفی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۲۷, ۵/دی/۸۹
شماره ارسال: #7
آواتار
دوست عزيز واقعا ممنون.مقاله خيلي عالي بودSmile
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۱۴, ۶/دی/۸۹
شماره ارسال: #8
آواتار
سلام دوستان
همانطور که در ادامه مقاله ضد ماسون خدمت دوستان عرض کردم و تا حدی بر مقاله آقای رائفی پور هم این نقد وارد است، این مسائلی که در این مقالات ذکر شده بیشتر دیدگاه های ماتریالیستی به نماز است که هیچ وقت هم مورد تاکید ائمه و اولیای دین نبوده و خود پیامبر و امامان از هر کسی بیشتر به این خواص مادی نماز آگاه بوده اند و مسلماً اگر نیاز بود تا ما در نماز به این موارد توجه کنیم حتماً به شرح و بیان این مطالب میپردانختند البته منظور حقیر از ذکر این موارد عیب دانستن ذکر این موارد برای نماز نیست بالاخره این هم شأنی از شؤون نماز است اما ما نباید به آنچه مورد تأکید ائمه و اولیای دین بوده برای نماز قافل شویم

من برای مقایسه عینی ، عین مطالب اسرار الصلاة درباره قیام و رکوع و سجده را میاورم تا تفاوت عمق سخنان آقای رائفی پور و آیت الحق جناب میرزا جواد آقا ملکی تبریزی را خودتان قضاوت کنید

دوستان من علت اصلی این کار من این هست که انسان با توجه به وقت محدود و نیازهای نا محدود باید به سراغ بهترین منابع برود برای هر موضوعی که می خواهد بررسی کند

به قول مولی علی علیه السلام : چیزهای مهم و مفید برای آموختن در این دنیا نامحدود است و عمر ما محدود پس هر کس باید ابتدا مهمترین را نسبت به خودش بیاموزد و بعد مهمتر را و بعد ...

واما قیام

حقیقت قیام، عبارت است از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حقّ عبودیت وبندگی او، و انس گرفتن با حق تعالی ولذت بردن از گفتگو با او در کلام و به مناجات با او در دعا.
و این قیام در نماز در حقیقت چاره کار است برای توقف طولانی انسان در روز قیامت است و دفع هول و هراسی که در انتظار انسان میباشد {در ذکر هول و هراس روز قیامت همین بس که از شدّت هول آن روز مرد نمیداند که مرد است و زن نمیداند که زن است}
و میبایست که انسان از اینکه باید در نماز بر هر دو پای بیاستد به این حقیقت پی ببرد که مسلمان باید در مقام خوف رجا باشد {و گامهای خود را به سمت لقای خدا با این دو پای خوف و رجا بردارد و نه مأیوس شود و نه مغرور}

و از پایین افکند سر در حالت قیام در نماز، باید الزام قلب را بر تذلل و خشوع و تواضع و دوری از ریاست طلبی و خود بزرگ بینی فهم نماید
و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس حق ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین میکندو لذا سزاوار است که انسان آنچه در توان دارد در تصحیح قیامِ نماز خود، به کار گیرد و بداند که تمام پنهانی ها و خاطرات و ضمایرش نزد حضرت حق مکشوف است و لذا خیلی مراقب باشد که باطنش مخالف با رضای پروردگار نباشد {خدا میداند که در نماز چه افکار و تصاویری گاهاً به سراغمان می آید که...}
{ما زمانی که بایک فرد به اصطلاح مهم مثلاً استاد دانشگاهمان یا کسی که فکر میکنیم کارمان به او گیر است صحبت و دیدار میکنیم چه قدر مراقب چگونگی گفتگو و رفتارما ن هستیم، آیا در مقابل خدائی که ملک الملوک است و جبار الجبابره است هم حداقل به همین میزان مراقب رفتار و افکار خودمان هستیم؟}

و اما رکوع
ابتدا تکبیر پیش از رکوع:
واما تکبیر پیش از رکوع، شاید مناسب این مقام باشد که با این تکبیر، بزرگتر بودن خداوند متعال از اینکه کسی بتواند آنگونه که سزاوار او است به عبادتش قیام کند مقصود باشد، و بلند نمودن دستها در حین گفتن این تکبیر به این نیت باشد که از این اعتقاد که میتوان آن چنان که شایسته او است به عبادت او قیام نمود تبری جوید {یعنی با این تکبیر و دست بلند کردن، ما در پیشگاه خدا اقرار میکنیم که عاجزیم از این که آنچنان که شایسته او است به عبادتش قیام کنیم}
لذا پس از این اقرار، نماز گزار از حال قیام برای رکوع خم میشود و از حال قیام که نشانه قوت و قدرت است به حال رکوع که حکایت از تواضع و فروتنی میکند در می آید، و با این خضوع، ادبِ محضر پروردگار را به جا می آورد، و در ذکر رکوع،باید تنزیه او را از اینکه درحول و قوه و اراده برای او شریکی قائل باشد قصد نماید و در این مقام انسان باید از حول و قوه خود تبری جوید و توکل به خدا کند و خود را تسلیم محض او بداند
و خلاصه کلام آنکه هرکسی که کارها را از اسبابِ آن ببیند، و آنها را مؤثر بداند، و در امور به حول و قوه ی خود بنگرد، به قدرت و نیروی خود متکی باشد چنین کسی هر چند هم که رکوعش طولانی باشد و به جای سه مرتبه صد مرتبه سبحان الله بگوید، حقیقت رکوع را به جای آورده و خدا را به ننزیه رکوع منزه ندانسته است.
و حقیقت رکوع و روح آن به این است که قلب بنده بر صفت توکل و عمل او عمل متوکلین باشد و در عالم مدبر و فاعل مستقلی جز ذات پاک ذوالجلال نبیند و اگر به کسب میپردازد و به اسباب روی می آورد از جهت اینکه خداوند به انجام این امور امر نموده باید باشد، چنین کسی دیگر در کسب و کار خود حریص نخواهد بود،و مال حرام که بماند که از مال شبه ناک هم حذر خواهد نمود، و جز برای غیر خدا و امر خدا نه چیزی خواهد گرفت و نه خواهد بخشید و در این حالت است که خداوند خود تدبیر این شخص را به عهده میگیرد و هرگز او را به غیر وا نمیگذارد.

و اما قیام و سر برداشتن پس از رکوع :

نیت آن از انجام این کار باید این باشد که پس از خضوع و خشوع در برابر پروردگار،به حول و قوه او بر دشمنان او گردن فرازی و برتری میجوید و در هنگام بلندکردن دست ها از تکبیر آن از خضوع و خشوع و تواضع در برابر غیر خدا تبری میجوید.


مقایسه کنید این قسمت را با مقاله آقای رائفی پور:
مستحب است که در هنگام رکوع پشت خود را صاف نگه دارد و گردنش را بکشد به این نیت که من بتو ایمان آوردم گرچه گردنم را بزنی، سپس سر بلند کند به این امید که خضوع و خشوع و تسبیح و حمدش قبول درگاه الهی شده باشد و به حول و قوه او به دشمنان او غلبه یابد و این امید را با این ذکر که بر زبان می آورد که (سمع الله لمن حمده) (خداوند میشنود حمد و ستایش هر کسی که او را حمد و ستایش میکند) تاکید نماید.

ببینید رفقا چندتا از تفاوت های مقاله آقای رائفی پور را با مطالب کتاب اسرار الصلاة تألیف آیت الحق جناب میرزا جواد آقا ملکی تبریز خدمتتان عرض میکنم
در مقاله آقای رائفی پور محور مطالب، آثار نماز بر انسان است آن هم از طریق تفاسیر مادی از حرکات نماز از لحاظ فیزیولوژیکی و مباحث انرژی برای آرامش پیدا کردن خود انسان و شما بیشترین نمود را محوریت خود انسان میبینید
(که ریشه این مباحث به خصوص در زمینه انرژی، غرب است که میخواهد انرژی مثبت و منفی را بچپاند به جای خدا و شیطان)
اما در مطالب کتاب اسرار الصلاة محوریت خداست و اولین چیزی که انسان از این مطالب در میابد عبودیت وبندگی است و آشنایی با اسرار نماز و اهداف نماز که با توجه به آن اسرار است که این نماز میشود معراج مومن و ستون دین
آنچه که بسیار در اسرار الصلاة مورد تأکید میرزا جواد آقا هست، مبحث نیت هست و این که هرعمل باید به چه نیتی انجام شود که این تاکید ایشان در حقیقت احتمام ورزیدن به همان تأکید اهل بیت است که ((الاعمال و بالنیات))
حال من باز قضاوت را میسپارم به دوستان
به زودی قسمت سجده را هم اضافه خواهم کرد انشا الله
یا علی و التماس دعا
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۲۰, ۷/دی/۸۹
شماره ارسال: #9
آواتار
دوستان به نظر بنده هم انسان بيشتر بايد به اين جنبه از نماز كه آقا علي 110 فرمودن نگاه كنيم.من خودم يه مدت كوتاه كه مقاله نماز از ديد متافيزيكي خوندم تو نماز دنبال انرژي گرفتن بودم و كمتر به خود خدا فكر ميكردم!و واقعا الان به اين رسيدم كه نماز فقط و فقط براي بندگي انسان است و در وراي اون اون انرژي به انسان ميرسه.از مقالات و نوشته هاي دوستان كه باعث تكميل شدن مقاله شد ممنونم.
ياعلي
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۰:۱۰, ۱۱/دی/۸۹
شماره ارسال: #10
آواتار
به نام خدا
بسیار عالی و آموزنده بود.
مشکل بسیاری از ما این است که برای هر چیزی از دینمان دلیل علمی می خواهیم و مشکل بزرگتر از آن این است که هنگامی که از لحاظ علمی هم متقاعد شویم باز هم از انجام آن سر باز می زنیم.
ای کاش این مقالات به گوش بهانه گیران میرسید تا کمی بدانند و کمی عمل کنند.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا