کانال بیداری اندیشه در سروش کانال بیداری اندیشه در تلگرام



ارسال پاسخ  به روز آوری
 
رتبه به موضوع
  • 2 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟
۱۹:۱۳, ۱۲/آبان/۹۳
شماره ارسال: #1
آواتار
بسم الله الرحمن الرحیم
  • آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟
حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی شناسد. این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می رسد. در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند.

همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند. هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده میشود. کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین (علیه السلام) آمدند شیعه نبودند. ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند، الزام نکرد که حتما باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند. چون می ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد، حتما در کربلا به امام می پیوندند. ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی عبدالله کرد. هرچند برخی از اهل سنت میخواستند با بهانه و تمارض، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد.

اولین فردی که با قطعیت میشود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین (علیه السلام) پیوسته، «زهیر بن قین بجلی» است. زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود. عثمانی ها نسبت به حضرت امیر(علیه السلام) بدبین بوده و حتی کینه می ورزیدند. بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد، متحول شده و به امام پیوست، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی میخواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق میدهد نه فقه شیعه. لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمیشود. البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی (علیه السلام) میکند، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است.

دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است. او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (علیه السلام) بست. او با احتجاجات امام (علیه السلام) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند. لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (علیه السلام) آمد.

فرد دیگر «یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی»، معروف به «ابوالشعثا کندی» است. وی در لشکر عمر بن سعد بود. احتجاجات امام (علیه السلام) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (علیه السلام) پیوست. نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم. هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست.

دو برادر دیگر وجود دارند به نامهای «سعد بن حارث» و «ابوالحَتوف بن حارث» که نه تنها شیعه نبودند، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند. این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام (علیه السلام) جنگیدند، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند؟! لذا به سپاه امام حسین (علیه السلام) پیوستند. حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعه لمن عصی.»

فرد دیگر که بعید است شیعه باشد، «عبدالله بن عمیر کلبی» است. اگر وی ارادتی به امام (علیه السلام) نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است. وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود. اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد، تکان خورد و تصمیم به یاری امام (علیه السلام) گرفت. معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد.

۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام (علیه السلام) پیوستند. با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند. از میان آنها از افرادی مانند «جُبیل بن مالک تمیمی»، «حارث بن امرء القیس کندی»، «عبدالرحمن بن مسعود»، «عبدالله بن بشیر خَثعمی» و «عمرو بن ضُبَیعه»، در تاریخ نام برده شده است.

  • [b]البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود، چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین (علیه السلام) یافت شود.
منابع: مقتل ابی مخوف – تاریخ طبری – ارشاد شیخ مفید – الاخبار الطوال دینوری – کامل ابن اثیر – العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی – لهوف سید بن طاووس – اعیان الشیعه علامه محسن امین عاملی
منبع : سنت

[/b]

امضای mahdy30na
بسم الله الرحمن الرحیم
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

با حکمت و اندرز نيکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسى بهتر می‏داند چه کسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت‏يافتگان داناتر است

Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
نحل 125
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۴:۲۳, ۲۹/بهمن/۹۶
شماره ارسال: #2
آواتار
خوب اگر فرض رو بر درستی مطلب بگذاریم، روز قیامت با این افراد چه برخوردی خواهد شد؟Huh الان در چه حالی اند؟Huh
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۱۲, ۲۹/بهمن/۹۶
شماره ارسال: #3
آواتار
(۲۹/بهمن/۹۶ ۱۴:۲۳)فنا نوشته است:  خوب اگر فرض رو بر درستی مطلب بگذاریم، روز قیامت با این افراد چه برخوردی خواهد شد؟Huh الان در چه حالی اند؟Huh

Blush تا روز قیامت صبر کنیم ببینیم چی میشه .
مفهوم رو نگرفتید ؟
حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی شناسد. این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می رسد. در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند.

از طرفی گفته شد توی متن که اینها امام زمان خودشون نمیدونستن ، بلکه تنها بخاطر نوه رسول خدا بودن حضرت ، در رکاب بودند و به شهادت رسیدن / دقت کنید پاسختون توی متن اصلی هست .

.
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۲۰, ۲/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #4
آواتار
تا جایی که بنده متوجه شدم، برای مثال، زهیر کسی بود که عثمانی بود (یعنی در جریان قتل عثمان، امام علی (علیه السلام) رو مقصر می دونست) ولی به محض اینکه رفت و با امام حسین (علیه السلام) صحبت کرد، متوجه شد که دیدگاهش اشتباه بوده و از دیدگاه اشتباه خودش برگشت. در واقع امام حسین (علیه السلام) با آوردن دلیل، شبههء سیاسی او رو برطرف کرد. لذا ایشون در زمان شهادت، عثمانی نبود.
ارسال ایمیل به این کاربر یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۲۱:۵۹, ۱۱/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #5
آواتار
(۲/اسفند/۹۶ ۲۱:۲۰)فنا نوشته است:  تا جایی که بنده متوجه شدم، برای مثال، زهیر کسی بود که عثمانی بود (یعنی در جریان قتل عثمان، امام علی (علیه السلام) رو مقصر می دونست) ولی به محض اینکه رفت و با امام حسین (علیه السلام) صحبت کرد، متوجه شد که دیدگاهش اشتباه بوده و از دیدگاه اشتباه خودش برگشت. در واقع امام حسین (علیه السلام) با آوردن دلیل، شبههء سیاسی او رو برطرف کرد. لذا ایشون در زمان شهادت، عثمانی نبود.
جناب فنا ، سلام .
از دیدگاه عقیدتی ، حسین بن علی رو امام به حق یافت و شیعه حسینی شد یا اینکه تنها هدف حسین بن علی رو هدف حقیقی یافت ؟
حداقل این روشن هست که در مسیر باطل خونش ریخته نشد و شهید در راه حق جان به جان افرین تسلیم کرد .
در تاریخ داریم افرادی که معصوم رو به عنوان امام ( حاکم ) قبول داشتن و برخی هم ولی خدا و جانشین بلافصل ، خیلی از سپاه باطل سربازان و رزم اوریانی رو به همراه داشت که از صحابه پیامبر اسلام بودند . مثل عمرو بن حجاج زبیدی .
از طرفی ، در میان شهدا ما از تازه داماد نصرانی که وهب نام داشت هم داریم . ایشونم بر ایمان خودش به حسین بن علی ملحق شد و شهید شدند .

این رو دقت کنین ، در این موضوع مطلب بر این هست که افرادی که شهید شدند از ابتدا لزومی بر شیعه بودنشون نیست ، و اینکه شهدایی همچون وهب ، زهیر و .... که در رسته فکری و حتی ایین دیگر بودند با یافتن مسیر درست به مقصود رسیدند .
شهدایی که در رکاب امام معصوم شهید شدند دلیلی نداشت حتما شیعه باشن و اونم شیعه چندین ساله ، کافی بود کلام معصوم که شیوایی داشت رو بشنوند و تصمیم گیری کنن و عاقب رو برای خودشون معین کنن .
··▪▪••●●::شهیدان مسیر کربلا::●●••▪▪·· رو حتما بخونین /



السَّلامُ عَلى‌ زُهَيْرِ بْنِ الْقَيْنِ الْبَجَلِيِّ، الْقائِلِ لِلْحُسَيْنِ وَ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِي‌
الانْصِرافِ: لا وَ اللَّهِ لا يَكُونُ ذلِكَ ابَداً، أَتْرُكُ ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَسِيراً فِي يَدِ الأَعْداءِ وَ انْجُو! لا أَرانِيَ اللَّهُ ذلِكَ الْيَوْمَ.

الإقبال بالأعمال الحسنة( ط- الحديثة) نویسنده : السید بن طاووس جلد : 3 صفحه : 78
مننون بابت این یاد اوری مطلب .
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۹:۰۸, ۱۲/اسفند/۹۶ (آخرین ویرایش ارسال: ۱۲/اسفند/۹۶ ۹:۱۷ توسط عبدالرحمن.)
شماره ارسال: #6
آواتار
مهدی سینا این متن شما بنظر بنده مشکل داره

درست این عزیزان قبل از شهادت (روز یا ساعت یا دقیقه) شیعه نبودند ولی قطعاً به اون حقیقت رسیدند

شهدای کربلا بالاترین مقام رو در بین تمامی غیر معصومین دارند

چطور بدون قبول ولایت این ممکنه؟

حتی به نظر بنده شهدایی که در زمان خودمون از بین غیر شیعیان بودند شیعه شدند و رفتند

ما در مورد لحظات آخرشون چیزی نمیدونیم

یادم هست یه مادر شهیدی بود از ارامنه که داشت تعریف میکرد پسرم رو خواب دیدم که بهم گفت اونطور که شما میگفتی نبود و ...


نقل قول: أَتْرُكُ ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ

این دلیلی برای موضوع تاپیک نمیشه

دعوای تو کوچه نبوده که بگن خب ما بریم آقامون تنها نباشه

اگر منظور لفظ پسر رسول خدا باشه باز هم دلیل نمیشه

یکی ممکنه به امام زمانHeart بگه آقا یکی بگه عزیزمHeart یکی بگه قربونت برمHeart یکی بگه خوشگلمHeart... اینطور حال کرده بگه و حتما دلیلی داشته


ضمن اینکه میگن شهدای کربلا شب عاشورا حقیقت امام حسین رو دیدند و مست شدند

و از این رو بود که دردی احساس نکردند در زمان شهادت

این دیدن حقیقت ایشان جز با طهارت ممکن نبوده

لایمسه الا...

این نظر من بود

خودم و خانوادم فداشون


این سخنرانی مرتبط نیست ولی برای درک بحث مفیده

http://forum.bidari-andishe.ir/thread-44201.html
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
۱۷:۰۴, ۱۲/اسفند/۹۶
شماره ارسال: #7
آواتار
(۱۲/اسفند/۹۶ ۹:۰۸)عبدالرحمن نوشته است:  مهدی سینا این متن شما بنظر بنده مشکل داره

درست این عزیزان قبل از شهادت (روز یا ساعت یا دقیقه) شیعه نبودند ولی قطعاً به اون حقیقت رسیدند

شهدای کربلا بالاترین مقام رو در بین تمامی غیر معصومین دارند

چطور بدون قبول ولایت این ممکنه؟

حتی به نظر بنده شهدایی که در زمان خودمون از بین غیر شیعیان بودند شیعه شدند و رفتند

ما در مورد لحظات آخرشون چیزی نمیدونیم

یادم هست یه مادر شهیدی بود از ارامنه که داشت تعریف میکرد پسرم رو خواب دیدم که بهم گفت اونطور که شما میگفتی نبود و ...



این دلیلی برای موضوع تاپیک نمیشه

دعوای تو کوچه نبوده که بگن خب ما بریم آقامون تنها نباشه

اگر منظور لفظ پسر رسول خدا باشه باز هم دلیل نمیشه

یکی ممکنه به امام زمانHeart بگه آقا یکی بگه عزیزمHeart یکی بگه قربونت برمHeart یکی بگه خوشگلمHeart... اینطور حال کرده بگه و حتما دلیلی داشته


ضمن اینکه میگن شهدای کربلا شب عاشورا حقیقت امام حسین رو دیدند و مست شدند

و از این رو بود که دردی احساس نکردند در زمان شهادت

این دیدن حقیقت ایشان جز با طهارت ممکن نبوده

لایمسه الا...

این نظر من بود

خودم و خانوادم فداشون


این سخنرانی مرتبط نیست ولی برای درک بحث مفیده

http://forum.bidari-andishe.ir/thread-44201.html
سلام بر کاربر فعال عبدالرحمن
موضوع اینه همه شهدا از اول شیعه بقول معروف شیعه تنوری نبودن که بلکه یسری از شهدا در بین راه و حتی اخرین ساعات به مقام شهادت رسیدن
در این بین امثال وهب و رهیرو ... حتی شما حر رو هم میبینی چطور اضافه میشه . موضوع از نگاه بنده که پاسخ کاربر رو دادم این دیدگاه هست .عنوان بحث رو همون زمان هم تنها بحاطر رغتیت امانت تغییر ندادم وگرنه عنوان بگونه ای خست که کاربر باید بخونه تا متوجه کلام بشه
درباره اون قسمت که نقل قول زدی ، من نظری ندارم که بخوام بگم اما اینو میتونم بگم خیلی از صحابخ که در سپاه مخالف بودن به هم لشکریتنشون میگفتن و حتی به شمر و ... که اقا حسین بن علی ع نوه رسول خدا هست و .... . یعنی فقط حرمت برای این بود که نوه رسول خدا هست
.
اصل موضوع این هست که از اول شیعه نبودن Blush با درک حقیقت ، به مقام شهادت در راه امام خود شدن /
یافتن تمامی ارسال های این کاربر
نقل قول این ارسال در صفحه جدید
ارسال پاسخ  به روز آوری


[-]
کاربرانی که این موضوع را مشاهده می کنند:
1 میهمان

[-]
موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: مشاهده: آخرین ارسال
  نماز بر شهدای کربلا و دفن آنها ..... آفتاب 3 929 ۱۵/آبان/۹۳ ۱۸:۲۰
آخرین ارسال: آفتاب
  کربلا چگونه کربلا شد؟(لهوف نامه) صبح صادق 4 1,273 ۱۲/آذر/۹۲ ۱۹:۱۳
آخرین ارسال: صبح صادق
  زندگی نامه ی شهدای کربلا " ویژه ی ماه محرم " و معرفی اصحاب امام حسین (علیه السلام) Gryffen 33 9,296 ۲۲/آذر/۹۱ ۱:۵۲
آخرین ارسال: ats
  بزرگان شیعه چه کسانی بودند؟ دل خسته 7 2,348 ۱/تیر/۹۱ ۱۰:۴۹
آخرین ارسال: m.hossein

پرش در بین بخشها:


بالا