کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 3 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یکی از آنها گفت: تمام شوهرانم را کشته ام ....!!!
۲۳:۵۳, ۲۱/دی/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۴/دی/۹۳ ۲۳:۳۱ توسط آفتاب.)
شماره ارسال: #1
آواتار
کدام دنیا گفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تمام شوهرانم را كشته ام
واقعيت دنيا براى حضرت عيسى عليه السلام كشف (و روشن ) شد. حضرت در اين مكاشفه دنيا را به صورت پيرزنى ديد كه دندان هايش ريخته و همه زيورها را به خود آويخته است .
به او گفت : چند شوهر اختيار كرده اى ؟
دنيا گفت : نشمرده ام !
حضرت فرمود: شوهرانت همه مرده اند يا تو را طلاق داده اند؟
دنيا گفت : نه ، همه شان را كشته ام !
حضرت فرمود: بدا به حال شوهران آينده تو كه از شوهران پيشين تو عبرت نگرفتند، آنان را چگونه يكى پس از ديگرى كشتى و ايشان از تو دورى نجستند .
تنبه الخواطر: 1/146. كيمياى محبت : ص 173.
................................................................
امام علی علیه السلام
«و اما بعد فاني احذرکم الدنيا، فانها حلوه خضره، حفت بالشهوات و تحببت بالعاجله و راقت بالقليل و تحللت بالا مال و تزينت بالغرور»
(خطبه 110 نهج البلاغه)
شما را از دنيا برحذر مي دارم که در کام شيرين است و در چشم سبز و خرم و پيچيده در خواهش هاي نفساني.
مردمان را با نعمت زوال يابنده خود به دوستي فرا مي خواند و متاع اندکش را در چشم آنان زيبا جلوه کند».

به امید خدا ادامه دارد ...........
...................

در ادامه خواهیم پرداخت به هر دو جلوی دنیا

1- دنیای پست

2- دنیای نیک و پسندیده

یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۲۰, ۲۲/دی/۹۳
شماره ارسال: #2
آواتار
دنيا در نگاه امام علي (علیه السلام)
« وَ مِنْ خَبَرِ ضِرَارِ بْنِ حَمْزَةَ الضَّبَائِيِّ عِنْدَ دُخُولِهِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ مَسْأَلَتِهِ لَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ قَالَ فَأَشْهَدُ لَقَدْ رَأَيْتُهُ فِى بَعْضِ مَوَاقِفِهِ وَ قَدْ أَرْخَى اللَّيْلُ سُدُولَهُ وَ هُوَ قَائِمٌ فِى مِحْرَابِهِ قَابِضٌ عَلَى لِحْيَتِهِ يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ وَ يَبْكِى بُكَاءَ الْحَزِينِ وَ يَقُولُ يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا إِلَيْكِ عَنِّى أَ بِى تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ لَا حَانَ حِينُكِ هَيْهَاتَ غُرِّى غَيْرِى لَا حَاجَةَ لِى فِيكِ قَدْ طَلَّقْتُكِ َلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ وَ خَطَرُكِ يَسِيرٌ وَ أَمَلُكِ حَقِيرٌ آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ »
.
ضرار بن ضمره ضبايي ، از ياران امام علي (علیه السلام) به شام رفت ، بر معاويه وارد شد. معاويه از او خواست از حالات امام بگويد ،
گفت: علي (علیه السلام) را در حالي ديدم که شب ، پرده هاي خود را افکنده بود، و او در محراب ايستاده ، محاسن را به دست گرفته، چون مار گزيده به خود مي پيچيد، و محزون مي گريست و مي گفت:
اي دنيا!! اي دنياي حرام! از من دور شو، آيا براي من خودنمايي مي کني؟ يا شيفته من شده اي تا روزي در دل من جاي گيري؟ هرگز مبادا! غير مرا بفريب، که مرا در تو هيچ نيازي نيست، تو را سه طلاقه کرده ام ، تا بازگشتي نباشد، دوران زندگاني تو کوتاه ، ارزش تو اندک ، و آرزوي تو پست است . آه از توشه اندک، و درازي را ه، و دوري منزل، و عظمت روز قيامت!
........................................
............
نهج البلاغه/حکمت77
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۰۸, ۲۳/دی/۹۳
شماره ارسال: #3
آواتار
قال علي(علیه السلام): «ان الدنيا و الا خره عدوان متفاوتان و سبيلا ن مختلفان، فمن احب الدنيا و تولا ها ابعض الا خره و غاداها...»
حضرت علي(علیه السلام) فرمود:
«دنيا و آخرت دو دشمن ناهمگون اند و دو راه گونه گون.
هر که دنيا را دوست بدارد، آخرت را دشمن داشته.
دنيا و آخرت به مثابه شرق و مغرب اند و کسي که ميان آن دو سير مي کند، هر گاه به يکي نزديک شود از ديگري دور گردد يا چون دو زن هستند در نکاح يک شوي. »
.....................................
حکمت 103 روش برخورد با دنیا (اخلاقی)
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۲۹, ۲۳/دی/۹۳
شماره ارسال: #4

مسلمانان باید به لحاظ مالی قوی و قدرتمند باشند .
در مطلب بالا که شکی نیست .
بین سخن بالا و احادیثی که آوردید چگونه موازنه ایجاد کنیم ؟
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۲۰, ۲۴/دی/۹۳
شماره ارسال: #5
آواتار
(۲۳/دی/۹۳ ۲۳:۲۹)عبداللهی نوشته است:  مسلمانان باید به لحاظ مالی قوی و قدرتمند باشند .
در مطلب بالا که شکی نیست .
بین سخن بالا و احادیثی که آوردید چگونه موازنه ایجاد کنیم ؟


با سپاس فراوان از جناب اقای عبداللهی
قصدم بر این بود که در ادامه ی مطالب به این موضوع هم برسیم. چنان که در ارسال اول هم نوشتم .... کدام دنیا گفت ؟؟؟؟؟
و دنیای مذموم کدام است ؟
......
معمولاً اينگونه برداشت مي شود که اسلام علاقه به دنيا را مذموم داشته است .
امّا اگر هدف از علاقه ، مربوط به تمایلات و علایق و حتی ارتباط عاطفي است نمي تواند سخن صحيحي باشد زيرا که خداوند متعال انسان را با يک سري از علائق و عواطف و تمايلات آفريده است و اين ها جزء سرشت اوست و انسان خودش اين ها را کسب نکرده است. پس اين علايق زايد و عبث نيستند زيرا که خداوند هيچ چيز را بيهوده نيافريده است.
انسان ازطريق همين عواطف و علايقش مي تواند ارتباط با جهان داشته باشد و سپس به تکامل برسد . کسب مال حلال نیز شامل همین علایق است .
پس منظور ازعلاقه به دنيا چه چيز است؟
منظور ازعلاقه و تعلق به دنيا اين است که انسان وابسته به امورمادي شود و در اصطلاح دراسارت دنيا قرارگيرد.
اسلام چنين نظر دارد که رابطه انسان و دنيا مثل رابطه کشاورزي است با مزرعه و دنيا جايگاه تکامل بشر است .
خصوصيت انسان اين است که به دنبال کمال مطلوب بوده و در جستجوي چيزي است که او را به منتهاي آرزويش برساند و او همه چيزش بشود . اينجا است که اگر راهنمايي نباشد انسان دچاراشتباه مي شود يعني اين علاقه تبديل به وابستگي به دنيا مي شود.
مال اندوزی نیز همین گونه است ، کسانی هستند که می دانند هدفشان از ترفیع مال چیست . اموالشان برای آنها وابستگی نمی اورد و همواره خدا را در نظر می گیرند و کسب مال می کنند برای رضایت خداوند و با آن اهداف خداوندی را ارتقا می بخشند . پس بهره مندی از مال حلال و حتی لذت برن از آن نیک است .... پس تا این جا دنیا مکانی برای الهی شدن انسان است .
.
چنان که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : ثروت از آن خداست و او آن را نزد بندگان خود امانت گذاشته و دستور داده است که از آن در حد متعارف بخورند و بیاشامند و لباس تهیه کنند و ازدواج کنند و برای سواری از آن استفاده کنند و با بقیه آن به مومنان نیازمند کمک کنند ، بنابراین کسی که در هر قسمت از آن از حد معمول تجاوز کند و بیشتر مصرف کند ، مرتکب گناه شده است و آنچه زیادی خورده یا آشامیده یا پوشیده یا در امر ازدواج و سواری صرف کرده است ، حرام است.
بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۱۶ حدیث ۷۴

حضرت محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن بدست آوردن مال حلال . ثواب الاعمال و عقاب صفحه ۳۸۵ حدیث ۱
....................................................................................................​...........................................
اما در مقابل کسانی هستند که در اموال و دارایی خویش غرق می گردند و هر چه بیشتر مال کسب می کنند به همان اندازه حریص تر می شوند و هیچ گاه سیراب نمی گردند اینان در واقع در همان دنیای مذموم غرق می شوند و اموالشان جز در راه مقاصد ناچیز و بی ارزش دنیوی خرج می گردد در واقع ثروتش میشود همه چیزش و حتی انسانیتش را خدشه دار میکند .
.
چنان که حضرت محمد (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمایند : هر امتی گوساله ای دارد ( که او را منحرف می کند ) و گوساله این امت ( امت پیامبر اکرم ) دینار و درهم است.یعنی همانطور که گوساله بنی اسرائیل پیروان حضرت موسی (علیه السلام) را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند ، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می گردد.
محجة البیضاء جلد ۷ صفحه ۳۲۸
پس این چنین دنيايي مورد مذمّت قرار گرفته است .
ابدي وجاودانگي در دنباله ي اين جهان ، آخرت است که آنچه را د راين دنيا انجام داده ايم ثمره اش را درآنجا خواهيم ديد حتی ثمره ی همان غنای مالی را .... و ديگر اين که ارزش انسان بالا تر است از اين که اسير دنيا شود.
.....................................................................
............................................................
................................................
در ارسالهای قبل از دنیای مذموم گفتیم و حال می پردازیم به
خوبيها و زيبائيهاي دنيا ازنظر امام علي (عليه السلام) :
امام مي فرمايند:
همانا دنيا سراي راستي براي راست گويان
و خانه تندرستي براي دنيا شناسان
و خانه ي بي نيازي براي توشه گيران
وخانه ي پند براي پند آموزان است.
دنيا سجده گاه دوستان خدا ،
نمازگاه فرشتگان الهي،
فرود گاه وحي خدا،
جايگاه تجارت دوستان خدا است که در آن رحمت خدا را به دست آوردند و بهشت را سود بردند چه کسي دنيا را نکوهش مي کند ؟ و جدا شدنش را اعلام داشته و فرياد زد که ماندگار نيست و از نابودي خود و اهلش خبر داده است؟
و حال آن که دنيا با بلاي خود بلاها را نمونه آورد ، و با شادماني خود به آنان شادماني رساند .
درآغاز شب به سلامت گذشت امّا در صبح گاهان با مصيبتي جانکاه باز گشت تا مشتاق کند و تهديد نمايد و بترساند وهشدار دهد .
پس مردمي در بامداد با پشيماني دنيا را نکوهش کنند و مردمي ديگر در روز قيامت آن را مي ستايند دنيا حقائق را يادشان آورد ، ياد آور آن شدند از رويدادها برايشان حکايت کند او را تصديق کردند و اندرزشان داد ، پند پذيرفتند.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۳, ۲۶/دی/۹۳
شماره ارسال: #6
آواتار
مراحل 5 گانه ی عمر انسان
....
حجه الاسلام قرائتی با توجه به آیه ۲۰ سوره حدید ، که پنج ویژگى دنیا در آن ذکر شده است را با مراحل پنجگانه عمر انسان مطابقت می دهد؛
« اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ…»


  • لعب و بازى..... (کودکى)
.
  • لهو و سرگرمى .... (نوجوانى)
.
  • زینت و خودآرایى........... (جوانى)
.
  • تفاخر و فخر فروشى ...... (میانسالى)
.
  • تکاثر و ثروت اندوزى ............... (کهنسالى)
.........................................................
آرى، دنیا وسیله است نه هدف ، چنانکه در دعاى ماه شعبان مى‏خوانیم:
« وَ لا تَجْعَل الْدُّنْیَا أکْبَر هِّمَّنَا» ؛ خدایا دنیا را هدف برتر ما قرار مده.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۲۱, ۲۹/دی/۹۳
شماره ارسال: #7
آواتار
دنیا فانى و عبورگاه است نه توقفگاه. « مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ »
سوره نحل/۹۶
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۴۹, ۶/بهمن/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۶/بهمن/۹۳ ۱:۵۶ توسط آفتاب.)
شماره ارسال: #8
آواتار
دنیا داران آخرت دار
مردم به چهار گروه تقسیم می شوند:
1. دنیا دار بی آخرت ؛ مثل : فرعون .

2 . بی دنیای بی آخرت؛ مانند:
فقیران بی دین .

3 . بی دنیای با آخرت؛ مثل:
مؤمنین فقیر .
4 . دنیا دار آخرت دار؛ مانند:
حضرت سلیمان علیه السلام .
....
اگر خداوند با عنایت ویژه خود برای کسی هم دنیا بخواهد و هم آخرت لطف بی کران خود را نصیب او ساخته است .
...
منبع : راسخون
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۳:۱۰, ۲۸/بهمن/۹۳
شماره ارسال: #9
آواتار

امام على عليهالسلام :

اَلدُّنيا أَصغَرُ وَ أَحقَرُ وَ أَنزَرُ مِن أَن تُطاعَ فيهَا الحقادُ؛
دنيا كوچك تر و حقير تر و ناچيز تر از آن است كه در آن ازكينه ها پيروى شود.


شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالکلم ج2، ص52،ح1804


****************************************************************************************


إِنَّ الدُّنيا مَشغَلَةٌ عَن غَيرِها و َلَم يُصِب صاحِبُها مِنها شَيئا إِلاّ فَتَحَت لَهُ حِرصا عَلَيها و َلَهَجا بِها و َلَن يَستَغنىَ صاحِبُها بِما نالَ فيها عَمّا لَم يَبلُغهُ مِنها؛


براستى كه دنيا آدمى را به كلّى سرگرم خود مىسازد و دنياپرست به چيزى از آن نرسد، مگر آنكه باب حرص و شيفتگى به آن بر رويش گشوده شود و به آنچه از اين دنيا دست يافته اكتفا نمىكند تا در پى چيزى كه بدست نياورده نرود.

نهج البلاغه (صبحی صالح) ص423
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱:۳۹, ۲۹/بهمن/۹۳
شماره ارسال: #10
آواتار
ازامام سجاد(ع) پرسيدند، كدام عمل نزد خداى عزوجل بهتر است ؟
فرمود: هيچ عملى بعد از معرفت خداى عزوجل و رسولش بهتر از بغض دنيا نيست ، و براى آن شعبه هاى بسياريست و براى گناهان (نافرمانيهاى خدا) شعبه‌هاى بسياريست.

نخستين نافرمانى كه خدا را نمودند تكبر بود و آن نافرمانى شيطان بود ، زماني كه سرپيچى و گردن فرازى كرد ، از كافران گشت .
و ديگر حرص است كه نافرمانى آدم و حوا بود ، زمانيكه خداى عزوجل به آنها فرمود «از هر چه خواهيد بخوريد ولى باين درخت نزديك مى شود كه از ستمكاران باشيد، 25 سوره بقره » پس آدم و حوا چيزى را گرفتند كه بدان احتياج نداشتند، و اين خصلت تا روز قيامت در ذريه آنها رخنه كرد.
از اين رو بيشتر آنچه را آدميزاد مى طلبيد بدان احتياج ندارد و ديگري حسد است كه نافرمانى پسر آدم (قابيل) بود، زمانيكه به برادرش (هابيل) حسد برد و او را كشت ،
و از اين نافرمانيها دوستى زنان و دوستى دنيا و دوستى رياست و دوستى استراحت و دوستى سخن گفتن و دوستى سرورى و ثروت منشعب گشت ،
و اينها هفت خصلت است كه همگى در دوستى دنيا گرد آمده اند،
از اين رو پيغمبران و دانشمندان بعد از شناختن اين مطلب گفتند « دوستى دنيا سر هر خطا و گناهست » و دنيا دو گونه است , دنياى رساننده و دنياى ملعون (يعنى دنيايي كه انسان را به طاعت و قرب خدا مى رساند بقدر كفاف است كه آن ممدوح و پسنديده است و دنياي كه بيش از مقدار كفاف و زيادتر از احتياج است كه آن مايه لعنت و دورى از رحمت خداست. )
( اصول كافى ج 3 ص 197 روايت 11)
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

پرش در بین بخشها:


بالا