کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خطر! به محدوده ممنوعه وارد نشوید...
۱۹:۲۶, ۲۱/اردیبهشت/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۱/اردیبهشت/۹۱ ۱۹:۳۱ توسط N.Mahdavian.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بـــــه نـــــام خــــالــــق بـــی هـــمـــتـــا
سخن عشوه گرانه ممنوع!
عفت کلام، یعنی پرهیز از بد زبانی، بد دهنی و گناهانی که به وسیله زبان انجام می‏شود و به ویژه با عشوه و طنازی سخن نگفتن با نامحرم؛
.

«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» (1)
پس در گفتار خود ، نرمى و طنّازى نداشته باشيد تا كسى كه بيمار دل است طمع كند ، و سخن پسنديده گوييد
.
خوش‌رویی و خوش‌خویی زن برای نامحرم، او را به یاد هوس‏های نابه‌جا و تمایلات شهوانی می‏اندازد؛ پس استفاده از کلماتی که بوی انس و محبت می‏دهد و امید به نفوذ در شخصیت زن را افزایش می‏دهد، ممنوع ...
.
چون زن به خاطر جاذبه طبیعی خود، در همه جنبه‏های رفتاری‌اش می‏تواند بر مردان تأثیر بگذارد؛ مثلاً هنگام سخن گفتن، با نرم و نازک کردن صدایش و استفاده از لحن فریبنده، حرکات لب و دهان و شوخی‏ها، می‏تواند تأثیر زیادی در قلب افرادی که بیمار دل هستند و ایمانی ندارند تا در برابر تحریک‏ها مقاومت کنند، بگذارد!
.
چشم چرانی ممنوع!
چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است. اگر ما چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می‏شود و نگاه ما، عبادت و سبب رشد و تکامل خواهدشد؛ اما اگر آن را رها کنیم، به هرچه هوا و هوس دستور داده، زیان‏های متعدد و گناهان ناخواسته‌ای را به ما تحمیل می‌کند. مگر فاصله نگاه تا گناه چه قدر است؟
.
چشم چرانی همان طور که بر مرد حرام است، بر زن نیز حرام است. نگاه به نامحرم، بذر گناه و شهوت را در دل آدمی می‏نشاند و او را به فتنه می‏اندازد و به همین خاطر است که قرآن دستور غض بصر (چشم پوشی) می‏دهد.
.
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (2)

چشم، دروازه قلب و روح است و هر چه دیده بیند، دل کند یاد. کمترین کوتاهی در چشم پوشی از نگاه به نامحرم، تیری مسموم از سوی شیطان است و چشم، دل را به دنبال خود می‏کشد و قلب، عقل انسان را نشانه گرفته، دل و فکر او را مشغول می‌کند و به دنبال آن، غریزه را مشتعل می‏کند و از آن پس، فتنه‏ هایی به دنبال می‏آورد که گاهی جبران ناپذیر است.
.
خودآرایی و خودنمایی ممنوع!
همه دوست دارند زیبا باشند؛ پس چرا دین این قدر سخت می‏گیرد؟ چه اشکالی دارد مرتب و منظم و زیبا باشیم؟ما دوست نداریم بد تیپ و بی ریخت بیرون بیاییم؛ تا احساس کمبود کنیم و دیگران برای ما قیافه بگیرند. مگر ما چه کم از آنها داریم؟
اینها شاید سؤال هزاران دختر جوان باشند؛ وقتی دستور دین مبنی بر عدم خودآرایی و خودنمایی به آنها گفته می‏شود.
.
میل به زیبایی هر چه بیشتر، در همه افراد وجود دارد؛ چه مرد و چه زن؛ با این تفاوت که این میل در زن بیشتر است؛ زیرا زن به تبع آفرینش لطیفش،میل به تمجید شدن و تعریف دارد و تمایل دارد زیبایی‌اش را به رخ همگان بکشاند وبه همین علت، به خودآرایی می‏پردازد؛ تا هر چه بیشتر، تحسین دیگران را بر انگیزد؛
.
اما همان‌طور که بی‌‏توجهی به غریزه خودنمایی و تبرّج، برای زن زیان‏ بخش است، خودنمایی و تبرّج بیش از اندازه و خارج از چهارچوبه حجاب نیز زیان ‏بخش خواهد بود و سلامت روانی زن را به مخاطره می‏اندازد و به همین علت است که قرآن به زن دستور می‏دهد از هر گونه خودنمایی و تبرج پرهیز کند.(3)
........................................
1- احزاب، آیه ۳۲
2- نور، آیه 30
3- احزاب، آیه ۳۳

امضای N.Mahdavian


از هر راهي كه داري ميري همين الان پات رو بكوب رو ترمز!
فرمون رو بچرخون و بنداز تو "صراط مستقيم"
تا تـــهِ تــــــهِ ش برو
ميرسي به خـــــــــــدا...
حتي اگه آخرش بن بست باشه!




[تصویر: t945_9n09smhkxpumq9k5q34.jpg]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
 تقدیر و تشکر از مطلب توسط: faateme-313 ، وحید110 ، سرباز سید علی ، تفکر ، فدک زهرا ، یا ثارالله ، Agha sayyed ، sarallah ، 7parsa4 ، فاطمه خانم ، ایمانی ، حسنیه ، meshkat
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  محدوده ی حجاب ما درسته...؟؟؟(گفتگو محور) ضحی 19 5,531 ۱۸/آذر/۹۱ ۱۴:۰۵
آخرین ارسال: ضحی
Star مزاحم آرایش حلال دختران نشوید سپهسالار 6 3,554 ۱۴/فروردین/۹۱ ۲۳:۳۷
آخرین ارسال: انتصـار

پرش در بین بخشها:


بالا