کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امام صادق علیه السلام: اینگونه نماز بخوان...!!! (مهم)
۱۲:۳۱, ۲۷/آبان/۹۲ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/آبان/۹۲ ۱۳:۳۸ توسط علی 110.)
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بسیار مهم است که ما بتوانیم یک نماز درست بخوانیم
گام اول آن این است که ظاهر آن را درست و کامل بخوانیم
و این بسیار مهم است و امام صادق علیه السلام به آن بسیار تأکید دارند (منظور از آن، همان درست خواندن ظاهر نماز است!!!!!) و به علت همین تأکید و آثار تکوینی خاص درست کردن ظاهر نماز است که امام به یک عالم شیعی (حماد بن عیسی) چنین آداب یک نماز درست و پسندیده و نیکو (از نظر ظاهری) را آموزش می دهند.
بی شک رسیدن به آثار حقیقی نماز مقدماتی دارد و یکی از مهمترین آنها همین اصلاح و نیکو ساحتن ظاهر آن است
نمازی که اگر درست شد ما را از فحشا و منکر باز می دارد
نمازی که اگر درست شد معراج مومن است
و نمازی که اگر درست شد...
و اما حدیث شریف امام صادق علیه السلام در تعلیم یک نماز کامل و درست (از نظر ظاهر):

حمّاد بن عیسی می گوید:
روزی حضرت امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:
«ای حمّاد، می توانی نماز نیکویی بخوانی؟»
عرض کردم: ای آقای من، من کتاب حریز در باب نماز را حفظم.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
«مانعی ندارد ای حمّاد، برخیز و نماز بخوان»
حمّاد می گوید:
رو به قبله در محضر امام علیه السلام ایستادم و نماز را شروع کردم و رکوع و سجود به جا آوردم.
امام جعفر بن محمّد الصادق علیهما السلام فرمودند:
«ای حمّاد، نماز نیکویی نخواندی، چقدر برای یکی از شما زشت است که شصت سال یا هفتاد سال از عمرش بگذرد و یک نماز با تمام حدودش نخواند».

حمّاد می گوید در دل خودم احساس حقارت کردم، عرض کردم:
ای آقای من فدایتان شوم، نماز نیکو را به من بیاموزید.

قیام نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
حضرت امام صادق علیه السلام رو به قبله با قامتی راست ایستادند،
دستهایشان را بر رانهایشان قرار دادند و انگشتانشان را به هم چسباندند،
و دو قدم پایشان را به هم نزدیک کردند به اندازه ای که بین دو قدمشان به مقدار سه انگشت باز بود،
همه انگشتان پایشان را رو به قبله گرفتند و آنها را از قبله منحرف نکردند.


تکبیرة الإحرام و قرائت نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
سپس با خضوعی فرمودند: «الله أکبر» بعد از آن سوره حمد و قل هو الله أحد را با ترتیل قرائت کردند.
پس از آن در حالی که ایستاده بودند، مقداری اندک به اندازه زمان نفس کشیدن صبر کردند، پس از آن در همان حال قیام دستانشان را مقابل صورتشان بالا آورده و فرمودند: «الله أکبر».


رکوع نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
سپس به رکوع رفتند و در حالی انگشتان دستشان باز بود با کف دست کاسه زانو را گرفتند،
زانوهایشان را به عقب برده تا کمرشان صاف شود به گونه ای که اگر قطره ای آب یا روغن بر کمرشان قرار می دادی به خاطر صافی کمرشان آن قطره حرکت نمی کرد.
حضرت گردنشان را کشیده و چشمانشان را بستند، سپس سه مرتبه با ترتیل تسبیح گفتند و فرمودند: «سبحان ربي العظیم و بحمده».
آنگاه از رکوع برخواستند و بعد از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «سمع الله لمن حمده»، سپس در حالی که هنوز ایستاده بودند تکبیر گفتند و دستانشان را مقابل صورتشان بالا آوردند.


سجده نماز حضرت امام صادق علیه السلام:
آنگاه حضرت به سجده رفتند، (و ابتدا دستانشان را بر زمین گذاشتند و سپس زانوان خود را) دو کف دستشان را باز کرده و انگشتان دستشان را به هم چسباندند، و آنها را مقابل صورتشان و دو زانویشان قرار دادند و سه مرتبه فرمودند: «سبحان ربّي الأعلی و بحمده».
حضرت هیچ قسمت از بدنشان را بر قسمتی دیگر قرار ندادند.
ایشان بر هشت جای بدنشان سجده کردند: دو کف، دو زانو، دو انگشت ابهام پا، پیشانی و بینی؛ گفت: هفت مورد سجده بر آنها واجب است و آنها مواردی هستند که خداوند در کتابش فرموده: «و أنّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا » [الجن:18] و آن هفت مورد: پیشانی، دو کف، دو زانو، دو ابهام است، و قرار دادن بینی بر زمین سنتی است مستحب.
پس از آن حضرت سرشان را از سجده برداشتند و بعد از نشستن پس از آنکه بدنشان آرام گرفت فرمودند: «الله أکبر»
سپس بر ران چپ نشستند و ظاهر (بیرون) پای راستشان را بر باطن (پشت) پای چپشان قرار دادند و فرمودند: «أستغفر الله ربّي و أتوب إلیه» سپس در حالی که نشسته بودند تکبیر گفتند و سجده دوم را انجام دادند و همان اذکاری را که در سجده اول فرموده بودند تکرار کردند.

ایشان در رکوع و سجود هیچ قسمت از بدنشان را بر قسمتی دیگر قرار ندادند و (در سجده) دست‌هایشان را به صورت بال از بدنش جدا گرفتند و آرنجشان را بر زمین قرار ندادند.


تشهد و سلام نماز حضرت امام صادق علیه السلام
حضرت دو رکعت را به این صورت خواندند و برای تشهد نشستند در حالی که انگشتان دو دستشان به هم چسبیده بود پس از تمام کردن تشهد، سلام دادند.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ای حمّاد، این چنین نماز بگذار و در نماز به هیچ سویی التفات مکن و با دست‌ها و انگشتانت بازی مکن و آب دهان به راست و چپ یا پیش رویت مینداز.».


متن عربی روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ:
قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام يَوْماً:
«يَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ»
قَالَ: فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتَابَ حَرِيزٍ فِي الصَّلَاةِ.
فَقَالَ: «لَا عَلَيْكَ يَا حَمَّادُ، قُمْ فَصَلِّ».
قَالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ.
فَقَالَ: «يَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتِي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا يُقِيمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً».
قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِي فِي نَفْسِي الذُّلُّ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلَاةَ
فَقَامَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَمِيعاً عَلَى فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتَّى كَانَ بَيْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَيْهِ جَمِيعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «الله أَكْبَرُ»
ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قَائِمٌ
ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِيلٍ فَقَالَ «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ»
ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيَامِ قَالَ «سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ
ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصَابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ«سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ وَ قَالَ سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْهَا وَ هِيَ الَّتِي ذَكَرَهَا الله فِي كِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفَّانِ وَ الرُّكْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَالَ «أَسْتَغْفِرُ الله رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِيَةَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ فِي الْأُولَى وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ فِي رُكُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ كَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِرَاعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ عَلَى هَذَا وَ يَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ فَقَالَ: « يَا حَمَّادُ هَكَذَا صَلِّ».

سند روایت
محمّد بن یعقوب کلیني از علي بن إبراهیم از پدرشان ابراهیم بن هاشم از حمّاد بن عیسی رحمهم الله تعالی.
اعتبار سند
سند این روایت در نهایت صحت است.
منبع
الکافي: جلد 3، صفحه 311، حدیث 8.


یک نکته ی مهم در خصوص نماز خانم ها:
بر اساس روایات دیگر این سبک نماز خواندن برای خانم ها 3 تفاوت دارد با سبک نمازی که امام صادق علیه السلام به حمّاد تعلیم فرموده اند:
1- هنگام رکوع مستحب است که خانم ها بر خلاف آقایان که باید کف دستان را بر کاسه ی زانو بگذارند باید کف دستانشان را بالای زانوان قرار دهند.
2- هنگامی که از رکوع به سجده بخواهند بروند خانم ها بر خلاف آقایان که ابتدا باید دستانشان را بر زمین بگذارند و بعد زانوانشان را خانم ها باید ابتدا زانوان را بر زمین قرار دهند و بعد دستانشان را.
3- هنگام سجده بر خلاف آقایان که باید بازو و آرنج را از پهلو فاصله دهند و حالت با گشودن به دستان دهند خانم ها باید بازو و آرنج خود را به پهلوی خود نزدیک کنند.
تفاوت ها ظرایفی دارد که نشان دهنده ی اهمیت حفظ وقار و متانت بانوان است حتی در هنگام نماز!

امضای علی 110
پرستش به عبادت نیست، به اطاعت است!!!!
از که اطاعت می کنیم؟!
همو معبود ماست!!

امام زمان علیه السلام:
ظهور ما به تأخیر نیفتاده مگر به سبب اعمال ناپسندی که از ایشان (شیعیان) سر می‌زند و خبر آنها به ما می‌رسد.

ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید

آغاز صفحه 2 (پست فوق، اولین پست این موضوع می باشد)
۰:۲۱, ۱۷/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #11
آواتار

وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً


و پيامبر عرضه داشت : پروردگارا ! قوم من قرآن را رها كردند و متروک گذاشتند

سوره مبارکه الفرقان ایه ۳۰

یکی از استحباب های موکد خواندن سوره های مختلف قران در نمازهای یومیه و نوافل به خصوص نوافل شب است ... که متاسفانه و متاسفانه ما شیعیان قران را در نمازها متروک گذاشته و نمازهای خود را دائما با چند سوره انجام میدهیم ... و این چنین ما بقی کلام الله مورد استفاده در نماز قرار نمیگیرد .... بهتره دوستان قران دوست و مسلمان عزیز همت کنند و قران کریم را تا جایی که میتوانند حفظ کنند و از خواندن ایات مختلف و توجه ان ها در نماز کمال استفاده و بهره را ببرن
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۴۸, ۱۷/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #12
آواتار
(۱۷/فروردین/۹۳ ۰:۲۱)عالم مقدس ملکوت نوشته است:  یکی از استحباب های موکد خواندن سوره های مختلف قران در نمازهای یومیه و نوافل به خصوص نوافل شب است ... که متاسفانه و متاسفانه ما شیعیان قران را در نمازها متروک گذاشته و نمازهای خود را دائما با چند سوره انجام میدهیم ... و این چنین ما بقی کلام الله مورد استفاده در نماز قرار نمیگیرد .... بهتره دوستان قران دوست و مسلمان عزیز همت کنند و قران کریم را تا جایی که میتوانند حفظ کنند و از خواندن ایات مختلف و توجه ان ها در نماز کمال استفاده و بهره را ببرن


عياشي به اسنادش از ابي حمصيه از علي(علیه السلام) روايت كرده كه گفت:
من بيست شب پشت سر علي(علیه السلام) نماز خواندم
پس قرائت نكرد مگر«سبح اسم ربك»را
فرمودند: اگر مي دانستند چه فضيلتي است در اين سوره هر آيه آن را هر مردي در روز بيست مرتبه مي خواند و البته هر كس آن را قراءت كند مثل آن است كه خوانده است صحف موسي(علیه السلام)و ابراهيم(علیه السلام) را كه وفا به عهد خود نمود (در ذبح فرزندش).
مجمع البیان، ج1، ص326
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۳۸, ۱۸/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #13
آواتار
(۱۷/فروردین/۹۳ ۰:۲۱)عالم مقدس ملکوت نوشته است:  
وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
[/b]


و پيامبر عرضه داشت : پروردگارا ! قوم من قرآن
را رها كردند و متروک گذاشتند
سوره مبارکه الفرقان ایه ۳۰

یکی از استحباب های موکد خواندن سوره های مختلف قران در نمازهای یومیه و نوافل به خصوص نوافل شب است ... که متاسفانه و متاسفانه ما شیعیان قران را در نمازها متروک گذاشته و نمازهای خود را دائما با چند سوره انجام میدهیم ... و این چنین ما بقی کلام الله مورد استفاده در نماز قرار نمیگیرد .... بهتره دوستان قران دوست و مسلمان عزیز همت کنند و قران کریم را تا جایی که میتوانند حفظ کنند و از خواندن ایات مختلف و توجه ان ها در نماز کمال استفاده و بهره را ببرن

سلام بر آنان كه قرآن مي خوانند

الان كه الحمد الله بالاي يك ميليارد قرآن خوان در جهان داريم و خوشبختانه يا متاسفانه خيلي هاشون هم از حافظان قرآنند تازه شيعيان و محبان و علويان و رافضيان هم قرآن را گهگاهي مي خوانند حالا برخي روي سفره عقد برخي تو مساجد تو مراسم ختم سوم و هفت و چهل و سالگرد متوفي و الان هم مدتي تو اكثر مساجد شيعيان بعد از نماز يه صفحه اي قرآن خوانده ميشه .
با توضيح فوق آيا احتمال اين نيست كه منظور از قرآن ، همان قرآن ناطق = امام اول شيعيان حضرت علي عليه السلام باشد .

زيرا اين قرآن در 1400 سال اخير چه در زمان امامت و حيات مباركشان مهجور مانده و از حق خود دور بوده و هم اكنون هم بعد از 14 قرن كماكان مهجور مانده است .

و اما تذكري خدمت مسلمانان عزيز "

وقت آن نرسيده از مهجوريت اين قرآن ناطق كمي بكاهيم و از باقي مانده از اين قرآن ناطق بيشتر بهره ببريم .

خواندن آن قرآن و عمل نكردن به آن نه تنها و از طرفي مهجور قرار دادن اين قرآن دردي از كسي درمان نخواهد نمود هيچ بلكه فرداي محشر بايد جوابگوي هر دو قرآن باشيم .

با يك حساب سرانگشتي متوجه خواهيد شد تنها شيعيان و محبان اهلبيت عليهم السلام هستند كه رستگارن زيرا با پيروي از بزرگان ديني خود بالاخره كم و كاستي كه داره ولي از هردو قرآن تا اندازه اي بهرمند مي شوند درست همان سفارشي را كه پيامبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم)فرموده بود ( حديث ثقلين )

حالا از ابوتراب گفتن ، ميل خودتان

فرداي قيامت يكي از كساني خواهم بود كه به شما جماعتي كه قرآن ناطق را مهجور نموده ايد تذكر داده ام

موفق باشيد در پيروي از دستورات رحمه للعالمين (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ( ثقلين ) (غدير خم )
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۲:۰۸, ۴/اردیبهشت/۹۴
شماره ارسال: #14
آواتار
[تصویر: w535]
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Rainbow یک نماز امام زمانی قبیله منتظر 0 838 ۷/آذر/۹۴ ۲۳:۵۵
آخرین ارسال: قبیله منتظر
  تکمله یا تتمه تاپیک اینگونه نماز بخوان...!!! (مهم) حضرت عشق 0 1,011 ۲۱/فروردین/۹۴ ۳:۲۱
آخرین ارسال: حضرت عشق
  آخرین سفارش امام صادق (علیه السلام) پیرامون نماز Abasaleh 3 2,602 ۱۰/شهریور/۹۲ ۱۸:۲۵
آخرین ارسال: آفتاب
  نماز حضرت زهرا علیها السلام yazahra-net 0 1,091 ۲۸/مرداد/۹۲ ۱۰:۴۴
آخرین ارسال: yazahra-net
  جایگاه نماز و کار از دیدگاه امام علی (علیه السلام) یا زهرا(س) 0 849 ۷/مرداد/۹۲ ۱۵:۵۲
آخرین ارسال: یا زهرا(س)
Star دگرها خواندی این نیز بخوان/ حقیقت نماز zarati313 2 1,376 ۲۸/شهریور/۹۰ ۱۵:۵۰
آخرین ارسال: میلاد.م

پرش در بین بخشها:


بالا