کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 6 رای - 2.67 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی و تحلیل فیلم هابیت: برهوت اسماگ
۱۸:۱۰, ۱۴/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۲۷/اردیبهشت/۹۳ ۱:۲۵ توسط Justice Bringer.)
شماره ارسال: #1
آواتار
به نام خدا



خوب بالاخره قسمت دوم فیلم هابیت یا همان نابودی اسماگ هم آمد و فرصت را مناسب دیدم که کمی هم به دو قسمت اول فیلم هابیت بپردازیم چون به هر حال ریشه ارباب حلقه ها میباشد


سری فیلمهای ارباب حلقه ها و هابیت همانطور که قبلا هم اشاره کردم ممکن است ظاهری بسیار زیبا و نیک داشته باشد ولی برخی از لایه های زیرین فیلم و حتی کتاب به نوعی مشکوک و عجیب به نظر میرسد


خلاصه داستان هابیت نابودی دورفها بخاطر جاه طلبی و قدرت طلبی و به نوعی زر پرستی آنها میباشد و اینگونه که بنده برداشت کردم این ثروت کلان آنها که به صورت طلا ذخیره سازی میشود باعث بیدار شدن اسماگ یعنی اژدهای پلید و قدرتمند و شکست ناپذیر میشود که به نوعی میتوان انرا تمثیلی از سزای مال پرستی دانست و به نوعی کفاره گناه پول پرستی و دنیا پرستیه دورفها یا همان کوتوله های جنگجو و صنعتگر و حرص انها در کسب ثروت بیشتر


در واقع همین مال اندوزی و کار بیش از اندازه آنها به نوعی باعث غرورشان هم میشود و اینجاست که این غرور و ثروت بی حساب و کتاب باعث حمله اسماگ یعنی اژدهای بد ذات و مغرور و زر دوست میوشد و کل شهر دورفها را با خاک یکسان میکند و در زیر تلی از طلا و جواهرات دورفها, آرام میگیرید و سالها به خواب فرو میرود


داستان هم از همین جا اغاز میشود که گندالف به همراه بازماندگان دورفها و یک هابیت که نقش کلیدی دارد به جنگ با اسماگ میروند که در میانه راه به علت اینکه گندالف متوجه یکسری تغییرات شر در محیط پیرامون خود میشود به سمت کشف علت این اتفاقات شر میرود و با سائرون یعنی نماد شیطان در فیلم مواجه میشود که البته این اتفاقات در قسمت دوم روی میدهد


صحنه مقابله و اولین برخورد گندالف و سائرون که یکی از کوبنده ترین سکانسهای سینمایی ساخته شده در صنعت سینما با اون عظمت و صدای رعب انگیز را شاید بتوان به عنوان نقطه برجسته فیلم ذکر کرد


صحنه ای که سائرون در مقابل دیدگان گندالف ظاهر میشود و از شکلی دود مانند و در واقع از بعد معنوی به جسمیت و بعد مادی تبدیل میشود جای بحث بسیار دارد جایی که نیروی شر سائورن به صورت وحشتناکی به تصویر کشیده میشود. در واقع تبدیل سائورن از ماهیت دود مانند یا همان ماهیت معنی به شکل مادی در سه مرحله شکل میگیرد. مرحله اول که همان هیبت دود مانند و سیاه و حالت غیر مادی سائورن است در مرحله بعدی این هیبت دود مانند تبدیل میشود به تک چشم بزرگ سائورن که بر روی برج هم بعدا در ارباب حلقه ها دیده شد و اینجاست که هنر کارگردان مشخص میشود و از سیاهی خط قرنیه میان این چشم که به صورت چشم یک موجود درنده میباشد, ناگهان هیبت شیطانیه, سائورن ظاهر میشود و کارگردان با مهارت تمام و با استفاده از جلوه های ویژه به داخل وجود آتشینه سائورن نفوذ میکند و آنرا به تصویر میکشد و با تعجب فرآوان هر چقدر بیشتر در داخل باطن سائورن وارد میشود باز سائورنی دیگر شکل میگیرد. در واقع منظور کارگردان میتواند این باشد که این موجود در تمام ابعاد و در تمام ذرات وجودش شر و آتش وجود دارد که به نوعی تمثیلی از شیطان میباشد


بحث در مورد فیلم هابیت را اینگونه اغاز کنیم بهتر است
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۹:۰۵, ۱۴/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #2
آواتار
سلام
من این صحنه رو یادم نیست با این که 2 قسمت را دیدم
عکسی چیزی
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۱۹, ۱۴/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #3
آواتار
(۱۴/فروردین/۹۳ ۱۹:۰۵)masoudmoosavy نوشته است:  سلام
من این صحنه رو یادم نیست با این که 2 قسمت را دیدم
عکسی چیزی

به نام خدا

زمانی که گندالف روی پل با سائرون مواجه میشود و در اثر هیبت و حرارت وجود سائورن عصای گندالف میسوزد و سائرون از حال دود سیاه تغییر شکل میده و ابتدا تبدیل به چشم سائورون میشه و بعد از میان سیاهی چشم جسم مادی سائورن بیرون میاد و کارگردان با استفاده از جلوه های ویژه به عمق وجود سائورن نفوذ میکنه و بعد از این صحنه گندالف به دیوار کوبیده میشه و سکانس عوض میشود. این صحنه تقریبا در پایان فیلم میباشد قبل از نبرد دورفها با اسماگ. متاسفانه عکسی ندارم از این صحنه.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۲:۴۱, ۱۴/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۵/فروردین/۹۳ ۲:۴۴ توسط Justice Bringer.)
شماره ارسال: #4
آواتار
سلام،

نکته ای که تو این فیلم برام خیلی جالب بود، اشارۀ دوبارۀ پیتر جکسون به اِلمان دیگه ای که دورف ها رو به یهودی ها مرتبط میکرد.

در ابتدای فیلم که گاندالف دورف ها رو می بره تو خونۀ *مرد خرس نما* ، اونجا وقتی اون مرد داره از خصوصیات دورف ها که ازشون بدش میاد (حرص و ...) صحبت میکنه، 1 موش رو تو دستاش میگیره و کارگردان هم هی این موش و سپر بلوط رو وقتی داره دیالوگا رو میگه نشون میده. و اینجوری بین موش و دورف ها ارتباط برقرار میشه ! و میدونیم که موش نماد یهودیت هم هست.
و به این ترتیب تئوری ـمون مبنی بر اینکه تو این فیلم دورف ها نماد یهود هستن رو تقویت میکنه.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۳:۱۱, ۱۴/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۴/فروردین/۹۳ ۲۳:۲۹ توسط ELENOR.)
شماره ارسال: #5
آواتار
نقل قول: 1 موش رو تو دستاش میگیره و کارگردان هم هی این موش رو وقتی داره دیالوگا رو میگه نشون میده. و اینجوری بین موش و دورف ها ارتباط برقرار میشه ! و میدونیم که موش نماد یهودیت هم هست.
و به این ترتیب تئوری ـمون مبنی بر اینکه تو این فیلم دورف ها نماد یهود هست رو تقویت میکنه.
می گویید بین دورف و موش ارتباط برقرار می شود ...چه ارتباطی بر قرار می کند؟؟ مفهوم و رابطه موش و دورف در فیلم چیست؟؟ به آن دقت کردید؟؟
موش رو دستش می گیرد و میگوید که دورف ها به موجودات کوچکتر و ضعیف تر بی توجه هستند ...
ارتباطی که شما می گویید بین دورف و موش برقرار می کند ارتباط در تضاد است ...
میگوید دورف ها به زندگی موجوداتی نظیر موش ها بی بصیرت هستند ... بعد همین موش ها در این صحنه که نمی توانند نماد یهودی ها باشند ... چون موش ها نماد موجودات پست تر از نظر یهودی ها نسبت به خودشان هستند ... اگر موش ها نماد مسلمان ها بودند یا فلسطینی ها حرف شما درست می شد برای تایید نظریه اینکه دورف ها در فیلم نماد یهودی ها هستند ...
دیالوگ آن صحنه :
آن تغییر پوست دهنده می گوید :
من از دورف جماعت خوشم نمیاد
اونا حریص هستند ..و بی بصیرت هستند
بی بصیرت در زندگی دیگرانی که فکر می کنند کمتر از زندگی خودشونه
[تصویر: 35391244631544374010.png]
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۰:۰۲, ۱۵/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۵/فروردین/۹۳ ۰:۳۶ توسط Reza2035.)
شماره ارسال: #6

انصافا هم نسخه ی اول و هم این نسخه اش تنها به درد شیفت دیلیت کردن میخورن ! به نظرم ارزش بحث کردن نداره فیلمش ! اون 800 میلیون دلار بی زبون رو میدادن ما توی ایران پوپک و مش ماشالله 2 رو میساختیم تاثیر گذارتر از فیلم هابیت در عرصه ی جهانی ظاهر میشد . Big GrinBig GrinBig Grin
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲:۳۶, ۱۵/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۵/فروردین/۹۳ ۴:۴۳ توسط Justice Bringer.)
شماره ارسال: #7
آواتار
(۱۴/فروردین/۹۳ ۲۳:۱۱)ELENOR نوشته است:  می گویید بین دورف و موش ارتباط برقرار می شود ...چه ارتباطی بر قرار می کند؟؟ مفهوم و رابطه موش و دورف در فیلم چیست؟؟ به آن دقت کردید؟؟

سلام،

همین تیکه از فیلم که تصویرش تو ارسال ـتون گذاشتین رو دوباره ببینید، متوجه میشید که چه ارتباطی برقرار میشه.

شخصیت *انسان خرس گونه* وقتی داره با سپر بلوط (شاه زیر کوه ها) صحبت میکنه میگه:

1. من دورف ها رو دوست ندارم.
2. اونا حریص و بی توجه هستن.
3. بی توجه نسبت به زندگی کسایی که فکر میکنن از خودشون پست ترند.

در حین اینکه داره این دیالوگا رو میگه بلند میشه و میره موش روی میز رو بر میداره ! و همینطور که نگاهش به سمت موش هست و داره دیالوگ ها رو میگه، موزیک نیمه هولناکی پخش میشه (که خبر از این میده که انسان خرس گونه میخواد دورف ها رو بلایی سرشون بیاره یا از خونش بندازه بیرون یا احتمالا موش رو توی دستاش له کنه)

در واقع در اینجا کارگردان تشبیهی انجام میده به این صورت (توضیحش یه مقدار سخته):

موش می شه همون دورف ها. و انسان خرس گونه میشه فرد بی بصیرتی/بی توجهی که داره تو صحبتاش این خصوصیتش رو تو صحبتاش داره نسبت میده به دورف ها. موش (که به نظر میاد پست تر از خودش (مرد خرس نما) هست) رو داخل مشتش گرفته، و در عین حال روبروی سپر بلوط وایساده و تصمیم با اونه که به دورف ها کمک کنه یا نه. همونطور که میتونه به موش کمک کنه و آزادش کنه، میتونه به دورف ها هم کمک کنه!
یعنی به عبارت ساده تر میگه:
منم میتونم الان مثل شما بی توجه باشم [به خودتون و همزمان به این موش]، من خرسم و شما این موشی هستید که تو دستم ـه) !

در اینجا موزیک نیمه هولناک تموم میشه و میگه:

1. ولی از اورک ها بیشتر بدم میاد !
2. چی نیاز دارین ؟


امیدوارم متوجه عرائض بنده شده باشین.



یه نکته ای رو هم که در آخر باید بهش اشاره کنم و احتمالا باید براش ی تاپیک هم بزنم اینه که:

خیلی مهمه وقتی میخوایم آثار سینمایی و تلوزیونی رو بررسی کنیم مثل آثار ادبی، به زبونی که اون اثر ساخته شده تقریبا مسلط باشیم. یعنی اگه میخوایم یه فیلم هالیوودی به زبون انگلیسی رو بررسی کنیم خیلی تو بررسی ـمون کمک میکنه اگه فیلم رو به زبون اصلی (انگلیسی) ببینیم و بررسی کنیم.

مثال خوبی نیست، ولی مثلا اگه ما بخوایم قرآن رو ترجمه ش رو بررسی کنیم خیلی مسائل رو متوجه نمیشیم و بررسی ـمون کامل نخواهد بود. (مثالش همون کلمۀ یشاء و یُرید هست که هر دو در فارسی معنی *خواستن* رو میدن، ولی این کجا و آن کجا).

بنده تو بررسی فیلمای هالیوود زیاد به این قضیه بر خوردم که اگه فیلم رو با زبان فارسی بررسی میکردم، اصلا متوجه منظور (بخوانید *نیت شوم*) سازنده نمیشدم ! ی مثالش اشاره به کلمۀ Epiphany در انیمیشن Rango (ابتدای انیمیشن وقتی توی آکواریم هست) میتونه باشه.

این نکته رو هم گفتم اشاره کنم بد نیست.


یاعلی ع
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۰:۳۶, ۱۵/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #8
آواتار
سلام نکته ای که خیلی برام جالب بود اون شهر آبی بود که دقیقا از روی ونیز ایتالیا کپی برداری شده بود می دونیم که ایتالیا پایتخت مسیحیت هست و اگه توجه کنید مردمان اون شهر از دورف ها برای برگشتن به سرزمینشون حمایت می کنن که اشاره میکنه به ماجرای حمایت مسیحیان برای بازگشت یهودیان به فلسطین

نکته ی دیگه اسماگ بود که این طور که من متوجه شدم نماد خداست از دیالوگهایی که بین اسماگ و بیلبو ردوبدل میشه تا حدودی میشه فهمید برای مثال بیلبو بهش میگه تو بزرگی من حتی به اندازه ی بچه ی تو هم نیستم و یه دیالوگ دیگه اسماگ میگه من دورف هارو بخاطر طمعشون مجازات کردم! در آخر هم اسماگ نابود نمیشه بلکه فرار میکنه و میگه من از جنس آتشم(یعنی من از عالم ماورا ام)
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۵:۳۲, ۱۵/فروردین/۹۳ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۵/فروردین/۹۳ ۱۹:۱۳ توسط Justice Bringer.)
شماره ارسال: #9
آواتار
(۱۵/فروردین/۹۳ ۱۰:۳۶)Imam12 نوشته است:  سلام نکته ای که خیلی برام جالب بود اون شهر آبی بود که دقیقا از روی ونیز ایتالیا کپی برداری شده بود می دونیم که ایتالیا پایتخت مسیحیت هست و اگه توجه کنید مردمان اون شهر از دورف ها برای برگشتن به سرزمینشون حمایت می کنن که اشاره میکنه به ماجرای حمایت مسیحیان برای بازگشت یهودیان به فلسطین

نکته ی دیگه اسماگ بود که این طور که من متوجه شدم نماد خداست از دیالوگهایی که بین اسماگ و بیلبو ردوبدل میشه تا حدودی میشه فهمید برای مثال بیلبو بهش میگه تو بزرگی من حتی به اندازه ی بچه ی تو هم نیستم و یه دیالوگ دیگه اسماگ میگه من دورف هارو بخاطر طمعشون مجازات کردم! در آخر هم اسماگ نابود نمیشه بلکه فرار میکنه و میگه من از جنس آتشم(یعنی من از عالم ماورا ام)

نکتۀ جالبی بود ... دقت نکرده بودم ، یعنی دقت نکرده بودم که ونیز میتونه با مسحیت مرتبط باشه. ممنون بابت این نکته سنجی ـتون.

البته نکرومنسر (سائرون) هم تو فیلم اشاره میشه که انسان نیست. و اینم میتونه نکته قابل تأملی باشه. (اونجایی که راداگاس داره با گندالف صحبت میکنه، راداگاس بهش میگه: «یه انسان چطور همچین قدرتی داره» و گندالف جواب میده: «کی گفته که انسان ـه».

اینکه شاه اون شهر (شبیه ونیز) یه فرد انگلیسی بود هم شاید توش نکته ای داشته باشه.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۱:۴۱, ۱۶/فروردین/۹۳
شماره ارسال: #10
آواتار
سلام
دوستان شما درباره ارباب حلقه ها در این صفحه صحبت کردین یا درباره هابیت 1 و2
چون من مثلا مرد خرس نما را یادم نمیاد
میگم نسخه ای که از هابیت در تلویزیون پخش شد سانسور داشت؟
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
Heart [ بخش اول ] نقدی در فیلم هابیت: نبرد 5 ارتش just4fun 12 7,152 ۳۰/تیر/۹۶ ۲۱:۴۱
آخرین ارسال: maz
  تحلیل فیلم 'مثل بالا،خیلی پایین'؛ vahrakan 2 1,868 ۱۲/شهریور/۹۵ ۱۹:۵۷
آخرین ارسال: vahrakan
  تحلیل فیلم "The Adjustment Bureau " Reza2035 7 7,315 ۹/مرداد/۹۵ ۵:۴۳
آخرین ارسال: A.N.P.X
  نقد و بررسی فیلم " جنگ جهانی زد - World War Z " SAViOR 15 10,938 ۲۳/تیر/۹۵ ۱۰:۱۶
آخرین ارسال: sadinmoree
  تحلیل فیلم Exodus: Gods and Kings / موسی به روایت سامری vahrakan 9 6,049 ۸/بهمن/۹۴ ۱۸:۲۴
آخرین ارسال: سرباز منتظر
Video تحلیل فیلم THE WORLD END captaincharisma 4 3,976 ۱۹/آذر/۹۴ ۱۶:۵۱
آخرین ارسال: pars.movies
  مواد لازم برای ساخت یه فیلم شیطانی +تحلیل فیلمای هالیوود Justice Bringer 133 84,989 ۲۷/مرداد/۹۴ ۱۹:۰۵
آخرین ارسال: Marooned

پرش در بین بخشها:


بالا