کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
** ختم الکلام هایی در باب وحدت بین شیعه و سنّی! (بسیار مهم) **
۱:۵۴, ۱۱/بهمن/۹۱ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۴/بهمن/۹۱ ۱۲:۴۸ توسط أین المنتظر.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم

فرازی از دعای بیستم صحیفه سجّادیه:

« خداوندا؛ مرا چونان پرهیزگاران بر آن دار تا آتش فتنه ها را خاموش کنم. جناح های متفرّق جامعه را یکجا گرد آورم. و تیرگی ها را به صفا مبدّل سازم. نیکی را در میان جامعه همه گیر سازم... »

به بهانه ی میلاد نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد المصطفی صلوات الله علیه و آله و سلّم، لازم دونستم نکاتی رو خدمت عزیزان یادآوری کنم.

دین اسلام دین مهربانی، عطوفت و رحمت است در بین همه ی مسلمان. امّا متأسفانه بعضی از گروه های به ظاهر اسلامی، این مهر ومحبّت را منحصر به مذهب خود می دانند... اختلافاتی میان دو فرقه ی مسلمان شیعه و سنّی در جریان است. همه ی ما فراموش کرده ایم که ملاک مسلمان بودن، گفتن شهادتین است و لا غیر. امّا هر دو فرقه به بهانه ی بعضی از اختلافات در بعضی اصول اعتقادی، آتش تفرقه میان شیعه و سنّی را شعله ور می کنند. در میان شیعیان، گروه های افراطی هستند که به هیچ عنوان با وحدت اسلامی، سر سازش ندارند و بعبارتی گروه مقابل را خارج از دین اسلام و کافر می دانند. و می گویند، با این تفاسیر، دیگر وحدت اسلامی معنا ندارد. بعضی ها هم کمی نرم تر از گروه اوّل وحدت اسلامی را قبول دارند، امّا حدّ و مرز آن را نمی دانند. و همین علّت، موجب می شود تا ناخواسته و ندانسته به وحدت اسلامی و جامعه اسلامی آسیب وارد کنند.

متن زیر قسمتی از کتاب « امام در عینیّت جامعه » نوشته استاد محمّد رضا حکیمی است که در آن سیره امام سجّاد علیه السّلام را در حفظ وحدت اسلامی بر اساس دعایی زیبا در صحیفه سجّادیه تبیین وتشریح می کند:

« یکی از دعاهای مفصل صحیفه سجادیه، دعای 27 است. در باره سربازان و مأمورانی که در مرز های ممالک اسلامی به انجام مأموریت مشغولند. آنچه در این دعا مهم است باید سرمشق قرار گیرد، نظری است که امام علیه السّلام به مصالح کلّی جامعه اسلامی افکنده است. دراین نظر، اسلام و مسلمانان را یک طرف قرار داده است و دشمنان و مخالفان اسلام را در طرف دیگر. از این رو به اختلافات مذهبی مسلمین و تشتت های فرقه ای توجه نکرده است. و در برابر مسائل و مصالح جهانی اسلام آنها را نادیده انگاشته است. و چونان رهبری آگاه، دلسوز، و مشرِف، برای صفوف مسلمین و مرزبانان خاک های اسلام دعا کرده است. و این طرز فکر و دید را در این دعا تعلیم فرموده است. و بدینگونه رسالت و مقام خویش را بعنوان مرزبان حقیقی اسلام – که باید به یاد همه کس و آگاه از همه چیز باشد – خاطر نشان ساخته است.

اینک جملاتی از این دعا را میخوانیم:

« خداوندا؛ بر محمّد و آل محمّد درود فرست. خداوندا؛ مرزهای مسلمانان را با عزّت خود استوار و برآورده دژ بدار. خدایا؛ نگهبانان این مرز ها را با نیروی خود مدد کن. خدایا؛ حقوق آنان را از برکت و غنای خود فراوان ساز.
خداوندا؛ بر محمد و آل محمد درود فرست. خدایا؛ شماره و تعداد مرزبانان اسلام را بیفزای. خدایا؛ سلاح های آنان را (برای حراست سرزمین های قبله و قرآن؛ قرآنی که دعوت به عدالت کلّی می کند و بشریت را به عدل و احسان و خیر عمومی برای همه ی بشر فرا میخواند) تیز ساز. حوزه ی آنان را حراست کن. میان آنان الفت برقرار فرمای. و امور آنان را خود تدبیر کن.
خدایا؛ آنچه را نسبت به آن جاهلند، به آنان بشناسان. آنچه را نمی دانند، به آنان بیاموز. و درباره آنچه بینایی و شناخت درستی ندارند، به آنان بینایی و شناخت بده (تا به علّت بدور بودن از مراکز، از فرهنگ و شناخت بی بهره نباشند).
خدایا؛ هنگامی که با دشمن روبرو شوند، دنیای فریبکار فریبنده را در دل آنان بفراموشان. و وسوسه های شورانگیز مال دنیا را از لوح ضمیر آنان بشوی. خدایا؛ در آن لحظات، بهشت را در پیش چشم آنان در آر.
خداوندا؛ هر مسلمانی که در خانه ی سربازِ به جهاد رفته ای یا مرزداری، بر جای مانده است، هر مسلمانی که سرپرستی خاندان او را به بعهده گرفته است، هر مسلمانی که کمک هزینه ای به او کرده است، یا ساز و برگ به او داده است، یا او را بررفتن به جهاد تحریض نموده است، یا... ... ، خدایا؛ این کسان را نیز مانند همان مرزبانان پاداش ده. »

در این دعا، همه جا تعبیر «مسلم» و «مسلمین» و «اهل ثغور» است. یعنی هر کسی که «لا إله الّا الله» و «محمّد رسول الله» بر زبان آرد، بدون در نظر گرفتن مذاهب و فرقه های اسلامی. و این، از نظر سیاست اسلامی، تعلیمی بزرگ است. تا مسلمانان شیعه سنّی بدانند که در روزی که مصالح جهانی اسلام مطرح است، و دشمن خارجی رویاروی ایستاده است، باید به اسلام - بمعنای اعم – اندیشید. این مصالح را ائمّه ی طاهرین
علیهم السّلام همواره رعایت می کردند. و در عین پاسداری موضع راستین حق و نشر معارف و مبانی شیعی، از مصالح کلّی اسلام و مسلمین غفلت نمی ورزیده اند. اکنون ما شیعیان باید این تعالیم را سرمشق خود سازیم. هیچ گوینده ای، هیچ نویسنده ای، هیچ واعظی، حق ندارد بنام دین و تشیّع، مصالح اسلام را نادیده بگیرد و بنام ولایت و علاقه مندی به امامان علیهم السّلام، دستورات صریح خود امامان را زیر پای نهد. این موضعگیری های جاهلانه، همه از سر جهل است. جهل به موضع مسئول تشیّع، جهل به فرهنگ اصل دین، جهل به روش پیشینیان شیعه جهل به میراث و شعور میراثی ما و جهل به مسائل زمان و سیاست های جهان.
من میدانم که در میان برادران اهل سنّت ما کسانی که اصل برادری و تفاهم و حرمت متقابل را رعایت نمی کنند، اندک نیستند. در میان نویسندگان و مؤلّفان و گویندگان و عالمان و فقیهان آنان. هستند کسانی که به برادری اسلامی زیان می رسانند. و از این راه – دانسته یا ندانسته و خواسته یا ناخواسته – به دشمن کمک می کنند. حتی در ایّام حج و موسم و مشعر و منی... من اینها را می دانم. لیکن ما نباید مقابله به مثل کنیم. و بر سر دوری و جدایی و نشر تفرقه مسابقه دهیم. در این میان، اسلام را فدا سازیم. و برای بهره برداری دشمن وسیله فراهم آوریم. ما مدّعی آنیم که تربیت یافته ی مکتب آل محمّدیم. و پیرو پیشوایان بر حقّ و رهبران الهی، رهبرانی انبازان و همطرازان با قرآن مجید. پس باید همانگونه عمل کنیم. و همانگونه بیندیشیم. بویژه در موضوع های اجتماعی. مثلا باید مصالح اسلام و قرآن و قبله را در هنگام های لازم، مقدّم بدانیم و بداریم. و این منافات ندارد با اصل اساسی حراست و نگهبانی فرهنگ تشیّع و نشر عرضه ی مبانی اعتقادی شیعی (چنانکه ائمّه ی طاهرین علیهم السّلام از خود حضرت علی علیه السّلام به بعد این هر دو کار را باهم انجام می داده اند: هم حفظ مصالح کلّی و جهانی اسلام در برابر امم و ملل دیگر: یهود، نصاری و... و هم نشر مبانی حق و ایدئولوژی درست و بینش راستین) بلکه آنچه در این مقام مطرح است، گفته ها و نوشته های جاهلانه ی برخی از کسانی است که در رده ی گویندگان و نویسندگان و مؤلّفان دینی جای گرفته اند. و شگفتا که بعضی از آنان خود را عالم و ملّا و کتاب خوانده هم معرّفی می کنند. لیکن ذرّه ای شعور شیعی و درک زمانی ندارند. گمان می کنند. همین که احساسات گروهی عوام را تحریک نموده اند، و طعنی گفتند، و مجلسی گرم کردند، حقیقت را تأیید کرده اند. و خدا را راضی ساخته اند. آن هم در این زمان. می پندارند مجاهدات بی مانندی که بزرگان شیعه در طول تاریخ برای حفظ و انتقال این مذهب کرده اند، از همین دست بوده است. دست کم تاریخ احوال چندتن از بزرگان سلف را مانند: سعیدبن جُبیر، هشام بن حَکَم، ابن ابی عِمیر، فضل بن شاذان، شیخ کلینی، شیخ مفید، سیّد مرتضی، شیخ طوسی و... را نمی خوانند، تا بدانند که دفاع از تشیّع و نشر آن یعنی چه؟ و زَین آل محمّد
علیهم السّلام بودن، یعنی کدام؟
آری. اینان از تاریخ اسلام، تاریخ بزرگان اسلام، حکمت علمی امامان، رفتار خود امام علیّ بن ابی طالب
علیه السّلام آگاهی ندارند. سخنان و کتاب های سلف شیعه را نخوانده اند. از روش و چگونگی موضع گیری شیعی کسانی چون: سعید بن جِبیر و دیگر نامبردگان و همانند آنان آگاه نیستند. حتی از روش حکیمانه و منطق منزّه علمای متأخّر ما مانند: علّامه ی مجاهد و مصلِح کبیر، حضرت سیّد عبدالحسین شرف الدّین موسوی عاملی نیز پاکِ پاک بی اطلاعند. نمی دانند که عالم مجاهدی که عمر خود را به جهاد و کوشش در راه نشر و ترویج مذهب شیعه می گذراند، و کتاب عظیمی چون «المراجعات» را می نویسد، و کتاب دیگری چون «النَّصُّ و الإجتهاد»؛ همین عالم، بهنگام هجوم استعمار، خود در صف سربازان مجاهد اسلام و در کنار مسلمانان دیگر مذاهب می ایستد و می جنگد. و همین عالم، در کنار آن کتاب ها، کتاب «ألفُصولُ المُهِمَّةُ فی تألیف الأُمّة» را نیز می نویسد. و از اندیشه، بلکه تکلیف الفت دادن میان امّت غقلت نمی کند و تن نمی زند.

در اینجا تعلیم و دستوری است از خود امام علی علیه السّلام که به حجربن عُدی و عمرو بن حَمِق می گوید: « به مسلمانان دیگر، بد و ناسزا نگویید. بلکه دعا کنید که خدا خون آنان و خون ما را حفظ کند و حق و راه حق را به آنان بشناساند. »
(کتاب صفّین ، ص115)
(امام در عینیّت جامعه، محمّدرضا حکیمی، ص 34 – 38)

در ارسال های بعدی مباحث دیگری در باب وحدت امّت یکتا پرست در سیره ی پیامبر اکرم و معصومین علیهم السّلام مطرح خواهد شد.

إن شاء الله ادامه دارد...
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۲۲:۱۸, ۱۸/اسفند/۹۱
شماره ارسال: #11
آواتار
سوالی که الان مطرح میشه اینه که در ماهواره و محیط نت متاسفانه دارند تبلیغاتی دروغ بر علیه شیعه انجام میدن در حدی که خیلی ها باورشون شده شیعه کافره و یا مهر پرسته !! یا مثلا توسل در اهل تسنن و در قران نیست ...
و حتی خود شیعیان کلا دارند از ماجرا پرت میشوند .
چه باید کرد ؟
اجازه بدهیم این افکار دروغ در رسانه ها تیلیغ بشه و ما هی تقیه کنیم تا به جرم کفر پیوسته قتل عاممون کنند؟

یا با ایجاد فضای منطقی برای تبادل افکار جلو این کار رو بگیریم؟
یعنی نه از این طرف بام پرت بشیم نه از اون طرف

بعضی دوستان به بنده پیام میدن که حرفی نزن برای حفظ وحدت و عده ای هم اعتراض که چرا اجازه نمیدهید خط قرمز ها رو زیر پا بزاریم . که البته هر دو دسته خیلی کم هستند .

الان تکلیف چیه روشن گری منطقی و میانه باشد یا نباشد؟

امضای وحید110
و از ميان مردم کسانی هستند كه خدا را فقط به حرف[و بدون عمل] مى‏پرستد پس اگر خيرى به او برسد بدان اطمينان يابد و چون بلايى بدو رسد روى برتابد در دنيا و آخرت زيان ديده است اين همان زيان آشكار است(۱۱)
خدا وسیله ای است برای رسیدن به خواسته های نفست یا نفست قربانی برای رسیدن به خدا؟!!

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۵۷, ۳/فروردین/۹۲
شماره ارسال: #12
آواتار
(۹/مهر/۹۱ ۱۳:۲۸)أین المنتظر نوشته است:  بحث علمی درست و حسابی بدون مجادله بین عقلا و محققان شیعه و سنی کاری پسندیده هست. و تنافی با وحدت نداره.

(۹/مهر/۹۱ ۱۳:۲۸)أین المنتظر نوشته است:  4- فکر نکنم شرایط امروز مساعد باشه برای اینکه بگیم ما اهل سنت واقعی هستیم... وحدت باید به درجه اعلای خودش برسه. شرایط و نقش مهم کشور های سنی که عامل بیداری اسلامی هستن، یک دلیل بر وجوب اتحاد میان ما با اونهاست. (کاری به زمینه سازیش ندارم که انقلاب اسلامی ایران بود.)
خطرناک ترین دشمن، وهابیته.

تو یمن، بعد از بیداری اسلامی شرایط کاملاً آماده بود برای شیعه کردن یمنی ها به شیوه درست و با اعزام مبلّغین.
حتی این جزء عقاید یمنی هاست که یمن رو یک بار سلمان فارسی نجات داد و الان هم منتظر فارس ها هستن که اونها رو نجات بدن.

اما چون ما دیر جنبیدیم، وهابیت تبلیغاتش رو شروع کرد و خیلی ها رو وهابی کرد...

(۹/مهر/۹۱ ۱۳:۲۸)أین المنتظر نوشته است:  از اونجایی که وهابیت بسیاااااااار دارن علیه شیعه تبلیغات میکنن، وظیفه ما خاموش بودن نیست.
بلکه پاسخ دادن به شبهات اونهاست.
اگه ساکت موندیم، یعنی به شیعه ظلم کردیم.
این هم تنافی با وحدت نداره.
مناظره تو این تالار و جواب دادن به اونها برای اینه که داره تفکرات وهابیت وارد تالار میشه که بسیار خظرناکه و باید جواب داده بشه.

http://forum.bidari-andishe.ir/thread-20...#pid150683

امضای أین المنتظر
www.kamitafakkor.blogfa.com

صفحه اینستاگرام:
hadithcity
soldierr313
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۲۲, ۱۸/مهر/۹۲
شماره ارسال: #13
آواتار
حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله تعالی:

وکنتُ و لا أزال أقول لا تقولوا إخواننا السّنة بل قولوا أنفسنا أهل السّنة...

مي گفتم ، هميشه هم مي گويم: نگوييد برادران سني ما. بگوييد عزيزان اهل سنت که نفس و جان هستند...



منبع
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۵۱, ۱۸/مهر/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۸/مهر/۹۲ ۱۵:۵۵ توسط أین المنتظر.)
شماره ارسال: #14
آواتار
بسم الله الرّحمن الرّحیم


رَوَوْا عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ فُضَيْلِ بْنِ الزُّبَيْرِ قَالَ: حَدَّثَنِي نَقِيعٌ، عَنْ أَبِي كُدَيْنَةَ الْأَزْدِيِّ قَالَ: قَامَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَسَأَلَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ فِيمَنْ نَزَلَتْ قَالَ: مَا تُرِيدُ، أَ تُرِيدُ أَنْ تُغْرِيَ بِيَ النَّاسَ قَالَ: لَا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ لَكِنْ أُحِبُّ أَنْ أَعْلَمَ، قَالَ: اجْلِسْ، فَجَلَسَ، فَقَالَ: اكْتُبْ عَامِراً، اكْتُبْ مَعْمَراً، اكْتُبْ عُمَرَ، اكْتُبْ عَمَّاراً، اكْتُبْ مُعْتَمِراً، فِي أَحَدِ الْخَمْسَةِ نَزَلَتْ.


ترجمه: مردی بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) وارد شد. از ایشان درباره سخن خداوند متعال در قرآن که فرمود: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! چيزى را بر خدا و رسولش مقدّم نشمريد (و پيشى مگيريد)» پرسید که این آیه درباره چه کسی نازل شد؟
ایشان فرموند: چه می خواهی؟ آیا میخواهی مردم بر من بشورند؟
گفت: نه ای امیرالمؤمنین. ولی میخواهم بدانم.
فرمودند: بنشین.
آن شخص نشست.
سپس حضرت فرمودند: بنویس عامر ، بنویس مُعمَر ، بنویس عمر ، بنویس عمّار ، بنویس مُعتَمِر. (این آیه) درباره یکی از این پنج نفر نازل شد.



(بحارالأنوار، ج30، ص380 / تقریب المعارف، ص243)



شما از این روایت چه چیز متوجه میشوید؟؟؟

.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۶:۲۴, ۲۶/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #15
آواتار
سلام بر محبین اهلبیت علیهم السلام
ضمن تشکر از برادر بزرگوارم جناب این المنتظر که این مطالب زیبا را به موقع مطرح کردند.خصوصاً آنجا که خیلی جالب بحث تقیه را مطرح کردند که به عقیده بنده با اتحاد تناسب کامل دارد و در واقع یکی از عوامل یا بهتر بگویم ابزارهای وحدت است و حداقل از دو جنبه حافظ جان و مال شیعیان میباشد.
واما یک نکته قابل توجه کسانیکه هفته برائت را فریاد میکنند و ان این است که بحث برائت یک مسئله درونی و قلبی است ما میتوانیم با استفاده از اصل تقیه برائت از دشمنان اهلبیت علیهم السلام را داشته باشیم ولی به جهت ایجاد امنیت در جامعه اسلامی و حفظ مصالح همه با برادران اهلسنت وحدت داشته باشیم که از اسلام در مقابل کفار دفاع کنیم.
لذا نمیشود برائت را در مقابل وحدت قرار داد چرا که وحدت معادل تولی نیست تولی و تبری دو موضوع جدا هستند و وحدت مقوله ای دیگر که هیچیک از معصومین علیهم السلام مخالفتی با وحدت نداشته اند بلکه سفارش به آن هم کرده اند تا جایی که دستور میدهند در تششیع جنازه مخالفین شرکت کنیم ووووو.
ولی تولی حب قلبی و اطاعت است و تبری داشتن نفرت و دوری از مرام و عقیده آنها ولی وحدت ربطی به این مسائل ندارد. مثلا ما با مسیحی و یهود و زرتشتیان هم میتوانیم در برابر دشمن مشترک وحدت داشته باشیمو واین وحدت دلیل بر پذیرفتن اعتقادات آنها نیست. ویا منع شرعی هم ندارد

امضای ذوالفقار
خوشا آنکس خدارا یار دارد
ولای حیدر کرار دارد
فقط حیدر امیرالمومنین است
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۱۹, ۱۵/اردیبهشت/۹۳
شماره ارسال: #16
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم

ختم کلام در مورد وحدت از زبان مولا:


ألا منْ دعا إلى هذا الشّعارفاقْتلوه، ولوْ كان تحْت عمامتي هذه.

آگاه باشيد كسى كه به اين شعار(تفرقه‏)دعوت كند گرچه زير اين عمامه من باشد،وى را بكشيد.

نهج البلاغه خطبه 127

امضای عبدالرحیم
به تو فکر کردم، که بارون بباره…

[تصویر: baroon.jpg]
وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْث.
و به خاطر شما باران فرو می‏ریزد.
زیارت جامعه کبیره
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۵۳, ۱۵/دی/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۵/دی/۹۳ ۹:۵۴ توسط أین المنتظر.)
شماره ارسال: #17
آواتار
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  ** پاسخ به چند شبهه در باب وحدت بین شیعه و سنّی! ** أین المنتظر 2 1,323 ۱۵/دی/۹۳ ۹:۵۴
آخرین ارسال: أین المنتظر
  مهم-بررسی وهابی هایی که در بحث ها ادعای شیعه بودن دارند ذوالفقار 7 2,072 ۲۵/فروردین/۹۳ ۲۱:۲۱
آخرین ارسال: Mahdy2021

پرش در بین بخشها:


بالا