کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نماز جماعت
۱۲:۵۳, ۲۴/دی/۹۱
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم



رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
صَلاةَ الرَّجُل فى جَماعَة خَير مِن صَلاتَهُ فى بَيتهِ اربَعينَ ‏سنة . قيل:يا رسول الله! صَلاةَ يَوم؟ فقال (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :صلَاة‏ واحدة‏

يك نماز با جماعت،بهتر از چهل سال نماز فرادى در خانه‏است. پرسيدند: آيا يك روز نماز؟ فرمود:بلكه يك نماز. (1)

مقدمه :
نماز يك عبادت ريشه دار و عميق مى باشد كه در همه اديان بوده و شايد كمتر دينى در اين دنيا موجود باشد كه نماز در آن نباشد(2 ). در قران كريم وسنت مباركه پیامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به نماز- كه يك اصل با ارزش وعبادت مهم و ازفروع دین مى باشد- تاكيد فراوان شده است وا ز ترك آن مسلمين را به سختى بر حذر داشته است. نماز در حقيقت ستون و پايه دين مقدس اسلام (3 ) و كليد بهشت است و از جمله شایسته ترین اعمال در نزد پروردگار به حساب مى آيد.
خداونددر سوره طه مى فرمايد :" به یقین من خداوندی هستم كه معبودى جز من وجود ندارد، پس مرا پرستش كن ونماز را براى ذكر من برپاى دار".(4) خداوند سبحان التزام به امر مهم را در همه حال ودر همه رخدادهای زندگى مورد تاكيد قرار داده است. اسلام وظيفه هر مسلمان را تنها در اين خلاصه نكرده كه به صورت انفرادى در هر جايى و بدور از نماز اجتماع مسلمين يا محيطى كه در آن زندگى مى كند به انجام نماز بپردازد، بلكه به طور جدى به انجام وظيفه الهى نماز به صورت جماعت بويژه در مساجد با ديگر برادران دينى فراخوانده است. بنا براين اسلام برگزارى نمازهاى پنجگانه را به صورت جماعت در مساجد به اين دليل لازم دانسته كه مساجد علاوه بر اين كه پايگاه تجمع مسلمين مى باشد محلى است كه مى توان ديگر مشكلات جامعه اسلامى از قبيل مسايل اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى وغيره را مطرح كرد و در مورد آنها سخن گفت و براى حل آنها اقدامات لازم را بعمل آورد.
باز مى بينيم كه بر مسلمين لازم شده است كه به طور وسيع ترى هفته اى يك بار در نماز جمعه شركت كنند. خداوند در اين باره چنين فرموده است: "اى كسانيكه ايمان آورده ايد هر گاه براى نماز در روز جمعه فرا خوانده شديد پس بسوى ياد خدا بشتابيد وهر معامله اى را ترك كنيد، اين براى شما بهتر است اگر بدانيد"(5 ). واز رسول اكرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) نيز روايت است كه فرموده اند: "هر كس سه نماز جمعه را بدون عذر واز روى سستى وسهل انگارى ترك نمايد ، خداوند بر دلش مـُهر مى زند".
اين اجتماع بزرگ هفتگى در بردارنده نكات آموزشى فراوان بوده، در حقيقت تجديد پيمان و احياى حس برادرى و برابرى واستحكام بخشيدن وحدت ميان مسلمين واظهار قدرت وقوت مى باشد تا به دشمنان اسلام نشان دهند كه چگونه در صفوف مرصوص و دوشادوش يكديگر آماده دفاع ازكيان و شأن و شوكت اسلام و آئين اسلام هستند.

آثار نماز جماعت :

بر پايى فريضه‏هاى دينى به صورت دسته جمعى،علاوه بر پاداش‏هاى فراوانى كه دارد،در زندگى فردى و اجتماعى امت مسلمان نيز، آثار مثبت و فراوانى دارد كه به برخی ازآنها بیان اشاره می شود:

1- آثار معنوى نمازجماعت
بزرگترين اثر معنوى نماز جماعت، پاداش‏هاى الهى است . روايت است كه شبى،امی مومنان على (عليه السلام) تا سحر به عبادت ‏مشغول بود. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهایى خواند و استراحت‏كرد.
رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كه آنحضرت را در جماعت صبح نديد،به خانه او رفت.حضرت فاطمه(سلام الله علیها)از شب زنده‏دارى على(علیه السلام) و عذر او از نيامدن به‏ مسجد سخن گفت. پيامبر فرمود:پاداشى كه بخاطر شركت نكردن درنماز جماعت صبح ،از دست على(علیه السلام)رفت،بيش از پاداش عبادت تمام‏شب است. (6)
رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)فرموده است:
لانَّ اَصلَى الصُّبح فى جَماعَة اَحبَّ الى مِن ان اصلَى لَيلَتى‏حتى اصبح (7) اگر نماز صبح را به جماعت‏بخوانم،در نظرم محبوب‏تر ازعبادت و شب زنده‏دارى تا صبح است.
بخاطر همين فضيلت و پاداش‏هاست كه اگر تعداد نمازگزاران از ده نفربيشتر شود، اگر تمام آسمان‏ها كاغذ،و درياها مركب و درخت‏ها قلم شودو فرشتگان بنويسند،پاداش يك ركعت آنرا نمى‏توانند بنويسند. (8) . و نماز جماعت‏با تاخير،بهتر از نماز فرادى در اول وقت است. (9)

2- آثار اجتماعى نمازجماعت
نماز جماعت،مقدمه وحدت صفوف و نزديكى دلها و تقويت كننده‏روح اخوت است.
نوعى حضور و غياب بى تشريفات، و بهترين راه شناسائى افرادست.
نماز جماعت،بهترين،بيشترين،پاكترين و كم خرج‏ترين‏ا جتماعات دنياست و نوعى ديد و بازديد و آگاهى از مشكلات ون يازهاى يكديگر و زمينه ساز تعاون اجتماعى بين آحاد مسلمين است. درچنین اجتماعی نفاقها و كینه ها،بدبینی ها و بدخواهی ها و همچنین اختلاف طبقاتی رخت می بندد و جای خود را به مهر و صفا ،برادری و برابری می دهد.

3- آثار سياسى نمازجماعت
نماز جماعت،نشان دهنده قدرت مسلمين و الفت دلها و انسجام‏صفوف است.
تفرقه‏ها را مى‏زدايد،بيم در دل دشمنان مى‏افكند،منافقان را مايوس‏مى‏سازد ،خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت،نمايش حضور در صحنه و پيوند "امام‏" و "امت‏" است.

4- آثار اخلاقى،تربيتى نمازجماعت
در نماز جماعت،افراد در يك صف قرار مى‏گيرند و امتيازات موهوم صنفى ،نژادى، زبانى، مالى و...كنار مى‏رود و صفا و صميميت و نوعدوستى در دلها زنده مى‏شود و مؤمنان با ديدار يكديگر در صف‏عبادت،ا حساس دلگرمى و قدرت و اميد مى‏كنند.
نماز جماعت،عامل نظم و انضباط ، صف‏بندى و وقت‏شناسى‏است.
روحيه فردگرايى و انزوا و گوشه‏گيرى را از بين مى‏برد و نوعى مبارزه‏با غرور و خودخواهى را در بر دارد.
نماز جماعت،"وحدت‏" در گفتار،جهت،هدف و امام را مى‏آموزد و از آنجا كه بايد پرهيزكارترين و لايق‏ترين اشخاص، به امامت نمازبايستد،ن وعى آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.
نماز جماعت، كينه‏ها و كدورت‏ها و سوء ظن‏ها را از ميان مى‏برد و سطح دانش و عبوديت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزايش مى‏دهد.
به خاطر اينهمه آثار است كه به نماز جماعت،آنهمه توصيه شده‏است.حتى نابينايى وقتى از حضور پيامبر،اجازه خواست كه به مسجدنيايد،آنحضرت فرمود:از خانه تا مسجد،ريسمانى ببندد و به كمك آن، خود را به نماز جماعت‏ برساند. (10) و نيز،نابينايانى كه اجازه ترك شركت‏در نماز خواستند،رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) اجازه نفرمود. (11) از طرف ديگر، برخورد شديد نسبت‏به كسانى كه به نماز جماعت‏اهميت نمى‏دهند،نشان ديگرى بر اهميت و سازندگى آن است. امام محمدباقر (علیه السلام )فرمودند:
مَن تَرَكَ الجَماعَة رَغبَة عَنها و عَن جَماعَة المُسلمین مِن غَیر عِلَّة فَلا صَلاة له
كسی كه از روی بی میلی ،بدون عذر و علت نمازجماعت را كه اجتماع مسلمانان است ترك كند، نمازی برای او نیست(12 ).

اثرات نمازجماعت برروند كارها (13)
1 -5 : مشاركت وتعاون:
مشاركت بن مایه نمازجماعت را تشكیل می دهد و برخورداری از روح جمعی دركارها ومشاركت جمعی دركلیه امور از جمله پیامدهای نمازجماعت می باشد كه تاثیر بسزایی در روند روبه بهبود و روبه رشد كارها و برنامه ها دارد.
اسلام كوچكترین حركتی كه نشانه مشاركت درغمها و شادیهای دیگران باشد را نشانی از انسانیت دانسته و چنین اعمالی را جزء حسنات می شمارد.ب نابراین مشاركت در كارها ود اشتن روحیه همكاری همیاری وتشریك مساعی در جمیع امور ازنكات قابل توجهی است كه از روح و جان نمازجماعت ، دركالبد انسانهای مشاركت جو دمیده می شود و آنها در پیشبرد كارها موفق وپیروز می گرداند. شركت درغمها وشادیها،ت نگناها وگشایشهای دیگران از همه خوب است. ولی ازمدیران خوبتر و گاهی این همدردی و همیاری واجب میگردد چنانكه در شیوۀ مدیریت مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام )مشاهده می كنیم.
اسلام یكی ازنشانه های جامعۀ رشد یافته و انسانهایی كه اهل جمع و جماعت هستند را، در همدردی و همیاری آنها میداند و این را نخست ازمدیران و مسئولان می خواهد زیرا به تعبیر حضرت امیر مومنان علی (علیه السلام) این عمل دو خاصیت دارد ، یكی اینكه مایه ی آرامش روحی مستمندان و زیردستان است و دیگر اینكه سبب جلوگیری ازسركشی طغیان، ثروتمندان، بالادستان ومدیران خواهد بود.
نمازجماعت تبلور تلاش جمعی برای دستیابی به موفقیت است.ی كی ازمهمترین وباارزش ترین جنبه های مشاركت این است كه علاوه برتشویق كارمندان وكارگران به حداكثر تلاش وكوشش،نیروی ابتكار،خلاقیت وسازندگی آنها رانیز شكوفا می نماید.
ودر شرایط خاص، مدیر مجموعه را دوست،همفكر و یاور صمیمی گروه به حساب آورند،د وشا دوش او فعالانه تلاش و همكاری كنند. حاصل تحقیقات وتجربیات پژوهشگران دلالت برآن دارد كه مشاركت سبب افزایش بازدهی،بالارفتن كیفیت،كاهش تعارضات،كاهش مقاومتهای منفی وافزایش بهره وری مجموعه خواهد شد.اگرمسئول با زیردست خود همدل و همزبان شود وخود را درموقعیت فكری،شغلی واقتصادی او تصوركند،بازده و راندمان كارها به شكل قابل توجهی افزایش خواهد نمود.

2 - 5 - مشورت:
یكی دیگر ازفواید نمازجماعت،مشورت است. مشورت،كمك گرفتن از افكار وتجربیات دیگران است كه همین امر موجبات"هم افزا"شدن نیروها و قوه ها را درپی دارد وهم افزایی موجب شكوفایی استعدادها و بالا رفتن پتانسیلهای انسانی شده و درنتیجه موجب گشایش راههای نوین میگردد و "شورا بینهم شورا " قرار دادن مدیران وكاركنان دركنارهم است كه بدین ترتیب برقدرت و وسعت و عمق بینش ونگرش خویش می افزایند. مشورت خطاها و اشتباهات را به انسان می شناساند و آن آزمایشی است كه از این طریق می توان بر قدرت فكری،دقت نظر،میزان دلسوزی مدیران وكاركنان پی برد.
نمازجماعت به مثابه فرایندی است كه درآن شركت كنندگان درتنظیم برنامه ها،تعیین سیاستها وخط مشی ها و تصمیمات مختلفی كه دارای منشاءا ثرمی باشد، همدیگر راتحت نفوذ وتاثیر قرار میدهند. نمازجماعت، استبداد و عُجب وتك روی را كه فراهم آورنده عقب ماندگی دركارها و هلاكت و بدبختی است ، از بین می برد.
نمازجماعت،میزان مقبولیت و محبوبیت و درجۀ آنرا در بین مدیران وكاركنان افزایش می دهد و در ایجاد یك فضای "عتماد ساز نقش كلیدی ومهمی را ایفا می نماید.
نماز جماعت،صمیمیت وصفای میان كاركنان ومدیران را افزایش می دهد وآنها را یكدل و منسجم می نماید وهمین فضای دوستانه و صمیمانه در رشد و شكوفایی استعدادها و پیشبرد كارها بسیار حائز اهمیت می باشد.
نمازجماعت،روحیه نفاق ودورنگی را كه ازتضاد بین گفتار وك رداربوجود می آید رامی زداید وبه جای آن بذر دوستی ومحبت می نشاند .نمازجماعت ازجهت مسائل روانشناختی نیزحائز اهمیت بوده وانگیزه های مادی كاركنان ومدیران را تبدیل به "انگیزه های الهی" می نماید وا ضطراب، تشویش وتزلزل را از مجموعۀ انسانی وسازمانی دورمی نماید. نمازجماعت،روحیۀ تبعیت، اطاعت و فرمانبرداری را با خود به همراه دارد كه ازاركان جماعت می باشد.

3 - 5 - نظم وترتیب :
از دیگر آثار نماز جماعت نظم وترتیب می باشد كه در دل نمازجماعت نهفته است. نظم وترتیب دركارها وداشتننظام آراستگی باعث می شود تا دستیابی به مقصود زودتر حاصل گردد و در تنظیم اموروجریان طبیعی كارها ، نقشی موثردارد.

خلاصه سخن اینكه:
اصل در نماز، به جماعت خواندن است. در نمازجماعت، با مردم، در مردم و از مردم بودن مطرح است، در كنار مردم بدون هيچ گونه امتياز، از هر نژاد و اقليم و در هر شرايط اقتصادى.


پی نوشتها :
1: مستدرك الوسائل،ج 1 ص 488.
2: آیات زیادی مبین این موضوع است(بقره 2 ،3 ،37 ،اسراء78 ،ابراهیم 37 و40 ،مریم55 و31 و30 ،آل عمران 38 و39 ،انبیاء 72 و73 ،یوسف33 ،هود87 ،طه 14 ،ص 31 -33 ،لقمان 17 ،صافات 143 و144 )
3: حدیث پیامبراكرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):الصلوة معراج المؤمن- الصلوة عمودالدین
4: سوره طه - آیه 14
5: سوره جمعه آیه 9
6:سفينة البحار،ج 1،جماعت
7: كنز العمال،ج 8 حديث 22792
8 و 9: توضيح المسائل امام(رحمة الله علیه)مسئله 1400 و 1402
10: وسائل،ج 5 ص 377
11: كنزالعمال،ج 8 ص 255
12: امالی شیخ صدوق،ص290
13: سایت اطلاع رسانی دارالقران

ان شاءالله ادامه دارد ...

اللهم عجل لولیک الفرج
موفق باشید و خدایی .

امضای Agha sayyed
صِبغَةَ اللهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللهِ صِبغَةً
رنگ خدایی بپذیرید ! رنگ ایمان و توحید و اسلام و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است ؟!
بقره -138
اين است نگارگرى الهى؛ و كيست ‏خوش‏نگارتر از خدا
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۱۶, ۲۴/دی/۹۱
شماره ارسال: #2
آواتار
به نام خدا

سپاس از ایجاد مبحث بسیار به جا و ارزشمند نماز جماعت ؛


حدیثی از پیامبر اکرم در مورد نماز و علی الخصوص به جماعت برپا نمودن آن آمده است ک بسیار جالب و موثر است ، ان شا الله :

سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى كه در آنها هست، به قرعه متوسل مى شدند:
اذان نماز، شتاب به نماز جماعت و نماز در صف اول.


خیلی زیباست و بی اندازه عجیبه!!!

بنده رو یاد حدیثی از حضرت علی ابن موسی (علیه السلام) می اندازه که فرمود:

زیبایی های دین رو برای مردم بازگو کنید،مردم خود مشتاقانه به سمت دین می آیند.

امید که جلوه ای از این زیبایی و آثار در این مبحث برای بنده و دوستان بازگو بشه


یا علی (علیه السلام) مدد است.

امضای حسن عزتي
اگر چه خرمن عمرم غم تو داد به باد
به خاک پای عزیزت که عـهـد نشکستم

چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست
که خدمتی به سزا برنیامد از دستم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۱۱, ۲۵/دی/۹۱
شماره ارسال: #3
آواتار
بسم الله:
ببخشید که حدیثی را می نویسم که خودم به آن عمل نمی کنم

امام حسین (علیه السلام) در اهمیت برپایی نماز جماعت می فرمایند:
نماز را به جماعت بخوانید حتی بروی سرنیزه.

به قول خودمونی و امروزی؛ یعنی اگه یه جایی خورده شیشه هم که ریخته بود، نباید به این بهانه نماز جماعت را ترک کرد.

یا علی مدد

امضای mohamad
[تصویر: abbasalef.jpg]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۲۱, ۲۵/دی/۹۱
شماره ارسال: #4
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

با تشکر از دوستان عزیزم بابت احادیث زیبا . در ادامه مطالبی دیگر را عرض مینمایم .
ابتدا شرایط امام جماعت و سپس ادابی که باید مأموم رعایت نماید .

قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
مَن صَلّى خَلَفَ عالِم فَكانَّما صَلّى خَلَفَ رَسولَ الله

كسى كه پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند كسى است كه پشت سر پيغمبر خدا نماز خوانده است . (14)

امام جماعت
در نماز جماعت، آنکه جلو می‏ایستد و مردم به او اقتدا می‏کنند، "امام‏" نام دارد. بعضی نیز به او "پیشوا" می‏گویند. در نظام اجتماعی ‏سیاسی اسلام، آنکه پیشوایی جمعی را به عهده دارد، باید از یک سری ‏فضیلت‏ها و برتری‏ها برخوردار باشد، تا فضایل او الهام‏ بخش دیگران نیزباشد.
در نماز جماعت نیز، پیشنماز، باید در علم و عمل و تقوا و عدالت، برتر از دیگران باشد.
در حدیث می‏خوانیم: "فَقَدموا اَفضَلکُم‏" (15) و "فَقَدموا خِیارَکُم‏" (16) یعنی با فضیلت‏ترین و بهترین خودتان را جلو بیندازید و به او اقتدا کنید.
احادیث، در این باره، بسیار است. به چند نمونه اشاره می‏کنیم:
امام جماعت، باید کسی باشد که مردم به ایمان و تعهد او اطمینان ‏داشته باشند. (17)
امام صادق(علیه السلام)فرمود: امام جماعت، رهبری است که شما را به سوی ‏خدا می‏برد، پس بنگرید که به چه کس اقتدا می‏کنید. (18)
ابوذر فرمود: امام شما، در قیامت، شفیع شماست. پس شفیع خودتان ‏را از افراد سفیه و فاسق قرار ندهید. (19)
اقتدا کردن به افراد ناشناخته و آنان که در دین یا امامت، غلو می‏کنند، نهی شده است. (20)
افرادی که در جامعه، بخاطر گناه علنی، شلاق خورده‏اند، یا از طریق نامشروع، بدنیا آمده‏اند، حق امام جماعت ‏شدن ندارند. (21)
امام جماعت باید مورد قبول مردم باشد، و گرنه آن نماز، مورد قبول‏ درگاه خداوند نیست. (22)
امام صادق(علیه السلام)در تفسیر این آیه شریفه (خُذُوا زینَتکُم عِندَ کُل‏مَسجِد) (23) هنگام رفتن به مسجد، نیت ‏خود را همراه داشته باشید،
فرمود: زینت مسجد، پیشوای شایسته و امام جماعت مسجد است. (24)
امام باقر(علیه السلام)فرمود: امام جماعت‏ باید از افراد اندیشمند و صاحب ‏فکر باشد. (25)
رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود: کسی که پشت‏ سر امام عالم نماز بخواند، گویا پشت‏ سر من و حضرت ابراهیم، نماز خوانده است. (26)
امام جماعت، باید مراعات ضعیف‏ترین افراد را بکند و نماز را طول ‏ندهد. (27)

انتخاب امام جماعت
از آنجا که در امام جماعت، برتری و فضیلت ‏بر دیگران شرط است، اگر در موقعیتی، چند نفر شایستگی آنرا داشتند که به آنان اقتدا شود، باز هم اوصاف و شرایطی به عنوان اولویت در روایات مطرح است که ‏آموزنده است و گرایش به ارزشها و انتخاب بهتر را می‏آموزد. از جمله:

1) کسی که قرائت نمازش بهتر باشد(اقرئهم)
2) کسی که در هجرت، پیشقدم باشد(اقدمهم هجرة)
3) کسی که دین‏شناس‏تر و در مراتب علمی برتر باشد (اعلمهم‏بالسنة و افقههم فی الدین)
4) کسی که سن بیشتری داشته باشد(فاکبرهم سنا)
5) کسی که انس او با قرآن بیشتر باشد.
6۶) کسی که زیباتر و خوشروتر باشد. (28)
7) صاحب منزل، از مهمان در امام جماعت‏شدن مقدم است.
8) امام جماعت دائمی، بر افراد تازه وارد به مسجد، مقدم است.

در میان امتیازات، به مسئله‏ "عالم بودن‏" بیش از هر چیزی تکیه شده ‏است. این دانایی و اعلمیت ، در همه مواردی که نوعی رهبری و پیشوایی‏در کار است ، شرط و امتیاز است.

در حدیث است:
مَن صَلّی بِقَوم و فیهِم مَن هوَ اَعلَمُ مِنه لَم یَزل اَمرَهُم الی السِّفال الی‏ یَوم القیامَة‏
کسی که امامت نماز و پیشوایی گروهی را به عهده بگیرد، در حالیکه میان آنان، داناتر از او هم باشد، وضع آن جامعه تا قیامت، همواره رو به ‏سقوط و پستی است. (29)

البته همچنانکه در حدیثی گذشت، امام جماعت ‏باید مورد پذیرش وقبول مردم باشد. این مقبولیت، از راه علم و پاکی و عدالت و تواضع واخلاق نیکو بدست می‏آید.
نباید غفلت داشت که گاهی دشمنان و اهل نفاق، برای ضربه زدن ‏به اسلام و روحانیت، امام جماعتی را با شایعه و تهمت و دروغ، بدنام ‏می‏کنند تا او را به انزوا بکشند. هشیاری مردم، خنثی کننده این نقشه ‏شیطانی است. در جماعت پشت‏ سر کسی که با فسق دورویی و دروغ، مقبولیت ‏خود را حتی در مقابل عده ایی از دست داده است نباید ایستاد.

عدالت در امام جماعت
از شرایط امام جماعت، "عادل بودن" است.
عدالت را در کتب فقهی تعریف کرده‏اند. فقهای گرانقدر، از جمله ‏حضرت امام خمینی(قدس سره)می‏فرمایند:
عدالت، یک حالت درونی است که انسان را از ارتکاب گناهان ‏کبیره، و تکرار و اصرار نسبت ‏به گناهان صغیره باز دارد. (30)
پاکی، تقوا، دوری از گناه، از نشانه‏های عدالت است. بنا به ‏اهمیت این صفت، در فقه اسلامی و قانونی اساسی، داشتن آن برای مسئولان بلند پایه و مشاغل حساس، شرط است و کارهای مهم کشور و امور مردم، باید بدست افراد عادل انجام گیرد.

برخی آداب نماز جماعت

1- به نماز جماعت اهميت بدهيد ترك نماز جماعت ،اگر از روی بی احترامی باشد، جايز نيست.
2- بخاطر ايرادات جزيی امام جماعت، نماز جماعت را ترك نكنيد.
3- در هر حال نماز جماعت تشكيل دهيد، حتی با دوستان و اهل خانواده.
4- هيچ گاه نماز جماعت را به بهانه درس و كار و... ترك نكنيد.
5- هيچ وقت به اميد اينكه در نماز فرادی حال بهتر و حضور قلب بيشتری داريد ،نماز جماعت را ترك نكنيد.
6- بهتر است قبل از اذان برای جماعت آماده شده باشيد .
7- اطرافيان خود را برای شركت در نماز جماعت تشويق كنيد ( با قول و عمل).
8- چنانچه قبل از اقامه جماعت، نماز را فرادی خوانديد بهتر است دوباره نماز را با جماعت بخوانيد.
9- براِی شركت در نماز جماعت بهترين لباسهای خود را بپوشيد، و عطر بزنيد.
10-پيش از حضور در جماعت، بوی بد لباس و اعضای بدن خود را از بين ببريد.
11-سعی كنيد از ابتدا به جماعت برسيد ؛تا فضيلت و ثواب تمام آنرا درك كنيد.
12- هيچگاه با اصرار از ديگران نخواهيد كه در بين صفوف به شما جا دهند.
13-در صف نماز جماعت صفها را منظم تشكيل دهيد.
14- هيچگاه نسبت به ايستادن در كنار افراد ضعيف و فقير تكبر نكنيد.
15- مراقب باشيد، به جهت تكبر، در صف‌های جلو نايستيد و براي ريا در صف‌های عقب قرار نگيريد.
16-پای خود را روی جانماز و مهر ديگران نگذاريد.
17-متوجه نماز خود باشيد و از توجه به ديگران و اعمالشان خودداری كنيد.
18-در اعمال نماز جماعت زياد از امام جماعت عقب نيفتيد.
19-مراقب باشید حین برپایی نماز مزاحم ديگران نبوده و تمركزشان را بهم نزنید.
20- برای رسيدن به ثواب بيشتر، زود تكبير گفته و اقتدا كنيد.
21- هر گاه خواستيد در حال ركوع اقتدا كنيد، برای خبر كردن امام جماعت يكبار تكبير گفتن كافی است آنرا تكرار نكنيد و آیه صبر و ....نخوانيد.
22- در خواندن دعاهای پس از نماز با ديگران هم صدا و هماهنگ باشيد.
23-پس از اتمام نماز ،با برادران دينی احوالپرسی كرده و جويای احوال غائبين باشيد.
24-هيچگاه از امام جماعت درخواست نكنيد كه سرعت نماز را به دلخواه شما تنظيم كند.
25- در وقت ورود و خروج ، مراقب باشيد پای خود را روی كفش ديگران نگذارید .
26- اگر در صف‌های جماعت جا باشد ،مكروه است انسان تنها بايستد.
27-مكروه است مأموم ذكرهای نماز را طوری بگويد كه امام جماعت آنرا بشنود.
28- شركت در نماز جماعت برای هر كس مستحب است به ويژه برای همسايه مسجد.
29-مستحب است كه انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند.
30- نماز جماعت، هر چند اول وقت خوانده نشود، از نماز فرادی اول وقت بهتر است.
31- نماز جماعتی كه مختصر خوانده مي‌شود، از نماز فرادايی كه طول بدهد بهتر است.
32- امام يا مأموم ميتوانند نمازی را كه به جماعت خوانده دوباره به جماعت بخوانند ، در صورتی كه جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشند.
33-فاصله امام و مأموم و فاصله صف‌ها زياد نبايد باشد.
34- كسی كه ايستاده نماز می‌خواند، نمی‌تواند به كسی كه نشسته يا خوابيده اقتدا كند.
35-مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم ،كمال و تقوی در صف اول بايستند.

پی‏نوشتها:
14- بحارالانوار، ج 88، ص 119
15 و 16 -من لا یحضره، ج ۱ ص ۳۷۷.
17- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۰.
18- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۱، وسائل، ج ۵ ص ۴۱۶.
19- وافی، ج ۲ ص ۱۷۷.
20 و 21- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۱.
22- وسائل ج ۵ ص ۴۱۷ و مستدرک، ج ۱ ص ۴۹۲.
23- اعراف، آیه ۳۱.
24- نورالثقلین، ج ۲ ص ۱۹.
25 و 26- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۲.
27- من لا یحضر، ج ۱ ص ۳۸۱.
28- وافی، ج ۱ ص ۱۷۷، مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۲ و ۴۹۳، وسائل، ج ۴ ص ۴۱۹.
29- من لا یحضر، ج ۱ ص ۳۷۸.
30- تحریر الوسیله، ج ۱، بحث امام جماعت.

ان شاءالله ادامه دارد ...

اللهم عجل لولیک الفرج
موفق باشید و خدایی .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۰۸, ۲۷/دی/۹۱
شماره ارسال: #5
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):
مَن صَلّى اَربَعينَ يَوماً جَماعَة يُدركُ التَّكبيرَة الاُولى ، كُتبَ لَهُ بَرائتانِ بَرائةَ مِن النَّار و بَرائةَ مِن النِّفاق (1)

كسى كه نماز خود را با جماعت و با درك تكبير اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براى او مقرر مى سازد:
1 - برائت از آتش دوزخ .
2 - برائت از نفاق .

احکام نماز جماعت (2)
بجا دانستم تا برخی از احکام نماز جماعت را برای دوستان نقل نمایم .

مسأله 1406
اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند ، چون اطاعت پدر و مادر واجب است بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند وقصد استحباب نماید .
مسأله 1407
احتیاط واجب آن است كه نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام علیه السلام بقصد رجاء با جماعت بخوانند ونمازهای مستحبی را هم نمی شود به جماعت خواند ، مگر نماز استسقاء كه برای آمدن باران می خوانند .
مسأله 1414
كسی كه پشت ستون ایستاده ، اگر از طرف راست یا چپ به واسطه مأموم دیگر بامام متصل نباشد ، نمیتواند اقتدا كند بلكه اگر از دو طرف هم متصل باشد ولی از جلو اتصال نداشته باشد و هیچ كدام از آنها بعض مأمومین صف قبل ولو یك نفر را نبیند جماعتش اشكال دارد .
مسأله 1415
جای ایستادن امام باید از جای مأموم بلند تر نباشد ولی اگر مكان امام مقدار خیلی كمی بلند تر باشد اشكال ندارد ، ونیز اگر زمین سراشیب باشد و امام در طرفی كه بلند تر است بایستد در صورتیكه سراشیبی آن زیاد نباشد وطوری باشد كه به آن ، زمین مسطح بگویند مانعی ندارد .
مسأله 1416
اگر جای مأموم بلند تر از جای امام باشد در صورتیكه بلندی به مقدار متعارف زمان قدیم باشد مثل آن كه امام در صحن مسجد و مأموم در پشت بام بایستد اشكال ندارد ولیاگر مثل ساختمانهای چند طبقه این زمان باشد ، جماعت اشكال دارد .
مسأله 1418
بعد از تكبیر امام اگر صف جلو آماده نماز و تكبیر گفتن آنان نزدیك باشد كسی كه در صف بعد ایستاده ، میتواند تكبیر بگوید ولی احتیاط مستحب آنست كه صبر كند تا تكبیر صف جلو تمام شود .
مسأله 1419
اگر بداند نماز یك صف از صفهای جلو باطل است ، در صفهای بعد نمیتواند اقتدا كند ، ولی اگر نداند نماز آنان صحیح است یا نه ، میتواند اقتدا نماید .
مسأله 1420
هر گاه بداند نماز امام باطل است مثلا بداند امام وضو ندارد ، اگر چه خود امام ملتفت نباشد ، نمیتواند باو اقتدا كند .
مسأله 1421
اگر مأموم بعد از نماز بفهمد كه امام عادل نبوده یا كافر بوده ، یا به جهتی نمازش باطل بوده ، مثلا بیوضو نماز خوانده ، نمازش صحیح است .
مسأله 1422
اگر در بین نماز شك كند كه اقتدا كرده یا نه ، چنانچه در حالی باشد كه وظیفه مأموم است مثلا به حمد و سوره امام گوش میدهد میتواند نماز را به جماعت تمام كند و اگر مشغول كاری باشد كه هم وظیفه امام و هم وظیفه مأموم است مثلا در ركوع یا سجده باشد ، باید نماز را به نیت فرادی تمام نماید .
مسأله 1423
انسان در بین نماز جماعت میتواند نیت فرادی كند .
مسأله 1424
اگر مأموم به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام نیت فرادی كند لازم نیست حمد وسوره را بخواند ، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادی نماید ، باید مقداری را كه امام نخوانده بخواند .
مسأله 1427
اگر موقعی كه امام در ركوع است اقتدا كند و بركوع امام برسد ، اگر چه ذكر امام تمام شده باشد ، نمازش بطور جماعت صحیح است و یك ركعت حساب میشود . اما اگر به مقدار ركوع خم شود و بركوع امام نرسد نمازش بطور فرادی صحیح میباشد و باید آن را تمام نماید .
مسأله 1428
اگر موقعی كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود وشك كند كه به ركوع امام رسیده یا نه ، نمازش صحیح است وفرادی میشود .
مسأله 1429
اگر موقعی كه امام در ركوع است اقتدا كند و پیش از آن كه به‌اندازه ركوع خم شود ، امام سر از ركوع بردارد ، میتواند نیت فرادی كند یا صبر كند تا امام برای ركعت بعد برخیزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند . ولی اگر برخاستن امام بقدری طول بكشد كه نگویند این شخص نماز جماعت میخواند ، باید نیت فرادی نماید .
مسأله 1430
اگر اول نماز یا بین حمد و سوره اقتدا كند و پیش از آن كه به ركوع رود ، امام سر از ركوع بردارد نماز او بطور جماعت صحیح است و باید ركوع كند و خود را به امام برساند .
مسأله 1431
اگر موقعی برسد كه امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد ، باید بعد از نیت و گفتن تكبیره الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولی سلام را نگوید و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد ، بعد بایستد و بدون آن كه دوباره نیت كند و تكبیر بگوید ، حمد و سوره را بخواند و آنرا ركعت اول نماز خود حساب كند .
مسأله 1439
اگر در ركعت دوم اقتدا كند ، قنوت و تشهد را با امام میخواند و احتیاط آن است كه موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند كند ، و باید بعد از تشهد با امام برخیزد و حمد و سوره را بخواند ، واگر برای سوره وقت ندارد ، حمد را تمام كند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند ، یا نیت فرادی كند و نمازش صحیح است ، ولی اگر در سجده به امام برسد ، بهتر است كه احتیاطا نماز را دوباره بخواند .
مسأله 1440
اگر موقعی كه امام در ركعت دوم نماز چهار ركعتی است اقتدا كند ، باید در ركعت دوم نمازش كه ركعت سوم امام است بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را به مقدار واجب بخواند وبرخیزد ، و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات وقت ندارد ، یك مرتبه بگوید و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند .
مسأله 1441
اگر امام در ركعت سوم یا چهارم باشد و مأموم بداند كه اگر اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمیرسد ، بنابر احتیاط واجب باید صبر كند تا امام به ركوع رود ، بعد اقتدا نماید .
مسأله 1442
اگر در ركعت سوم یا چهارم امام اقتدا كند ، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد ، باید حمد را تمام كند ودر ركوع یا سجده خود را به امام برساند ، ولی اگر در سجده به امام برسد ، بهتر است كه احتیاطا نماز را دوباره بخواند .
مسأله 1443
كسی كه میداند اگر سوره را بخواند در ركوع به امام نمیرسد ، باید سوره را نخواند ولی اگر خواند نمازش صحیح است .
مسأله 1444
كسی كه اطمینان دارد كه اگر سوره را شروع كند یا تمام نماید به ركوع امام میرسد ، احتیاط واجب آن است كه سوره را شروع كند یا اگر شروع كرده تمام نماید .
مسأله 1445
كسی كه یقین دارد ، اگر سوره را بخواند به ركوع امام میرسد ، چنانچه سوره را بخواند و به ركوع نرسد نمازش صحیح است .
مسأله 1446
اگر امام ایستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است میتواند اقتدا كند ، ولی باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند و اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اول یا دوم بوده ، نمازش صحیح است .

پی نوشتها :
1- بحارالانوار، ج 88، ص 4
2- رساله عملیه امام خمینی (قدس السره)

ان شاءالله ادامه دارد...

اللهم عجل لولیک الفرج
موفق باشید و خدایی .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۳, ۳۰/دی/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/دی/۹۱ ۲۳:۱۸ توسط Agha sayyed.)
شماره ارسال: #6
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم

یکی از تاثیر گذارترین کلمات ، سخنانی است که رنگ و بوی الهی دارند و چه کلامی الهی تر از کلام معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین ) .
چند حدیث قرار میدهم تا ان شاءالله خداوند همه ما و دوستان و اقارب و مومنین و مومنات را به برکت این سخنان ، جزء نمازگزاران واقعی برانگیزاند .


قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):
و من مشی الی مسجد يطلب فیه الجماعه کان له بکل خطوه سبعون الف حسنه، و یرفع له من الدرجات مثل ذلک، فان مات و هو علی ذلک و کل الله به سیعین الف ملک یعودونه فی قبره و یبشرونه و یونسونه فی وحدته و بستغفرون له حتی یبعث
کسی که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد گام بر می دارد . خداوند متعال در مقابل هر گامی که بر می دارد هفتاد هزار حسنه به او پاداش می دهد و به همین میزان نیز درجات وی بالا خواهد رفت و اگر درچنین حالی بمیرد ؛ خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مامور می نماید تا در قبر به دیدار او رفته ، وی را بشارت دهندو در تنهایی قبر انیس او باشند و تا روز قیامت برایش طلب آمرزش کنند.

مکارم الاخلاق ج۲ ص ۳۷۵



قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):
اذا سمعت الاذان فات ولو حبوا
هنگامى كه اذان نماز را شنيدى ، هرچه سريعتر به مسجد بيا، گرچه سينه خيز باشد.

(كنزالعمال ، ج 7، ص 548)



قال علی بن موسی الرضا (علیه السلام):
انما جعلت الجماعة لئلا يكون الاخلاص و التوحيد و الاسلام و العبادة لله الا ظاهرا مكشوفا مشهورا
نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و يگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشكار، باز و ظاهر باشد.

(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 372. بحارالانوار، ج 88، ص 12)



قال ابا جعفر محمد الباقر(علیه السلام) :
قال على (علیه السلام) :من سمع النداء فلم يجبه من غير علة فلا صلاة له
هركس كه صداى اذان جماعت را بشنود و بدون هيچ عذرى پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نيست ).

(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 375)



قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
ان الشیطان ذئب الانسان کذئب الغنم یأخذ الشاة القاصیة والناحیة فایاکم والشعاب و علیکم بالجماعة و العامة والمسجد
شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میشهای دورافتاده وکناره گیر را می گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایی و خط بازی )بپرهیزید و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.

کنز العمال ، ج 7، ص ,581 حدیث 20355



قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم):
استووا تستو قلوبکم و تماسوا تراحموا.
صفهای نماز جماعت را هماهنگ و تنظیم نمائید تا دلهایتان متعادل شود و شانه ها در تماس با هم باشد، تا مهربانی افزوده شود.

کنزالعمال، ج7، ص 623.



قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
ان الله یستحیی من عبده اذا صلی فی جماعة ثم سأله حاجة ان ینصرف حتی یقضیها
زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، وهنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد .

بحار الانوار، ج ,88 ص 4



قال رسول الله (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
و من حافظ علی الجماعة حیثما کان مر علی الصراطکالبرق الخاطف اللامع فی اول زمرة مع السابقین
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع ودرخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.

ثواب الاعمال ، ص 343



قال رسول الله(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) :
ثلاثة یضحک الله الیهم : الرجل اذاقام باللیل یصلی و القوم اذا صفوا فی الصلاة ، و القوم اذا صفوا فی قتال العدو
سه گروهند که خداوند از آنان خشنود است :1- کسی که نماز شب می خواند.2- جمعی که نماز جماعت تشکیل می دهند.3- دسته ای که در برابردشمن در راه خدا صف آرایی کرده اند.

ثواب الاعمال ، ص 96


منابع :
ستاد اقامه نماز
پایگاه اطلاع رسانی غدیر
وبلاگ احادیث و روایات


اللهم عجل لولیک الفرج
موفق باشید و خدایی .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۳:۲۶, ۸/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #7

سلام
رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كه آنحضرت را در جماعت صبح نديد،به خانه او رفت.حضرت فاطمه(سلام الله علیها)از شب زنده‏دارى على(علیه السلام) و عذر او از نيامدن به‏ مسجد سخن گفت. پيامبر فرمود:پاداشى كه بخاطر شركت نكردن درنماز جماعت صبح ،از دست على(علیه السلام)رفت،بيش از پاداش عبادت تمام‏شب است.


[/font]
لطفا منبع این حدیث را ذکر کنید!


با تشکر از شما و دوستان لطفا در مورد نقل حدیث دقت کنید و حتی المقدور منبع آن را ذکر کنید.

[font=Tahoma]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۳۷, ۸/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #8
آواتار
بسم الله
(۸/اسفند/۹۱ ۱۳:۲۶)seiied110 نوشته است:  سلام
رسول خدا(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) كه آنحضرت را در جماعت صبح نديد،به خانه او رفت.حضرت فاطمه(سلام الله علیها)از شب زنده‏دارى على(علیه السلام) و عذر او از نيامدن به‏ مسجد سخن گفت. پيامبر فرمود:پاداشى كه بخاطر شركت نكردن درنماز جماعت صبح ،از دست على(علیه السلام)رفت،بيش از پاداش عبادت تمام‏شب است.


[/font]
لطفا منبع این حدیث را ذکر کنید!


با تشکر از شما و دوستان لطفا در مورد نقل حدیث دقت کنید و حتی المقدور منبع آن را ذکر کنید.

[font=Tahoma]
علیکم السلام
بزرگوار ،
اولا ممنون از تذکرتان .
در ضمن ،اگر مطلب را تا انتها مطالعه میکردید منبع نوشته شده بود .
در پایان هر بخش هم پی نوشتها آمده است .
لذا میتوانید صحت و سقم مطالب را از روی پی نوشت و منبع دریابید .

موفق باشید و خدایی .
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۲۲, ۲۱/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #9

سلام برادر
چقدر امامتو میشناسی! فقط می خواهم بگم مگر فاصله خانه حضرت تا مسجد چقدر بوده ؟
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۴۸, ۲۹/فروردین/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۳۰/فروردین/۹۲ ۸:۰۳ توسط میلاد.م.)
شماره ارسال: #10
آواتار
[تصویر: 0.gif]
.
.
.
.
[تصویر: 2.gif]
.
.
.
[تصویر: 3.gif]صف اول نماز جماعت
.
تا می تونیم بریم تو صف های جلویی خصوصا صف اول.
چرا باید برای رفتن تو صف اول نماز جماعت اینقدر تعارف و تعلل کنیم.!!؟؟
به احادیث زیر نگاه کنید :
.
.
[تصویر: 4.gif]رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود:
سه چيز است كه اگر امّت من منافع آن را مى‏دانستند، براى دست يافتن به آن، به سوى هم تير اندازى مى‏كردند:
اذان گفتن، زود رفتن به نماز جمعه، و قرار گرفتن در صف‏ اول‏ نماز جماعت‏.
.
النوادر( للراوندي ) / ترجمه صادقى اردستانى، ص: 222
.
.
.
[تصویر: 4.gif]قال ابوالحسن موسی بن جعفر (علیه السلام):
نماز در صف اول جماعت مانند جهاد در راه خداست.
.
وسائل الشیعه،ج5،کتاب الصلاة
.
.
.
[تصویر: 4.gif]حضرت علي (علیه السلام) فرمود :
بهترين مکان در جماعت ، صفهاي اول آن است زيرا صف فرشتگان است و بهترين جاي صف اول ، سمت راست امام است.
.
بحار ج 85 ، ص 443

.
.

امضای میلاد.م
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Rainbow آیا تا به حال به دلیل اصرار دین بر نماز جماعت فکر کرده اید 11-66(یا الله) 0 901 ۱۷/فروردین/۹۱ ۱۷:۱۳
آخرین ارسال: 11-66(یا الله)

پرش در بین بخشها:


بالا